Közlekedés: Augusztus 15-től nem közlekedhetnek a MÁV-biztosítósok

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Rájár a rúd a MÁV ÁBE volt ügyfeleire: augusztus 15-től jogellenes a részvételük a közúti közlekedésben. Ismert: a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) augusztus 15-től visszavonta az egyesület működési engedélyét, vagyis 16-tól a kiadott iratok nem alkalmasak a felelősségbiztosítás igazolására.

Augusztus 15-e után jogellenes azoknak a járműveknek a részvétele a közúti közlekedésben, amelyekre a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél (MÁV ÁBE) kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást – közölte a rendőrség pénteken. Az Országos Rendőr-főkapitányság közleményében emlékeztetett arra: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete augusztus 15-i hatállyal visszavonta a MÁV ÁBE működési engedélyét, ezzel egy időben az egyesület mint jogi személy megszűnik.

network.hu

Augusztus 16-tól a MÁV ÁBE által kiállított iratok nem alkalmasak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás

fedezetének igazolására, akkor sem, ha a gépjármű-üzembentartó a biztosítási díjat az augusztus 15-e utáni időszakra is befizette – tudatta a rendőrség.

Az engedély visszavonása a kgfb mellett az egyéb biztosítási ágazatokra, többek között casco- és lakásbiztosításra is kiterjed, de a jogszabály szerint a kgfb kifizetéseket az egyéb ágazatok kárkifizetése elé kell helyezni.

A rendőrség tájékoztatása szerint a járművezető kötelessége, hogy a közúti ellenőrzés során a fedezet fennállását tanúsító okiratot át tudja adni. Egyrészt a biztosító által kiállított, az adott időszakra vonatkozó fedezetigazolás fogadható el, másrészt a biztosítási kötvény, illetve ajánlat, és az adott időszakra vonatkozó díjfizetést igazoló irat, mint például a készpénz-átutalási megbízás feladóvevénye. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétét a rendőrség ellenőrzi, annak hiánya miatt az intézkedő rendőr figyelmeztethet, helyszíni bírságot szabhat ki, vagy az eset súlyára tekintettel szabálysértési feljelentést tehet.

A szabálysértési feljelentés során a járművezető – ha ő az üzemben tartó is – százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Amennyiben a jármű vezetője és üzemben tartója különböző, az üzemben tartóra százezer forintig, a járművezetőre pedig harmincezer forintig terjedő pénzbírságot róhatnak ki. Ha az üzemben tartó a közlekedési igazgatási hatóság felhívására nyolc napon belül nem igazolja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetének fennállását, úgy hivatalból elrendelik a gépjármű kivonását a forgalomból – olvasható a rendőrség közleményében.

A PSZÁF a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyét az egyesülteti tagok és a 3,6 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező járműtulajdonos biztonságának szavatolása miatt vonta vissza - indokolta a döntést a tőkepiaci felügyelet. Az engedély visszavonásával 2008. augusztus 16-án nulla órától a MÁV ÁBE biztosítónál lévő autósok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) jogviszonya megszűnik.

A MÁV ÁBE ügyfeleinek a felügyelet által meghatározott határidőig, augusztus 15-ig kell új, az év végéig érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötniük. A biztosítóváltás ebben az időszakban mintegy 150-160 ezer magán-gépjárműtulajdonost, összesen közel kétszázezer szerződést érint. A jogszabályok értelmében ezúttal egyik biztosító sem hirdethet új díjakat, a váltásokat a 2008. évre meghirdetett tarifák alapján kell végrehajtani.

A biztosítottaknak már csütörtöktől lehetőségük van más biztosítónál kfgb szerződést kötni, és a szerződés kötést követően az új biztosító vállal fedezetet az esetleges károkra. A biztosítottaknak az új szerződés megkötéséhez nem kell felkeresniük a MÁV ÁBE irodáját, csak az új biztosítót - mondta Binder István, a PSZÁF szóvivője az MTI-nek.

A közleménye szerint a MÁV ÁBE valamennyi egyesületi tag (biztosított) számára postán küld tájékoztatást az átszerződéssel kapcsolatos technikai tudnivalókról, és a biztosítottak külön postai küldeményben kapják meg a kártörténetüket. Azok, akik a harmadik negyedévre befizetik a kgfb díjat a MÁV ÁBE biztosítónak, azok a bónuszfokozatuknak megfelelően szerződhetnek az új biztosítóhoz, míg a málusz fokozatúak besorolása megmarad. Akik a harmadik negyedévi díjat nem fizetik be, a választott biztosítójuknál A00-as besorolást kapnak. A PSZÁF felhívja a figyelmet arra, hogy a választott biztosító a saját tarifájának megfelelően visszamenőlegesen fogja kérni az elmaradt díjat.

A PSZÁF közleménye szerint a MÁV ÁBE az augusztus 16. és szeptember 30. közötti, általa meg nem szolgált időszakra a díjat visszafizeti - az alapszabály előírásainak megfelelően - a biztosítási szolgáltatások teljesítését követően. A korábbi tájékoztatás szerint az egyesületnél az eddigi kilenc milliárd forintnyi mintegy 10 ezer függő kár felére van fedezet.

A PSZÁF közleménye szerint az eddig okozott károk és a meglévő kötelezettségek kielégítésének sorrendje:

1. járadékfizetési kötelezettségek;

2. természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk;

3. nem természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk (kivéve a nagy anyagi teherbírású személyek kárai);

4. természetes személy által okozott, 300 ezer forintnál nagyobb összegű vagyoni károk;

5. nem természetes, nagy anyagi teherbírású személy által okozott személyi sérüléses károk;

6. egyéb kárkifizetések.

A független alkuszok azzal is segíthetik a megszűnő MÁV ÁBE kötelező gépjárműfelelősség-biztosításával rendelkező ügyfeleit, hogy könnyebbé teszik az e termékkel foglalkozó biztosítók tarifái közötti eligazodást - közölte Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön az MTI-vel. A FBAMSZ 1991-ben 13 alkuszcég elhatározásából jött létre, jelenleg 115 tagot számlál.

(MTI)

A MÁV biztosítót sem a jogszabály, sem a pénzügyi felügyelet közleménye nem kötelezi arra, hogy elfogadja a szerződések közös megegyezés szerinti megszüntetését – közölte Kovács Kázmér ügyvéd, biztosítási szakjogász. A PSZÁF vitatja nézeteit.

network.hu

A pénzügyi felügyelet közleményéből nem derül ki, hogy az autósok milyen módon tudják kikényszeríteni ezt, a biztosító egyesület milyen okból lenne köteles elfogadni a szerződésbontást. Augusztus 15-ig minden MÁV-biztosított autósnak kötelező más társasággal kötni felelősségbiztosítást, de bizonyos szempontból túl rövid, bizonyos szempontból viszont túl hosszú ez a határidő – mondta a szakjogász.


Ennél súlyosabb problémának nevezte azt: bárki megteheti, hogy csak a határidő végén, augusztus 15-én kössön másik kötelező felelősségbiztosítást, noha köztudott, hogy a MÁV biztosító már ma sem rendelkezik a kellő fedezettel. Ügyfelei ezért állandó veszélyforrást jelentenek más közlekedőkre, így autósokra, kétkerekű járművekre, gyalogosokra, illetve önmagukra is, mivel egy súlyos személyi sérüléses baleset okozása után akár egész életében fizethetnek majd.


Binder István, a PSZÁF szóvivője teljesen alaptalannak nevezte az ügyvéd kijelentéseit. Mint mondta, a PSZÁF közleménye a MÁV Biztosító Egyesülettel egyeztetve, a biztosító irányítói jogosítványait gyakorló felügyeleti biztosokkal egyetértésben jelent meg.

A szóvivő szerint az ügyvéd álláspontja ellentmondásos, mert miközben támadja az azonnal átszerződés lehetőségét, azt is kifogásolja, hogy az átszerződés átmeneti periódussal történjen. Úgy véli: az

network.hu

ügyfelek valóban veszélyforrást jelentenek, de képtelenség lenne 200 ezer magyar autóst azonnali átszerződésre kényszeríteni, mert ennek következményeképpen autósok ezrei maradhatnak az átmeneti időszakra biztosító nélkül, és még a MÁV biztosító részleges kárfelelősség

et sem tudnák igénybe venni. Ráadásul ez kártérítési ügyek, perek tömkelegét indíthatná el.


Mint mondta, a nyaralási időszak közepén, amikor sokan nincsenek otthon, idő kell, hogy az érintett autósok értesüljenek a PSZÁF döntéséről és az átszerződési lehetőségekről.

(FigyelőNet)


Visszatekintés az előzményekre (2008 június-július)


A felügyelet elsődlegesen azt javasolja a MÁV ÁBE jövő csütörtökön tartandó közgyűlésének, hogy szavazzák meg a pótbefizetést, mert így anyagilag jobban járnak, mint ha elutasítják azt. Elutasítás esetén a PSZÁF azonnal visszavonja az egyesület tevékenységi engedélyét, a tagok pedig 30 napon belül másik biztosítóhoz szerződhetnek, annak a díjával. Miután a tagok többsége budapesti fiatal, az ő díjuk a legmagasabb a biztosítóknál.

A napi kifizetések nem okoznak gondot a biztosító egyesületnek, sőt amióta felügyeleti biztos irányítja azt, a 150 napos kártérítési idő 100 nap alá csökkent - mondta a főigazgató. Gondot a tartalékok okoznak, amelyeket az első közgyűlésen a felügyeleti biztos 5 milliárd forintban határozott meg. Ebből kellene a nagy károkat, illetve a most még nem forintosíthatóakat kifizetni.

Az egyesületnek mintegy 200 ezer kgfb-s tagja van, az 5 milliárdot közöttük elosztva jön ki a 20-30 ezer forint közötti összeg. Amennyiben elmarad a pótbefizetés, az új biztosítónál induló kockázati időszakig mindenképpen helyt kell állniuk a MÁV ÁBE tagjainak. Ez azt jelenti, hogy az egyesület fizeti a károkat addig, ameddig pénze van, utána a károkozónak magának kell a különbséget rendeznie. Az átlagos kár eddig 400 ezer forint volt. A pótbefizetés viszont fedezné egészében a károkat.

A tájékoztatón elhangzott, a PSZÁF az év végével a pótbefizetés vállalása esetén is visszavonja a MÁV ÁBE működési engedélyét, így a jövő évet mindenképpen más biztosítónál töltik az ügyfelek.

Jó tudni ezt is (2008 áprilisi közlemény)

A MÁV Zrt.-nek semmi köze a MÁV Általános Biztosító Egyesülethez - áll a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által az MTI-hez kedd este eljuttatott közleményben. A MÁV Zrt. szükségesnek tartja megjegyezni, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. 2006 óta sem tagsági, sem gazdasági kapcsolatban nincs - a negatív híradások kapcsán - ismét a média középpontjába került MÁV Általános Biztosító Egyesülettel, amelyet nemegyszer csak "MÁV"-ként emlegetnek. A jogszerűtlen névhasználat megszüntetésére a jogi lépéseket a MÁV Zrt. megtette, az ügy a bíróság előtt van - áll a közleményben.

A Magyar Államvasutak Zrt. alapítóként ugyan részt vett a MÁV Általános Biztosító Egyesület megalakulásában, azonban 2006. januárjában kilépett a Biztosító Egyesületből és minden jellegű kapcsolatot megszakított a társasággal, majd közbeszerzési eljárás keretében új biztosító társasággal kötött szerződést - hangsúlyozta a Kommunikációs Igazgatóság.

"Fentieket azért tartjuk fontosnak közölni, mivel az elmúlt időszakban a Biztosító Egyesületet több biztosított is azonosította a MÁV Zrt.-vel, feltételezve, hogy a Biztosító mögött a MÁV áll. A hasonló jellegű gondok miatt a vasúttársaság már a kilépésekor felszólította a Biztosító Egyesületet nevének megváltoztatására, és a jogszerűtlen névhasználat megszüntetésére a jogi lépéseket megtette, az ügy a bíróság előtt van. Ezzel párhuzamosan, 2005 áprilisa óta folyik a MÁV Zrt. és a MÁV ÁBE közötti díjelszámolási per" - áll a közleményben.

(Privátbankár)

Kötelező biztosítás fogalomtár

network.hu





Új kormányrendelet 2004. július 1-től

2004. július 01-tól megváltozott a gépjármű üzembentartójának kötelező gépjármű-felelősségbiztosításáról (KGFB) szóló kormányrendelet. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat:

Lap tetejére

Szerződéskötésre kötelezettek

A kormányrendelet értelmében szerződéskötésre kötelezett: a gépjármű tulajdonosa, illetve a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett üzembentartó.

A régi típusú forgalmi engedélyben jelenleg "tulajdonos" megjelölés szerepel, nem pedig üzembentartó, ettől függetlenül a régi típusú forgalmi engedélyben bejegyzett személy/személyek [jogi személy(ek), természetes személy(ek)] jogosult(ak) és kötelezett(ek) szerződéskötésre. Az új típusú forgalmi engedélyben elsősorban az üzembentartó adatai szerepelnek, de felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jogszabály lehetőséget biztosít arra, hogy ha az üzembentartóval nem megegyező a tulajdonos személye, akkor a tulajdonos is köthessen biztosítást.

Nem lehet szerződő a gépjármű bérlője, használója stb. még abban az esetben sem, ha a bérleti, haszonbérleti, használati stb. szerződésben azt határozták meg, hogy a felelősségbiztosítási szerződés kötésének kötelezettsége a bérlőt, használót terheli. A bérlet, haszonbérlet vagy Kölcsönszerződés, ugyanis nem eredményez az üzembentartó személyében bekövetkező változást. Ennek megfelelően a hivatkozott bérleti, használati szerződések olyan jellegű kikötései, amelyek a biztosításkötési kötelezettséget meghatározzák, a biztosítóval szemben nem hatályosak.

Lap tetejére

A KGFB szolgáltatása

A korábbi szabályok alapján a biztosító helytállási kötelezettsége korlátlan volt. A kormányrendelet 2001-től korlátozta a biztosítók kötelező helytállási kötelezettségét.

A személyi sérüléses károknál változott a káreseményenkénti kártérítési limit. A korábbi 300 millió forintban megállapított kártérítési plafon személyenkénti limitet jelentett. Az új szabályozás 1.250 millió forintra emelte a biztosító káreseményenkénti helytállási kötelezettségét, de ez az összeghatár független a károsultak számától. Dologi károk esetén a káreseményenkénti 500 milliós összeghatár nem változott.

Lap tetejére

A KGFB hatálya alá tartozó járművek

A KRESZ (1/1975.(II.5.) KPM-BM rendelet) 1. Számú függelékének II/b. pontjában meghatározott gépjármű, valamint (bár nem gépjárművek a KRESZ szerint, de a Kormányrendelet alkalmazásában annak tekintendő).

A kormányrendelet 2. melléklete a következő gépjármű kategóriákat állapítja meg:

  • személygépkocsi (hengermérettől függő kategóriák: legfeljebb 850 cm3-ig, 851-1150 cm3, 1151-1500 cm3, 1501-2000 cm3, 2001-3000 cm3, 3001 cm3-től),
  • motorkerékpár (hengermérettől függő kategóriák: legfeljebb 150 cm3-ig, 151-350 cm3, 351 cm3-től),
  • autóbusz (férőhelytől függő kategóriák: 10-19 férőhelyig, 20-79 férőhelyig, 80 férőhelytől),
  • trolibusz,
  • tehergépkocsi (teherbírástól függő kategóriák: 2t alatt; 2t és 6t között; 6t vagy afelett),
  • vontató,
  • nehéz pótkocsi,
  • könnyű pótkocsi,
  • személygépkocsi-utánfutó, lakókocsi,
  • motorkerékpár-utánfutó,
  • mezőgazdasági vontató,
  • lassú jármű,
  • munkagép,
  • segédmotoros-kerékpár.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy két új kategóriát (3000 cm3 hengerűrtartalom feletti személygépjármű és munkagép) hoztak létre 2001. január 1-jével.

Lap tetejére

A KGFB területi hatálya

Az új szabályozás értelmében a szerződés területi hatálya az Európai Gazdásági Térség és Svájc területe, valamint a nemzetközi zöldkártya rendszer azon országainak területére terjed ki, amelyek nemzeti irodájával a magyar Nemzeti Iroda megállapodást kötött. A nemzetközi megállapodásban résztvevő országok listáját a PSZÁF teszi közzé.

Lap tetejére

A szerződéskötés feltételei

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés megkötése érdekében ajánlattal kell fordulni a biztosítóhoz. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatot a biztosító nem utasíthatja el. Az ajánlat-elfogadási kötelezettség független a gépjármű korától, műszaki állapotától (a gépjármű forgalomra való alkalmasságának megítélése az erre jogosított hatóság feladata), az üzembentartó személyétől.

Ajánlattétel előtt tisztázni kell, hogy a szerződő tulajdonszerzés miatt vagy ugyanazon gépjárműhöz kapcsolódó korábbi szerződés felmondása miatt szándékozik-e biztosítást kötni.

Ha a szerződő által bemutatott bizonylatok és/vagy igazolások alapján megállapítható, hogy a gépjárműre kötött korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás anélkül szűnt meg, hogy a gépjármű a szerződő tulajdonából kikerült volna (felmondás bármelyik fél részéről), a díjjal nem fedezett időszakra eső esetleges díjhátralékot egyösszegben be kell fizettetni a kormányrendelet mellékletének 11. § (2) bekezdése alapján. Díjhátralék legfeljebb a tárgyévet megelőző év január első napjától követelhető. Ez arra az esetre is érvényes, ha az ügyfél egyáltalán nem tudja igazolni kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megkötését.

Az új kormányrendelet (190/2004.) megkülönböztet a rendszerbe új belépőt, ill. már szerződéssel rendelkező üzembentartót. Minden új KGFB szerződés megkötésénél nyilatkoznia kell az üzembentartónak, hogy a rendszerbe új belépő-e, illetve rendelkezik/rendelkezett-e azonos gépjármű-kategóriába tartozó (személygépkocsi, motorkerékpár, autóbusz, tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató) KGFB szerződéssel.

Új belépő

Új belépőnek minősül az, aki két éven belül nem volt azonos gépjármű-kategóriába KGFB biztosítás szerződője. Új belépő esetén a szerződés bonus-malus besorolása csak A00 lehet, a szerződéshez a későbbiekben sem lehet bonus előzményt rögzíteni.

Nem új belépő két éven belül rendelkezett KGFB szerződéssel

Amennyiben két éven belül rendelkezett azonos gépjármű-kategóriába tartozó KGFB szerződéssel, Ön nem számít új belépőnek a rendszerbe. Ebben az esetben a két éven belül megszűnt szerződésről "Kártörténeti igazolást" kell beszereznie előzménybiztosítójától, és azt az új szerződéséhez - legkésőbb a szerződéskötéstől számított 90 napon belül - be kell küldenie. Az új szerződést A00 bonus-malus besorolásnak megfelelő díjon lehet megkötni, majd a Kártörténeti igazolás benyújtását követően, a szerződés bonus-malus besorolása az igazolás tartalmának megfelelően, visszamenőleges hatállyal módosításra kerül (Pl. a Kártörténeti igazolás alapján a b-m besorolás B10, akkor a szerződés kezdetére visszamenőlegesen 50%-kal csökken a biztosítás díja). FONTOS: amennyiben a Kártörténeti igazolást 90 napon belül nem küldi meg, a szerződést a kockázatviselés kezdetére visszamenőleges hatállyal a legkedvezőtlenebb M04-es besorolásnak megfelelő díjra módosítja a biztosító.

Nem új belépő jelenleg is rendelkezik KGFB szerződéssel

Amennyiben jelenleg is rendelkezik azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre KGFB szerződéssel, Ön nem számít új belépőnek a rendszerbe. Ebben az esetben a párhuzamosan üzemeltetett gépjárműre vonatkozó KGFB szerződés biztosítójától egy igazolást kell kérni, és legkésőbb a szerződéskötéstől számított 90 napon belül be kell küldeni az új biztosítási szerződéshez. Az igazolás tartalmát a kormányrendelet meghatározza, a nyomtatvány elnevezése: Igazolás kötelező felelősségbiztosításról. Az új szerződést A00 bonus-malus besorolás alapján lehet megkötni, de amennyiben a korábban kötött KGFB szerződés az érdekviszony megszűnése miatt hatályát veszti, a megszűnő szerződés kedvezőbb bonus fokozata átvihető egy másik, azonos gépjármű-kategóriába tartozó KGFB szerződésre. FONTOS: amennyiben nem küld 90 napon belül igazolást a párhuzamosan futó KGFB szerződésről, a biztosító a legkedvezőtlenebb M04-es besorolásnak megfelelő díjra módosítja a szerződést.

Díjnemfizetéssel megszűnő szerződés csak annál a biztosítónál lehet újrakötni, ahol az megszűnt

Ha a biztosítási szerződés a biztosítási időszak tartama alatt díjnemfizetés miatt szűnik meg, az üzembentartó az adott biztosítási időszak hátralévő részére fedezetet nyújtó szerződést annál a biztosítónál köteles megkötni, ahol a biztosítási szerződése díjnemfizetéssel szűnt meg. Az üzembentartó új ajánlatát kizárólag az a biztosító jogosult és köteles elfogadni, ahol a szerződés az adott biztosítási évben díjnemfizetéssel szűnt meg. A szerződés hatálya alatt további felelősségbiztosítási szerződés ugyanarra a biztosítási időszakra érvényesen nem köthető. A biztosító károsult követelését akkor is köteles kielégíteni, ha a káreset a biztosítási szerződés díjnemfizetés miatt történő megszűnését követő 30 napon belül következik be. Azt ezt követő időszakra azokat a szabályokat kell alkalmazni, mint amikor az üzembentartó nem rendelkezik szerződéssel (Kártalanítási Számla)

Lap tetejére

A biztosítás időtartama

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapesetben határozatlan tartamú. Biztosítási időszakon a naptári évet kell érteni, a biztosítási évforduló minden év december 31. napja.

Határozott időtartamú szerződés megkötésére meghatározott esetekben kerülhet sor. Ebbe a körbe tartoznak a "P" (próba), "V" (vám), "Z" (magyar határig érvényes) és "E" (elveszett vagy ellopott) rendszámmal ellátott gépjárművek, illetőleg azok a forgalomból kivont gépjárművek, amelyek csak útvonal engedéllyel közlekedhetnek

Lap tetejére

Flotta

Magánszemélyekkel, gazdálkodó szervezetekkel, illetve vállalkozókkal abban az esetben köthető keretszerződés (flotta), ha a biztosítani kívánt gépjárműveik száma legalább 5 db. A szerződés kötésének feltétele, hogy a keret-megállapodásban biztosított gépjárműveknél egyazon (magán vagy jogi) személy legyen a forgalmi engedélybe üzembentartóként bejegyezve.

Lap tetejére

A KGFB díja, a díjfizetés módja és gyakorisága

A díj megállapítására vonatkozó korábbi szabályok megváltoztak, a biztosítót a díj a kockázatviselés kezdetének napjától a kockázatviselés végének napjáig illeti meg.

A díjfizetés módja:

  • készpénz átutalási megbízás (csekk),
  • lakossági csoportos díjbeszedés (amikor a díj beszedésére a megbízást a biztosító, vagy az általa meghatalmazott jogi személy indítja el),
  • lakossági banki átutalás,
  • vállalkozói számláról történő banki átutalás.

A díjfizetés gyakorisága:

A határozatlan időtartamra kötött szerződések esetén az - ügyfél választásától függően - a díjfizetés lehet:

  • éves,
  • féléves,
  • negyedéves,

Határozott időtartamra kötött szerződések díja a szerződéskötéskor egy összegben esedékes.

A díj befizetéséről és ezzel a szerződés fennállásáról a csekket, illetve átutalásos teljesítés esetén a biztosító által küldött bizonylatot, az üzembentartó köteles a forgalmi engedéllyel együtt tartani, és jogszabály által meghatározott esetekben felmutatni. Felhívjuk a figyelmet, hogy bár a csekk vagy bizonylat felmutatását jogszabály előírja, de ennek megléte, vagy hiánya nem jelenti a biztosítási szerződés meglétét, vagy hiányát. Ezt a tényt a kötvénynyilvántartó igazolja.

A forgalmi engedélyre nem kötelezett gépjárművek esetén a díj megfizetését a gépjárművön elhelyezett tanúsító jelzés mutatja, amely egyben a biztosítás meglétét is igazolja. Ennek hiányában a gépjármű közúti forgalomban nem vehet részt.

Lap tetejére

A szerződés megszűnése

A biztosítási szerződés megszűnésének lehetséges okai:

  • érdekmúlás
  • felmondás

A biztosítási szerződés megszűnik:

határozatlan időre szóló biztosítási szerződés esetében

érdekmúlás jogcímén, az érdekmúlás jogi tényének hatályával, ha a szerződőnek a vagyontárgy megóvásában fennálló érdeke megszűnt, és ezt bejelenti a biztosítónak:

  • a gépjármű tulajdonjogában bekövetkezett változás;
  • gépjármű forgalomból történő végleges kivonása;
  • biztosítási esemény bekövetkezésének lehetetlenülése (pl. garanciális csere, ideértve a gépjárműnek nem biztosítási esemény következtében történő megsemmisülését, helyreállíthatatlanná válását vagy ellopását is.);
  • amikor a gépjármű megsemmisült, helyreállíthatatlanná vált, illetve helyreállítása gazdaságtalanná vált és ez utóbbi miatt kivonják a forgalomból.

A biztosítási érdek megszűnését a szerződőnek hatósági okirat (pl.: forgalomból történő kivonás), adásvételi szerződés vagy egyéb okirat bemutatásával igazolnia kell. A biztosító társaság kockázatviselése ezen okiratok keletkezése napján szűnik meg.

  • Felmondás jogcímén biztosítási évfordulóra (december 31.), bármelyik szerződő félnek ezen időpontot megelőzően legalább 30 nappal történt írásbeli felmondásával. A szerződés más időponttal nem mondható fel, az ügyfél a szerződést évközben nem szüntetheti meg.

A határozott időtartamra kötött szerződés esetén a biztosítási határnap elteltével.

A biztosítási szerződések érdekmúlás, díj-nemfizetés vagy felmondás miatti megszűnéséről a biztosító köteles tájékoztatni a Belügyminisztérium központi gépjármű-nyilvántartó szervét. Az ügyfél utólagos díjfizetési szándéka esetén, ha már törlésre és jelentésre került a szerződés, csak új szerződés kötése lehetséges.

A BM kötvény és a gépjármű-nyilvántartó legalább negyedévenkénti összevetésével ellenőrzi a biztosítási fedezet meglétét, és összeállítja az érvényes biztosítással nem rendelkezők listáját. Amely gépjármű a következő listán is szerepel, azt a BM biztosítatlannak tekinti, és erről értesíti az üzembentartó lakóhelye szerinti jegyzőt, aki felszólítja az üzembentartót a biztosítási fedezet meglétének 8 napon belüli igazolására. Ha ez nem történik meg, a jegyző a rendszámtáblát határozattal visszavonja.

Lap tetejére

A biztosítás szüneteltetése

Az érvényes jogszabály alapján lehetőség van a biztosítási szerződés, illetőleg a díjfizetési kötelezettség szüneteltetésére, ha a szerződő a gépjárművet legalább kettő, de legfeljebb hat hónapig a forgalomból ideiglenesen kivonja. Nem vonatkozik a szüneteltetés lehetősége a motorkerékpárra, a segédmotor-kerékpárra és egyéb forgalmi engedélyre nem kötelezett járművekre kötött szerződés esetében.

A szüneteltetés írásbeli bejelentését akkor lehet elfogadni, ha a gépjármű ideiglenes üzemen kívül helyezését a hatóság a forgalmi engedélybe bejegyezte vagy erről szóló tanúsítványt adott ki, és azt a biztosított (üzembentartó) bejelentéskor a biztosítónak bemutatta.

Ha a gépjármű hat hónapnál hosszabb ideig nem üzemel, a biztosítottnak a gépjárművet véglegesen ki kell vonatni.

Lap tetejére

Bonus-malus rendszer

A bonus-malus rendszer csak arra a gépjármű-üzembentartóra (természetes- vagy jogi személy) vonatkozik, aki a gépjárművére határozatlan időre szóló, egyedi biztosítási szerződést kötött. Az új szabályozás kiterjesztette a rendszert a személyautókon túl a buszokra, tehergépjárművekre, vontatókra, mezőgazdasági vontatókra és motorkerékpárokra.

A gépjármű-üzembentartókat un. bonus-malus osztályba kell sorolni, és az abban elért fokozatuk alapján kerül sor a biztosítási díj megállapítására. Mivel a buszokra, tehergépjárművekre, vontatókra, mezőgazdasági vontatókra és motorkerékpárokra a rendszer csak 2001-ben indul, ezért A0-tól eltérő besorolásuk csak 2003. január 1-jével lehetséges. Az első megfigyelési időszak 2001. július 1-jétől 2002. június 30-ig tart.

A mindenkor érvényes díjszabás szerinti alapdíjakat, valamint az egyes bonus-malus fokozatokhoz tartozó díjakat a korábbiakkal ellentétben 2001-től a biztosítók egyedileg határozzák meg, vagyis a rendszer lényege - a biztosítók közötti mozgás biztosítása érdekében - a bonus-malus fokozatokba történő besorolás nyilvántartása. Az egyes fokozatokhoz tartozó kedvezmények és pótdíjak mértékét, és ezek alsó és felső korlátját a biztosítók önállóan határozzák meg, akár évente is változtathatják.

Tekintettel arra, hogy személygépjárműveknél a bonus-malus rendszer 1992. óta működik, 2002-ben a legmagasabb bonus fokozat B10 lehet. A többi gépjármű fokozata, mivel a megfigyelési időszak 2001-ben indul, csak A0 lehet, B01-es, vagy bármilyen malus fokozatú csak 2003-tól állapítható meg.

A bonus-malus rendszert meghatározó alapfogalmak:

megfigyelési és kárkifizetési időszak: Adott biztosítási évet két évvel megelőző év július 1-jétől a következő év június 30-ig terjedő időszak.

bonus (kármentességi díjengedmény): Ha a gépjárművel kapcsolatban a megfigyelési időszakban kárkifizetés nem történt, vagy a károsult(tak)nak kifizetett teljes kártérítési összeget a károkozó gépjármű üzembentartója (biztosított) az erről szóló értesítést követő hatvan napon belül saját elhatározásából visszafizette a biztosító társaságnak, akkor az üzembentartó kármentességi díjengedményre jogosult, amely az jelenti, hogy besorolási fokozata 1 fokozattal javul a megfigyelési időszakot követő év január 1-jével.

malus (károkozás miatti pótdíj): Ha a megfigyelési időszakban a gépjárművel bármikor okozott kárral kapcsolatban első kárkifizetés történt, a megfigyelési időszakot követő naptári évben az üzembentartó az első kárkifizetések számától függően pótdíjat köteles fizetni, egy figyelembe vett kár esetén két fokozatot, két figyelembe vett kár esetén négy fokozatot, három figyelembe vett kár esetén hat fokozatot romlik a szerződő bonus-malus besorolása a tárgyévihez képest. Ha a szerződő négy figyelembe vett kárt okozott, akkor az M 4-es bonus-malus osztályba kerül.

Amennyiben egy adott kárügyben csak június 30-a után történik első kárkifizetés, az ehhez kapcsolódó pótdíj felszámítására csak a megfigyelési időszak utáni évet követő év január 1-jével kerülhet sor.

A bonus-malus fokozat átvitele más szerződésre

A bonus-malus rendszer az üzembentartó személyéhez kötődik, és nem a gépjárműhöz. Ennek megfelelően a gépjármű eladása, cseréje stb. esetén (amelyek a kötelező felelősségbiztosítási szerződés megszűnését eredményezik), az új üzembentartóra "nem száll át" a korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján elért bonus-malus fokozat.

A bonus-malus rendszer érvényesítése során jelentkező előnyök és hátrányok (díjengedmény vagy pótdíj felszámítása) mindenkor a gépjármű üzembentartójához (tulajdonosához) kapcsolódnak függetlenül attól, hogy a károkozásnál a gépjárművet az üzembentartó személyesen vagy engedélyével bárki más személy vezette.

Ha a gépjárművet a károkozás idején az üzembentartó vagy egyébként jogosan használó személy engedélye nélkül vezették, és ezt a körülményt az üzembentartó bizonyítja (feljelentéssel és a feljelentés nyomán keletkezett hatósági határozattal, vagy egyéb módon közhitelűen), az okozott kár nem terheli az üzembentartó bonus-malus osztályba sorolását.

Az üzembentartó már megszerzett bonus-malus fokozata megmarad, és az arra jogosító időtartam tovább folyik, ha a szerződés megszűnik - kivéve a díj-nemfizetés miatti megszűnést -, és a szerződés megszűnésétől számított kettő éven belül a biztosított új szerződést köt akár ugyanazon, akár más biztosítónál.

“Élő” biztosítási szerződésről nem lehet átvinni a már megszerzett bonus fokozatot az üzembentartó másik meglévő, vagy újabban vásárolt gépjármű biztosítására.

Ha az üzembentartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel és annak hatálya alatt másik, azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt (párhuzamos üzemeltetés), az új szerződést A00-ba kell sorolni. Ha a kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett bonus osztályba sorolás a szerződés megszűnését követő nappal bármely, ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre (személygépkocsi, motorkerékpár, autóbusz, tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató) az adott üzembentartó által kötött, hatályban lévő szerződésre érvényesíthető.

Lap tetejére

network.hu

Biztosítási szótár

Bonus Malus rendszer


Egy történet - Ki fizet a végén?

(Kötelező biztosítás lap

- Az oldalon a KGBF fogalomtár/Kötelező biztosítás tájékoztató anyagok link által nekem egy külföldi oldal jött be, azaz, nem biztos, hogy érdemes ráklikkelni erre!)

Címkék: MÁV ÁBE biztosító kötelező biztosítás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 15 éve

Már azt is olvasni, hogy a vezérigazgatójuk jó pár száz milliót "mentett ki" off shore a cégből...legalább visszaperelhetik a tagok, ha a hír igaz. Szép hétvégét Mindenkinek :)

Válasz

Kováts Lajosné üzente 15 éve

Köszönöm, hogy elküldted, ezt a remek mindenre kiterjedő összeállítást.
Most jöttünk haza, nem tudtam előbb hozzászólni. Én sajnos ezt a biztosítást nem intézem, a férjem ennek a tudója.
Én csak utas vagyok a kocsinkban.
Köszönöm és szép estét mindenkinek.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 13 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Busz nincs, közlemény van | 2018.04.18. Keddi,...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: "Mit várunk egy új KRESZ jogszabálytól?" konferencia | 2024. május 16. (csütörtök) 13:00-16:00, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Oktatási Központ (1082 Budapest Üllői út 82.) Földszint I. előadó 2024.05.16.

M Imre 22 órája új videót töltött fel:

M Imre 23 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával blogbejegyzéshez:

Jövő héten elindulnak a Google autói Magyarországon: itt a...

M Imre írta 1 napja a(z) Taxi! Gyalogos! képhez:

Taxi_gyalogos_2181145_9893_s

Extra juttatást, sok pénzt ad a hazánkba hamarosan...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Uj_gyalogosatkelohely__astoria_rakoczi_ut_2190877_4671_s

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 3 napja a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu