Közlekedés: Crew Dragon Demo-2 küldetés: Irány az ISS! - A Landmark NASA SpaceX első emberes próbarepülése

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2951 db
  • Videók - 1222 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2951 db
  • Videók - 1222 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2951 db
  • Videók - 1222 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2951 db
  • Videók - 1222 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

  • 2020.05.27., szerda


Ha esetleg nincs tervünk ma késő estére, akkor egy fantasztikus streamet ajánlunk, amelyben figyelemmel követhetjük Elon Musk vállalatának első emberi repülését.

 

A SpaceX Falcon 9 rakétája két NASA űrhajóssal a fedélzetén fogja elvégezni az első emberi küldetését. Ez lesz a valaha volt első privát kozmikus repülés a cég történelmében, amely során Doug Hurley és Bob Behnken asztronautákat szállítják el a SpaceX űrsiklói a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol 6-16 hétig fognak dolgozni.


Az űrhajó kilövése magyar idő szerint egészen pontosan 23:33-kor kezdődik és egy csomó online felületen élőben nézhetjük majd az eseményt.


A SpaceX és a NASA is a hivatalos weboldalukon streamelik a rakéták indítását, de a SpaceX YouTube-csatornája és a NASA TV hivatalos YouTube-fiókja egyaránt le fogja adni a rendkívüli történéseket, mint ahogyan a NASA uStream felülete is.


Részletek: https://liner.hu/ma-indul-utnak-az-elso-emberi-spacex-misszio/


  • 2020.05.30. szombat


Első emberi SpaceX misszió - új időpont: 30-a vagy 31-e

Bár az utolsó negyedóráig reménykedtek, végül a viharos időjárás miatt egyelőre meghiúsult a Crew Dragon várva várt Demo-2 repülése.

A SpaceX által a NASA megbízásából fejlesztett űrhajóval 2011 óta most először indultak volna amerikai űrhajósok hazai földről a világűrbe. A Crew Dragon két utasa, Doug Hurley és Bob Behnken legközelebb május 30-án (szombaton) reménykedhet az elindulásban. A kijelölt időpont magyar idő szerint 21:22. Ha ekkor sem lenne kegyes az időjárás – amire nem elhanyagolható az esély –, akkor 31-én (vasárnap) 21:00 az újabb tartalék startidőpont. A jelenleg érvényes időjárás-előrejelzések mindkét napra 60%-os valószínűséggel ígérnek kedvező körülményeket.


Ahogy közel 9 év elteltével visszatérnek az emberes indítások Floridába is, úgy újra meg kell szoknunk a mostanihoz hasonló halasztásokat. Az ázsiai szárazföld közepéről, a kazahsztáni Bajkonurból startoló orosz Szojuz űrhajók esetében lényegében sosem szükséges efféle halasztás. A floridai óceánparton azonban az időjárás nem ennyire közreműködő, ahogyan azt annak idején az űrrepülőgépek indításaikor is tapasztalhattuk.


A Crew Dragon lehetséges indítási időpontjait az határozza meg, hogy az úti célként a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás (ISS) pályája mikor halad át a starthely fölött. A megfelelő pillanatban és a helyes irányban végrehajtott start teszi lehetővé, hogy az űrhajó az ISS pályasíkjába jutva, kevesebb mint egy nap leforgása alatt beérje az űrállomást és csatlakozzon hozzá. Az időjárási helyzet ugyanakkor nem csak a floridai starthely környezetében fontos, hanem azon a szakaszon is – lényegében végig Észak-Amerika atlanti partvidéke mentén –, ahol szükség esetén, veszély esetén meg lehet szakítani a repülést. Ilyenkor a működésbe lépő mentőrendszer eltávolítja a rakétáról az űrhajósokat szállító kabint, amelynek viszont nyugodt vizekre kell leérkeznie.


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8836

 

:::::


A SpaceX űrhajójának startelőkészítése – nagyfelbontású műholdszemmel.

A Maxar Technologies egyik távérzékelő holdja, a WorldView-3 kapta lencsevégre május 23-án a 27-i (végül elhalasztott) startra készülő Falcon-9/Crew Dragon rendszert.

A következő lehetséges startidőpont (május 30-án, magyar idő szerint este 21:22) előtt egy nappal a Maxar űrfelvétele és néhány földi archív felvétel segítségével virtuális sétára hívjuk olvasóinkat. Irány tehát Florida – persze csak úgy, ahogy az utóbbi hetekben megszoktuk: fotelben ülve, virtuálisan!


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8839

 

:::::

 

Úton a Crew Dragon


Két űrhajóssal a fedélzetén bemutatkozik az amerikai emberes űrhajók ötödik típusa. Közel egy évtized elteltével újból amerikai földről indulnak az ISS-re.


