Közlekedés: Kipróbáltuk a 45 milliós magyar hibridet

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Trabantból való a kormányműve, ezt leszámítva azonban akár a jövő egyik modern autója lehet a műegyetem tanárai által két és fél éve készülő Hidrocar. Az egyelőre karosszéria nélküli elektromotoros szuperkocsi jelentősége, hogy bioetanollal és hidrogénnel is üzemel, megoldották tehát a hidrogén tárolását, amely a legnagyobb autógyáraknak is csak nagyon drágán sikerült. Annyira megy a hibrid, hogy egy kövér gázadás után a NASA volt űrhajósa azelőtt elszáguldott vele, hogy a főkonstruktőr elmagyarázta volna neki a kezelését. Mi is kipróbáltuk.

 

Fotó: Hirling Bálint [origo]
"Ötvenig egy Forma 1-es autót is legyorsul" - Kádár Lehel főkonstruktőr a Hidrocarban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


"Két igazi ősautónk van" - mondja szélesen mosolyogva Kádár Lehel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) oktatója. A J épület aulájában állunk, előttünk egy méretes üvegkalitkában az egyik legelső magyar autó. "Csonka-féle postakocsi, készült 1905-ben" - vésték a réztáblára. A jármű alá okosan tükröt fektettek, hogy feltárulkozzon a magyar járműgyártás hajnalának technikája, de a laikus számára a fakerék-fapadló, valamint a karbidlámpa a felismerhető, és a 2,5 méter magas, furcsa arányokkal rendelkező jármú orrából kilógó piros kurbli. "Ezzel megelőztük annak idején a Ford T-modelljét" - büszkélkedik Kádár.

 

"Honnan van ez a szupertitkos kondenzátor?"

A pár méterrel arrébb terpeszkedő laborban készül a másik ősautó, amellyel a tervezői, ha nem is megelőzni akarják a világot, de mindenképpen valami olyat alkotni, ami a jövő közlekedésének szerves része lehet. Hibridet fejleszt a maroknyi magyar konstruktőr, mint a legnagyobb autógyártók Japántól Amerikáig. 2005 őszén döntött úgy a Gépjárművek tanszék, hogy belevágnak, Kádár szerint akkor kezdett a világon felpezsegni a hibridek fejlesztése, és akkor halkultak el a már jó ideje sorozatgyártott Toyota Priust addig lekicsinylő konkurensek.

 

Hamarosan megszületett a Kádár által csak "kisautónak" nevezett csodabogár, amely sorra nyerte az alternatív hajtású járművek versenyeit. Egy háromkerekű elektromos szerkezet, amely most a labor sarkában szerénykedik, egy félig szétfűrészelt Toyota Carina E mellett. A betonaljzatot csaknem érintő ülésében poros serlegek egymásra hányva. "Józsi, töltsétek fel, hogy a szerkesztő úr mehessen vele" - szól oda egy kollégájának Kádár.

 

Állítása szerint öt éve még olyannyira újdonság volt az ultrakapacitású kondenzátor, hogy ebben a járműben működött elsőként a világon. Ennek a lényege röviden az, hogy az elektromotor meghajtásához szükséges energiát nem savas akkumulátorok tárolják, hanem kondenzátorok. "Amikor itt volt a NASA-küldöttség, ránéztek, és azt kérdezték, honnan van ez a szupertitkos kondenzátor" - vigyorodik el a főkonstruktőr.

 

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Feltöltés után érdekes élmény a díjnyertes kiskocsi vezetése


Mivel havasak, latyakosak az egyetemi épületet körülölelő utcák, így nem vihetjük ki az ég alá a győztest, csak a laborban mehetünk vele pár tíz métert. A kissé nehézkes beülés után a kerékpárkormány szélessége nyilvánvalóvá teszi, hogy a jármű inkább hosszútávfutó, mint a szűk szlalompálya bajnoka. Az első gázadás után ez a vélemény is változik: inkább sprinter, mivel az elektromotor nyomatéka teljes egészében rendelkezésre áll az indulástól.

Egy-két gyorsulás, aztán hirtelen fékezés a kormány jobb oldalára szerelt karral, majd, mint a rajzfilmhős kőkorszaki szaki, a talpunkkal toljuk a járgányt hátrafelé. Ennyi kaland fér el a teremben anélkül, hogy kárt tennénk más izgalmas szerkezetekben.

 

"Ha elárulom a működését, lenyakaznak"


Fotó: Hirling Bálint [origo]
Jobb itt, mint az iskolapad mögött: a Gépjárművek tanszék laborja


A Hidrocar története a "kiskocsi" sikerei után indult, 2006-ban. Más kutatóintézetekkel és több céggel összefogva a tanszék elnyert egy pályázatot a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól. A munka célja, hogy 2010 szeptemberében konferencián kell majd bemutatniuk, és mérési adatokkal igazolni a jármű működését, amelynek különlegessége, hogy a kerekeibe szerelt magyar gyártású elektromotorok meghajtásához szükséges elektromosságot többféle energiaforrásból is képes előállítani.

 

Egyrészt a jármű farába szerelt 13,5 lóerős Honda aggregátorból, amelyet úgy alakították át az egyetem szakemberei, hogy bioetanollal is képes elektromosságot is termelni. Másrészt hidrogéncellákból nyert energiával, és ez az igazán érdekes, hiszen miközben a hidrogén előállítása egyszerű, a tárolását olcsón és biztonságosan eddig egyetlen autógyárnak sem sikerült tökéletesen megoldani. A Mercedes-Benz lefagyasztja, a BMW duplafalú páncélban tárolja, és van egy módszer, amely egyfajta különleges szivacsban tárolja a hidrogént, de vagy méregdrágák ezek a megoldások, vagy nagy sorozatban még nem biztonságosak - érvel Kádár.

 

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Kádár Lehel és a titkos hidrogéncellák egyike


A negyedik tárolási módszert a BME által vezetett konzorcium egyik magyar cége fejlesztette ki. Ránézésre egy körülbelül harmincszor nyolc centis, vékonyka falú műanyag doboz, amelyből két csavar és egy csövecske lóg ki. "A hidrogéncelláról nem szabad beszélnem. Ha elárulom a működését, lenyakaznak" - közli ezúttal komolyan Kádár, csak annyit mond, hogy megoldották a problémát, és már levédették a technikát. Később hozzáteszi, a hidrogén nem játék, "állandóan itt lebzselnek a tűzoltók, jönnek ellenőrizni, mert ha begyullad, akkor színtelen lángja van, egyáltalán nem lehet látni".

 

"Eltűnt vele egy volt űrhajós"

Az első tengely felett két darab, egyenként egymillió forintos lítium-ion akkumulátort szereltek, ezek tárolják a motorok meghajtásához szükséges energiát, plusz a Hidrocar fékei által összegyűjtöttet. Így a feltöltött, sofőrös jármű 650 kilogrammos súlya - úgy tűnik - megfelelően eloszlik a két tengely között. "Kis túlzással ötvenig legyorsul egy Forma 1-es autót. Élvezet vezetni, mindenki azt mondja" - fogalmaz a főkonstruktőr, majd hozzáteszi, hogy amikor kimennek vele az épületek közé, arra kell figyelni, hogy nehogy elcsapjanak egy-egy hallgatót, aki - mivel nincs hangja az elektromotoroknak - nem hallja meg a hibrid érkezését.

 

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Két felnőttel együtt 650 kilogramm a hibrid súlya


A konstrukció élményautó mivoltára más sztorija is van Kádárnak, megint csak a NASA-delegáció látogatásával hozakodik elő. Amikor a csoport vezetője - egyébként a NASA második embere - beült a járműbe, gyorsan gázt adott neki, és hirtelen eltűnt saját társai és a magyar kísérők elől az épületek között, mielőtt Kádár egyáltalán elmagyarázhatta volna neki a működését, a kezelését. A főkonstruktőr szerint gyorsan megnyugtatták az amerikaiak: nyugi, űrhajós volt.

 

Gyorsultunk mi is néhány rövidet a laborban a Hidrocarral, de persze a fontos kérdés az, hogy az élvezkedésen kívül mire jó a kocsi, és miként lehet betörni vele az autóiparba. Ha egyáltalán lehet. A szerkezet egy ízig-vérig városi kisautó: háromméteres, fordulékony, robbanékonysága a biztonságos közlekedést szolgálja, nem öncélú. Habár a kormányműve Trabantból származik, az ülése meg a Skoda Formanból, ez csak részletkérdés, maga a meghajtás életképes a tervezői szerint. Hamarosan karosszéria is kerül rá, felfelé nyíló ajtókkal, de ez is csak mellékes, a technika a lényeg.

 

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Állítólag azért vágták szét a Carinát, hogy a tiltás ellenére se lehessen utcára vinni. Előtte a "kiskocsi"


Habár több kérdésünkre még nem kaptunk választ, például, hogy mennyibe kerülhet egy kilométer a járművel, de a technikával kapcsolatban olyannyira biztosak a dolgukban a konstruktőrök, hogy a hibridet megálmodó, majd legyártó konzorcium egy létező kisautóba szeretné eladni a meghajtást. Tavaly már tárgyaltak is a Mercedesszel, amely a Smart gazdája, de a mini gyártója már leszerződött akkorra a Teslával a kisautó eletromosításáról. "Felajánlottuk nekik, hogy kidobjuk a Smartból a benzinmotort, és berakjuk a mi technikánkat, de elkéstünk" - mondja Kádár. Jelenleg is folynak tárgyalások más gyártókkal, vagyis ha összejön az üzlet, mindenki által ismert karosszériába kerülhet be a konstrukció. Így - ha a minden jól megy - több év múlva akár sokszorosan megtérülhet az eddig elköltött 45 millió forint.

 

"Néhányuknál fontosabb a randi a kocsinál"

Nem szabad ugyanakkor azt sem figyelmen kívül hagyni, hogy egy oktatási intézményben készült a jármű, ráadásul több szemeszteren át, hallgatók tucatjainak a közreműködésével. Kádár szerint rendkívül lelkesek a diákjai a kocsival kapcsolatban, nyilván érdekesebb számukra egy-egy szeminárium a laborban, mint a pad mögött görnyedve. "Persze mindig van  néhány diák, akikre csak óvatosan szabad bízni az éppen elvégzendő munkát. Bejön egy randi, és továbbállnak, mert az náluk fontosabb a kocsinál" - mosolyog ismét a BME tanára.

 

Egy kis technika

Alig fogyaszt a magyar hibridautó

Hibridjármű a Műegyetemről

 

Fillérekből megtankolható elektromos jármű készül a Műegyetemen. A villanyautó az akkuk kimerülése után sem áll meg, a beépített aggregátor benzinnel, E85-ös bio etil-alkohollal és hidrogénnel is működik. Az autózás jövője mégsem ilyen egyszerű.

 

       Hidrogénnel is működik az áramtermelő motor


Az autó csak eszköz

 

.....Egy környezetkímélő járművön dolgoznak

Hibridhajtású járművön dolgoznak a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatói és oktatói. A jármű a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos pályázatában támogatott projekt része.

A munka lényege egy új hidrogéntermelő- és hidrogéntároló-rendszer kidolgozása. A titkos fejlesztésben az a világszám, hogy a hidrogént nem kell mínusz 253 fokra hűteni vagy legalább 300 baros nyomáson tárolni a járműben, rettenetes ráfordítással.

 

 

 

.....Kádár Lehel tervezte a hibridautót

Csakhogy az ioncsapda rácsaiban tárolt, majd onnan kinyert és alacsony nyomáson felhasználható hidrogén nem valami látványos. Más a helyzet, ha a gáz egy működő, négykerekű autót hajt.

2700 fokon a víz is ég

Hónapok óta dolgozik az autón a műegyetemi csapat, Kádár Lehel vezetésével, aki neves járműkonstruktőr. Első munkái egyike egy vidámparki kisautó volt, a gokart elődjeként, 250 köbcentis Pannónia-motorral. Később tervezett színpaddá alakítható kukásautót, háromkerekű fagylaltszállítót és a balatonfüredi városnéző kisvonat is az ő konstrukciója.

 

.....Autentikus műhelyhangulat

Kádár Leheltől megtudom, hogy 2700 fokon a víz is képes égni, amire a csernobili katasztrófa grafittüze a szomorú példa. Mesél az acél folyáshatáráról, körbevezet a hajómodelleket vizsgáló áramlástani mérőmedencében és elmondja, hogy a szén-dioxiddal a hegesztés közben elvesző szenet pótolják az acélban, különben felhabosodna.

Elvisz a repülőszárnyak között az egyetem legnagyobb szélcsatornájához, ahol anno egy Ikarus busz homlokfelületét is vizsgálták. Mesés világ ez, káprázatos mesterekkel, csak a 35-55 év közötti generációt nem lelem. A 140 ezer forintos adjunktusi fizetés átkergette a családfenntartókat a magánszférába.

