M Imre üzente 3 hete

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért: Lemondásom a POPÉK elnökségből

Kedves Lakók, Támogatók, Civil társak!

Szeretném megerősíteni, hogy lemondok a POPÉK elnökségében betöltött tisztségemről. Két elnöktársam is ugyanezt fogja tenni. Elsősorban egészségügyi és családi okokból mondok le, de ez az egész kérdés persze sokkal összetettebb. Már tavaly jeleztem ezen szándékomat, de a sétány ügye és a felgyorsulva érkező fejlemények mindig visszarántottak. Tovább már nem húzhatom a dolgot, mert már fel akar őrölni. Lépni kell, és nektek is lépnetek kell.

Először is sajnálom, hogy bár megnyertük a pereket, végül mégsem tudtuk a fákat megmenteni. Az ellenfél nem tartja be a játékszabályokat, és észrevehetőbb következmények nélkül tudja végezni tevékenységét illegálisan úgy, hogy nincs egy hatóság, aki lefogná a kezüket, hogy "Te meg mit csinálsz itt?" Ez sokat elárul az ország állapotáról. A jogállamnak már csak a kifényezett roncsai maradtak meg, de még mindig van némi remény és mozgástér.

Sajnálom azt is, hogy nem sikerült több önkéntest hadrendbe állítani, hogy kiegyenlítettebb legyen a terhelés. Ez az én felelősségem is, túl sokat vállaltam egyedül és elhanyagoltam a tanítványozást. Ebből tanulnunk kell! Fontos tudnotok, hogy a POPÉK emberfeletti munkát végez (ingyen) maroknyi aktív tagságával, de ez nem maradhat így sokáig, mert belegebedünk. Önkéntesekre van szükségünk, aktív segítőkre.

Kár lenne az egyesületért, mert

- egyedül nem lehet érvényesülni a lakossági érdekvédelemben, csak hivatalos keretek között, jogi személyként. Ennek legjobb formája az egyesület.

- A POPÉK-ot piszok nehéz volt létrehozni és bejegyeztetni a mindenbe belekötő hatóságoknál. Ezt az utat mi már kitapostuk nektek.

- A POPÉK-nak - bár csak pár éve létezik - van egy komoly sikertörténete, vívmányai, kialakult közössége, kapcsolatrendszere, bejáratott ügyintézési folyamatai. Ezeket érdemes tovább építeni, mert még van bőven feladat, és nemcsak a Hamzsabégi ügy vár megoldásra a kerületben.
Mindez viszont a lakosságon múlik. Ha nem fogtok össze és csak sodródtok az árral, akkor mindenből kiforgat titeket a gátlástalan nagyvállakozók hada és a korrupt hatalom. Ha meg akarjuk állítani ezt a romlást (legalább lokálisan), akkor bele kell fektetni az önkéntes, szervezett munkánkat. Harcoljatok a környezetetek és lakhelyetek élhetőségéért, harcoljatok az életetekért!

A legsürgetőbb teendő, hogy három új elnököt válasszunk (két jelölt már van). Lehet, hogy a titkárság megújítására is szükség lesz, de új, aktív önkéntesekre mindenképp. Jó dolog csetelni és kommentelni, de ha el is akarunk érni valamit, akkor ki kell szakítani az időnkből, felállni a fotelből és átrendezni prioritásainkat, beletenni a munkánkat. Május végén lesz a kötelezően megtartandó POPÉK közgyűlés (részletek később), ahol dönteni kell az elnökök személyéről és úgy egyáltalán a jövőről. Kedves Lakók, meghívlak titeket, legyetek a részesei! Előtte azonban szervezkednetek kell, beszéljetek egymással, legyenek találkozók, hogy megtalálhassátok a szerepeiteket. Hívjatok meg engem is, szívesen segítek május végéig, addig úgyis hivatalban leszek még! Utána azonban nagyon a háttérbe kell vonulnom.

A margóra írom csak, hogy mióta kivágták a fákat eltolódott a fókusz olyan témákra is, amit már nem nekem kellene képviselni (ilyen például az átjárók ügye). Van továbbá pár ember, akikkel szemben néha keményebb hangnemet használtam. Függetlenül attól, hogy ezt mennyire éreztem jogosnak (tévedhetek is), bocsánatot kérek tőlük.

Köszönök minden támogató hozzáállást, amit megtapasztalhattam tőletek 2019 óta. Köszönöm elnöktársaim munkáját és a Védegylet bajtársias segítségét. Köszönöm a döntéshozóktól, politikusoktól kapott lehetőségeket és minden önkormányzati anyagi segítséget a perköltségekre. Köszönöm Istennek úgy az egészet!

Szeretettel,
Tóth Sándor Péter, POPÉK
+36 20 562 5802
https://www.facebook.com/photo/?fbid=435976355600930&set=a.258037113394856

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

... fák nem kellenek, jöjjön a beton. A kivitelező V-híd (Mészáros Lőrinc cége) nekiállt kivágni a Hamzsabégi park fáit. A munkavégzéshez több száz embert, rengeteg szekuritist sorakoztattak fel (utóbbiakat kifejezetten azzal toborozták, hogy a lakosságot kell távol tartani) akik a rendőröket sem engedték be a lezárt (amúgy önkormányzati) területre.
https://www.facebook.com/photo?fbid=787607480070685&set=a.612736530891115

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Népliget fórum; lex déli körvasút; Életvitelszerű - beszámoló a Blaha aluljáró 3 napjáról | Tilos Rádió

A Népliget megújítására kiírt tájépítészeti ötletpályázat alapján a 6 díjazott pályázati anyagból készül egy mesterterv, melyet követően apró lépésekkel elindítják a Népliget rendbetételét. Most szerdán lakossági fórum lesz ezekről a tervekről, ami lehetőséget biztosít a tervezők, parkhasználók párbeszédére, kérdések, dilemmák megbeszélésére. Mennyire hasznos az ilyen egyeztetési forma? Milyen hatása lehet? Petus Márta, a szervező Tegyünk együtt a Népligetért csoport és Balogh Andrea, a II. díjas 4D Tájépítész Iroda tájépítésze segítségével mérlegeljük a helyzetet.

https://www.facebook.com/events/1313734962599695

Bonus: a közönségszavazás, amelyen november 3-ig adhatják le voksaikat az érdeklődők. A legtöbb szavazatot kapó pályamű alkotója 3 millió forinttal lesz gazdagabb.
https://epiteszforum.hu/kozonsegszavazas-a-nepliget-megujitasanak-ugyeben-

-\\-

Lex déli körvasút - példátlan intézkedés: egy kormányrendelettel katonai célú beruházássá minősítette át a kormány az ukrán háborúra hivatkozva a Déli Körvasút építését, amelynek a bíróság már kétszer visszadobta a környezetvédelmi engedélyét.

https://popek11.blogspot.com/

-\\-

A múlt héten az előkészületek perceiben kapcsoltunk a Blaha aluljáróban játszódó eseményre, most megtudjuk, milyen volt az a három délután, amikor az alkotók egy élő emlékművet valósítottak meg az egykori hajléktalansági demonstráció helyszínén, együttműködve mostani érintettekkel, lakhatási szervezetek dolgozóival és aktivistáival. Török Timea (Paralel Alkotócsoport) és Kelemen Kristóf a stúdióban.

https://www.facebook.com/kelemenkri

https://www.facebook.com/events/3608433706148423/3622669018058225/stof1990

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Sajnálatos és felháborító fejlemény történt a Déli Körvasút ügyében. A kormányberuházó úgy próbálja megkerülni az engedélyeztetés kérdését, hogy egy új, hirtelen kiadott rendelkezésre hivatkozva katonai célúvá minősítette a projektet.
– írta lapunknak a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK).
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2300381.KOR&dbnum=1

A bíróság 2023. január végén azonnali jogvédelmet rendelt el a Déli körvasút kivitelezésével kapcsolatban. Ennek nyomán, a helyzet további tisztázásáig, ideiglenesen felfüggesztették a MÁV Zrt. üzemi területén folytatott fakivágásokat is.

A kormány mostani rendeletével viszont veszélybe került a civilek által már kiharcolt azonnali jogvédelem a Déli Körvasút hatásterületére: ugyanis az azonnali jogvédelem a honvédelmi és katonai célú sajátos építményfajtákkal kapcsolatos valamennyi, közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási perben kizárt. Sőt, az érintettek az ügyféli státuszukat is elveszíthetik az engedélyezési eljárásban.

A Ferencvárostól Kelenföldig tervezett, Dunát is keresztező Déli Körvasút bővítése az újbudai Hamzsabégi sétányt és környékét is érintő vasútfejlesztési beruházás, ami nagyfokú lakossági tiltakozást eredményezett. Az ott élő lakosoknak nem a vasúti személyszállítás fejlesztésével volt gondjuk, hanem azzal, hogy úgy érezték, átverték őket. Ugyanis évekig próbálták eltitkolni előlük, hogy az elővárosi közlekedés díszes mázába csomagolt projekt valójában a teherforgalom jelentős megnövekedését jelentené számukra.
https://atlatszo.hu/kozugy/2023/10/18/katonai-celu-beruhazassa-nyilvanitotta-a-deli-korvasutat-a-kormany/
___

Eddig nem volt „létfontosságú”

Csakhogy a már működő vasúti pálya töltése is 12 méter széles, így a kettő helyett akár három vágányt is meg lehet rajta építeni, vagyis a HM szempontjából az egész beruházás irrelevánsnak tűnik. Ez már csak azért is így van, mert most is rendszeresen haladnak el katonai szállítóvonatok a meglévő vasútvonalon, minden gond nélkül.
https://www.szabadeuropa.hu/a/hatalmas-letfontossagu-katonai-beruhazasra-keszul-a-kormany-budapest-belvarosaban-az-ukran-haboru-miatt/32642982.html

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Az LMP válaszokat vár Lázár Jánostól a Déli Körvasút projektre vonatkozóan
-- 2023. szeptember 8., péntek (OS)

Az LMP írásbeli kérdést nyújtott be Lázár János építési és közlekedési miniszterhez arról érdeklődve, hogy két, a Déli Körvasutat is érintő kormányhatározat hatályon kívül helyezésével a projektet is törölték-e.

Lázár János és Vitézy Dávid cicaharcának a közösségi közlekedést használók a vesztesei. Az építési miniszter, és a volt közlekedési államtitkár nyilvánosság előtt zajló konfliktusából jól látható, hogy teljes koncepciónélküliség jellemzi a hazai közlekedésfejlesztést. Miközben kistelepüléseket lehetetlenítenek el a vasúti vonalbezárásokkal, addig több száz milliárdot költenek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztésre, ami a Kínából érkező teherforgalom növelését tűzte ki célul. Szintén több száz milliárdot költenek a Budapest-Belgrád folytatásának tekinthető Déli Körvasútra, aminek a minimális társadalmi hasznai sem térülnek már még a napokban leállított, kapcsolódó vasútfejlesztések miatt.

Már azt sem lehet biztosan tudni, hogy egyáltalán megépül-e a Déli Körvasút, mivel több erre vonatkozó kormányhatározatot is hatályon kívül helyeztek, illetve elérhetetlenné vált a Déli Körvasút honlapja. Azonban arról nem tudni, hogy a 2023-ban kiadott nem nyilvános, úgynevezett "kétezres" kormányrendelet, ami utasította az Építési és Közlekedési Minisztériumot a beruházás mielőbbi elkezdésére, továbbra is hatályos-e. Valószínűleg igen, mivel információink szerint ebben az ügyben már 100 milliárdos előleget fizettek ki a V-Híd Zrt.-nek, amit a beruházás lefújásával vissza kellene fizetnie Mészáros Lőrinc cégének.
Kreitler-Sas Máté,
az LMP újbudai önkormányzati képviselője
Kiadó: LMP - Magyarország Zöld Pártja

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért: Friss Újbuda címlap. Az Önkormányzat is újra perelni fog, ha ugyanarra (a már kétszer elbukott tervre) harmadszor is kiadná a kormányhivatal a környezetvédelmi engedélyt.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=311661384699095&set=a.258037113394856

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Míg Újbuda vezetése egyre aktívabban vesz részt a Hamzsabégi sétány jogi védelmében felperestársként és támogatóként

Nem titok, hogy az egyesületünk érdekvédelmi munkájához szükséges peres eljárások komoly anyagi teherrel járnak. Két eddigi sikeres perünk költségeinek oroszlánrészét a XI. kerület önkormányzata biztosította. Helyi képviselők egy lelkes csoportja most újból felajánlotta képviselői keretük egy részét a kerület lakóinak jogi védelmére.

A jó hír az, hogy ebből az adományból rendezni tudjuk a második per hátra maradt költségeit. Kevésbé jó hír, hogy így hosszú időre kimerítettük önkormányzati forrásainkat. Jobban rá leszünk most szorulva az érintett lakók adományaira, mint valaha. Milyen költségeink lesznek a közeljövőben?

A java még csak most jön, szükségünk van a lakosság segítségére!

A kormányberuházó a mostani engedélykérő eljárással sebességet váltott, ezért nekünk is tartanunk kell a tempót. Újabb bírósági utakat kell keresnünk, hogy nagyobb esélyünk legyen a győzelemre. Mik ezek az utak?

-- Jelenleg is per alatt áll a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélye, ezúttal már a Kúriánál és

-- folyik egy polgári per előkészítése is a lakosság bevonásával, sőt nem kizárt, hogy

-- lesz egy újabb közigazgatási per is, ha időközben újra engedélyhez jut a beruházás.

Ez a három várható, de szükséges bírósági eljárás eddigi költségeink sokszorosát jelentik. Kérjük az érintett helyieket, akik szívükön viselik a sétány ügyét és szeretnék megőrizni élhető környezetüket, hogy segítsenek egyesületünknek.

Értetek harcolunk, de a támogatásotok nélkül nem megy! Most kell igazán összefogni! 3-4 millió forintot kell összeszednünk, hogy a fenti célok elindulhassanak a megvalósulás felé. Mi ingyen dolgozunk, de az igazságügyi szakértőket és az ügyvédet ki kell fizetnük (mind remekül dolgoznak, ők nyerték meg nekünk a pereket eddig). Kérjük, hozzatok áldozatot egy szebb és élhetőbb jövőért, amit csak együtt, összefogással tudunk felépíteni!

Ide tudtok utalni, amennyit gondoltok: 16200151-18562154 (MagNet Bank). A közlemény mezőbe elég annyi, hogy "perköltség".

Előre is köszönjük. Ne feledjétek, magatoknak adtok esélyt!
https://popek11.blogspot.com/2023/08/ujbuda-tamogatta-civileket-fovaros.html

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Köz nélküli közmeghallgatást tartanak a déli körvasútról és az útjában álló ezer fáról

„Az érintettek személyes megjelenése nélkül” tart közmeghallgatást a Pest Megyei Kormányhivatal a déli körvasút Kelenföld és Ferencváros közötti szakaszának bővítéséről annak ellenére, hogy a helyiek évek óta komoly ellenállást tanúsítanak a többek közt ezer fa kivágásával járó beruházással szemben. A lakosság augusztus 13-áig küldheti el írásban kérdéseit, észrevételeit a kormányhivatalnak, arról azonban nem tudhatunk meg többet a hatóság közleményéből, hogy milyen formában válaszolnak majd ezekre.

A Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Kft. által kivitelezett déli körvasút környezetvédelmi engedélyét a bíróság korábban kétszer is hatályon kívül helyezte, és új eljárásra kötelezte az Építési és Közlekedési Minisztériumot. A kormány idén június 5-én harmadjára is nekifutott az engedélyeztetésnek, a beruházás pedig olyannyira sietős, hogy a most „közmeghallgatásra” bocsátott környezetvédelmi engedélyezés gyorsítása érdekében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították az eljárást.

A környékbeli lakosokat és a vasútbővítés által érintett Hamzsabégi sétányt szeretőket képviselő Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület nemrég arról írt közösségi oldalán: most fontosabb, mint valaha, hogy az érintett lakók hallassák a hangjukat, és megírják saját észrevételeiket a tervezett beruházással kapcsolatban a kormányhatóságnak. Amellett, hogy a Hamzsabégi sétány ezer fájának megmaradása a tét, a civilek aggódnak amiatt is, hogy a beruházással jelentősen sűrűsödni fog a (személyvonatoknál sokkal hangosabb) tehervonatok száma, valamint a várható környezeti károk, az építendő óriás objektumok nyomasztó betonmennyisége, és a sok évig elhúzódó nagy építkezés káros hatásai is jelentősek.

A tervek szerint ugyanis a jelenlegi kettő helyett három, helyenként négy vágányt építenének, és egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból.

A V0 a tervek szerint valóban az országon áthaladó vasúti tranzitforgalmat szolgálná ki, és elviekben jelenleg is előkészítés alatt áll – kérdéses azonban, hogy mikor készülne el. A kormány – és Vitézy Dávid akkori közlekedési államtitkár – álláspontja szerint a most fejlesztendő déli körvasúton eleve a személyforgalom kiszolgálása érdekében fejlesztenek. Félő ugyanakkor, hogy amennyiben a V0 megvalósítása csúszik – és jelenleg úgy tűnik – a civilek által említett növekvő teherforgalmat is ezen a pályán vezetnék el, miután alternatíva nincs. E tekintetben persze a V0 elkészültéig így is, úgy is ezen a pályán kellene haladniuk a tehervonatoknak, akár építenek újabb vágányt, akár nem.

A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. Mint a civilek felhívják a figyelmet, az emiatt tervezett több emelet magas (és igen drága) beton támfal és zajvédő fal örökre megváltoztatná lakóövezet és az egész kerület arculatát.

-- „Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!”

– fogalmaznak.

A pályaszakasz ráadásul már most az ország legforgalmasabbika, a teher és a személyforgalom is nagyon nagy, a zaj és a rezgés pedig éjjel-nappal terheli a lakosságot.

Mivel a civilek és az LMP szerint egyértelmű, hogy a kormányhivatal egyáltalán nem kíváncsi a sétány környékén élők véleményére, közösen alternatív közmeghallgatást tartanak augusztus 10-én, az összegyűlt kérdéseket, észrevételeket pedig továbbítják a kormányhivatalnak.

A kormány április végén döntött úgy, hogy az

-- úgynevezett háborús veszélyhelyzetre hivatkozva

lehetőséget ad a hatóságoknak és önkormányzatoknak, hogy „az érintett személyek megjelenése nélkül” – vagyis

-- köz nélkül is lehessen közmeghallgatásokat tartani.

A lehetőséggel pedig hamar éltek is a hatóságok: július elején a Samsung gödi akkumulátorgyára ügyében tartottak köz nélküli közmeghallgatást.

Mint arról beszámoltunk, az ukrajnai háborúval valójában nem magyarázható rendelkezés feltehetőleg elérte a célját a Pest megyei kisvárosban: túl körülményessé és nehezen értelmezhetővé tenni a közmeghallgatást, elkerülni a lakosság nyilvános felháborodását, és erősíteni az akkumulátorgyárakkal kapcsolatos kormányzati narratívát, miszerint minden a lehető legszabálykövetőbben működik.

És, ahogy az várható volt, a hatóságok más konfliktusos ügyek kapcsán is úgy döntenek, nem kérnek a lakosság panaszainak több órányi meghallgatásából, helyette inkább elolvassák leveleiket – hátha azokból kevesebb érkezik.
https://merce.hu/2023/08/08/koz-nelkuli-kozmeghallgatast-tartanak-a-hamzsabegi-setany-ezer-fajanak-kivagasarol/

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

„Szeretném hangsúlyozni, hogy nem a fejlesztés ellen vagyunk önmagában, de ez a projekt több sebből vérzik. Egyrészt nem lehet tudni, mi kerül egy rövid, alig négy kilométeres pályaszakasz megépítésében az állam szerint nettó 337,9 milliárd forintba. Ennyi pénzből Nyugat-Európában nem vasúti pályát, de egész pályaudvarokat felépítenek. Ráadásul például hiába a drágaság, egyelőre nincsenek tervek egy majdani intelligens forgalomirányítási rendszer kiépítésére, ami önmagában sokat segítene a forgalom jobb megszervezésében. Másrészt erős a gyanúnk, hogy a Déli Körvasutat azért erőlteti ennyire a kormány, mert ha ez megépül, akkor a V0-st egyszerűen elfelejtik majd, és Budapest belvárosára szabadítják például az épülő Belgrád–Budapest vasút teherforgalmát is” – mondta lapunknak Tóth Sándor Péter (POPÉK).
https://www.szabadeuropa.hu/a/hiaba-a-birosagi-tiltas-dolgoznak-meszaros-lorinc-vasuti-beruhazasan/32429335.html
____

Ratkó József: Ember, fa

Minden emberben fa lakik,
ágaira fészkel a hit,
s dalol, mint valami madár,
míg le nem üti a halál.

Minden fában lélek lakik,
az emeli az ágait,
és fészket óv, szélnek feszül,
s szenved – már majdnem emberül.

https://tenyek.sk/2017/10/13/ratko-jozsef-ember-fa/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Közös munka volt, közös a győzelem is!

Sokaknak tartozunk a köszönettel, mindenek előtt a minket támogató lakosoknak. Köszönjük az ügyvédi és szakértői csapatnak a felkészültséget és felperes társainknak a kiállást: a Védegyletnek, Kreitler-Sas Máténak, Újbuda Önkormányzatának, valamint a Fővárosnak és Ferencváros önkormányzatának! Bár az utóbbi kettő csak a legvégén csatlakozott és agyonhallgatta résztvételét (egy hírt sem jelentettek meg róla), az eljárásba pedig - tudomásunk szerint - nem küldtek észrevételeket. Köszönjük továbbá az LMP-nek, hogy a kezdetektől mellénk állt. Köszönjük Orosz Annának és Simicskó Istvánnak is a segítséget, valamint a minket támogató önkormányzati képviselőknek. Köszönjük Hűse Anitának, hogy az első pert megalapozta és Pichovszky Antalnak a kezdeti támogatást. Köszönjük Egri Orsolyának a bátorításokat, a támogatást és a gyülekezőhelyet. Köszönjük Suszter Andrásnak és Földes Péternek és más újságíróknak, hogy rendszeresen tudósítottak ügyünkről, szembeszállva a beruházói agymosó médiakampányok túlerejével. Köszönjük mindenkinek, aki segítette munkánkat és eljött rendezvényeinkre!

Tanul hibáiból a beruházó?

Ha már a médiakampányoknál tartunk, az említett projektben már nem kompetens Vitézy Dávid, korábbi médiabefolyását kihasználva ma egész nap az interneten tombol és mindennek elmond minket, miközben ránk akarja verni azt, amit ő rontott el a rossz koncepciójával és megalomán elképzeléseivel.

Jobban tenné, ha inkább elcsendesedne és levonná a következtetéseket, hogy hová vezetett az arroganciája. A két bírósági ítélet és a korábbi, kérészéletű tisztségei és a sorra elbukott beruházások intő jelek arra, hogy valamit rosszul csinál és nem mindenki más a hibás (civilek, környezetvédők, bíróság, önkormányzatok stb.).

Hasonlóan nyilatkozott az LMP is: "Vitézy Dávid bölcsebben tenné, ha hallgatna, ugyanis az ő felelőssége, hogy már másodszorra sem sikerült megfelelő színvonalú terveket készíteni. A folyamat során szóba sem állt a civilekkel, semmilyen kompromisszumkészséget nem mutatott. Ezek után aljas húzás „vasútellenes civilekre” hárítani azt, hogy Magyarország eleshet uniós forrásoktól. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor Vitézy Dávidot és a kormányt terheli a felelősség."
https://popek11.blogspot.com/2023/05/deli-korvasut-ujra-elvesztette.html

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Megint megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Az ítélet szerint az új engedély nem felelt meg azoknak a feltételeknek, amelyeket az első engedély megsemmisítése után támasztott a bíróság. Emiatt elhúzódhat a sokat vitatott vasútfejlesztés megvalósítása, amelyet elsősorban azért kritizálnak újbudai civilek, mert a sűrűn lakott belvárosi területeken vezetné át az elkövetkező években várhatóan növekvő teherforgalmat.

Korábban már született egy ítélet arról, hogy mi szerepeljen a környezetvédelmi engedélyben, illetve a hatástanulmányban, de a kormányhivatal nem, vagy nem megfelelően egészítette ki a határozatát.

A Déli Körvasút beruházás környezetvédelmi engedélyét egyszer már megtámadták az újbudai civilek: a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület keresetének a bíróság helyt adott, megsemmisítette az egymilliárd euróba kerülő projekt környezetvédelmi engedélyét, és új eljárásra kötelezte a hatóságot és az alperes Budapesti Fejlesztési Központot, valamint a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t.
https://hang.hu/belfold/a-birosag-megsemmisitette-a-deli-korvasut-kornyezetvedelmi-engedelyet-137089

A kormányhivatal azonban újra kiadta a környezetvédelmi engedélyt, amelyet a civilek újra megtámadtak – ezúttal már arra is hivatkozva, hogy az engedélyt kiadó kormányhivatal nem tartotta magát a korábbi ítélethez.

A Déli Körvasút fejlesztése során a Budapest XI. kerületen keresztül vezető jelenlegi két vasúti sínpárt három, helyenként négy sínpárra bővítenék a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd beruházásában. Ez egyrészt jelentős zöldterületek felszámolását és mintegy ezer fa kivágását jelentené, másrészt nagymértékben növelné a zajterhelést, hiszen a Belgrád–Budapest-vasútvonalon érkező tehervonat forgalmat engedné rá a fővárosra. A beruházó hiába ígéri kétezer fa ültetését, és hangsúlyozza a korszerű zajvédelem és a környezetbarát közlekedés előnyeit, mindez nem győzte meg a civileket, akiknek régóta hangoztatott elvárása, hogy a beruházó vizsgálja az alternatívákat, vagyis azt, hogy a dél-budai vágánybővítés-e az egyetlen módja a kívánt cél elérésének. A civilek elsősorban a Budapestet elkerülő V0-s vasúti körgyűrűben látnák ezt az alternatívát.

A második környezetvédelmi engedélyt is megtámadták, a perben csatlakozott hozzájuk Újbuda és Ferencváros önkormányzata, valamint a főváros is. – A bíróság ebben a perben nem arról döntött, hogy a közlekedésre, a környezeti, gazdasági, egészségügyi hatásait tekintve a beruházás hatása összességében pozitív vagy negatív, hanem arról, hogy az Érdi Járási Hivatal határozata – a beruházás környezetvédelmi engedélye – megfelelt-e a jogszabályoknak – hangsúlyozta az ítélet indoklásakor Opor Gergely László tanácsvezető bíró.

A bíróságnak figyelembe kellett vennie a korábbi bírósági ítéletet, amely az előző környezetvédelmi engedélyt megsemmisítette és a hatóságot új eljárásra utasította, meghatározva azt is, hogy az új engedélynek milyen feltételeknek kell megfelelnie.

A tanácsvezető bíró kiemelte: a korábbi ítélet a környezetvédelmi hatástanulmányra vonatkozólag tartalmi előírásokat alkalmazott, amelyeket az új hatástanulmányban nem, vagy nem teljes körűen vettek figyelembe. A hatástanulmányt több területen ki kellett volna egészíteni, azonban ez nem történt meg.

A bíró felhívta a jelenlévők figyelmét arra is: a bíróság ítéletét nem lehet figyelmen kívül hagyni vagy átértelmezni, így a bíróságnak pusztán formai okokból is mindenképpen „a startvonalra kellett volna visszaküldenie” a környezetvédelmi engedélyt. A beruházással összefüggő érdemi szakmai kérdésekben ebben az eljárásban nem foglalt állást a bíróság. A tanácsvezető bíró elmondása szerint a bíróság akkor fog tudni foglalkozni ezekkel a kérdésekkel, ha olyan határozat születik, amely „legalább formailag egyértelműen eleget tesz az előző ítéletben foglaltaknak”.
https://hang.hu/belfold/megint-megsemmisitette-a-birosag-a-deli-korvasut-kornyezetvedelmi-engedelyet-154148

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Miután A Fővárosi önkormányzat, fél évnyi semmittevés után becsatlakozott a Déli körvasút perébe, a vállalkozó százmilliárdos előlegét féltő Vitézy Dávidka elkezdett visítozni. Aljasságában "vasútellenes civileket" emleget, elfelejtve, hogy ő maga volt a felelős az előkészítésért, amikor is szándékosan és tudatosan olyan döntést hozott, hogy csakazértis kivágatja a park fáit, mert rosszul tűrte, hogy a lakosság merészel felszólalni a fákért és a kis barátai grandiózus betonalagútja ellenében.

A tény ezzel szemben az, hogy a harmadik vágányt meg lehetne építeni anélkül, hogy egyetlen fát is kivágnának a parkból. Felvonulási területtel együtt. A töltésen ugyanis a vágánytengely-távolság elég nagy, a szabványosra csökkentve simán elférne minden.

Dávidka visítozását olyan fideszes sokadvonalbeliek is továbbharsogják, akiknek agyáig nem hatolt el az a tény, hogy nevezett a legutóbbi kampányban éppenséggel árulóként viselkedett velük szemben. És viselkedik most is. Pontosan az váltotta ugyanis ki a visítozását, hogy az általa folyamatosan "felkészített" Karácsony főpolgármester, akit szépen lassan körülvesz az embereivel, fél éves tökölődés és a Fővárosi közgyűlés döntésének elszabotálása után végül mégis jóváhagyta, hogy a főváros becsatlakozzon a perbe a felperesek oldalán. Nem volt elég hatékony a "felkészítés", talán mégsem akkora a szerelem... ezért a hiszti.

Dávidka amellett hogy sértegeti a lakosságot, folyamatosan hazudozik. Maga Lázár János miniszter ismerte el ugyanis azt, amit a helyi lakosság régóta hangoztat: A Déli körvasút személyforgalmi fejlesztései csak egy álca, valójában a Belgrád-Budapest kínai teherkorridor folytatásáról van szó, Budapestet szíven döfve. Mellesleg, az a projekt is döglődik, a kínaiak levonulnak, néhány napja a beruházó vegyesvállalat kínai vezetését rendelték haza utódlás nélkül, korrupcióra hivatkozva... A cég élén magyar oldalról Vitézy embere, az egykor Budapestért sokat dolgozott, mára becsicskult Szeneczey Balázs áll...

A per állása jelenleg:

A Fővárosi Bíróság három fős bírói tanácsa, helyt adva a felperes civilek és Újbuda önkormányzata keresetének, azonnali jogvédelmet rendelet el a Déli körvasút nevű közpénzrablás környezetvédelmi engedélye tárgyában, az Alaptörvény három pontjára hivatkozva. Ez azt jelenti, addig, amíg a környezetvédelmi engedélyről szóló perben döntés nem születik, semmilyen munkavégzés nem folytatható. Ezt a döntést az alperes hivatal és minisztérium megfellebbezte (teccikérteni, a hivatal és a minisztérium megtámadták az Alaptörvényt...), az Ítélőtábla valamikor februárban hoz erről döntést. Ebben a helyzetben, már az érdemi lépések után csatlakozott be a Főváros a perbe, ami persze csak egy részét teljesíti a Fővárosi közgyűlés döntésének, más, aktív intézkedésekre is szükség lenne.

Legelsősorban is a Dávidka kis barátainak eltávolítására a Városházáról meg a BKK-ból.

Tavalyi posztunk, ahol bemutattuk Dávidka lebukását, ahogy kedélyesen poharazgat a kivitelező V-híd vezérével. Ezen a találkozón beszélték meg, hogy Szeneczey megy a kínaivasút projektcég élére.
https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid0gYjMbQzvFEb4HsLiN4E5HajH6oLKFYXJkD1dk68vqiFFUWsoHvJizNsWF6UuckX8l
-- VEKE

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Fáklyás felvonulást hirdettek a civilek Újbudán a Déli Körvasút tervezett bővítése ellen. A civilek szerint a beruházás a természetre, az ott élők mindennapjaira és az ingatlanok értékére is negatív hatást gyakorolna. A megmozduláshoz az LMP is csatlakozik. Bár a Déli Körvasút bővítése több szempontból is kétséges - példáur az uniós források bizonytalansága miatt -, a kormány ragaszkodik a korábban ismertetett koncepcióhoz. Így újra valós esély van arra, hogy vágánybővítés miatt kivágják a fákat a Hamzsabégi sétányon.

A civilek és az önkormányzat decemberben ismét megtámadta a bíróságon a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, a hatástanulmány ugyanis figyelmen kívül hagyta a helyiek érdekeit, a környezetvédelmi szempontokat, és a lehetséges alternatívákat sem vizsgálta meg.

A projekt ellenzői nem a személyforgalmi kapacitások bővítését kifogásolják, hanem azt, hogy az új, harmadik vágány a Budapest–Belgrád-vasútvonalat szolgálná, így még több tehervonat menne át a kerület szívén, ami a gyakorlatban a Hamzsabégi sétány felforgatásával és több mint ezer fa kivágásával járna, arról nem beszélve, hogy a beruházás az ott élők mindennapjait is alaposan megkeserítené. Ez utóbbit egyébként decemberben Orosz Anna újbudai országgyűlési képviselő kérdéseire reagálva Lázár János építési és beruházási miniszter is elismerte a parlament gazdasági bizottságában.
https://magyarnarancs.hu/belpol/faklyas-menetben-tiltakoznak-a-civilek-a-hamzsabegi-setany-tonkretetele-ellen-255509

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kína nemzetközi hitelezői gyakorlatát számos kritika érte az elmúlt években, nevezték azt adósságcsapda-diplomáciának, amiért több alacsony jövedelmű országot terhelt meg hatalmas adósságokkal. Számos közgazdász pedig állítja: Peking hitelezési gyakorlata nagyban hozzájárult a Srí Lanka-i és zambiai krízishez. Tény, hogy 2013 és 2017 között, az Övezet és Út program első öt évének végére Kína a fejlődő világ legnagyobb hitelezőjévé vált, megelőzve az Egyesült Államokat, amely egyébként a fejlődő országokban futó fejlesztési projektjeit hitel helyett inkább segély formájában finanszírozza.

Egy nemzetközi hitelezési gyakorlatokat kutató közgazdász csapat adatai szerint jelenleg Kína hiteleinek már 60 százaléka pénzügyi krízisben lévő országban van, míg 2010-ben ugyanez az arány 5 százalék volt.

A Washington Post forrásai szerint Peking már a program teljes újratervezésén dolgozik, és az Övezet és Út 2.0 elődjénél lényegesen konzervatívabb, az új támogatott projekteket szigorúbban szelektáló hitelezési politikát követhet.

Mint ismert, az Övezet és Út kezdeményezés keretében korszerűsítik a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszát is, a kiemelkedően költséges, 700 milliárd forintos fejlesztést 85 százalékban kínai hitel finanszírozza. A beruházás megtérülését nem sikerült alátámasztania a magyar kormánynak, ezzel kapcsolatban vagy csak általánosságok hangzanak el, vagy az, hogy a megtérülés nem is fontos. (A hitelszerződést pedig tíz évre titkosították.) Ezzel együtt attól valószínűleg nem kell tartania a kínai félnek, hogy ennek a hitelnek a törlesztése veszélybe kerülne.

A Világbank egyébként a napokban adott ki egy meglehetősen pesszimista prognózist a kínai gazdasági növekedéssel kapcsolatban: a szervezet júniusban még 4,3 százalékos idei GDP-növekedést várt, ezt mostanra 2,8 százalékosra csökkentette. Ha beigazolódik a prognózis, akkor a befékező kínai gazdaság 1990 óta először nő lassabban, mint a kelet-ázsiai és csendes-óceáni régió országai.
https://g7.hu/vilag/20221002/fenntarthatatlanna-valt-a-budapest-belgrad-vasutfejlesztest-is-finanszirozo-ovezet-es-ut-projekt-es-ezt-mar-kina-is-elismeri/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Lebukás. A sajtóban nagy kört ment pár fotó és videó, amelyeken egy kezdő politikus és egy kajafutár srác vegzálja az éppen kedélyes poharazgatáson kapott Palkovics László minisztert. De sem nekik, sem a sajtónak nem tűnt fel, hogy mekkora halat is fogtak valójában. Messze nem Palkovics itt az érdekes, egyébként sincs sok köze a KATA-hoz, aligha volt szerepe az adóváltozásokban. Van itt még a KATA-nál is sokkal nagyobb durranás.

Az asztaltársaság ugyanis négy közszereplőből állt össze. Palkovics miniszter kvázi házigazda köré - aki nem messze a helyszíntől, a Várban lakik - csoportosult Vitézy Dávid államtitkár és (elég nagy valószínűséggel) Szeneczey Balázs, Vitézy helyettese és az NKK Nonprofit Zrt. megbízott vezérigazgatója. Akinek a tulajdonosi jogkör gyakorlója immár nem Palkovics és Vitézy, hanem Lázár János...
Persze, az ő poharazgatásuk, bár valószínűleg ebben a formában nem gyakori, még mindig nem lenne hír.

Az igazi hír a negyedik egyén, aki nem véletlenül próbálja takarni az arcát, amikor rájön, hogy abból az irányból is videózzák.

Az arcát takarni próbáló úr ugyanis Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Mészáros Lőrinc cégbirodalmának egyik legfontosabb vezetője, aki az utóbbi években cégcsoportjával szinte minden vasúti tárgyú közbeszerzést megnyert Magyarországon. Ilyeneket például:

- Kelenföld-Százhalombatta vasútvonal (40a)
- Belgrád-Budapest vasútvonal - a "kínai" vasút (150)
- Szeged-Röszke vasútvonal (136)
- Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal (120)
- Debrecen-Balmazújváros vasútvonal és a BMW gyár (108)
- Déli körvasút (1)
- alvállalkozóként vagy konzorciumi tagként pedig szinte az összes munka

így a felsorolás nyilván nem teljes, összességében több ezer milliárd (!!!) forintnyi közbeszerzésről van szó. Más cég nem is nagyon rúgott labdába, vagy nem is indult, vagy csak erősen kamunak minősíthető ajánlatot adott be. A V-Híd amúgy egy meghirdetett stratégia mentén sorban felvásárolja a teljes magyar vasútépítési szektort, tervezőcégektől a kivitelező szakcégekig, hogy ne is legyen konkurencia fizikailag sem.
https://www.vg.hu/logisztika/2020/09/a-vasutepites-minden-szegmenset-lefedik-2

A poharazgatáson így az államot képviselő megrendelők (aláírók) és a legnagyobb (szinte monopol) kedvezményezett cserélt eszmét (valószínűleg arról a haváriahelyzetről, amelyet előző posztunkban jártunk körül, miszerint az NKK Zrt., mint az egyik legnagyobb kiíró és projektmenedzsment szervezet, hirtelen Lázár Jánoshoz került).
https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid02ZWvyTdud8MQ85QMj58vWBDhfQDEbhpKHk9MYeZkh7Yqfrt3FUmMmsUYmjSwbVp2Vl

Na ez az az eset, amely után kultúrállamokban lemondás szokott következni, ugyanis a közbeszerzéseket állami részről aláírók egyszerűen nem poharazgathatnak csak úgy a nyertesekkel. Ilyesmi találkozókra csak hivatali helyiségekben és ellenőrzött körülmények között lehetne sort keríteni (mondjuk Vitézy például, aki az UBER egyik kedvenc lobbistája volt a kiszivárgott iratok szerint, maga ment ki a céghez tárgyalni,
https://telex.hu/direkt36/2022/07/10/az-uber-kiszivargott-irataibol-kiderul-hogyan-nyitnak-meg-lobbistak-ajtokat-az-orban-kormanyban
míg mindenki más óvatosabb volt és csak hivatali helyiségében volt hajlandó fogadni a lobbistákat).

Sárváry, aki maga is volt helyettes államtitkár régebben, láthatólag tisztában volt a helyzettel és tudta, ebből még baj lehet. Igen, ez az a tipikus helyzet, ami miatt az Európai Bizottság visszatartja a magyar uniós forrásokat, mert a közbeszerzéseket megállapításuk szerint a korrupció gyanúja lengi körül.

Mondhatni pont ideális időpontban sikerült rálépni a banánhéjra, amikor a végső tárgyalások zajlanak.
Persze, aki hisz a konteókban, mondhatja, hogy Brüsszelben is véletlenül éppen akkor került elő egy tévéstáb, amikor a képviselő úr éppen angolosan kívánt távozni ...

Palkovics, Vitézy (és valószínűleg Szeneczey) uraknak tehát sürgősen magyarázattal kellene előállniuk, persze a lemondásuk benyújtásával egy időben.

Senki sem veszélyeztetheti Magyarország uniós forrásainak lehívását!

Zárójelben.
Mielőtt Sárváry úr jogászokhoz rohanna a közszereplőség kérdésében, megjegyeznénk, hogy a Kúria épp nemrég hozott döntést a főnökével kapcsolatban, miszerint közszereplőnek számít, elsősorban a rengeteg elnyert közpénz okán. Ez egy az egyben vonatkozik őrá is:
https://www.valaszonline.hu/2021/01/22/a-valasz-online-a-kurian-is-legyozte-meszarost-igenis-kozszereplo-a-felcsuti-uzletember/

Fotó 1: Momentum Mozgalom
Fotó 2: Németh Dániel/444.hu
https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid0gvZit9wAmK19GexXVamHTx5CXGx7if1722jkKP5jmLRc47FTtLYyEXYM4JyYCEgBl
-- VEKE

Frissítés (14:00):
Lázár János menesztette az NKK Zrt. vezetését (hogy pontosan kiket, az még nem világos, az információ a teljes vezetőséget, Igazgatóságot és Felügyelőbizottságot említette), a cég vezetését Pántya Józsefre bízta, aki a NIF Zrt-nél volt útfejlesztési igazgató, közutas.

Frissítés (17:00):
Az NKK Zrt.-nek az összes projektjét át kell adni a NIF Zrt-nek. Eleve több közös projekt is volt, kivitelezéses projektje önállóan az NKK-nak nem is volt. Pántya József úgy néz ki ideiglenesen, az NKK felszámolására érkezett a céghez, Lázár János tehát nem számol a céggel, már rövid távon meg fogja szüntetni. Előző posztunkban azt írtuk, Lázár a NIF-et akarja megszüntetni, és az NKK-ból csinálhatja meg a projektmenedzsment cégét, de az események úgy látszik egy másik forgatókönyvet hoztak.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Budapest–Belgrád vasútvonal

A 350 kilométernyi Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítását a harmadik Orbán-kormány határozta el 2014-ben. A magyarországi szakasz felújítására a nyertes konzorciumot 2019-ben hirdették ki.

A vasútvonal 166 kilométeres magyarországi szakaszát a Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia-vasútvonal alkotja.

A felújítást 85%-ban kínai hitelből, 15% magyar önrész mellett, szerb–magyar–kínai együttműködés részeként tervezik megvalósítani.

A beruházást 2015 júniusában a kormányzat 472 milliárd forintra becsülte. 2019 júniusában a már 700-750 milliárd forint közötti várható költséget becsültek .A vonal tervezett felújítása kilométerenként 4,5 milliárd Ft-ba fog kerülni, amit az átlagos magyarországi felújítások háromszorosára becsülnek.

A kormányzat a megtérülésre vonatkozó számításait 10 évre titkosította.

A Figyelő 2015-ben úgy számította, hogy a beruházás 2400 év alatt térül meg.

Más elemzések is 100 év fölötti megtérüléssel a számolnak.

A közbeszerzési pályázat magyar nyertese a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó RM International Zrt., amely a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-vel és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-vel konzorcium.
https://hu.wikipedia.org/wiki/A_Budapest%E2%80%93Belgr%C3%A1d-vas%C3%BAtvonal_fel%C3%BAj%C3%ADt%C3%A1sa
___

Noha szinte minden adat titkos a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházásával kapcsolatban, ennek ellenére a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságának (NAIH) elnöke szerint szerint a Semjén Zsolt által benyújtott törvényjavaslat

-- megfelelően biztosítja a közérdekű adatok nyilvánosságát.

Péterfalvi Attila mindezt a Magyar Hírlap megkeresésére mondta. Egyúttal tévesnek tartja azokat a sajtóban megjelent értelmezéseket, miszerint a titkosító törvényjavaslat a nyilvánosság számára korlátokat emelne.

Annyi kiegészítést tennénk még a nyilatkozathoz, az már kevéssé európai, hogy lényegében a miniszterelnök gyermekkori jóbarátja,

-- Mészáros Lőrinc fog hatalmas hasznot húzni a 2400 (!) év alatt megtérülő beruházásból.

... érdemes hozzátenni, hogy leginkább a kínai érdekeket segíti a vasútvonal felfejlesztése.
https://web.archive.org/web/20200425084251/https://168ora.hu/itthon/kozerdeku-adatok-budapest-belgrad-vasutvonal-peterfalvi-attila-184354
___

... a magyar kormány által Triesztben vásárolt 300 méteres kikötői partszakaszon kialakítható kikötő – amin szinte semmi nem áll és erős fejlesztésre szorul –, illetve a Budapest-Belgrád vasút egymást gyengítő párhuzamos beruházások.
https://web.archive.org/web/20200919124436/https://168ora.hu/itthon/szijjarto-szavaibol-is-kisejlik-hogy-a-trieszti-kikotonek-es-a-budapest-belgrad-vasutnak-egyutt-semmi-ertelme-171703

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Eddig úgy tűnik, hogy a beruházó semmit nem tanult a hibáiból és ugyanazt a tervet akarja átnyomni, mint eddig. Ez semmiképpen nem hűti le a kedélyeket, inkább olaj a tűzre. Az említett extra papírmunkát nem a civilek idézték elő, hanem az elhibázott beruházás. A civilek csak védik több tízezer ember élőhelyét, élhetőségét.
https://www.facebook.com/vitezydavid/videos/753578095784718

Válasz