M Imre üzente 1 napja

Az időseknek fájhat leginkább Lázárék balatoni buszjáratritkítása | 2024. 04. 28.

A Volánbusz azt javasolja, hogy május 1-jétől vonatozzunk a főváros és a Balaton északi parti települései között.

Komoly felháborodást okozott több balatoni Facebook-csoportban is, hogy a Volánbusz egy közleményben jelentette be: változások lesznek a buszközlekedésben Budapest és a Balaton északi partja között. A felzúdulás egy része jogosnak tűnik, de például a Hévízre tartó turistákat nem érinti majd érzékenyen Lázár János minisztériumának menetrend-módosítása.

Több északi parti településre nem lehet majd közvetlenül eljutni busszal

-- A főváros és a Balaton északi parti települései közötti eljutáshoz ezentúl a vasút igénybevételét javasoljuk

– írják a MÁV oldalán, majd rátérnek a módosításokra...
https://24.hu/belfold/2024/04/28/volanbusz-balaton-eszaki-part-jaratritkitas/
___

Menetrendi változás május 1-jétől Budapest és a Balaton északi partja között | 2024. április 18.
https://www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/42337

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Közösségi közlekedés fejlesztése Kaposvár II. ütem, elektromos buszok beszerzése előkészítése

Félmilliárdnál is több, 510 millió forint támogatást nyert a Kaposvári Közlekedési Zrt. 2021. végén „Közösségi közlekedés fejlesztése Kaposvár II. ütem, elektromos buszok beszerzése előkészítése” projektcímen, 2023. október 30-i projektzárással. A kaposvári viszonylatban jelentősnek nevezhető összeggel szemben álló vállalások megfogalmazása – ahogy látni fogják – igencsak slendriánra, ködös-zavarosra sikeredett, így szinte felkínálta magát arra, hogy megpróbáljunk utána járni, mit is takarnak az egyes pontok. Teljes egészében közöljük a Gelencsér Gyula vezérigazgató megbízásából született választ (a kérdéseinkkel együtt persze), talán olvasóink jobban meg tudják ítélni, mennyi ment ténylegesen az európai adófizetők pénzéből a kaposvári tömegközlekedés fejlesztésére, és mennyi netán „egyéb, nemes” célra.

Összefoglalnánk: született tehát egy „tanulmány”, amely „a jelenleg alkalmazott

-- utastájékoztató rendszer fejlesztési lehetőségeit mutatja be”,

más szóval milyen csilli-villi f@szaságokat lehet megvenni a piacon sok pénzért, plusz egy másik (?), amely elmondja, hogyan lehet nagyméretű LED-kijelzőkre lecserélni a mostaniakat (hát még több pénzér’, b@szod), és összekötni az egyelőre nem létező e-jegyrendszerrel. Sikerült továbbá „előkészíteni az új smart megállóhelyek kijelölését” – nem a megállóhelyeket, héló, csak „előkészíteni a kijelölést”. Hogy ez a munka miféle

-- heroikus erőfeszítéseket jelentett, abba bele sem merünk gondolni.

A következő két kérdésre egyszerűen az a válasz született, hogy „majd a következő IKOP-pályázat keretében megvalósul”. Akkor mit csináltak a mostani ötszáz millióból? Megtervezték? Ja, azt azért nem. Jutott viszont bőven az igazán fontos dolgokra: a Zselici Forrás Kft., benne a Kaposvár Mosttal, a Kapos Extrával és a rádióval, Szita Károly személyes, külön bejáratú, csak neki szolgáló gennymédiája nettó

-- harmincmillió magyar forintot nyalhatott fel „kommunikációs feladatok ellátására”.

Busásan meg lehet(ett) belőle jutalmazni a hatalom sötét, áporodott testhajlataiból kaffogó, nyomorult kommunista spicliket, tolvajokat, erkölcsi hulladékokat magasztaló, gazdáik erkölcsi nívóján vegetáló senkiket. Másra úgysem volt jó mindez.
https://www.kapost.hu/otszazmillio-kkzrt-tanulmany/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Ne felejtsd el regisztrálni február 28. és április 30. között vásárolt diákbérletedet weboldalunkon, hiszen a BudapestGO-ban váltott bérleteddel most kedvezményesen -30 percig díjmentesen- bubizhatsz!
További információk:
https://bkk.hu/jegyek-es-berletek/ajanlatok/diakberlet/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

10-13 milliárd lehet Lázárék tarifareformjának éves többletköltsége | 2024. március 4.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium látványosan fals számot közölt. Pedig jól hangzott az az 1 milliárd.

Március 1-gyel elindult a tarifareform, melyről a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium azt állította, hogy csak évi 1 milliárd forint többletköltséget jelent a költségvetésnek.

-- A G7 számításai szerint viszont akár több mint tízszeresébe is kerülhet a nagy ötlet.
https://g7.hu/kozelet/20240304/lazar-janosek-tizmilliard-forinttal-is-tobbel-szamolhattak-el-a-tarifareform-tobbletkoltsegeit/

És bár a tarifareform kedvezményeit az utasok már igénybe vehetik is a MÁV vagy a Volánbusz járatain, viszont a módosításokat tartalmazó törvénytervezetek továbbra is csak tervezetek, nem hirdették még ki őket – ezek szociálpolitikai menetdíjkedvezményekről, utazási kedvezményekről és a határon túli magyarok hazai utazási kedvezményeiről szólnak.

A minisztérium a G7 szerint elég véleményesen számolta ki az intézkedések anyagi terheit. A határon túliak eddigi 90 százalékos kedvezménye 100 százalékosra nő. A legutóbbi népszámlás alapján az 1,8 milliónyi, a szomszédos országokban élő magyar honfitársunk körülbelül fele élne a kedvezménnyel. Lázárék szerint a 900 ezer határon túli magyarnak ingyenessé tett közlekedési kedvezménynek semmilyen költségvetési hatása nem lesz.

A szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezményeknél a Építési és Közlekedési Minisztérium azzal számol, hogy 2,3 millió embernek teszik ingyenessé vagy olcsóbbá az utazását. Szerintük ez csak évi 1 milliárd forintjába kerül majd a költségvetésnek.

A lap emlékeztet jelenleg hatályos kormányrendelet szerint az ingyenes utazások után úgy kompenzálja az állam a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát adja át nekik.

-- a buszos közlekedésnél az eddig teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra nő,
-- a vonatos közlekedésnél pedig az eddig teljes bevétel 30 százalékáról 53,5 százalékra.

A MÁV-START és a Volánbusz így 25 milliárd helyett 54 milliárd forintot kapna. Így elég egyszerű belátni, hogy sehogy sem jö ki a Lázárék-féle matek.

A G7 becslése szerint összességében

-- az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei valójában 10-13 milliárd forint többletköltséget jelentenek majd a kormányzatnak évente
https://magyarnarancs.hu/belpol/10-13-milliard-lehet-lazarek-tarifareformjanak-eves-tobbletkoltsege-266160

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Itt a Kutya országbérlet: 1890 forintért vonatozhatnak a kutyák

Március elsejétől a kerékpárokat és a kutyákat is egységes 500 forintos fix áras viszonylati jeggyel lehet utaztatni vonaton függetlenül a megtett távolságtól.
https://www.mavcsoport.hu/node/136609

A Kerékpár országbérlettel – melynek ára 4950 Ft – a MÁV-START (ide értve a TramTrain-t is) és GYSEV hálózatán, valamint a HÉV-ek teljes hosszán biztosítja a MÁV a kerékpárszállítást.

-- A Kerékpár országbérlet a BKK meghatározott járatain is érvényes.

A Fertő-tavi és Tisza-tavi kerékpáros túrajegy megszűnik, azonban az elővételben megváltottakat – mint minden más jegyet is – érvényességi idejükön belül fel lehet használni.

-- A kutyásoknak Kutya országbérletet kínálnak 1890 forintért,

ami a MÁV-START (ide értve a TramTrain-t is) és GYSEV hálózatán, a HÉV-ek teljes hosszán valamint a VOLÁNBUSZ járatokon teszi lehetővé a kutyák szállítását az adott szolgáltató mindenkor érvényes szabályai szerint. Havi négy utazás esetén már megéri bérletet váltani nekik.
https://telex.hu/belfold/2024/02/29/kutyaberlet-mav-kerekpar-kutya-orszagberletet

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

MÁV-HÉV Zrt.: Kedves Utasaink! Holnaptól új tarifarendszer teszi egyszerűbbé, olcsóbbá a közösségi közlekedést. Fontos, hogy az új díjtermékek bevezetése miatt a jegyértékesítési rendszerünkben éjjel néhány órán keresztül technikai átállást végzünk, ezért ma 22 órától másnap 3 óráig szünetel a jegyértékesítés a pénztáraknál, az automatáknál, a vonatok fedélzetén és online az ELVIRÁ-ban, valamint a MÁV appban is. A korábban megvásárolt díjtermékek bemutathatók maradnak ebben az időszakban is. A mobilalkalmazásunkat az új díjtermékekkel való utazás megtekintéséhez, vásárlásához feltétlenül frissíteni kell március 1-jén vagy azt követően.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=788527116630451&set=a.460159556133877

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke, a tegnapi Millásreggeli műsor vendége volt. Az új vasúti kerékpárjegy- és bérletárakról beszélgettek a műsorvezetőkkel. Hallgassátok meg, 28:00-tól.
https://open.spotify.com/episode/5JRXQe73RvHWFTLPj5JofS

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Magyar Kerékpárosklub: Reagált a MÁV Start a levelünkre: ma reggel nem sokkal 6 óra után kaptuk a választ, amiben azt írják:

-- "A felmerült aggályok miatt nyitottak vagyunk a kerékpáros országbérlet árának módosítására 4950 Ft-ra, azt március 1-jétől a Megrendelő ÉKM-mel egyeztetve így alkalmazzuk."

Viszont nem lesz kerékpáros vármegyebérlet, ahogy kértük:

"A bérletek tekintetében fontosnak tartjuk, hogy a kerékpárbérletek árazása a kerékpárjegyekhez logikailag illeszkedjen, mivel a kerékpárjegyek viszonylattól független árazásúak, ezért a bérletek tekintetében is szükségesnek tarjuk, hogy viszonylattól függetlenül egységes áron legyenek elérhetők. Ezt csak országos termékkel tudjuk biztosítani."

A megbeszéléseken az 500 forintos helyett maximum 400 forintos kerékpárjegyet javasoltunk, ezt azonban elvetették.

Továbbra is kérjük, hogy,hogy azonnal induljon a kerékpárosbarát állomások kialakítása: legyenek normális mennyiségű és minőségű kerékpártárolók a vasútállomásokon, és kerékpáros tolósín a peronokhoz vezető lépcsőkön!

A jó hír, hogy a Kerékpárosklub tagjai számára megmarad a 25%-os kedvezmény a kerékpárjegyek árából, ami - mint látjuk - egyre nagyobb érték! Legyél te is klubtag, és használd tagsággal járó a kedvezményeket!

Kértük, hogy a Kerékpárosklub kedvezmény legyen érvényes bérletekre is, azonban ezt még nem sikerült elérnünk, de dolgozunk az ügyön!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=788344836668516&set=a.475695607933442

Előzmények:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=787866093383057&set=a.475695617933441
___

Magyar Kerékpárosklub: Régi álmunk vált valóra 2023-ban! Te tudod, melyik az?

Összegyűjtöttük, hogy mi mindent tettünk a bringás fejlődésért 2023-ban:

-- DUGÓMENTES, BRINGÁZHATÓ A LÁNCHÍD!

-- I bike Budapest bringás felvonuláson, a területi szervezeteink által szervezett csillagtúrának is köszönhetően: több mint 15.000 kerékpározóval tekertünk a bringázhatóbb Budapestért, egy élhetőbb országért.

-- A közösségi költségvetésen nyertes ötletünk a Szent István körúti bringasáv is létrejött, így a pesti oldalon végig ér a nagykörúti kerékpársáv.

-- A 2023-as közösségi költségvetésen pedig mindent vittek a bringás ötletek! 

-- Elkészültek Budapest első védett kerékpársávjai is: az Üllői- és a Váci úton!

-- Két új területi szervezettel is bővült az országos hálózatunk, csatlakozott hozzánk a törökbálinti és a velencei csapat, akik rövid idő alatt elkezdték felpezsdíteni környékük kerékpáros életét különböző eseményekkel, programokkal, és az érdekképviseleti munkában sem lazsálnak.

-- Tiltakoztunk a szegedi 3. híd és a belvárosi autópálya kialakítása ellen.

-- Követeltük a KRESZ-módosítást, szeretnénk minél több ember számára vonzóvá tenni a kerékpározást, ennek kiemelten fontos eleme, hogy a jogszabályok is a védtelen közlekedőket védjék.

-- Bekerültünk az IKOP- és a TOP Plusz monitoring bizottságába, ahol lehetőségünk van részt venni a nyertes pályázók kiválasztásához szükséges kritériumrendszer véglegesítésében, és adott esetben módosításokkal korrigálni az eddigi gyakorlatot.

-- Elkészült a Bringázz a munkába applikációnk, az első kihívásokhoz több ezren csatlakoztak, már 6 településen indultak a Bicibusz menetek, idén tavasszal újra visszatérnek!

-- Megújult a Kisokos kiadványunk, amellyel segíteni szeretnénk abban, hogy mindenki számára biztonságos és örömteli legyen a kerékpározás.

-- A lista hosszú, és sokszor nem volt könnyű dolgunk, de amikor először bringáztunk végig az autómentes Lánchídon, amikor először tekertünk az Üllői úton úgy, hogy nem az életünket féltettük, amikor látjuk, hogy egyre többen kerékpároznak a városokban fiatalok, idősek, szülők a gyerekeikkel, és azt mondjátok, hogy már ti is BÁTRAN MERTEK BRINGÁZNI - olyankor érezzük, hogy minden munkával töltött percet megért!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=790671653102501&set=a.475695617933441

Ezeken dolgoztunk 2023-ban:
https://kerekparosklub.hu/ezeken-dolgozunk

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Budapest, 2024. február 26. – Célegyenesbe ért a bérletrendszer átalakítása: a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása és a hétoldalú megállapodás aláírása után március 1-jétől még kedvezőbb áron lehet megvásárolni a Budapest-bérletet. A teljes árú havibérlet ára 10 év után újra csökken: 8950 forint lesz, és változatlanul érvényes a főváros egész területén a MÁV, a Volánbusz, valamint a HÉV járatain is. Jól járnak a változással a budapesti bérletesek és az agglomerációból ingázók is, mert a BKK-járatokon a Budapest-bérlet mellett a Pest vármegye- és az országbérletet is elfogadják. A BudapestGO-ban minden megvan egy helyen: február 28-ától valamennyi bérlettípus megvásárolható az alkalmazásban, illetve egyetlen felületen lehet helyi és agglomerációs utazást tervezni, valamint tájékozódni az aktuális forgalmi helyzetről. A tavasszal életbe lépő bérletmegállapodásnak köszönhetően egyszerűbb, olcsóbb lesz a közösségi közlekedés, ami jelentős mérföldkő Budapest élhetősége szempontjából.

A BKK időarányosan kompenzálja azokat, akik már megvették az éves, a szemeszter- vagy a negyedéves bérletüket

A BKK számára különösen értékesek azok a hűséges utasok, akik előre megvásárolt negyedéves, szemeszter- vagy éves Budapest-bérletet használnak, ezért a március 1-jétől életbe lépő árcsökkenés miatt időarányosan kompenzálja azokat a magánszemélyeket, akik az elmúlt hónapokban előre megváltották a bérletüket.

Részletek:
http://autovezetes.network.hu/kepek/z__bkk_bkv_kepek/dijtermekek_ervenyessege_budapesten_belul_2024_03_01tol

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

MÁV-HÉV Zrt. (frissítés): sajnos egy informatikai hiba miatt épp a HÉV esetében helytelen információ jelenhet meg a Pest vármegyebérlettel kapcsolatban az ujtarifa.hu-n. A helyes információ a következő: március 1-jétől Pest vármegyebérlettel végig lehet utazni minden HÉV vonalon, a külső és a belső szakaszon egyaránt és ezen túlmenően a Pest vármegyebérletet elfogadják Budapesten belül a BKK járatokon: metrón, villamoson, trolin stb.
Kedves Utasaink! Ne feledjék, március 1-jétől változik a közösségi közlekedés tarifarendszere. Hasznos információk:
https://www.ujtarifa.hu/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Valós idejű MI megfigyelést tesztelnek a londoni metróban

Az egyik állomáson végzett teszt során a Transport for London egy számítógépes látórendszerrel próbálta felismerni a bűncselekményeket és a fegyvereket, a sínekre esett embereket és a bliccelőket.

A város metró- és buszhálózatát üzemeltető Transport for London (TfL) 2022 októberétől 2023 szeptemberének végéig 11 algoritmust tesztelt a város északnyugati részén található Willesden Green metróállomáson áthaladó emberek megfigyelésére. Ez a kísérlet volt az első alkalom, hogy a közlekedési szerv a mesterséges intelligenciát és az élő videofelvételeket kombinálta, hogy riasztásokat generáljon, amelyeket az első vonalban dolgozó személyzetnek küldött. A teszt során több mint 44 000 figyelmeztetést adtak ki, ebből 19 000-et valós időben juttattak el az állomás személyzetéhez.

Az információszabadsági törvényre (Freedom of Information Act) hivatkozva kikért dokumentumok részletesen bemutatják, hogy a TfL hogyan használta a számítógépes látási algoritmusok széles skáláját az állomásokon tartozkodó emberek viselkedésének nyomon követésére. A kísérlet minden részletéről beszámoltak, és ez azt követően történt, hogy a TfL decemberben közölte, hogy a brit főváros több állomására is kiterjeszti a mesterséges intelligencia használatát a bliccelés felderítésére. A Willesden Green állomáson - amelynek a Covid-19 járvány előtt napi 25 000 látogatója volt - végzett kísérlet során a mesterséges intelligenciát a potenciális biztonsági incidensek észlelésére állították be, hogy a személyzet segíteni tudjon a rászorulóknak, de a bűnözői és antiszociális viselkedést is célba vette. A dokumentumok részletezik, hogyan használták az MI-modelleket a kerekesszékek, babakocsik, az illetéktelen területekre belépő emberek, illetve a peronok széléhez közeledő, magukat veszélybe sodró emberek észlelésére.

A részben szerkesztett dokumentumokból az is kiderül, hogy a mesterséges intelligencia milyen hibákat vétett a kísérlet során, például a szüleiket a kapukon keresztül követő gyerekeket potenciális bliccelőként jelölte meg, vagy nem tudta megkülönböztetni az összecsukható kerékpárt a nem összecsukható kerékpártól. Rendőrök is segítettek a kísérletben, akik a CCTV-kamerák látóterében tartottak egy macsétát és egy pisztolyt, miközben a pályaudvar zárva volt, hogy a rendszer megtanulja felismerni a fegyvereket.

A rendszer a következő kategóriákat próbálta azonosítani: a tömeg mozgása, illetéktelen belépés, biztosítás, mobilitási segítségnyújtás, bűncselekmények és antiszociális viselkedés, síneken tartózkodó személy, sérült vagy rosszul lévő személyek, veszélyek (például szemét vagy nedves padló), őrizetlenül hagyott tárgyak, beszorult utas, valamint a menetdíj megkerülése. Mindegyiknek több alkategóriája van. Daniel Leufer, az Access Now digitális jogokkal foglalkozó csoport vezető politikai elemzője azt mondja, hogy amikor egy rendszer ilyen jellegű megfigyelést végez, az első dolog, amit keres, hogy megpróbálja-e kiszűrni az agressziót vagy a bűncselekményt. "A kamerák ezt a testbeszéd és a viselkedés azonosításával teszik" - mondja. "Milyen adathalmazzal kell betanítani valamit erre?"

A kísérletről szóló TfL-jelentés szerint "az agresszív cselekményeket is figyelni akarták", de úgy találták, hogy "nem tudták sikeresen észlelni". A jelentés hozzáteszi, hogy nem állt rendelkezésre elegendő képzési adat - az agresszív cselekmények keresésének egyéb okai nem szerepelnek a jelentésben. Ehelyett a rendszer riasztást adott ki, ha valaki felemelte a karját, amit a dokumentumokban "agresszív cselekményekhez kapcsolódó gyakori viselkedésként" írnak le.

"A képzési adatok mindig elégtelenek, mert ezek a dolgok vitathatatlanul túl összetettek és árnyaltak ahhoz, hogy az adatkészletekben megfelelően meg lehessen őket ragadni" - mondja Leufer, megjegyezve, hogy pozitív, hogy a TfL elismerte, hogy nem rendelkezett elegendő képzési adattal.
https://sg.hu/cikkek/it-tech/156572/valos-ideju-mi-megfigyelest-tesztelnek-a-londoni-metroban

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Az egységes jegy- és bérletrendszer bevezetése hatalmas előrelépés a közép-magyarországi régió számára, hiszen több millió ember számára válik könnyebbé és olcsóbbá a közösségi közlekedés. A rendszer azonban csak úgy válhat teljessé, ha létrehozunk egy „regionális BKK-t” is, amely egységesen szervezné a térség közlekedését. Ebben az esetben nemcsak a főváros és az állam lenne tulajdonos, hanem az agglomerációs települések is. Ez az előremutató változás mindannyiunk közös érdeke.
Minderről a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnökségi ülésén:
https://www.facebook.com/watch/live/?v=7260976397300765
___

Új időszámítás kezdődik a budapesti- és az agglomerációs közösségi közlekedésben, amivel megszolgáljuk Budapest jövőjét is. A Budapest-bérlet árát 10 év után újra csökkentjük, március 1-től jól jár minden utazó, és jól jár Budapest is. A főváros a részletes elszámolási rendnek megfelelően annyi terhet vállal, amennyit az elmúlt hónapok döntéseinek köszönhetően ki tudunk gazdálkodni. Mert ami megéri az utasoknak, az megéri Budapestnek, ami megéri Budapestnek, az megéri az országnak.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=965868971568441&set=a.447302586758418

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Március 1-től ennyibe kerül egy havi Budapest-bérlet: 8.950 Ft.!
-- Megmaradt a Budapest-bérlet,
-- 10 év után újra csökken az ára, és
-- továbbra is érvényes lesz minden olyan járatra, amelyen eddig utazhattál vele!
BKK - Budapesti Közlekedési Központ
https://www.facebook.com/photo/?fbid=775566194601018&set=a.553974800093493

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Megállapodott ma Karácsony Gergely és Lázár János, ezzel pont kerülhet annak a vitának a végére, amely kétségessé tette, hogy márciustól például érvényes lesz-e a Budapest-bérlet a HÉV-en.

Az új megállapodás egyszerűbb, jobb és igazságosabb, mint a régi. Ez lehet a minta minden vidéki település számára is. Ezzel megnyílt az út a valódi, nemzeti tarifaközösség előtt – írta ki Lázár János közösségi oldalára.

Lázár szerint a megállapodással nyernek

-- a vidékről ingázók, mert országbérlettel is lehet majd utazni a BKV-n,

-- az agglomerációból ingázók, mert 75 ezer felnőttnek mintegy 10 ezer forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig mintegy 3500 forinttal kerül majd kevesebbe a közlekedés havonta,

-- az agglomerációban élő kisdiákok azért nyernek, mert 14 éves kor alatt teljesen ingyenessé válik a közlekedésük, továbbá 200 ezer budapesti nagydiák, mert 3450 forint helyett ezentúl 945 forintért utazhatnak havonta,

-- illetve nyer a megállapodás nyomán 350 ezer budapesti felnőtt, akik egyetlen vármegyebérlettel ezentúl a városban és annak határain kívül is utazhatnak.

Lázár szerint az új megállapodás igazságosabb, mint a régi, mert nem ad kevesebbet a közösből, azoknak sem, akik vidékről a fővárosba és a fővárosban utaznak – vélekedett.

A Fidesz budapesti szervezete hatalmas eredménynek, nagyon komoly előrelépésnek tartja Budapest és a fővárosi agglomerációs közlekedésben azt, hogy március 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ összes járatán elfogadják a Pest vármegyei és az országbérletet, a Budapest-bérletek pedig továbbra is érvényesek lesznek a MÁV-, a HÉV- és a Volán-járatokra. „Karácsony Gergely elfogadta a segítő kezet” – írták közleményükben.
https://24.hu/belfold/2024/01/29/lazar-janos-karacsony-gergely-megallapodas-budapest-berlet/
___

A közlemény kiemeli: az eddigi költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.

-- A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, mely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.

-- A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.

-- Azt is írják, hogy a megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.
https://24.hu/belfold/2024/01/29/megallapodas-budapest-berlet-karacsony-gergely-lazar-janos/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Budapest-bérlet

A szerződés nem tartalmaz konkrét határidőt az új egyezség megkötésére, az csak a kormány és a főváros közötti tárgyalások eredményétől függ. Más megközelítésben: ahhoz, hogy március 1-je után valóban ne legyen érvényes az agglomerációs megállapodás, a MÁV-nak, illetve a Volánbusznak fel kellene mondania a BKK-val kötött szerződést (a fővárosi cég ezt biztosan nem teszi meg), méghozzá – a 30 napos határidő miatt – napokon belül. Erről az olvasatról egyébként az év elején az RTL Híradó is beszámolt, de akkor a közbeszerzési értékhatár alkalmazása miatt még félő volt, hogy így is hamar, akár heteken belül ellehetetlenül a közösségi közlekedés az agglomerációban a főváros és a kormányzat közötti megállapodás híján. Ez a veszély a január 17-ei, eddig nem „reklámozott” szerződésmódosítással elhárult.

Az ügyben kerestük a MÁV-ot is, ahonnan ugyanakkor ezúttal is csak azt a választ kaptunk, hogy március 1-jéig nincs változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében, így a Budapest-bérlet is a korábbi gyakorlat szerint vehető igénybe, a szolgáltatók közötti elszámolás pedig a december végén kötött technikai megállapodás szerint történik meg. Mint írták, „a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza majd meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, illetve a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak.” Az államvasút tehát nem tért ki arra, hogy mi történik március 1-je után akkor, ha addig nem születik megállapodás a kormány és a főváros között.
https://24.hu/belfold/2024/01/24/budapest-berlet-bkk-mav-volanbusz-megallapodas-modositasa/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

A közösségi közlekedés tarifareformja az igazi problémát nem fogja megoldani

Az Eurostat adatai szerint Magyarország a rekorder az Európai Unióban a közösségi közlekedés használatban. Minden ötödik kilométert vonaton, buszon, metrón, villamoson vagy trolibuszon tesznek meg a magyarok. Ennél csak Svájc tudott enyhén magasabb értéket felmutatni.
https://g7.hu/penz/20240118/a-kozossegi-kozlekedes-tarifareformja-az-igazi-problemat-nem-fogja-megoldani/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Korlátlan számú ingyenes utazás a Magyar igazolvánnyal

A MÁV Sajtóosztályát kérdeztük, mint azt közleményükben írták, díjmentesen utazhatnak a Magyar Igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is, és mint válaszolták:

A tarifareformnak köszönhetően Magyar Igazolvánnyal korlátlan díjmentes utazásra lesz lehetőség a helyközi közösségi közlekedésben. A helyjegyköteles vonatok helyjegy váltásával, a kijelölt országos buszjáratok pedig kiegészítőjegy váltásával vehetők igénybe.

https://szmsz.press/2024/01/12/korlatlan-szamu-ingyenes-utazas-a-magyar-igazolvannyal/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Lázár legújabb ajánlata az, hogy oké, felengedik a BKK-bérletes tápos pestieket a HÉV-ekre (Lázár szerint ez engedmény, valójában persze ez a kiindulás), cserébe az ország- és megyebérletek is legyenek érvényesek.

Azt a kiváló közlekedési szakember nem tette hozzá, hogy mégis hol, de vélhetően ugyanezeken a vonalakon és nem a teljes budapesti hálózaton.

Ez fontos, mert a vidéki városokban a teljes vonalra érvényesek a megyebérletek – ami jellemzően néhány buszjáratot jelent. Ha utóbbiról szólna a javaslat, az a BKK pár hónapon belüli csődjéhez, jobb esetben csak a szétbarmolásához vezetne.

-- Tessék csak elfogadni ezt a fasza ajánlatot, különben nem lesz semmi itt, kérem szépen!

– sugallja Lázár. Részletesen megírta már a sajtó, hogy mi a probléma azzal, ha a MÁV fenntartása alatt álló HÉV- és Volán-járatok menetrendje, tarifája és bérletrendszere nem illeszkedik a fővárosi rendszerbe, ezért ezt most felesleges megismételni. Lázár Jánost sem érdekelte, ez szinte bizonyos.
https://magyarnarancs.hu/publicisztika/kozutalat-targya-lett-lazar-janos-264754

Mindezen „ajánlatot” a miniszter Debrecenben vezette elő: az a tény, hogy a közlekedésre vonatkozó alapvető szabályrendszer átalakításáról a miniszter egy tetszőleges városban, a város vezetőjének társaságában tesz bejelentést és nem a MÁV-Volán vezérével, kiválóan mutatja, hogy ez a lépés sem szakmai.
___

Ritkábban jár az állami fenntartású HÉV

Elöregedtek a járművek, és a minisztérium még csak most készíti elő a beszerzést.

Január 8-tól ritkított menetrenddel közlekedik a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalakon, miután a jelenlegi napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A fenntartó MÁV elismerte, hogy „több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna”.
https://magyarnarancs.hu/lokal/ritkabban-jar-az-allami-fenntartasu-hev-264737

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Lázár azt ajánlotta, hogy a minisztérium elfogadja azt, hogy a MÁV és a Volán járatain lehet használni a Budapest-bérletet, cserébe fogadja el a BKK is az ország- és vármegyebérleteket.

Karácsony arról beszélt, hogy választási programjában szerepelt a 14 évnél fiatalabbak ingyenes utazása és az is, hogy Budapesten és az agglomerációban is egységes tarifaközösség jöjjön létre. Szerinte a lényeg az, hogy az országos bérletek elfogadása és a Budapest-bérlet megőrzése egy jó irány.

„Kérdés, hogy mik a részletek, hiszen mind tudjuk, hogy az ördög és az angyal is a részletekben van” – mondta. A következő hetekben hosszú és konstruktív tárgyalásra készül, amiben meghatároznák azokat a részleteket, hogy miképp tudnak elszámolni a közösen szerzett bevételekkel. Hangsúlyozta:

-- „A közös szolgáltatások mellé közös bevételelszámolásra is szükség van”.

Hozzátette: a fővárosnak csak az a megoldás elfogadható, ami egyszerre jelent pluszforrást a fővárosnak és a kormánynak is. Két dolgot vállalt a főváros részéről: a budapestiek nem járhatnak rosszul, és az a cél, hogy azok is jól járjanak, akik Budapesten közlekednek. Szerinte egy ilyen megállapodás után lehetne arról beszélni, hogy teljesen egységes rendszert, azaz egy regionális BKK-t hozzanak létre, ami az egész közép-magyarországi régiót szolgálja.
https://telex.hu/belfold/2024/01/09/karacsony-gergely-budapest-berlet-reakcio-lazar-janos-ajanlat-bkk

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Közlekedési államtitkár: aki MÁV, Volán vagy HÉV járművön szeretne utazni, vegyen vármegye-bérletet | Az Egyenes Beszéd vendége Dorner Lajos, a VEKE elnöke.
https://www.youtube.com/watch?v=ogfXMd5GkQg

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Budapest, - Egyetlen vidéki magyar állampolgárnak sem jobb attól, ha Lázár János szétveri a budapesti közlekedést | 2024. január 6., szombat (OS)

Nagy Bálint közlekedési államtitkár tegnapi megszólalásában csak
erősítette azt a mesterséges és káros vidék-Budapest szembeállítást,
ami Lázár János fő politikai terméke, és amely most a budapesti
közlekedést veszélyezteti.
Egyszerűen elfogadhatatlan, hogy egy mindenki számára
átláthatatlan és zavaros tárgyalási folyamatnak az lehet az
eredménye, hogy megszűnik a Budapest-bérlet, hogy állampolgárok
százezreinek nehezedik meg a munkába járás, a közlekedés. Mindez
azért, hogy Lázár János kiélhesse a dühét a fővároson, Karácsony
Gergely pedig újra áldozati szerepbe helyezkedhessen.
Igaza van Vitézy Dávidnak abban, hogy nem a meglévő
szolgáltatásokat kéne elvenni, hanem egységes és összehangolt
budapesti-agglomerációs közlekedési rendszer kialakításán kéne
dolgoznia a fővárosnak és a kormánynak egyaránt.
Bakos Bernadett,
az LMP országgyűlési képviselője
Kiadó: LMP parlamenti frakciója

Vitézynek elég sok másban nincs igaza...

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

A Budapest-bérlet körüli káosz
Az ATV Start vendége Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke.
https://www.atv.hu/videok/20240104/a-bkk-berlet-koruli-kaosz-resze-a-kormany-fovaros-ellenes-politikajanak
-\\-

Milyen következményekkel járhat, ha megszűnik a Budapest-bérlet?
Telefonon kapcsoljuk Walter Katalint, a BKK vezérigazgatóját.
https://www.atv.hu/videok/20240104/milyen-kovetkezmenyekkel-jarhat-ha-megszunik-a-budapest-berlet
-\\-

Átírta az Index a Karácsony Gergelyt támadó cikkét, de a lap lebukott a módosítás után – a lap szerint az írás leadjének ellenkezőjére cserélése még nem jelent átírást

Karácsonyt Gergelyt, Budapest főpolgármesterét támadó cikket jelentetett meg tegnap, szerdán az Index. Az írást Fekete-Szalóky Zoltán, az Index főszerkesztője jegyezte szerzőként és a cikk a Budapest-bérlettel foglalkozott, amelynek ügyében vita alakult ki Budapest vezetése és a kormány között.

A cikk „Egy e-mail szerint a Budapest-bérletet Karácsony Gergely és Draskovics Tibor fúrta meg” címmel jelent meg, a cím alá közvetlenül pedig a következő leadszöveg került az Index főoldalán:

-- „Lázár Jánosék 16 százalékkal több pénzt kínáltak a fővárosnak.”

A cikk szerint egy e-mail bizonyítja, hogy Karácsony Gergely nem mondott igazat a Budapest-bérlet körüli vita egyik pillanatában.

VEKE: Az Index súlyosat hazudott

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azonban nem sokkal később képernyőképek segítségével lebuktatta az Indexet, ugyanis az Index írásának szövege a publikálás után erre módosult:

-- „Lázár Jánosék 16 százalékkal több pénzt kértek a fővárostól.”

Az Index tehát ellenkezőjére módosította azt, amit eredetileg állított...

A VEKE szerint az Index most lebukott, hogy hazudik. Így fogalmaztak:

-- „Tehát az index súlyosat hazudik, ami leleplezi a kormányoldali kommunikációt. Ez bukta, fiúk, most komolyan, ennél a Feketénél nincs valami ügyesebb gyerek? Vérgáz.”

Megjegyezték azt is, hogy az Index cikkében szereplő levelek egyáltalán nem bizonyítják, hogy a főváros / BKK részéről bárki olyat tett volna, amit az Index állít, épp ellenkezőleg, ezekben is a Lázár János vezette minisztérium (ÉKM) egyoldalú döntését közölték. ...
https://media1.hu/2024/01/04/atirta-az-index-a-karacsony-gergelyt-tamado-cikket-de-a-lap-lebukott-a-modositas-utan/

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

Kiszámoltuk, kik szívnának a legnagyobbat a Budapest-bérlet belengetett megszüntetésével

Egy kiszivárgott tervezet szerint tarifareformra készül a MÁV a fővárosban és környékén. A reform érintheti a Budapest-bérletet, az agglomerációs járatok szerződését, és az állami tömegközlekedési normatívát. A terveket hivatalosan nem erősítették meg, döntésről egyelőre nincs hír. Megpróbáltuk összeszedni, mi az, amit tudni lehet. Milyen változások várhatók, kik lehetnek annak legnagyobb kárvallottjai.

Mi történt?

Az agglomerációs tömegközlekedési járatok üzemeltetéséről szóló 2016-ban megkötött főváros-állam szerződés december 31-én lejár. Mivel változtak a körülmények, ezt az állam részéről át akarják gondolni. A megváltozott körülmények elsősorban az ország- és megyebérlet bevezetését jelentik.

A szerződés lejárásának apropója mellett a felülvizsgálatot politikai okok is motiválhatják: minden évben kellemetlen elszámolási vita van a főváros és az állam között elővárosi járatok költségeinek elszámolásáról. Ennek megszüntetése a kormánynak jönne jobban, ráadásul politikailag is ütni lehetne egyet az ellenzéki fővároson. Ezért készült egy tervezet a tarifareformról, amit állítólag a legutóbbi kormányülésre is bevittek. Ezt megkérdeztük az illetékes minisztériumtól, de hivatalos megerősítés még nem érkezett, mint ahogyan döntésről sem lehet tudni.

Mi történhet?

A főváros környéki agglomerációs járatok közös finanszírozását három szerződés vagy jogszabály szabályozza.

-- 2011 óta van Budapest-bérlet, amelynek megvételével Budapesten belül használni lehet nemcsak a BKK, hanem a MÁV és a Volánbusz járatait is.

-- 2016 óta szerződés alapján számolnak el a főváros közigazgatási határán túlra közlekedő (volt BKK-s, majd állami megrendelés alapján közlekedő) buszokkal, HÉV-ekkel.

-- Évtizedek óta kap költségvetési törvényben meghatározott tömegközlekedési normatívát az államtól a főváros (igaz, egyre csökkenő mértékűt, idén 12 milliárd forintot).

Ha az állam felmondja a három megállapodást, néhány milliárddal csökkenhet a finanszírozási terhe, a fővárosé pedig ugyanennyivel növekedhet. A Budapest-bérlet szerződés alapján évi körülbelül 400 millió forintot kap a MÁV-Volánbusz a BKK-tól, azaz a jegybevétel 1 százalékát. Az agglomerációs járatok üzemeltetéséért évi mintegy 6 és fél milliárdot ad a főváros. A szerződés felmondásával ezeket a bevételeket bukná a MÁV és a Volánbusz. Viszont ha felrúgnak mindent, akkor a növekvő menetdíjbevételt (muszáj lesz HÉV-re, agglomerációs buszokra megvenni a megyebérletet) és a normatívát sem a főváros kapja, akkor a MÁV és a Volánbusz végső soron még jól is járhat. És még vitatkozniuk sem kéne többet Budapesttel.

Ki örülhet, ki szív?

Az az utas örülhet a tervnek, aki eddig az agglomerációból járt be (vagy járt ki oda), és eddig megvette a Budapest-bérletet is (9500 forint), meg a megye/ország egyéb irányaira érvényes megye/országbérletet is (9450 forint). Neki a változás után elég lesz a fővárosi beutazáshoz a megyebérlet, tehát megspórolhatja a BKK-bérlet árát (havi 9500 forintot) elvileg. Azért csak elvileg, mert gyakorlatilag az nagyon ritka, hogy valaki bejön HÉV-vel vagy Volánbusszal, és nem BKK-járaton, mondjuk metrón folytatja az útját. Ha ugyanis békávézna tovább, akkor továbbra is kell neki a BKK-bérlet.

Azt nem tudni pontosan, hány olyan utas van, akinek elég lenne csak a megyebérlet a bejáráshoz, de az biztos, hogy ennél nagyságrendekkel nagyobb (több százezres) azoknak az utasoknak a száma, akik Budapest határain belül használják a most állami megrendelésű HÉV- és Volánbusz-járatokat is. A BKK külön kiemeli például a csepelieket vagy óbudaiakat, akiknek szinte az egyetlen gyors és értelmes út befelé a HÉV.

Nekik a változástól kezdve megyebérletet kell váltani a HÉV-re, hiszen az állami (MÁV) fenntartású, és emellett még meg kell venniük a BKK bérletet is, ha a fővárosi BKK járatokat (metrót, villamost, buszokat) használni akarják. De érvényes ez az összes Budapesten belül HÉV-et használó utasra, valamint azokra is, akik eddig Budapesten belül a vonatokat vagy a sárga buszokat használták (ők már jóval kevesebben vannak).

Nemcsak anyagilag járna rosszul sok budapesti. Nagyon nehéz lenne például a HÉV-re jegyet venni, mert csak a BKK-nak van ott automatája. Egyáltalán a jegyvásárlás bonyolódna: amit eddig egyszerűen a Budapest Go-n meg lehetett oldani, azt később legalább két alkalmazásban kéne intézni. Nemcsak a jegyértékesítést, az utastájékoztatást is újra kellene szervezni, ha leszakadnak ezek a járatok a BKK rendszeréről. Ráadásul a HÉV-vonalakon előforduló forgalmi zavarokat a jelenleginél sokkal hosszabb ideig tartana megoldani, hiszen például egy baleset esetén más, a Volánbusz által üzemeltetett járatról kellene járműveket átvezényelni a szolgáltatóknak.

Ezek az intézkedések pont ellene mennek a világ nagyvárosaiban megszokott trendnek, hogy minden városi-városkörnyéki utazást egy helyen lehet megtervezni és kiszámítható, közös alapú tarifán megvásárolni. Ha az intézkedést meghozzák, akkor a növekvő utazási költségek miatt borítékolhatóan több utas fog bliccelni, vagy inkább megy autóval, ami ellentétes a környezetvédelmi célokkal és csökkenti a menetdíjbevételt.

Van esély arra, hogy a kiszivárogtatott tervezet inkább állami nyomásgyakorlás az agglomerációs járatokról szóló mostani kormány-főváros elszámolási vitában, ahol állítólag 2 milliárd forintos különbözetről van szó. Erre utal, hogy kormányzati oldalról hivatalosan senki sem erősítette meg a tervet. Karácsony Gergely főpolgármester sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy azt szeretné elérni: üljenek le az egész ügy súlyához képest mellékes elszámolási kérdésben, és állapodjanak meg inkább.

Mint megtudtuk, a „mellékes elszámolási kérdés” lényegében egy 2,1 milliárd forintos többletkövetelés a MÁV részéről. Azaz az agglomerációs járatok éves üzemeltetése az átlagos 6,5 milliárd forinton túl még plusz 2,1 milliárd forintjába került a MÁV-Volánnak, azt szeretnék elismertetni. A költségelemek elfogadásáról nyár óta tartanak a tárgyalások, a főváros egy részt hajlandó is lenne elismerni, de nem az egészet.
https://telex.hu/belfold/2023/12/21/kiszamoltuk-kik-szivnanak-a-legnagyobbat-a-budapest-berlet-belengetett-megszuntetesevel

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Elveszik a jogosítványt, és valami egész mást adnak helyette

Bérletet a tömegközlekedésre…

Néhány német városban egy egészen új módszert dolgoztak ki: ingyenes tömegközlekedést biztosítanak azok számára, akik vezetői engedéllyel rendelkeznek. Mindennek azonban egyetlen komoly feltétele van: le kell adni a jogosítványt – írja az economx.hu.

A program célja a torlódások elleni küzdelem és a környezetbarát közlekedés előmozdítása. A résztvevők ingyenes, úgynevezett Deutschlandticketet kaphatnak, amelynek ára általában 49 euró havonta – írja az Euronews.

Az új jegyet eddig hárommillióan vásárolták meg Németországban. Franciaországban hasonló áron fognak vezetnek be bérletet a következő hónapokban.

A 49 eurós jegy a tavaly nyáron kipróbált 9 eurós havijegy utódja. Ez a rendkívül olcsó bérlet tavaly június, július és augusztus folyamán mintegy 1,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarított meg. A jogosítvány-csereprogram a közlekedés környezeti hatásának további csökkentésére tett kísérlet.
https://infostart.hu/kulfold/2023/09/20/elveszik-a-jogositvanyt-es-valami-egesz-mast-adnak-helyette

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Elindult a vármegye- és országbérlet hivatalos oldala

Elérhető a MÁV-Volán csoport által létrehozott orszagberlet.hu weboldal, amely a május elsejétől érvényes vármegye- és országbérlettel kapcsolatban segíti az utasok tájékoztatását, a megfelelő bérlettípus kiválasztását, közölte a cégcsoport hétfőn az MTI-vel.
https://www.orszagberlet.hu/

Kiemelték, hogy több ezer, de akár több tízezer forinttal csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása, amennyiben a szülők és a gyerekek is rendszeresen ingáznak a munkahelyük, illetve az iskolájuk és az otthonuk között.

A tájékoztatás szerint a mobileszközökre letölthető MÁVappban április utolsó hetétől indul el az új, kedvező árú bérletkonstrukció értékesítése.

A vármegye- és országbérlet bemutatására létrehozott külön honlap tizenkilenc vármegye térképén ábrázolja az elérhető helyközi távolsági buszokat és a vasúthálózatot. Ugyancsak térképen kereshetők ki az értékesítőhelyek, amelyek között külön jegypénztárakra és automatákra is lehet keresni.

A portál egyik hangsúlyos eleme, hogy a gyakran igénybe vett útvonal jelenlegi bérletárait összehasonlítja az új vármegyebérlet 9450 forintos árával, így szemléltetve, hogy az új típusú bérlettel mennyit takaríthatnak meg az utasok havonta. Emellett a rendszeresen hosszabb távú, több vármegyét érintő utazásokat tervezők arra is választ kaphatnak, hogy a 18 900 forintba kerülő országbérlet mennyi spórolást jelenthet a korábbi díjtermékekkel szemben.

A honlap a viszonylati összehasonlításokat nemcsak a teljesárú bérletekre kiszámítva mutatja meg, hanem a nappali vagy esti tagozatos tanulók, illetve a jogszabály szerinti jogosultak számára 90 százalékos kedvezménnyel váltható bérletek áraival is összeméri a lehetőségeket.

A 90 százalékos kedvezményre jogosultak a vármegyebérletet 945, az országbérletet pedig 1890 forintért vásárolhatják meg. Az oldalon az eddig felmerült leggyakoribb kérdéseket (GYIK) és azokra adott válaszokat is megtalálhatják az érdeklődők.
https://24.hu/belfold/2023/04/17/orszagberlet-varmegyeberlet-weboldal-honlap-oldal/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A közlekedési szakma kudarca a vármegyebérlet bevezetése

Magyarországon kívül szinte minden más európai országban sikerült mára olyan tarifaközösségeket létrehozni, amely a városok vonzáskörzetében sávosan teszi a közösségi közlekedést egyszerre megfizethetővé és finanszírozhatóvá. Magyarországon nagyon keveset fizetnek az utasok az alacsony színvonalú szolgáltatásért.

De miért nem jó irányba haladnak Magyarországon a közlekedésfejlesztési projektek? Ebben jelentős szerepe van annak, hogy a közlekedési szakmának nagyon kicsi a védekezési potenciálja a hozzá nem értő politikusokkal szemben. A rendszerváltás óta szinte folyamatosan olyan vezetők kerültek miniszteri és/vagy államtitkári szinten a területre, akiknek a legelemibb ismereteik is hiányoztak. A kompetensebb döntéshozók pedig nem tudják vagy nem akarják a józan szakmai érveket a politikusi akarattal szemben hallhatóvá tenni.

-- Megvan az az egészségtelen kompromisszumkészség, ami a káros felsővezetői döntés pillanatában azonnal meghajlik, és utat enged a döntés végrehajtásának

– foglalta össze a problémák egyik okát Hörcher Dániel.

A közlekedési szakmában eközben hatalmas bizonytalanság uralkodik, sorra jönnek létre az új intézmények, amik aztán hamarosan meg is szűnnek, néhány havonta cserélődnek a vezetők, akik homlokegyenesen eltérő irányt szabnak meg. Így az a csoda, hogy még egyáltalán működik a rendszer.

-- Kevés szomorúbb jelenet van, mint elmenni egy magyar közlekedési konferenciára, és megnézni azt a jelenetet, amikor a (…) ki tudja honnan beejtőernyőzött miniszter, államtitkár prezentál egy víziót, amiből kiderül, hogy senki nem tud semmit, (…), nem is ért ahhoz, amit beszél

– osztotta meg tapasztalatait Édes Balázs.
https://g7.hu/podcast/20230318/a-kozlekedesi-szakma-kudarca-a-varmegyeberlet-bevezetese/

Podcast:
https://open.spotify.com/episode/236jTou7Yao4fIhSPEvKwc

... történtek jó fejlesztések az elmúlt években. Ilyen például a dél-balatoni vasútvonal, ahol a szükséges beruházásokat az utasok igényeiből kiinduló, elvárt menetrendi kínálatnak megfelelően alakították ki – így ez nemcsak olcsóbb, de valóban nagyon hasznos is lett. Csakhogy az ehhez hasonló, alulról jövő innovációkat, ötleteket sokszor inkább elhallgatják a szakemberek a döntéshozók elől, akik hozzáértés híján vad ötleteikkel rossz irányba terelnék vagy meghiúsítanák azokat.

A magyarországi vasúti infrastruktúra helyzete nagyon problémás, jelentősen elmarad a színvonal a térség országaitól is. Ebben szerepet játszik, hogy elképesztően túlárazott költségek mellett, nem jó műszaki megoldásokat választanak, a projekteket akár évtizedek alatt sem fejezik be.

A beszélgetésben ezen kívül az is szóba került, hogy milyen tarifarendszer lehetne hatékonyabb, hogyan lehetne jobban megosztani a költségeket az állam és az utasok között, miért a karbantartási kultúra megteremtése lehetne a legfontosabb a hazai közlekedési területen.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A szerencsekeréken néha a vármegyebérlet forog ki | 2023. évi 3. adás
https://anchor.fm/regionalbahn/episodes/A-szerencsekerken-nha-a-vrmegyebrlet-forog-ki--2023--vi-3--ads-e1vo8bh/a-a9e08m2

Hetek óta foglalkoztat mindenkit a vármegye- és országbérlet (más néven Jobbágyticket vagy Proletárbérlet) bevezetése körüli mismásolás, amit mi is átbeszéltünk. Kisiklott egy veszélyes kemikáliákat szállító vonat az USÁ-ban, de hogyan tovább ezután? AmtrakJoe az Укрзалізниця (Ukrán Vasutak) vendége volt. Teszteltük az Utasellátó első bisztróját, ami nem vonaton van.
Shownotes itt:
http://www.regionalbahn.hu/2023/03/varmegyeberlet-podcast.html
Közreműködött: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell, Szundi Szabolcs.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zenék: Silent Partner - Winter Embrace; September - Florida.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kiderült, hogyan lehet használni a vármegyebérletet Budapesten belül

A Telex kérdésére válaszolva megerősítette nemrég a MÁV, hogy a vonatokra nem kell majd Budapest-bérlet a vármegyebérlet mellé, a HÉV-re viszont igen.

A MÁV legfrissebb kommunikációjában, a félreértések tisztázása végett hangsúlyozta a lapnak:

-- "A vármegye- és országbérletek nem lesznek érvényesek a helyi járatokon, ám a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet is kellene váltaniuk a közlekedéshez. Fontos azonban tudni, hogy a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kékbuszokon csak Budapest közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK-jegyekre vagy bérletekre is.”

A fentiek értemében az agglomerációból ingázóknak nem hoz változást az új bérlettípus: a vármegyebérlet ugyanúgy elég lesz a vonatokon és a Volánbusz járatain Budapesten belül is, mint eddig, a HÉV-járatokra azonban a főváros közigazgatási határán belül Budapest-bérletet kell váltaniuk.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230224/kiderult-hogyan-lehet-hasznalni-a-varmegyeberletet-budapesten-belul-599238

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Vajon bírni fogják a most is gyalázatos állapotban lévő MÁV vonalak, és a vidéki busz szolgáltatók az olcsó megye- és ország bérletek által generált többlet forgalmat?
https://www.youtube.com/watch?v=qlvlELVZAh0

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést a kormány az ingázók számára, amolyan Horn Gyula-i utánérzésként. A 86%-os kötelező munkáltatói hozzájárulás és a 90%-os diákkedvezmény mellett ez minden további nélkül kijelenthető. De miért is visszás így, ebben a formában ez az intézkedés? Mikor eddig pont az volt a probléma, hogy míg a gépkocsival közlekedőknek minden létező kedvezményt (ingyenparkolás, benzinársapka, benzinpénz emelése stb.) kitaláltak, a közösségi közlekedést duplán adóztatják és a cafeteria lehetőségét is eltörölték?

Először is, ez az intézkedés kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább betámadásként értelmezhető. Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza. A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja.

Másodszor, kifejezetten kilóg a lóláb az árazásnál is, hiszen még az indoklásnál is megjegyzik, ez 50 Ft-tal olcsóbb, mint a Budapest-bérlet... nem végeztek itt semmilyen számítást, majd lesz valahogy.

Harmadszor, a városokat egyre durvább elvonásokkal (szolidaritási adó) sújtják, így azok egyre inkább képtelenek fenntartani a saját településükön belül a közösségi közlekedés rendszerét. Mára ott tartunk, hogy az egyébként kormányzatilag agyonszeretgetett Debrecenben szégyenszemre leálltak a trolik és hétvégén a villamosok is... szóval az lesz, hogy a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell... felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.

Negyedszer, a munkaerőpiacon eddig is feltűnő aránytalanság volt, hogy egy városlakó bérletét a munkáltató jellemzően nem térítette, míg a távolról ingázóét 86%-ban köteles volt téríteni. Mostantól ez a költség a töredékére csökken, így a városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek a saját településükön, hiszen nekik a bérükből még a közlekedésre is költeniük kell, míg másoknak szinte alig.

Ötödször, hiába írják, hogy a szolgáltatókat majd kompenzálni fogják a bevételkiesés miatt. Ez a hasonló intézkedéseknél soha nem történt meg és most sem fog megtörténni. A MÁV csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. Ezt hívják úgy, va banque, vagy utánam a vízözön.

Hatodszor, a várhatóan megnövekvő - számítások persze nincsenek - forgalom kiszolgálására hiába ígérik, de nem lesz se többlet jármű, se többlet járművezető vagy kalauz (ez utóbbi már nem is fog kelleni, tényleg minek). A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni.

Összefoglalva, a bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell. Ez így ebben a formájában csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához. Sőt, következő lépésként a Budapest bérlet konstrukció felszámolása, a HÉV-ek MÁV-ba integrálása várható, amely egyszer már az 1950-es években megbukott, most is meg fog.

A részletek a MÁV facebook oldalán:
https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/korszakalkoto-valtozas-kozossegi-kozlekedesben-jon-uj-varmegyeberlet-es-orszagberlet

Bejegyzésünk a Deutschlandticket-ről:
https://www.facebook.com/vekehu/posts/pfbid02HKJH8Kf7U5SYr1NqnNnAQiwHSB2gLzMyphEaQnb4qgr7kt2oE9WRGGye3TE5AQrFl
-- VEKE

Válasz

M Imre üzente 1 éve

2023. május 1-vel bevezetik

-- a helyközi közösségi közlekedésben,

az autóbuszra és vonatra egyaránt érvényes kedvezményes havi vármegye- és országbérletet – hangzott el a miniszterelnök évértékelőjén. (tegyük tisztába: ez egy ígéret, nem tény)

A vármegyei bérlet minden megyében ugyanannyiba, 9450 forintba kerül majd.
Az országbérlet havi ára ennek duplája, 18 900 forint lesz.

A bérletekkel az állami közszolgáltatók, a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain lehet majd utazni, vármegyeivel a megyén belül bármely viszonylaton, az országossal pedig az ország egész területén. A részletszabályok egyelőre még nem ismertek.

Az új bérletkonstrukciók bevezetése várhatóan milliárdos nagyságrendű bevételkiesést eredményez majd a közszolgáltatóknak, de az állam, mint a szolgáltatás megrendelője és a közlekedési cégek tulajdonosa, a bevétellel nem fedezett indokolt költségekhez (kedvezményes utazások után igényelt árkiegészítés) hasonlóan, a vármegye- és országbérletek kapcsán felmerülő bevételcsökkenést is kompenzálja majd.

A két új bérletfajta komoly megtakarítást jelent majd a közösségi közlekedéssel ingázóknak, hiszen például egy, a Volánbusz járataira érvényes, 20 kilométer övezetű dolgozói bérlet ára közel duplája a bevezetés előtt álló vármegyeinek és szinte megegyezik az országoséval.
https://magyarbusz.info/2023/02/18/majus-elsejetol-jon-a-kedvezmenyes-orszag-es-varmegye-berlet/
___

A gyalogos havibérletről:
http://autovezetes.network.hu/kepek/nevessunk/2010_berlet_karikaktura
___

A bliccelőkről:
http://autovezetes.network.hu/kepek/erdekessegek/blicceles_jelei_bkk

Válasz