M Imre üzente 3 hete

Több évtizedes szegedi kanyar után újra Budapesten a második világháború idején készült villamos | 2024. április 08. 22:44

Új villamos motorkocsival bővül a Budapest Közlekedési Zrt. nosztalgiaflottája. Az F1A típusú, 1531-es pályaszámú kocsi jelenleg próbafutásokat végez, melyet a vasúti hatóság ír elő. Amint ez lezajlik, és a hatósági vizsgán is sikeresen átmegy a villamos, várhatóan még az idén, a májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgiajármű-flottájában, erről a társaság tájékoztatta az MTI-t hétfőn.

Az 1531-es pályaszámú villamos azért is különleges, mert az 1984-es selejtezése után Szegedre került műhelykocsinak, és tanulójáratként is működött. A Szegedi Közlekedési Társaságtól aztán a BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a járművet,
https://szkt.hu/ket-villamos-haza-indult-szegedrol
amelynek rekonstrukcióját 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft.

Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is.

Az 1531-es pályaszámú jármű 1941-ben készült és 1984-ig közlekedett, megfordult a fővárosi 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon. A homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott, és a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett. Ez az állapotot látható az alábbi fotón is.

A tavalyi felújításkor – aminek eredménye ide kattintva tekinthető meg – a szakemberek arra törekedtek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el.
https://www.bkv.hu/hu/content/az-idei-nosztalgiaszezon-slagere-a-felujitott-1531es-villamos-lesz-20240408

Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

Az SZKT és a BKV között manapság nem csak nosztalgiajárművek terén van együttműködés.
https://szegeder.hu/belfold/2022-06-27/sator-alatt-varja-a-regi-szegedi-troli-hogy-budapesten-muzeumba-keruljon/62b8e00a47d3c006e5f0cd6f
Tavalytól ugyanis Budapesten már félreállított, harmincöt éves Ikarus trolikat bérelnek átmenetileg,
https://szegeder.hu/helyi/2023-09-10/budapesten-mar-felreallitott-harmincot-eves-ikarus-trolikat-berelhet-szeged-atmenetileg/64db933147d3c06f8eab64d5
emellett a 4-es vonal felújítása miatti villamospótlásban segítő kék Volvo buszok is jöttek a dél-alföldi megyeszékhelyre.
https://szegeder.hu/helyi/2023-11-20/forgalomban-a-budapesti-kek-volvok/655bc5e147d3c02c8460dcb7
Az szintén mostani hír, hogy a hároméves szegedi trolifelújítási program is a BKV fővárosi műhelyében zajlik.
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-05/elindult-a-varos-trolifelujitasi-programja-forgalomba-is-allt-az-elso-peldany/660fd23147d3c06f2e84269f

Forrás:
https://szegeder.hu/helyi/2024-04-08/tobb-evtizedes-szegedi-kanyar-utan-ujra-budapesten-a-masodik-vilaghaboru-idejen-keszult-villamos/66140b0247d3c06f2e8426ee

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Ellepték a felújított Hannoveriek Dél-Pestet. mind más lett. A 1607 brutál menő! (Kuhár Bence)
https://www.youtube.com/watch?v=o9P44MYcCdY

Válasz

M Imre üzente 5 hónapja

Értesülésem szerint ma, azaz 2023. november 30-án közlekedik utoljára a BKV 1550-es pályaszámú DÜWAG TW6000-es típusú villamosa. Holnaptól beáll azon járművek sorába, a már megbontott 1504, 1523, 1527, 1534 és 1541 mellé, amelyeket 2024-ben váltanak majd ki az újonnan érkező CAF Urbosokkal.
Természetesen még semmi sincs kőbe vésve.
http://hbweb.hu/fg/fg010241/kepek/1550-3-1511.JPG

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Eredeti szépségében ragyog az öreg pécsi villamos | Új helyszínen láthatja a nagyközönség.

Befejeződtek a pécsi villamos és környezetének megújítási munkálatai, közölte Facebook oldalán a BIOKOM Nonprofit Kft.

Miután a Baranya Vármegyei Kormányhivatal tavaly a mintegy 10 éve a pécsi Ferencesek utcájában álló villamos elszállíttatásáról határozott, a BIOKOM Nonprofit Kft. saját erőből megkezdte a szerelvény teljes körű felújítását annak érdekében, hogy a pécsiek új helyszínen, megszépült állapotban tekinthessék meg a villamost.

-- A BIOKOM NKft. munkatársai nem csak a kocsit újították fel kívül-belül, hanem a Balokányban – ahol két vonal végállomása is volt – az új helyszínül szolgáló területet is rendbe tették, parkosították, valamint a kilátogatók információkat olvashatnak, régi képeket tekinthetnek meg az egykori pécsi villamosközlekedés útvonalairól szerelvényeiről

– írta a társaság.
https://sokszinuvidek.24.hu/viragzo-videkunk/2023/09/24/megujult-pecs-ikonikus-villamosa/

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Szellem és korszellem – 75 éve mutatták be a legszebb magyar villamos szerelvényt

A Ganz UV típusú villamosainak 1956-ban volt a premierje, ám nyolc évvel hamarabb már bemutattak egy olyan két motorkocsiból és egy pótkocsiból álló szerelvényt, amely ezeket járműveket is idézte. Olyannyira, hogy idővel a két motorkocsi is UV villamossá vált.

Az igazságosság jegyében a cikk után, amiben a legcsufibb villamosról emlékeztünk meg,
https://enbudapestem.hu/2023/07/27/egeret-szultek-a-hegyek-35-eves-a-legrondabb-magyar-villamos
most itt az idő, hogy a legszebb szerelvény csavaros történetét is felgöngyölítsük.

„Ügyes ötlet volt, hogy a BSZKRT pavilonját a Nemzetközi Vásár bejáratánál helyezték el. Három pompás kocsiból álló mintaszerelvény mintegy szimbolizálja a hároméves terv keretében elindult, sőt száguldó iparunk, közlekedésünk, munkatempónk eddigi nagyszerű eredményeit. Ezen fogják a vásáron bemutatni a helyes utasáramlást. Tökéletesek ezek a kocsik, bel- és külföldi tapasztalatok átszűrése után alakították át régi kocsikból” – írta a Népszava 1948. június 15-én, a Budapesti Nemzetközi Vásárról szóló beszámolójában.

Azt azonban nem kötötték az olvasók orrára, hogy azok a bizonyos bel- és külföldi tapasztalatok nemcsak a technikai részletekben való elmerülést jelentették. És persze az átalakítás sem abban a formában történt, ahogy a cikk sugallja. Az említett kocsik mindegyike Budapest ostroma alatt sérült meg, különben hozzájuk nem nyúltak volna. Ezek ugyanis egyáltalán nem voltak régiek, épp ellenkezőleg. A fővárosi közlekedés legújabb villamosai voltak a TM típusjelű, 3600-as pályaszám-sorozatú kocsik, amelyeket 1940–1943 között gyártott a Ganz, az akkor lehető legmagasabb technikai színvonalon.
https://enbudapestem.hu/2023/08/05/szellem-es-korszellem-75-eve-mutattak-be-a-legszebb-magyar-villamos-szerelvenyt

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

Éppen egy hónappal ezelőtt (jó, plusz egy-két nap) jelent meg a Heti Fortepan sorozatban N. Kósa Judit: Négy és fél kilométer élet című írása a nagykörútról,
https://www.facebook.com/FortepanArchivum/posts/622435816571765
aminek felvezetőjében - a valószínűleg persze tökfelesleges szerző-bemutatást a végletekig leegyszerűsítve - az szerepelt, hogy amúgy és egyébként ő a Nagykörút című könyv szerzője:
https://konyvterasz.hu/a-nagykorut-szuletese/
És ma vettük észre, hogy nahát: a Nagykörút lett a Szép Magyar Könyv Ismeretterjesztő kategória győztese!
Gratulálunk a szerzőnek és a "szerzősegédeknek" is, Saly Noéminak és Legát Tibornak!
___

Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan)
http://netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/kicsivel-kesobb-most-tiz-eves-a-fortepan

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Budapest Könyv - Igazmondó városkalauz modern lokálpatriótáknak
-- Török András

A múlt héten végre elment a nyomdába a szinte felismerhetetlenségig átírt könyvem új kiadása. Három évig dolgoztam rajta. Kigyomláltam minden nosztalgiát belőle. Nyugdíjaztam például Simplicissimust és latin nyelvű barátait, elhagytam végéről a tárcákat és a vignettákat. Teljesen új, dögös designt kapott, hogy a fiatalok is kézbe vegyék.

Köszönöm @Tönkő Vera, hogy egyáltalán kiadjátok, és hogy továbbra is édes gyermekednek tekinted. Köszönöm @Darida Benedek a szerkesztői ötleteket. Köszönöm@Markwarth Ágnes a tényellenőrzést és a stiláris javaslatokat. Köszönöm @Bogdán Ágnes, a rettenetesen bonyolult könyvprojekt menedzselését. Köszönöm @Tillai Tamás az új, dögös designt. Köszönöm @Kaposvári Franciska a tördelést.

És köszönöm @Gráf Dórának, hogy kiegészíette @Felvidéki András csodálatos 3D-s térképeit. és mindenféle érdekes rajzokat készített a könyvhöz.

Április közepétől már a boltokban lesz!

Megrendelhető itt:
https://www.libri.hu/konyv/torok_andras.budapest-konyv--3.html

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A villamosok titokzatos világa a remíztől a hurokvágányig - csodás illusztrált mesekönyv jelent meg

Körbeérné-e a világ összes Tatra T3 villamoskocsija a Balatont? Mi az a holdfényjelző, hova járnak aludni a villamosok, és hányan utaznak naponta a 4-6-os vonalán? A villamos. A remíztől a hurokvágányig képeskönyv nem csak, hogy minden kérdésünkre válaszol, de csodásan egyesíti magában az illusztrált mesekönyvek és az ismeretterjesztés műfaját, azaz nem csak okos, de nagyon szép is.

A könyv minden közlekedésrajongó egykor villamosfüggő kisgyerek álmának a megtestesülése. Meg a szülőké is, akik vasárnap végállomástól végállomásig zötykölődtek és átlagosan 5 kérdés/méter mennyiségű pontos és részletes választ igyekeztek megfogalmazni a témában.
https://enbudapestem.hu/2023/03/29/a-villamosok-titokzatos-vilaga-a-remiztol-a-hurokvaganyig-csodas-illusztralt-mesekonyv-jelent-meg

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A nagyvárosi közlekedés csodafegyvere: a villamos · vélemény

Társadalmi-gazdasági rendszereink fenntarthatóvá, azon belül is legfőképpen klímafenntarthatóvá tétele nemcsak globális kihívás, de jó eséllyel a legfontosabb és a legnehezebb kulturális-technológiai kérdéskör, amivel az emberiség valaha foglalkozott. Ha ez nem lenne elég, a megoldást addig halogattuk, hogy már az utolsó utáni órában vagyunk: találóan mondta az amerikai közgazdász, Joseph Stiglitz, hogy a klímaváltozás elleni harc a mi generációnk világháborúja. De miféle módon vívjuk ezt a háborút, ha még a legkönnyebb, az itt és most megtehető intézkedéseink is a felkészületlenség és a koncepciótlanság áldozatául esnek? Sokszor még azok sem tudják, hogy merre érdemes támadni, akik elfogadják, hogy fel kell venni ezt a harcot, és az első lépéseket sem teszik meg. A nagy egész feladat súlyával talán tisztában vannak, de az nem látszik, hogyan alakul ez a nyomasztó teher tényleges, legalább a meglévő lehetőségeket kihasználó, a komfortzónánk helyett a célokat figyelembe vevő cselekvéssé.

A nagy feladat részeként fenntartható alapokra kell átállítanunk városaink működését, és ennek keretében a közlekedéssel, a mobilitással is kezdeni kell valamit. Felmérhetetlenül nehéz feladat lesz: 2050-re odáig kell eljutnunk, hogy az összmobilitás jelentősen csökken, miközben a szinte határtalan mobilitás ma még a gazdasági hatékonyság, a kényelem és a jólét édestestvéreként él a fejekben. Ehhez radikális, még be nem látható technológiai, társadalmi és szemléletbeli változásokra lesz szükség. A jó hír, hogy itt lapul a tarsolyunkban a Wunderwaffe, aminek alkalmazásával a nagyobb), kényelmetlenebb változásnak még nem kellene nekiállni, és máris jelentős eredményeket érnénk el, miközben nem hoznánk létre átmeneti megoldásként később ártalmassá váló, visszabontandó struktúrákat.

Ez a csodafegyver nem más, mint a villamos (szaknyelven közúti vasút), a fenntartható városi mobilitás hosszú távon is megmaradó, de azonnal gyors iramban fejleszthető eszköze. Annak, hogy akkor miért nem épít villamosvonalakat nagy elánnal a világ összes városa, számos oka van, és ezek közé tartozik az is, hogy manapság nemhogy a politikusok vagy az őket támogató szavazók, de a szakmabeliek sincsenek teljesen tisztában azzal, hogy a villamos mint városi közlekedési eszköz mennyivel jobb (fenntarthatóbb vagy legalábbis „ökohatékonyabb”) alternatíva sok-sok feladat megoldására, mint azok az eszközök, amelyek a XX. század során háttérbe szorították, vagy amelyek még ma is erős alternatívaként élnek a fejekben – esetleg megtűzdelve olyan technológiai elvárásokkal, amelyek a klímaválság kezelésének időtávlatában még szinte biztosan nem fognak jelentős segítséget adni.

Miért és hogyan jelentheti a villamos a fenntartható városi közlekedés felé tett első, de nagy lépést? Ne feledjük, hogy a teljes feladat felmérhetetlenül óriási és nehéz, ezért itt nem arról lesz szó, hogy előkerült egy könnyű részfeladat, egy bársonyfotel, amibe belehuppanva a kötelességeink egy részét letudjuk, hanem arról, hogy van egy eszközünk, ami belátható nehézségek árán biztosan előrelépést jelent majd. Ebben a Stiglitz által emlegetett világháborúban a belátható nehézség lesz a könnyűség, és a biztos részeredmény a most elérhető cél – azt járjuk tehát körbe, hogy a fenntartható város kérdéskörében ez a rész-rész-részmegoldás hogyan válhatna a 2020-as évek csodafegyverévé. Ha használnák.
https://qubit.hu/2023/02/26/ed-a-nagyvarosi-kozlekedes-csodafegyvere-a-villamos

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A Líra Könyv bolthálózatában is megjelent mind a két általunk gondozott könyv. A FŐMTERV 70 kiadvány után Molnár László: Budapest Közlekedése 1985-2010 is elérhető már!
https://www.facebook.com/photo?fbid=523302783119573&set=a.406354144814438
-- Főmterv Zrt.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Bizony kishazánkban is voltak villamosvonal megszüntetések. Budapesten is sok villamos vonalat megszüntettek, Debrecenben is, Szegeden is, Miskolcon viszonylag keveset, viszont voltak városok, ahol teljesen megszűnt a villamosközlekedés: Pécs, Szombathely, Nyíregyháza, Sopron.
http://veke.hu/2005/06/harminc-eve-szunt-meg-az-utolso-debreceni-villamos-mellekvonal/
http://veke.hu/files/6/img685.jpg

Válasz

M Imre üzente 11 éve

Megjelent:
A villamos aranykora - Szöveggyűjtemény 1887-1923

Válasz

M Imre üzente 12 éve

Újabb könyv jelent meg!


Szerbusz trolibusz

Jakab László; Nagy Zsolt Levente

Jószöveg Műhely Könyvkiadó


A trolibusz könyvéből megismerhetjük a fővárosi troli közlekedés kialakulását, megszilárdulását és hullámvölgyeit 1933-tól napjainkig; az összes vonalat, járműtípust, s a rájuk jellemző műszaki tartalmat.


A korabeli közlekedési rendeletekkel, plakátokkal, sajtócikkekkel illusztrált album - Legát Tibor szerkesztésében - képeivel a trolik bemutatásán túl, felidézi a hajdani főváros arculatát, hangulatát.

Részletek a blog végén.

Válasz