M Imre üzente 3 hónapja

Több száz tűzoltó készül perre a szerintük elmaradt túlórapénzekért

Az ügy lényege, hogy a tűzoltók többsége ma heti negyvennyolc órát dolgozik, holott Magyarországon a maximális társadalombiztosítási bejelentési idő heti negyven órának felel meg.

-- A kollégák gyakorlatilag negyven órára vannak bejelentve, viszont negyvennyolcat dolgoznak, és ez a nyolc óra különbözet sehol nem jelenik meg: sem túlórában, sem egyéb más kedvezmény formájában

– mondta a 24.hu kérdésére Salamon Lajos, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének elnöke. Mindez egyúttal az is jelenti, hogy a tűzoltók lényegesen több munkáért kevesebb kompenzációban részesülnek, mint a hasonló bérekre bejelentett, normál hivatali időben dolgozó munkavállalók.

Az alapprobléma az, hogy a tűzoltóknak a gyakorlatban eleve heti negyvennyolc órás a munkahete, a túlmunkát a gyakorlatban pedig csak e felett fizetik ki. A szakszervezet úgy számol, hogy heti negyven óra 168–172 munkaórát jelent egy hónapra vetítve, nekik erre jön még rá heti 8 óra, amit ők túlmunkaként értelmeznek. Az általuk számolt havi 208 munkaóra a keretükön felül kalkulált további 20 óra túlmunkával összesen havi 228 óra munkát jelent. Ezért átlagosan havi bruttó 456 ezer forintot kapnak, míg ugyanazzal az alapbérrel, negyvenórás munkahéttel és a túlórákkal együtt szintén havi 228 órával számolva egy más szektorban dolgozó munkavállaló bruttó 614 ezer forintot kapna.

Vagyis a számításaik szerint a tűzoltók egyrészt többet dolgoznak másoknál, ráadásul kevesebbet kapnak ugyanakkora mennyiségű munkáért, mint mások.

Arra a kérdésre, hogy mindez átlagosan konkrétan mekkora pénzkiesést jelent egy-egy tűzoltónak, Salamon Lászó azt mondta: ez függ az egyéni bérektől, de

-- összességében átlagosan személyenként 5 millió forintos kárigényről lehet szó az elmúlt három évre vetítve.

A heti negyvennyolc óra – a példa kedvéért – úgy jön ki, hogy a tűzoltó beáll szolgálatba például hétfőn hajnali hat órakor, és kedd hajnali hat órakor csekkol ki, majd két napot, negyvennyolc órát pihennie kell. Csütörtökön hajnali hat órakor aztán újból huszonnégy órás szolgálat következik péntek hajnalig, majd megint két nap szabad, bár a beosztástól függően a munka akár szombatra, vasárnapra vagy épp karácsonyra is eshet.

Salamon szerint ezzel még nem lenne nagy gond, hogyha a korengedményes nyugdíjat 2012 januárjával nem törölték volna el. Annak az intézkedésnek a hatására viszont a jelenlegi gyakorlat elfogadhatatlanná vált.

A szakszervezeti vezető már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy perre viszik a tűzoltók diszkriminatív bérezésének ügyét. A folyamat most ért el két új stációig.
https://24.hu/belfold/2024/01/27/tutultok-ber-fizetes-tulora-berharc/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság: Pórázzal összekötve, betonüregbe szorulva, mozdulatlanná dermedve egy híd alatt kínlódott két kutya Kállón már jó ideje. Sem egymástól, sem szorult helyzetükből nem tudtak megszabadulni, és mivel egyikük barátságos volt, társa viszont kifejezetten ellenséges, a tűzoltóknak is meggyűlt a bajuk velük. Végül csak-csak kiemelték őket, de előbb egy állatorvosnak is közbe kellett lépnie, aki a vadabb jószágot elbódította. Így fértek hozzájuk a tűzoltók, de még így is megdolgoztak a két kutya szabadságáért. Végül a polgárőrök vették magukhoz a kiszabadított állatokat. Ép bőrrel megúszták, de hajszálon múlott...
-- Ilyet még nem láttál! :o :o :o (videó)
Zsíros Viktor tűzoltó főtörzsőrmester, Aszódi Katasztrófavédelmi Őrs
https://www.facebook.com/watch/?v=1974533492928830

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Autósokra tolja a felelősséget a katasztrófavédelem | Lánglovagok.hu

A tűzoltási felvonulási területről

---a facebookos poszt nem éppen arról szól, amiről kellene.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a Facebook oldalán az alábbi szöveggel állt elő:
https://www.facebook.com/bmokf.hivatalos/posts/pfbid034aAViErEiG3A6MRmav3jHbLK26XG9UpDzoM1T1YGTNeTPsYjv4od7F8gyogxWN8ql

„Tudod, miért életbe vágó, hogy erre a sárga felfestésre semmiképp se parkolj!?

Mert tűz esetén ennek a magasból mentőnek is le kell valahogy parkolnia például ezelőtt a középmagas (legalább 14 méter magas) épület előtt. S mint ahogy látszik, méretéből adódóan bizony jókora helyre van szüksége.

A gépjárművezetők folyamatosan képezik magukat, hogy minél ügyesebben parkoljanak, de a 2,9 méter szélesség és 11 méter hosszúság adott. ;)

Ezért jelölik táblával és útburkolati jellel is a tűzoltási felvonulási területet, amit tűzoltás vagy mentés esetére biztosítanak az épület homlokzata előtt a tűzoltógépjárműveknek. Ezt a területet úgy alakították ki, hogy a legalább két nyomvonal szélességű terület szilárd burkolata elbírja a több tonnás járműveket is.

Ugye nem akarod kockáztatni senkinek az életét?!

Akkor hagyj helyet a tűzoltóknak!”

Az illusztrációs képhez még ezt is hozzátették:

„Ha mégis megállsz a tűzoltógépjárműveknek fenntartott helyen, azzal

-- veszélybe sodorhatsz másokat,
-- a tűzoltók munkáját lassítod,
-- nem lesz elég hely ahhoz, hogy elférjen a 2,9 méter széles és 11 méter hosszú tűzoltógépjármű,
-- a tűzoltók nem fognak elérni a megfelelő magasságig,
-- nem tudnak biztonságosan kitalpalni,
-- nem tudnak segíteni,
-- nem tudnak elég gyorsak lenni,
-- nem tudnak életet menteni.”

Abba most ne menjünk bele, hogy a szöveg megfogalmazója kellő mélységű szakmai ismeretekkel nem rendelkezik a témában, a probléma leginkább az, hogy a tűzoltási felvonulási területek jelölését először az Országos Tűzvédelmi Szabályzat kiadásáról szóló 9/2008. (II. 22.) ÖTM rendelet írta elő. Az előtti létesítéseknél nagyon sok helyen a tűzoltási felvonulási területek az önkormányzatok és a tűzvédelmi hatóság hibájából egyszerűen eltűntek, és néhány példától eltekintve nincs hajlandóság ennek orvoslására.
https://www.langlovagok.hu/10974/mismasolas-az-eltunt-tuzoltasi-felvonulasi-teruletek-ugyeben/

Erről a „Középmagas panelszerkezetű lakóépületek tűzvédelmi helyzetének vizsgálata, tűzbiztonságának fejlesztési lehetőségei” című szakdolgozat részletesen értekezett.
https://www.langlovagok.hu/10563/kozepmagas-panelszerkezetu-lakoepuletek-tuzvedelmi-helyzetenek-vizsgalata-tuzbiztonsaganak-fejlesztesi-lehetosegei/

A tűzoltási felvonulási területekről közérthetően a Társasházak tűzvédelme 2023. e-learningben lehet olvasni.
https://oktatas.langlovagok.hu/
A Lánglovagok Egyesület online tanfolyama mindenki számára ingyenesen elérhető.
https://www.langlovagok.hu/12868/autosokra-tolja-a-felelosseget-a-katasztrofavedelem/

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Kinyírná a tűzvédelmet a kormány

Süket fülekre talált a szakmai szervezetek tiltakozása.

A kormány nevében Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes benyújtotta az Országgyűlésnek az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló törvényjavaslatát.
https://www.langlovagok.hu/dat/letoltes/2023//20230918_05249.pdf
Ebben a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény
https://www.langlovagok.hu/2872/1996-evi-xxxi-torveny/
pontosan ugyanúgy módosítanák, ahogyan azt társadalmi egyeztetésre bocsátották.