Elektromos motorral

.....Hatkilowattos a kerékagymotor

A járműtechnika-diagnosztika laboratóriumban készülő hibridjármű eredendően elektromos hajtású. A hátsó kerékagyakba szerelt villanymotorokat hidrogénnel, E85-tel vagy benzinnel működő aggregátor látja el árammal, ha az akkuk lemerülnek. A 200-200 amperórás telepek vannak elöl, zéró helyi károsanyag-kibocsátással, tehát csak az akkuk erejéből ötven kilométer a hatótávolság.

A hátsó kerekek között az aggregátor dolgozik, benne egy négyütemű, 13,6 lóerős Honda-motorral. A 400 köbcentis motor egy váltóáramú szinkrongenerátort hajt. Mivel az autót a két villanymotor mozgatja, a benzinnel vagy hidrogénnel etetett motor a leggazdaságosabb üzemben, állandó háromezres fordulatszámon jár, óránként 2,7 liter benzinből.

 

Hidrogénhez tűzoltó


A hidrogénes üzemet átmenetileg egy hidrogénpalack biztosítja. A 200 baros nyomású gáz két reduktorral, köztük egy autógázszettből származóval szelídül 5 barosra, mielőtt a motorban elég.

.....Hidegen vont acélcső vázra épül a jármű

A hidrogén azonban oxigénnel keveredve rendkívül robbanásveszélyes, ezért az indításokat jegyzőkönyvezni kell, és ilyenkor az egyetemi tűzoltó is megjelenik. A végleges hidrogénellátó rendszerrel őszre készül el a hibridjármű.

Szép konstrukció az autó futóműve. Mindenütt kettős keresztlengőkaros, hátul ráadásul passzív önkormányzású felfüggesztés csatlakozik az acélprofilból álló alvázhoz. A legtöbb alkatrész saját tervezésű, de néhány szériaautó is donorja az előtanulmánynak. Az üléseket egy Skoda Favorit Formanból mentették meg, a fékrendszer és a kormánymű a négyütemű Trabanté.

10 másodperc száguldás

.....Hátul lesz az aggregátor. 2,7 litert fogyaszt óránként a 400-as motor

Kis mérete ellenére az autó 650 kilót nyom. Ebből az akkumulátorokra 70, az aggregátorra 90, a hidrogénes rendszerre 120 kiló esik. A villanymotorok teljesítménye 2x6 kW, azaz 16,3 lóerő.

A nagy nyomatékú kerékagymotorból - legfeljebb tíz másodpercre - 30 kilowattot is ki lehet préselni, ami egy ekkora autóban komoly teljesítmény. A biztonság kedvéért 50 km/óránál a határoló véget vet a száguldásnak.

 

 

 

Esélytelen a villanyautó

.....Székely György, az arany kezű mester

Bármennyire is örülünk a hidrogén-alkohol-benzines motorú elektromos hibridjárműnek, maguk az alkotók mondják, hogy a benzinnek és a gázolajnak az elektromos autózás nem alternatívája. A kettő ugyanis nem egyenrangú.

A kétmillió forintba kerülő és csupán 50 kilométernyi hatótávot biztosító lítium-ion akkukat látva nincs ellenérvünk, bármilyen olcsón tölthetők is a telepek. Az elektromos autózás csak akkor terjedhet el, ha áttörés következik be az energiatárolásban és az energiatermelésben, ennek pedig jelenleg kevés jelét látni.

 

 

Kádár Lehel tudományos főmunkatárs (linkek)

Életrajz
Curriculum
Tudományos eredmények
Öt legfontosabb alkotása, publikációja

 

 

Járműrendszerek (Dr. Dezsényi György - Kádár Lehel - Dr. Varga Ferenc)

2009. szeptember 01. 


Minden jog fenntartva!
Az itt közreadott oktatási segédletek szerzői jogvédelem alatt állnak, de közvetlen oktatási/tanulási célra - a forrásra való hivatkozással - szabadon felhasználhatók. Kereskedelmi célra (pl. könyvírás) a szerzők engedélye nélkül tilos reprodukálni, sokszorosítani, adatrögzítő rendszerben tárolni, bármilyen formában vagy eszközzel közreadni még részletekben vagy módosítva is.

(http://www.gjt.bme.hu/content/jarmurendszerek-dr-dezsenyi-gyorgy-kadar-lehel-dr-varga-ferenc)


CsatolmányMéret
Hajtómű-feladatlap (Dr. Dezsényi György) 30.97 KB
Előadásvázlat 1. rész: Tengelykapcsoló - sebességváltó (Dr. Dezsényi György) 1.35 MB
Előadásvázlat 2. rész: Bolygóműves rendszerek (Dr. Dezsényi György) 657.97 KB
Intelligent Vehicle Systems (Prof. Dr.- Ing. Gernot Spiegelberg) 91.35 MB
Tire Mechanics (E. C. von Glasner) 9.61 MB
Driving Mechanics (E. C. von Glasner) 14.92 MB
Braking Mechanics (E. C. von Glasner) 29.7 MB
Innovations driven by passions (Siemens) 21.79 MB
Könyvismertetés (Dr. Varga Ferenc) 7.58 MB

Kádár Lehel

Okleveles közlekedésmérnök, az elsők között végezte el az Autóközlekedési Technikumot, így a szakma nagy tekintélye. A Mérnöki Kamara tagja, egyéni vállalkozó, tervező, a Mercedes beszállító tervezője, régebben a pártközpontban, a Parlamentben és a Művelődésügyi Minisztériumban is dolgozott. Jelenleg a BME Gépjárművek Tanszék tudományos főmunkatársa, oktató.
Műhelyében még nyáron sem áll le a munka, 5 lelkes diákjával egy hibrid kisautó megalkotásán dolgoznak a nyári szünetben is. Első munkája és legnagyobb büszkesége a Vidám Parkban egykor közlekedett kisautó. Szinte hobbiként tekint munkájára, pedig pályaválasztása a véletlen műve. „Azt is, hogy autótervező lettem például az egyik osztálytársamnak köszönhetem. ’56 után lehetett nálunk is személyautókat tervezni, a már említett osztálytársam pedig látta, vagy hallotta valahol, hogy van egy technikum, ahol autótervezőket képeznek. Az ő véletlen bekiabálásának köszönhetően, az osztály összes fiú tagja bejelentkezett a képzésre, de csak nekem sikerült a felvételi.”

 


 

Ha a sikerre gondol, mi jut az eszébe?
Nyilván nem az a siker, amit magunkról gondolunk. Fontos, hogy mások is sikerként ítéljék meg az eredményeinket, mert egyébként az egész öndicséretnek tűnhet. Ha minél nagyobb körben ismerik el az ember tevékenységét, akkor mondhatja el magáról valaki, hogy igazán sikeres. Akár úgy is fogalmazhatnám, hogy a siker egy olyan filozófiai fogalom, melynek alapegysége a rajtunk kívül eső személyek lehető legnagyobb körének pozitív megítélése, elismerése. Ebből a szempontból teljesen mindegy, mit csinálunk, hiszen annyiféle siker létezik, ahányféle emberi tevékenységet végzünk. A szakmai, családi, kulturális stb. tevékenységekből akár külön-külön egy eredménymátrixot is összeállíthatnánk, majd ezeknek az összegét lehetne sikernek nevezni.

 

Siker a munkában. Siker a magánéletben. Mennyire és hogyan egyeztethető össze?
Az én munkám viszonylag egyszerű: kutatok és oktatok. Az én sikerem is részekre osztható: egyrészt sokan keresnek meg mind a mai napig munkalehetőséggel, előadásra való felkéréssel, vagy egy új projekttel, és akár azt is mondhatom, hogy sok mindent letettem már az arra a bizonyos asztalra. Ebből a szempontból nézve a munkám egy részében sikereket értem el és elismernek. Másrészt viszont nem lettem például akadémikus. Ez egy másik fajta siker lett volna.
Rátérve a magánéletre: akár most is elemehetnék szabadságra, de mégis bent dolgozom a műhelyben egy újabb kisautó megépítésén 5 lelkes diákommal. Szinte hobbiként tekintek a munkámra. Szűkebb magánéletet tekintve viszont ennél bonyolultabb a helyzet.
Sokszor így is elgondolkodom azon, hogy milyen karriert építhettem volna fel, ha több ambícióm lett volna. Dolgoztam már a Parlamentben is, a minisztériumban, mint főosztályvezető, de volt olyan állami megbízásom is, amit 2 hét múlva lemondtam. Hasonló gondolatokat ébreszt bennem, mikor arra gondolok, milyen lenne az életem, ha csillagásznak tanulok gyerekkori vágyamat követve. Lehet sikeresebb csillagász lettem volna? Sosem tudom meg..

 

„Mindenki a saját sikerének a kovácsa?”
Az a baj, hogy adott pillanatban kevesen vesszük észre, hogy melyik az igazán nagy sikerlehetőség. Lehet, ha máshogy választottunk volna, sikeresebbek lehetnénk?
Ebből adódóan egyetértek azzal, hogy mindenki a saját sikerének a kovácsa, mert csak magunk alakíthatjuk a sorsunkat, döntéseinkkel befolyásolhatjuk, szorgalommal pedig pótolhatjuk hiányosságainkat.
Villanyautózással kapcsolatban szakértőnek tartanak, de folyamatosan alakítgatom a pályámat és a munkámat, hogy ez kiérdemelt legyen. Lehet, hogy ha máshova születek, vagy hamarabb kerülök Budapestre, az életem teljesen más fordulatot vesz.

Mikor érezte először sikeresnek magát?

Először középiskolásként 15 évesen. Első tanévzáró ünnepség volt. Kitűnő tanuló lettem, így az igazgató kihívott, hogy könyvjutalmat adjon át és gratuláljon. Aztán még egyszer szólítottak, mert megnyertem egy matekversenyt. Harmadszor hallottam a nevem a mikrofonban, hogy a szavalóverseny első helyéért vegyem át a jutalmat. Nagyon meghatódtam. Ez volt az első olyan élményem, amikor úgy éreztem valamit el tudok érni.
Később, mikor fiatalemberként a pártközpontban dolgoztam, öröm volt, hogy sok mindenkinek segíteni tudtam. Utolsó sikerélményem akkor ért, mikor megírtam egy „egyet nem értő” panaszlevelet, mely eljutott az illetéke miniszterhez, aki igazat adott nekem a kérdésben. Úgy éreztem végre sikerült tennem valamit a felsőoktatásért, 1 hónap után pedig kirúgtak az állásomból. Politikai pályafutásom 19 éve így fejeződött be.
Régebben sokat rajzoltam és talán még tehetségem is volt hozzá, ilyen vonatkozásban viszont sosem lettem sikeres. Mostani sikerélményeim egyértelműen a diákjaim elismeréseiből származnak.

Kit tart Ön sikeresnek?

Az én szememben vannak rész-sikeres és összességében sikeres emberek. Például politikai életben az tekintem sikeresnek, akinek nem kell magyarázkodnia, politikai nézeteiben nem kell nagy törést tennie, hogy érvényesülni tudjon. Pénzügyileg azokat, akik tisztességesen, nem korrupcióval, hanem jó ötleteikkel, tehetségükkel lettek eredményesek. Sok embert és életutat láttam és ismertem meg munkám során, ugyanis ’90-ig „benne voltam az élet sűrűjében”: Parlament, minisztérium, pártközpont. Politikusokkal, Nobel-díjasokkal találkoztam, beszélgettem és ismertem meg őket.
Összességében azokat tartom sikeresnek, akik sokféle különböző dolgot végeztek, vagy végeznek egyszerre, mint például tanszékvezető egyetemi professzorom.

Mi volt élete eddig legnagyobb szakmai sikere?

Eddig a legnagyobb sikerem számomra kétségtelenül a Mercedes gyárnak tartott bemutató volt az én főkonstruktőri tevékenységem mellett. Tudni kell ugyanis, hogy az autógyárak egyre inkább automatizálni akarják a kocsikat: sofőrmodellek, sofőrasszisztensek váltják fel az emberi tevékenységet. Természetesen ez alól a Mercedes sem kivétel. Van egy olyan 6. generációs sofőrmodelljük, mely nagyon fejlett. A mi feladatunk az volt, hogy ezt a modellt adaptáljuk egy bemutató autóba. Eszünkbe jutott, hogy ha egy kis Smartba építjük be ezt a modellt, akkor a kocsi a két oldalra erősített szárnyból és kerekekből álló szerkezetnek köszönhetően két keréken fog nem csak előre és hátra menni, de körbe fog forogni. A bemutatóra 2004-ben került sor a Mercedes világhírű próbapályáján, a világ nagy vezető autógyárainak képviselői és miniszterek előtt. A kis Smart a Sofőr 6-os programnak köszönhetően elindult két keréken, majd szépen leírt pár kört. Hatalmas tapsot kapott a kisautó, engem pedig átölelt a Mercedes főkonstruktőre és örvendezett, hogy mi magyarok ilyet tudunk tervezni. Azóta a Mercedes beszállító tervezője vagyok. Ez egy hatalmas elismerés a munkám iránt.

 

Mik voltak a sikeressé válás állomásai?
Szakmámon kívül, amire reálisan rá tudnám mondani, hogy siker, nem történt. Nem lettem sikeres művész, színész, sportoló, vagy csillagász, pedig nekikezdtem. Viszont nagyon sok műszaki ötletem van és volt is. Szorgalmasan tanultam, hogy autóipari technikumba járhassak és elég hamar megszereztem a jogosítványomat. Annyira komolyan gondoltam ezt a pályát, hogy állandóan az autós cikkeket és újságokat bújtam és később még többet terveztem. Most is éppen egy kis hibrid autót tervezünk a diákjaimmal. Még az autóversenyzés technikai részébe is bekapcsolódtam. Eddigi egyetemi munkám során már 5 kis elektromos autót terveztünk meg és indítottunk útjára a különböző versenyeken és az oktatásban is.
Röviden felsorolva és összegezve az állomásokat:
-    döntés a szakma felől
-    szorgalmas tanulás
-    lelkes kutatás a témában, sok mindennek az utánajárása
-    miután végeztem bent maradtam az egyetemen kutatómunkát végezni
-    épphogy megszáradt a diplomámon a tinta, máris belekezdtem egy kis autó megtervezésébe a Vidám Park számára
-    a Mérnöki Kamara tagja lettem, egyéni vállalkozó és tervező
-    nyugdíjasként főként oktatok, nem tudok elszakadni az autóktól
-    nagy előny számomra, hogy előre látom a gyártás és a későbbi működést, azon dolgozom, hogy ezt a látásmódot sikerüljön átadni a diákjaimnak
-    az egyetemen az autóversenyzés egyik alapítója vagyok
-    idén pedig a diákjaim nemzetközi versenyt nyertek a kisautójukkal

 

Mi volt élete eddigi legnagyobb szakmai kudarca/sikertelensége?
Hatalmas szakmai kudarcról nem tudok beszélni. Egyszer történt meg, hogy diákjaim elkészítettek egy autót, amit ha jobbra kormányoztak, balra kanyarodott. Mint utóbb kiderült a kormányalkatrészt a bontótelepen vásárolták, nem vizsgálták meg és úgy építették bele. Nagyrészt az én hibám is volt, mert nem figyeltem kellőképpen akkor rájuk, nem vettem észre a hibákat és a parkolóban még egy kisebb karambolt is csinált a hirtelen meginduló kisautó. Ez 25 éve történt már és nagyon jó lecke volt számomra. Végül persze megjavítottuk, de azóta is ezen nevetünk. Természetesen attól kezdve mindent 3x átvizsgálok. :)

 

Ki/kik, vagy mi segítették Önt sikerének elérésében?

Szerencsésnek mondhatom magam, mert rengetegen segítettek a pályám a során, sőt a negatív kritikát is segítségként fogtam fel. Azt is, hogy autótervező lettem például az egyik osztálytársamnak köszönhetem. ’56 után lehetett nálunk is személyautókat tervezni, a már említett osztálytársam pedig látta, vagy hallotta valahol, hogy van egy technikum, ahol autótervezőket képeznek. Az ő véletlen bekiabálásának köszönhetően, az osztály összes fiú tagja bejelentkezett a képzésre, de csak nekem sikerült a felvételi. A kisebb, nagyobb lökések – és ez utóbbi elég nagynak számított -, a tanárok, a példaképeim mind-mind hatalmas segítséget nyújtottak.

 

Mi a siker „receptje”, ha van olyan?

A legfontosabb, hogy nem szabad azon agyalni, hogy jól döntöttünk-e, vagy sem! Amit én elvállaltam egyszer, abba próbáltam beletanulni, és a legjobb lenni. Nem szabad elkeseredni, ha egyszer valamit már eldöntött és esetleg megbánta! Viszont ha realizáljuk, hogy amit jelenleg csinálunk totális sikertelenség, akkor váltsunk!

 

(forrás: origo.hu, vezess.hu, gjt.bme.hu, auto.bme.hu, sikertortenetem.hu)

Címkék: bme hibrid hibrid autó hidrogénautó környezetbarát járművek környezetvédelem magyar autó tanulmányautó zöld

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu