Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mérföldkövéhez érkezett az M43 autópálya Móra Ferenc hídjának építése: október első hétvégéjén beemelték a híd utolsó elemét is, így a hazánkban egyedi építési megoldás szaknyelven „összezárt” a Tisza felett - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF).
- Október 06.
Fontos állomásához érkezett az M43 autópálya Tisza-hídjának építése: október első hétvégéjén elkészült a mederhíd „zárózöme”, vagyis több darabban helyére emelték a híd Tisza feletti utolsó elemét is.
A kivitelezők számára azonban a „zárás” után sem ér véget a munka:
következő lépéséként elkészítik, majd szigetelik a szegélyeket, ezután
sor kerül a pályalemez aszfaltozására, illetve a korlátok
felszerelésére. Végül kiépítik a híd díszkivilágítását, így az autósok
teljes pompájában vehetik azt birtokba.
Az ez év júniusában hivatalosan is Móra Ferencről elnevezett híd
esetében alkalmazott technológia - nem csupán hazánkban, de egész
Európában egyedülálló az ún. extradosed trapézlemezes szerkezet -
bizonyult a legideálisabb megoldásnak arra, hogy az autópálya részeként
biztosítsa a 43-as út által érintett települések tehermentesítését.
Az M43 Tisza-hídja mintegy 660 méter hosszú, szélessége mintegy 30
méter. A híd összfelülete 19 500 m2. A híd elkészítéséhez 11 311 m3
betont és 3 455 t acélt használnak fel.
A Móra Ferenc híd esetében alkalmazott technológiáról
A 2010 júniusában hivatalosan is Móra Ferenc híd névre keresztelt
szerkezet ún. „extradosed”, vagyis függesztett-feszített híd, mely
átmenetet képez a gerendahíd és a ferdekábeles híd technológiája között.
Ez egy látszólag egyszerű gerenda-híd, melyet több innovációs ötlettel
tettek korszerűvé, egyedivé. Ezek közül a legfontosabb, hogy a szerkezet
vonalából kiemelték a feszítő kábeleket - ez esetben két 22 méteres
pilon segítségével - melyek így hatékonyan segítik a karcsú híd
teherbírását. További újítás a híd keresztmetszete. Az alsó és felső
vasbeton lemezek között a terhelést trapéz gerinclemezek viselik. Ezzel a
megoldással a szerkezet önsúlya jelentősen csökkent, miközben a hasznos
teherbírás nem változott. A fentiek kedvezően befolyásolták a híd
esztétikai megjelenését, amit tovább fokoz az éjszakai díszvilágítás.
Németországban alkalmaztak már hasonló szerkezetet, de ilyen típusú -
szerényebb méretekkel – extradosed szerkezetű, trapéz-övlemezes
megoldást eddig csak Japánban építettek.
Érdekességek
A Tisza medrébe ezen a keresztezési helyen (inflexió révén) nem volt
célszerű pillért építeni, mivel a mederben elhelyezett pillér folyamatos
kimosódásoknak lenne kitéve, ami számos üzemeltetés- fenntartási
hibákat és feladatokat jelentene. Ennek következtében a híd tervezése
során olyan technológiát kellett keresni, mely lehetővé teszi a
mederpillér nélküli alátámasztást. Erre a hagyományos gerenda hidak nem
alkalmasak.
Számításba kellett venni továbbá azt is, hogy a híd összes vasbeton
cölöpje – melyek teljes hossza 8,5 km – a nagy súlyú szerkezet alatt túl
mélyre süllyedne a laza szerkezetű altalajba (a parti pillérek alatt
52-52 db, egyenként 41 méter hosszú és 1,2 m átmérőjű cölöp van, melyek a
jelenlegi megoldással is 6-8 métert süllyednek.). Az extradosed
technológia alkalmazásának köszönhetősen kevesebb kábelre van szükség,
mint a ferdekábeles testvéreknek. Ennek következtében csökkent a híd
magassága és összsúlya is.
Szavazás a névről
Az M43 autópálya nyomvonalán épülő új Tisza-híd névadási kampánya 2010.
március 12-én indult, mely során a lakosságtól várt javaslatokat a
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) a híd nevére. A 2010. április
16-ig beérkezett, közel 1500 különböző névjavaslat közül egy szakmai
zsűri választott ki 5 darab nevet. A Gyevi híd, Móra Ferenc híd, Napfény
híd, Radnóti Miklós híd és Szent-Györgyi Albert híd elnevezésekre a
2010. május 14-ig lehetett szavazni a NIF Zrt. és a Délmagyar
weboldalain.
Több mint 10 ezren kattintottak valamely névre a
két szavazóoldalon. A győztes fölénye óriási: a Móra Ferenc elnevezés
kapta a szavazatok 51 százalékát, míg a második és harmadik helyen
szoros küzdelem után a Napfény híd és a Szent-Györgyi Albert híd
elnevezés végzett, 19 és 18 százalékos eredménnyel. Az összesített
szavazatszámok alapján a Gyevi híd és a Radnóti Miklós híd elnevezés
kapta a legkevesebb voksot.
Történet
Tervezés
A 21. század első éveiben előbb Magyarország, majd Románia is csatlakozott az Európai Unióhoz. Az élénkülő gazdasági kapcsolatok és az ennek következtében megnövekvő nemzetközi áruszállítás hamarosan meghaladta a Szeged és Arad között futó 43-as főút kapacitását. A 43-as út Szeged belső városrészeit is érintő szakaszán állandósultak a torlódások és rendszeresek voltak a balesetek, miközben napi 3000 kamion haladt át a városon.
2003-at megelőzően a magyar állam félautópályaként tervezte az M43-as út kiépítését. Ennek megfelelően az Uvaterv Zrt. elkészítette egy 2×1 sávos közúti híd terveit, ám a forgalom rohamos növekedése hamarosan felülírta azokat. 2003-ban a növekvő forgalmom miatt az M43-as autópálya építése bekerült az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszírozott Közlekedésfejlesztési Operatív Program legfontosabb projektjei közé. Az autópályákat építtető Nemzeti Autópálya Zrt. 2006 kora tavaszán újabb tervpályázatot írt ki egy 2×2 sávos közúti Tisza-híd megépítésére. A bíráló bizottság az öt pályamű közül végül a Pont-TERV Zrt. által benyújtott terveket találta a legjobbnak.
Építés
A híd alapkövét a Tisza szokatlan nyárvégi áradása miatt csak 2008. június 11-én rakták le. Az építkezés érdemi része 2008. augusztusának végén, a pilonokat tartó cölöpök kibetonozásával kezdődött. A cölöpözést jelentősen megnehezítette a Tisza árterét eluraló sár. A pillérek 2009 nyarára készültek el. A felszerkezet elemeit hajókon szállították az építkezés helyszínére.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. oldala
További érdekességek a megyéről és Szegedről a Sulinet oldalán!
(forrás: ingatlanmagazin.com, hu.wikipedia.org, sulinet.hu, szeged.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Két év türelem az ára a gyorsabb vasútnak
107 millió forintot költ a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a közúti és vasúti fejlesztések fotózására és filmezésére.
Örökre szól a Megyeri híd ideiglenes engedélye?