Közlekedés: 73 éve, november 11-én tért át Budapest a jobboldali közlekedésre. Volt halálos baleset is. Az első tapasztalatok, az első órák beszámolója ... (forrás.nol.hu) (kép)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2894 db
  • Videók - 758 db
  • Blogbejegyzések - 910 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 587 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2894 db
  • Videók - 758 db
  • Blogbejegyzések - 910 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 587 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2894 db
  • Videók - 758 db
  • Blogbejegyzések - 910 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 587 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2894 db
  • Videók - 758 db
  • Blogbejegyzések - 910 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 587 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

73 éve, november 11-én tért át Budapest a jobboldali közlekedésre. Volt halálos baleset is. Az első tapasztalatok, az első órák beszámolója ... (forrás.nol.hu)

A kép forrása:
http://nepszava.hu/cikk/1039061-igy-tert-at-budapest-a-jobboldali-kozlekedesre

"A nagy francia forradalom idején szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a ribillió ellenfelei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így nem csoda, hogy Napóleon a közlekedés megváltoztatása mellett döntött. Rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga balkezes volt. Napóleon fél Európát elfoglalta, és ezekben az országokban bevezette a jobb oldali közlekedést. Az országutak gyakorlatilag egy kocsi elhaladásához elegendő, két keréknyom távolságnak megfelelő szélességűek voltak, így folyamatos kétirányú forgalomról nem lehetett beszélni, csupán arról, hogy találkozáskor a lassúbbnak merre kell kitérnie."
(forrás WikiPédia)

Látta 283 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 3 éve

Néhány perc múlva hajnali 3 óra. A Nagykörút nedves kövezete halványan csillog a lámpafényben, lassan bandukolnak a járókelők. Néha, nagyritkán egy autó fut végig az úton és a párás éjszaka távolába vész.

A mutató lassan közeledik a tizenkettes felé: már csak másodpercek választanak el a változás időpontjától. Az Erzsébet körút üres kocsiútján magános autó halad a Nemzeti Színház felé, lassan, szinte tapogatódzva. Egyszerre egészen lelassít, látni a homályosan világított vezetőfülkében, hogy a sofőr órájához hajol, bólint magában, aztán kinéz mindkét ablakán, előre-hátra pillant, fordít egyet a volánon, lassú, széles ívben átkanyarodik baloldalról jobbra és folytatja útját.

Budapest megkezdte a változott irányú közlekedést.

A járókelők meg-megállnak, nézegetik a közeledő járműveket, derűs kiáltásokkal figyelmeztetik a „lemaradt" vezetőket, hogy csapjanak át a jobboldalra.

— Maga külföldi?... Még mindig nem szokta meg?... Önállósította magát, öregem? — ilyen megjegyzéseket lehet hallani. A budapesti ember kedélye mindent megszínesít, még az egyszerű közlekedéstechnikai változásban is élményt és mulatságot talál.

Hajnali fél négy. A Rákóczi út és körút sarkán meglepett emberek mutogatnak a Keleti pályaudvar felé. Első pillanatban szokatlan a látvány, csak később lepődik meg mindenki. Egy Beszkárt-szerkocsi közeledik a pályaudvar felől — menetirányának baloldalán. Az emberek úgy néznek a kocsira, mint valami vízözönelőtti jelenségre: baloldalon megy, holott már félórája jobboldali a közlekedés.

A közönség: derűsen fogadta a közlekedés új rendjét és csakhamar megszokta az új oldalon való fel-, és leszállást. Egész vasárnap megkettőzött. közlekedési rendőrőrszemek voltak szolgálatban.

Beszkárt-mérnökök és rendőrtisztek figyelték az uccát. Az első jobboldali hajtásos közlekedési baleset vasárnap reggel 8 órakor történt.

A Vígszínház előtt egy 6-os villamos elütötte Gondos Jakab 70 éves ügyvédet, akit a mentők a Rókus-kórházba vittek. Tíz órakor a Baross téren helytelen váltókezelés miatt kisiklott egy 67-es villamos. Egy kalauznő megsérült.

A forgalom a déli óráikban zsúfolt volt. Ez volt az első vasárnap, amikor nem jártak az autóbuszok és taxik.

Az útvonalakon a rendőrség hangszóróval felszerelt autója az új közlekedési rend szabályaira figyelmeztette az ucca közönségét.

Hétfőn indult meg a rendes hét-köznapi közlekedés.

A Széli Kálmán téri új autóbusz-állomás és a Calvin tér próbája volt ez a nap. Egy kis szorongással álltak az események előtt, de nem történt semmi baj.

Általában megállapítható, hogy az új hajtási irány, zökkenő nélkül lépett életbe. Az új közlekedési rend több helyen szükségessé teszi egyes kiugró uccasarkok levágását. Ezt a munkát még csak ezután végzik majd el, mert a gyakorlatban derült ki, hogy egyes helyeken módosítani kell az új intézkedéseket. Egyes pontokon több változtatásra lesz szükség.

Az új hajtási rend hétfőn halálos áldozatot követelt Újpesten.

Schwartz József kocsis megfeledkezett a jobboldali közlekedésről. baloldalon szállt le kocsijáról és egy arra haladó 91-es jelzésű villamos halálra gázolta. Holttestét a tűzoltók és a Beszkárt szerelői emelték ki a villamos alól.

A közönség legyen óvatos, amíg meg nem szokja a jobboldali közlekedést!

forrás: Népszava 1941. november 11.

A jobboldali közlekedés 70 éves Magyarországon
http://iho.hu/hir/a-jobboldali-kozlekedes-70-eves-magyarorszagon
írja az iho.hu, MTI forrás alapján
2011.7.4.

Kapcsolódó:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Jobb_%C3%A9s_bal_oldali_k%C3%B6zleked%C3%A9s
http://mnl.gov.hu/a_het_dokumentuma/jobbra_tarts.html
http://androbit.net/mini/755/tudtad_e_miert_nem_kozlekedunk_a_bal_savban.html
http://voices.nationalgeographic.com/2013/05/31/the-right-and-left-stuff-why-countries-drive-on-different-sides-of-the-road/
http://fovarosi.blog.hu/2011/11/09/jobboldali_vezetes
http://nepszava.hu/cikk/1039061-igy-tert-at-budapest-a-jobboldali-kozlekedesre

Hetven éve, 1941. július 6-án új közlekedési rend lépett életbe Magyarországon: bevezették a jobboldali közlekedést.

A változás ekkor még nem érintette Budapestet, a fővárosban néhány hónappal később, november 9-én álltak át az új közlekedésre.

A baloldali közlekedés eredetéhez számtalan, nem bizonyítható legenda kapcsolódik. Akad olyan vélemény, amely szerint már a régi rómaiak is az út bal oldalán közlekedtek, hogy – lévén az emberek többsége jobbkezes – veszély esetén gyorsan elő tudják rántani fegyverüket. Hasonló megfontolásból a középkori szekerek és a hintók is a bal oldalon haladtak, hogy a vezetők ostort tartó keze szabadabb legyen. Az erre vonatkozó első írásos anyag az 1300-as évek elejére datálódik, VIII. Bonifác pápa bullája azt tanácsolta a Rómába tartó zarándokoknak: jobb kézbe fogott karddal utazzanak, mert így jobban tudják magukat védeni.


A közlekedés rendjén az annyi mindent megreformáló Napóleon változtatott. Egyesek úgy vélik, azért, mert ő maga balkezes volt, mások szerint azért, hogy az általa meghódított országokban ne úgy közlekedjenek, mint Angliában, megint mások szerint azért, hogy jobbra igazodó katonái meglephessék az ellenséget. Akármi volt is a császár indoka, Európa nagy részén (és persze az új módihoz alkalmazkodó országok gyarmatain is) áttértek a jobboldali közlekedésre. Mindez azonban csak a közutakra igaz: magában a változást elindító Franciaországban például a vasutakon a mai napig baloldali a közlekedés (miként nálunk is a gödöllői HÉV-en), és a repülésben és a hajózásban a kikerülést jobbról végzik.


A háborúk után több országban visszatértek a baloldali közlekedéshez, így Ausztriában és Magyarországon is. Érdekesség, hogy Ausztriában még egy évszázada is egyes tartományokban jobb, másokban baloldali közlekedés volt, a vezetők nem kis bosszúságára. A jobboldali közlekedés fokozatosan hódított teret, Oroszország az első világháború végén tért rá át, majd az 1930-as években valamennyi Magyarországgal szomszédos államban bevezették.


Az elszigetelődés elkerülése érdekében végül a kontinensen utolsó előttiként Magyarország is átállt a jobboldali közlekedésre (Svédország csak 1964-ben változtatott). A döntésnek oka volt a német orientáció, és az is, hogy a bécsi döntések által visszacsatolt területeken már jobboldali rend volt. A közlekedési tárca 1939 júniusában már határozott a változásról, de a bevezetés a háború miatt két évet tolódott.


Az 1941. június 26-i 187 000/1941. BM rendelet szerint az áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor Budapestet és környékét kivéve az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és környékén tértek át a jobboldali rendre. Az előmunkálatokat áprilisban kezdték: a rádió figyelmeztette a lakosságot, a lapok tájékoztató cikkeket közöltek, az iskolák az új rendet elmagyarázták a gyerekeknek. Július 6-ától a Budapest körüli határvonalon burkolati jelek, táblák terelték a járműveket megfelelő sávokba. Az áttérés simán lezajlott, csak egy baleset történt: egy fehérvári kalauz a lezárt baloldali ajtónak dőlve kiesett a járműből.
A fővárosi tömegközlekedés november 8-án 23 órakor leállt, hajnalig elvégezték a műszaki átalakításokat. Az átállás nem okozott gondot a Beszkárt villamosainál, ezeknek ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett vágni, a költség 12 millió pengő volt.

Érdekesség a gödöllői helyiérdekű balirányú közlekedése napjainkban. Mondhatjuk, hogy „úgy felejtették” a vonalat. A „Százlábú híd” háború utáni újjáépítésekor az egyik forgalmi sáv a Keleti pályaudvar irányú vágánymezőre került. A közlekedési balesetek elkerülése érdekében megtartották a HÉV „balra tarts” irányát. Amióta viszont az Örs vezér tere lett az új végállomás, nem hagyományőrzésből, inkább a pénzhiány miatt nem épült át a pálya a mai napig.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A BKV üzemeltetéstechnikai okok miatt ideiglenesen...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A tervek szerint június utolsó hétvégéjén engedélyezik a ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Június 16-tól iskolakezdésig, szeptember 2-ig ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A következő japán felirat jelentése: „Véletlenül ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Faramuci módon a legkeresettebb hazai...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Erfurtban egy játszótér közelében egy üveg tojáslikőr ...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Az első adag, lángvágó általi halálra ítélt EvA metrót múlt ...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Csökkentette az állam a 4-es metró állami finanszírozását ...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Búcsú a 134 éves belgrádi főpályaudvartól A vasútépítés ...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Még a nyár vége előtt lezárná a BKV a milliárdos összegű ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu