M Imre üzente 3 hete
A Toyota és a Mazda is az e-autók akkuját használná áramtárolásra
A Toyota és a Mazda újabb mérföldkövet értek el a karbonsemlegesség felé vezető úton: a két japán autógyártó megkezdte az elektromos járművek akkumulátoraira épülő energiatároló rendszer gyakorlati tesztelését. A cél, hogy az autók akkumulátorai ne csupán közlekedési eszközként szolgáljanak, hanem az energiahálózat stabilitásában is kulcsszerepet kapjanak.
Toyota Sweep Energy Storage System
A projekt keretében a Mazda hirosimai gyárában indult el a Toyota Sweep Energy Storage System tesztje. Ez a technológia képes gyorsan be- és kikapcsolni az egyes akkumulátorokat, függetlenül azok kapacitásától vagy életkorától. A rendszer stabil és hatékony töltést, valamint kisütést biztosít, ami kulcsfontosságú a megbízható energiatárolásban és az energiahálózat kiegyensúlyozásában.
Egyedi együttműködés Japánban
A kísérleti programban a Mazda központi telephelyének energiaellátó rendszere kapcsolódik a Toyota fejlesztéséhez. Ez az egyetlen olyan energiaközpont Japánban, amely teljes egészében egy autógyártó saját üzemeltetése alatt áll, így különösen alkalmas a technológia valós körülmények közötti tesztelésére. A jövőben a rendszert elsősorban a megújuló forrásokból származó áram termelési ingadozásainak kiegyenlítésére szeretnék alkalmazni.
Akkumulátor-ökoszisztéma kiépítése
A Toyota és a Mazda együttműködése nem pusztán az energiatárolásról szól, hanem az iparág jövőjének alakításáról is. A Japán Autógyártók Szövetsége szerint az akkumulátor-ökoszisztéma kiépítése az elektromobilitás egyik legnagyobb kihívása. Ide tartozik a kritikus nyersanyagok biztosítása, a rugalmas és biztonságos ellátási lánc létrehozása, valamint az akkumulátorok fenntartható újrahasznosítása.
Előretekintés a karbonsemlegesség felé
Mindkét autógyártó hangsúlyozta, hogy a karbonsemlegesség eléréséhez többirányú megközelítés szükséges. Az akkumulátorok új funkcióinak bevonása nemcsak a környezetvédelem szempontjából előremutató, hanem az autóipar versenyképességét is erősíti. A Toyota és a Mazda közös projektje jó példa arra, hogyan válhat az elektromos járművek technológiája az energiarendszer aktív részévé.
https://e-cars.hu/2025/08/30/a-toyota-es-a-mazda-is-az-e-autok-akkujat-hasznalna-aramtarolasra/
M Imre üzente 3 hete
Panasonic-áttörés: 725 kilométeres hatótávot kaphat a Tesla Model Y
A Panasonic, a japán akkumulátorgyártó óriás egy forradalmi új cellát fejleszt, amely akár 90 mérfölddel (145 km-rel) növelheti a Tesla Model Y hatótávját. Ez azt jelenti, hogy a népszerű elektromos SUV egyetlen töltéssel elérheti a 450 mérföldet, azaz közel 725 kilométert. Az innováció azonban nemcsak a nagyobb kapacitásról szól: a cellák optimalizálása lehetővé teszi kevesebb akkumulátor használatát is, ami csökkentheti a jármű tömegét és javíthatja a hatékonyságot más villanyautókban.
Tesla és Panasonic: régi szövetség új fejezettel
A Panasonic kulcsszerepet játszott az elektromos forradalom elindításában. Amikor a Tesla először próbálta lítiumion-akkumulátorokat autóban alkalmazni, a japán vállalat volt az egyetlen, amely partnerként beszállt a projektbe. Ez a lépés nemcsak a Tesla sikeréhez járult hozzá, hanem segítette a Panasonic akkumulátorüzletágának gyors felemelkedését is. Idővel azonban koreai és kínai riválisok, például az LG Energy Solution vagy a CATL megelőzték, így most a Panasonic egy teljesen új kémiai megközelítéssel próbál felzárkózni és visszaszerezni a vezető szerepet.
Lítiumfém-anód: a titkos fegyver
Az új akkumulátor különlegessége, hogy gyártáskor nincs előre behelyezett anód. Ehelyett az első töltési ciklus során maga a cella hoz létre egy lítiumfém-anódot. Ennek az eljárásnak köszönhetően több hely marad a katód aktív anyagai – nikkel, kobalt és alumínium – számára, ami jelentős kapacitásnövekedést eredményez.
A Panasonic számításai szerint az új technológia 25 százalékos energiasűrűség-növekedést hozhat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Tesla Model Y jelenlegi akkucsomagjával további 90 mérföld (145 km) hatótávot nyerhet, így elérve a 725 kilométeres összesített hatótávot.
Mikor érkezhet a piacra?
A Panasonic közlése szerint az új akkumulátortechnológia 2027 végére válhat kereskedelmi forgalomban elérhetővé. A költségekről ugyanakkor egyelőre nem adtak ki részleteket, így kérdéses, hogy mennyire lesz megfizethető a Tesla vásárlói számára.
Mit jelent ez az elektromos autózás jövőjére?
Ha a Panasonic valóban piacra dobja ezt az akkumulátort, az nemcsak a Tesla Model Y számára jelenthet óriási előrelépést, hanem más elektromos járművek hatékonyságát is javíthatja. A kevesebb cella alkalmazásával csökkenhet a járművek súlya, növekedhet a teljesítmény, és az egész iparág közelebb kerülhet a hosszabb hatótáv és a gyorsabb töltés kombinációjához.
https://e-cars.hu/2025/09/23/panasonic-attores-725-kilometeres-hatotavot-kaphat-a-tesla-model-y/
M Imre üzente 3 hete
Volvo bemutatta új elektromos távolsági buszalvázát – 700 km hatótávval
Az újdonság a BZR elektromos buszplatformra épül, amely mostantól 720 kWh kapacitású akkumulátorcsomagokat is támogat. Az első megrendeléseket már leadták az északi országok és a Benelux-államok vásárlói.
A Volvo BZR Electric fejlesztése
A Volvo Buses alig másfél éve dobta piacra az első elektromos elővárosi modelljét, a 8900 Electric-et, amely már a 600 voltos BZR Electric architektúrára épült. Most ugyanennek az alapnak a továbbfejlesztett változata érkezett, kifejezetten hosszabb távokra. A korábbi maximum 540 kWh helyett már 720 kWh kapacitás áll rendelkezésre, mivel a hat darab 90 kWh-s akkucsomag helyett nyolc is beépíthető. Ez a fejlesztés jól mutatja, hogy a Volvo mérnökei hosszú ideje dolgoznak a nagyobb hatótávot nyújtó megoldásokon.
https://e-cars.hu/2025/09/28/volvo-bemutatta-uj-elektromos-tavolsagi-buszalvazat-700-km-hatotavval/
M Imre üzente 3 hónapja
M Imre üzente 7 hónapja
Mit takarnak a CNG és az LNG betűszavak?
### CNG
A CNG (Compressed Natural Gas) vagy sűrített földgáz nagy nyomás alatt tárolt szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek üzemanyagaként, valamint fűtésre használnak. (Tekintettel a földgáz összetevőinek különböző tömöríthetőségére,
-- a gázállapotú CNG már tiszta metán,
mivel a többi összetevő – vízpára, etán, propán, bután stb. – 200 bar nyomás alatt már cseppfolyósodik és a nagynyomású tartály alján gyűlik.)
A földgázt vezetékhálózaton juttatják el a háztartási és az ipari fogyasztókhoz. A motorhajtóanyagként használt gáz lényegében azonos minőségű a háztartásban használttal, ám a vezetékhálózatból érkező gázt a töltőállomásokon általában még páramentesítik, így kevesebb víz jut be a járművek üzemanyagrendszerébe. A páramentesítés előtt a gázt nagynyomású kompresszorral
-- 220 bar nyomásra (ez kis mértékben országonként eltérő lehet) sűrítik,
és így tankolják a járművekbe. Az CNG palackban a földgáz nyomása változik a hőmérséklet ingadozás következtében, de ez motorüzemelés szempontjából figyelmen kívül hagyható. A járművekben a gáztartályok általában hengeres vagy nagyon ritkán gömbölyű alakúak, hogy a falaikat egyenletes nyomás terhelje. A névleges nyomás általában 220 bar. A motorok üzemelését a nyomás ugyan nem, de a földgáz fűtőértéke viszont befolyásolja, ez településenként eltérhet, de egy településen belül az eltérés 5%-nál nem lehet nagyobb.
https://hu.wikipedia.org/wiki/CNG
### LNG
Az LNG, magyarul cseppfolyósított földgáz (Liquefied Natural Gas) a légnemű földgáz tisztított,
-- és legalább -161,5°C-ra lehűtött változata, amely 625-szoros térfogatcsökkenést szenved el a folyadékká válás során.
Ezt úgy kell elképzelni, mint ha egy PB palack még 625 db tartalmával rendelkezne, ráadásul a szennyezőanyagok eltávolítása során tisztább anyag jön létre, amelynek égése is tisztább lesz, és ennek megfelelően végül kevesebb károsanyag keletkezik (erről bővebben a cseppfolyósított földgáz szóló cikkünkben).
A cseppfolyósított földgáz fő összetevője
-- a metán (90%), némi etán, propán és bután tartalommal.
https://klimapolitikaiintezet.hu/elemzes/mi-az-lng-jelentese-klimabarat
Az LNG-t rövid távra, kisebb mennyiségben a cseppfolyós levegőnél alkalmazott eszközökkel lehet szállítani. Az LNG szállítását nagy mennyiségben és hosszabb távra tankhajókkal végzik. A tankhajóban több tartályban összesen 100-250 ezer m³ folyadék helyezhető el. A tartályok belső fala legalább 9% nikkelt tartalmazó minőségi acél, amely ellenáll az extra hőmérsékletnek, a folyadék hidrosztatikai nyomásának és a folyadék feletti gáztér mintegy 0,5 bar nyomásának. A tartályt hőszigetelő anyag burkolja, azon kívül pedig beton- vagy acélhéj védi a környezetet az esetleg kilépő gáztól, és támasztja a tartályt és a hőszigetelést. A tartályok többsége gömb alakú, de vannak már szögletes tartályok is. A tankhajó felkészült az LNG gépi hűtésére is, de a legtöbb hajó a betárolt LNG egy részének elpárologtatásával hűti a folyadékot, amely gázt aztán a hajó hajtására használnak fel.A hajók esetében 30-40 év élettartammal számolnak. Jelenleg kb. 250 LNG-szállító hajó úszik a tengereken, összes szállítókapacitásuk 31 millió m³. A hajók egy-egy útja 4-30 napig tart.
https://www.vgfszaklap.hu/lapszamok/2013/junius/2836-lng-a-mit-tudni-illik-a-cseppfolyos-foldgazrol
M Imre üzente 7 hónapja
A konkurencia kezére kerül a mai nappal hivatalosan is csődbe ment Van Hool | 2024. április 8.
Belga családok ezreinek szomorú nap a mai, ugyanis miután a Van Hool az elmúlt héten csődöt jelentett a mecheleni cégbíróságon, a testület hétfőn reggel hivatalosan is elrendelte a csődeljárás megindítását a nehéz pénzügyi helyzetbe jutott járműgyártóval szemben. A flamand ipar egyik vezető vállalatának számító céget egy egykori piaci konkurensek által alkotott konzorcium, a VDL buszgyártót birtokló holland VDL Groep és a német pót- és félpótkocsi gyártó, a Schmitz Cargobull párosa veszi át. A felvásárlással, amelyre a végső ajánlatot a napokban teszi meg a holland-német társulás, legalább 1550-1850 ember veszíti el az állását a Van Hool belga üzemeiben.
Amint arról mar többször beszámoltunk, Európa egyik legismertebb, ikonikus buszgyártójának jövője akkor vált bizonytalanná, amikor a súlyos pénzügyi válsággal küzdő cég legnagyobb hitelezői a flamand kormánnyal együtt végül nemet mondtak a gyártó talpon maradásának érdekében kidolgozott reorganizációs csomagra, főként a tulajdonos Van Hool családon belüli kibékíthetetlen öröklési jogi csatározás miatt. Ezt követően elkerülhetetlenné vált az egyes források szerint mára mintegy 400 millió eurós adósságállományt maga előtt görgető családi vállalkozás csődje. A szerkezetátalakítási tervet, amellyel megmenthető lett volna a cég, eredetileg a bankok és a kormány is támogatták, de a Van Hool család tagjai nem voltak hajlandók félretenni az évek óta húzódó belső vitájukat.
https://magyarbusz.info/2024/04/08/a-konkurencia-kezere-kerul-a-mai-nappal-hivatalosan-is-csodbe-ment-van-hool/
___
Befejeződött a belga Van Hool felvásárlása | 2024. június 13.
A VDL Groep keddi hivatalos bejelentése szerint a cégcsoport befejezte a tavasszal fizetésképtelenné vált nagy múltú belga buszgyártó, a Van Hool felvásárlását. A Van Hool buszgyártó részlegének átvételével a VDL 1600 munkahelyet ment meg a cég macedóniai és belga, koningshooikt-i üzemében. # mindez augusztus 14-én
https://magyarbusz.info/2024/08/17/a-vdl-hivatalosan-is-atvette-a-van-hool-macedoniai-gyarat/
A VDL csoport a Van Hool észak-amerikai kizárólagos forgalmazójával, az ABC Companies céggel (melyben a belga buszgyártó 38%-os tulajdonrésszel rendelkezik) is megállapodott, ennek köszönhetően a Van Hool autóbuszok jövője még további 10 évig biztosított lesz az USA és Kanada piacán.
https://magyarbusz.info/2024/06/13/befejezodott-a-belga-van-hool-felvasarlasa/
___
Korábban, a szorult pénzügyi helyzetben lévő belga buszgyártó hitelezői nemet mondtak a cég azon szerkezetátalakítási tervére, amely szerint a vállalat megmentése érdekében leállítanák a termelést a Van Hool belgiumi, Koningshooiktban található üzemében, és a buszgyártási tevékenységet teljes egészében az észak-macedóniai létesítménybe helyeznék át...
https://magyarbusz.info/2024/03/25/csaladi-viszaly-miatt-mehet-csodbe-a-van-hool/
___
Bár a Van Hool az elmúlt két évben mind a városi-elővárosi, mind pedig a távolsági szegmensben új modelleket mutatott be és úgy tűnt, hogy az értékesítések is jól futnak, a nagy múltú belga buszgyártó 2019 óta mégis veszteséges és kapacitásfelesleggel küzd, dolgozóinak mintegy 65%-a gazdaságilag munkanélkülinek számít a pandémia óta. A pénzügyi válság hátterében egyrészt a céget a mai napig birtokló Van Hool családon belüli belső konfliktus, másrészt pedig a koronavírus-világjárvány, a globális ellátási nehézségek és a geopolitikai konfliktusok okozta komoly gazdasági visszaesés áll. A járvány idején a legnagyobb keresletcsökkenést a turistabuszok szenvedték el, ami a termékkínálat összetétele miatt súlyos csapást jelentett a cégre nézve. Emellett stratégiai hibának bizonyult az is, hogy a Van Hool korábban túl nagy hangsúlyt fektetett a hidrogénbuszokra és sokáig elhanyagolta konvencionálisabb e-busz palettájának fejlesztését. Ezen kívül a buszgyártás még ma is nehezen automatizálható, ami azt jelenti, hogy a magas munkaerőköltségek miatt a cég nem tud versenyképesen működni, legalábbis Belgiumban.
https://magyarbusz.info/2024/03/09/befejezheti-a-varosi-buszok-gyartasat-a-belga-van-hool/
___
Miért nem robbantak fel a Belfortban kiégett Van Hoolok hidrogéntartályai? | 2025. január 4.
Szomorúan indult a 2025-ös év a hidrogénhajtás mellett elkötelezett Belfort számára: a francia település január 2-án egy járműtelepi tűzvészben elveszítette a teljes, hétdarabos Van Hool hidrogénbusz-flottáját. Az eset számos olyan negatív kritikát váltott ki, amelyek megkérdőjelezték a hidrogénhajtás biztonságos alkalmazhatóságát, pedig a komolyabb katasztrófa elkerülése nem a szerencsén múlott, hanem azokon iparági szabványokon, előírásokon és technológiai fejlesztéseken, amelyek garantálják a korszerű hidrogénhajtású járművek biztonságát.
https://magyarbusz.info/2025/01/04/miert-nem-robbantak-fel-a-belfortban-kiegett-van-hoolok-hidrogentartalyai/
___
Nincs veszve minden, újraindultak a Van Hool-szállítások és marad a T-sorozat is | 2024. október 6.
A jelek szerint az áprilisban csődbe ment Van Hool autóbuszos üzletágát felvásárló VDL-csoport a korábbi híresztelésekkel ellentétben mégsem hagyja veszni a legendás belga buszgyártó távolsági portfólióját – persze erre nem önszántából, hanem a Van Hool törzsvásárlóinak nyomására kényszerült rá.
https://magyarbusz.info/2024/10/06/nincs-veszve-minden-ujraindultak-a-van-hool-szallitasok-es-marad-a-t-sorozat-is/
___
Fillérekért árulják a Van Hool egykori demóbuszait és prototípusait | 2025. március 15.
Tavaly áprilisban jelentett csődöt a Van Hool, Európa egyik legismertebb, ikonikus buszgyártója. Bár a belga cég autóbuszos üzletágát átvette a holland VDL csoport, az új tulajdonos jelentősen megnyirbálta a termékpalettát, száműzve ezzel számos típust – köztük a teljes városi palettát – a kínálatból. A VDL számos ügyfél bosszúságára nem vállalta át a Van Hool korábbi teljesítéseit és a gyártósoron maradt járművek befejezését, sőt, a belgiumi Koningshooiktbanban található gyár eszközállományát sem. Azokat a megmaradt berendezéseket és járműveket, amelyek sorsáról a megrendelőknek nem sikerült megegyezniük a Van Hool felszámolóbiztosaival, 2025. március 27. és április 3. között árverésre bocsátják. Az eladásra kínált összesen 35 autóbuszt, köztük számos egykori bemutatópéldányt és prototípust addig is a koningshooikti üzem területén tárolják.
Az eladásra kínált járművek három fő kategóriába sorolhatók: prototípusok, részben összeszerelt félkész példányok, illetve használt járművek, utóbbiak jellemzően egykori bemutató- és demóbuszok. A prototípusok között szerepel többek között egy 2007-es évjáratú, korábban gyári kiadványokban is szereplő Van Hool newA330 FC hidrogénbusz, több újgenerációs Van Hool A12 LF E akkumulátoros villanybusz, amelyek közül néhányat az elmúlt évek különböző szakmai kiállításain is bemutattak, valamint egy 2010-ben készült, látszólag szériakivitelű, alacsony belépésű Van Hool newA360 is, amely a szélvédőn látható felirat alapján szintén prototípus lehetett. Az árverésre bocsátott kísérleti járművek között távolsági autóbuszok is akadnak, például egy poliészter karosszériaelemekkel készült háromtengelyes Van Hool T9 Acron koncepcióbusz 2003-ból, de elérhető lesz egy-egy, papíron 2023-as gyártású Van Hool T16 Alicron, illetve T17 Acron turistabusz is, amelyek homlok- és hátfalán még álcázófólia van, ezeket vélhetően még a hivatalos premier előtt közúti tesztfutásokra használta a gyártó.
https://magyarbusz.info/2025/03/15/fillerekert-aruljak-a-van-hool-egykori-demobuszait-es-prototipusait/
___
Buszgyártás és családi drámák – a Van Hool felemelkedése és bukása | 2024. június 2.
Ahogy a régi közmondás tartja, sok bába között elvész a gyerek, ahogyan az történt az 1947-ben alapított Van Hool esetében is. A márkanév hallatán legtöbbünk előtt az európai buszgyártás egyik legkiemelkedőbb, legikonikusabb és legismertebb buszgyártója sejlik fel: a Van Hool az elmúlt közel nyolc évtized során az innováció és a minőség szinonimájává vált a szakmában. A koronavírus-járványt, az inflációt és a gazdasági nehézségeket is túlélt büszke belga családi vállalkozás végzetét – bár a Van Hool, mint márkanév egyelőre nem tűnik el a piacról – a cégvezetés, a bankok, a politikusok és a szakszervezetek közötti feszültségek mellett az alapító család örökösödési vitái teljesítették be. A bajba került céget a szintén családi vállalkozásként működő VDL mentette meg, de felmerülhet a kérdés, hogy a Van Hool a holland cégcsoport égisze alatt megőrizheti-e korábbi függetlenségét és egyedi innovációs szemléletét. Erre a válasz az, hogy valószínűleg nem. A Van Hool esete újabb szomorú példája annak, hogy minőségre és széles termékpalettára törekvő független buszgyártóként egyre nehezebb talpon maradni Európában.
A Van Hool csődje, amely egy korszak végét is jelenti az európai buszgyártás történetében, valamint a Volvo és a Scania európai karosszériagyártó tevékenységének leállításával járó új üzleti stratégiák is rámutatnak arra, hogy a régi, hagyományos üzleti modellek felett eljárt az idő, és ezek már nem működnek a megváltozott piaci környezetben.
https://magyarbusz.info/2024/06/02/buszgyartas-es-csaladi-dramak-a-van-hool-felemelkedese-es-bukasa/
___
Filip Van Hool: a Van Hool csődje elkerülhető lett volna, ha nincsenek családi viták | 2024. szeptember 7.
Öt hónappal a Van Hool csődje után megtörte a csendet a belga ipar egykori gyöngyszemének volt vezérigazgatója és résztulajdonosa, Filip Van Hool, aki szerint a bajba jutott vállalkozást meg lehetett volna menteni. Az alapító Bernard Van Hool unokáját a cég csődje után öt nappal egy másik hatalmas veszteség is érte, elhunyt ugyanis édesapja, Denis Van Hool, akit nagyon megrendített a buszgyár bukása. „Miért hagytak minket cserben?” – suttogta közvetlenül a halála előtt. Bernard Van Hool örökségének csődje az alapító unokája szerint igenis elkerülhető lett volna, mégpedig egy ideiglenes, 30 millió eurós befektetéssel. Ezt a cég egykori vezérigazgatója a Trends hetilapnak nyilatkozta. A koningshooikt-i központból elbocsátott 2500 dolgozóval a Van Hool csődjét valószínűleg 2024 legnagyobb csődjeként tartják majd számon az iparágban. A Van Hoolra a csődeljárás megindítása előtt több mint 400 millió eurós adóssághegy nehezedett, és a négy nagy bank, amely ezt az adósságállományt kezelte, az öröklési viták miatt végül nemet mondott a buszgyár megmentésére kidolgozott szerkezetátalakítási tervre.
A 2024 tavaszán bekövetkezett csődöt likviditáshiány okozta. Filip Van Hool szerint 2023 végén még nem volt ennyire drámai a helyzet, igaz, nagy nehézségeik voltak az ellátási lánc problémái és a hiperinfláció miatt, ami hatalmas áremelkedésekhez vezetett, ám a piac kezdett magára találni, és özönlöttek a már az inflációval korrigált megbízások. A cég rendelési könyve nem csak 2024-re, de már 2025-re is teljesen megtelt, több mint 620 millió euró értékű megbízást tudhattak magukénak. A Van Hool igazi mélyrepülése a koronavírus-világjárvány idején kezdődött, a cég jövedelmező turistabuszos üzletágának megrendelései leálltak és a gyártás során felhalmozódott 500 busz és hatalmas raktárkészlet miatt a vállalat 250 millió euró veszteséget könyvelt el. A világjárvány, az infláció és a beszállítói láncok megszakadása mellett a 14%-kal növekvő munkabérek és az energiahordozók, valamint az alkatrészek 25%-os áremelkedése is súlyosan érintették a cég pénzügyi helyzetét. Az egyre növekvő költségek mellett a vállalat még mindig a régi árakon szerződött buszokat szállított le, ami további veszteségeket eredményezett. 2023 közepére, bár a megrendelések ismét emelkedtek, a Van Hool már nehezen tudta kezelni az egyre súlyosbodó pénzügyi helyzetét.
Bernard Van Hool 1969-es nyugdíjazása után nyolc fia, név szerint Jos (†), Denis (†), Paul (†), Alfons (†), Leon (†), Marcel (†), Leopold (†) és Herman között osztotta fel a céget, és mindegyik fiát egy-egy osztály élére állította, amivel egyébként egy nehézkesen működő gépezetté változtatta a vállalkozást. A Bernard Van Hool által kidolgozott, nyolc szorgalmas, autodidakta fiúgyermekre épülő családi vállalkozás modellje ellentétben állt mindazzal, amit a modern üzletvezetésről lehet tudni, de tulajdonképpen az elképzelés évtizedeken át működött. Ám később emiatt a Van Hool, mint családi vállalkozás olyan leszármazottak kibogozhatatlan szövevényévé nőtte ki magát, akik egymás útjában álltak, és különböző üzleti terveik voltak.
Az akkori felfogásnak megfelelően, miszerint nőknek nincs helye a cégvezetésben, Bernard két lányát, Ingridet (†) és Simonét kihagyta a cég részvényeinek felosztásából, ők anyagi kártérítést és ingatlanokat kaptak, amelyekkel egészen 1999-ig be is érték. Bernard végrendeletével és elképzelésével csak a családot szerette volna egyben tartani, viszont pont az ellenkezőjét érte el.
A Van Hool története kiváló példája annak, hogy az utódok hozzáállása mennyire meghatározó lehet egy vállalkozás sorsára; ha a család szolgálja a vállalkozást, akkor általában a siker garantált, ha viszont a vállalkozás szolgálja az egyéni és családi érdekeket, akkor könnyen arra a sorsra juthat, mint most a Van Hool. A Van Hool csődje emellett egy korszak végét is jelenti az európai buszgyártás történetében, és egyúttal arra is rámutat, hogy a régi, hagyományos üzleti modellek felett eljárt az idő, és ezek már nem működnek a megváltozott piaci környezetben.
https://magyarbusz.info/2024/09/07/filip-van-hool-a-van-hool-csodje-elkerulheto-lett-volna-ha-nincsenek-csaladi-vitak/
M Imre üzente 7 hónapja
Budapesten kezd új életet hat nápolyi Ganz-Solaris Trollino trolibusz | 2025. március 13.
Több mint 20 év után visszatér Budapestre hat darab, eredetileg Nápoly részére gyártott Ganz-Solaris Trollino 12D önjáró trolibusz. A járművek egy tízdarabos széria részeként, lengyel-magyar együttműködésben készültek 2004-ben, elektromos hajtásrendszerüket az azóta megszűnt Ganz Transelektro szállította. A járművek hatósági vizsgát megelőző közúti próbafutásait annak idején más külföldre értékesített példányokéhoz hasonlóan Budapesten végezték, főként az Örs vezér tere környékén, de egyikük még Szegeden is futott teszt jelleggel. A használt trolibuszok beszerzésére vonatkozó közbeszerzés a napokban zárult le eredményesen, a járműveket a Truck-Trailer & Parts Kft. szállítja le a BKV-nak nettó 139 millió forintért.
A nyolc trolibuszból hat közlekedik majd forgalmi kocsiként, míg a fennmaradó kettőt doborként hasznosítják majd, hasonlóan a BKV által korábban Landskoronából beszerzett három, szintén Ganz hajtásrendszerű Trollinóhoz. A járművek felújításuk után várhatóan a BKV hasonló korú Ikarus 412T trolibuszait váltják majd Budapesten.
https://magyarbusz.info/2025/03/13/budapesten-kezd-uj-eletet-kezd-hat-napolyi-ganz-solaris-trollino-trolibusz/
M Imre üzente 10 hónapja
Azok a 90-es évek: különleges Van Hoolok a Volánbusz flottájában | 2024. december 22.
Napjainkban is ritkaságszámba megy, hogy magyar felségjelzésű Van Hool távolsági busszal találkozzunk a hazai utakon, a Volánbusz azonban fénykorában még arra is lehetőséget talált, hogy a legendás belga gyártó méregdrága luxusautóbuszaival bővítse távolsági/nemzetközi flottáját.
A ’90-es években a hazai gyártású buszok mellett egyre több külföldi jármű is megjelent a vállalat kínálatában. A Setra üzemeltetés sikerén felbuzdulva a korszerűtlen és egyre drágábban üzemeltethető, környezetszennyező Ikarusok leváltása érdekében a vállalat vezetése úgy döntött, hogy kedvező áron, közvetlenül Hollandiából, vagy a saját tulajdonú Car Trade Kft.-n keresztül használt, 4–8 éves buszokat szerez be. Ennek eredményeként került a flottába többek között egy Van Hool TD824 Astromega, és egy Van Hool T820 Amarant típusú autóbusz. A két T8-as sorozatú Van Hool különleges helyet foglalt el a Volánbusz kínálatában. Mindkét jármű a nemzetközi Eurolines-járatokon közlekedett, a társaság akkoriban használt „papagáj-fényezésével”.
https://magyarbusz.info/2024/12/22/azok-a-90-es-evek-kulonleges-van-hoolok-a-volanbusz-flottajaban/
M Imre üzente 10 hónapja
Daimler Buses Driving Experience 2024: középpontban a baleset-megelőzés | 2024. március 29.
Idén sem maradt el a Daimler Buses nagyszabású, Driving Experience nevű sajtórendezvénye, amely ezúttal a 2024 júliusától szigorodó európai uniós járműbiztonsági előírások jegyében a konszern aktív biztonsági fejlesztéseit helyezte a középpontba. A több napon át zajló szakmai esemény keretén belül csapatunk március 18-án kapott lehetőséget, hogy megismerhessük és tesztelhessük a cégcsoport legújabb baleset-megelőző és vezetéstámogató rendszereinek működését, közúton és zárt pályán egyaránt.
https://magyarbusz.info/2024/03/29/daimler-buses-driving-experience-2024-kozeppontban-a-balesetmegelozes/
M Imre üzente 10 hónapja
Karácsonyi meglepetésnek sem utolsó dolog, hogy Európa egyik leginnovatívabb buszgyártója sikert ért el az USA nyugati partján. Kis darabszám, de jelentős mennyiségű opció jellemzi a frissen megkötött szerződést. | 2024. 12. 23.
Közeledik az év vége és ilyenkor már nem számítunk nagyobb meglepetésekre, a lengyel Solaris mégis egy kiemelkedő hírt szolgáltatott a bejglik elfogyasztása elé. Az USA piacára belépni viszonylag nehéz, mivel a Buy America Act értelmében a felhasznált fémanyagok legalább 70 százalékát és a végső összeszerelést a szövetségi államon belül kell realizálni. Ehhez a gyártás lényegi részét oda kell telepíteni, viszont az üzem fenntartásához folyamatos megrendelésre lesz szükség.
A fentieket valószínűleg végiggondolták és kiszámolták a Solarisnál, hiszen már másfél éve kommunikált terv volt az USA piacára lépni a teljesen CO2-kibocsátástól mentes portfóliójukkal. Az első megrendelő a King County Metro, Seattle és 34 környező település ellátásáért felelős közlekedési szolgáltató. A rendelés két szóló 40 lábas [kb. 12,2 m] és két csuklós 60 lábas [kb. 18,3 m] akkumulátoros autóbuszra szól, melyhez további 12 darabra szól opció. Az árakat egyelőre nem közölték, de az átadást 2026 második felére tervezik.
Az európai Urbino electric sorozat amerikanizált verziói megfelelnek majd a szigorú tengerentúli ütközésbiztonsági és akadálymentességi előírásoknak, emiatt a formanyelv is adaptálódik majd. A szolgáltató ügyvezetője, Michelle Allison kiemelte, hogy az amerikai ipar jelenleg nem tudja lefedni az igényeket és ezért esett a választásuk az Európában már hírnevet szerzett gyártóra. Javier Iriarte, a Solaris vezérigazgatója szerint az alternatív hajtások területén szerzett évtizedes tapasztalatukkal az észak-amerikai piacon is meg tudják vetni a lábukat és erős pozíciót felépíteni a következő évtizedben.
http://www.regionalbahn.hu/2024/12/Solaris-Urbino-USA.html