Közlekedés: Ne fojtsd vízbe az autód

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Két éve egy dunai áradás idején írtunk arról, hogy mekkora vízszint árt meg egy mai autónak, és mi az, ahol még éppen át lehet menni maradandó károsodás nélkül. Ezekben a percekben is ömlik az eső az ország több pontján, Budapesten fontos forgalmi csomópontokban akadnak el autók. Talán még nem késő néhány tanácsot adni azoknak, akiknek feltétlenül útnak kell indulniuk autóval. Aki teheti, inkább várjon és kövesse a meteorológiai jelentéseket. Akinek mennie kell, netán az autóból olvas minket, fontolja meg az alábbi tanácsokat, mielőtt vízbe fojtja az autóját.

network.hu

 

Amikor arról van szó, hogy egy gázlón vagy elárasztott útszakaszon át lehet-e még menni, az osztrákok szerint az ajtó alsó pereme az a mélység, amit nem szabad túllépni. Ezt már csak azért is érdemes betartani, mert az ajtótömítéseket nem arra találták ki, hogy a hömpölygő vizet kint tartsák, és az autó belterébe áramló sáros lé nem csak a közérzetünkön komoly károkat tud okozni. De ha kint is marad a víz, ilyen mélységnél egyre nagyobb a kockázata annak, hogy az autó felúszik, mint egy hajó, és ha a kerekek nem érik a talajt, akkor könnyen elsodorhatja az áramlás a pléhdobozt. Ezen kívül a sebességet is óvatosan kell megválasztani - néha a gyalogtempó is sok már - mivel az autó ilyenkor egy hullámot tol maga előtt, ami pont elég lehet ahhoz, hogy a motor vizet szívjon.

 

Ez az egyik legrosszabb, ami előfordulhat, amikor úgynevezett vízütés éri a motort. A víz ugyanis (többé-kevésbé) összenyomhatatlan, és mivel mind a benzines, mind a dízelmotorok a beszívott levegő összesűrítésével működnek, probléma, ha a beszívott közeget nem lehet összenyomni.

 

Dízeleknél szinte biztos, hogy komoly baj, hajtórúdgörbülés, dugattyúroppanás vagy hasonló lesz a vége, mivel általában fojtószelep sem áll a víz útjában, de a benzinesek sem köszönik meg a vizet a szívócsőben. Motorgenerálra vagy -cserére lehet számítani, így kell mérlegelni, hogy nekimenjünk-e a ki tudja, milyen mély tócsának. Minden autó máshonnan szívja a levegőt, van, amelyikkel fényszóróig be lehet állni a vízbe, és semmi baja nem lesz a motornak, de szerencsétlenebb esetben már negyven centi mélységnél bejuthat a lé a szívócsőbe.

 

Ha álló helyzetben érte utol az autót az árhullám, bizonyos szintektől felfelé egyre alaposabban át kell nézni a technikát, hová hatolhatott be a nedvesség.

 

Amíg a felniközépet nem lépte túl a vízszint, általában nem kell nagyobb bajtól tartani, minden alkatrésznek működőképesnek kell maradnia. Ilyenkor minden mozgó alkatrész és a teljes elektromos rendszer még a vízvonal fölött van. Egyedül a kormányrendszer és a futómű gömbcsuklóiba juthat be a víz, amit régebben egy alapos zsírzással semlegesíteni lehetett, a modern gömbcsuklóknál viszont nincs lehetőség erre.

 

Amikor a kerék közepénél magasabban állt vízben szegény autó, a kerékcsapágyak és a féltengelyek miatt is el lehet kezdeni aggódni. Ahol ez szerkezetileg lehetséges, érdemes újrazsírozni a csapágyakat, és a féltengelyek is megköszönik a törődést. Ha órákig, napokig állt a gép a vízben, akkor általában beszivárog ezekbe a kenést igénylő alkatrészekbe, és ott is marad, ami töredékére csökkenti élettartamukat. A kipufogórendszerbe is bejuthat a víz, de abból egy alapos átmelegítés után el is párolog.

 

Ha már az ajtó alsó peremét is elérte az ár, jó eséllyel az utastérbe is bejutott a víz, de a karosszéria üregeibe mindenképpen. Ilyenkor az elektromos rendszer, például a csatlakozók miatt is el kell kezdeni aggódni, vagyis igen súlyos vízkárra lehet számítani. Amikor a motorteret is ellepte a víz, jó eséllyel a kipufogószelepeken keresztül a hengerekbe is eljutott az áldás - ilyenkor jobb meg sem próbálni elindítani az autót, mert csak tetézzük a bajt. Ilyenkor elengedhetetlen, hogy szakemberre bízzuk a károk elhárítását, amennyiben egyáltalán megéri még.

 

Amennyiben van vízkárt is fedező biztosítás az autóra, különösen óvatosan kell eljárni. Ha például megpróbáljuk beindítani a motort, és emiatt súlyosbodik a baj, könnyen hivatkozhat majd erre a biztosító, és elutasítja a kárigényt. Az ajtóperemtől feljebb érő vízszint esetén mindenképpen először forduljunk szervizhez.

 

A legjobb persze az, ha megelőzzük a bajt és eleve nem hagyjuk árvízveszélyes helyen az autót, illetve nem megyünk bele vakmerően a felgyülemlett vízbe.

 

Forrás: https://totalcar.hu/magazin/technika/2013/06/06/ne_old_meg_az_autod/

Címkék: aluljáró autó biztosító eső gázló időjárás katasztrófa meteorológia természet vihar vízkár vízütés árhullám árvíz árvízveszélyes hely

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 42 perce a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:

„Rázta, mint a rongyot” – több kutyát is megtámadott két ...

M Imre írta 1 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

A menesztett BKV-vezér szerint semmi köze ...

M Imre írta 1 órája a(z) A kéményseprőt elütötte egy autó képhez:

A_kemenyseprot_elutotte_egy_auto_2120657_2420_s

Az egykori autófővárostól nem messze 130 éve tilos autót ...

M Imre írta 1 órája a(z) Közérdekű fórumtémában:

Mi nyílt levelet írtunk Bernadettnek, hogy 10.000 ...

M Imre új fórumtémát indított: Közérdekű

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) A Flórián téri felüljáró felújítása fórumtémában:

Ütemterv szerint halad a Flórián téri felüljáró felújítása: zajlik a ...

M Imre írta 2 napja a(z) Kerekes sporteszközök: elektromos roller, segway, hoverboard és elektromos gördeszka ..., jöhet az új KRESZ-csomag blogbejegyzéshez:

Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége ...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu