M Imre üzente 2 hete
Annyi a baleset az elektromos rollerek miatt, hogy rendkívüli szigorításokat vezethetnek be ebben az európai országban
Roadster | 2025-08-27
A belga hatóságok szeptembertől fokozzák az elektromos rollereket árusító webáruházak és üzletek ellenőrzését annak érdekében, hogy a forgalmazott járművek megfeleljenek a biztonsági előírásoknak, miután ugrásszerűen megnőtt a balesetek száma az országban.
A belga közlekedésbiztonsági intézet (Vias) statisztikái szerint Belgiumban az év első három hónapjában hatvankét százalékkal nőtt az elektromos rollerekkel kapcsolatos, személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma a tavalyi év azonos időszakához képest.
A rendőrség január és március között összesen négyszázhetven ilyen balesetet regisztrált, ami napi átlagban öt esetet jelent. Egy évvel korábban kettőszázkilencvenegy balesetet jegyeztek fel.
A Vias szerint a növekedést részben az magyarázza, hogy egyre többen vásárolnak saját rollert. A szervezet ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy bizonyos, főként kínai gyártmányú modellek komoly biztonsági kockázatot jelentenek, mivel
-- könnyedén túllépik a huszonöt km/órás sebességhatárt, egyes esetekben akár a száz km/órát is elérhetik.
Rob Beenders fogyasztóvédelmi miniszter erre reagálva bejelentette: szeptembertől fokozzák a belga forgalmazók ellenőrzését. Emellett Belgium
-- uniós szinten is kezdeményezni fogja a túl gyorsnak ítélt modellek forgalmazásának betiltását.
Ha egy eszközt, amelyet itt betiltunk, de máshol szabadon árulnak, továbbra is kockázatot jelent a belga fogyasztó számára. Csak egy európai szintű megközelítés hozhat valódi megoldást erre a problémára - idézte a minisztert egy kedden kiadott közlemény.
A Vias több intézkedést javasol a balesetek számának csökkentésére:
-- a huszonöt km/óránál gyorsabb modellek importjának betiltását;
új mérőeszköz bevezetését a rollerek valós sebességének ellenőrzésére; a bukósisak kötelezővé tételét; fényvisszaverő mellény viselését sötétben; a műszaki előírások szigorítását, különösen a kerékméret tekintetében.
Az intézet felhívta figyelmet, hogy a szabálytalanul importált, nagy sebességű rollerek különös veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra, mivel ezeknél a típusoknál a nem megfelelő akkumulátorok is tűzveszélyt okozhatnak.
https://roadster.hu/e-roller-szigoritasok-belgium
M Imre üzente 1 hónapja
A zebrákon egyre több a szabálytalan rolleres, akik leszállás és lassítás nélkül hajtanak az autósok elé. A rendőrség videón mutatja meg, milyen következménye lehet a felelőtlenségnek | 2025.08.10.
Fontos szabályok, ha rollerre pattantok:
*** Ha rollerrel közlekedtek használjatok védőfelszerelést -legalább bukósisakot-, és közlekedjetek körültekintően,
*** gyalogos-átkelőkelőhelyen, ha nincs átvezetve a kerékpársáv, akkor rollerrel is csak áttolva szabályos,
*** a roller egyszemélyes!
Így kerüld el a rolleres baleseteket:
*** Szállj le a rollerről – A KRESZ szerint gyalogosként kell átkelned.
*** Lassíts időben
*** Vedd fel a szemkontaktust – Győződj meg róla, hogy az autós lát téged.
*** Légy kiszámítható – Ne váltogasd hirtelen az irányt vagy a sebességet.
Egy kis óvatosság sokszor nagyobb védelmet nyújt, mint a sisak.
https://www.vezess.hu/hirek/2025/08/10/kegyetlen-rolleres-gazolasok-tobb-hazai-zebran-a-rendorseg-videon-mutatja-meg/
A videó-összeállítás három példát mutat. Hát..., abból kettő teljesen rossz.
*** az első példa: teljesen jó, mert nem lehet észrevenni, és így lehetetlen elsőbbséget adni a nagy sebességgel a zebrához érkező rollernek (vagy kerékpárosnak)... és napestig sem várhat a zebra előtt az ember (jön-e a távolban valami), illetve, beláthatóságot biztosító gömb tükröket sem szerelhetnek fel minden zebrához. :)
*** a második példa: a jármű parkolóhoz út melletti kerékpársávon át kanyarodik, ahol is egy egyenesen haladó rolleres közlekedik. A járműnek kéne figyelmesebbnek lenni, hiszen, rá az egyenesen haladó jármű elsőbbsége szabály vonatkozik, ráadásul jobban is kéne figyelnie, mert a beláthatóságot egy tehergépkocsi akadályozza.
*** a harmadik példa: persze, igaz, hogy le kell szállni a rollerről a zebrán... de itt fontosabb (és e kettőt értelmetlen összehozni egy példában), hogy az érkező járműnek meg kell állnia, ha egy másik jármű már megállt egy zebra előtt, .. hiszen, valami, valaki, például gyalogos közeledik, miatta állt meg a jármű.
https://www.facebook.com/szszbvmrfk/videos/742317205062567
M Imre üzente 4 hónapja
Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ): Amit ma eltolhatsz, ne halaszd holnapra! Emlékeztek erre a labrador közmondásra? Ez volt a tavalyi szlogenünk május 11-én, a közlekedési kultúra napjának alkalmából. Eltelt egy év, de a látássérült emberek szempontjából semmi nem változott, ami az útban hagyott rollereket illeti. Kérünk titeket, gondoljatok ránk, ne hagyjátok a rollert a járda közepén, fal vagy kerítés mellett, mert mi, látássérült emberek azok mellett haladunk el a fehérbottal . Az útban hagyott rollerek nemcsak a városképet csúfítják, hanem számunkra kifejezetten balesetveszélyesek.
Köszönjük az együttműködéseteket!
https://www.facebook.com/watch/?v=995334782772429
M Imre üzente 1 éve
2024. július 16-tól egyes elektromos rollerekre és egyéb mikromobilitási eszközökre is kötelező felelősségbiztosítást kötni. A 25 kg feletti e-rollerekre ez a kötelezettség akkor vonatkozik, ha maximális sebességük meghaladja a 14 km/h-t, a 25 kg alatti járművekre pedig akkor, ha végsebességük 25 km/h feletti.
A kötelező biztosítás díja az általunk elvégzett kalkulációk szerint lakóhelytől és életkortól függően eltérő. Egy megyeszékhelyen élő 40 év feletti férfi megúszhatja 5000 forintból az éves díjat, egy budapesti tinédzser hölgy azonban 15-20.000 Ft feletti díjat is fizethet évente.
https://villanyautosok.hu/2024/07/12/draga-lesz-budapesti-fiatalnak-lenni/
M Imre üzente 1 éve
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ajánlásai az e-rollerek közös szabályaira
E-roller: átok vagy áldás? Közös európai szabályozást szeretnének a járművekre
Amikor az elmúlt években megjelentek az első e-rollerek Európa nagyvárosaiban és itthon is, sokan nagyon örültek: végre a mikromobilitásban prímán alkalmazható eszköz, amely a városokban valódi és zöldebb alternatívája lehet az autóknak. Ugyanakkor az e-rollerek olyan hirtelen, rövid idő alatt terjedtek el mindenhol a kontinensen, hogy sokan hamar meg is utálták, amihez az utcaképet rontó, szanaszét hagyott eszközök és a használatával kapcsolatos biztonsági problémák is hozzájárultak. Most az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) közös, európai szintű szabályokat kezdeményezett a kérdés rendezésére.
Ahány ország, annyi szabályozás és gyakorlat...
http://autovezetes.network.hu/kepek/klubkepek/az_europai_kozlekedesbiztonsagi_tanacs_etsc_ajanlasai_az_erollerek_kozos_szabalyaira
M Imre üzente 1 éve
Az elektromos roller nem ciki, hanem a jövő egyik közlekedési eszköze a nagyvárosokban. Ezt tudja a Honda is, ezért készít belőle iszonyat menő, japánosan praktikus verziót.
A Facebookon nagyon sok lájkot lehet aratni a villanyrollert fikázó képeken. Régi nagy motorokat állítanak szembe a rollerrel, és persze a cikizéssel vegyített nosztalgia működik. Pedig a “hova jutottunk?” mentalitásnál lehet a nosztalgiára pozitív értelemben építeni.
Erre példa a Honda Motocompacto ami fityiszt mutat a fintorgóknak, és a nyolcvanas évek kikezdhetetlen menőségével ötvözi az elcsomagolható e-roller koncepcióját. Első ránézésre egy Apple tervezői által összehozott bőröndnek tűnik, de a megfelelő kicsomagolás után lehet vele suhanni a metropoliszok útjain.
Az ihletadó – Honda Motocompo
a Honda Motocompo a 80-as évek elején készült és gyártott mikro-robogó, amelyet összehajtva akár a japán városi törpeautók parányi csomagtartójában is el lehetett helyezni. Egyhengeres, kétütemű, 49 köbcentis motorka ami 1185 mm hosszú, 240 mm széles és 540 mm magas. Ma már színtiszta retró, egy vágyott darab az 1980-as évekből, aminek filozófiája ma is abszolút időszerű. . Összesen 53 369 példány készült az apróságból.
18 kilogrammos tömegével a Motocompacto valószínűleg a nehezebb e-rollerek táborát erősíti, de ha
-- bőröndként kezeljük, akkor nem is vészes ez a z adat.
https://firstclass.hu/life/2023/09/16/a-maradiak-rohognek-rajtuk-de-ebbe-a-meno-e-rollerbe-nem-lehet-belekotni/
M Imre üzente 2 éve
Várhatóan kötelező biztosítást kell majd kötni az elektromos rollerekre
A KRESZ módosítása után várhatóan a 25 km/óránál nagyobb sebességre képes rollerek segédmotor-kerékpárnak minősülnek majd, vagyis – csakúgy, mint a segédmotor-kerékpárokra – a rollerekre is kötelező biztosítást kell majd kötni – írja szerdai cikkében az Infostart.
Az eddig megismert tervek szerint a maximum 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, míg az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak. Az egyelőre kérdés, hogy kötelező lesz-e biztosítást kötni rájuk, mindenesetre a segédmotoroknál erre szükség van – derül ki a Netrisk összeállításából. Németországban például a villanyrollerekre kötelező biztosítást kell kötni, csak 14 évnél idősebbek használhatják, és maximum 20 km/órás sebességgel mehetnek.
Magyarországon a becslések szerint ma már 80-100 ezer roller van használatban. Ez igen jelentős mennyiség, így a közlekedési kockázattal is számolni kell. A várható biztosítási díj kalkulációjánál jelenleg csak a segédmotor-kerékpárok adataiból lehet kiindulni.
A segédmotor-kerékpárokra kötött kötelező biztosítások díja évről évre emelkedett. 2018-ban a biztosítások átlagdíja alig több mint 3200 forint volt, ebben az évben meghaladta az ötezer forintot.
A nagyobb motorkerékpárokra az átlagdíjak fokozatosan nőttek az utóbbi években. Öt évvel ezelőtt kilencezer forint alatt volt, míg ebben az évben már meghaladta a 16 ezer forintot a fizetendő összeg.
https://infostart.hu/belfold/2023/09/13/kemenyen-fizethetnek-hamarosan-a-hazai-elektromos-rolleresek
M Imre üzente 2 éve
„Jó irányba tartunk” – megnéztük, milyen volt a Mobi-pontok első éve
Mindenki emlékszik még kukába vagy a Dunába dobált rollerek képeire. Egy évvel ezelőtt adták át a Mobi-pontokat a belvárosban, amik a rollerkáoszt voltak hivatottak enyhíteni. Az Énbudapestem körbekérdezte a kerületeket, a nagy szolgáltatókat és a BKK-t. Valóban megoldódott a probléma?
Mint emlékezetes: 2019 május elsején jelentek meg Budapesten az amerikai Lime elektromos rollerei, amiket az első körben csak a budai és pesti rakpartok egyes szakaszaira engedtek rá.
A kéthónapos tesztüzemben eleinte ráadásul csak 200 rollert lehetett használni, az érintett kerületek között ennek ellenére is volt, akik gyanakodva fogadták a dolgot. Az ötödik kerület már 2018 májusában, az első kerület pedig 2018 nyarán hozott egy rendeletet, miszerint a tulajdonukban lévő gyalogosutakon és gyalogosövezetekben, valamint tereken tilos elektromos meghajtású járműveket használni.
https://enbudapestem.hu/2023/04/24/jo-iranyba-tartunk-attekintettuk-a-mobi-pontok-elso-evet-a-szereplokkel
M Imre üzente 2 éve
A párizsiak 2023. április másodikán az elektromos rollerek betiltására szavaztak. A referendum kiírására azért került sor, mert az elmúlt időszakban egyre többen sérültek meg, illetve vesztették életüket e-rollerrel közlekedve, vagy ilyen járművek általi elütés következtében. Rendkívüli felháborodást váltott ki például az a 2021. évi eset, mely során egy 31 éves olasz nő vesztette életét, miután egy két embert szállító e-roller elütötte. Párizsban ekkor erősödtek fel azok a hangok, amelyek a kisméretű elektromos közlekedési eszközök betiltására irányultak.
A konzultációs szavazást Anne Hidalgo polgármester hirdette meg, aki a 2014. évi hatalomra kerülése óta köztudottan a kerékpáros és környezetbarát közlekedés híve, és 2018-ban stábjával együtt tárt karokkal várta az e-rollerek megjelenését is, most ugyanakkor a nemmel voksolók táborához tartozott. A Polgármesteri Hivatal közleménye szerint a szavazók elsöprő többsége, csaknem 90 százaléka támogatta az elektromos rollerek betiltását. A részvételi arány alacsony volt, összesen 103 ezren adták le szavazatukat, mely az arra jogosultak kevesebb, mint 8%-ának felel meg. Anne Hidalgo ígéretet tett arra, hogy az eredményt tiszteletben tartja, és megteszi a szükséges intézkedéseket.
A szavazás kimenetelét a közúti biztonsági kampányok és a közlekedésbiztonság javításáért küzdők győzelmének értékelik, mely ugyanakkor nagy csapás az elektromos rollerek kölcsönzésével foglalkozó cégek számára. (Fontos megjegyezni, hogy a népszavazás nem érintette a magánszemélyek tulajdonában lévő elektromos rollereket, azokkal továbbra is szabad közlekedni – a vonatkozó szabályok megtartásával). Érdekesség, hogy Párizs egykor úttörőnek számított az elektromos rollerek használata terén, és a hatóságok kezdeti támogató szándéka is arra irányult, hogy ezek a környezetbarát eszközök káros anyag kibocsátástól mentes közlekedési alternatívát kínáljanak a világturizmus egyik legnagyobb központjában. Most viszont Párizs lesz az egyetlen európai főváros, amely betiltja használatukat.
A kritikusok szerint ezek az elektromos járművek több kárt okoztak, mint hasznot. Nagyon sokan nem tartják be a szabályokat, a járdán közlekednek, ott kerülgetik a gyalogosokat (akár jelentős sebességgel is), nem viselnek fejvédőt, gyakran utast szállítanak rajta, a járműveket a 12 év alattiak is használják, továbbá az ittasan közlekedők aránya is magas – különösen a hétvégéken. [...]
https://kozlekedesbiztonsag.kti.hu/a-parizsiak-megszavaztak-az-elektromos-rollerek-betiltasat/
M Imre üzente 3 éve
Elkészült a javaslat, amely az elektromos rollerek közlekedését is szabályozná: a parlament Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint már az idén elfogadhatja a módosítást.
"Teljes konszenzusra jutottunk. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottságnak volt néhány észrevétele, a pontosítás megtörtént. Van egy kész javaslat, amit szeptemberben vagy októberben szeretnénk útjára indítani. Lesz társadalmi vita, és én nagyon reménykedem, hogy ez a KRESZ-módosítócsomagot még ebben az évben elfogadják, de legkésőbb jövő év első felében" – mondta érdeklődésünkre Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.
https://infostart.hu/belfold/2022/09/07/elektromos-roller-segway-mar-iden-megjelenhetnek-az-uj-kresz-modositasok
Tényleg lesz társadalmi vita?
M Imre üzente 3 éve
Család - barát magazin: az e-rollerről
Az e-roller, e-kerékpár és nem elektromos társaik egyre népszerűbb közlekedési eszközök. Az, hogy kezelésük, vezetésük mikor szabályos, vagy mik azok a magatartások, amik szabálysértési eljárást, sőt akár büntetőeljárást vonhatnak maguk után, viszont kevésbé ismert.
Dr. Sticz Tamás, a Győri Járási Ügyészség ügyésze, a Duna TV Család-barát műsorában a hatályos szabályozás legfontosabb elemeiről adott útmutatót.
https://www.facebook.com/104594918109266/videos/332852652285339/
___
Ittasan e-rollert sem szabad vezetni (Jogodban áll tudni!)
http://autovezetes.network.hu/video/klubvideok/ittasan_erollert_sem_szabad_vezetni_jogodban_all_tudni