Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=955
2015-02-19 | GI
Interjú Óberling József r. ezredes úrral, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetőjével, az ORFK-OBB ügyvezető elnökével
Hogyan értékeli a 2014-es évet a közúti közlekedésbiztonság szempontjából? Hogyan alakultak tavaly a baleseti adatok hazánkban?
A
2014. évi előzetes adatok változatos képet mutatnak a baleseti adatok
alakulása szempontjából. Egyes adatok kedvezőtlenebbek, mint 2013-ban
voltak, míg más adatok vonatkozásában folytatódott a korábbi évek
kedvező trendje.
Említene néhány példát?
A
személysérüléses közúti balesetek száma például csekély mértékben,
mintegy 0,5%-kal növekedett 2013-hoz képest, míg a halálos áldozatok
számában 3,5%-os növekedést mérhetünk. Érdekesség, hogy november végén
mindkét említett területen még javuló baleseti adatokról számolhattunk
be, de decemberben sajnos több baleset történt hazánk közútjain, és azok
általában súlyosabbak voltak, mint egy évvel korábban.
Tavaly
ugyanakkor csökkent a súlyosan sérültek száma, és kevesebben okoztak
balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban az előző évhez képest.
Érdemes kihangsúlyozni, hogy az ittasan okozott balesetek terén az
ezredforduló óta 2014. volt a legsikeresebb esztendő. Ez természetesen
nem jelenti azt, hogy nincs már teendő ezen a területen, hiszen ma még
mindig minden tízedik személysérüléses közúti baleset hátterében az
ittasság áll.
Ha pedig az elmúlt évi baleseti adatokat nem
2013-hoz viszonyítjuk, hanem az elmúlt öt évre visszatekintve vizsgáljuk
meg, azt láthatjuk, hogy az új évtizedben javult a hazai utak
biztonsága. Ennek legfőbb mutatója, hogy a közúti balesetek halálos
áldozatainak száma 2010. óta hatodával csökkent.
A közlekedők
többségének a rendőrökről alapvetően a sebességellenőrzések jutnak az
eszébe. Miért éppen a sebességellenőrzés áll a rendőri intézkedések
célkeresztjében?
A közterületi rendőri jelenlétnek Európa
minden országában jelentős limitje van. Így van ez nálunk is. Ennek
megfelelően a rendőrség leginkább a kiemelt kockázatú közlekedési
szabályszegések visszaszorítására koncentrál. Tény, hogy a
sebességtúllépés a közúti balesetek legfőbb oka, Magyarországon például
tavaly a balesetek 28%-ának hátterében a gyorshajtás állt. Ezekben a
balesetekben az érintettek sérülési, halálozási kockázata jelentősen
magasabb az átlagnál, nem véletlenül nevezik a gyorshajtást az Európai
Unióban a közutak első számú gyilkosának. Álláspontom szerint a
gyorshajtások számának visszaszorítása nélkül a hazai és közösségi
közlekedésbiztonsági célkitűzések nem teljesíthetők, tehát a
sebességellenőrzésre az elkövetkezendő időszakban is elengedhetetlenül
szükség van.
Tevékenységünk azonban nem csak a gyorshajtók
kiszűrésére irányul, hiszen hosszú évek óta nagy figyelmet fordítunk az
ittas járművezetés visszaszorítására, valamint a passzív biztonsági
eszközök használatának további terjesztésére. Részt veszünk továbbá a
TISPOL által szervezett európai közlekedésbiztonsági kampányokban, ami
évi kilenc fokozott ellenőrzést jelent egy-egy előre megadott
beavatkozási területen, de a közlekedés legvédtelenebb képviselőinek
biztonságát is szem előtt tartjuk.
Hamarosan új országos forgalomellenőrző kamerarendszer működése veszi kezdetét hazánkban. Mit lehet tudni ennek hátteréről?.
Az
Európai Unió tagállamaiban a közúti ellenőrzéseknek igen fontos
szerepük van. A közúti ellenőrzések hatékonyságát azonban a forgalom
folyamatosságának biztosítása, valamint a balesetben meghalt személyek
számának csökkentése érdekében növelni kell. Ennek egyik legfontosabb
területe, hogy a hagyományos ellenőrzések megtartása mellett jelentősen
növekedik a korszerű, automata eszközökkel végrehajtott ellenőrzések
száma és részaránya. Hazánkban is már évek óta időszerűvé vált egy
automata, országos lefedettséget biztosító forgalomfelügyeleti
kamerarendszer létrehozása, mely heteken belül megkezdi működését. Az
Európában egyedülálló rendszer a VÉDA nevet kapta. (erről bővebben
lentebb)
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság hazai
prevenció egyik meghatározó képviselője. Mi jellemezte a rendőri
baleset-megelőzési munkát 2014-ben?
Az ORFK-OBB a prevenció
eszközeivel járult hozzá ahhoz a munkához, mely közúti közlekedésünk
biztonságosabbá tételére irányult. Kezdeményezéseink tavaly elsősorban
az ittas vezetés visszaszorítására, a védtelen közlekedők, ezen belül is
a kerékpárosok és motorkerékpárosok biztonságának fokozására
irányultak, de nagy figyelmet fordítottunk a legkisebb közlekedők, a
gyermekek közlekedésre felkészítésére is.
Az elmúlt évben a
közlekedésbiztonsági kommunikációs munkánk és kampányaink mellett
megszerveztük a már jól ismert, felmenő rendszerű országos
vetélkedőinket, szakmai versenyeinket, és más rendezvényeinket, továbbá
folyattuk az „Iskola rendőre” programot, mely végrehajtásához az új
tanévben több mint 2 800 általános iskola és középiskola csatlakozott.
A
2013-ban kísérleti jelleggel megindított, első alkalommal mindössze öt
megyét és 150 fiatalt érintő „Sulimoped” programot kibővítettük,
országos szintre emeltük. Ennek köszönhetően tavaly a segédmotoros
kerékpáros képzés a főváros mellett valamennyi megyére kiterjedt, s 728
fiatal képzésére kerülhetett sor. A 8. osztályos tanulók képzése
egyébként tantervi órakereten kívül, elektronikus oktatási módszerek és
részben szimulátorok alkalmazásával valósult meg. A program kibővítése
és sikeres végrehajtása természetesen a technikai háttér kiegészítését
is igényelte, ezért tavaly személyi védőfelszereléseket, segédmotoros
kerékpárokat, s azok szállításához utánfutókat szereztünk be.
És végezetül: hogyan tovább 2015-ben?
Tervszerűen
folytatjuk tovább a munkánkat. Januárban elfogadtuk az idei
baleset-megelőzési irányelveket, melyek az előre látható és tervezhető
feladatainkat tartalmazzák, ide értve a főbb kampányokat,
közlekedésbiztonsági vetélkedőket, rendezvényeket stb. Természetesen
rugalmasan bővítjük a feladatok körét, amennyiben menet közben ennek
szükségét érezzük.
A tradicionális programjaink megtartása
mellett idén is folytatódik az „Iskola rendőre” kampány,
továbbfejlesztjük a „Sulimoped” programot, mely keretében reményeink
szerint idén már ezer fiatal képzésére kerülhet sor. A tervek szerint a
képzésben a hátrányos helyzetűek mellett a kiemelkedő tanulmányi
eredményt elérő diákok is részt vehetnek.
A 2015-ös esztendőt
gyalogos és kerékpáros balesetek visszaszorítása évének nyilvánítottuk,
hiszen elfogadhatatlan, hogy átlagosan számítva minden harmadik közúti
halálos áldozat a gyalogosok és kerékpárosok köréből került ki. Március
végén egy gyalogos és kerékpáros közlekedésbiztonsági konferenciát
szervezünk a Nemzeti Közlekedési Hatósággal és a Közlekedéstudományi
Intézettel együttműködésben, majd napról napra fogjuk végezni azt a
tevékenységet, mely a közúti balesetek és tragédiák megelőzésére
irányul.
Köszönöm az interjút!
VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=948
2015-02-05 | GI
Az
új országos forgalomfelügyeleti hálózat működése 160 db mobil KKEP
rendszerbe állításával veszi kezdetét. A készülékek egyidejűleg számos
jogsértés felderítésére lesznek alkalmasak. Az év végére várhatóan a fix
kamerarendszer telepítése is megtörténik.
Mindennapi közlekedésünk és megélhetésünk elválaszthatatlanok egymástól. Minden közlekedőnek alapvető joga és érdeke, hogy biztonságban érezze magát, és épségben eljusson oda, ahová elindult. Ezeknek a gondolatoknak a jegyében nem lehet kérdéses, hogy közúti közlekedésünk biztonsága egyike azoknak a tényezőknek, melyek életünket, életvitelünket, testi épségünket és egészségünket leginkább befolyásolják.
A közúti közlekedés biztonsága nagyban múlik az ellenőrzések gyakoriságán, hatékonyságán, hiszen a balesetekhez vezető jogsértéseket, szabályszegéseket maguk a közlekedők követik el. Hazánkban az előttünk álló évek egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági feladata a közúti ellenőrzések hatékonyságának és szintjének növelése, a hazai közlekedésbiztonsági érdekekre, a megfogalmazott célkitűzésekre és az emberi életek megmentésére tekintettel.
Ennek érdekében a hagyományos ellenőrzéseken túlmenően hazánkban is növelni szükséges a korszerű, automata eszközökkel végrehajtott ellenőrzések számát és részarányát. Már évek óta időszerűvé vált egy automata eszközökből álló, országos lefedettséget biztosító forgalomfelügyeleti kamerarendszer létrehozása, mely heteken belül megkezdi működését. Az Európában egyedülálló rendszer neve: VÉDA.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat elnevezésű projektet konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) közösen valósítja meg. A projekt Támogatási Szerződéseit 2012. október 5-én írták alá, amelyek alapján a rendszer kiépítése hazai költségvetési és Európai Uniós forrásból valósul meg.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat gyakorlatilag két lépcsőből épül fel. Első lépcsőben 160 db változtatható helyű, azaz mobil komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok működésének megkezdésére kerül sor. Az új kamerák országos kiosztása januárban megkezdődött. Jelenleg a kamerák tesztelése folyik, szankció kiszabása nélkül. (Meg kell azonban jegyezni, hogy a korábbiakban beszerzett sebességmérő berendezések továbbra is működnek, joghatásos méréseket eszközölve.)
Az éles üzem várhatóan 2015. március elején veszi kezdetét. A kamerák eleinte sebességmérésre, rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, forgalomtorlódás észlelésére, valamint a járműről készített felvételek továbbítására lesznek alkalmasak.
Az év közepétől az említett alapfunkciók további kiegészítő funkciókkal egészülnek ki. Ezáltal a VÉDA rendszer alkalmas lesz többek között a záróvonal átlépésének észlelésére, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírások, a forgalomirányító fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások, a leállósáv igénybe vételével, valamint az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére is.
A projekt második lépcsőjében, 2015. harmadik negyedévében kezdődhet meg a fix telepítésű KKEP-k működése, ezzel válik teljessé a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat kiépítése. A fix kamerák a mobil eszközökhöz hasonlóan multifunkcionálisak lesznek, s azokkal egységes rendszert képeznek. Azt, hogy az egyes eszközök mely szabályszegések felderítésére és rögzítésére legyenek alkalmasak, a felügyelet alá vont útszakasz jellegétől függően lehet megválasztani.
A VÉDA kamerahálózat működését, a különböző rendszerelemek összekapcsolását, a rögzített információk továbbítását, valamint feldolgozását a Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszer (KAFIR) végzi.
A VÉDA kamerahálózat működésétől a közúti közlekedésbiztonság javítása, a balesetek számának csökkenése, valamint további emberéletek megmentése várható. A projekt igazodik a hatályos EU, valamint hazai közlekedésbiztonsági programokhoz, s hozzá kíván járulni ahhoz a célkitűzéshez, mely évtizedünkben, azaz 2010 és 2020 között felére kívánja csökkenteni a közúti balesetben meghalt személyek számát. Ez számokban kifejezve Magyarország vonatkozásában évi 370 ember életének megmentését jelentené az évtized végére, tekintettel arra, hogy 2010-ben a közúti közlekedés 740 halálos áldozatot követelt.
A VÉDA projekt hivatalos közleményének letöltése pdf-ben
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
TISPOL ellenőrzések - 2015
Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Road Safety - a biztonság az első | oktató projekt gyermekeknek (HUMDA)