M Imre üzente 1 hete

Nevet kapnak a rakpart lépcsői

A hétvégékre ismét szabaddá teszik a pesti alsó rakpartot. Az április 20-i hétvégén a Valyo – színes programok kíséretében – elnevezi a rakpart különböző pontjait, hogy mindenki könnyebben tájékozódjon.

2024-ben először a március 15-17-i hosszú hétvégén volt szabad a rakpart, akkor közös grillezésre invitálták az érdeklődőket a Jane Haining szakaszon. Második alkalommal nagypéntek reggeltől húsvéthétfő estig vehették birtokukba a megnyílt Pesti alsó rakpartot a mozogni és kikapcsolódni vágyók.

-- A most következő, április 20-21-i hétvégétől kezdve viszont minden héten szombaton és vasárnap egész napra megnyílik a Jane Haining rakpart. A Valyo pedig névadó ünnepség keretein belül elnevezi a rakpart helyszíneit, hogy könnyebben tájékozódjon mindenki a hosszú Jane Haining rakparton a Lánchíd és az Erzsébet híd között.

A névadó ünnepségen a Jane Haining rakpartra és a Dunához levezető lépcsőket egytől egyig elnevezik, egyrészt, hogy jobban tudjunk tájékozódni, másrészt pedig, hogy ezzel a szimbolikus gesztussal még egy lépéssel közelebb kerüljünk a jövő Duna-partjához.

A Valyo közlemény szerint

-- A lépcsők elnevezéseit a helyszín környezete, története, jelenlegi és jövőbeni használata határozta meg, a névadást pedig széleskörű egyeztetés előzte meg a Valyo névadó bizottságában, szakértők segítségével. A Csillag Illés lépcső például a 20. század elején a kettes villamos alatti viaduktban működő fogadó Csillag Illés vendéglőről kapta a nevét.

Mint írják: „Ha kíváncsiak vagytok a többi név hátterére, gyertek el április 20-án a névadó ünnepségre, ahol minden lépcsőt egy-egy kapcsolódó programmal és beszéddel avatunk fel”.

A névadó ünnepség-sorozat minden helyszínen tematikus eseményeken vehetnek részt az érdeklődök:

*** 14:00-18:00 ~ Strand lépcső - röplabda pálya
A lépcsőt avatja: Kammermann Lilla

*** 14:30-18:00 ~ Kikötő lépcső - kavicsfestő workshop
A lépcsőt avatja: Balogh Kata

*** 15:00-18:00 ~ Csillag Illés lépcső - krétarajz verseny az aszfalton (a nyeremény 20 gombóc fagyi)
A lépcsőt avatja: Tömör Miklós

*** 15:30-18:00 ~ Piknik lépcső - Mi begyújtjuk a grillt, te megsütöd a halad
A lépcsőt avatja: Lohász Cecília

*** 16:00-18:00 ~ Eötvös lépcső / Úszó lépcső - nyomda workshop
A lépcsőt avatja: Bulath Janka

*** 16:30-18:00 ~ Matróz lépcső - Legyél te a Rakpart kapitánya: csíkos pólóban /matróz ruhában fotózás
A lépcsőt avatja: Járókelő

*** 17:00-18:00 ~ Kacsakő lépcső - XIV. Nemzeti Kacsakő Dobó Bajnokság
A lépcsőt avatja: Dér Zsolt

*** 19:00 ~ I Bike After
A zenét 16 órától 22 óráig Cyborg Templar és Tibsa biztosítja, a részvétel és a programok ingyenesek.
https://enbudapestem.hu/2024/04/17/nevet-kapnak-a-rakpart-lepcsoi-szombaton

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Újra SZABAD A RAKPART! :) Március 15-től újra az embereké lesz a pesti alsó rakpart!

Szabadon lehet bringázni, sétálni, pihenni, üldögélni a friss levegőn, élvezni a csodás panorámát, és reméljük a napsütést is - mindezt közvetlenül a Duna mellett!

A tervek szerint egészen október 23-ig minden hétvégén szabad lesz a rakpart, és a nyári időszakban 1 hónapon keresztül minden hétköznap is!

Mi már nagyon várjuk! Találkozzunk a SZABAD RAKPARTON!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=820784433413054&set=a.472059658285535
-- I bike Budapest

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

Valyo, város és a folyó: Karácsonyra újra megnyitott a Rakpart

25-én és 26-án és talán 27-én mindkét oldalon sétálható, futható, biciklizhető a rakpart. A Duna 26‐án tetőzik, a legutóbbi előrejelzés szerint 670cm-en ami a Vigadó téri vízmérce teteje (lásd a képen), tehát épp egy 10 cm víz lesz a parton ami jó kis pacsázásra ad lehetőséget ezen a tavaszi karácsonyon. (képek)
https://www.facebook.com/photo/?fbid=757509746409094&set=pcb.757519456408123

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

RAKPART~2023~ZÁRÓHÉTVÉGE

Most jövő nyárig, bezár a bazár, és az autóforgalom visszatér a pesti alsó rakpartra. De
nem vonulunk el csendben: egy utolsó három napos hosszú hétvégével várunk titeket.
Október 21-23. hétvégéjén egyszerre emlékezünk meg és adunk ünnepi keretet a
RAKPART 2023-as nyári szezonjának és az 1956-os forradalmi eseményeknek. A budai
rakpart fontos szerepet játszott Budapest életében az ’56-os forradalom során, idén
nyáron pedig – ahogy az elmúlt és az előttünk álló években – a Jane Haining rakpart,
azaz a RAKPART szolgálta budapesti lakosok számára, mint a szabad köztérhasználat
meghatározó helyszíne.

Ezért szeretnénk ezt az emlékezetes nyári-őszi időszakot veletek együtt, közösen
lezárni, egy idén utoljára rendezett, mozgalmas, szabadon zajló háromnapos hétvégével,
aminek a végén, október 23-án egy RAKPART záró ceremóniával készülünk téli álomra
kísérni a Jane Haining rakparton zajló eseményeket, hogy aztán jövőre innen folytassuk
tovább. A néhány év múlva megújuló Rakpart reméljük még zöldebb és élhetőbb lesz.

