Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A Module Close To egy 11 európai uniós országban működő, az Európai Unió által támogatott projekt. E prevenciós jellegű non-profit kezdeményezés az osztrák Forschungsgesellschaft Mobilität (Osztrák Közlekedéstudományi Kutató Intézet, FGM) gondozásában áll - mondta el Kibédi-Varga Lajos, okleveles közlekedésmérnök, projektfelelős, a TeRRaCe Kft. munkatársa, a magyarországi projektet lezáró konferencián február 12-én Budapesten.
Magyarországot a Module Close To nemzetközi balesetmegelőzési programban a TeRRaCe Mérnöki és Területfejlesztési Tanácsadó Kft. képviselte. Munkájukat számos szervezet (Országos Balesetmegelőzési Bizottság, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Lánglovagok - Tűzoltóportál, Veszprémi Mozgássérült Egyesület) és autósiskola segítette.
A projektfelelős elmondta: a program ötletét az adta, hogy a közlekedési balesetek 96 százaléka emberi mulasztás miatt következik be, ezen belül pedig a nemzetközi statisztikák alapján a 18-25 éves fiatalok tartoznak a legveszélyeztetettebb korosztályba. Az általuk elszenvedett illetve okozott balesetek (gyorshajtás, alkoholos befolyásoltság, stb.) jelentős része megfelelő gondolkodásmóddal és tapasztalatokkal elkerülhető lenne.
Ezeket a problémákat európai szinten is felismerték, és nemzetközi összefogással tesznek ellene. Ezek az intézkedések a balesetek okozóinak felelősségre vonása mellett a hatékony megelőzésre helyezik a hangsúlyt.
A projekt lebonyolításának alapötletét a drog és AIDS megelőző programok adták, ahol az „egyenlő felek párbeszéde" módszerével közelítenek a fiatalokhoz. Esetünkben a kezdő autóvezetők az oktatást, személyes élményeket egy olyan, korosztályukban és tapasztalataikban hozzájuk hasonló önkéntestől kapják, aki egy már okozott vagy szenvedett el balesetet.
A baleset-megelőzési oktatások módszere, hogy az autósiskolákban fiatal autóvezetők egy csoportját (alkalmanként 10-20 főt) egy csoportfoglalkozásokban jártas szakember és egy fiatal önkéntes (peer mentor) szólítja meg néhány valós életből vett példán, baleseten keresztül. A fiatal önkéntes - mint okozó vagy áldozat - egy fél-egyórás interaktív beszélgetés keretében ráébreszti a hallgatóságot a közlekedés veszélyeire. Fontos, hogy a cél nem a vezetéstől való elijesztés, hanem a vezetés, mint cselekvés felelősségtudatának erősítése, azaz a hangsúlyt inkább a gyorshajtás, az alkohol- és drogfogyasztás elkerülésére fektetjük. A foglalkozásokon részt vettek pszichológusok is, akik segítették feldolgozni a felidézett negatív élményeket azoknál a tanulóknál, akik már átéltek súlyos lelki megrázkódtatást okozó balesetet.
A projekt célja az volt, hogy Európában összesen tízezer tanulóvezetőt érjenek el személyesen 2009 májusáig, és a nemzetközi példák alapján baleset-megelőzési foglalkozásokat építsenek be a hazai járművezető-képzés folyamatába. A projekt 2007 áprilisában kezdődött, és annak dokumentálásával hivatalosan 2010 márciusában zárul le. Utalt arra, hogy ezen időszak alatt összesen 14 ezer fiatal gépjárművezetést tanulót sikerült elérni, vagyis az eredeti tervet jócskán túlszárnyalták. A TeRRaCe szakemberei összesen 1300 fiatal közlekedésbiztonsági foglalkozását szervezték meg.
A projektfelelősök a program kezdetén felvették a kapcsolatot az autósiskolákkal, kerestek és felkészítették az oktatókat, illetve a peer mentorokat. Ez utóbbiakat meggyőzni nehezebbnek bizonyult, mint először gondolták. Foglalkozásokat tartottak autósiskolákban, és középiskolákban. Távlati cél, hogy az általános iskolákban is szervezzenek hasonló foglalkozásokat. A projektfelelősök további feladata volt szakmai konzultációk tartása a döntéshozók bevonásával. Ezek mellett a tanulókkal kitöltetett kérdőívek feldolgozása, kiértékelése. is munkájuk részét képezte. A programfelelősök hangsúlyt helyeztek a publikációkra és a projekt eredményeinek terjesztésére annak érdekében, hogy a projekt által kiváltott hatás és ezáltal a projekt megvalósítására fordított források hasznosulása a lehető leghatékonyabb lehessen.
A program elképzelése az is volt, hogy egy új, gyakorlati oktatási modult fejlesszenek ki a tanulóvezetőknek, továbbá a fiatal vezetők kockázatvállaló magatartását megváltoztassák, és ezek eredményeként a balesetek számát csökkentsék ebben a 18 és 25 év közötti korcsoportban. Távolabbi cél az is, hogy ezeket a tapasztalatokat beépítsék a honi gépjárművezető képzésbe.
Kibédi-Varga Lajos közölte: a Module Close To programról DVD melléklettel ellátott kézikönyv készül, amelyben bemutatják a részletes módszertanát annak, hogy hogyan szervezhet meg bármely oktatási intézmény önállóan egy MCT projektet. A kézi könyv tartalmazza a szervezeti feladatokat, a peer mentor felkészítő foglalkozást, a járművezető oktatók trénereinek felkészítését, valamint a foglalkozást az autósiskolák tanulóival.
A konferencián részt vettek a közlekedésbiztonsági szakterület jelentős képviselői. Előadást tartott többek között Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, aki ismertette az elmúlt évek baleseti statisztikáit, és bemutatta a Rendőrség közlekedésbiztonság fejlesztése érdekében tett és tervezett intézkedéseit. A hazai közúti biztonság statisztikáit és várható tendenciáit a kutató szemével elemezte Dr. Holló Péter professzor, egyetemi tanár. Dr. Gorove László, az Országos Mentőszolgálat főigazgató helyettese a közúti balesetek súlyosságára hívta fel a figyelmet, és szemléletes példákon keresztül mutatta be a mentést ellátó szakemberek veszélyes és kihívásokkal teli munkáját.
A Module Close To projekt módszereinek hazai gépjárművezető képzésbe integrálhatóságát, a járművezető képzés fejlesztésének szükségességét és lehetőségeit fejtette ki Ipolyi-Keller Imre, a BME Gépjárművek Tanszékének ügyvivő szakértője. A képzés gyakorlati megvalósítását végző autósiskolák képviseletében szólalt fel Pető Attila, az Iskolák a Biztonságos Közlekedésért Egyesület Elnöke, valamint Rajna Ervin, a Magyar Autósiskolák Szövetségének Elnöke. A balesetet okozó fiatalok jóvátételi lehetőségeit, a Module Close To projekttel való szakmai partnerkapcsolatot az Igazságügyi Hivatal Pártfogó Felügyelői Szolgálata képviseletében Horváthné Mátrai Katalin és Vékonyné Róka Judit ismertette. (Néhány előadást a későbbiekben részletesebben ismertetünk.)
A konferencia kerekasztal beszélgetés keretében kitért a közlekedésbiztonság fejlesztése érdekében előttünk álló feladatokra, és az ehhez szükséges együttműködés kereteire. Élénk szakmai vitát követően egységes megállapításra jutottak az autósiskolák és a közlekedési hatóság képviselői. E szerint a stratégiai irányok meghatározása után a minőségi munkát a mindennapokban tevékenyen együttműködve, szakmai elhivatottsággal, a fiatalok felelősségtudatának fejlesztésével és közlekedésre nevelésével kell folytatni. A programról bővebb információk ide kattintva érhetők el.
Strbik László (Integrátor Fórum)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
Egyszerűsödő ügyintézés a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál is - megszavazták, érvényes 2016. január 1-től
Évértékelő röviden - Interjú Óberling József r. ezredessel
TISPOL ellenőrzések - 2015