M Imre üzente 2 napja

Ráfizet a rendőrség a gyorshajtók büntetésére | 2025. március 21.

Közel 120 ezer büntetést szabott ki a Budapestre telepített rögzített traffipaxok felvételei alapján a rendőrség az első három hónapban.
https://g7.hu/kozelet/20230815/hiaba-kell-30-szazalekkal-tobbet-fizetni-a-gyorshajtasert-par-eve-joval-tobbet-ertek-a-birsagok/

A sebességmérők rögzítését a nagy sajtóvisszhangot keltő Árpád hídi baleset után vette napirendre a Fővárosi Önkormányzat. Akkor egy legalább 137 kilométer/órás sebességgel haladó autós sodort el egy szabályosan közlekedő fiatal biciklist, aki belehalt a sérüléseibe.

Karácsony Gergely főpolgármesternek már az eset előtt is a legfőbb ígéretei közé tartozott, hogy nullára csökkenti a halálos közúti balesetek számát Budapesten 2050-ig, és a felére 2030-ig.
https://enbudapestem.hu/2023/02/25/embargos-1000-ember-elete-lenne-megmentheto-hogyan-lesz-biztonsagos-a-kozlekedes-budapesten

Utóbbihoz – mint a Fővárosi Önkormányzattól megtudtuk – a 2019-es 49 halálos balesetet veszik alapul.

Az Árpád hídi tragédia után nem sokkal a főpolgármester bejelentette, hogy 48 sebességmérőt szerelnek fel a legforgalmasabb útszakaszokra, szűk határidővel. Végül csak több mint egy évvel később szereltek fel 26 kamerát, amelyek összesen 47 forgalmi sáv adatait rögzítik.
https://g7.hu/elet/20241106/negy-nap-alatt-tizezer-gyorshajtas-a-lengyel-pelda-is-mutatja-hogy-lehet-javitani/

A BKK szerint Karácsony terve 2050-re kivitelezhető, de ehhez 200 fix traffipaxból álló sebességmérő-hálózatra lenne szükség.
https://g7.hu/kozelet/20230704/legalabb-200-fix-sebessegmero-kene-hogy-elejet-vegyek-a-gyorshajtasnak-budapesten/

Nem a rendőrök zsebébe megy

A traffipaxok tavalyi üzembe helyezése után több cikk jelent meg a kiugró száguldozókról, de az igazán nagy bevételt nem ők termelik, hanem a sebességhatárt kevéssé átlépők. Az átlagos bírságösszeg ugyanis 50 724 forint volt, amiből az látszik, hogy a legtöbb gyorshajtó az 50 ezer forintos (minimális) alapbírságot kapta, és csak viszonylag kevés kirívó eset húzza felfelé az átlagot.

Az első három hónap során beszedett bírságok összege néhány ezer forint híján 6 milliárd forint.

Volt olyan sofőr is, aki 50-es tábla mellett 158-cal hajtott az Üllői úton a Vágóhíd utcánál, neki 468 ezer forintot kellett befizetnie.
https://www.vezess.hu/magazin/2025/02/20/hatalmasat-kaszaltak-a-legujabb-traffipaxok/

Sokan gondolhatják, hogy ez a 6 milliárd forint a rendőrséget gazdagítja, sőt korábban egy kerületi önkormányzat is azt közölte, hogy a bírságokból származó bevétel a rendőrséget illeti.
https://g7.hu/kozelet/20230704/legalabb-200-fix-sebessegmero-kene-hogy-elejet-vegyek-a-gyorshajtasnak-budapesten/

Az Országos Rendőr-főkapitányságnál azonban a G7-nek cáfolták ezt, sőt azt is elmondták, hogy a bírságolás nekik anyagi értelemben veszteséges.

-- A sebességtúllépés miatt kiszabott és beszedett bírság a költségvetési szervnél nem használható fel, az a központi költségvetés központosított bevételét képezi, azokból a kiszabó szerv nem részesül, ugyanakkor a bírságkiszabás során felmerült költségek, például a postaköltség a kiszabó hatóságnál jelentkeznek

– írták kérdésünkre.

Az említett Üllői úti esetet leleplező egyik kamera az, amelynek felvételei alapján a legtöbb bírságot kapták eddig a gyorshajtók. Emellett a Petőfi híd budai hídfőjénél, a Szentendrei úton a Raktár utcánál, a budafoki Duna utcánál, és a Rákóczi híd budai hídfőjénél büntették meg a legtöbb autóst az első hónapokban.

Januárban már „csak” 27 ezer gyorshajtást rögzítettek, tehát a gyakoriság csökkent a novemberi kihágások számához képest, de ehhez az is hozzátesz, hogy jellemzően januárban a legkisebb forgalom. A rendőrség adatai szerint hétköznap napi ezer gyorshajtás alatt van a jellemző szám, szinte csak hétvégén emelkedik e lélektani határ fölé.

A kerületek traffiboxokat akarnak

Budapesten ugyan csökken a halálos balesetek száma, de a nullától még messze van. A 2002-ben történt 101 tragikus baleset óta történt előrelépés: a Fővárosi Önkormányzat azt mondta nekünk, hogy a halálos és a súlyos kimenetelű balesetek számát is több mint 25 százalékkal sikerült csökkenteni tavaly. A 36 haláleset azt jelenti, hogy 2012 óta nem volt ilyen alacsony a közlekedési balesetben elhunytak száma Budapesten (a csökkentett forgalmú 2020-at leszámítva). Tavalyelőtt 43 volt, 2011-ben viszont csak 28, tehát az önkormányzat 2030-as célja ugyan elérhető, de van még hova fejlődni.

A személyi sérüléssel járó balesetek összesített száma látványosan alacsonyabb a tíz-húsz évvel korábbiaknál a fővárosban. 2020 óta következetesen 3000 körül alakul ez a szám, tavaly a harmadik negyedév végéig 2266 balesetben sérültek meg (a Központi Statisztikai Hivatal adatai jelenleg csak eddig, a harmadik negyedévig elérhetők, és további pontos információt erre vonatkozóan a Fővárosi Önkormányzattól sem kaptunk).

A súlyos sérüléssel járó balesetek megelőzéséhez hozzájárulhattak az új sebességmérők. Bár a 2006-os 1056-ról sikerült csökkenteni ezek számát, a 2011-es 571-hez képest nagy mértékben emelkedett 2023-ig, amikor 875 ilyen baleset volt. Tavaly a harmadik negyedévig 560 ilyen balesetet regisztrált Budapesten a KSH, és ha az önkormányzat által említett több mint 25 százalékos csökkenéssel számolunk, akkor a negyedik negyedévben érezhetően kevesebb ilyen eset volt.

Az új traffipaxok hatásának tapasztalatait az első teljes év adatai alapján fogják értékelni a rendőrséggel együtt – tudtuk meg a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályától. Mindenképpen szeretnék megvizsgálni a közlekedésre gyakorolt tartós hatásukat, amit az első három hónap alapján még nem lehet. Az eddigi tapasztalatok alapján viszont szeretnének újabb traffipaxokat kihelyezni a későbbiekben.

-- Ezek lehetséges számát és helyszíneit a közlekedésbiztonsági szempontok, az infrastruktúra rendelkezésre állása, és a VÉDA-rendszer informatikai kapacitása határolja le

– mondja az önkormányzat.

Az ORFK viszont azt írta, ők még nem egyeztetnek a főváros területén további fix telepítésű traffipaxok üzembe helyezéséről, de több kerületi önkormányzattól is érkezett igény telepítésekre. Dobozokban véletlenszerűen, ideiglenesen rejtenek majd el sebességmérőket. Óbudán például ebben a módszerben hisznek, pedig az adatok alapján ez kevésbé hatékony, mint a rögzített traffipax:
https://obuda.hu/az-uj-traffiboxok-eredmenye-70-ezer-forint-birsagra-szamithat-a-111-gyel-szaguldo-autos/

-- februárban mindössze 134 autósnál mértek gyorshajtást, átlagosan tehát naponta öt autósnál kevesebb akadt fenn a rostán.

https://g7.hu/kozelet/20250321/rafizet-a-rendorseg-a-gyorshajtok-buntetesere/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

A főváros javasolni fogja, hogy az extrém gyorshajtók autóját elkobozzák | 2024. december 11.

A sebességhatárok súlyos átlépése esetén a tulajdonos autójának elkobzását javasolná a Fővárosi Önkormányzat az államnak – többek közt erről beszélt Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója egy szerdai háttérbeszélgetésen, amelyen a Magyar Hang is jelen volt. A politikus az eseményt annak apropóján tartotta, hogy jövő héten ismét ülésezik a Fővárosi Közgyűlés.

Kiss Ambrus elmondta: közel 53 ezer gyorshajtót mértek be az új budapesti traffipaxok egy hónap alatt. Például volt olyan, aki a Szentendrei úton 50-es táblánál 147-tel ment, az Árpád hídnál a megengedett 70 helyett 149-cel, míg például az Üllői úton az 50-es táblánál 158-cal. Az ilyen brutális túllépések kapcsán osztrák tapasztalatok alapján a közgyűléssel azt akarják elfogadtatni: javasolják az államnak azt, hogy aki lakott területen belül a megengedett sebességet legalább 50-nel túllépi vagy aki lakott területen kívül azt 75-tel, annak első alkalommal hat hónapra, második alkalommal viszont már végleg vegyék el az autóját, hiszen aki ilyet csinál, az „emberéletekkel játszik”.

Természetesen a legfontosabb napirend a főváros jövő évi költségvetése lesz. Kiss Ambrus ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy bár ma sikeresen megállapodtak a szakszervezetekkel a 2025-2029-ig tartó béremelésekről, ez csak akkor léphet életbe már januártól, ha még decemberben elfogadják az új költségvetést. Hangsúlyozta: a béremelés nem megspórolható, hiszen, ha az nincs, akkor a munkavállalók elmehetnek. Ehhez hasonlóan a fővárosi rezsitámogatásokat is csak akkor tudják emelni és kikényszeríteni, ha elfogadják az új költségvetést. Ugyanis, ha ez nem történne meg, akkor a jövő évre vonatkozóan a 2024-es költségvetés maradna érvényben, és minden hónapban annak csak a tizenkettedét használhatná fel a főváros.

Ugyancsak napirenden lesz a főváros jövő évi folyószámlahitel-keretének elfogadása, ez minden évben része a decemberi döntési csomagnak. A teljes összegén nem akarnak változtatni, ez 60 milliárd forint, a főváros likviditási helyzete miatt szükséges ez. Bár nem szeretik használni ezt az eszközt, hiszen kamatkiadási oldala van, de miután csak „sporadikusan érkezik” az iparűzési adó a fővároshoz, szükség van erre a finanszírozásra is. Ha ez a javaslat nem megy át, az problémát okozna, mert január 2-án nem lenne pénz a főváros számláján, nem lenne miből működni.

Kiderült az is, hogy Karácsony Gergely a jövő heti közgyűlésre nem tervez előterjesztést a főpolgármester-helyettesek személyéről, ahogy a szervezeti és a működési szabályzatról sem.

A Magyar Hang kérdésére, mekkora tétekben fogadna arra, hogy megszavazzák a költségvetést jövő héten, Kiss Ambrus azt válaszolta: komoly dolgokkal kapcsolatban nem fogad, a költségvetés pedig komoly dolog. A költségvetés kapcsán Karácsony Gergely azt nyilatkozta a Magyar Hang kérdésére, szintén még szerdán, hogy azt kell a fővárosi közgyűlési tagoknak mérlegelniük, hogy „egy alkotmányellenes és a városi közszolgáltatásokat romba döntő költségvetést szeretnének vagy pedig egy alkotmányosat, amely megvédi a város pénzügyi autonómiáját”.

Lapunk arról is érdeklődött Kiss Ambrusnál, hogy a kormánysajtóban a napokban bírálták a főváros által fenntartott Gyáli úti menekültszállón található körülményeket. Kiss leszögezte: az ott dolgozó kollégák nevében a méltatlan támadást visszautasítja és felháborítónak tartja. Kifejtette, a szálló a háború kitörésének másnapja óta nyitva van, vannak olyanok, akik több mint ezer napja élnek ott. Méghozzá azért élnek ott, mert nem adnak nekik máshol lakást, a menekültek nagy része kárpátaljai, több generációs, sokgyerekes roma magyar család. Szerinte az ott dolgozó kollégákat „nagyon megviselte a nemtelen támadás”, hiszen még azzal is vádolták őket, hogy adományokat loptak, illetve hogy gettóban tartják az embereket. Ráadásul az érintett kormánypárti lap mindezt úgy írta meg, hogy a cikk megjelenése előtt ki sem ment a helyszínre.

https://hang.hu/belfold/kiss-170524

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves B. Dáviddal szemben, aki tavaly nyáron halálra gázolt a feltuningolt Mercedesével egy 26 éves biciklist az Árpád hídon – tudta meg a 24.hu. A versenyzésben részt vevő BMW sofőrjével szemben szintén vádat emeltek.

Rab Ferenc, a Fővárosi Főügyészség helyettes szóvivője az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre azt mondta, hogy a Mercedes vezetőjére letöltendő fogházbüntetést kértek halált okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt azzal, hogy végleg tiltsák el a közúti járművezetéstől. Ez azt jelenti, hogy a kerékpáros halálát okozó férfi maximum öt évet kaphat.

-- A vele ütköző BMW-s ellen felfüggesztett fogházbüntetés és pénzbüntetés kiszabását indítványozta az ügyészség közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt azzal, hogy határozott időre tiltsák el a közúti járművezetéstől

– tette hozzá az ügyész.

Szabó József, a Fővárosi Törvényszék szóvivője az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre azt közölte, hogy a halált okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétségével vádolt sofőrnek megszüntették a bűnügyi felügyeletét. A végzés végleges.

https://24.hu/belfold/2024/11/19/arpad-hidi-gazolas-vademeles-mercedes-sofor/

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

Már üzemelnek az új budapesti traffipaxok | 2024.09.30.

Az eddigi tesztüzem után szerdától, azaz október 30-tól már élesben figyelik a forgalmat. A berendezések radaros elven működnek, különböző forgalmi és fényviszonyok mellett 24 órás, folyamatos mérésre alkalmasak, az elhaladó járművekről minden napszakban jó minőségű felvételeket készítenek.

Az új traffipaxok a helyeken mérnek:

-- Árpád híd, Népfürdő utcai lehajtó (mindkét irány)
-- a III. kerületi Szentendrei úton a Raktár utcánál, valamint a Monostori útnál (mindkét irány)
-- a Rákóczi híd budai, illetve pesti hídfőjénél
-- a Petőfi híd budai lehajtójánál
-- a Bécsi úton a Zay utcánál (mindkét irány)
-- a Bajcsy-Zsilinszky úton az Alkotmány utcánál
-- az Üllői úton a Vágóhíd utcánál, valamint a Határ útnál
-- a XI., Bocskai úton a Tass vezér utcánál
-- a 6-os főút fővárosi szakaszán a Növény utcánál, a Duna utcánál (Savoya Park)
-- a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton a KÖKI-terminálnál (mindkét irányban)
-- a XI., Budaörsi úton a Rupphegyi útnál
-- a XI., Balatoni úton a Péterhegyi lejtőnél
-- a XIII., Váci úton a Lőportár utcánál

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2024/09/30/mar-mukodnek-de-meg-nem-buntetnek-az-uj-budapesti-traffpiaxok/
___


Íme a traffipaxok új listája: szerdán élesítik a sebességmérőket | 2024.10.28.

-- Szerdától 26 új traffipax összesen 47 sávban figyeli a gyorshajtókat.
-- Eddig tesztüzem volt, mostantól már - adott esetben - csekket is küldenek.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2024/10/28/elesitik-az-26-uj-traffipaxot-budapesten/

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

Nem kaphat jóvátételt a Mercedes-sofőr, aki halálra gázolt egy biciklist az Árpád hídon | 2024. 10. 28.

Két BMW-s és egy Mercedest vezető, 34 éves férfi vett részt tavaly nyáron, az Árpád hídon abban a spontán kialakult versenyben, amelynek végén a Mercedes sofőrje halálra gázolt egy 26 éves biciklist. A kerékpárost elgázoló, feltuningolt sportautó felborult, és a kocsiba beleszállt az egyik BMW, amely ezzel nyolc napon túl gyógyuló, csonttöréses sérülést okozott a Mercedes vezetőjének. Továbbra is ez a két személy, vagyis az egyik BMW-nek és a Mercedesnek a sofőrje az ügy gyanúsítottja.

A bűnösségét beismerő BMW-sofőr azt szerette volna elérni, hogy közvetítői eljárásra bocsássák az ügyét és jóvátételt fizethessen a tragédiát okozó sofőrnek a sérülései miatt, de értesüléseink szerint ezt elutasították.

Rab Ferenc, a Fővárosi Főügyészség szóvivője az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre azt mondta, hogy a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség elutasította az egyik gyanúsított által előterjesztett, közvetítői eljárás lefolytatására irányuló indítványt és megtagadta az eljárás felfüggesztését. Ezt az alábbiakkal indokolták:

a bűncselekmény jellegére, az elkövetés módjára, valamint a gyanúsított személyére tekintettel a közvetítői eljárás ellentétes a büntetés kiszabásának elveivel. A határozat ellen a védő panaszt jelentett be.

Az ügyész hozzátette, a panaszt a Fővárosi Főügyészség nem tartotta alaposnak, ezért ezt is elutasították.

A bűnösség foka, az elkövető személyében rejlő lehetséges veszély a közúti közlekedésre nem külön-külön, hanem együttesen értékelve eredményezik azt, hogy a büntetőeljárás további lefolytatása nem mellőzhető. A nyomozást befejező érdemi döntés meghozatala folyamatban van – magyarázta az ügyész.

Mindhárom a balesetben érintett jármű jelentősen átlépte a sebességhatárt. A hajsza során a csaknem 700 lóerősre feltuningolt Mercedes sofőrje elvesztette uralmát a járműve fölött, és legalább 137 kilométeres sebességgel száguldva átszakította a szalagkorlátot, és elütötte a 26 éves biciklist.

Az elgázolt kerékpáros olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a kórházban meghalt. A Mercedest vezető férfi beismerte a bűnösségét, de tagadta a versenyzést. Azt elismerte, hogy gyorsan ment, de állítása szerint csak azért taposott bele a gázba, mert túl közel ért hozzá a mögötte gyorsan érkező BMW.

A nyomozás során kiderült, hogy a Mercedest vezető sofőr nem akkor szerezte csonttöréses sérüléseit, amikor megpördült a kocsijával, hanem akkor, amikor összeütközött a BMW-ssel. Utóbbi beismerte a gyorshajtást, és azzal érvelt, hogy a balesetbe belejátszott az is, hogy megcsúszott a másik járműből kifolyó olajon.

A halálos baleset okozásával gyanúsított férfi jelenleg bűnügyi felügyeletben van, este nyolc és reggel hét óra között nem hagyhatja el az otthonát, így a mozgása csak napközben terjedhet ki Budapest területére.

https://24.hu/belfold/2024/10/28/arpad-hid-halalos-baleset-jereparos-jovatetel-kozvetitoi-eljaras/

Válasz

M Imre üzente 5 hónapja

... mert mindenkit hazavárnak!

https://www.facebook.com/watch/?v=176562183672737

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Hiába a halálos gázolás, a magyar autósok még most sem értik a stoptáblát | 2024. július 19.

Elszáradt gyászkoszorút ringat a szél az óbudai Serfőző utca és az Árpád fejedelem út kerékpáros átjárójának egyik oszlopán. Tavaly nyáron egy szabályosan közlekedő kerékpárost ütött el itt egy autós, majd a baleset vétlen résztvevője később belehalt sérüléseibe.

https://telex.hu/belfold/2023/07/10/kerekparos-klub-oromtekeres-helyett-tuntetes-baleset-gyilkossag-arpad-hid-gazolas

Bár hamarosan megemelték és piros színnel tették hangsúlyosabbá az átkelőt, valamint kétszer két, neonsárga háttérrel kiemelt stoptáblát is felszereltek a korábbi elsőbbségadás kötelező táblák helyére, a jelek szerint a koszorú jelentését csak a csomópontot üzemeltető Budapest Közút Zrt. vette komolyan, az autósok többsége nem.

Hiába látható „STOP” felirat az úttesten is, illetve hiába vannak kint eleve a kerékpáros átkelőre figyelmeztető táblák, a Járda a gyalogosoké blog múlt héten közzétett videója szerint százból kilencvenhat autós nem áll meg az áthajtás előtt, így az továbbra is balesetveszélyes a bringások számára.

https://ajardaagyalogosoke.hu/blog-bejegyzes/100-autosbol-96-nem-all-meg-a-stop-tablanal/

A videó üzenete egyértelmű, a címzettek zöme ezen a helyen sem kér a szabályokból, a magyar közlekedési kultúra logikája felülírja a KRESZ-t.

Egy-egy autós legfeljebb másodperceket veszít a Serfőző utcánál, ha teljesen állóra fékez, és csak akkor kanyarodik Óbuda, illetve a Margit híd irányába, ha egyik irányból sem érkezik bringás vagy rolleres, akit kötelező lenne átengednie. A helyszínen mi is megfigyeltük, mennyire veszik komolyan a megállást jelző táblákat a kereszteződéshez érkező sofőrök. Ottjártunkkor a többség legfeljebb az Árpád fejedelem útja keresztirányú forgalma miatt volt hajlandó megállni, illetve akkor, ha valóban felbukkant egy kerékpáros.


A közteresek sem álltak meg a stoptáblánál

A szabálytalanul átguruló járművek többsége civil autó, de akadt egy magáncéghez tartozó szemétszállító, az egyik autómegosztó Fiat 500-asa, több taxi, valamint egy elektromos roller is, amelynek vezetője talán nem tudta, hogy az úttesten közlekedve rá is vonatkozik a stoptábla jelzése. Némi lassítás után Óbuda-Békásmegyer Közterület Felügyeletének szolgálati furgonja szintén átgurult a Szentlélek tér irányába, két oktatóautó és a menetrend szerint közlekedő buszok viszont megálltak.

Felföldi Péter közlekedésmérnök, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanársegédje jelenleg a kerékpáros balesetekből készít kutatást, és már több mint ötezer esetet gyűjtött össze az elmúlt évtizedből. Az általa feltárt információk nemcsak az utak üzemeltetőit és tervezőit késztethetik stratégiaváltásra, de a rendőrséget és a jogalkotókat, sőt azokat is, akik a baleseti statisztikákat kezelik.

Felföldi szerint több hasonló kerékpáros baleseti gócpont is van Budapesten. Ilyen például a Reitter Ferenc utca külső végénél lévő átjáró, az Üllői út több pontja, de ilyen az Üllői és a Ferenc körút találkozása vagy éppen az Astoria is. A bringások kénytelenek tudomásul venni, hogy jobban teszik, ha nem a kölcsönös bizalmi elvből indulnak ki, mielőtt nekivágnak a sokszor agyontáblázott átjáróknak. Jobb, ha csak akkor vágnak neki a kalandnak, amikor biztosak benne, hogy megkapják az elsőbbséget ott, ahol nem nekik kell elsőbbséget adniuk.


Idén nem gyorshajtás miatt történt a legtöbb baleset Magyarországon

A rendőrség hivatalos baleseti statisztikája szerint már nem a gyorshajtások miatt történik a legtöbb személyi sérüléssel járó közlekedési baleset Magyarországon.

https://www.police.hu/sites/default/files/Kozlekedes%20Sk%202024_05.pdf

Az idei év első öt hónapjában történt 5452 eset 34 százalékát az elsőbbségi jog megsértése okozta, és csak az összes baleset 28 százaléka volt visszavezethető az abszolút vagy relatív gyorshajtásra. A statisztikából egyúttal az is kiderül, hogy utoljára 2019 azonos időszakában volt több baleset, mint idén május végéig.

A bringás balesetek egy része szintén az elsőbbségi szabályok megsértése miatt következik be. Az év első öt hónapjában az esetek 9 százalékát (505 baleset) okozták kerékpárosok, 67 százalékban az autósok felelősségét állapították meg – ám az eltérés megtévesztő lehet, mert legalább egy nagyságrenddel többen autóznak, mint ahányan kerékpároznak. Felföldi szerint a bringások felelőssége sem másodlagos, hiszen sokan tekernek át a piroson, járdáznak, esetleg annak ellenére választják az úttestet, hogy azzal párhuzamosan van védett kerékpárút is.

A szakember két olyan külvárosi helyet is talált a fővárosban, ahol a jelenlegi előírásoknak nem megfelelő vasút- illetve villamosvágány keresztezi az úttestet. Mivel az úgynevezett Lajosmizsei sorompónál található villamosátvezetésnél, illetve a Liget utca és a Gyöngyvirág utca használaton kívüli iparvágányánál lévő sínpárok tompaszöget zárnak be a forgalmi sávokkal, sokan egyszerűen elesnek ezeken.

Július 10-én szintén a szerencsétlenül magyaros közlekedési dinamika miatt érkezett mentőautó az Árpád híd közelében lévő Népfürdő utcai felhajtóhoz.

https://telex.hu/belfold/2024/07/14/budapest-omsz-mentoauto-felborult-baleset

Elütöttek egy, a Göncz Árpád városközpont irányából Buda irányába tartó bringást, mert az eddigi információk szerint nem adott neki elsőbbséget egy hídra igyekvő fekete Toyota vezetője. Az ötven év körüli kerékpárost súlyos sérülésekkel szállították kórházba.

Ebben az átjáróban sem rosszak a látási viszonyok, az autósoknak bőven van idejük észrevenni a balról vagy jobbról érkező kerékpárosokat. Stoptábla helyett itt csak elsőbbségadás kötelező tábla védi őket, ezért az autósoknak csak akkor kell megállniuk a vonal előtt, ha kerékpáros érkezik az átjáróba.

Az ügyben megkerestük a Budapest Közutat, mert kíváncsiak voltunk, hogy terveznek-e valamilyen átalakítást a Népfürdő utcai átjáróban, vagy sem. Mint a cég válaszából kiderült, a híd Népfürdő utcai felhajtójának forgalmi rendjét 2015-ben alakították ki. Azóta egy-egy sávon hajthatnak fel, illetve le az autósok, illetve ekkor szűnt meg a sokat vitatott közlekedési lámpa a hídon. Az erre járóknak bőven lett volna tehát idejük megszokni a helyi szabályokat, mert a felhajtót keresztező kerékpáros-átjáróban 2015 előtt is a bringásoknak volt elsőbbségük a hídra tartó vagy onnan érkező járművekkel szemben. Ebben az időszakban még fordított volt a kerékpáros átvezetés és a gyalogosátkelő sorrendje, amit a Róbert Károly körút felújítása során, 2017 elején alakítottak a mostani formára. Ezen a felhajtón is élénk színnel emelték ki a kerékpáros-átkelő jelzését, ami egyébként sehol nem kötelező, de a jelek szerint ez sem tökéletes megoldás.


Az útkezelő szerint nem volt itt korábban gázolás, de a statisztika mást mutat

A közelben térfigyelő kamera működik, amely rögzítette is a balesetet, derül ki a Budapest Közút kérdéseinkre adott válaszából. A cég folyamatosan vizsgálja, hogy hol lehetne fokozni a közlekedésbiztonságot a fővárosban, de nem tervezi a csomópont átalakítását. Ennél viszont aggasztóbb, hogy tudomásuk szerint korábban nem fordult elő a múlt szerdaihoz hasonló baleset a Népfürdő utcai átjáróban.

Ez az állítás ugyanis nem igaz. Felföldi Péter kérésünkre átvizsgálta saját baleseti kutatási anyagait, amelyek részben a Web-Bal nevű alkalmazásból származó információkra épülnek. Ez az az alkalmazás, amelynek segítségével a hozzáféréssel rendelkező hatóságok, köztük a Budapest Közút is tájékozódhatnak. Az adatbázisban szerencsétlen módon nem egyetlen helyként szerepel a Népfürdő utcai felhajtó, hanem számos közeli koordináta formájában, ami a jelek szerint félrevezette a fővárosi útkezelőt. Felföldi szerint

-- a múlt szerdai gázolással együtt valójában összesen tizennégy hasonló baleset történt ugyanebben az átjáróban 2014 óta.

A balesetekben kizárólag az autósok voltak felelősek, többségükben könnyű sérülést szenvedtek a kerékpárosok. A vétlen résztvevők közt volt egy rolleres is, és szinte az összes esetben a Göncz Árpád városközpont irányából érkeztek az átjáróba, jellemzően a munkaidő előtt vagy azután.

A Közszolgálati Egyetem tanársegédje szerint nehéz helyzetben van, aki pontos helymeghatározást is tartalmazó baleseti statisztikát szeretne készíteni a mostani adatbázis felhasználás alapján. Erre leginkább az ad esélyt, ha az erre jogosult rendőrségi munkatárs és az Országos Rendőr-főkapitányságtól erre vonatkozó kutatási engedéllyel rendelkező kutató közösen ellenőrzik a rendőrségi jegyzőkönyveket, majd az ezeken szereplő helyszíneket, illetve koordinátákat ellenőrzik a térképen is. Ellenkező esetben a Népfürdő utcaihoz hasonló, utcaszámmal nem ellátott helyekkel kapcsolatban pontatlanok lehetnek a következtetések.

Felföldi Péter szerint sok autós azért nem veszi figyelembe a stoptáblák, illetve az elsőbbségadásra figyelmeztető táblák jelzését, mert amikor üres az út, amire szeretnének felhajtani, nem érzik veszélyben magukat és az autót. Ez egyfajta evolúciós logika, amelyben a kerékpáros nem véletlenül számít a közlekedés legsérülékenyebb résztvevőjének.


Önmagukat magyarázó utak és alacsony bírságok

A hasonló szabálysértések sok esetben olyan helyeken ismétlődnek meg, ahol az út vonalvezetése sem késztet lassításra, illetve megállásra, ahogy például az íves kialakítású Serfőző utcai, illetve Népfürdő utcai felhajtók esetében sem. Aki ezekhez érkezik autóval, az a táblák és a szintemelés ellenére azt látja, hogy akár lendületesen is be tudja fejezni a manővert. Ilyen önmagukat félremagyarázó útszakaszokat egyébként az Újlipótvárosban is találunk, ahol legutóbbi cikkünk óta is rendszeresen rohannak egymásba az autók a stoptábla ellenére, mert az autósok egy része figyelmen kívül hagyja az elsőbbségadási kötelezettségét.

https://telex.hu/belfold/2022/09/23/ahol-a-stoptablan-at-rohannak-egymasba-az-autok

Herpy Miklós közlekedési ügyvéd szerint maximum 200 ezer forint pénzbüntetésre számíthat az, aki egy átjáróban koccanással vagy könnyű sérüléssel járó balesetet okoz egy elsőbbséggel rendelkező kerékpárosnak. A sofőr jogosítványát legfeljebb egy évre vonhatják be, de nem ezek a jellemző szankciók a gyakorlatban. Bűncselekmény elkövetésével gyanúsítják meg a baleset okozóját, ha a vétlen fél súlyosan megsérül, teljes beismerés esetén pedig közvetítői eljárásban vehet részt a baleset okozója, amelynek végén jelentős sérelemdíjat fizethet, tette hozzá Herpy.

Azokban az ügyekben, ahol egy ilyen ügy bíróság elé kerül, a baleset okozója akár egy csonttörés esetén is pénzbüntetésre számíthat az ügyvéd szerint. Amennyiben a balesetben vétlen kerékpáros tartós egészségkárosodást szenved, akkor az okozó autós vezetési jogosultságát már a gyanúsítás idejére felfüggesztik, az eljárás végén pedig hosszabb időre elveszik a jogosítványát, illetve pénzbüntetésre vagy felfüggesztett szabadságvesztésre számíthat. Aki nem ad elsőbbséget egy kerékpárosnak, majd halálra gázolja, az felfüggesztett, rosszabb esetben pedig letöltendő szabadságvesztést kaphat. Ha valakit korábban már elmarasztaltak valamilyen közlekedési baleseti ügyben, akkor a felsorolt esetekben súlyosabb szankciókra számíthat.

A problémán az sem enyhít, hogy a közlekedési szabálysértési bírságok augusztus elején várható emeléséig jellemzően mindössze 13 ezer forint helyszíni bírságot kap, aki nem áll meg a stoptáblánál, és ez az összeg 20 ezer forint, ha valóban elmulasztja az elsőbbségadást egy másik járműnek. A pénzbüntetésen kívül persze 6 előéleti pontra is számíthatnak a szabálytalankodók, ezért három ilyen stikli után bevonhatják a jogosítványukat. Felföldi szerint a hasonló szankcióknak csak akkor van visszatartó erejük, ha reális az esély, hogy a szabálysértést egy rendőr vagy egy bírságoláshoz használt kamera is látja, egyébként nem.

Bár augusztustól 32 500 forintra emelkedik az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztásáért kapható bírság összege, a közlekedésmérnök szerint nem az a megoldás, ha minden stoptábla mellé rendőrt állítunk. Jobb lenne úgy átalakítani a hasonló csomópontokat, hogy azoknál mindenki kénytelen legyen lassítani vagy megállni, akinek kötelező, és ne lehessen lazán átgurulni rajtuk, ahogy a Serfőző utcánál jelenleg is. Hogy hol kellene sürgősen átépíteni a kerékpáros-autós csomópontokat Magyarországon? Ezt jelenleg talán csak a kutatók tudhatják, mert az ezzel kapcsolatos adatok ugyanolyan mélyre vannak temetve a központi adatbázisban, mint az, hogy valójában hány közlekedési balesetet is okoz az abszolút gyorshajtás.
https://telex.hu/belfold/2024/07/19/stoptabla-keresztezodes-autos-kerekparos-gazolas-buntetes-statisztika

... közlekedőként nem az a dolgunk, hogy saját kényelmünk és belátásunk szerint felülbíráljuk a szabályokat, hanem hogy betartsuk azokat!

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Lecsaptak a rendőrök az Árpád hídon – siralmas a mérleg – videó | 2024. július 31.

A budapesti rendőrök két hétig folyamatosan ellenőrizték az Árpád hidat, majd mérleget vontak – több mint 400 gyorshajtót csíptek el.

https://www.youtube.com/watch?v=UgHH_o-unvo

2023. július 1-jén éjjel egy spontán kialakult közúti gyorsulási verseny egy vétlen biciklis halálát okozta. Az eset nyomán a Budapesti Rendőr-főkapitányság zéró toleranciát hirdetett, a közlekedési rendőrök az elmúlt egy évben rendszeres forgalom ellenőrzéseket és sebességméréseket végeztek az Árpád hídon – olvasható a police.hu-n.

https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/kozlekedesrendeszet/az-arpad-hid-nem-versenypalya-0

Az ellenőrzések alkalmával összesen 2538 felvétel készült sebességtúllépésről, a rekorder gyorshajtó 161 km/h sebességgel közlekedett, és 19 esetben történt közel kétszeres sebességtúllépés a megengedett 70 km/h sebességhez képest. Az egy év statisztikája alapján a rendőrség megállapította, hogy az Árpád hídon elkövetett sebességtúllépések mennyisége és mértéke nem kirívóan magas más, hasonló adottságokkal rendelkező fővárosi útszakaszokhoz képest.

A 2024. július 15-étől július 28-áig tartó, két hetes fokozott akció eredményeként összesen 389 sebességtúllépést rögzítettek az objektív sebességmérők,

-- a leggyorsabb sofőr 147 km/h sebességgel közlekedett.

A mozgó járműből történő sebességmérés eredményeként pedig további 19 gyorshajtóval szemben intézkedtek, és összesen közel 850 ezer forint közigazgatási bírságot szabtak ki részükre. A rekorder 125 km/h sebességgel autózott, megállítása után 78 ezer forint közigazgatási bírságot kapott.

Az akcióban egy olyan sofőrt is kiszúrtak, aki részegen, eltiltás hatálya alatt vezetett; elfogták, és büntetőeljárás indult ellene, valamint az alkoholfogyasztás miatt 39 ezer forint közigazgatási bírság megfizetésére is kötelezték.

Az Árpád hídon továbbra is folyamatosan lehet számítani a fokozott rendőri ellenőrzésekre – olvasható.
https://infostart.hu/belfold/2024/07/31/lecsaptak-a-rendorok-az-arpad-hidon-siralmas-a-merleg-video

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Sebességmérések az Árpád hídon | 2024. 07. 20.

A BRFK aktívan végez sebességméréseket a fővárosban az Árpád hídon.

Fokozza a sebességellenőrzések gyakoriságát az Árpád hídon a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK). A beszámolójuk szerint az autósok a hét minden napján, bármikor számíthatnak sebességmérésre, akár rendőri jelzés nélküli gépkocsikból is. A BRFK közlekedésrendészeti főosztályának megbízott vezetője, Léránt Krisztián felidézte, hogy Budapest legforgalmasabb hídján tavaly nyáron egy spontán kialakult közlekedési versenyből lett baleset, amelyben egy vétlen kerékpáros meghalt. Az eset óta kiemelten figyelnek az Árpád hídra és annak közvetlen környezetére, mert a rendőrség nem tűri, hogy “az Árpád hidat versenypályának nézzék”, és határozottan fellépnek “a deviáns közúti magatartás ellen”.

Léránt Krisztián közölte, hogy az elmúlt egy évben a hídon 2538 sebességtúllépést mértek, többségében délután 6 és reggel 7 óra között: 19 esetben a hídon megengedett 70 km/óra sebesség dupláját mérték, 2200 esetben 86-95 km/órás sebességgel közlekedtek a rajtakapott autósok, a rekord 161 km/óra volt. Az elmúlt hetek történései alapján a rendőrség úgy döntött, hogy az ellenőrzéseket tovább szükséges fokozni, miután július 3-án a hídon egy lopott taxival okoztak balesetet, amely balesetben az elkövető mellett két vétlen ember is meghalt, pár napja pedig egy kanyarodó autós ütött el egy kerékpárost, aki súlyos sérüléseket szenvedett – mondta a főosztályvezető.

Ezért újabb sebességmérésre alkalmas helyszíneket jelöltek ki, civil jellegű rendőrautókat is bevetettek, valamint a mozgás közbeni sebességmérésre alkalmas készülékeket is használják – közölte Léránt Krisztián, megjegyezve, hogy a nyár miatt a főváros forgalma csökkent, de “nem a gyorshajtók mentek szabadságra”. Elmondta, hogy a héten, hétfőtől csütörtökig, négy napban összesen 103 gyorshajtót “füleltek le”, a rekorder 129 km/órás sebességgel hajtott. A főosztályvezető kitért arra is, hogy az Árpád hídon elkövetett sebességtúllépések mennyisége és mértéke nem kirívóan magas a főváros hasonló adottságokkal rendelkező többi útszakaszához képest. Léránt Krisztián végül felhívta a figyelmet arra, hogy “a közlekedés társasjáték”, ezért azt kérik, hogy egymásra figyelve, a KRESZ szabályait betartva közlekedjenek az emberek, mert “mindenkit hazavárnak”.
https://kreszvaltozas.hu/hir/sebessegmeresek-az-arpad-hidon/

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

A traffipaxok üzemeltetése drága – ez a mázlijuk a gyorshajtóknak és az ámokfutóknak | 2024.07.26.

A rendőrség pénztelensége is az oka annak, hogy még mindig nem lehet büntetni azoknak a kameráknak a felvétele alapján, amelyeknek a telepítését Karácsony Gergely főpolgármester csaknem egy éve jelentette be. Miután a traffipaxok megvásárlása és üzemeltetése is sokba kerül, a bírság pedig végső soron az államháztartást gazdagítja, így a szűkös költségvetésből gazdálkodó rendőrségnek és az önkormányzatoknak sem érdekük, hogy elkapkodják a telepítést és az abból fakadó költségnövekedést – hívták fel szakemberek a HVG figyelmét.

Tavaly július elsején az Árpád-hídon egy vétlen biciklis életét vesztette egy több mint 700 lóerősre tuningolt Mercedes ámokfutó, egy BMW-vel versenyző sofőrje miatt. Bár az eset után a Fővárosi Önkormányzat 45 új traffipax felállítását ígérte Budapesten, azok közül csak 26 került ki az utakra. Egy év múltán azonban még azok közül is csak egy, a Váci úti joghatályos, vagyis csak annak az egynek a felvételei alapján lehet már büntetni is.

Az új budapesti kamerák tehát valójában még működésbe sem léptek, amikor egy évvel később, most július 3-án ugyancsak az Árpád-hídon egy taxitolvaj ámokfutása miatt újabb három ember halt meg. Hogyan történhet meg, hogy egy sebességmérő szerkezet működésbe lépését ne lehessen megoldani egy év alatt?

A HVG-nek nyilatkozó szakértők ezt azzal magyarázták, hogy az önkormányzatok által igényelt traffipaxok üzemeltetése egy bonyolult szerződés alapján történik, hiszen az eszközöket ilyenkor az önkormányzat veszi meg, miközben a majdani üzemeltetés már a rendőrség feladata és költsége lesz.
https://m.hvg.hu/360/20240726_traffipaxok-uzemeltetes-draga-rendorseg-gyorshajtas-amokfutas
___

Karácsony Gergely lerántotta a leplet az új fővárosi traffipaxokról – térképen mutatjuk | 2024. július 4.

Posztjában Karácsony Gergely azt írta: tavaly próbaként a Váci úton, a Duna Plaza mellett a korábban eltérő műszaki megoldással kihelyezett, majd megrongált sebességmérő kamerák kiváltása történt meg. Az új eszközök már egy korábban kiépített infrastruktúrára épültek rá, és azóta is élesben üzemelnek - fűzte hozzá.

Közölte: az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében az eredetileg tervezett 45 - egy-egy sáv mérésére alkalmas - kamera helyett 26 olyan modernebb sebességmérő kamerát telepítettek, amelyek összesen 46 sáv forgalmát képesek figyelni.

A rendőrséggel folyamatosan egyeztetve, a balesetveszély mértékét és a rendelkezésre álló infrastruktúra adottságait figyelembe véve választották ki a telepítés helyszíneit az önkormányzat munkatársai - jelezte a főpolgármester. Bejegyzése szerint a

-- A sebességmérő kamerákat a mérésügyi hatóság hitelesítette, majd ezt követően helyezték üzembe a kamerákat, amelyek a rendőrségi KAFIR rendszer tesztkörnyezetében jelenleg is működnek.

A sikeres tesztüzemet és a fixen telepített sebességmérő kamerákat jelző közúti jelzőtáblák kiszerelését követően a következő hetekben valósul meg az, hogy éles üzemben immár bírságolja is a rendőrség a szabályszegő gépjárművek üzemben tartóit - közölte Karácsony Gergely, hozzátéve: "a bírságbevétel a rendőrség bevételét képezi", az üzemeltetés költségei a fővárosi önkormányzatot terhelik.
https://infostart.hu/belfold/2024/07/04/karacsony-gergely-lerantotta-a-leplet-az-uj-fovarosi-traffipaxokrol-terkepen-mutatjuk
___

Egy évvel az Árpád hídi tragédia után még mindig nem működnek a megígért traffipaxok | 2024. július 3.

..az egy éve megígért kamerák közül mindeddig csak egy működik élesben, a Váci úton. A főpolgármester-helyettes tájékoztatása szerint a többi eszköz hivatalosan csak az ORFK tesztelése után mérheti az autók sebességét. A Híradó érdeklődésére a rendőrség azt a választ adta kedden, hogy „a beruházó Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága a mai napon küldte el a fejlesztés jelenlegi állapotáról szóló tájékoztató levelét a rendőrségre”.
https://infostart.hu/belfold/2024/07/03/egy-evvel-az-arpad-hidi-tragedia-utan-meg-mindig-nem-mukodnek-a-megigert-traffipaxok

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Egy év alatt sem emeltek vádat a Mercedes vezetője ellen, aki elgázolt egy biciklist az Árpád hídon | 2024. július 01.

Napra pontosan egy évvel ezelőtt történt az a baleset, amelynek során egy 700 lóerősre tuningolt Mercedes letarolta a szalagkorlátot az Árpád hídon, és halálra gázolt egy szabályosan közlekedő kerékpárost – írja a 24.hu.

A Mercedes 34 éves sofőrjét nem sokkal később letartóztatták, de tavaly októberben kijöhetett a börtönből, és bűnügyi felügyeletbe került nyomkövetővel a lábán. A lap információi szerint a bíróság ezen is enyhített azóta, hiszen már csak kényszerintézkedés van érvényben a férfival szemben. Vagyis Budapesten belül nyomkövetővel a lábán ugyan, de teljesen szabadon mozoghat.

Az ügyben még folyik a nyomozás, tehát vádemelés nem történt. ...

A szakértői vizsgálat megállapította: műszaki hibája egyik autónak sem volt, de a Mercedesben ki volt kapcsolva a menetstabilizátor.

https://444.hu/2023/07/07/rendorseg-spontan-versenyzes-okozta-az-arpad-hidi-halalos-balesetet

-- A szakértő szerint a Mercedes a balesetet megelőzően legalább 137 km/órás sebességgel haladt, és az ütközés után még 70 métert sodródott az úton.

-- A kerékpáros kettős végtagvesztést szenvedett el, és a kórházba szállítása után meghalt.
https://444.hu/2024/07/01/egy-ev-alatt-sem-emeltek-vadat-a-mercedes-sofor-ellen-aki-elgazolt-egy-biciklist-az-arpad-hidon

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Nagy igény lenne a gyorshajtás-ellenes technológiára | 2024-06-13

A jelenlegi technológiával teljesen megszüntethető lenne a gyorshajtás, mégis az ellenkező irányba megyünk. A jelentések szerint azonban a vezetők zöme részéről nagy igény van a gyorshajtás-ellenes technológiákra.

Az Insurance Institute for Highway Safety felmérése szerint az amerikai sofőrök több mint 60 százaléka elfogadhatónak tartaná, ha az autója hang- és vizuális jelzést adna, amikor átlépik az aktuális sebességhatárt.

Az IIHS az intelligens sebességtámogató rendszerek (ISA) kapcsán végzett felmérést, mindez pedig azért fontos, mert csak az USA-ban a halálos közúti balesetek több mint negyedében a gyorshajtás az egyik fő ok. Ez 2022-ben több mint 12 ezer halálesetet jelentett az IIHS szerint.

-- Ennek ellenére a vezetők fele beismeri, hogy legalább 15 mérföld per órával túllépte a sebességhatárokat az elmúlt hónapban is – áll a jelentésben.

A jövő hónaptól az EU-ban minden új járművet ISA rendszerrel kell felszerelni, ami képes kamera alapján felismerni a sebességkorlátozó táblákat és/vagy GPS-hez kapcsolt sebességkorlátozási adat alapján jelezni a sofőrnek a limitekről, majd figyelmeztetni, ha túllépi azt.
https://itcafe.hu/hir/gyorshajtas_van_tech_de_nem_teszunk_semmit.html

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

A közlekedést a mostaninál sokkal biztonságosabbá kell tenni, hogy mindenki épségben hazaérhessen a családjához.

Ehhez többek között a sebességhatárok észszerűsítése mellett azok betartatására is szükség van. A Gyerekbarát Budapest támogatói azt kérik: a Főváros építsen ki átlagsebesség mérésére is alkalmas traffipax-hálózatot a főútjain, illetve vonja be a technikailag erre alkalmas - ma is létező - eszközöket a mérésekbe. A traffipax-hálózat bővítése egy fontos kezdeti lépése a biztonságosabb sebességhatárok betartatásának, melyet haladéktalanul el kell kezdeni
https://www.facebook.com/photo/?fbid=829503415875393&set=p.829503415875393

Honlap:
https://www.gyerekbaratbudapest.hu/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Újabb eszközt vethetnek be a gyorshajtók ellen – ott lesz minden autóban

Azoknak az uniós országoknak kedvezőbb a statisztikája, amelyekben szigorúbbak a sebességkorlátozások – derült ki az ETSC (European Transport Safety Council - Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) adataiból.

Az Európai Unióban a halálos balesetek 37 százaléka történik városi utakon, 55 százaléka vidéki mellékutakon és 8 százaléka autópályákon. A városokban közlekedők 35-37 százaléka, a vidéki mellékutakon hajtók 9-63 százaléka, az autópályákon közlekedők 23-59 százaléka lépi túl a megengedett sebességkorlátot.

Az EU Third Mobility Package intézkedéscsomagját, amelynek az a célja, hogy 2030-ra felére csökkenjen Európában a halálos és a súlyos balesetek száma, jelenleg köröztetik a tagállamok és az európai szervezetek között. A közlekedésbiztonsági standardokat utoljára 2009-ben szigorították.

Az új javaslat egyik kezdeményezése, hogy kötelezővé kellene tenni az elektronikus sebességfelügyelő rendszerek (Intelligent Speed Assistance, ISA) beépítését az újonnan eladott autókba, buszokba és teherautókba. Kutatások szerint ennek a technológiának az alkalmazása önmagában 20 százalékkal mérsékelhetné a halálos autóbalesetek számát.

Az uniós csomag további része lehetne, hogy az európai forrásokból épülő utak tervezését biztonsági szempontból felülvizsgálnák, de a gyorshajtók lefülelésére is használható térfigyelő kamerák igénybevétele is hatékony ötletnek tűnik.
https://infostart.hu/kulfold/2023/11/28/ujabb-eszkozt-vethetnek-be-a-gyorshajtok-ellen-ott-lesz-minden-autoban

*** Intelligent Speed Assistance, ISA
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_speed_assistance

*** 3rd Mobility package : Main road safety measures
https://ec.europa.eu/newsroom/move/items/631809/en

*** A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) előmozdítása
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=LEGISSUM:4539738

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Magyar Kerékpárosklub: Az új KRESZ előkészítése jelenleg az érintettek teljes kizárásával zajlik. -\\- 100 napja -\\-

100 napja várjuk a szeptemberre ígért egyeztetést, és választ az Árpád hídi gázolást követő tüntetésen 18 civil szervezettel és a több száz résztvevővel beadott petíciónkra!

A védtelen közlekedőket védő KRESZ javaslatcsomag kidolgozói szeretnék, ha a folyamatba még szövegezés előtt bevonnák a módosításon 6 éve dolgozó szakmai munkacsoportot.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=712819460887721&set=a.475695607933442

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Magyarország a gyorshajtók országa, ahol túl kevés a bírságolás (Dr. Herpy)
Odatekerve, magánvélemény egy balesetről:
https://youtu.be/j1k37LeMFto?si=bC5hNWbekE43V0vg&t=652
Nézd meg a teljes videót!

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A gyorshajtások büntetése nem több pénzért megvett állami jóváhagyásnál

Kígyónak lábsó, madaraknak fogsor, gyorshajtóknak bírságemelés. Ennyit tud felmutatni a jogalkotó a gyorshajtás elleni „küzdelem” (muhaha!) terén. Félnek a népharagtól, vagy a közlekedésbiztonság mellett kampányolni ez is elég?

Dr. Bubó már megmondta: „Aki nyavalyog, de nem változtat, annak még nem fáj eléggé!”

A gyorshajtás elleni küzdelem „fokozása” 15 éve tragikomédiaként indult, mára viszont csak a tragédia maradt belőle, nevetni már senkinek sincs kedve. Nem kell bemutatnom, mindenki tudja:

-- a gyorshajtók közigazgatási bírságolása semmire sem jó a pénzbeszedésen kívül

Annak viszont bomba üzlet.

Senki sem tartja nyilván a gyorshajtási előéletet vagy csak a büntetőpontokat nem osztják ki?

"A közigazgatási bírság alapesetben nem jár együtt közúti közlekedési előéleti pont (úgynevezett büntetőpont) kiszabásával, továbbá nem jelenti a vezetői engedély bevonását sem. Amennyiben azonban az eljárás során a gépjárművet használó személy ismertté válik, abban az esetben a hatóság a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 4. § (1) bekezdés d) pontja alapján a szabályszegéstől függően a bírság mellé 1-8 közúti közlekedési előéleti pontot is megállapít. (Az egyes szabályszegésekhez rendelhető bűntetőpont mértékét a 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet tartalmazza.)"
Forrás: https://ugyintezes.police.hu/gyik2

-- Ja, hogy évente pár vétlen közlekedő belehal egy-egy gyorshajtásba? Na és? Kit érdekel ez?

Hát mi az a pár emberélet a milliárdos bevételhez képest? Meg különben is, minek ment oda az a kerékpáros az Árpád hídra éjjel!? Hát nem tudta, hogy a közlekedés veszélyes üzem és bele is lehet halni az esti hazatekerésbe? Így járt, majd „legközelebb” okosabb lesz, vagy nem. Ne gondolja senki, hogy az állam lemond a milliárdos fix bevételi forrásáról csak azért, mert a rendszer néha nem adja ki egy-egy járókelőnek. Ugyan! Amióta a pénz az isten, azóta senki sem foglalkozik a járulékos veszteségekkel.

Érzi egyébként valaki a döntéshozók közül, hogy mennyire abszurd a rendszer? Ha kicsit (városban 50-65 km/h között) hajt gyorsan a delikvens, akkor a normál ügymenetben hozzá sem szólnak a zsandárok, mert az csak szabálysértés, ha meg nagyon (városban 65 km/h felett) akkor elegendő egy kis vámot perkálni az államnak és el van felejtve.

-- Mi lenne, ha a lopás tényállását is így szabályoznánk? 50 ezerig csak szabálysértés, úgyhogy hagyjuk a fenébe, felette meg az ellopott értékhez igazítottan be kell fizetni egy kis sápot állambácsinak és mehet tovább a lopesz. Ja, hogy az így abszurd? Tényleg?

A valódi probléma az, hogy itt a szándék hiányzik

Helyette hülyének nézés és látszatintézkedések vannak. Nem is kell más, hiszen a polgárok csak nyavalyognak, de változtatni valójában nem szeretnének.

Pedig a jog és a törvények lényege a rend fenntartása és a jogkövető állampolgárok védelme - lenne. Ehelyett jelenleg a jogszegők (gyorshajtók) marzsot fizetnek az állami félrenézésért és védelemért. Erős lenne ez a megfogalmazás? Akkor gondoljátok csak át, hogy ki védi a gyorshajtók jogosítványát a bevonástól és mit kér cserében?

Én kérek elnézést, nekem kellemetlen, hogy le merem írni.
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2023/08/08/a-gyorshajtasok-buntetese-nem-tobb-penzert-megvett-allami-jovahagyasnal/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A magyarok többsége elvenné a gyorshajtók jogsiját

Mennyire lenne szigorú a lakosság?

Az új bírságok bevezetése és a gyorshajtásos balesetek miatt arra voltunk kíváncsiak, hogy a magyarok a jóval szigorúbb büntetések közül – az autó ideglenes elvétele, a jövedelemarányos büntetés, a jogosítvány hosszabb időre történő bevonása – melyiket tartanák a legjobb megoldásnak.

A Pulzus Kutató Totalcar megrendelésére készült felmérése szerint a legtöbben azt szeretnék, ha a sofőr kirívó sebesség-túllépés esetén azonnal, több hónapra el kellene köszönnie a jogosítványától. A válaszadók 45 százaléka látná ezt jó alternatívának, 33 százalékuk pedig a fizetéssel arányos bírságot. Tízből egy ember pedig szerint belefér, hogy az autót átmenetileg elvegyék a sofőrtől.

A részeredmények szerint a nők 46 százaléka támogatná a jogsi azonnali bevonását, szemben a férfiak 43 százalékos eredményével. Ugyanakkor a jövedelemarányos bírság a férfiak körében népszerűbb.

A fiatalok több mint fele szintén rögtön elvenné a jogosítvány a kiugró gyorshajtásnál, a 60 felettieknek azonban csak a harmada. Utóbbiak táborában a jövedelemarányos bírság mellett vannak a legtöbben.

A végzettség szerinti bontás alapján látszik, hogy diplomások 51 százaléka is jogosítványtól szabadítaná meg a gyorshajtókat. 10-13 százalékuk elképzelhetőnek tartaná az autó elvételét is.

Valamennyi településtípust nézve a jogosítvány-elvétel a sláger, de ez a szankció leginkább a fővárosiaknak tetszik. A fizetéshez mért bírság esetében lényegében holtverseny alakult ki a községek, kisebb várások és Budapest között, itt felfelé kilógnak a vármegyeszékhelyen élők a maguk 36 százalékával.

A felmérésben szereplő kérdésnél és a válaszoknál direkt nem parametrizáltuk a sebességtúllépés mértékét, mert útszakasztól, körülményektől függően jelentős különbségek lehetnek. A fő cél az volt, ha a lakosság dönthetne, akkor a durva gyorshajtásoknál milyen szankciókat vezetnének be.

Megjegyzés: A Pulzus Kutató által a Totalcar megrendelésére készült felmérésre 2023. szeptember 5-én került sor 1000 fő megkérdezésével.
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2023/09/18/gyorshajtas-pulzus-felmeres-jogositvany-auto-buntetes/
___

Bár a gyorshajtásra kiszabható bírságok emelkedtek egy új jogszabály szerint, a legkirívóbb esetekben is maximum 390 ezer forintos csekkel számolhat az érintett autós, ami szerény emelkedést jelent a korábbi 300 ezres maximumhoz képest. Nem tűnik túl erős visszatartó erőnek. Sőt – ahogy arról ebben a cikkben írtunk– a gyorshajtásos büntetés nem más, mint pénzért megvásárolt állami jóváhagyás.
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2023/08/08/a-gyorshajtasok-buntetese-nem-tobb-penzert-megvett-allami-jovahagyasnal/
-- A gyorshajtások büntetése nem több pénzért megvett állami jóváhagyásnál

A kérdéssel Karotta is foglalkozott a Totalcar Híradóban, példaként felhozta az Árpád hídon történt tragikus balesetet, amelynek okozója 435 ezer forintért vett egyedi rendszámot az autójára, ami szignifikánsan meghaladja a 390 ezer forintos maximális bírságot.
https://www.youtube.com/watch?v=JheUddFrCNY
-- Lassan, gyorsan spiccesen hajts Magyar! - TC Híradó 2023/07/30 [98.]

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kerékpárosklub a Tilos rádióban, téma: a KRESZ-módosítás | 2023. júl. 31.
https://www.youtube.com/watch?v=lEKCfT_c2gc
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a Tilos rádióban Ránki Júlia
https://tilos.hu/author/ranki
vendége volt, a KRESZ-módosítási tervezetről beszélgettünk.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

(OS) - Molnár Zsolt: A közutak nem versenypályák!

Mivel a notórius gyorshajtók ártatlanok életét veszélyeztetik, az
extrém teljesítményű járművek vezetéséhez külön jogosítványra lenne
szükség – kezdeményezte Molnár Zsolt országgyűlési képviselő, az
MSZP pártigazgatója. Ennek érdekében törvénymódosító javaslatot
nyújtott be, mely szerint csak a jogosítványszerzés után 5 évvel,
külön vizsgát és pszichológiai alkalmassági vizsgálatot követően
lehessen ilyen sportautókat vezetni.

Tovább folytatja a küzdelmet az emberi élet védelméért Molnár
Zsolt országgyűlési képviselő, az MSZP pártigazgatója. Mint
csütörtöki sajtótájékoztatóján fogalmazott: addig kell harcolni a
jogszabály változtatásokért, amíg a nullához közelít, majd el nem éri
azt a közlekedési balesetben elhunytak száma. Az ittas járművezetők
és száguldozók sokak életét veszélyeztetik, ezért van szükség újabb
törvénymódosításra.

Az MSZP pártigazgatójának törvénymódosító javaslata szerint az
extrém teljesítményű – 300 kilowattot meghaladó – járművek
jogosítványszerzéséhez speciális kritériumoknak kellene megfelelni.
A kitételek a következők lennének: legalább 5 éves jogosítvány,
mindez idő alatt közlekedési bűncselekménytől mentes járművezetés,
pszichológiai alkalmassági vizsga, valamint a külön jogszabályban
meghatározott tanfolyam elvégzése. A törvényjavaslat célja nem a
nagy teljesítményű járműfajták kitiltása a forgalomból, hanem a
szabályok józan szigorítása, hiszen emberi életek forognak kockán.

Molnár Zsolt javasolja továbbá, hogy a végzős középiskolások
esetében legyen kötelező tantárgy legalább fél évig a KRESZ-oktatás.
A közösségi közlekedés szabályait ugyanis mindenkinek meg kell
ismernie, hiszen az mára olyan veszélyes üzemmé vált, hogy az
oktatás során is új eszközökkel kell garantálni a biztonságot
mindenki számára.
Molnár Zsolt országgyűlési képviselő, az MSZP pártigazgatója
Kiadó: MSZP Országos Központ

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Megjelent a rendelet: így változnak a gyorshajtás és az ittas vezetés bírságai szeptembertől

Jönnek az új büntetési tételek a közlekedésben, aki városon belül 125-tel hajt, azt 390 ezer forintra büntethetik, ha elkapják.

Hosszan sorolja a hétfő esti Magyar Közlönyben kiadott kormányrendelet a gyorshajtás és más közlekedési szabálysértések büntetési tételeinek változását. A kormány az Árpád hídi halálos baleset után ígért nagyobb szigort

– ugyan gyakori, jogos kritika az, hogy nem csak a bírságok összegét kellene megemelni, hanem növelni kellene az esélyt arra, hogy ha valaki szabálytalan, akkor elkapják,

de egy ilyen komplexebb feladat helyett egyelőre maradt a bírságemelés.

A dokumentum szerint, aki 50-es vagy annál lassabb sebességkorlátozásnál

-- 15-25 km/órával lépi túl a sebességkorlátot, az 39 ezer forint bírságot kaphat,
-- 25-35-ös túllépésnél 58 500,
-- 35-45-ösnél 78 000,
-- 45-55-ösnél 117 ezer,
-- 55-65-ösnél 169 ezer,
-- 65-75-ösnél 260 ezer
-- 75 km/órásnál nagyobb sebességtúllépésnél pedig 390 ezer forint bírságot kaphat.

Aki 50 és 100 km/h közötti korlátozású helyen lép túl a sebességhatárt, az hasonló büntetési tételekre számíthat, ott a legalsó, 39 500 forintos sáv a 15-30 km/h-s túllépésért járhat, a legfelső, 390 ezres pedig akkor, ha 105-tel többel megy, mint amennyivel szabad volna.

Aki pedig olyan helyen hajt túl gyorsan, ahol 100-as sebesség fölött lehetne menni, 20-35 km/h-s túllépésnél várhat 39 ezer forintos csekket, 110-zel a megengedett tartomány fölött 390 ezreset.

Aki vasúti átjáróba tiltás ellenére behajt, azt 65 ezer forintra büntethetik.

Szintén 65 ezer forint a büntetése a kötelező haladási irány megszegésének, a behajtás tilalmának megszegése viszont csak 39 ezer forintba kerül. A leállósávon haladás büntetési tétele 130 ezer forint.

Szóba került korábban, hogy kis mennyiségű alkohol fogyasztását megengedhetné a KRESZ. Nem fogja engedni, de a büntetési tétel egészen más lesz:

-- ha a sofőr szervezetének véralkoholszintje 0,30 gramm/liter alatt marad, vagy a levegőalkohol-koncentráció 0,15 milligramm/liter alatti, akkor 39 ezer forint a bírság, ha viszont annál nagyobb, akkor 130 ezer forint.

Az új szabályok szeptember 1-jétől lesznek érvényesek.
https://hvg.hu/cegauto/20230815_rendelet_gyorshajtas_ittas_vezetes_kresz
___

... az új büntetési sávokkal is még így csak közelítjük az uniós átlagot az RTL Híradó által kérdezett ügyvéd szerint.

Mohácsi Ferenc Zsolt közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd szerint Horvátországban, vagy Olaszországban, kirívó gyorshajtás esetén a bírság átszámítva akár milliós nagyságrendű is lehet. Emlékeztetőül: a magyar szabályozás szerint a jövő hónaptól 39 ezer forinttól, akár 390 ezer forintig terjedhet a közigazgatási bírságok mértéke gyorshajtás esetén.
https://rtl.hu/hirado/2023/08/16/megemelt-kozlekedesi-birsagok-gyorshajtas-ugyved

Válasz

M Imre üzente 1 éve

... korábban tévesen futott körbe a sajtón az a hír, miszerint 300 sebességmérő kamera kihelyezése van tervbe véve Budapesten

A BKK honlapjára feltöltött stratégiában hosszasan részletezik, hogy mire lenne szükség. Összehasonlításként említik Párizs belvárosát (105 négyzetkilométer, 2,1 millió lakos), ahol 50 sebességmérő radar működik. A rendőrség Budapesten (525,2 négyzetkilométer, 1,8 millió lakos) jelenleg összesen 4 helyszínen végez állandó sebességmérést irányonként 1-1, összesen 8 fix telepítésű kamerával (M1/M7 bevezető, M3-as bevezető, Nagykőrösi út, Váci út). Ezt a rendszer a rendőrség 4 új sebességmérővel bővíti, két fix sebességmérő készüléket terveznek a repülőtérre vezető gyorsforgalmi útra, egyet-egyet pedig a Weiss Manfréd útra, illetve a 6-os számú főútra. A 35 kilométer hosszú párizsi Boulevard périphérique-en 8 sebességmérő kamera üzemel. Budapesten (a nevezett párizsi sugárúthoz leginkább hasonlító) 20 kilométer hosszú Hungária körúton 4-5 kamerára lenne szükség.

A csaknem 200 kilométer hosszú budapesti térségi és gyorsforgalmi úthálózaton ez már 45 kamerát jelentene, az 500 kilométer hosszú főúthálózaton (feleakkora sűrűséggel számolva is) 55-57 kamera, azaz összesen körülbelül 100 kamerára lenne szükséges.

Gyorshajtás esetén a rendőrség bírságolhat, az ebből származó bevétel is

-- a központi költségvetést illeti meg.
https://24.hu/belfold/2023/08/14/budapest-sebessegmerok-traffipaxok-45-uj-eszkoz-berles-kihelyezes-rendorseg-ii-kerulet/

Vagyis, megveszik a kerületek, és a „bevétel” az államé...

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Parancsnoki vizsgálat indult, a keddi autósüldözés miatt. Azt kell kideríteni, hogy a rendőrök jogszerűen, szakszerűen és arányosan jártak-e el, amikor egy száguldozó autóst próbáltak megállítani. Az RTL Híradónknak nyilatkozó közlekedési szakjogász szerint azt mindenképpen vizsgálni kell, miért szorították a rendőrök a betonelválasztónak a menekülő sofőrt.
https://rtl.hu/hirado/2023/08/05/amokfuto-autos-uldozes-m2-parancsnoki-vizsgalat

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Azt semmiképpen nem állítanánk, hogy Lázár mindig a vakvilágba ígérget, például a megyei bérletet is megígérte, és nem is kellett rá sokat várni, de tény, hogy a többi miniszterhez képest kifejezetten szereti néhol nagyívű, néhol egész konkrét tervekkel elkápráztatni a sajtót és a közvéleményt, és nem mindig válnak valóra az elképzelések.

A legutóbbi ígéretcunamija a vasútra vonatkozott, 6000 milliárdos, tízéves programot lengetett be, ami annyiból merésznek hangzik, hogy egyrészt pont most záratott be szárnyvonalakat, másrészt ő is elismerte, hogy nincs erre pénz, úgyhogy „külső forrásokat" kell szerezni rá. És ha már nagy vasútfejlesztés, a déli körvasút is meg fog épülni az említett interjú szerint, ami pedig azért zavarja kicsit össze az embert, mert a külső körvasúti megállóhelyeket pont most húzták le a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások közül, ami vélhetően a projekt ideiglenes elkaszálásának egy finomabb megfogalmazása.

A vasúti ígéretet csak pár nappal előzte meg az új KRESZ ígérete, ami már készül ugyan egy ideje, de az Árpád hídi baleset hírére előrántotta a miniszter a kalapból. Erről egyelőre csak annyit tudni, hogy nagy a csata Lázár és a többiek között a zéró tolerancia körül. Az ígéret fényét ebben az esetben az homályosítja kissé, hogy

-- van már a fiókban egy évek alatt, széles szakmai konszenzussal összehozott új KRESZ, ám a miniszter egyelőre senkivel nem egyeztet a módosításokról. [...]
https://hvg.hu/itthon/20230804_Lazar_janos_igeretek_vasut_mav_ner_epitoipar_budapest_dohanyzas

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Major Róbert: "A büntetés elmaradhatatlansága a legvisszatartóbb erő"

A közúti illegális gyorsulási versenyek luxusautóinak tulajdonosai számára egy-egy 60 ezres bírság a vicc kategóriájába tartozik - véli a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának Közbiztonsági tanszékvezetője. Major Róbert rendőr ezredes az InfoRádió Aréna című műsorában felhívta a figyelmet, a rendőrség eddig hiába próbálta bevezetni a szakaszos sebességmérést, "nem kapott erre felhatalmazást". Szólt még a volán mögötti mobilozásról és a zéró tolerancia körüli vitáról is.

A közelmúltban számtalan gyorshajtásos baleset történt, a legnagyobb visszhangot mégis az a halálos tragédia kapta, amely mögött egy rettenetes történet rajzolódik ki: két gyorshajtó fogott egymással gyorsulási versenybe Budapesten, az Árpád hídra érve pedig "űrsebességre" kapcsoltak, de egyikük elveszítette uralmát a jármű fölött. A kocsi felborulva pörgött, és a szalagkorlátot átszakítva elvette az életét egy, a kerékpárútként is szolgáló járdán épp arra tekerő kerékpárost.
https://www.youtube.com/watch?v=tcyN7nIEy9A

A feladat tehát az szerinte, hogy

-- a meglévő szabályokat kell betartatni a járművezetőkkel.

"Ennek van egy rendészeti oldala. Nyilvánvalóan a rendőrségnek komoly feladata, hogy a közlekedési szabályokat betartassa. Ugyanakkor

-- a közlekedésbiztonsági helyzet problémáit nem szabad a rendőrség nyakába varrni.

Ez egy össztársadalmi feladat. A járművezetők sajnos nagy százalékban nem fogadják el azt, hogy a közlekedés egy veszélyes üzem. Márpedig azok a vezetők, akik semmibe veszik a saját kötelezettségüket, és azt gondolják, hogy nekik csak joguk van, azok teremtenek ilyen veszélyes helyzeteket" - ecsetelte.

A büntetőpontokkal kapcsolatban megjegyezte: aki jogsértő életmódot folytat, annak teljesen mindegy, mennyi ilyen pontot kap, egészen addig, amíg nagyon komoly szankcióval nem kell számolnia. Például szabadságvesztéssel járó büntetéssel. Major Róbert még azt is szorgalmazza, hogy az ilyen extrém jogsértőknél magát az elkövetés eszközét (a gépjárművet) kobozza el a hatóság.
https://infostart.hu/belfold/2023/07/31/major-robert-a-buntetes-elmaradhatatlansaga-a-legvisszatartobb-ero

Podcast:
https://infostart.hu/audio/D4A1D/D4A1DF67.mp3

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Jelentősen növekednek a gyorshajtási bírságok az új közlekedési rendelettervezetet alapján, amit csütörtökön töltött fel honlapjára a kormány. A dokumentum alapján szeptember 1-től emelnék meg a bírságok összegét - írta meg a hvg.hu.
https://cdn.kormany.hu/uploads/document/c/c2/c25/c2517769dbc1785e8b4b081120f5dee39954e462.pdf

A gyorshajtási bírságok sávos értékei így módosulnának:

-- 30 ezer helyett 39 ezer forint
-- 45 ezer helyett 58 500 forint
-- 60 ezer helyett 78 ezer forint
-- 90 ezer helyett 117 ezer forint
-- 130 ezer helyett 169 ezer forint
-- 200 ezer helyett 260 ezer forint
-- 300 ezer helyett 390 ezer forint

A tervezet emellett emelné a személy- és áruszállításban dolgozók ittas vezetése miatt kiszabott büntetések mértékét is:

-- 2000 cm3-nél kisebb motorú jármű esetén 400 ezerről 520 ezer forintra
-- 2000 cm3-nél nagyobb motorú jármű esetén 800 ezerről 1 millió 40 ezer forintra

Egyéb közlekedési bírságok mértéke is emelkedne, az autópálya leállósávjában történő haladásért például 130 ezer, a kötelező haladási irány megszegéséért 65 ezer forint büntetést kellene fizetni. A rendelet a gyártókra is szigorúbb büntetéseket szabna ki, a típusjóváhagyás során elkövetett hibákat is keményebben szankcionálnák.

A rendelettervezetet augusztus 10-ig lehet véleményezni.
https://444.hu/2023/08/03/megemelne-a-gyorshajtasi-birsagokat-a-kormany-szeptember-1-tol

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Tervezz velünk autómatricát! <3

Szívesen tudtára adnád mindenkinek,

-- hogy a 70 az hetven, az 50 az ötven, a 30 az harminc, de #azélet1?

Hamarosan elérhetők lesznek az autómatricáink, amelyekkel a többi közlekedőnek is megmutathatod, hogy te (!) vállalod a sebességhatárok betartását!

A megengedett sebesség túllépésének tragikus következményei lehetnek a védtelenebb közlekedőre nézve, sokak fejében ma mégis "normának" számít figyelmen kívül hagyni a sebességhatárokat.

-- Van is egy szavunk ezekre a közlekedőkre: ==> GYORSHAJTÓ <==

De vajon hogy hívjuk azokat az embereket, akik betartják a sebességkorlátozásokat? Írd meg nekünk kommentben, te mit gondolsz:
https://fbshort.com/azlet1-automatricaterv

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Elengedhetetlen, hogy a közlekedők figyelembe vegyék mindazokat a jelzéseket, melyek a városi forgalomban való haladást szabályozzák, és kialakításuknak megfelelően használják az egyes utakat, útszakaszokat. A biztonságos közlekedés alapfeltétele, hogy az emberek ismerjék és betartsák az egyes közlekedési módokra és eszközökre vonatkozó szabályokat, és nem utolsó sorban legyenek tekintettel egymásra.

Mit teszünk mi a biztonságosabb közlekedésért?

Minden rendelkezésünkre álló eszközzel küzdünk a közlekedés veszélyeinek csökkentéséért, a BKK által tervezett és kivitelezett fejlesztéseket a közlekedésbiztonsági elveknek megfelelő módon alakítjuk ki. Egységes, könnyen alkalmazható, az egész városra érvényes ajánlásainkat kézikönyvbe gyűjtjük, hogy Budapest-szerte ennek megfelelő infrastrukturális környezetet lehessen kialakítani. A Budapest Közúttal karöltve folytatjuk az eddig is létező gyalogátkelők felújítását, újak kijelölését, és az útburkolati jelek megújítását. Fontosnak tartjuk, hogy a jelzőlámpával nem biztosított zebrák környezetében maximum 50, de inkább 40 km/óra legyen a megengedett sebesség.

Emellett tévhitek megdöntésével, tények és adatok bemutatásával alakítjuk a közgondolkodást. Ilyen tény például, hogy ha egy gépjárművezető 30 helyett 50 km/órás sebességgel üti el a védtelen, gyalogosan közlekedő embert, közel 400 százalékkal magasabb az esélye annak, hogy az halálos sérülést szenved. Egy lakóutcában 30 helyett 50-nel menni arányosan olyan, mint az Árpád hídon 70 helyett 120-szal haladni. Már a kis mértékű sebességtúllépés is emberi életekbe kerülhet.

A gépjárművezetők egyéni felelősségének fontosságát hangsúlyozzák azok az autós influenszerek és médiumok is, amelyek felvállalták a kampány népszerűsítését, üzeneteinek megosztását:

Alapjárat.hu
BpiAutósok.hu
Begurulva.hu
Berta István
Egyszermarlattamautot.hu
Járókelő.hu
Podcars.hu
https://bkk.hu/hirek/azelet1/

Válasz