Október 21 ~ szombat:
10:00-12:00: TAICHI,CHIKUNG A RAKPARTON 2
14:00-17:00: PomPom Halloween Warmup @RAKPART
14:00-18:00: Cargonomia a Rakparton! - Teherbicikli simogató
14:00-16:00: Kerékpártúra: Fauszodák Budapesten - Fürdés a Dunában a múltban és a
jövőben - kerékpártúra | Valyo | Flaszter
16:00-22:00: Vibee x Asparagus x Antimetax Constant x DTR a RAKPARTON!
17:00-22:00: ÚJ DÁTUM! Mehet a Selecta a RAKPARTON

Október 22 ~ vasárnap:
11:00-12:00: Jóga a RAKPARTON // Flow to the People - Zitával
13:00-17:00: TASZ x Hitka Viki SZABAD. szitázás a Rakparton
14:00-17:00: Családi workshop a KÖZMŰ - Közös Műhely asztalosaival
14:00-18:00: kő*papír*ólom - közösségi történetmesélés a Freeszfe közösségi színház
osztály-al
17:00-22:00: Budapest Open Mic VIII a Rakparton
18:30 - 20:00: Sokkal Másabb a RAKPARTON
20:00-22:00: Bagatel a RAKPARTON

Október 23 ~ hétfő:
16:00-22:00: Best of Viadukt Terasz
17:30-19:30: Gyertyafényes búcsúvacsora a RAKPARTON
17:00-21:00: Panda x Live

A programokat a rossz idő esetén a Valyo, város és a folyó közösségi viaduktban és a
Viadukt Teraszon megtartjuk, a programváltozás jogát fenntartjuk.
A RAKPART~2023 a Budapest 150 programsorozat keretében, a Fővárosi
Önkormányzat, a Valyo - Város és Folyó Egyesület és a Budapest Brand
együttműködésében valósult meg.

A program ingyenes!
https://150.budapest.hu/esemeny/rakpart2023zarohetvege

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

SKUBI | Közösségi mikrokiállítás dobozban

A SKUBI egy mini kiállítótér, a fából készült doboz egyik végén fényáteresztő üveg, a másikon kukucskáló nyílás van, belső térben pedig több rétegű felület, amire rajzok, képek kerülhetnek, több dimenziós látványt alakítva. Az első SKUBIk Dunás élményeket mutattak be, azóta más köztérhez kapcsolódó asszociáció is megjelent már bennük.

2016-ban a budapesti Ludwig Múzeum programjaként egy köztéri, közösségi, a Duna szépségét és életünkben betöltött szerepét hangsúlyozó alkotást hoztunk létre. A terek legmeghatározóbb részeit, a fákat használtuk az alkotások elhelyezésére, ezért az egyik inspirációt a madárodvak formája adta.

A SKUBI belső terében egyszerű eszközökkel vagy kifinomult művészeti módszerekkel elkészített munkák láthatóak. Alapesetben három rétegben lehet a belső térben alkotni, de a rétegek száma növelhető vagy csökkenthető.

A SKUBI beltérben is használható, de legtöbbször köztéri kiállításként jelenik meg. Pántolószalaggal rögzítjük a parkok fáihoz vagy más tereptárgyhoz. Kis léptékű, de figyelemfelkeltő beavatkozás a környezetben, ami odavonzza a járókelőt, és kíváncsivá tesz: bele kéne SKUBIzni!

A közösségi jelleg a dobozokban megjelenő alkotásokból fakad. A Ludwig Múzeum öt workshopján 100 résztvevő, – fele-fele arányban gyerekek és felnőttek – nyolcvan alkotást hoztak létre, további tíz helyre pedig művészeknek írtunk ki pályázatot.

A SKUBI dobozok azóta több helyen is felbukkantak, szintén a Duna-parton archív fotókkal, az esztergomi Duna-parton, a Bartók Béla úton dunai szemétből készült installációkkal, sőt még a Városmajor parkban is belekukkanthattunk, milyen városról álmodnak a gyerekek.
https://valyo.hu/skubi/

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Fortepan: Megnéztük a SKUBI-t, sőt, átnéztünk rajta.
ez egy klassz projekt, nézzék meg amikor arra járnak - Fortepan képekkel is előfordulnak dobozok.
https://tinyurl.com/ValyoSkubi-fb

Valyo, város és a folyó: Visszatért az indián nyár, így hát irány a Duna-part! A Valyo az 1. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennále eseményei között az egykori fauszodák helyét jelölve a rakpartokra kukucskáló dobozokat, a Jane Haining rakparton pedig egy kortárs fauszodát helyezett ki. A projekt célja, hogy bemutassuk a budapesti fürdőzés múltját és jövőjét.
https://valyo.hu/skubi/
___

2200 új-régi fotó látható a Fortepan Friss-ben, itt:
https://fortepan.hu/hu/photos/?cfrom=2023-10-01&upload=1696118400000

Két szolgálati jellegű közlemény:

- nagy meglepetéssel láttuk, hogy idén 140 olvasónktól, összesen 1.2 millió forintot kaptunk az adó egy százalékokból. Nagyon köszönjük, ez minden eddigit felülmúló összeg, igyekszünk értelmesen felhasználni!

- összeállítottunk egy útmutatót a képek címkézéséhez. Talán nem mindenki tudta, de a fotókhoz - egy rövid online regisztráció után - bárki javasolhat címkéket. Hogy milyen címkékre (kulcsszavakra) gondolunk, és hogy hogy érdemes ezt jól csinálni, arról itt lehet olvasni:
https://fortepan.hu/hu/cimkezes-utmutato/

És elolvasás után rögtön ki is lehet próbálni!

Fortepanos üdvözlettel,
Tamási Miklós

Bővebben itt:
http://netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/kicsivel-kesobb-most-tiz-eves-a-fortepan

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Vége a nyári próbának – 2030-ig így lehelnek életet a pesti alsó rakpartba

Összefüggő gyalogos és kerékpáros sétány a zöldebb környezetben, világbajnok panorámával – ez jön létre a Duna partján 2030-ig.

Az Újjáéledő Sugárutak 2030 elnevezésű program – amiről itt írtunk bővebben – csak az egyik volt a Városháza hosszútávú tervei közül. Az Újjáéledő Rakpart 2030 – aminek a sajtótájékoztatóján jártunk – fokozatos fejlesztési terve laikus szemmel is hálásabb városvezetői feladatnak tűnik, mert sok lesz benne a vízpart, a sport, a szórakozás, azt kell eladni, hogy világörökségi környezetben, csodás panoráma mellett fenntarthatóbb és zöldebb módon legyen élvezhető a rakpart.

Eddig a taktikai urbanizmus jegyében születtek változtatások, olcsón, átmeneti megoldásokkal, hogy látni és mérni lehessen, mire mennyi igény van. A főváros célja az, ami egyszer már a rakpart sajátja volt:

-- legyen mindenkié!

Kicsi történelem először...
https://enbudapestem.hu/2023/09/22/vege-a-tesztidoszaknak-2030-ig-igy-lehelnek-eletet-a-pesti-also-rakpartba

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Ti láttátok már? A Kiscelli Múzeum nemrég megnyílt Viadukt történeti kiállításra is sok szeretettel várunk titeket a Valyo Közösségi Viaduktban!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=695959652564104&set=a.550097893816948

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Valyo, város és a folyó: RAKPART Szeptember 2-3. | PROGRAMOK

Nekünk nagyon hiányzott a RAKPART. Szerencsére most hétvégén újra miénk Budapest legszebb terasza!
Egy kisebb fesztiválra elegendő szuper programmal várunk titeket:

A Valyo Közösségi Viaduktot szombaton és vasárnap Bolygó zöld közösségi hely beszélgetéssel és közös alkotással tölti meg élettel, vasárnap pedig a Kiscelli Múzeum Viadukt-történeti kiállítással és programokkal települ ki.

A RAKPARTot szombaton napra birtokba veszi a PLACCC Fesztivál, Magyarország első számú köztéri és helyszínspecifikus művészeti fesztiválja, installációkkal, performanszokkal és beszélgetéssel, vasárnap pedig kezdetét veszi a Budapest Open Mic hip-hop tehetségkutató a rakparton. Emellett visszatér hozzánk impró zenével és tánccal a Tërïdö jam, elmaradhatatlan jógával a Flow to the People és lesz még Tahiti Tánc fashmob, twerk workshop a School of Disobedience jóvoltából, női önvédelmi workshop Noával, felolvasóest Szerényi Tamás írásai és barátai műveiből, a hétvégét pedig kertmozi zárja a Malter filmfeszt szervezésében.

Ja és a Viadukt Teraszon újabb kiállítás nyílik.

Szeptember 2 ~ szombat:
RAKPART
9:00-10:00: Jóga a RAKPARTON//Flow to the People
PLACCC a RAKPARTON programok:
14:30-15:30: PLACCC a RAKPARTon // FEMINI: Smorgasbord
15:30-17:00: PLACCC a RAKPARTon// Grélinger Ágnes: With open doors to spaces without walls
17:00-18:30: PLACCC a RAKPARTon: Köz(ös)terek - beszélgetés köztérről, közösen, köztéren
14:00-21:00: Installációk:
PLACCC a RAKPARTon // Balogh Kata: Figyelemkoreográfiák
PLACCC a RAKPARTon// Meetlab x Szabó Bálint: AZIMUT
PLACCC a RAKPARTon // Bubla Éva: Lélegzésre kijelölt hely
18:00-20:00: Art of David Toth Kiállítás a RAKPARTON
18:30-20:30: TËRÏDÖ JAM a RAKPARTon — szept. 2!
19:00-19:30: Tahiti Tánc Flashmob - RAKPART 2023
21:00-22:00: Twerk Fitness a RAKPARTON
KÖZÖSSÉGI VIADUKT
16:00-21:00: BOLYGÓ: Paint and Talk | Milyen fiatal aktivistának lenni?

Szeptember 3 ~ vasárnap:
RAKPART
9:00-10:00: Jóga a rakparton//Flow to the People
14:30-16:00: Önvédelmi Workshop Nőknek // Women's Self-Defense Workshop
17:00-22:00: Budapest Open Mic a RAKPARTON
18:00-19:30: Szepesi, Szerényi&Szerényi - Felolvasás és beszélgetés a rakparton
21:00-22:30: VALYO x MALTER FILMFESZTIVÁL
KÖZÖSSÉGI VIADUKT
14:00-19:00: Kiscelli TO GO | RAKPART
16:00-21:00: BOLYGÓ: Paint and talk | Bemutatkozik az Oasis projekt

A RAKPART~2023 a Budapest 150 programsorozat keretében, a
Budapest Városháza , a Valyo - Város és Folyó Egyesület és a Budapest Brand Nonprofit Zrt együttműködésében valósul meg.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=685576546935748&set=a.550097887150282
Fotó: Kaszics Bálint

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Ide nézzetek! Múlt szombaton a RAKPARTon járt az Urban Sketchets Budapest!
A képet Cseresnyésné Bécsy Zsuzsanna készítette.
Többek között az ilyen dolgok miatt is nagyszerű hely a RAKPART!
https://www.facebook.com/photo/?fbid=6912254435473642&set=gm.6243313029100876

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Miért lenne dugó rajta, ha ilyen is lehet a pesti rakpart. <3
https://www.instagram.com/p/Cvb7hzBIq3p/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Ismét megnyílik a pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt április 7., nagypéntek hajnaltól április 10., húsvéthétfőn este 11 óráig – tudatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csütörtökön.

Közleményükben azt írták, hogy a gyalog, kerékpárral vagy rollerrel közlekedők a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között használhatják autómentes környezetben a rakpartszakaszt.

Egyúttal felhívták a figyelmet arra, hogy az Erzsébet híd (Irányi utca) és a Közraktár utca között nem szabad az útpályán gyalogolni.

A megnyitott rakpartszakaszt déli irányból az alsó rakpart járdáján, vagy a felső rakparton közlekedő villamosokkal lehet megközelíteni – tették hozzá. Az Erzsébet híd pesti hídfőjétől érkezők a Március 15. tér villamosmegállóból déli irányba sétálva érik el a rakpartnyitás helyszínét.

A teljes átadásáig a Lánchíd és a kapcsolódó járdaszakaszok továbbra is munkaterületnek számítanak, emiatt a megnyitott pesti rakpartszakaszon közlekedők a Széchenyi István térnél letérve az ajánlott gyalogosútvonalat használhatják; erre a kihelyezett tájékoztatók is figyelmeztetnek – közölte a BKK.
https://magyarnarancs.hu/lokal/husvetkor-negy-napon-at-automentes-lesz-a-pesti-also-rakpart-egy-szakasza-257691

Válasz

M Imre üzente 1 éve

OS - Az LMP - Magyarország Zöld Pártja közleménye
Budapest, 2023. február 24., péntek (OS) - Győzött az autóslobbi a pesti alsó rakpart ügyében -

Erő Zoltán, Budapest főépítészének nyilatkozata alapján a Fővárosi
Önkormányzat a hétvégék és ünnepnapok mellett csak a nyári esti
órákban tiltaná ki az autókat a pesti alsó rakpartról. Ez szöges
ellentétben áll a Főváros korábbi ígéretével és a zöld célokkal. Az
LMP felhívja Karácsony Gergely figyelmét, hogy klímavészhelyzet van
és elvárja az ennek megfelelő bátor, zöld lépéseket.
A Főváros tavaly októberben 17 szervezettel aláírt egy
nyilatkozatot, amiben vállalta a pesti alsó rakpart fokozatos
autómentesítését. Egy tesztidőszakot fognak bevezetni, hogy látható
legyen, milyen hatásokkal jár az útvonal kiesése. A megállapodás
szerint iskolai időszakban esténként illetve hétvégenként lehet majd
korzózni, nyári szünetben pedig egész nap. Ehhez képest szomorú
visszalépés, hogy a hétköznap esték csak nyáron lehetnek, és a
teljes nyári szüneti lezárásról már szó sincs.

Főpolgármester úr, nem erről volt szó!
Sajnálatos, de úgy tűnik Karácsony Gergely vagy magától kapitulált
- ez esetben adjon magyarázatot pálfordulására, vagy csak a szokásos
visszavonuló egyezséget kötötte meg valakikkel - ebben az esetben
követeljük, hogy hozza nyilvánosságra az ide vonatkozó politikai
háttéralkut!
A pesti alsó rakpart közúti forgalmi szerepe nem túl jelentős,
kiesésével nem omlana össze a város közlekedése, az emberek viszont
megnyernék Budapest egyik legszebb, legjobb adottságú Duna-parti
területét, ahol nyugodtan lehet sétálni, kerékpározni, piknikezni.
Az LMP - Magyarország Zöld Pártja határozottan felszólítja Karácsony
Gergelyt, hogy legyen bátor és döntéseit ne az autós lobbi határozza
meg, és tartsa be korábbi vállalását az autómentes pesti alsó
rakpart valódi tesztelésére alkalmas időszakokról.
Bakos Bernadett,
az LMP országgyűlési képviselője
Szilvágyi László,
az LMP budapesti elnöke

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Rakpartvita: a zöld Duna-part gyógyszer a hőhullámra is

Párizs részben a hőhullámok elleni határozott fellépés részeként zárta le, azaz nyitotta meg a Szajna partjait az egyik oldalon, hatalmas sikerrel. Lépni kell a pesti alsó rakparton is, de nem szabad olyan balhés, kiérleletlen lépést tenni, amelyből utána visszakozni kell, írja Ekés András közlekedési szakértő a Telex által kezdeményezett „rakpartvita” harmadik hozzászólójaként.

A rakpartról szóló vitában jó lenne közelebb kerülni a megoldáshoz. Ezért sokkal inkább az okokra, mint a tünetekre érdemes a figyelmet felhívni, és a rakparton túlmutató szempontokat is megjeleníteni. Évtizedek óta elkötelezett vagyok a fenntartható, élhető, szerethető városok és közlekedésük mellett, ezt a Mobilissimus mobilitástervező műhelyben végzett munkáimban is mindig alkalmazom. Így szakmai meggyőződésből, és nem érzelemből támogatom a dunai rakparti funkciók újragondolását, a közterület arculatának átalakítását.

Nem szeretnék autós folyosót látni a pesti alsó rakparton. De legalább ilyen fontos, hogy nem szeretnék balhés, kiérleletlen lépést sem, amelyből utána visszakozni kell. ...

A nyári hőhullámok rendkívül aggasztóak a nagyvárosokban. Bécs a Coole Straße projekt révén minden kerületben hűsítő, autómentes közterületeket hoz létre, hogy a kánikula a városban is elviselhetőbb legyen. Bordeaux-ban a Garonne közúti, parkolókkal teli közlekedési folyosói váltak zöld-orientált tematikus parkokká, a városlakók egyik legjobbra értékelt közterületi fejlesztései valósultak meg ott. Párizs részben a hőhullámok elleni határozott fellépés részeként zárta le, azaz nyitotta meg a Szajna partjait az egyik oldalon, hatalmas sikerrel. Egyik helyen sem működne valódi megoldásként a félúton lévő kompromisszum, kevés autóval, kevés zölddel. Nem szabad tehát nem lépni a rakpart ügyében, mert csak tovább érvényesülne a könnyebb ellenállás, a látszólag népszerű, de valójában retrospektív gondolkodás, és nem szabad patikamérlegen kimért megoldást kínálni sem. De ehhez kell egy okos minimumcsomag, amely mentén alternatívák tárháza mutatható fel.

Mivel manapság nem rózsásak a pénzügyi kilátások, inkább a szabályozási oldalon lehetne nagyokat lépni előre, higgadt társadalmi és (szakma)politikai gondolkodás mellett. Viszont ez akár rövid idő alatt megvalósulhatna. ...
https://telex.hu/velemeny/2022/07/05/rakpartvita-parttalan-vagy-rakparttalan

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Gyalogos rakpart: tízévente egyszer visszatérő lehetőség | Balogh Samu

A fővárosi forgalommal kapcsolatos hivatalos célkitűzéseket még Tarlós István ideje alatt hozta meg a fővárosi önkormányzat, amit az új városvezetés megerősített az elmúlt években. Ezek teljesülése esetén 2030-ra az utazások fele közösségi közlekedéssel történne, közel harmaduk kerékpárral vagy gyalogosan és csupán minden ötödik utazás történhetne autóval. Ez egy rendkívül ambiciózus célkitűzés, amihez 2014 óta sajnos egy tapodtat sem sikerült közelebb lépni.

Folytatódik a vita a pesti rakpart jövőjéről. Néhány hete az Azonnalin, majd más oldalakon is nyilvános vita indult a rakpart jövőjével kapcsolatban
https://azonnali.hu/cikk/20220603_a-pesti-alsorakpart-atalakitasa-es-az-eletter-ujragondolasa

Pontosan ez volt a főváros szándéka: elindítani azt a társadalmi vitát, aminek a vége egy gyalogos pesti alsó rakpart lehet.

Bár a pesti alsó rakpart fejlesztése egyáltalán

-- nem csak közlekedési kérdés, közlekedésszakmai szempontból is nehéz ellene érvelni

– ha a célunk egy fenntartható, zöld Budapest, ahol az autók helyett az embereket tesszük a középpontba. Tízévente egyszer adódik ilyen lehetőség, érdemes nem elszalasztanunk.

-- egy város nem csak azért létezik, hogy közlekedjünk,

hanem hogy éljünk is benne.

Az autóforgalom nagysága az időben változik, növekszik vagy csökken,

attól függően, hogy a városfejlesztési projektek, illetve különböző gazdasági folyamatok milyen hatással vannak az emberek közlekedési választásaira. Hogy mást ne említsek, a bérviszonyok, az infláció vagy konkrétan a benzinár közvetlen hatással vannak az autóval közlekedők számára, kiváltképp egy olyan nagyvárosban, mint Budapest, ahol az esetek többségében gyors és vonzó alternatíva a közösségi közlekedés is.

Ezek alapján látható, hogy

-- a forgalomnagyság nem csak változik, de változtatható is.

Sőt, nem csak változtatható, de a városnak kifejezett célja is, hogy változzon, méghozzá csökkenjen. Az ezzel kapcsolatos hivatalos célkitűzéseket még Tarlós István ideje alatt hozta meg a fővárosi önkormányzat, amit az új városvezetés megerősített az elmúlt években. A cél a 2014-es kiindulási alaphoz viszonyítva 2030-ig 15 százalékponttal csökkenteni az autóval megtett utazások arányát, a 2014-es 35%-ról 20 (!) százalékra. Ez azt jelenti, hogy a tarlósi célok teljesülése esetén az utazások fele közösségi közlekedéssel történne, közel harmaduk kerékpárral vagy gyalogosan és csupán minden ötödik utazás történhetne autóval.

Ez egy rendkívül ambiciózus célkitűzés, amihez

-- 2014 óta sajnos egy tapodtat sem sikerült közelebb lépni.

Ennek az oka többek között a koronavírus hatásaival együtt viszonylag szerteágazó, de végeredményképpen leegyszerűsíthető: az előző városvezetés néhány kivételtől eltekintve ódzkodott a forgalomcsillapító fejlesztésektől, hogy az autók által uralt tereket gyalogosok, kerékpárosok vagy éppen új zöldfelület részére adják át.

Bár csak néhány forgalomcsillapítási példát találunk a 2010 és 2019 közötti időszakból, ezek léte és általános elfogadottsága egyértelműen mutatja, hogy nem kell jó példákért külföldre mennünk: a gyalogos fejlesztések már bizonyítottak Budapesten is.

Tarlós István kezében történelmi lehetőség volt: részben a 2008-as gazdasági válság eredményeképpen, részben a 4-es metró építése miatti lezárások következtében első ciklusa alatt jelentősen csökkent az autóhasználat. Az egykori főpolgármesternek pedig egyetlen dolgot kellett volna tennie: kihasználva a jelentős közlekedési fejlesztések hatását és a metróépítés alatt kialakult forgalmi rendet,

-- lehetősége lett volna a belváros átfogó forgalomcsillapítására.

Budapest ma egy másik város lenne, ha akkor, 2014 környékén egy bátor, elhivatott zöld városvezetése lett volna.

A kérdés az (most), hogy

-- a néhány éven belül visszanyerhető városi tereket teljes egészében az autóknak adjuk át,

vagy okosan megtervezve bővítjük a gyalogos és zöldfelületeket is, miközben új egyensúly teremthető a közlekedésben is.

Ritkán visszatérő történelmi pillanat: ha a város ezt elengedi, akkor a felszabaduló tereket és utakat idővel az autók kitöltik és a mainál nagyobb forgalmat csábítunk a belvárosba.
https://azonnali.hu/cikk/20220629_gyalogos-rakpart-tizevente-egyszer-visszatero-lehetoseg

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Nagyban módosul Budapest tömegközlekedése az iskolaszünettel

Több helyen is felújítások kezdődnek a fővárosban, ezért jelentősen változik a megszokott rend.

A Fővárosnak, a Budapesti Közlekedési Központnak, illetve szolgáltatóinak legfontosabb célja, hogy élhetőbbé váljon Budapest – fogalmaz közleményében a közlekedési központ.

Mint olvasható, egymás után szépülnek meg az M3-as metró állomásai, korszerűbbé válik a világ egyik legszebbjének választott 2-es villamosvonal, illetve közel egy éve zajlik a nemzet egyik szimbólumának, a Lánchídnak a felújítása.

A munkák miatt több forgalmi változásra kell készülni az iskolaszünet kezdetén, a legfontosabb tudnivalókat az alábbiakban összegzi a társaság:
https://infostart.hu/belfold/2022/06/18/nagyban-modosul-budapest-tomegkozlekedese-az-iskolaszunettel

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Balogh Samu: A várostervezés messze túlnyúlik a közlekedésfejlesztésen
Balogh Samuval, a főpolgármester kabinetfőnökével várostervezésről beszélgettünk, talán kicsit kitágítva a fogalmat: a közlekedés és térrendezés mellett más ügyeket is figyelembe kell vennie ugyanis egy szakembernek, amikor egy város alakításában vesz részt. Szó volt persze autóról és bicikliről, a rakpartról vagy a gyalogos fejlesztés ügyéről, de arról is, hogy a várost mégiscsak leginkább emberek alkotják, és a közösségi részvétel, a budapestiek véleménye és ötletei is kiemelten fontosak a város alakításakor.
https://open.spotify.com/episode/6MXOFbDsTJLnaU9TY82iwd

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Június 18-án és 19-én gyalog és mikromobilitási eszközzel, például kerékpárral vagy rollerrel közlekedők a hétvégén – a már bevált gyakorlatnak megfelelően – a Margit híd és a Közraktár utca között vehetik birtokba a pesti alsó rakpartot autómentes környezetben. Erre az útszakaszra péntekről szombatra virradó éjszakától egészen vasárnap este 23 óráig nem hajthatnak be kocsival.

A 105-ös és a 178-as autóbuszok a Gyöngyösi utca végállomás felé a Petőfi Sándor utcán át közlekednek, nem érintik az Eötvös tér és a József nádor tér megállóhelyeket, megállnak azonban a 15-ös és a 115-ös buszok Erzsébet téri megállójánál.

A BKK azt írta, valószínűleg augusztus közepéig ez lesz az utolsó hétvége, amikor autómentes a rakpart. A Lánchíd korszerűsítési munkái miatt június 20-tól, hétfőtől ideiglenesen lezárják a Halász utca és a Döbrentei tér közötti rakpartszakaszt a közúti forgalom elől. Ez idő alatt a pesti alsó rakparton a hét minden napján, így hétvégente is lehet majd gépjárművel közlekedni, a 105-ös és a 178-as autóbuszok pedig ugyanúgy a Jane Haining rakparton közlekednek a Gyöngyösi utca végállomás felé.

Filmforgatás miatt a hétvégén a Szabadság hidat is lezárják a forgalom előtt. A 47-es és a 48-as villamosok csak a budai oldalon, a dél-budai végállomások és a Széll Kálmán tér között közlekednek, a 49-es villamos pedig nem jár. Az N19-es nosztalgiavillamos ezen a hétvégén a Móricz Zsigmond körtér és Bécsi út / Vörösvári út között közlekedik.

A BKK azt javasolja ügyfeleinek, hogy a Szabadság híd lezárása miatt Pest és Buda között az M4-es metrót, illetve a 7-es és a 133E autóbuszokat használják. A Deák Ferenc tér és a Kálvin tér között az M3-as metrópótló, a 9-es autóbusz, valamint a 72M trolibusz segíti a közlekedést.
https://telex.hu/belfold/2022/06/17/pesti-also-rakpart-hetvege-automentes-szabadsag-hid

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Karácsony Gergely ismét napirendre tűzte a pesti alsó rakpart és a Lánchíd autómentesítését – ezt nemcsak a kormánypárti propagandagépezet bírálta élesen, hanem az autós érdekvédelmi szervezetek is kritizálták. Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke, Tóth Zsuzsanna, az Autóklub jogi képviselője és Bodrog Zoltán közlekedésmérnök, zöldpolitikus segített megvilágítani az útlezárások hatásait.

Karácsony Gergely az országgyűlési választás után vette ismét napirendre a pesti alsó rakpart és a Lánchíd autómentesítését.
https://24.hu/belfold/2022/04/13/pesti-also-rakpart-lezaras-auto-seta/
https://24.hu/belfold/2022/05/19/karacsony-gergely-automentes-lanchid/

A két intézkedés közül az előbbi tűnik biztosabbnak: a főváros megerősítette, hogy folyamatban van a tervezés, és a pontos részletekről – köztük arról, hogy milyen hosszú legyen az érintett terület – az önkormányzat civil munkacsoportja fog dönteni. A felújított Lánchidat a fővárosi önkormányzat saját vállalása szerint részlegesen már idén visszaadják a városlakóknak, azonban a főpolgármester egy interjúban már azt pedzegette, amellett is szólnak érvek, hogy a végleges felújítást követően csak gyalogosok, biciklisták és busszal utazók vehessék ismét birtokba Budapest legrégebbi hídját.

Az autóforgalom mérséklésének igénye a pesti alsó rakparton már az előző városvezetés idején is megfogalmazódott. Finta Sándor főépítész szakmai irányításával készült is egy átfogó tanulmányterv a főváros Duna menti területeinek fejlesztésére, melyben a szerzők problémaként fogalmazzák meg, hogy „a városszövet funkcionálisan gyengén kapcsolódik a Dunához”, hiszen az alsó rakpartok közúti forgalma elszigeteli attól, ráadásul a zöldfelületi rendszer is „hiányos”.
https://budapest.hu/Documents/V%C3%A1ros%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9si%20F%C5%91oszt%C3%A1ly/_Budapest%20Duna-menti%20ter%C3%BCeteinek%20fejleszt%C3%A9si%20tanulm%C3%A1nyterve%201.%20k%C3%B6tet.pdf

Az alsó rapkartok nagyjából 15 kilométer hosszúak, és városszerkezetileg az északi és déli területek közti kapcsolatot biztosítják. Nagyobb hálózati és forgalmi jelentőséggel a budai alsó rakpart rendelkezik, mivel Budán lényegesen kevesebb az észak és dél között kapcsolatot létesítő útvonal.

Kevesebb autó = jobb város?

A legutóbbi elérhető adat szerint 19 ezer gépjármű használja naponta a pesti alsó rakpartot, azonban a legfrissebb forgalmi adatok a lezárást élesen bíráló Autóklub számára sem elérhetőek. A legnagyobb probléma a szakmai kommunikáció hiánya – magyarázta lapunknak Gyulainé dr. Tóth Zsuzsanna, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának alelnöke. Nincs hozzáférésük a forgalmi adatokhoz, nem ismernek semmilyen hatástanulmányt, sem a fővárosi vezetés döntéseinek szakmai érveit és azok kidolgozottságát.

A lezárás tervére kormányzati szintről is érkezett reakció: Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a május végi Kormányinfón arról beszélt, hogy „autósüldözés folyik Budapesten”, és a rakpart lezárása „megbénítaná a fővárosi közlekedést”.
https://24.hu/belfold/2022/05/26/elfogadhatatlan-a-rakpart-automentesitese/

-- Hogy Gulyás Gergely mennyire ért a városvezetéshez és a közlekedésszervezéshez, azt nem tudom megítélni

– válaszolt Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke a 24.hu-nak. Az Autóklub tiltakozásáról elmondta, korábban az is nagy meghökkenését váltott ki, hogy hétvégente lezárták az alsó rakpartot, mára azonban az érdekvédelmi szervezet is elfogadta ezt a kezdeményezést.

( a miniszter, aki azt hiszi, mindenhez is ért, no, ehhez a témakörhöz semennyire sem. Pályafutása:
Budapesten született, egy ismert ügyvéd fiaként. A Lónyay Utcai Református Gimnáziumban érettségizett. 2004-ben szerzett jogi diplomát a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán, 2007-ben szakvizsgát tett.
2004-től ügyvédjelölt, 2008-tól ügyvéd. 2005-től megbízott egyetemi oktató a Károli Gáspár Református Egyetem Alkotmányjogi Tanszékén.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Guly%C3%A1s_Gergely )

A fővárosi javaslat a zöldek oldalról is kapott kritikákat. Puzsér Róbert a 2019-es főpolgármester-jelölti kampányában az autómentesítés ígéretét tűzte zászlajára, építve arra a nyugat-európai urbanisztikai trendre, amely a fenntarthatóság jegyében autómentes sétáló zónák létrehozását szorgalmazza. A Sétáló Budapest programjában konkrét ígéretként szerepelt, hogy a pesti alsó rakpart és a Lánchíd útpályáját is „megszabadítják” az autóforgalomtól.
https://program.setalobudapest.hu/004-kozlekedes

Bodrog Zoltán fizikus, közlekedésmérnök, a Sétáló Budapest vezető programírója a 24.hu-nak elárulta, két szempontból mégis rendkívül gyengének tartja a főváros gépjárműforgalom-korlátozó intézkedését. Szerinte amennyiben erős az elhatározás, hogy az autómentes övezetek létrehozása a jó irány, akkor nem pusztán „ilyen kis szakaszon kéne ennek a gondolatnak érvényt szerezni, ráadásul a pesti alsó rakpart a belvárosi úthálózat legkönnyebben nélkülözhető eleme”. Másrészt szerinte maga a fővárosi kommunikáció is a változástól való félelmet sugározza, nem vállalja fel, hogy az a város, amelyikben kevesebb autó van: jobb.

Arról egyelőre nincs döntés, hogy a pesti alsó rakpart mely szakasza kaphat gyalogos kialakítást. A pontos részletekről, a tervezett forgalmi rendről, a parton helyet kapó funkciókról még folyik az egyeztetés az érdeklődő civil szervezetekkel.

-- Balogh elárulta, hogy a projekt maga a parlamenttől a Fővám térig tart, de az autómentes szakasz ennél lényegesen rövidebb lehet csak. A megvalósítás leghamarabb a 3-as metró felújítását követően indulhat el, hogy ne legyen egyszerre forgalmi korlátozás a rakparton és a várost észak-déli irányban átszelő Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút útvonalon.

A 3-as metró felújítása várhatóan 2023 közepére készül el, ami nemcsak azt jelenti, hogy Magyarország legforgalmasabb vasúti infrastruktúrája újra utasokat szállíthat, de felszabadulnak a metrópótlás miatt lezárt közúti sávok is. Így egyszerre javul a közösségi közlekedés és az autós közlekedés kapacitása is a belvárosban. A kettő együtt teszi majd lehetővé a rakpart fejlesztésének folytatását.

Tóth Zsuzsanna szerint a többi érdekvédelmi szervezet is a kommunikáció hiányára panaszkodik, továbbá erős összefogás kezd kibontakozni a kérdésben. Az Autóklub mellett

-- a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara,
-- az Országos Taxis Szövetség,
-- a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete,
-- valamint a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége is tiltakozik.

Az utóbbi egy közleményt is kiadott, melyben kifejtik, hogy az elképzelés irracionális, mivel a tömegközlekedés nem fogja elbírni legalább tíz évig azt a többlet terhet, amit a történelmi belvárosra helyeznek.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a vállalkozók körében végzett online konzultációt, melyből kiderül, hogy a végleges lezárás a 11 ezer válaszadó 69 százaléka szerint rontani fogja a fővárosi autós közlekedési helyzetet, és csak 20 százalékuk szerint nem változtat rajta érdemben.
https://www.portfolio.hu/ingatlan/20220601/pesti-also-rakpart-lezaras-uj-kutatas-erkezett-548319

Balogh szerint, ha így érzik az érdekvédelmi szervezetek, arra az a megoldás, hogy még többet beszélgessenek, azt azonban visszautasítja, hogy a főváros elzárkózna ettől. Meglátása szerint rendszeresek az egyeztetések az Autóklubbal – már 2021. elején zajlottak megbeszélések a rakpart jövőjéről, így a belvárosi szakasz lehetséges gyalogosításáról –, ráadásul a pesti alsó rakpart szerepelt Karácsony Gergely választási programjában (Budapest Mindenkié, 37. oldal, első pont), így ez aligha lehetett meglepetés.
https://parbeszedmagyarorszagert.hu/files/public/budapest_mindenkie_1.pdf

( Kitüntetett figyelmet érdemel a budapesti Duna-partok felszabadítása. A Duna belvárosi szakaszán mindkét irányból városi autópályák választják el a várost és az embereket a folyótól. A Duna Budapest legnagyobb kincse, büszkesége és természetes főutcája. Itt az ideje, hogy visszaadjuk a budapestieknek.

1. A pesti alsó rakpartot fokozatosan átadjuk a sétáló, kerékpározó, rollerező emberek számára. A budai alsó rakparton szükségszerűen megmarad még az autóforgalom, de úszóműveken és a hozzájuk vezető, sűrűn elhelyezett zebrákon ott is le lehet majd jutni a víz közelébe. )

Hol jelenik majd meg a rakparti forgalom?

Az Autóklub egyik fő problémája a lezárással, hogy a rakparti forgalom a belvárosba terelődne, miközben a főváros célja éppen a belváros tehermentesítése és a levegőszennyezés csökkentése. Tóth Zsuzsanna arra figyelmeztet, hogy az amúgy is rendkívül terhelt Bajcsy-Zsilinszky úti forgalom a rakpart lezárásával csak fokozódni fog. Probléma továbbá, hogy az átkötés a rakpart és a Bajcsy-Zsilinszky út között még kevésbé biztosított.

Balogh Samu viszont amellett érvel, hogy a hatásvizsgálatok és a forgalmi modellezési számaik alapján, miután megszűnnek majd a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton a metrópótlónak kijelölt buszsávok, ismét nagyobb forgalmi terhelést bírnak el a felszabaduló belvárosi útvonalak. A forgalom intenzitása ugyan a jelenlegihez képest növekedni fog, de csak olyan szintig, amekkora az M3-as metró felújítása előtt volt.

A kabinetfőnök a döntés forgalomcsillapító hatásáról úgy nyilatkozott, egy kényszerű lezárás esetén – legyen szó útfelújításról vagy gyalogosításról – általános tapasztalat, hogy a forgalom egy része más utakat keres. A pesti alsó rakpart esetében ez lehet a budai alsó rakpart, a Bajcsy-Zsilinszky út, de akár a Hungária körút is. Azonban egy másik része elpárolog a forgalomnak, és az emberek inkább más közlekedési eszközt választanak. Nem független ettől, hogy augusztustól Pesterzsébeten is közlekedik majd a 2-es villamos, amely a XX. kerület lakóinak közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot biztosít a belvárosba.

Emellett a 2020-as hétvégi lezárásoknak, majd a pihenőpark tavaly nyári kialakításának a tapasztalatai azt mutatják, hogy azok nem okoztak gondot a közlekedésben.

-- A közúti forgalom az egyén számára rendkívül hatékony tud lenni, háztól házig megy, kényelmes, nem kell másokkal osztozni az utastéren. Ezért minden rendelkezésre álló teret betölt. A belvárosokban ez határozza meg a forgalmi volument: akkora a forgalom, amennyit beengedünk. Nyilván nehéz dolog átszokni tömegközlekedésre vagy más, fenntartható közlekedési módra, vagy arra, hogy az átmenő forgalom más úton menjen, de a végeredmény egy emberibb város. Az áldozat mellett sokat lehet nyerni azzal, ha nem az autót választjuk: kevesebbet idegeskedem, színvonalasabb közterületeken közelítem meg a célomat

– értékel Bodrog. Szerinte az alsó rakpart lezárásával a belváros egyes részeinek megközelítése autóval rosszabb lesz, viszont a tömegközlekedés fejlesztésében olcsó projektekkel már előrébb lehetett volna haladni. Példaként említi, hogy a Blaha Lujza teret úgy újították fel, hogy a Népszínház utcai villamospályát nem hozták be a Rákóczi útig.

Az Autóklub a közleményében amellett érvel, hogy a fővárosnak meg kéne vizsgálnia az alternatív megoldásokat, így a rakparti forgalom lefedésével kapcsolatos, korábban készült terveket.
http://autoselet.hu/2022/04/29/a-magyar-autoklub-allasfoglalasa-a-pesti-also-rakpart-lezarasarol/

-- A városvezetés meg sem vizsgálja az alternatív megoldásokat. Mi is szeretnénk sétálni a rakparton, csak sajnos a közlekedésszervezést nem kizárólag a vágyak határozzák meg. Ha én csónakázni szeretnék a Nagykörút helyén, az nagyon szép elképzelés, és bizonyára zöld is, de nyilván nem megvalósítható. A város működőképességének prioritásnak kell lennie

– érvel Tóth Zsuzsanna.

„Nem fűmaggal lesz beszórva a rakpart”

A rendszerváltás óta a teheráru-forgalom iránya és jellege is megváltozott: a gyorsabb, rugalmasabb és a közvetlen kézbesítést lehetővé tévő közúti szállítás egyre dominánsabbá válik. A fuvarozók ipartestülete éppen ezért tiltakozik, hiszen a rakpart kiesésével szűkül a fuvarozás tere. Állításuk szerint a felújításokhoz nem fogják tudni elszállítani az épületkorszerűsítéshez az anyagokat, továbbá problémák lehetnek a parkoló hajók és az üzletek ellátásával.

„Van egy olyan téves mantra, miszerint a forgalomcsillapítás rosszat tesz az üzleteknek, a kereskedelemnek” – mondja Balogh Samu, aki szerint ennek az ellenkezőjét tanulmányok igazolják, de szabad szemmel is látható, hogyan néz ki a Kossuth Lajos utca, ahol hatalmas a forgalom, és egykor a város egyik legfontosabb bevásárlótengelye volt, mára pedig bedeszkázott és üresen álló üzlethelyiségekkel van tele.

-- Ahol forgalomcsillapítás történt – például a IX. kerületben a Ráday utcában, az V. kerületben a Kecskeméti utcában vagy a II. kerületben a Lövőház utcában, utóbbiban ráadásul sétálóutcát hoztak létre –, ott virágzik a kereskedelem, sorban nyílnak az éttermek, a kávézók, a teraszok pedig tele vannak emberekkel. Aki gyalog közlekedik, könnyebben be tud ugrani valahova, mint aki autóval jár, így tehát ez kereskedelmi fellendülést hoz

– érvel a kabinetfőnök, majd hozzáteszi, nem fűmaggal lesz beszórva az egész rakpart sem, így biztosítva marad az érintett vállalkozások és a kikötők ellátása, ahogy az a hétvégi gyalogos nyitások során is történt, amikor az érintettekkel közösen dolgozta ki a főváros a kikötők logisztikai kiszolgálását.

Bodrog egyetért abban, hogy egy sétálózónában is lehetséges definiálni azt, hogy egy elengedhetetlen szervizszolgáltatás, például hajnal kettő és reggel hat vagy tíz óra között elvégezheti a tevékenységét. Szerinte is jellemző érv szokott lenni a sétálóövezetekkel szemben, hogy hazavágja a kiskereskedelmi forgalmat. Ezzel szemben a külföldi példák azt mutatják, hogy a kiskereskedelemnek jót tettek ezek a változások.

A közösségi közlekedés már most elérhető alternatíva

Karácsony Gergely egy konferencián kiemelte, hogy a légszennyezés alakulásában az egyik legveszélyesebb trend az intenzív autóforgalom növekedése, amelyet a budapesti agglomeráció terjeszkedése is gerjeszt. Az autóforgalomból adódó problémák túlterjeszkednek a fővárosi hatáskörön: egy tetszőlegesen kiválasztott agglomerációs zónából autóval átlagosan 59 perc, közösségi közlekedéssel pedig 118 perc az út Budapestre.
https://budapest.hu/Lapok/2022/varosi-legszennyezes-a-csendes-lathatatlan-gyilkos.aspx

Balogh arra hívja fel a figyelmet, hogy 2010 óta brutálisan emelkedik az autók száma, ez mégsem látszik meg egy az egyben a forgalmi adatokon. Miközben tíz év alatt Budapesten az autók száma 20 százalékkal nőtt, 2019-hez (a Covid előtti utolsó évhez) viszonyítva ma kisebbek a dugók Budapesten.
https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/budapest-traffic/

A torlódások mértéke csökkent, a forgalom volumene pedig hónapról hónapra változik. Balogh szerint az autók számának növekedése azért nem korrelál egyértelműen a forgalom növekedésével, mert az emberek látják, hogy érdemes a közösségi közlekedést választani, hiszen

-- a budapesti közösségi közlekedési hálózat még a nyugat-európai sztenderdekhez képest is nagyon fejlett, ezen felül az elmúlt években a járműállomány is rengeteget javult.

A közösségi közlekedés Balogh szerint már most elérhető alternatíva:

-- 2010 óta százas nagyságrendben érkeztek alacsonypadlós, modern buszok, villamosok és trolibuszok,
-- megépült a budai fonódó villamoshálózat,
-- kétszer hosszabbodott az 1-es villamos,
-- és a 4-es metróvonalat is átadták.

A városon kívül is történtek fejlesztések, amire példaként említi az esztergomi, a székesfehérvári, valamint a hatvani vasútvonal fejlesztését. Ezeket szeretnék folytatni, ugyanakkor ezzel párhuzamosan nem történtek forgalomcsillapító intézkedések, amelyek ahhoz szükségesek, hogy több tér jusson a gyalogosoknak, a fáknak, hogy élhető legyen a város.

Bodrog szerint, ahogy haladunk kifelé az agglomerációban, egyre romlik a tömegközlekedés színvonala. „Budapesten a közúti forgalomcsillapítás nem kezelhető pusztán fővárosi szinten. Viszont sok aspektusból igen. Ezek a változások nehezek: közlekedéstervezői, várostervezői, döntéshozói merészséget, fantáziát igényelnek” – vélekedik, hozzátéve, hogy ott mindenképpen cselekedni kell, ahol a fővárosnak van saját mozgástere, mert Magyarországon teljes körű politikai támogatottsága egyetlen döntésnek sem lesz.

Tóth Zsuzsanna szerint is csökkenteni kell a forgalmat a belvárosi területeken, azonban ehhez meg kell teremteni a feltételeket, hiszen jelenleg az átmenő forgalom is sújtja Budapestet. „Számos ötlet, javaslat van további cselekvésre. Mi azt látjuk, hogy a főváros egyelőre csak tiltásokkal és az autósok visszaszorításával próbálja ezeket a dolgokat elérni” – érvel az Autóklub képviselője.

A Lánchidat még az idén átadják, de vajon kiknek?

A Lánchíd jövőbeni forgalmi szerepe egyelőre nem aktuális kérdés – mondja a fővárosi kabinetfőnök. Bár a híd részlegesen használhatóvá válik még az idei év végén, a teljes felújítás – az eredeti ütemtervnek megfelelően – csak 2023 második felére fejeződhet be, így a híd végleges forgalmi rendjéről is csak később döntenek.

Tóth Zsuzsanna szerint a Lánchíd lezárásának ötlete terelésnek tűnik: megfogalmazása szerint „már állt a balhé a rakpart körül”, amikor bedobták bármiféle forgalomszámlálás és adat nélkül, amit „elfogadhatatlannak tart”.

Ezzel szemben Bodrog Zoltán szerint a rakparti lezárást meg lehet támogatni a Lánchíd lezárásával is. Első ránézésre dupla szívatásnak tűnik, de hogyha a Lánchídon az autóforgalom megszűnésével csak busz, valamint bicikli megy át, akkor Buda felől az V. kerület megközelítése ezekkel radikálisan javulhat. Érvelése szerint a közúti forgalom önpusztító viselkedésű, mivel minden kapacitást teljesen ki akar használni. Ráadásul a hídszerkezeteket elsősorban a rezgésterhelés rombolja, így a dübörgő autóforgalom a híd amortizációjában is nagy szerepet játszott. Ez ugyan a buszforgalom ellen is erős érv, de kisebb járművek használata sűrűbb követéssel más szempontokból Bodrog szerint üdvös lenne.

Puzsér Róbert már a 2019-es kampányban kijelentette, amennyiben végrehajtják a Sétáló Budapest programját, nem fog indulni. Mivel nem látják, hogy az indulásuk indokoltsága csökkent volna – tehát az emberléptékű város kialakítása, benne a sétálóövezetek kialakításával, illetve a 2030-as, nagy globális klímagáz-felezési célokhoz való igazodással jelentősen előrehaladt volna –, Bodrog megerősíti, hogy 2024-ben ismét meg fognak jelenni az önkormányzati választáson.

-- Az előző városvezetés is az autóforgalom csökkentésről beszélt, csak nem csinálta. Ezeket a projekteket elő kell készíteni. A rakpart felújítását nem tudtuk elindítani a ciklus elején, mert nem ilyen szemlélettel állt neki az előző városvezetés a fejlesztéseknek. A győztes választási programunkban az szerepelt, hogy fokozatosan átadjuk a gyalogosoknak a pesti rakpartot. Ebből a két fontos mozzanat, hogy átadjuk és hogy fokozatosan

– hangsúlyozza Karácsony kabinetfőnöke, Balogh Samu.
https://24.hu/belfold/2022/06/17/fovarosi-utlezarasok-pesti-also-rakpart-lanchid-balogh-samu-autoklub-bodrog-zoltan-toth-zsuzsanna-setalo-budapest/

Válasz