M Imre üzente 2 hónapja

Családi sorsmetszetek – 100 éve született Horváth Ede

2024-ben ünnepeltük Horváth Ede, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár legendás vezérigazgatója születésének 100. évfordulóját.

A Credobus által is támogatott Horváth Ede Emlékalapítvány új könyvet adott ki a centenárium tiszteletére, melynek szerzője Hajba Ferenc.

Miért utasította vissza Horváth Ede és felesége a házat, amit a Kossuth-díjjal együtt kapott? Kire szavazott 1990-ben a vörös báró? Kinek fogadta meg gyerekként, hogy legközelebb csak a lakodalmán táncol? Miért kopog be egy kommunista a mennyek országába? Hányszorosára nőtt a fröccsforgalom, ha az ő borából csinálták az italt? Miért puccsolták meg azok a munkatársai, akik „pár nappal előtte még derékszögben állva versenyeztek, ki tudja gyorsabban kimondani, hogy vezérigazgató elvtárs”? Miért mondta Kádárnak önmagáról, hogy neki is a börtönben lenne a helye? Kire nézett zavarba ejtő, szerelmes tekintettel? Mivel mérhető az „Edeség” súlya? Honnan menekítettek embereket a gyermekei? Mi lett a család sorsa, hol és hogyan élnek most a leszármazottai?

Ez a könyv nem tanulmány, de nem is csak személyes emlékek tárháza. Nem részletezi a vezérigazgató munkásságának minden állomását, eredményeinek darabszámban forintban, rubelben, valutában kifejezett értékét. Csupán fel akarjuk vázolni annak az embernek – és elhunyt valamint élő hozzátartozóinak – a képét, a vezérigazgatóét, aki igazodási pontként szolgálhatott volna a magyar gazdaságnak a szocializmus éveiben, és bizonyos értelemben ma is.

https://credobus.hu/shop/termek/csaladi-sorsmetszetek-100-eve-szuletett-horvath-ede/
___

Horváth Ede (Szombathely, 1924. szeptember 18. – Győr, 1998. szeptember 23.) magyar munkás, sztahanovista, vállalatvezető, politikus. Előbb a Győri Vagon- és Gépgyár esztergályosa, majd a sikeres Rába Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója. „Vörös báró” néven emlegették. Róla kapták becenevüket a Rába legendás teherautói (Ede). Az ő vezetése alatt vált a vállalat Magyarország nemzetközi szinten is ismert, jelentős állami vállalatává.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1th_Ede
___

A „Vörös Báró” hagyatéka

https://web.archive.org/web/20161102072707/http://varoteremmagazin.hu/a-voros-baro-hagyateka.html
___

1896. március 27-én egy tőkéscsoport beadványt nyújtott be Győr város törvényhatóságához. A beadványban állami kedvezményeket, vámmentességet, illetve előrendeléseket kértek, amiket meg is kaptak. A részvényjegyzési ív szerint a gyár feladata: "Vagonok, gépeknek és gőzkazánoknak gyári készítése, mindennemű villanyos telepeknek és berendezéseknek előállítása(…)". A vállalat alaptőkéje 500 000 Ft volt (ebből 440 000 Ft volt a Lederer-testvéreké).
Az 1896. december 28-án megtartott alakuló közgyűléssel a "Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság" győri cég hivatalosan is megkezdte működését.

https://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1ba_J%C3%A1rm%C5%B1ipari_Holding
___

Ede, a kamion | A Magyar (Rába) Vagon és Gépgyár története | 2021. május 05.

125 éve alapították a magyar járműipar egyik legsikeresebb cégét, amely ököristállókban kezdte meg a működését. A legigényesebb piacokra szállított, a legtekintélyesebb világcégekkel működött együtt. Szolgálta a mezőgazdaságot, az ipart, a közlekedést, a hadászatot. Minden rendszerhez alkalmazkodott. Ott voltak híres termékeik az utakon, a szántókon, a levegőben. Hozzá kötődött a pártállami évtizedek legkeményebb, legmegosztóbb és egyik legsikeresebb menedzserének, Horváth Edének egész, rosszul végződött pályája. A cég ma is működik, ma is életképes, csak éppen tizedannyi embernek biztosít megélhetést, mint fénykorában.

https://raba.hu/

Horváth Ede felvilágosult abszolutista menedzser volt, aki elég keményen bánt az embereivel, ellentmondást nemigen tűrt, rengeteg ellenséget szerzett, viszont így ért el a Rábával mindent, amit az adott körülmények között elérhetett. Hajnaltól késő estig dolgozott, szabadságra nem ment, a Vagongyár volt az élete. Egyetlen hobbija maradt: az autó és az autóvezetés. A nagy gyár reprezentációs kötelezettségeire hivatkozva vásárolt is cégautónak egy csoda BMW-t. Személygépkocsit is gyártott volna a hatvanas években Győrött, ha a szovjet szakminiszter meg nem akadályozza.

A KB-ban ő volt a legradikálisabb gazdasági reformok szószólója. A Rába mentett át a legtöbbet a visszafordított 1968-as reformokból. 1989-ben az ő politikai keserűségei is kiszabadultak a nyilvánosságba. Minden interjújában ostorozta azt a katasztrofális gazdaság- és káderpolitikát, amely válságba juttatta az országot.

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2021/05/05/ede_a_kamion
___

A Rába első autóbuszai bár Rába néven kerültek forgalomba, de azok karosszériáját az Ikarus elődjénél, a budapesti Uhry Imre Karosszéria- és pótkocsigyárban készítették. A Rába L autóbusz továbbfejlesztett változata az LHo típus, amit 1927-ben mutattak be, és nagyobb karriert futott be az elődmodellnél

https://totalcar.hu/magazin/szerelem/2021/10/24/volt-egyszer-egy-raba-magyar-waggon--es-gepgyar/
___

„Felsorolni is nehéz, mennyi mindent gyártottak a vagongyárban. Többek között a londoni metró vagonjait, motorvonatokat, hidakat, kamionokat, autóbuszokat, traktorokat, repülőgépeket. Története során végig meghatározó volt a magyar gazdaságban, de virágkorát Horváth Ede alatt élte. A Magyar Vagon- és Gépgyár a gépipar zászlóshajója volt. A hetvenes években több mint húszezren dolgoztak a gyárkomplexumban. Horváth Ede legfőbb erénye a minőség volt. Korszerű gyártástechnológiát hozott Győrbe és új piacokat tárt föl. A várossal való kapcsolatát jól jellemzi a színház, ifjúsági ház, RÁBA ETO stadion, fúvós zenekar, csónakház, néptánc csoport alapítása, vagyis Győr fejlődésben is katalizátor volt.” – fogalmazott köszöntőjében Miklósy Lajos, a Győri Ipartörténeti Alapítvány elnöke.

https://www.gyorplusz.hu/gyor/a-sztahanovista-aki-meghatarozta-gyor-eletet/
___

Horváth Ede magánélete feddhetetlen volt. Példás családi életet élt, nem voltak nőügyei, szinte sohasem ivott alkoholt, nem vadászott, nem lumpolt és semmivel sem lehetett korrumpálni. Ellenfelei alig találtak rajta fogást. Csak azt tudták felhozni ellene, hogy munkatársaival szemben időnként megengedhetetlen hangnemet használ és pártonkívüli, múltjuk miatt zsarolható emberekkel veszi magát körül, valamint nem kéri ki a gyári párt- és szakszervezet véleményét azokban a kérdésekben sem, amelyekben a társadalmi-politikai szervezeteknek beleszólási, véleményadási, némely kérdésben pedig egyenesen vétójoguk volt. Mániákusan szerette a rendet, a tisztaságot, mindig elegáns és pedáns volt munkájában és megjelenésében egyaránt. Ezt másoktól is megkövetelte, aminek időnként nehezen elfogadható módon adott hangot. Tény, hogy kevés olyan vezető volt Magyarországon, aki hozzá hasonló jelentőséget tulajdonított a munkások szociális ellátásának, a kulturált öltözőnek, mosdónak, étkezési lehetőségnek, a tiszta munkaruhának.

https://ipartortenet.hu/hu/ipartorteneti-emlekhelyek/horvath-ede/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Buzás Aliz: Elérhető a Köszöntjük kedves utasainkat című könyvünk majdnem minden illusztrációja plakátként! Közlekedésmániásoknak remek ajándék lehet.
https://www.artbridge.shop/hu/muvesz/alizbuzas/poszter/

Buzás Aliz igényes és sajátos formavilágú alkotásai a fővárosi életet, kerületeket, épületeket vagy éppen a közlekedési eszközöket tematizálják. Színes és látványos stílusára már többen felfigyeltek, a Budapest 150 című alkotása, illetve a Pál utcai fiúk c. munkája a legismertebbek közé tartozik, utóbbiból a Színes Város csapata a Leonardo da Vinci utcában készített falfestményt.
https://hypeandhyper.com/budapest-a-muveszek-szemevel-top-5/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Több évtizedes szegedi kanyar után újra Budapesten a második világháború idején készült villamos | 2024. április 08. 22:44

Új villamos motorkocsival bővül a Budapest Közlekedési Zrt. nosztalgiaflottája. Az F1A típusú, 1531-es pályaszámú kocsi jelenleg próbafutásokat végez, melyet a vasúti hatóság ír elő. Amint ez lezajlik, és a hatósági vizsgán is sikeresen átmegy a villamos, várhatóan még az idén, a májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgiajármű-flottájában, erről a társaság tájékoztatta az MTI-t hétfőn.

Az 1531-es pályaszámú villamos azért is különleges, mert az 1984-es selejtezése után Szegedre került műhelykocsinak, és tanulójáratként is működött. A Szegedi Közlekedési Társaságtól aztán a BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a járművet,
https://szkt.hu/ket-villamos-haza-indult-szegedrol
amelynek rekonstrukcióját 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft.

Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is.

Az 1531-es pályaszámú jármű 1941-ben készült és 1984-ig közlekedett, megfordult a fővárosi 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon. A homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott, és a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett. Ez az állapotot látható az alábbi fotón is.

A tavalyi felújításkor – aminek eredménye ide kattintva tekinthető meg – a szakemberek arra törekedtek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el.
https://www.bkv.hu/hu/content/az-idei-nosztalgiaszezon-slagere-a-felujitott-1531es-villamos-lesz-20240408

Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

Az SZKT és a BKV között manapság nem csak nosztalgiajárművek terén van együttműködés.
https://szegeder.hu/belfold/2022-06-27/sator-alatt-varja-a-regi-szegedi-troli-hogy-budapesten-muzeumba-keruljon/62b8e00a47d3c006e5f0cd6f
Tavalytól ugyanis Budapesten már félreállított, harmincöt éves Ikarus trolikat bérelnek átmenetileg,
https://szegeder.hu/helyi/2023-09-10/budapesten-mar-felreallitott-harmincot-eves-ikarus-trolikat-berelhet-szeged-atmenetileg/64db933147d3c06f8eab64d5
emellett a 4-es vonal felújítása miatti villamospótlásban segítő kék Volvo buszok is jöttek a dél-alföldi megyeszékhelyre.
https://szegeder.hu/helyi/2023-11-20/forgalomban-a-budapesti-kek-volvok/655bc5e147d3c02c8460dcb7
Az szintén mostani hír, hogy a hároméves szegedi trolifelújítási program is a BKV fővárosi műhelyében zajlik.
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-05/elindult-a-varos-trolifelujitasi-programja-forgalomba-is-allt-az-elso-peldany/660fd23147d3c06f2e84269f

Forrás:
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-08/tobb-evtizedes-szegedi-kanyar-utan-ujra-budapesten-a-masodik-vilaghaboru-idejen-keszult-villamos/66140b0247d3c06f2e8426ee

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Ellepték a felújított Hannoveriek Dél-Pestet. mind más lett. A 1607 brutál menő! (Kuhár Bence)
https://www.youtube.com/watch?v=o9P44MYcCdY

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Értesülésem szerint ma, azaz 2023. november 30-án közlekedik utoljára a BKV 1550-es pályaszámú DÜWAG TW6000-es típusú villamosa. Holnaptól beáll azon járművek sorába, a már megbontott 1504, 1523, 1527, 1534 és 1541 mellé, amelyeket 2024-ben váltanak majd ki az újonnan érkező CAF Urbosokkal.
Természetesen még semmi sincs kőbe vésve.
http://hbweb.hu/fg/fg010241/kepek/1550-3-1511.JPG

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Eredeti szépségében ragyog az öreg pécsi villamos | Új helyszínen láthatja a nagyközönség.

Befejeződtek a pécsi villamos és környezetének megújítási munkálatai, közölte Facebook oldalán a BIOKOM Nonprofit Kft.

Miután a Baranya Vármegyei Kormányhivatal tavaly a mintegy 10 éve a pécsi Ferencesek utcájában álló villamos elszállíttatásáról határozott, a BIOKOM Nonprofit Kft. saját erőből megkezdte a szerelvény teljes körű felújítását annak érdekében, hogy a pécsiek új helyszínen, megszépült állapotban tekinthessék meg a villamost.

-- A BIOKOM NKft. munkatársai nem csak a kocsit újították fel kívül-belül, hanem a Balokányban – ahol két vonal végállomása is volt – az új helyszínül szolgáló területet is rendbe tették, parkosították, valamint a kilátogatók információkat olvashatnak, régi képeket tekinthetnek meg az egykori pécsi villamosközlekedés útvonalairól szerelvényeiről

– írta a társaság.
https://sokszinuvidek.24.hu/viragzo-videkunk/2023/09/24/megujult-pecs-ikonikus-villamosa/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Szellem és korszellem – 75 éve mutatták be a legszebb magyar villamos szerelvényt

A Ganz UV típusú villamosainak 1956-ban volt a premierje, ám nyolc évvel hamarabb már bemutattak egy olyan két motorkocsiból és egy pótkocsiból álló szerelvényt, amely ezeket járműveket is idézte. Olyannyira, hogy idővel a két motorkocsi is UV villamossá vált.

Az igazságosság jegyében a cikk után, amiben a legcsufibb villamosról emlékeztünk meg,
https://enbudapestem.hu/2023/07/27/egeret-szultek-a-hegyek-35-eves-a-legrondabb-magyar-villamos
most itt az idő, hogy a legszebb szerelvény csavaros történetét is felgöngyölítsük.

„Ügyes ötlet volt, hogy a BSZKRT pavilonját a Nemzetközi Vásár bejáratánál helyezték el. Három pompás kocsiból álló mintaszerelvény mintegy szimbolizálja a hároméves terv keretében elindult, sőt száguldó iparunk, közlekedésünk, munkatempónk eddigi nagyszerű eredményeit. Ezen fogják a vásáron bemutatni a helyes utasáramlást. Tökéletesek ezek a kocsik, bel- és külföldi tapasztalatok átszűrése után alakították át régi kocsikból” – írta a Népszava 1948. június 15-én, a Budapesti Nemzetközi Vásárról szóló beszámolójában.

Azt azonban nem kötötték az olvasók orrára, hogy azok a bizonyos bel- és külföldi tapasztalatok nemcsak a technikai részletekben való elmerülést jelentették. És persze az átalakítás sem abban a formában történt, ahogy a cikk sugallja. Az említett kocsik mindegyike Budapest ostroma alatt sérült meg, különben hozzájuk nem nyúltak volna. Ezek ugyanis egyáltalán nem voltak régiek, épp ellenkezőleg. A fővárosi közlekedés legújabb villamosai voltak a TM típusjelű, 3600-as pályaszám-sorozatú kocsik, amelyeket 1940–1943 között gyártott a Ganz, az akkor lehető legmagasabb technikai színvonalon.
https://enbudapestem.hu/2023/08/05/szellem-es-korszellem-75-eve-mutattak-be-a-legszebb-magyar-villamos-szerelvenyt

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Éppen egy hónappal ezelőtt (jó, plusz egy-két nap) jelent meg a Heti Fortepan sorozatban N. Kósa Judit: Négy és fél kilométer élet című írása a nagykörútról,
https://www.facebook.com/FortepanArchivum/posts/622435816571765
aminek felvezetőjében - a valószínűleg persze tökfelesleges szerző-bemutatást a végletekig leegyszerűsítve - az szerepelt, hogy amúgy és egyébként ő a Nagykörút című könyv szerzője:
https://konyvterasz.hu/a-nagykorut-szuletese/
És ma vettük észre, hogy nahát: a Nagykörút lett a Szép Magyar Könyv Ismeretterjesztő kategória győztese!
Gratulálunk a szerzőnek és a "szerzősegédeknek" is, Saly Noéminak és Legát Tibornak!
___

Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan)
http://netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/kicsivel-kesobb-most-tiz-eves-a-fortepan

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Budapest Könyv - Igazmondó városkalauz modern lokálpatriótáknak
-- Török András

A múlt héten végre elment a nyomdába a szinte felismerhetetlenségig átírt könyvem új kiadása. Három évig dolgoztam rajta. Kigyomláltam minden nosztalgiát belőle. Nyugdíjaztam például Simplicissimust és latin nyelvű barátait, elhagytam végéről a tárcákat és a vignettákat. Teljesen új, dögös designt kapott, hogy a fiatalok is kézbe vegyék.

Köszönöm @Tönkő Vera, hogy egyáltalán kiadjátok, és hogy továbbra is édes gyermekednek tekinted. Köszönöm @Darida Benedek a szerkesztői ötleteket. Köszönöm@Markwarth Ágnes a tényellenőrzést és a stiláris javaslatokat. Köszönöm @Bogdán Ágnes, a rettenetesen bonyolult könyvprojekt menedzselését. Köszönöm @Tillai Tamás az új, dögös designt. Köszönöm @Kaposvári Franciska a tördelést.

És köszönöm @Gráf Dórának, hogy kiegészíette @Felvidéki András csodálatos 3D-s térképeit. és mindenféle érdekes rajzokat készített a könyvhöz.

Április közepétől már a boltokban lesz!

Megrendelhető itt:
https://www.libri.hu/konyv/torok_andras.budapest-konyv--3.html

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A villamosok titokzatos világa a remíztől a hurokvágányig - csodás illusztrált mesekönyv jelent meg

Körbeérné-e a világ összes Tatra T3 villamoskocsija a Balatont? Mi az a holdfényjelző, hova járnak aludni a villamosok, és hányan utaznak naponta a 4-6-os vonalán? A villamos. A remíztől a hurokvágányig képeskönyv nem csak, hogy minden kérdésünkre válaszol, de csodásan egyesíti magában az illusztrált mesekönyvek és az ismeretterjesztés műfaját, azaz nem csak okos, de nagyon szép is.

A könyv minden közlekedésrajongó egykor villamosfüggő kisgyerek álmának a megtestesülése. Meg a szülőké is, akik vasárnap végállomástól végállomásig zötykölődtek és átlagosan 5 kérdés/méter mennyiségű pontos és részletes választ igyekeztek megfogalmazni a témában.
https://enbudapestem.hu/2023/03/29/a-villamosok-titokzatos-vilaga-a-remiztol-a-hurokvaganyig-csodas-illusztralt-mesekonyv-jelent-meg

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A nagyvárosi közlekedés csodafegyvere: a villamos · vélemény

Társadalmi-gazdasági rendszereink fenntarthatóvá, azon belül is legfőképpen klímafenntarthatóvá tétele nemcsak globális kihívás, de jó eséllyel a legfontosabb és a legnehezebb kulturális-technológiai kérdéskör, amivel az emberiség valaha foglalkozott. Ha ez nem lenne elég, a megoldást addig halogattuk, hogy már az utolsó utáni órában vagyunk: találóan mondta az amerikai közgazdász, Joseph Stiglitz, hogy a klímaváltozás elleni harc a mi generációnk világháborúja. De miféle módon vívjuk ezt a háborút, ha még a legkönnyebb, az itt és most megtehető intézkedéseink is a felkészületlenség és a koncepciótlanság áldozatául esnek? Sokszor még azok sem tudják, hogy merre érdemes támadni, akik elfogadják, hogy fel kell venni ezt a harcot, és az első lépéseket sem teszik meg. A nagy egész feladat súlyával talán tisztában vannak, de az nem látszik, hogyan alakul ez a nyomasztó teher tényleges, legalább a meglévő lehetőségeket kihasználó, a komfortzónánk helyett a célokat figyelembe vevő cselekvéssé.

A nagy feladat részeként fenntartható alapokra kell átállítanunk városaink működését, és ennek keretében a közlekedéssel, a mobilitással is kezdeni kell valamit. Felmérhetetlenül nehéz feladat lesz: 2050-re odáig kell eljutnunk, hogy az összmobilitás jelentősen csökken, miközben a szinte határtalan mobilitás ma még a gazdasági hatékonyság, a kényelem és a jólét édestestvéreként él a fejekben. Ehhez radikális, még be nem látható technológiai, társadalmi és szemléletbeli változásokra lesz szükség. A jó hír, hogy itt lapul a tarsolyunkban a Wunderwaffe, aminek alkalmazásával a nagyobb), kényelmetlenebb változásnak még nem kellene nekiállni, és máris jelentős eredményeket érnénk el, miközben nem hoznánk létre átmeneti megoldásként később ártalmassá váló, visszabontandó struktúrákat.

Ez a csodafegyver nem más, mint a villamos (szaknyelven közúti vasút), a fenntartható városi mobilitás hosszú távon is megmaradó, de azonnal gyors iramban fejleszthető eszköze. Annak, hogy akkor miért nem épít villamosvonalakat nagy elánnal a világ összes városa, számos oka van, és ezek közé tartozik az is, hogy manapság nemhogy a politikusok vagy az őket támogató szavazók, de a szakmabeliek sincsenek teljesen tisztában azzal, hogy a villamos mint városi közlekedési eszköz mennyivel jobb (fenntarthatóbb vagy legalábbis „ökohatékonyabb”) alternatíva sok-sok feladat megoldására, mint azok az eszközök, amelyek a XX. század során háttérbe szorították, vagy amelyek még ma is erős alternatívaként élnek a fejekben – esetleg megtűzdelve olyan technológiai elvárásokkal, amelyek a klímaválság kezelésének időtávlatában még szinte biztosan nem fognak jelentős segítséget adni.

Miért és hogyan jelentheti a villamos a fenntartható városi közlekedés felé tett első, de nagy lépést? Ne feledjük, hogy a teljes feladat felmérhetetlenül óriási és nehéz, ezért itt nem arról lesz szó, hogy előkerült egy könnyű részfeladat, egy bársonyfotel, amibe belehuppanva a kötelességeink egy részét letudjuk, hanem arról, hogy van egy eszközünk, ami belátható nehézségek árán biztosan előrelépést jelent majd. Ebben a Stiglitz által emlegetett világháborúban a belátható nehézség lesz a könnyűség, és a biztos részeredmény a most elérhető cél – azt járjuk tehát körbe, hogy a fenntartható város kérdéskörében ez a rész-rész-részmegoldás hogyan válhatna a 2020-as évek csodafegyverévé. Ha használnák.
https://qubit.hu/2023/02/26/ed-a-nagyvarosi-kozlekedes-csodafegyvere-a-villamos

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A Líra Könyv bolthálózatában is megjelent mind a két általunk gondozott könyv. A FŐMTERV 70 kiadvány után Molnár László: Budapest Közlekedése 1985-2010 is elérhető már!
https://www.facebook.com/photo?fbid=523302783119573&set=a.406354144814438
-- Főmterv Zrt.

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Bizony kishazánkban is voltak villamosvonal megszüntetések. Budapesten is sok villamos vonalat megszüntettek, Debrecenben is, Szegeden is, Miskolcon viszonylag keveset, viszont voltak városok, ahol teljesen megszűnt a villamosközlekedés: Pécs, Szombathely, Nyíregyháza, Sopron.
http://veke.hu/2005/06/harminc-eve-szunt-meg-az-utolso-debreceni-villamos-mellekvonal/
http://veke.hu/files/6/img685.jpg

Válasz

M Imre üzente 12 éve

Megjelent:
A villamos aranykora - Szöveggyűjtemény 1887-1923

Válasz

M Imre üzente 13 éve

Újabb könyv jelent meg!


Szerbusz trolibusz

Jakab László; Nagy Zsolt Levente

Jószöveg Műhely Könyvkiadó


A trolibusz könyvéből megismerhetjük a fővárosi troli közlekedés kialakulását, megszilárdulását és hullámvölgyeit 1933-tól napjainkig; az összes vonalat, járműtípust, s a rájuk jellemző műszaki tartalmat.


A korabeli közlekedési rendeletekkel, plakátokkal, sajtócikkekkel illusztrált album - Legát Tibor szerkesztésében - képeivel a trolik bemutatásán túl, felidézi a hajdani főváros arculatát, hangulatát.

Részletek a blog végén.

Válasz