A SpaceX vállalat által fejlesztett Dragon-2 űrhajó emberek szállítására alkalmas változata (a Crew Dragon) a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről indult a világűrbe, Demo-2 (DM-2) jelű küldetésére. A hordozóeszköz a SpaceX Falcon-9 rakétája volt. Az űrtörténelmi jelentőségű indításra eredetileg május 27-én szerettek volna sort keríteni, de akkor a kedvezőtlen időjárás keresztülhúzta a számításokat. Ma, május 30-án, magyar idő szerint 21:22-kor a megismételt startkísérlet aztán sikerrel járt.

 

A Crew Dragon az indulástól számított 15-19 óra múlva éri el a Nemzetközi Űrállomást. Már látják egymást, sőt utolérték az ISS-t (2020.05.31., 14:30): http://www.ustream.tv/nasahdtv

 

Magyar nyelvű közvetítés: https://www.youtube.com/watch?v=iTM1XIpz9Qc

Az dokkolást magyarul élőben Nagy Szabolcs (Space Station Guys) a spacejunkie csapattal (Tamási Dávid, Bonczók Zoltán, Radics Péter és Szabó Bence) együtt közvetíti egy élő konferencia beszélgetés keretében, ami remélhetőleg ismét fantasztikus élmény lesz.

--  Űrutazás Űrhajók Youtube csatorna
(Magyar Amatőrcsillagász Portál: https://macsnet.hu/)


*** A dokkolás visszanézhető itt (ugyanott, ahol az élő adás). ***

 

A Crew Dragon – automata üzemmódban végzett tavalyi próbaútja után – most első alkalommal szállít embereket is. A cél a Nemzetközi Űrállomás (ISS), ahová a tervek szerint másnap csatlakoznak. A NASA az űrhajó berepülésére Douglas (Doug) Hurley és Robert (Bob) Behnken veterán űrhajósait jelölte ki. Ők már közel öt éve készülhetnek erre a feladatra, de a – mindkettejük számára a harmadik – repülés ideje meglehetősen sokat késett. Az első számú legénységnek 2018 augusztusában jelölték ki őket.


Mint olvasóink számára nyilván jól ismert, a Crew Dragon mostani útja jelentős mérföldkő az Egyesült Államok űrprogramjában. Habár az amerikaiak az ISS programjának meghatározó partnerei, űrhajósaik pedig folyamatosan jelen vannak a bázison, 2011 óta szállításukra kénytelenek voltak az orosz Szojuz űrhajókat igénybe venni. Az űrrepülőgépek használatból történő kivonása után ugyanis egészen mostanáig nem rendelkeztek saját űrhajóval, amelyet saját területükről, amerikai hordozórakétával pályára tudtak volna állítani. De nemzetközi szinten is kizárólag a Szojuz űrhajókon múlott az ISS személyzetcseréje, eddig egyáltalán nem lévén erre a feladatra alkalmas másik eszköz. Hála a NASA 2010-ben indított – és az eredeti elképzelésekhez képest sok évet csúszott – kereskedelmi űrhajófejlesztési programjának (Commercial Crew Development, CCDev), most ez megváltozik. A SpaceX mellett az amerikai űrhivatal másik partnere a Boeing, de ők a Starliner (CST-100) fejlesztésével még nem tartanak az emberes próbarepülésnél. (A két új amerikai űrhajót nemrég részletesen bemutattuk egy cikksorozatunkban.) Talán szimbolikus jelentősége is van annak, hogy az elsőként használatba vett, valóban 21. századi emberes űrhajót az a SpaceX fejlesztette, amely az elmúlt közel két évtizedben a magán-űrtevékenység legsikeresebb úttörőjévé vált.


Visszatérve a Demo-2 repülésre, annak eredeti és legfontosabb célja természetesen a Crew Dragon kipróbálása, mielőtt az űrhajótípust rendszeres használatba vennék. Emiatt elég volna egy-két hetet eltöltenie az űrállomásnál. De mivel a felhalmozódott késések miatt a NASA jelenleg csak egy fővel képviselteti magát az ISS állandó személyzetében, igyekeznek kihasználni a lehetőséget, hogy most feljut még két emberük. Így ha minden jól megy, Behnken és Hurley akár közel négy hónapon át részt vehet az űrállomáson folyó munkában is. Mindazonáltal az elődleges szempont a Crew Dragon tesztje, a személyzet biztonságos visszatérése. Ha semmi probléma nem merül fel, a típus első szolgálatszerű repülését (Crew-1) három amerikai és egy japán utassal legkorábban augusztus végén indíthatják el (de mindenképpen több héttel a Demo-2 repülés sikeres befejezését és a szükséges ellenőrzéseket követően).


Részletek: http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_az_usa/20200530_gyorshir_uton_a_crew_dragon


Közvetítés (élő):


https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public


vagy


https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg


A Galileo Webcast élő közvetítése 21 órakor kezdődött a NASA TV élő adásának átvételével, magyar szakkommentálásával. A virtuális stúdió részvevői: Zsombok Gábor, Vizi Pál Gábor és Tepliczky István. (a közvetítésnek vége)


Az út részletei:


https://www.spacex.com/launches/

 

A Crew Dragon és az űrhajósok bemutatása:

 

https://www.spacex.com/vehicles/dragon/


Néhány pillantás a Crew Dragon belsejébe. (videó: SpaceX)

https://www.youtube.com/watch?v=xjSb_b4TtxI


Animáción a Crew Dragon mentőrendszerének tesztje, a repülés fő fázisainak tervezett időpontjaival. (videó: SpaceX)


https://www.youtube.com/watch?v=qObBRM4euxk


SpaceX szimulátor:

https://iss-sim.spacex.com/


Szimulátort bemutató videó: https://www.youtube.com/watch?v=MdJDBHzJF8E


Behnken (balra) és Hurley a start elmúlt vasárnapi főpróbája alkalmával. Nem csak a barátság, az együtt kezdett űrhajóskiképzés, a mostani közös repülés, de például az is összeköti őket, hogy mindkettejük felesége ugyancsak – immár visszavonult – NASA űrhajós: Hurley házastársa Karen Nyberg, Behnkené Megan McArthur. (kép: SpaceX)

network.hu

 

  • 2020.05.31., vasárnap

 

Dokkolt az Endeavour


Nem tévedés és nem időutazás: az első emberes Crew Dragon űrhajót erre a névre keresztelték, az egykori űrrepülőgépre emlékezve.

 

A SpaceX űrhajója, a Crew Dragon tegnap, magyar idő szerint valamivel este fél tíz előtt emelkedett a magasba a floridai Kennedy Űrközpontból egy Falcon-9 rakétával, hogy „nyomába eredjen” a nem sokkal azelőtt a starthely felett jó 400 km magasban elrepülő Nemzetközi Űrállomásnak. Kicsivel később Európából és így Magyarországról is – már ahol nem zavarta felhő a látványt – megfigyelhető volt, ahogy a két űreszköz egymás után átvonult az égen.

 

A Demo-2 jelű küldetés két résztvevője, Bob Behnken és Doug Hurley, a NASA rutinos űrhajósai mintegy 19 órát töltött el az új fejlesztésű űrhajóban, mielőtt megközelítették a Nemzetközi Űrállomást (ISS), teszteket végeztek és végül csatlakoztak hozzá a Harmony modul menetirány szerinti első oldalán. A küldetés elsődleges célja, hogy a NASA megrendelésére a SpaceX által fejlesztett új űrhajótípus minden működési folyamatát a starttól a visszaérkezésig kipróbálják. Ez szükséges ahhoz, hogy a Crew Dragon immár szolgálatszerűen bekapcsolódhasson az ISS személyzetcseréinek lebonyolításába. Ha minden jól megy, az első rutinszerű repülésre már az idei év második felében sort keríthetnek. Túlzás nélkül lehet állítani, hogy siker esetén új korszak kezdődik az űrrepülésben.

 

Behken és Hurley fogadására az űrállomás 63. számú állandó személyzete (Chris Cassidy amerikai parancsnok, valamint az orosz Anatolij Ivanyisin és Ivan Vagnyer) készült. A két újonnan érkező űrhajós csatlakozik majd hozzájuk, és részt vesznek az ISS fenntartására irányuló tevékenységben, valamint a tudományos kísérletek végrehajtásában is. Egyelőre még nem dőlt el, hogy a Crew Dragon „Endeavour” mikor indul vissza. Ha eljön majd a nap, az űrhajó automatikus üzemmódban eltávolodik az ISS-től, a személyzetet szállító kabin belép a légkörbe, és az Atlanti-óceánra érkezik vissza, nem messze a floridai partoktól.

 

A sikeres start után Endeavour nevet kapott Crew Dragon űrhajó május 31-én, magyar idő szerint 16:30-kor csatlakozott az ISS-hez. Korábbi pályafutása során mind Hurley, mind Behnken repült az Endeavour űrrepülőgéppel. A képen a megközelítés utolsó pillanatai, kb. 3 m távolságban az űrállomástól. A műveleteket a NASA közvetítésében élőben lehetett követni. (kép: NASA TV)

network.hu

 

Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8843


:::::

 

Az első tervezett felbocsátás előtt a floridai Kennedy Űrközpont területéről egy 1,8 méteres aligátort is el kellett távolítani – számol be a Futurism. A hüllő az 39A indítóállás közelében kószált, éppen ott, ahol a Crew Dragon űrhajó várakozott az indulásra.


A NASA Frank Robb aligátorszakértőt hívta segítségül, aki nem először gyűjtött be rossz helyen tartózkodó állatokat. Robb szerint az űrközpont környékén még mindig találhatóak olyan természetes tavacskák, melyeket az élőlények előszeretettel használnak. Az aligátor gond nélkül átsétált a biztonsági kapun, és hosszú ideig mászkált az űrhajó közelében. A szakértő azt mondta, nem volt igazán nehéz feladata: megkötözte, majd teherautójával elszállította az állatot.


Részletek: https://ng.hu/termeszet/2020/05/30/aligatort-kellett-eltavolitani-a-kennedy-urkozpont-teruleterol/


:::::

 

Donald Trump a davosi Világgazdasági Fórumon adott interjút a CNBC-nek – írja a Space.com. Az amerikai elnök a beszélgetés során a SpaceX és a Tesla alapítójáról is kifejtette véleményét, úgy tűnik, hogy Trump nagy rajongója Elon Musknak.


Az amerikai elnök szerint a vállalkozó egy zseni, aki Thomas Edisonhoz hasonlítható.


Trumpot Musk űripari cége is lenyűgözi, a vállalat jelenleg többek közt egy új űrhajó, a Crew Dragon fejlesztésén dolgozik.


Szereti a rakétákat, és egyébként jó rakétákat készít”

 

– foglalta össze az elnök a maga módján Musk és az űripar kapcsolatát.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/24/donald-trump-elon-musk/


:::::

 

Miután Donald Trump amerikai elnök ígéretének megfelelően felmondta a párizsi egyezményt, Elon Musk, a Tesla vezére ugyancsak korábbi jelzésének eleget téve, bejelentette, hogy kilép az elnök tanácsadói köréből.


Az Egyesült Államok kilép a 2015 végén Párizsban aláírt nemzetközi klímavédelmi egyezményből – jelentette be csütörtökön Donald Trump amerikai elnök.


A döntést megelőző napokban több nagyvállalat vezetője is jelezte, hogy rossz ötletnek tartja a kilépést. Az ExxonMobile, a JP Morgen, a General Elektric, s az Apple mellett a Tesla-vezér, az űrkutatásban is érdekelt Elon Musk konkréttan kijelentette, hogy ki fog lépni az elnök gazdasági és gyártási tanácsadó testületéből, ha az felmondják az egyezményt.


Részletek: https://www.vg.hu/vilaggazdasag/elon-musk-ott-hagyta-trumpot-532319/

:::::

 

Pár évvel ezelőtt meg voltunk róla győződve, hogy a 2010-es évek a magánűrhajózás hőskora lesz. Most pedig, 2020-ba lépve, azt kell mondanunk, hogy ugyan nagyon sokat fejlődtek a magáncégek, a SpaceX-en és a Boeingen kívül még mindig nincs olyan szereplő, aki igazán labdába rúghat, és még ez a két vállalat sem úgy halad, ahogyan azt saját maguknak megjósolták, és amit mi várhattunk tőlük. Pedig ebben nincs semmi meglepő: az űrutazás olyan soktényezős, rendkívül stabil biztonságot követelő ágazat, ahol teljesen egyértelmű, hogy több éves csúszások is összejöhetnek. Főleg akkor, ha az embernek megsemmisül az egész űrhajója, mint ahogyan az áprilisban a SpaceX-szel történt.


Ennek ellenére még mindig Elon Musk űrvállalata az, ami idén végre tényleg történelmet írhat, és elindíthatja az első olyan magánűrhajót, ami embereket is szállít. Az utolsó teszteket januárra írták ki, és ha minden a tervek szerint halad, akár már februárban elindulhatnak Bob Behnken és Doug Hurley asztronauták a Crew Dragon fedélzetén a Nemzetközi Űrállomás felé.


Az első magánhajó, ami elérte az ISS-t


A Dragon űrkapszulát a SpaceX már a kezdetektől arra tervezte, hogy egyszer majd embert vihessen vele a világűrbe – Föld körüli pályára, vagy akár annál tovább is. Elon Musk és csapata a 2010-es évek elején mert nagyot álmodni, és elkezdett dolgozni az űrkapszulán, ami szépen lassan fejlődött, egészen odáig, hogy tavaly az első magánkézben lévő űrhajó lett, ami dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz. A Dragon kapszula ráadásul jelenleg az egyetlen olyan űrhajó, ami képes nagyobb rakományt visszahozni a Földre, és nemcsak kivinni azt az ISS-ig.


A Dragon egy apró űrhajó: mindössze 4 méter széles, és 8,1 méter hosszú, a kapszula maga 9,3 köbméter űrtartalmú, és 7 embert tud a világűrbe, majd vissza is szállítani. Ehhez a kapszulához kapcsolódik még a nyomáskiegyenlített törzs, aminek belseje 37 köbméteres, itt szállíthatnak még a környezeti feltételekre érzékeny rakományt is az űrhajóban. Az indulási hasznos teher 6000 kilogramm, a visszatérési pedig maximálisan 3000. Ahhoz, hogy emberes küldetéseket is végrehajtsanak,


a SpaceX űrruhát is tervezett, amit minden űrhajósra rászabnak.


A ruha nyomáskiegyenlített környezetet biztosít akkor is, ha azon kívül ez nem adott, van benne hűtőrendszer és kommunikáció is. Ezen kívül tűzálló, hallásvédő, és a kesztyűje érintőképernyő-kompatibilis – ezek nagy része mind olyan funkció, ami például a NASA korábbi szkafandereiben igencsak nehézkesen, vagy sehogyan nem volt megoldva.


A NASA-nak nagy szüksége is van egy ilyen, újrahasznosítható, viszonylag olcsó űrjárműre, mivel 2011 óta nincs sajátja. Ekkor vonult nyugdíjba az egész Space Shuttle program, az amerikaiak pedig azóta csak az oroszokra hagyatkoznak, ha embert akarnak küldeni a világűrbe, ami – főleg a politika jelenlegi alakulását tekintve – nem túl kényelmes megoldás számukra. Bár a NASA maga is dolgozik egy saját űrhajó kifejlesztésén, az Orion még igencsak tesztfázisban van, és az első kilövést csak 2023-ra tervezik, de könnyen lehet, hogy ez is csúszni fog. Addig is meg kell oldani valahogy, hogy az amerikaiak is jelen legyenek az ISS-en – és jelenleg az országnak a SpaceX-ben van a legnagyobb reménye.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/04/spacex-crew-dragon-emberes-urrepules-maganurszektor-boeing-nasa-iss/

Címkék: a landmark nasa spacex amerikai emberes űrhajók bob behnken boeing ccdev commercial crew development crew dragon cst-100 demo-2 dm-2 doug hurley douglas hurley egyesült Államok űrprogram elon musk első emberes próbarepülés falcon 9 floridai kennedy Űrközpont 39a starthely iss magán-űrtevékenység nemzetközi Űrállomás orion robert behnken space shuttle starliner szojuz veterán űrhajós világűr űrhajó űrkapszula űrutazás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

7 ország csatlakozott az Artemis Egyezményhez
https://spacejunkie.hu/2020/10/15/7-orszag-csatlakozott-az-artemis-egyezmenyhez/
spacejunkie | 2020-10-15

A NASA által májusban hívta életre az Artemis Accords (Artemis Egyezmény), mely egy új nemzetközi egyezmény (keretrendszer) a világűr és más égitestek békés és átlátható felfedezését biztosítaná. Az egyezményhez most 7 ország csatlakozott: Ausztrália, Kanada, Olaszország, Japán, Luxemburg, Egyesült Arab Emírségek, Egyesült Királyság.

Az egyezményben való részvétel nem jelent automatikus tagságot és részvételt az amerikai űrhivatal Artemis-programjában, csak a NASA által megalkotott keretrendszer elfogadását. Az egyezmény az 1967-ben megnyitott, azóta pedig több mint 100 ország által elfogadott Outer Space Treaty-n
https://hu.wikipedia.org/wiki/Outer_Space_Treaty
alapszik, mely a világűr békés célú felhasználását szabályozza:

-- a világűr kutatása és használata az összes ország jólétét kell, hogy szolgálja
-- az űr szabadon kutatható mindenki által, és nem vonható egyetlen állam szuverenitása alá sem
-- a szerződés megtiltja nukleáris és bármilyen más tömegpusztító fegyverek elhelyezését a világűrben
-- a szerződés úgy rendelkezik, hogy más égitesteket (beleértve a Holdat is) kizárólag békés célra lehet használni

Ezt az egyezményt bővítette ki a NASA az új Artemis Accords-szal,
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-international-partners-advance-cooperation-with-first-signings-of-artemis-accords
melyben az aláíró felek a következőket garantálják:

-- Békés célú felfedezés: Az Artemis program keretében végzett minden tevékenységnek békés célúnak kell lennie
-- Átláthatóság: Az Artemis Accords aláírói a tevékenységüket átlátható módon fogják végezni
-- Az Artemis programban részt vevő nemzetek olyan rendszerek kifejlesztésére törekszenek, amiket más országok is használni tudnak, mindezt a biztonság és a fenntarthatóság növelése érdekében
-- Sürgősségi segítségnyújtás: Az Artemis Accords aláírói vállalják, hogy segítséget nyújtanak bármilyen bajba jutott személyzetnek
-- Registration of Space Objects: minden űreszközt egy közös adatbázisban (Registration Convention) kell bejelenteni
-- Tudományos adatok megosztása: Az Artemis Accords aláírói elkötelezik magukat a tudományos információk nyilvánossá tétele mellett
-- Örökségek megőrzése: Az Artemis Accords aláírói elkötelezik magukat a világűr örökségeinek megőrzése mellett (lásd Apollo leszállóhelyek a Holdon)
-- Űrerőforrások: Az erőforrások kinyerése és felhasználása kulcsfontosságú a biztonságos és fenntartható kutatáshoz (lásd bányászat a Holdon). Az Artemis Accords aláírói megerősítik, hogy ezeket a tevékenységeket az Outer Space Treaty-vel összhangban hajtják majd végre.
-- Űrszemét: az Artemis Accords országok elkötelezik magukat a világűr “tisztán” tartása mellett (pl. kiürült rakétafokozatokat nem hagynak orbitális pályán).

Az aláírások

Jim Bridenstine, a NASA vezetője hatalmas előrelépésnek nevezte, hogy már 7 ország csatlakozott, és új aláírókra is számít a közeljövőben, illetve több országgal is folynak az egyeztetések. Oroszország egyelőre nem nyilatkozott a csatlakozási szándékáról, de Bridenstine nagyon szeretné, ha az orosz fél is elkötelezné magát az Egyezmény, és az Artemis-program mellett.
A Roszkoszmosz vezetője, Dimitrij Rogozin az Artemis-programban való részvételről úgy nyilatkozott, hogy ők egy kevésbé USA központú programban szeretnének résztvenni, olyanban mint a Nemzetközi Űrállomás. Itt azért finoman jegyezzük meg, hogy az ISS építésének és fenntartásának a legnagyobb részét Amerika állta és állja a mai napig, ezért kicsit nehezen komolyan vehető Rogozin kijelentése.

Bridenstine-t kérdezték Kína esetleges részvételéről is, a NASA vezetője örülne, ha Kína érdeklődne az Egyezményben való részvétel és nyitás iránt, azonban a jelenleg hatályos törvények miatt a NASA nem léphet semmilyen hivatalos kapcsolatba a Kínai Űrügynökséggel. Azonban ha Kína lépéseket tenne az Egyezmény felé, ő minden erejével azon lenne, hogy a Kongresszus meggondolja magát és új törvényt alkosson. Mint ismeretes, a republikánusok által benyújott, és a Szenátusban elfogadott “Wolf Kiegészítés” (Wolf Amendment) miatt 2011 óta a NASA nem léphet kapcsolatba Kínával.

Véleményem szerint az Accords egy jó kezdeményezés a NASA részéről, mely sok jövőbeli nemzetközi együttműködésnek lehet alapja. Reméljük a politika a lehető legkevesebbet szól bele, és minél több ország csatlakozik az egyezményhez. Sajnos nem túl valószínű, de gondoljunk bele, ha minden ország együttműködne a világűrben, milyen fantasztikus eredményeket lehetne együtt elérni…

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Óriási tartály száll fel: a marsi kütyühíradónk első témájában a SpaceX készülő Mars-rakétájának egy elemét próbálják ki, ami aztán látványosan visszaereszkedik a földfelszínre. Egy másik kütyü a Mars felszínén teljesít majd szolgálatot: egy olyan mini helikopter, ami elviseli bolygószomszédunk viszontagságos időjárását is.

https://indavideo.hu/video/Helikopter_a_Marson_es_a_keszulo_bazi_nagy_raketa

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Ötven éve, 1967. április 24-én történt a szovjet űrhajózás első emberéletet követelő balesete: a világűrből visszatérő Szojuz-1 ejtőernyője nem nyílt ki, a lezuhant és kigyulladt kabinban életét vesztette Vlagyimir Komarov űrhajós. Neil Armstrong egy plakettet hagyott égi kísérőnkön, amelyre azok nevét vésték, akik az űr meghódításáért áldozták életüket, köztük volt Komarové is.

Gagarin a mérnökökkel mintegy 230 technikai problémát észlelt az űrhajón, ezért a művelet elhalasztását kérte. A kérdés csupán az volt: ki közölje a hírt Brezsnyevvel? Gagarin egy tízoldalas levelet nyújtott át a KGB-ben szolgáló legjobb barátjának, Venyamin Russzajev számára, de a memorandum nem jutott tovább; minden embert, aki ezt olvasta, lefokozták vagy kirúgták. Egy hónappal a tervezett események előtt Komarov arra a belátásra jutott, hogy a halasztás végleg lekerült a napirendről. Arra a kérdésre, hogy Komarov miért nem választja inkább az ellenállást, a kozmonauta így felelt: „Ha nem vállalnám, a tartalékpilótát küldenék” – ez pedig Komarov barátja, Gagarin lett volna. „Meg kell őt védenünk” – tört fel zokogva Komarov.

Amikor a Szojuz-1 elindult föld körüli pályájára, máris megkezdődtek a problémák: az antennák nem nyíltak ki rendesen, a navigáció nehézkesnek bizonyult, így egyre halványodott annak reménye, hogy Komarov biztonságosan érkezhet vissza a földre. Mindeközben az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal törökországi bázisán tájékozódott a fejleményekről.

Néhány fordító szerint Komarov ekkor azt mondta: „Egyre emelkedik a hő az űrkabinban”, majd a „gyilkosság” szót használta, valószínűleg a mérnökökre utalva. Gagarin néhány héttel a tragédia után a Pravdában azokat a tisztviselőket illette kritikával, akik szerinte belehajszolták Komarovot a halálba. Az űrhajós állami temetést kapott, Gagarin dühe azonban nem csitult, többször is élesen kikelt Brezsnyev ellen, a legenda szerint egyszer még egy pohár italt is a pártfőtitkár arcába öntött.

https://mult-kor.hu/20110325_az_amerikaiak_is_hallottak_komarov_utolso_szavait

https://mult-kor.hu/baratja-es-hose-jurij-gagarin-eleteert-adta-sajatjat-vlagyimir-komarov-20180424

https://moonshot.blog.hu/2013/12/09/komarov_halala

https://www.youtube.com/watch?v=iR0uRq6Hvto

https://www.youtube.com/watch?v=N-hZzc9OJao&t=58s

https://www.youtube.com/watch?v=r8mwHT4RPyQ&t=26s

https://www.youtube.com/watch?v=As0fzcCs7oY&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=WMC0Dg9DuhI

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Az SN8 prototípus úton a tesztállásra, élőben itt tudjátok követni az eseményt az alábbi linken:

https://www.youtube.com/watch?v=Ky5l9ZxsG9M

THURSDAY 9/24/2020 Onsite Weather provided by INITWEATHER.COM || BOCA CHICA NEWS: SN5 and SN6 moved into HB. || SN 7.1 popped it's top on the 23rd! || SN8 out of midbay with flings (flappy wings/aerosurface). || SN9 being stacked in midbay. || Now under construction are SN8, SN9, SN10 and SN11. || Road closures: All canceled through Sep 29 || LAUNCHES: Blue Origin NS-13 on the 24th at 10 a.m. CDT (1500 UTC). NROL-44 from SLC-37B on the 26th at 12:01 a.m. EDT (0401 UTC). Falcon 9/Starlink V1 L12 on the 27th at 10:43 a.m. EDT (1443 UTC) returning to the drone ship. GPS III SV04 from SLC-40 on the 29th at 9:55 p.m. EDT (30th at 0155 UTC).
Thank you for watching LabPadre's live stream from Boca Chica and South Padre Island in Texas. Subscribe for more SpaceX live coverage.
Live Lab Cam(2) Link: https://youtu.be/G_u7HPZX_8A
Live Sapphire Cam(3) Link: https://youtu.be/qNyEwBW0ZJA
Live Predator Cam(4) Link: https://youtu.be/Ss_XUaLEp1Y
Live Sentinel cam(5) Link: https://youtu.be/n5ozYnVQahE
Onsite Weather - http://weather.labpadre.com
Boca Chica Operations - http://www.cameroncounty.us/space-x/
FAA Notices To Airmen - https://tfr.faa.gov/tfr2/list.html

This 24/7 stream is powered by LabPadre, in cooperation with Sapphire Condominiums and Isla Grand Beach Resort.

The telephoto camera is mounted at 350 ft in altitude and 5.87 miles from the Space X facility at Sapphire Condominiums.
All copyrights to live images are owned explicitly by LabPadre.
Intelligent chat community!

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

2020. szeptember. 15.
18 kilométeres magasságba küldené fel a Csillaghajót a SpaceX – aztán egyben vissza is hozná

A SpaceX hamarosan újabb tesztet hajthat végre az űrhajóval, amellyel a vállalat tervei szerint az emberiség meghódíthatja a világűrt.

Célegyenesbe érnek a Starship (Csillaghajó) körüli munkálatok a SpaceX-nél. Az elmúlt egy hónapban két tesztrepülést is elvégeztek a leendő űrjármű prototípusával, legutóbb szeptember 4-én, amikor is 150 méter magasra küldték a szerkezetet – ami aztán szerencsésen földet is ért.

Second 150m flight test of Starship pic.twitter.com/ROa0kQZXLI
— SpaceX (@SpaceX) September 4, 2020

A projekt kapcsán Elon Musk állt elő a hírrel, amely szerint hamarosan újabb tesztrepülést hajtanak majd végre. Az SN8 névre keresztelt prototípus a tervek szerint néhány nap múlva készen áll majd arra, hogy 60 ezer láb, vagyis nagyjából 18,2 kilométeres magasságba repítsék, majd vissza is hozzák onnan.

SN8 Starship with flaps & nosecone should be done in about a week. Then static fire, checkouts, static fire, fly to 60,000 ft & back.
— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2020

Ami újdonság lesz az előzőekhez képest, hogy a rakétának már lesz orrkúpja. A korábbiaknál – az SN5 és SN6 prototípusoknál – még csak egy súlyt helyeztek el a szerkezet tetejére, de maga az orrkúp nem volt a helyén.

A SpaceX még februárban kért engedélyt egy nagy magasságú repüléshez, de hogy pontosan mikor kerítenek rá sort, azt nem tudni.

A 18 kilométer még messze lenne a világűrtől – az valahol 100 kilométeres magasságban, a Kármán-vonalnál kezdődik –, a sikeres teszt bebizonyítaná, hogy valóban életképes a Csillaghajó ötlete.

A vállalat, illetve Elon Musk tervei szerint az emberiség ezzel az űrhajóval hódíthatná meg a világűrt, illetve a Marsot is. Ugyanakkor a Csillaghajó önmagában még nem jelent kulcsot a gyors sikerhez: Elon Musk szerint a misszió teljesítéséhez pár száz ember halála benne van a pakliban.

https://hvg.hu/tudomany/20200915_spacex_starship_csillaghajo_urhajo

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Papírból készülő rakéta modelleket lehet letölteni:
https://axmpaperspacescalemodels.com/index.php/falcon-9/product/Falcon%20Heavy%20Demo%20Flight/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Max-Q élő webcast - 5. adás

Vasárnap Forma-1 után nem sokkal jelentkezünk az immár szokásosnak mondható Max-Q élő webcast beszélgetős műsorunkkal - melyben űrutazással, űrhajókkal és az ahhoz kapcsolódó aktuális eseményekről lesz szó.
A témákat változatosan próbáltuk összeállítani:
- Rocket Lab hírek
- SpaceX - micsoda heten vannak túl! Demo-2 küldetés a Nemzetközi Űrállomásra - küldetés kiértékelése, sikeres Starship 150 méteres ugrás és Starlink-9 indítás
- továbbá foglalkozunk az SLS rakéta építésével, beszélünk kicsit a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), valamint a Mars missziókról.
Az élő adás tervezet hossza kb. másfél óra. Az adás során szívesen válaszolunk a témákon kívüli kérdésekre, sőt bármilyen kérdéssel készülhettek, csak rakétákkal vagy űrutazással legyen kapcsolatos.
Délután 5 órától várunk minden érdeklődőt a képernyők elé!

https://www.youtube.com/watch?v=n6Oai9Xock4

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Az Ariane-6 hordozórakéta

Ezzel a cikkel indul el a következő sorozatunk, melynek célja a világ űrhajózási indítójárműveinek a részletes bemutatása. Az Ariane cikksorozatunkban megígértük, hogy az Ariane-6-ot is megemlítjük, így ezzel a rakétával szeretném elindítani a sorozatunkat. Először pár fontosabb adatot összeírunk a rakétáról, melyekkel sejtést kaphatunk a méretekről és a felhasználási célokról.

https://spacejunkie.hu/2020/08/08/az-ariane-6-hordozoraketa/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A Légierő (US Air Force) eredményt hirdetett a 2022 és 2026 közötti műholdindításaira kiírt pályázaton: a megrendelések 60%-át a ULA (United Launch Alliance) és 40%-ot pedig a SpaceX nyerte el.

A 4 éves időszakban várhatóan 30-34 indításra ad majd megbízást a Légierő, így a becslések szerint (pontos összegeket nem hoztak most nyilvánosságra) a ULA kb. 3.5 milliárdot, a SpaceX pedig 2.5 milliárd dollárnak megfelelő összeget fog kapni összesen.
A pályázatra két jelentkező volt még: a Blue Origin a leendő New Glenn rakétájával, míg a Northrop Grumman pedig a szintén új OmegA hordozóval nevezett, de egyikük sem kap majd megbízást.

A Blue Origin közleményében sajnálatát fejezte ki a döntés miatt, de egyúttal gratulált is a ULA-nak, mely a Blue Origin BE-4 hajtóműveit fogja használna az új Vulcan rakétán. Jeff Bezos cége azt is megerősítette, hogy a döntés ellenére mindenképpen folytatják a 2.5 milliárd dollárba kerülő rakéta megvalósítását, ugyanis már számos megrendelést kaptak a privát szektorból.

https://spacejunkie.hu/2020/08/08/legiero-inditasok-nyert-az-ula-es-a-spacex/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Ismét megkísérli a SpaceX a többször elhalasztott 9. adag (57 darab) Starlink-műhold felbocsátását két Blacksky műhold társaságában.
Éjszakai indítás lévén remek látványban lehet részünk.
https://www.youtube.com/watch?v=itiQsO6jxlU
-- Űrutazás Űrhajók

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 4 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

NA rendszeres időjárási mérések kezdete óta nem ...

M Imre írta 5 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

Ököllel verte az őt ellátó mentőst, négy évet kapott ...

M Imre írta 5 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Többfelé tartós, sűrű ködre figyelmeztet az Országos ...

M Imre írta 6 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Két kisfiú beszélget az iskola épülete előtt: - Karesz, te ...

M Imre írta 6 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Apa és fia beszélgetnek: - Fiam, megtiltom, hogy ...

M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A 3-as metró fele olyan, hogy nem megy el tőle az ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Katonai kiképzés miatt kell a megszokottnál nagyobb közúti...

M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízta a ...

M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Már nemcsak mosolygó villamosok, hanem maszkos ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu