Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ma
Októberben kapcsolják össze a szétvágott Margit hidat
Az esős időjárás miatt elhúzódott a munka augusztusban, de ez egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A hosszanti tengely mentén szétvágott hidat 2010. október végén - november elején kapcsolják össze, tudtuk meg. Elkezdődött a híd festése és a műemléki rekonstrukció is.
Az esős időjárás hátráltatta a korrózióvédelmi munkák befejezését, tekintettel arra, hogy ehhez a munkafolyamathoz száraz időre van szükség, áll a Margit híd felújításának augusztusi jelentésében. A munkálatok elhúzódása egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A két hídfél összekapcsolásának időpontja a jelentés szerint 2010. október végére – november elejére tehető.
A felújítást végző konzorcium még mindig nem tudott megegyezni az átadás időpontjáról. A kivitelező a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudná átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adnák át. Ám ezt csúszást a fővárosi közgyűlés júliusi ülésén elutasította, csakúgy, mint a kivitelező 740 millió forintos többletigényét. A tárgyalás jelenleg is folyik az átadás időpontjáról.
1300 köbméter kő, 600 tonna öntöttvas
Szeptember első hetében a hídpillérek restaurálásával elkezdődött a híd műemlék-rekonstrukciója. A következő hónapokban 1300 köbméter speciális mészkövet építenek be a dunai átkelő lábaiba, ennyit használnak fel például a Parlament restaurálásához három év alatt.
Visszakerülnek a régi díszes címerek, az eredeti, párizsi mintára öntött lámpaoszlopok, s a háborúban elpusztult díszes korlátokat is újraöntik. A hídfők aluljáróit ismét a kisföldalattiéhoz hasonló Zsolnay-csempék fogják díszíteni.
Mint azt Wild László, a felújítás építész-történésze elmondta, a Margit híd szépsége 1936-ban érte el a csúcspontját, ezt az állapotot próbálják majd visszaállítani. Az egykori állapotnak megfelelően újjáépítik a középpillér mellvédjeit, ide visszakerülnek az egykori sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is. A középpilléren újra látható lesz a magyar történelmi középcímer és a parlamentihez hasonló kőpárnára ültetett korona is.
Minden óarany-e, ami fénylik?
Napokon belül elkezdik a Margit híd díszítő elemeinek: kandelábereinek, villamos felső vezeték-tartó oszlopainak és eredeti díszes korlátjainak az öntését is. Összesen 600 tonna öntöttvasat használnak fel ehhez.
Kiderült, hogy a híd északi oldalán kétsávos, déli oldalán egysávos, egyirányú kerékpárút lesz, festéssel elválasztva a gyalogosoktól.
Elkezdték a híd alsó részének, főtartóinak festését is. Annak ellenére, hogy a híd szinte minden részletében ragaszkodnak a korhű helyreállításhoz, a híd színe mégsem az eredeti tengerészkék, hanem sárga, azazhogy a hivatalos közlemény szerint óarany lesz.
Kitűzték a számlaper tárgyalási napján
Mint arról beszámoltunk, az Index és a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet pert indított a Margit híd számláinak és alvállalkozói szerződéseinek nyilvánosságra hozataláért. Az első tárgyalási fordulót október 18-ra tűzte ki a Pesti Központi Kerületi Bíróság.
Eldőlt, milyen színben pompázik majd a Margit híd
Óarany színben pompázik majd a jelenleg rekonstrukció alatt álló Margit híd a felújítási munkálatok után – mondta el az InfoRádiónak Tóth Kata, az MH2009 Konzorcium szóvivője. A döntést rendkívül hosszas kutatómunka előzte meg. Eredetileg tengerészkék volt a színe a hídnak, de azóta többször is felújították, s a színét is megváltoztatták. A mostani munkálatok előtt például okkersárga volt.
Mint Tóth Kata elmondta, az óarany kiválasztásának praktikus okai vannak: ugyanis, ha esetleg sérülések keletkeznek a híd festésén, akkor ezt a színt sokkal könnyebb kikeverni, mint a tengerészkéket.
Régen
A Margit híd regényes története - I.rész (1876-1945)
"Mult vasárnap nyitották meg ünnepélyeséggel a közhasználatnak már február végén átadott Margithidat, mely hatalmas s egyuttal ékes kapocs gyanánt fűzi egymáshoz hosszu évszázadok tartamára a főváros két partját."
E szavakkal kezdi beszámolóját a Vasárnap Újság 1876. május 7-i száma a város új hídjának megnyitójáról. A Lánchíd megépülte után 20 évvel a fővárosnak máris új közúti hídra volt szüksége. A főváros egyesítése is lógott már a levegőben, és az egyetlen összeköttetés is kezdett túlterheltté válni. Komoly jogi akadály volt azonban a Lánchíd Társaság érvényben levő szerződése, mely szerint 90 éven át (!) nem lehet a átkelőtől a folyón felfelé és lefelé 1-1 mérföld távolságban új hidat verni.
Ez a szerződés 1937-ben járt volna le, így maradt a kivásárlás. 1871-ben írták ki a tervpályázatot, melyre több mint harminc pályamű érkezett. A nyertes pedig a francia Ernest Gouin lett. Az építkezés 4 éven át tartott, 1876. április 30-án adták át a forgalomnak a kész műtárgyat.
Az ötezer tonnás vasszerkezet darabjainak gyártása Franciaországban történt, majd a helyszínre szállítást követően a francia kivitelezők emelték a helyükre őket. A pillérek díszeit, a hajóorron ülő alakokat a párizsi A. Thabard szobrász készítette. Állítólag az építkezés során több mint 360.000 szegecset használtak fel. A hídfőkben földtöltés készült, a lehajtók teljes burkolására csak később került sor. A vámszedőházak felépültére 1886-ig várni kellett.
Akárcsak egy párizsi híd
A Margit-sziget egyre növekvő népszerűsége tette indokoltá az eredetileg is kiépíteni tervezett szigeti csatlakozás, az ún. szárnyhíd megépítését. Az 1899-ben kezdett munkálatok során az eredeti hídszerkezet képével nagyjából megegyező kialakításban került sor a bővítésre. A tervezők és kivitelezők ekkor már egyaránt magyarok voltak. Az átadásra 1900. augusztus 19-én került sor. A sziget ettől a naptól fogva közelíthető meg "száraz lábbal". A 70 méter hosszú szerkezet építési költségeit nem kis összeggel támogatta József Főherceg, akinek kezelésében a sziget állt ekkor. A szárnyhíd kiépítéséhez kapcsolódva került sor a Margit-sziget déli végének rendezésre, mely során 1/6-ával nőtt területe.
A '30-as évekre a híd állapota hasonlóan leromlott volt, mint mostanság. A bővítésről szóló döntést a világválság miatt halasztni kellett, sőt a főváros több ízben tiltakozott is a minisztériumi döntés ellen. 1935 és 37 között mégis sor került a híd első szélesítésére. Ennek során dél felé bővítették a pilléreket, a szobrokat szétszerelték - majd új helyükön újra összerakták - az addigi 6 támív mellé újabb kettőt építettek be. A járdák 10 centivel, az útpálya több mint 5 méterrel lett szélesebb.
Az 1935-37-es átépítés közben (A Szegedi Egyetem digitalizált fényképei az építkezésről - 28db)
7 évvel később, 1944. november 4-én, szombaton a híd Pest felé eső három íve déli 12 óra körül teljes forgalom alatt felrobbant és a Dunába rogyott. A Pesti Hírlap harmadnapra rá is csak a következő szösszenet hozta le:
A Nemzetvezető részvéte a Margit-hidi szerencsétlenség miatt
Szőllösi Jenő helyettesminiszterelnök vasárnap a Nemzetvezető megbízásából felkereste Mohay Gyulát, Budapest székesfőváros főpolgármesterét (...) és kifejezte a Nemzetvezető részvétét a Margit-hidon történt, áldozatokat követelt robbanási szerencsétlenség miatt.
A főpolgármester (...) felkérte a helyettesminiszterelnököt, hogy a kifejezésre juttatott részvétért tolmácsolja köszönetüket a Nemzetvezetőnek.*
A Margit-hidon munkálatok közben úgy látszik a gázvezeték hibája folytán szombaton robbanási szerencsétlenség történt, amelynek a folytán a forgalom a hídon megszakadt. Sajnálatosképpen a szerencsétlenségnek emberélet is esett áldozatul. A hivatalos vizsgálat folyamatban van. (...)
Pesti Hírlap, 1944. november 6. - hétfő
Komolyan vehető vizsgálat aligha folyt le, a háború után viszont annál jobban igyekeztek tudatosítani az emberek fejében az igazságot, hogy a váratlan robbanást a híd aláaknázását végző német hadsereg utászai okozták. A pontos okot máig nem tudni, és valószínűleg soha nem is fog rá fény derülni. 40 német katona és becslések szerint legalább 100-150 (egyes források szerint 600) civil vesztette életét november első szombatján.
A híd megmaradt részeit a visszavonuló német haderő '45. január 18-án röpítette a levegőbe. Az ívek középen kettétörve zuhantak a folyóba. A szárnyhíd robbantása azonban nem sikerült, csupán az útpálya sérült meg súlyosabban, így 70 méteres nyílásával a háború után az egyik legnagyobb épen maradt hídszerkezet lett.
A Margit híd első - vagy inkább az első Margit híd - időszakának ezzel vége. Zárásként a robbanáshoz szorosan kapcsolódó 22 perces dokumentumfilmet érdemes megnézni:
A Margit híd regényes története - II.rész (1945-2008)
A háború utáni helyreállításkor elsőként a megsérült közműveket - gáz, villany, telefon - vezették át egy ideiglenes kábelhídon, ami a sérült pillérek tetején nyugodott. A Szabadság híd után, másodikként a Margit híd helyreállításához láttak hozzá. A közepükön kettétört ívek nagyrészt újrahasznosíthatatlanok voltak, így kiemelték őket a folyóból, szétvágták és máshol hasznosították. Anyaghiány miatt egy vasbetonszerkezetes híd építése mellett döntöttek elsőre, a pillérek felhasználásával.
Ám ezek vizsgálatakor kiderült; annyira megsérültek, a híd kétszeri robbanása miatt, hogy komoly javításokra van szükség, ami időbe telik. A pesti oldal pillérei - a november 4-i robbanás miatt - voltak a legrosszabb állapotban, de az aszimmetrikus erőhatás miatt a középpillér is sérült. Végül az időközben némileg mérséklődött anyaghiány és a pillérek miatt az acélszerkezet mellett döntöttek. Az anyagspórolás érdekében elhagyták a szerkezet erőjátéka szempontjából kevéssé szükséges elemeket, így jelentősen egyszerűbb képet mutat ma az átkelő.
A nagykörút északi hídja 1948-ban
A híd szélessége ekkor nőtt másodszor is: 22.80 méterről 25.40 méterre. Az harmincas évek beli bővítéssel szemben a pillérek meghosszabbítására nem, csak az északi járda konzoljainak meghosszabbítására került sor, így azon az oldalon eltűntek a pillérek útpálya szintjéig felnyúló mellvédjei. A régi korlátot csak a kevéssé sérült szárnyhídon állították helyre, az öntöttvas oszlopok, és természetesen a kőből kifaragott Szent Koronák is eltűntek a hídról.
A középpiléren egykor volt koronát 2003-ban találták meg alacsony vízállásnál a folyómederben. Kiemelték, állítólag a Közlekedési Múzeum tatai úti telepén van.) Lebontották a kevéssé sérült, de funkciójukat vesztett vámházakat is, hogy több helyet teremtsenek a hídfőkben a forgalom számára. A hidat félszélességben 1947-ben, teljesen 1948. augusztus 1-én adták át a forgalomnak. Nyilvánvaló, hogy a háború utáni újjáépítéskor az esztétikai (műemléki) szempontok kevéssé játszottak szerepet - érthető módon - így a híd nyers szerkezetének valójában került helyreállításra.
"Az ívek erőteljesebbek, mint a régiek. Végső szakaszukon elmaradt a zavaros keresztrácsozás. A pályatartókat az ívre helyezett oszlopok tartják csupán. Az új szerkezeten nincs semmi felesleges díszítés. Őszinte egyszerűségükkel hatnak, mint teherhordói a nagy együttesnek."
Ullrich Zoltán, Tér és forma - 1947
A dunaágak feletti 1947-48-as szerkezeten elmaradt a keresztrácsozás
Az utolsó nagyobb, 1978-as felújítás óta eltelt 30 év nem kímélte a hidat. A növekvő forgalom, és az idő igencsak kikezdte némely részét. A legérzékenyebb pont az 1947-48. során készült vasbeton pályalemez. Ezen nyugszanak a villamosvágányok, a járdák és az úttest. Több helyen alá kellett támasztani, szélei málani kezdtek. A fém szerelvényeket kikezdte a rozsda, a korlátok meg-, némely oszlopok kidőltek. Mindegyiket meg kellett erősíteni. A hídszerkezet, ami az útpályát tartja állítólag jó állapotban van, ezért összedőlés nem, maximum az útpálya beszakadása fenyegeti a hidat - megnyugtató.
A Margit híd - III.rész (2010-től: Margit híd 4.0)
Kidőlő oszlopok, hétvégi ideiglenes kerékpárút, megerősített korlátok, aláhulló vasbetondarabok. Valami ilyesmi lenne a megkérdezett fővárosiak asszociációja második legrégebbi átkelőnkről. Felújításra alaposan megérett már, és tudják ezt a városházán is. A tervek már készen állnak, most már csak a kivetelező kiválasztása van hátra, és ha minden igaz 2009 első felében megkezdődnek a tényleges munkálatok, lezárják a hidat, amin csak a tömegközelekedés, és a gyalogosforgalom mehet át - pár napot kivéve.
Időszak | járda | úttest | össz | % |
1876-1935 | 2,90 | 11,05 | 16,86 | 100 |
1937-1945 | 3,00 | 16,80 | 22,80 | 135 |
1948-2008 | 3,70 | 18,00 | 25,40 | 151 |
2010- | 28,35 |
168 |
A Margit híd szélesedése nem ér véget
A FŐMTERV tervei - pirossal a második ütem
Forgalmi változások
A tervek szerint a híd immáron harmadszor fog szélesedni. Sajnos ez most sem jár a pillérek hosszabbításával, így azok még beljebb kerülnek az északi oldalon a pályatest alá. Persze terveztek egy második ütemet, de nem tartjuk reálisnak, hogy a város az elkövetkező 10-15 évben sokmilliárd forintot kizárólag egy Duna-híd esztétikai élményének fokozására költene. A híd a partokon további méterekkel lesz szélesebb, hogy a rakparti felhajtósávok hossza megnőhessen, így kevésbé akadályozzák majd dunamenti útjaink forgalmát a feltorlodó járművek.
A pesti és budai hídfő, valamint a szigeti megálló is zebrás kapcsolatot kap a járdákkal, ehhez kapcsolódva megszűnik a Frankel Leo utcai és a szigetre vezető gyalogosaluljáró. A híd közepén a középpillér nagyobb szélességét, és az aluljáró eltüntetésével nyert területet kihasználva kicsit nyesnek a kanyarból. A villamos felsővezetékét tartó oszlopok középre kerülnek - archaizáló kivitelben - egyúttal szélesebb lesz a tömegközlekedés által elfoglalt hely, így buszok is közlekedhetnek majd a vágányokon.
A hídon bicikliút is helyet kap majd, bár ennek technikai megoldásáról ellentmondó hírek láttak napvilágot az elmúlt hetekben. Eredetileg a híd két oldalán lett volna, a sziget felé kétirányú, a déli oldalon egysávos, az autóforgalommal megegyező irányba. Állítólag a parti pillér áttörésével javítanak majd a budai, dunaparti bicikliút használhatóságán is.
Eredeti tervek - ez mind újraépül: a korlát, a párkányzat, és a keresztrácsozás
Műemlékes dolgok
Ami a műemléki munkálatokat illeti. A déli oldalon a hiányzó pillérszobrot újrafaragják. A szárnyhídon ma is látható eredeti korlát újraépül a híd teljes hosszában. Az útpálya öntöttvas párkányzata szintén helyreállításra kerül. A pillérek útpálya feletti, elpusztult kőfaragványai - a koronák, az obeliszkek és címerek - a déli oldalon helyreállításra kerülnek. Az északin ugye nincs mit, mert a pillérek a '47-es szélesítés miatt teljesen az útpálya alá kerültek.
Az aszimmetria miatt nem állítják helyre az egykor ezeket díszítő öntöttvas oszlopokat. A terv ezt is a második ütembe utalja. A hídfőkön viszont ugyanezen oszlopok helyre lesznek állítva - 4-4 darab. A parti részek kőburkolatai a szélesítés ellenére az eredeti tervek nyomán lesznek helyreállítva, a vámszedőházakat viszont nem építik vissza itt sem. A legnagyobb dobás azonban a támívek eredeti andrás-keresztes szerkezetének "helyreállítása". Azért az idézőjel, mert az háború előtti és a mostani ívek teljesen mások alakilag. Az egykori szerkezet utánzata azonban mégis visszaépül, amit a híd teherbírása növelésének igénye indokol. Tehát nem csupán esztétizálásról van szó.
A felújítás előre becsült költsége: 13.000.000.000 Forint.
Így fest majd a híd 2010-től
2010 után a különleges fekvésű és alakú Margit híd régiesedve fogja lezárni északról a világörökségi területet.
BDzsH
(forrás: ingatlanmagazin.com, index.hu,varoskepp.blog.hu)
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 18 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gyakori kérdések a Blaha Luza tér felújításáról
A Levegő Munkacsoport levele Tarlós István főpolgármesternek: Érdemes-e szétverni a buszsávok hálózatát? (2013. november 12.)
A Móricz Zsigmond körtér arcai
A Móricz Zsigmond körtéri „Gomba” átépítése, azaz tervpályázatának nyertesei