A Lánglovagok Egyesület és a TSZVSZ Magyar Tűzvédelmi Szövetség egyaránt aggodalmát fejezte ki a jogszabály-módosítás kapcsán,
https://www.langlovagok.hu/12799/gyengitene-a-tuzvedelmet-a-kormany/
amelyről a társadalmi egyeztetés során értesültek,

-- a szakmai szervezetekkel való egyeztetés ugyanis elmaradt.

A Lánglovagok tűzvédelmi tudásbázis információi szerint az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság sem értett egyet a változtatási javaslattal.

A Lánglovagok.hu szeptember 7-én a Miniszterelnöki Kabinetirodánál érdeklődött a társadalmi egyeztetés eredményéről, a megkeresésre szeptember 11-én az Igazságügyi Minisztérium válaszolt: „Tájékoztatjuk, hogy jelenleg is zajlik „Az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló törvényjavaslat” társadalmi és szakmai egyeztetésének és a beérkezett észrevételek összegzése, ennek lezárultát követően az átdolgozott törvényjavaslat kerülhet majd az Országgyűlés elé. A jogalkotó célja, hogy a vállalkozások, üzemek tűzvédelmi biztonsága mellett a felesleges és túlzott adminisztrációs terheiket csökkentse.”

Ehhez képest szeptember 18-án változatlan formában nyújtották be a törvényjavaslatot a tűzvédelmi törvény, sőt, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény vonatkozásában is, amely szakmai, érdekvédelmi körben szintén jelentős felháborodást váltott ki.
https://www.langlovagok.hu/12814/eletveszelybe-sodorna-a-munkavallalokat-a-kormany/

Forrás:
https://www.langlovagok.hu/12921/kinyirna-a-tuzvedelmet-a-kormany/

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Milliárdok tűntek el a „polip” építkezésein, bizonytalan, hogy a pécsi tűzoltólaktanya egyre sürgetőbb felújítása mikor folytatódhat

A kormánykapcsolataival kérkedő generálkivitelezőnek tucatnyi vállalása dőlt be, nyomozás folyik az ügyben, ám a károsultak szerint a tettesek sérthetetlenek.

A történethez tartozik, hogy az Octopus Investnek 2018-ig néhány tízmillió volt az éves árbevétele, az uniós támogatású beruházásoknak köszönhetően azonban 2019 közepétől 2022 nyaráig hozzávetőleg 6 milliárd folyt be a cég számlájára. Ha ezzel szembeállítjuk a hitelezők 2-4 milliárdos követelésével, akkor adódik a kérdés: hová lett a pénz?
https://nepszava.hu/3209958_pecsi-tuzoltolaktanya-felujitas-katasztrofavedelem-octopus

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

A Lánglovagok Egyesület egyetért azzal, hogy a vállalkozások adminisztratív terheit csökkenteni kell, de ez nem mehet a tűzvédelem rovására - olvasható a szervezet elnökének lapunkhoz is eljuttatott közleményében.

Kis-Guczi Péter mindebben arra reagált, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda társadalmi egyeztetésre bocsátott egy olyan javaslatot, amelynek értelmében jelentősen szűkítenék azon vállalkozások körét, amelyeknek tűzvédelmi tervet kellene készíteni. Emellett eltörölnék a munkavállalók tűzvédelmi oktatását is.

Véleményük szerint gyakorlati tapasztalatok alapján pont a tervezet szerint a tűzvédelmi szabályzat készítési köréből kieső vagy abba eddig bele sem került gazdálkodó szervezetek munkatársainak van leginkább hiányos ismerete a tűzvédelemről. Úgy vélik, sokkal hasznosabb lenne, ha az országos katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) érdemi kommunikációs munkát végezne a tűzmegelőzés terén, tájékoztatókkal, útmutatókkal segítené az üzemeltetést, és szorosabbra fűzné a szakmai kapcsolatot a tűzvédelmi szolgáltatókkal, tűzvédelmi üzemeltetéssel foglalkozókkal.

Éppen ezért az egyesület azt kezdeményezi, hogy vonják vissza a javaslatot, a tűzvédelmi szakmával érdemi egyeztetés keretében gondolják át a tervezett lépéseket.
https://nepszava.hu/3205170_langlovagok-egyesult-tuzvedelem-egyeztetes
___

„Életveszélyes törvénymódosítás” – Öt szakszervezeti szövetség is tiltakozik a tűzvédelmi előírások tervezett lazítása ellen

Az érdekvédők, hasonlóan az egyik szakmai egyesülethez, a tervezet visszavonását követelik, és egyeztetést követelnek.
https://nepszava.hu/3205410_tuzvedelmi-eloirasok-konnyites-torvenymodosito-javaslat-szakszervezeti-tiltakozas

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Sikeres közbeszerzés a tűzoltók élet- és baleset-biztosítására

A Belügyminisztériumnak most már nem volt sok a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. ajánlata.

Gyorsított eljárásban kiírt közbeszerzésen 445 872 250 Ft / év ajánlattal a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. nyerte el a jogot két évre a Belügyminisztérium fejezet irányítása alá tartozó szervek és az Országgyűlési Őrség, továbbá a hivatásos katasztrófavédelmi szerv szakmai felügyelete alá tartozó szervek (önkormányzati tűzoltóság, önkéntes tűzoltó egyesület, önkéntes mentőszervezet) állományának tagjai részére csoportos élet- és baleset-biztosítási szolgáltatására. A másik ajánlattevő az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. volt 526 516 970 Ft / éves díjjal.

Az előző közbeszerzést sikertelenül zárták le, mert a Belügyminisztérium sokallta a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. és az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. díját, amely forintra pontosan megegyezett a mostani ajánlatukkal. A tárca legfeljebb évi 122 millió forintért szerződött volna.

A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. a kárfelvétel tekintetében alvállalkozóként a Mészáros Lőrinc résztulajdonában lévő Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt.-t bevonja.
https://www.langlovagok.hu/12773/sikeres-kozbeszerzes-a-tuzoltok-elet-es-balesetbiztositasara/

És most mindenki örül, és boldog.

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Így emelték ki a villamos alá szorult gyereket a fővárosi tűzoltók…
Elgázolt egy gyereket a villamos hétfőn este Budapest kilencedik kerületében, a Haller utcában. A fővárosi hivatásos tűzoltók megemelték a villamost, így szabadították ki a szerelvény alól. A mentőszolgálat kórházba szállította a sérültet.
https://fbshort.com/villamosalaszorultgyerek-tuzoltokmentese
Videó: FKI Videóstúdió

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

Áprilisban lejárt a tűzoltók baleset- és életbiztosítása, a Belügyminisztérium azóta sem kötött újat

Azaz ha egy tűzoltó munka közben most sérül vagy hal meg, nem jogosult biztosítási sérelemdíjra. Az, hogy nem hosszabbították meg a szerződést, felháborodást váltott ki a katasztrófavédelem berkeiben, már az merült fel, hogy a tűzoltók egyénileg vagy tűzoltóságonként kössenek maguknak biztosítást.

Különös, magyarázat nélküli levelet kaptak a katasztrófavédelem munkatársai az elmúlt napokban. A katasztrófavédelem egyes megyei vezetői által kiküldött levélben ez áll:

-- „Tájékoztatom, hogy a Belügyminisztérium és a Generali Zrt. között 2021. évben létrejött csoportos élet- és baleset-biztosítási szerződés 2023. április 11-én a szerződésben kikötött határozott időtartam lejártával megszűnt. A szerződés 4.6 pontja alapján a biztosító kockázatviselése a szerződés hatálya alatt bekövetkezett, de a megszűnést követően 5 éves elévülési időn belül bejelentett biztosítási eseményekre áll fenn. Kérem, hogy a fentiekről az alárendeltségébe tartozó állományt tájékoztatni szíveskedjen!”

A levél lényege, hogy április 11-ével megszűnt a tűzoltókra vonatkozó élet- és balesetbiztosítás, de arról nincsen szó, hogy a belügy ahelyett újat kötött volna. Felmerül a kérdés, hogy mi történik, ha most szenved balesetet vagy esetleg hal meg egy tűzoltó. Katasztrófavédelmi forrásaink szerint semmi, a balesetet szenvedő tűzoltók biztosítási esemény esetén nem kapnak semmit, legfeljebb perelhetik a munkaadót.

Törvényi kötelezettség lenne

A csoportos baleset-biztosítás megszűnése amúgy azért probléma, mert a Belügyminisztériumnak törvényi kötelessége lenne biztosítani a megbízásából dolgozó tűzoltókat. Az 1996. évi XXX. törvény értelmében egészen pontosan:

„A tűzoltóság fenntartója a tűzoltóság készenléti szolgálatot, és a tűzoltás irányítását ellátó tagjai részére szolgálati tevékenységükre vonatkozóan köteles élet- és baleset-biztosítást kötni.”

Magyarul a Belügyminisztérium április eleje óta nem teljesíti a törvényi kötelezettségét. Katasztrófavédelmi információink szerint a hír május eleje óta keringett a szervezetben, de csak az elmúlt hetekben kiküldött tájékoztatóval lett hivatalos. Most mindenki azt találgatja, vajon a valóságban mi történik, ha egy tűzoltó balesetet szenved vagy meghal szolgálat teljesítése közben.

Állítólag nem tervezik megújítani

A hírről korábban a Lánglovagok tűzoltói szakportál is írt. A nekik nyilatkozó Dobson Tibor, a Magyar Tűzoltó Szövetség (MTSZ) elnöke szerint a Belügyminisztérium nem tervezi megújítani a korábbi szerződést. Dobson akkor három lehetőséget említett:

-- az egyik, hogy a tűzoltókra az MTSZ köt biztosítást;

-- a másik, hogy a tűzoltóságok maguk kötnek az épületbiztosításuk mellé baleset- és életbiztosítást;

-- a harmadik, hogy a tűzoltók maguknak kötnek biztosítást, és megpróbálnak valamilyen kedvezményt szerezni a biztosítóknál.

A Magyar Tűzoltók Szövetsége tárgyalásokat kezdeményezett az ügyben, a tűzoltók javaslatait június 26-ig várják. Az ügyben hétfő délután kerestük az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot és a Belügyminisztériumot; kérdésünkre cikkünk megjelenéséig egyik szervezet sem válaszolt.

Frissítés: Cikkünk megjelenése után Lánglovagok azt írta: azért nem sikerült új szerződést kötni, mert a februárban erre kiírt közbeszerzésre beérkező minden ajánlat magasabb volt, mint a Belügyminisztérium költségvetése. A szaklap szerint a minisztérium két évre 244 millió forintot szánt erre, miközben az Aegon évente 464 milliós, a CIG Pannónia évente 455 milliós, az Allianz pedig évente 1,558 milliárdos ajánlatot tett.
https://www.langlovagok.hu/12618/jogszabalyserto-a-tuzoltok-elet-es-balesetbiztositasanak-a-hianya/

Ez azért számít rengetegnek, mert a legutóbbi, 2021-es biztosítás mindössze 95 millió forintba került.
https://telex.hu/belfold/2023/06/14/katasztrofavedelem-biztositas-tuzoltok-tuzoltosag

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

A jó pedagógus

-- utakat mutat
-- többet is, hogy választani tudj
-- bátorságot önt beléd
-- mindig egy fokkal nehezebb kihívás elé állít, mint amekkoráról azt gondolod, hogy elbírsz vele
-- nem töri le az akaratodat
-- de érvényesíti a szabályokat
-- úgy, hogy azok biztonságot adó keretté váljanak számodra
-- veled van
-- de nem helyetted cselekszik
-- érted van
-- de előtted jár
-- egy darabig
-- hogy aztán végül előre engedjen
-- és gyönyörködjön abban, hogy túlszárnyalod őt…

Pedagógusnap alkalmából köszönjük a katasztrófavédelem pedagógusainak, oktatóinak, hogy nemcsak a tanítványaikért, hanem – a tűzoltók „kinevelésével” - értünk is dolgoznak. :)
https://fbshort.com/Pedagogusnap20230604
Videó: Katasztrófavédelmi Oktatási Központ

Válasz

M Imre üzente 1 éve

OS - A Lánglovagok Egyesület közleménye
Budapest, 2023. február 2., csütörtök (OS) - A Lánglovagok Egyesület a KRESZ módosítását kezdeményezi.

Gyakori probléma, hogy az autósok a föld feletti tűzcsaphoz túl
közel várakoznak, a föld alatti tűzcsapok aknájára ráparkolnak. Arra
hivatkoznak, hogy a KRESZ alapján ez nem tilos, pedig az Országos
Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet
használati szabálya alapján szabadtéren a tűzoltó vízforrások
hozzáférhetőségét, akadálytalan megközelíthetőségét állandóan
biztosítani kell, azokat eltorlaszolni még átmenetileg sem szabad.
A Lánglovagok Egyesület a közúti közlekedés szabályairól szóló
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) módosítását
kezdeményezi annak érdekében, hogy a tűzcsaptól számított 1 méteres
sugarú körben – függetlenül attól, hogy útburkolati jel vagy
jelzőtábla esetlegesen engedélyezné – járművel való várakozás tilos
legyen. Ezt a távolságot, mint manipulációs tér, a Fővárosi Vízművek
Zrt. belső szabályzata is előírja, és annak szükségszerűségét egy
budapesti hivatásos tűzoltó által készített szakmai tanulmány
alátámasztotta.
Az, hogy hol van föld feletti tűzcsap, elég egyértelmű, a föld
alatti tűzcsapok esetében – amennyiben annak aknáját valaki nem
ismeri fel – segítség a tűzcsapjelző tábla, ami kötelezően
megtalálható a tűzoltó vízforrások közelében.

Kiadó: Lánglovagok Egyesület
https://www.langlovagok.hu/

Válasz

M Imre üzente 6 éve

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete összegyűjtötte a magyar gyártású gépjárműfecskendő problémáit.

"Igaz tényleg van benne magyar is, de minek? Bár csak ne lenne egy csavar sem. Amikor elkezdődött ez projekt, ígéretet kaptuk arra, hogy megkérdezik a tűzoltókat, hogy valójában milyen legyen ez az új gépjárműfecskendő. Nem hogy akkor, de azóta sem kérdeztek meg senkit azok közül, akiknek dolgozni kell vele nap, mint nap. Sőt az állománytól érkező véleményeket, kritikákat Fotó: Kis-Guczi Pétera parancsnokok nem merik továbbítani a feletteseik felé. Több parancsnok elmondta az állományának, hogy nehogy merészeljék kritizálni ezt a remek tűzoltóautót." - írja Vidó Attila, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének (HTFSZ) szervezeti elnöke, aki összegyűjtötte a tűzoltók tapasztalatait a Rába-Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendőről.

Gyenge motor, rossz fék

A vonulós tűzoltók által beérkezett vélemények szerint a motor teljesítménye alacsony, ami előzésnél és hegyvidéken okoz problémát. A legénységi fülke olyan kicsi, hogy szinte lehetetlen benne felkészülni menet közben a feladatra. A lépcső meredek, keskeny, s mivel a hátulja burkolt, épp csak lábujjhegyen vagy elfordított lábfejjel lehet feljutni a fülkébe. A fülkében a kapaszkodó éles laposvassal van felrögzítve, ami elég szépen be tud törni egy fejet, ha valaki nem figyel és feláll a fülkében.

A futómű a modernebb tárcsafék helyett dobféket kapott. A tapasztalatok szerint iszonyatosan dübög benne valami, és ez a jelenség rázós úton hatványozottan jelentkezik. A sofőrök kezéből nagyobb fékezésnél kirántja a kormányt már akkor is, ha csak szinte gurul a jármű.

Fülsiketítő sziréna

A legénységi fülke tetején található sziréna hosszú távon nagyon zavaró, szinte fül- és fejfájást okoz. A rádióforgalmazásnál kénytelenek kikapcsolni. Hitelesített műszerrel végzett zajmérés szerint a fülkében 103 decibel volt a hangerősség. Ez már egészségkárosodást okozhat.

A fakkok alja teljesen zárt, mosásnál a víz nem tud kifolyni belőle. A hátsó csonkoknál a számozást nem sikerült eltalálni. A létra rögzítése se sikerült, ha kicsit nem figyel oda az ember, odacsípi a kezét. A csáklya két darabban került fel a tetőre, így használat előtt még az összeszerelése is szükséges. A gyorsbeavatkozó elektromos motorja meg olyan gyenge, hogy 3 embernek kell segíteni, nem egymásnak, hanem a motornak, hogy vissza tudja húzni egyáltalán a helyére.

A képekkel illusztrált, terjedelmes elemzés innen tölthető le:
http://www.langlovagok.hu/erdekvedelem/2018/180211_htfsz_raba.pdf

http://www.langlovagok.hu/erdekvedelem/213_az-uj-magyar-narancs
Lánglovagok.hu

Válasz