Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ki nem találnák, mi viszi el a világ ritka fémeinek nagy részét: a Toyota Prius, a világ jelenleg legkelendőbb hibrid gépjárműve.
A Toyota Prius benzin-elektromos hajtásának
köszönhetően elsősorban az alacsony fogyasztásáról közismert, s csak
kevesen tudják, hogy a Föld néhány igen ritka ásványi kincsét rejti a
motorháztető. A gyártás azonban leállhat, ha elapad a kínálat. Kína, a
legnagyobb forrás ugyanis a kereslet növekedésével párhuzamosan
korlátozza a kivitelt.
Ha nem sikerül új lelőhelyeket találni,
néhány éven belül a periódusos rendszer 15 elemére kiterjedő
ritkafám-kereslet évi 40 ezer tonnával fogja meghaladni a kínálatot.
Egyelőre csak egy jó hírt kaptak a felhasználók: 2012-ben újra kinyit
egy korábban már bezárt kaliforniai bánya.
A hiány leghamarabb
a 60-as rendszámú neodimiumból állhat be, melyre égető szükség van a
nagyteljesítményű, ám szuperkönnyű mágnesek készítéséhez, melyeket a
hibridek elektromos motorjában használnak. Ugyanezt az anyagot nem csak
a konkurens hibridekben használják, de a szélerőművek generátoraiban is.
Ugyanezen
a ponton használják az autókban a terbiumot és a diszpróziumot is,
melyek ahhoz szükségesek, hogy az neodimium ne veszítse el mágneses
tulajdonságait magas hőmérsékleten sem. A lantánt pedig a gépjárművek
akkumulátoraiban használják.
A közeljövőben várhatóan mind a
szélerőművek, mind a hibrid autók iránti kereslet meredeken fog
emelkedni, ám egyáltalán nem biztos, hogy a kínálat eleget tud majd
tenni ennek. Mivel Kína elkezdte felhasználni a saját maga által
kitermelt ritka fémeket, a gyártók elkezdtek vadul új forrás után
kutatni. Bár a Toyota maga nem kommentálta a forráshiányról szóló
híreszteléseket, bennfentes forrásokra hivatkozó iparági blog úgy
tudják, hogy a gyár Kanadában és Vietnámban nézelődik utánpótlásért.
Forrás: PénzCentrum.hu
A harmadik generációs Toyota Prius gyorsabb és erősebb, miközben elképesztően alacsony fogyasztásra képes. Benzint még mindig kell bele tankolni, de mi egyetlen más autóval sem értünk el eddig 2,8 literes fogyasztást.
Az első és a második generáció
|
Prius: ez a szó legtöbbünknek egybefonódik a hibriddel,
nem véletlenül. A Toyota az 1970-es évek óta kísérletezik a benzines és
az elektromos motorok kombinálásával, amiből 1997-re lett szériaérett
az első generációs Toyota Prius.
Európába
ugyan csak 2000-ben jutott el az autó, de gyorsan népszerűvé vált az
akkor összesen 101 lóerős hibrid, amelyik átlagban 5,1 literrel is
beérte.
Nem kellett sokat várni a folytatásra sem, 2003-ban elkészült a második generáció,
amely 111 lóerővel gazdálkodott és 4,3 literes átlagfogyasztásával még
takarékosabb volt, mint elődje. Közben a Prius hibrid egyre híresebb és
népszerűbb lett, olyannyira, hogy mostanra több mint 1,2 millió
rohangál belőle világszerte - ebből 130 ezer Európában. És elérkeztünk
a harmadik generációs Priushoz.
Katt a képre a gyári galériáért!
Irány Svédország!
Igényes, kényelmes
|
A harmadik Priust a messzi Stockholmban mutatták be, ahol jelenleg 20 órás nappalok és mindössze 4 órás éjszakák kínozzák a turistákat a helyiek nagy örömére.
A
választás valószínűleg azért esett éppen erre a városra, mert Európában
itt jut átlagosan a legtöbb Prius a lakosságra, pontosan 6 darab 1000
főre. Ez kétmillió lakossal számolva 12 ezer hibrid Toyota egyetlen
városban, ez már feltűnik az utakon is.
A vadonatúj Prius
stílusában erősen hasonlít elődjére - kicsit frissebb, sportosabb -
ugyanakkorra tengelytávval rendelkezik, és alig 1 centivel hosszabb
nála. A külső alatt viszont komoly fejlesztések lapulnak.
Videón a Prius III
Vasa múzeum
Svédország leglátogatottabb múzeuma a Vasa múzeum, ahol egyetlen váza sem látható. A múzeum 17. századi Vasa hadihajóról kapta a nevét, sőt a hajó köré épült fel az 1980-as években. A hajó az első vízre bocsátást követően azonnal elsüllyedt, így szinte hibátlan állapotban csodálható meg most Stockholmban. Ha ott járunk, semmiképpen ne hagyjuk ki. |
90 százalékban új
|
Az
első és talán legfontosabb, hogy a Prius lelke, a Hybrid Synergy
Drive-nak becézett hajtáslánc 90 százalékban eltér a korábban
alkalmazottól. Szinte minden egyes részét újraterveztek, könnyebb,
kompaktabb alkatrészek alkotják a rendszert.
Az új Prius erősebb is lett, amellett, hogy csökkent a fogyasztása, sőt a szélsőséges időjárást is jobban viseli.
Az
átlagautós szemével vizsgálva ennél is feltűnőbb, hogy az 1,5 literes
benzinmotor helyett a mostani autóban 1,8 literes dolgozik, ami egy
úgynevezett Atkinson-ciklusú
benzinmotor, ahogy ez eddig is volt. Ezzel a motorral önmagában 8,5
százalékkal csökken a fogyasztás, egy hasonlóan erős, hagyományos,
négyütemű motorhoz képest.
Gyorsabb, takarékosabb
A
98 lóerős benzinmotor mellé most egy 80 lóerős elektromotort
párosítottak, előbbi húsz lóerővel, utóbbi hárommal erősebb, mint a
kettesben volt. Összesen 136 lóerővel gazdálkodhatunk.
Ha felmelegszik az autó, magától kiszellőztet
|
Fél
másodperccel 10,4 másodperce javult a 0-100-as sprintidő, és akár
180-nal is száguldhatunk az új Priusszal - mindkettő elviselhető.
Egy
hibrid autónál ezeknél sokkal fontosabb a fogyasztás, amire a gyár
hihetetlenül alacsony értéket, 3,9 litert adott meg a vegyes ciklusban.
Ehhez mindössze 89 gramm CO2 kibocsátás tartozik száz kilométeren.
Mivel
a gyári adatokat hajlamosak szkeptikusan fogadni az újságírók, egy kis
fogyasztási verseny is része volt a bemutatónak. 20 kilométert kellett
megtenni egy dimbes-dombos országúti szakaszon a lehető legalacsonyabb
benzinfogyasztás mellett. Nekünk ezt 2,8 literes átlagfogyasztással
sikerült teljesíteni. Hihetetlen, ugye?
Ehhez az irreálisan
alacsonyan értékhez kihasználtuk a Prius azon képességét, miszerint
elektromos módban két kilométert is képes megtenni - maximum 50 km/órás
sebességgel - úgy hogy közben egyetlen decit sem fogyaszt. Így is volt,
suhantunk mint a troli, majd a határérték átlépése után elindult a
benzinmotor, és ezzel együtt megkezdődött a helyiek tűrőképességének
tesztelése, mivel 40 fölött csak lejtőn lefelé haladtunk.
Toyota Prius III | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1798 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. összteljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100/136 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 3,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,7 |
Vegyes (l/100 km) | 3,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 89 |
Még nem tudni az árát
|
Míg a benzinmotor étvágyát óvatos gázzal és gurulással próbáltuk csökkenteni, addig az akkumulátorba motorfékezéssel próbáltunk életet lehelni. Nem nekünk sikerült a legügyesebben, mert a nyertes autó 2,2 literes átlagot hozott, amire még a gyáriak is rácsodálkoztak.
Amilyennek lennie kell
Az
első generációs Prius után talán azt gondoltuk, hogy 2009-re egy full
elektromos autóban suhanunk majd teljes csendben. A Prius a
konkurenseket jócskán felülmúló fejlettségi szinten is képtelen erre,
viszont rendelkezik olyan tulajdonságokkal, amire jogosan lehet büszke
a tulajdonosa.
Jelentős előrelépés, hogy már nem muszáj
leheletfinom gázadással indulnunk álló helyzetből, a tisztán elektromos
hajtás egészen kellemes tempóban is képes felgyorsítani az 1,4 tonnás
Priust 50 km/órás sebességig. A korábban kicsit erőtlen hibridnek jót
tett a teljesítménynövelés is, most már nem kell erőhiánytól tartanunk
akkor sem, ha országúton próbálunk vele előzni. Kellemes, kényelmes
vezetni, a futómű jól eltalált, és a korábban túlságosan indirekt
kormányzáson is javítottak valamicskét.
Elektromos, spórolós és gyors mód
|
Jókorát
fejlődött az autó kényelmi és biztonsági szinten is. Távolságtartó
tempomat, szélvédőre vetítő headup display, ütközés megelőző rendszer,
szolár tető - automata szellőzés, kívülről indítható légkondi, hét
légzsák szériában, parkolóasszisztens - hogy csak a legfontosabbat
említsük.
Tovább nőtt a hátsó lábtér is, ahol a szintén
növekvő fejtérnek hála most már 190 centis magassággal is elférni. A
csomagtartó használható méretű, 445 literes.
Szeptemberben jön, ismeretlen áron
Szeptember
végén, október elején érkezik Magyarországra az új Prius, az áráról
egyelőre semmit nem tudunk. Nemzetközi szinten az előző generáció
szintéjén próbálják tartani, de a magyar importőr ezt sajnos nem tudta
megerősíteni, amiből semmi jóra nem következtünk.
Ennek
ellenére érdemes számolni a Prius-szal, mivel mostanra eljutott oda,
hogy semmilyen lemondással nem jár, ha gyakorló környezetvédők vagyunk,
sőt öröm vele szelni a kilométereket. Az sem mellékes, hogy a Prius az
összes Toyota modell közül legmegbízhatóbb választásnak számít. Várjuk
a tesztautó érkezését.
Kapcsolodó cikkek
Insight: mit tud az olcsóbb hibrid?
Persze, nem minden tökéletes, a benzines motor és az elektromos motor "teljesítménye" nem tökéletesen összcsiszolt, de egyelőre ez is eredmény.
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Balesetveszélyes új autók - vélt biztonságukkal okozhatják a veszélyt
Kipróbáltuk a 45 milliós magyar hibridet
BP Fatár: a főváros ingyenesen letölthető nyilvános fa- és parkkataszter applikációja
Agyhullámom a slusszkulcsom és a telefonhívóm - olyan mobilon dolgoznak, ami azt csinálja, amire gondolunk