Közlekedés: Crew Dragon Demo-2 küldetés: Irány az ISS! - A Landmark NASA SpaceX első emberes próbarepülése

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

  • 2020.05.27., szerda


Ha esetleg nincs tervünk ma késő estére, akkor egy fantasztikus streamet ajánlunk, amelyben figyelemmel követhetjük Elon Musk vállalatának első emberi repülését.

 

A SpaceX Falcon 9 rakétája két NASA űrhajóssal a fedélzetén fogja elvégezni az első emberi küldetését. Ez lesz a valaha volt első privát kozmikus repülés a cég történelmében, amely során Doug Hurley és Bob Behnken asztronautákat szállítják el a SpaceX űrsiklói a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol 6-16 hétig fognak dolgozni.


Az űrhajó kilövése magyar idő szerint egészen pontosan 23:33-kor kezdődik és egy csomó online felületen élőben nézhetjük majd az eseményt.


A SpaceX és a NASA is a hivatalos weboldalukon streamelik a rakéták indítását, de a SpaceX YouTube-csatornája és a NASA TV hivatalos YouTube-fiókja egyaránt le fogja adni a rendkívüli történéseket, mint ahogyan a NASA uStream felülete is.


Részletek: https://liner.hu/ma-indul-utnak-az-elso-emberi-spacex-misszio/


  • 2020.05.30. szombat


Első emberi SpaceX misszió - új időpont: 30-a vagy 31-e

Bár az utolsó negyedóráig reménykedtek, végül a viharos időjárás miatt egyelőre meghiúsult a Crew Dragon várva várt Demo-2 repülése.

A SpaceX által a NASA megbízásából fejlesztett űrhajóval 2011 óta most először indultak volna amerikai űrhajósok hazai földről a világűrbe. A Crew Dragon két utasa, Doug Hurley és Bob Behnken legközelebb május 30-án (szombaton) reménykedhet az elindulásban. A kijelölt időpont magyar idő szerint 21:22. Ha ekkor sem lenne kegyes az időjárás – amire nem elhanyagolható az esély –, akkor 31-én (vasárnap) 21:00 az újabb tartalék startidőpont. A jelenleg érvényes időjárás-előrejelzések mindkét napra 60%-os valószínűséggel ígérnek kedvező körülményeket.


Ahogy közel 9 év elteltével visszatérnek az emberes indítások Floridába is, úgy újra meg kell szoknunk a mostanihoz hasonló halasztásokat. Az ázsiai szárazföld közepéről, a kazahsztáni Bajkonurból startoló orosz Szojuz űrhajók esetében lényegében sosem szükséges efféle halasztás. A floridai óceánparton azonban az időjárás nem ennyire közreműködő, ahogyan azt annak idején az űrrepülőgépek indításaikor is tapasztalhattuk.


A Crew Dragon lehetséges indítási időpontjait az határozza meg, hogy az úti célként a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás (ISS) pályája mikor halad át a starthely fölött. A megfelelő pillanatban és a helyes irányban végrehajtott start teszi lehetővé, hogy az űrhajó az ISS pályasíkjába jutva, kevesebb mint egy nap leforgása alatt beérje az űrállomást és csatlakozzon hozzá. Az időjárási helyzet ugyanakkor nem csak a floridai starthely környezetében fontos, hanem azon a szakaszon is – lényegében végig Észak-Amerika atlanti partvidéke mentén –, ahol szükség esetén, veszély esetén meg lehet szakítani a repülést. Ilyenkor a működésbe lépő mentőrendszer eltávolítja a rakétáról az űrhajósokat szállító kabint, amelynek viszont nyugodt vizekre kell leérkeznie.


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8836

 

:::::


A SpaceX űrhajójának startelőkészítése – nagyfelbontású műholdszemmel.

A Maxar Technologies egyik távérzékelő holdja, a WorldView-3 kapta lencsevégre május 23-án a 27-i (végül elhalasztott) startra készülő Falcon-9/Crew Dragon rendszert.

A következő lehetséges startidőpont (május 30-án, magyar idő szerint este 21:22) előtt egy nappal a Maxar űrfelvétele és néhány földi archív felvétel segítségével virtuális sétára hívjuk olvasóinkat. Irány tehát Florida – persze csak úgy, ahogy az utóbbi hetekben megszoktuk: fotelben ülve, virtuálisan!


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8839

 

:::::

 

Úton a Crew Dragon


Két űrhajóssal a fedélzetén bemutatkozik az amerikai emberes űrhajók ötödik típusa. Közel egy évtized elteltével újból amerikai földről indulnak az ISS-re.


A SpaceX vállalat által fejlesztett Dragon-2 űrhajó emberek szállítására alkalmas változata (a Crew Dragon) a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről indult a világűrbe, Demo-2 (DM-2) jelű küldetésére. A hordozóeszköz a SpaceX Falcon-9 rakétája volt. Az űrtörténelmi jelentőségű indításra eredetileg május 27-én szerettek volna sort keríteni, de akkor a kedvezőtlen időjárás keresztülhúzta a számításokat. Ma, május 30-án, magyar idő szerint 21:22-kor a megismételt startkísérlet aztán sikerrel járt.

 

A Crew Dragon az indulástól számított 15-19 óra múlva éri el a Nemzetközi Űrállomást. Már látják egymást, sőt utolérték az ISS-t (2020.05.31., 14:30): http://www.ustream.tv/nasahdtv

 

Magyar nyelvű közvetítés: https://www.youtube.com/watch?v=iTM1XIpz9Qc

Az dokkolást magyarul élőben Nagy Szabolcs (Space Station Guys) a spacejunkie csapattal (Tamási Dávid, Bonczók Zoltán, Radics Péter és Szabó Bence) együtt közvetíti egy élő konferencia beszélgetés keretében, ami remélhetőleg ismét fantasztikus élmény lesz.

--  Űrutazás Űrhajók Youtube csatorna
(Magyar Amatőrcsillagász Portál: https://macsnet.hu/)


*** A dokkolás visszanézhető itt (ugyanott, ahol az élő adás). ***

 

A Crew Dragon – automata üzemmódban végzett tavalyi próbaútja után – most első alkalommal szállít embereket is. A cél a Nemzetközi Űrállomás (ISS), ahová a tervek szerint másnap csatlakoznak. A NASA az űrhajó berepülésére Douglas (Doug) Hurley és Robert (Bob) Behnken veterán űrhajósait jelölte ki. Ők már közel öt éve készülhetnek erre a feladatra, de a – mindkettejük számára a harmadik – repülés ideje meglehetősen sokat késett. Az első számú legénységnek 2018 augusztusában jelölték ki őket.


Mint olvasóink számára nyilván jól ismert, a Crew Dragon mostani útja jelentős mérföldkő az Egyesült Államok űrprogramjában. Habár az amerikaiak az ISS programjának meghatározó partnerei, űrhajósaik pedig folyamatosan jelen vannak a bázison, 2011 óta szállításukra kénytelenek voltak az orosz Szojuz űrhajókat igénybe venni. Az űrrepülőgépek használatból történő kivonása után ugyanis egészen mostanáig nem rendelkeztek saját űrhajóval, amelyet saját területükről, amerikai hordozórakétával pályára tudtak volna állítani. De nemzetközi szinten is kizárólag a Szojuz űrhajókon múlott az ISS személyzetcseréje, eddig egyáltalán nem lévén erre a feladatra alkalmas másik eszköz. Hála a NASA 2010-ben indított – és az eredeti elképzelésekhez képest sok évet csúszott – kereskedelmi űrhajófejlesztési programjának (Commercial Crew Development, CCDev), most ez megváltozik. A SpaceX mellett az amerikai űrhivatal másik partnere a Boeing, de ők a Starliner (CST-100) fejlesztésével még nem tartanak az emberes próbarepülésnél. (A két új amerikai űrhajót nemrég részletesen bemutattuk egy cikksorozatunkban.) Talán szimbolikus jelentősége is van annak, hogy az elsőként használatba vett, valóban 21. századi emberes űrhajót az a SpaceX fejlesztette, amely az elmúlt közel két évtizedben a magán-űrtevékenység legsikeresebb úttörőjévé vált.


Visszatérve a Demo-2 repülésre, annak eredeti és legfontosabb célja természetesen a Crew Dragon kipróbálása, mielőtt az űrhajótípust rendszeres használatba vennék. Emiatt elég volna egy-két hetet eltöltenie az űrállomásnál. De mivel a felhalmozódott késések miatt a NASA jelenleg csak egy fővel képviselteti magát az ISS állandó személyzetében, igyekeznek kihasználni a lehetőséget, hogy most feljut még két emberük. Így ha minden jól megy, Behnken és Hurley akár közel négy hónapon át részt vehet az űrállomáson folyó munkában is. Mindazonáltal az elődleges szempont a Crew Dragon tesztje, a személyzet biztonságos visszatérése. Ha semmi probléma nem merül fel, a típus első szolgálatszerű repülését (Crew-1) három amerikai és egy japán utassal legkorábban augusztus végén indíthatják el (de mindenképpen több héttel a Demo-2 repülés sikeres befejezését és a szükséges ellenőrzéseket követően).


Részletek: http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_az_usa/20200530_gyorshir_uton_a_crew_dragon


Közvetítés (élő):


https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public


vagy


https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg


A Galileo Webcast élő közvetítése 21 órakor kezdődött a NASA TV élő adásának átvételével, magyar szakkommentálásával. A virtuális stúdió részvevői: Zsombok Gábor, Vizi Pál Gábor és Tepliczky István. (a közvetítésnek vége)


Az út részletei:


https://www.spacex.com/launches/

 

A Crew Dragon és az űrhajósok bemutatása:

 

https://www.spacex.com/vehicles/dragon/


Néhány pillantás a Crew Dragon belsejébe. (videó: SpaceX)

https://www.youtube.com/watch?v=xjSb_b4TtxI


Animáción a Crew Dragon mentőrendszerének tesztje, a repülés fő fázisainak tervezett időpontjaival. (videó: SpaceX)


https://www.youtube.com/watch?v=qObBRM4euxk


SpaceX szimulátor:

https://iss-sim.spacex.com/


Szimulátort bemutató videó: https://www.youtube.com/watch?v=MdJDBHzJF8E


Behnken (balra) és Hurley a start elmúlt vasárnapi főpróbája alkalmával. Nem csak a barátság, az együtt kezdett űrhajóskiképzés, a mostani közös repülés, de például az is összeköti őket, hogy mindkettejük felesége ugyancsak – immár visszavonult – NASA űrhajós: Hurley házastársa Karen Nyberg, Behnkené Megan McArthur. (kép: SpaceX)

network.hu

 

  • 2020.05.31., vasárnap

 

Dokkolt az Endeavour


Nem tévedés és nem időutazás: az első emberes Crew Dragon űrhajót erre a névre keresztelték, az egykori űrrepülőgépre emlékezve.

 

A SpaceX űrhajója, a Crew Dragon tegnap, magyar idő szerint valamivel este fél tíz előtt emelkedett a magasba a floridai Kennedy Űrközpontból egy Falcon-9 rakétával, hogy „nyomába eredjen” a nem sokkal azelőtt a starthely felett jó 400 km magasban elrepülő Nemzetközi Űrállomásnak. Kicsivel később Európából és így Magyarországról is – már ahol nem zavarta felhő a látványt – megfigyelhető volt, ahogy a két űreszköz egymás után átvonult az égen.

 

A Demo-2 jelű küldetés két résztvevője, Bob Behnken és Doug Hurley, a NASA rutinos űrhajósai mintegy 19 órát töltött el az új fejlesztésű űrhajóban, mielőtt megközelítették a Nemzetközi Űrállomást (ISS), teszteket végeztek és végül csatlakoztak hozzá a Harmony modul menetirány szerinti első oldalán. A küldetés elsődleges célja, hogy a NASA megrendelésére a SpaceX által fejlesztett új űrhajótípus minden működési folyamatát a starttól a visszaérkezésig kipróbálják. Ez szükséges ahhoz, hogy a Crew Dragon immár szolgálatszerűen bekapcsolódhasson az ISS személyzetcseréinek lebonyolításába. Ha minden jól megy, az első rutinszerű repülésre már az idei év második felében sort keríthetnek. Túlzás nélkül lehet állítani, hogy siker esetén új korszak kezdődik az űrrepülésben.

 

Behken és Hurley fogadására az űrállomás 63. számú állandó személyzete (Chris Cassidy amerikai parancsnok, valamint az orosz Anatolij Ivanyisin és Ivan Vagnyer) készült. A két újonnan érkező űrhajós csatlakozik majd hozzájuk, és részt vesznek az ISS fenntartására irányuló tevékenységben, valamint a tudományos kísérletek végrehajtásában is. Egyelőre még nem dőlt el, hogy a Crew Dragon „Endeavour” mikor indul vissza. Ha eljön majd a nap, az űrhajó automatikus üzemmódban eltávolodik az ISS-től, a személyzetet szállító kabin belép a légkörbe, és az Atlanti-óceánra érkezik vissza, nem messze a floridai partoktól.

 

A sikeres start után Endeavour nevet kapott Crew Dragon űrhajó május 31-én, magyar idő szerint 16:30-kor csatlakozott az ISS-hez. Korábbi pályafutása során mind Hurley, mind Behnken repült az Endeavour űrrepülőgéppel. A képen a megközelítés utolsó pillanatai, kb. 3 m távolságban az űrállomástól. A műveleteket a NASA közvetítésében élőben lehetett követni. (kép: NASA TV)

network.hu

 

Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8843


:::::

 

Az első tervezett felbocsátás előtt a floridai Kennedy Űrközpont területéről egy 1,8 méteres aligátort is el kellett távolítani – számol be a Futurism. A hüllő az 39A indítóállás közelében kószált, éppen ott, ahol a Crew Dragon űrhajó várakozott az indulásra.


A NASA Frank Robb aligátorszakértőt hívta segítségül, aki nem először gyűjtött be rossz helyen tartózkodó állatokat. Robb szerint az űrközpont környékén még mindig találhatóak olyan természetes tavacskák, melyeket az élőlények előszeretettel használnak. Az aligátor gond nélkül átsétált a biztonsági kapun, és hosszú ideig mászkált az űrhajó közelében. A szakértő azt mondta, nem volt igazán nehéz feladata: megkötözte, majd teherautójával elszállította az állatot.


Részletek: https://ng.hu/termeszet/2020/05/30/aligatort-kellett-eltavolitani-a-kennedy-urkozpont-teruleterol/


:::::

 

Donald Trump a davosi Világgazdasági Fórumon adott interjút a CNBC-nek – írja a Space.com. Az amerikai elnök a beszélgetés során a SpaceX és a Tesla alapítójáról is kifejtette véleményét, úgy tűnik, hogy Trump nagy rajongója Elon Musknak.


Az amerikai elnök szerint a vállalkozó egy zseni, aki Thomas Edisonhoz hasonlítható.


Trumpot Musk űripari cége is lenyűgözi, a vállalat jelenleg többek közt egy új űrhajó, a Crew Dragon fejlesztésén dolgozik.


Szereti a rakétákat, és egyébként jó rakétákat készít”

 

– foglalta össze az elnök a maga módján Musk és az űripar kapcsolatát.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/24/donald-trump-elon-musk/


:::::

 

Miután Donald Trump amerikai elnök ígéretének megfelelően felmondta a párizsi egyezményt, Elon Musk, a Tesla vezére ugyancsak korábbi jelzésének eleget téve, bejelentette, hogy kilép az elnök tanácsadói köréből.


Az Egyesült Államok kilép a 2015 végén Párizsban aláírt nemzetközi klímavédelmi egyezményből – jelentette be csütörtökön Donald Trump amerikai elnök.


A döntést megelőző napokban több nagyvállalat vezetője is jelezte, hogy rossz ötletnek tartja a kilépést. Az ExxonMobile, a JP Morgen, a General Elektric, s az Apple mellett a Tesla-vezér, az űrkutatásban is érdekelt Elon Musk konkréttan kijelentette, hogy ki fog lépni az elnök gazdasági és gyártási tanácsadó testületéből, ha az felmondják az egyezményt.


Részletek: https://www.vg.hu/vilaggazdasag/elon-musk-ott-hagyta-trumpot-532319/

:::::

 

Pár évvel ezelőtt meg voltunk róla győződve, hogy a 2010-es évek a magánűrhajózás hőskora lesz. Most pedig, 2020-ba lépve, azt kell mondanunk, hogy ugyan nagyon sokat fejlődtek a magáncégek, a SpaceX-en és a Boeingen kívül még mindig nincs olyan szereplő, aki igazán labdába rúghat, és még ez a két vállalat sem úgy halad, ahogyan azt saját maguknak megjósolták, és amit mi várhattunk tőlük. Pedig ebben nincs semmi meglepő: az űrutazás olyan soktényezős, rendkívül stabil biztonságot követelő ágazat, ahol teljesen egyértelmű, hogy több éves csúszások is összejöhetnek. Főleg akkor, ha az embernek megsemmisül az egész űrhajója, mint ahogyan az áprilisban a SpaceX-szel történt.


Ennek ellenére még mindig Elon Musk űrvállalata az, ami idén végre tényleg történelmet írhat, és elindíthatja az első olyan magánűrhajót, ami embereket is szállít. Az utolsó teszteket januárra írták ki, és ha minden a tervek szerint halad, akár már februárban elindulhatnak Bob Behnken és Doug Hurley asztronauták a Crew Dragon fedélzetén a Nemzetközi Űrállomás felé.


Az első magánhajó, ami elérte az ISS-t


A Dragon űrkapszulát a SpaceX már a kezdetektől arra tervezte, hogy egyszer majd embert vihessen vele a világűrbe – Föld körüli pályára, vagy akár annál tovább is. Elon Musk és csapata a 2010-es évek elején mert nagyot álmodni, és elkezdett dolgozni az űrkapszulán, ami szépen lassan fejlődött, egészen odáig, hogy tavaly az első magánkézben lévő űrhajó lett, ami dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz. A Dragon kapszula ráadásul jelenleg az egyetlen olyan űrhajó, ami képes nagyobb rakományt visszahozni a Földre, és nemcsak kivinni azt az ISS-ig.


A Dragon egy apró űrhajó: mindössze 4 méter széles, és 8,1 méter hosszú, a kapszula maga 9,3 köbméter űrtartalmú, és 7 embert tud a világűrbe, majd vissza is szállítani. Ehhez a kapszulához kapcsolódik még a nyomáskiegyenlített törzs, aminek belseje 37 köbméteres, itt szállíthatnak még a környezeti feltételekre érzékeny rakományt is az űrhajóban. Az indulási hasznos teher 6000 kilogramm, a visszatérési pedig maximálisan 3000. Ahhoz, hogy emberes küldetéseket is végrehajtsanak,


a SpaceX űrruhát is tervezett, amit minden űrhajósra rászabnak.


A ruha nyomáskiegyenlített környezetet biztosít akkor is, ha azon kívül ez nem adott, van benne hűtőrendszer és kommunikáció is. Ezen kívül tűzálló, hallásvédő, és a kesztyűje érintőképernyő-kompatibilis – ezek nagy része mind olyan funkció, ami például a NASA korábbi szkafandereiben igencsak nehézkesen, vagy sehogyan nem volt megoldva.


A NASA-nak nagy szüksége is van egy ilyen, újrahasznosítható, viszonylag olcsó űrjárműre, mivel 2011 óta nincs sajátja. Ekkor vonult nyugdíjba az egész Space Shuttle program, az amerikaiak pedig azóta csak az oroszokra hagyatkoznak, ha embert akarnak küldeni a világűrbe, ami – főleg a politika jelenlegi alakulását tekintve – nem túl kényelmes megoldás számukra. Bár a NASA maga is dolgozik egy saját űrhajó kifejlesztésén, az Orion még igencsak tesztfázisban van, és az első kilövést csak 2023-ra tervezik, de könnyen lehet, hogy ez is csúszni fog. Addig is meg kell oldani valahogy, hogy az amerikaiak is jelen legyenek az ISS-en – és jelenleg az országnak a SpaceX-ben van a legnagyobb reménye.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/04/spacex-crew-dragon-emberes-urrepules-maganurszektor-boeing-nasa-iss/

Címkék: a landmark nasa spacex amerikai emberes űrhajók bob behnken boeing ccdev commercial crew development crew dragon cst-100 demo-2 dm-2 doug hurley douglas hurley egyesült Államok űrprogram elon musk első emberes próbarepülés falcon 9 floridai kennedy Űrközpont 39a starthely iss magán-űrtevékenység nemzetközi Űrállomás orion robert behnken space shuttle starliner szojuz veterán űrhajós világűr űrhajó űrkapszula űrutazás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 napja

Kísérletek az ISS-n, avagy mi történik a saláta palánták szomszédságában? | Planetocast #2
https://soundcloud.com/parallaxispodcast/planeto_ep2

Mindig is foglakoztatott az a kérdés, hogy vajon tényleg őszinte-e a mosolyuk az űrhajósoknak, amikor zöld leveleket rágcsálnak a Nemzetközi Űrállomáson? Ennek eredtünk nyomába a Planetocast legújabb epizódjában. De, hogy elérkezzünk az űrsalátákhoz, több kérdést is körbejártunk.

A Nemzetközi Űrállomás több technikai kísérletnek is a helyszíne. Emlékezzünk csak a Pillére, amit még a mi Farkas Bercink használt dózismérésre! De a műszer több generációs rokonai megfordultak például Sally Ride, Charles Simonyi kezeiben is, hasznos adatokat szolgáltatva az űrhajósokat érő sugárzás mennyiségéről.

Idézzük csak fel az izmos egér hölgyeinket, mi is a legfőbb gond az űrmunka alatt? Az izom- és csonttömegünk elvesztése. Mit tudunk ez ellen tenni- ugyanis az egerek gyógyszere egyenlőre embernek nem alkalmas…

Tudjuk, hogy a házimacskák 26 hertz-en dorombolnak. Ez a frekvencia annyira alacsony, hogy csak egészen közelről észlelhető. Ám a csontok ezt a rezgést kártékony külső behatásként „értékelik”, és önmaguk megerősítésével reagálnak rá.

Tanulság? Az űrhajósok lábaira a hosszabb űrutazások alatt erősítsenek olyan orvosi műszereket, amik hasonló frekvencián sugároznak. Ha meg nincs még kész a szerkezet, hát vigyenek fel szőrös kollegákat, és a cicamicák majd egészségesre dorombolják őket, nemde?

https://parallaxis.blog.hu/2021/06/10/planeto_ep2#more16576172

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Űrszemét lyukasztotta ki a Nemzetközi Űrállomás egy robotkarját | 2021. június 1.

A Canadarm2 kar a kis lyuktól függetlenül még el tudja látni a feladatát.

A sérülést egy rutinellenőrzés során vették észre még május 12-én és néhány napja adott róla hírt a Kanadai Űrügynökség (CSA). Ugyan nonstop figyelik a softball/baseball labda méretű és annál nagyobb objektumokat az esetleges ütközések elkerülése céljából, de az annál kisebb, például kőzet vagy porszemcse túl kicsi ahhoz, hogy ellenőrizhető legyen.

Az állomáson tartózkodó űrhajósok biztonsága továbbra is az elsődleges prioritása az űrállomás összes partnerének. Az apró tárgyakkal való ütközések, mint a május közepi, előfordulnak. A Canadarm2 egy szegmensén keletkezett lyuk ellenére a 17 méteres robotkar még el tudja látni feladatát

https://www.idokep.hu/hirek/urszemet-lyukasztotta-ki-a-nemzetkozi-urallomas-egy-robotkarjat

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Magyar idő szerint csütörtök hajnali fél egy körül sikeresen landolt a SpaceX Starship SN15-ös rakétája. Ez az első alkalom, hogy az Elon Musk űrkutatási vállalata által fejlesztett kísérleti rakéta sikeresen és épségben ért földet. A Starship (Csillaghajó) nevű rakéta 10 ezer méteres magasságba emelkedett fel a SpaceX dél-texasi kilövőállásáról, és 6 perccel a fellövése után landolt ugyanott.

Március elején sikerült először a landolás, ám akkor nem sokkal a földet érés után felrobbant a rakéta. Az 50 méter magas és 9 méter átmérőjű Starship annak az űrhajónak a második fokozata, mely a Holdra és a Marsra viheti majd az űrhajósokat a közeljövőben.

Április közepén jelentették be, hogy a NASA a Starshipet fogja használni az 1972 utáni első holdra szálláshoz. A 2,9 milliárd dollár (874 milliárd forint) értékű szerződés a NASA Artemis nevű programjának részét képezi, amelynek keretében legkésőbb 2024-ben ismét űrhajósokat küldenek a Holdra. Ez utóbbi előkészítő lépés lesz a Marsra tervezett jövőbeli küldetésekhez is.

A NASA mindössze holdra szálló egységként tervezi hasznosítani a Starshipet, ám Elon Musk tervei szerint az űrhajót bolygóközi utazásra is használni fogják majd. A milliárdos vállalkozó 2026-ra tervez embert juttatni a Marsra a Starshippel. Ezenkívül ez váltaná fel a SpaceX Dragon és Crew Dragon űrhajóit is, melyek jelenleg a Nemzetközi Űrállomásra szállítanak rakományt és űrhajósokat, valamint ezt használnák műholdak kilövéséhez is a Falcon rakéták helyett.

2023-ban a tervek szerint a Starship lesz az első kereskedelmi űrhajó, mely megkerüli a Holdat Maezava Juszaku (Yusaku Maezawa) japán milliárdossal és 8 másik, általa kiválasztott civillel a fedélzeten.

A csütörtök hajnali volt az ötödik tesztje a Starship rakétának. Az első két verzió, az SN8 és az SN9 túl nagy sebességgel próbált meg leszállni, így mindkettő megsemmisült a földet éréskor. Az SN10-nek sikerült landolnia, ám lángolni kezdett, és 8 perccel a földet érés után felrobbant.

A negyedik kísérleti rakétának, az SN11-nek elődeivel ellentétben a földet érés sem sikerült, néhány másodperccel a landolás előtt robbant fel. Az SN12, 13 és 14-es verziót ezután átugrotta a SpaceX, és csütörtök hajnalban egyből a komolyabb fejlesztésekkel ellátott, többek között erősebb hajtóműveket kapó és „robbanásbiztosabb” SN15-öt lőtték fel

https://telex.hu/tech/2021/05/06/tech-spacex-elon-musk-starship-starship-sn15

SpaceX successfully lands a Starship test flight
Given that it's meant to be the basis for a lunar lander, landing it is good.

https://arstechnica.com/science/2021/05/spacex-successfully-lands-a-starship-test-flight/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Sikeres tesztrepülést hajtott végre az amerikai Space X vállalat Csillaghajó névre keresztelt, távvezérelt űrhajója. Miután kilőtték, először tíz kilométeres magasságba emelkedett, majd visszaereszkedett a kilövőállomásra anélkül, hogy felrobbant volna. Az összes korábbi tesztrepülés során a rakéta megsemmisült, ám a tervek szerint a jövőben akár száz tonna rakományt és embereket is szállíthat az űrbe és vissza, a Földre.
https://www.youtube.com/watch?v=BxkyM-oGt6Y

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Sikeresen hazatért a Crew-1 négy űrhajósa | 2021. május 2.

Pár nap halasztás után ma visszaérkezett a Földre az ISS négy űrhajósa.

A rossz időjárás miatt pár nap halasztással, magyar idő szerint ma hajnalban indult vissza a Crew Dragon négyfős legénysége a Földre. Öt hónapja indultak
https://www.idokep.hu/hirek/hetfore-virrado-ejjel-inditjak-a-4-urhajost-az-iss-re
és 210 nap űrben töltött idő után hajnali 2:35-kor csatlakoztak le a Nemzetközi Űrállomásról és

-- 8:57-kor landoltak a Mexikói-öböl felszínén.

A Crew Dragon Resilience kapszulája négy ejtőernyővel ereszkedett a vízbe, ahonnan a közelben várakozó mentőcsapatok kiemelték, majd az orvosi vizsgálatokat követően kiszállították az űrhajósokat.

A SpaceX Crew-1 legénysége: Michael Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker, Soichi Noguchi.

A visszaérkezés itt nézhető vissza:
https://www.youtube.com/watch?v=6O-N5E6x0uc

https://www.idokep.hu/hirek/sikeresen-hazatert-a-crew-1-negy-urhajosa

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

A Spacex úrhajójának kilövése 2021. április 23-án, helyi idő szerint hajnali 5:49-kor a floridai Cape Canaveralban.

Sikeresen startolt pénteken Elon Musk űrvállalkozása, a SpaceX személyszállító űrhajója, fedélzetén négy asztronautával, akiket a Nemzetközi Űrállomásra szállít. A Dragon típusú űrhajó fedélzetén az amerikai Shane Kimbrough és Megan McArthur mellett a francia Thomas Pesquet és a japán Hoside Akihiko utazik az űrállomásra.

Az űrhajó a tervek szerint szombaton csatlakozhat az űrállomáshoz, a négy asztronauta pedig fél évig tartózkodik majd az űrben.

A négy űrhajóst újrahasznosított hordozórakétával és kabinnal küldték fel, az Endeavour névre keresztelt kapszulát tavaly májusban használták először. A Demo-2 nevű tavalyi küldetés kilenc év után az első olyan, amerikai földről indított űrmisszió volt, amiben embert juttattak a világűrbe. A mostani kilövésnél használt rakétát legutóbb tavaly novemberben használták, amikor a most leváltandó, Mike Hopkins vezette űrhajós csapatot küldték fel a Nemzetközi Űrállomásra. (Via BBC)

https://444.hu/2021/04/23/kilottek-az-urbe-negy-asztronautat-a-spacex-urhajojaval

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

SpaceX Crew-2 dokkolás a Nemzetközi Űrállomáshoz - élő közvetítés
https://www.youtube.com/watch?v=IFCQ_HK10N4

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Az égbolt forgása

Természetesen nem az égbolt forog, hanem az űrállomás. Látványos felvétellel szemlélteti ezt az ISS egyik űrhajósa.

A Nemzetközi Űrállomás az elmúlt egy évben 418–420 km közötti magasságban keringett a Föld körül, így körülbelül 92 percenként kerüli meg bolygónkat, miközben 7,66 km/s (27 600 km/h) sebességgel mozog. Keringése közben azonban forog is a tengelye körül, így biztosítják azt, hogy „alsó” oldala, ahol például a Cupola modul elhelyezkedik, folyamatosan a Föld felé nézzen. Forgástengelye az ISS hossztengelyére (pályasíkjára, haladási irányára) merőleges és a helyi vízszintes irányban fekszik, az ISS nagy napelemtábláinak rácsos tartójával párhuzamos.

Az ISS gyors mozgása miatt az űrhajósok számára annak ellenére kihívást jelent az éles képek készítése, hogy az űrállomás fedélzetén használt digitális kamerák ezredmásodperc körüli expozíciós időkkel dolgoznak. Ugyanakkor az ISS lassú, tengely körüli forgása lehetővé teszi az égbolt látszó forgásának megörökítését, ami látványos felvételt eredményez. (Hasonló, úgynevezett „csíkhúzós” felvételek a Föld felszínéről gyakran készülnek, ilyenkor az égboltra irányított fényképezőgépet a Földhöz képest állva hagyják, így az égboltnak a Föld forgása miatti, látszó elfordulása következtében a csillagok az expozíciós idő hosszával arányos ívet húznak a felvételen. A koncentrikus körívek középpontja közelében az északi félgömbről készített felvételeken mindig a Sarkcsillag látható.)

Ezt a lehetőséget használta ki az ISS fedélzetén Don Pettit, a NASA űrhajósa 2012 áprilisában, amikor körülbelül 10–15 perc leforgása alatt egymás után 72 darab hosszú expozíciós felvételt készített az ISS-hez képest rögzített helyzetű kamerával. A sorozat készítése közben az űrállomás a Karib-tenger, Dél-Amerika és az Atlanti-óceán déli területei fölött repült.

A felvételek egyesítésével készített képen a csillagok ugyanúgy köríveket rajzolnak a képre, mint a hasonló földi felvételeken. Annyi a különbség, hogy itt a körívek középpontja az a pont, amerre a térben (a csillagokhoz képest) az ISS forgástengelye mutat. Pettit a kép készítéséhez fűzött magyarázatában elmondta, hogy az ISS korszerű digitális kameráin beállítható leghosszabb expozíciós idő 30 másodperc, ezért kellett sorozatfelvételt készítenie, hogy a csillagok elmozdulása elég hosszú ívdarabokat rajzoljon ki. A képeket később megfelelő szoftverrel másolta egymásra.

https://eoimages.gsfc.nasa.gov/images/imagerecords/147000/147990/jsc2012e052683_alt.jpg
Az ISS030-E-271644 – ISS030-E-271714 jelű felvételek sorozatát az ISS 30. alaplegénységének tagja, Don Pettit 2012. április 23-án készítette. (Kép: NASA Earth Observatory, NASA/JSC Gateway to Astronaut Photography of Earth)

A képen a csillagokon kívül számos földi fényforrás is látható. Az állandó fényforrások (általában a városok fényei, amelyek sárgás színűnek látszanak, vagy tüzek) az ISS mozgása miatt ugyancsak csíkot húznak, ezek az enyhén görbülő ívek a kép alsó szélén láthatók. Ugyanakkor jól körülhatárolható kékesfehér foltokként látszanak a villámok visszfényei. Az egyes villámok kisebb körben világítják meg a felhőket és a felvillanások csak rövid ideig tartanak, ezért ezek a foltok nem húznak csíkot, a villámok sokasága önálló pontok sorozataként jelenik meg. A zöldes színű ív a felsőlégkör halvány fénylése. A kép kinagyított változatán felismerhető egy, a csillagok íveit metsző, szaggatott, enyhén ívelt vonal (lent, a kép közepétől balra), ez egy műhold nyoma. Mint említettük, az ISS forgástengelye a rácsos tartóval párhuzamos, ennek megfelelően a csillagívek középpontja közelében jól kivehető a rács sziluettje.

http://www.urvilag.hu/article.php?id=9273

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Három nappal az előző adag után ismét 60 új Starlink műholdat állított pályára a SpaceX Falcon-9 rakétája.

A start legnagyobb érdekessége ezúttal az volt, hogy új rekord született, ami a hordozórakéta első fokozatának ismételt használatát illeti: a Falcon-9 B1051 sorszámú fokozata most repült kilencedik alkalommal. Legutóbb is ezzel állították be a nyolc repüléses rekordot, idén januárban. Ezúttal is sikeresen visszahozták az Atlanti-óceánon úszó Of Course I Still Love You platformra, így nincs akadálya, hogy későbbi megint bevessék.

A SpaceX alacsony pályás, szélessávú internetszolgáltatásra készülő Starlink rendszere legutóbb március 11-én bővült 60 műholddal. A mostani legújabb, v1.0 L21 jelű indítás március 14-én, magyar idő szerint 11:01-kor történt Floridából, a Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről, amelyet a SpaceX bérel.

A 60 darab 260 kg-os Starlink műholddal, amelyek most a hordozórakéta orrkúpja alatt helyet kaptak, összesen 1325-re nőtt a rendszer már pályára küldött űreszközeinek száma (közülük ugyanakkor már nem mindegyik működik). A 24 indítási alkalomból 22 volt kizárólag vagy elsősorban a Starlink céljára szánt start. A SpaceX a rendszer első kiépítését jelentő közel 1500 működő űreszközt 550 km magasan húzódó pályákra helyezi. A még nem teljes rendszernek az Egyesült Államokban, Kanadában és Nagy-Britanniában folyó béta-tesztelését rövidesen Németországra és Új-Zélandra is kiterjesztik.

http://www.urvilag.hu/article.php?id=9280

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Texasban nyithat Starlink-gyárat a SpaceX, újat épít a Samsung is | 2021-03-06

A SpaceX egyik álláshirdetése alapján derült ki, hogy a vállalat újabb nagy befektetést hajt végre Texasban. Ezúttal egy olyan gyárat építenének, amely a Starlink műholdas internetszolgáltatáshoz termelné az eszközöket.

Elon Musk a Twitteren még egy csillagbázist is megemlített Texas állammal kapcsolatban, részletekről azóta sem beszélt, ahogy a SpaceX sem.

A Starlink internetes műholdhálózat a tervek szerint összesen 40 ezer műholdból állna, ezek alacsony pályán keringenének a Föld körül, és gyors internetelérést biztosítanának a világ minden pontjára.

Musk korábban elmondta, hogy a Starlink kritikus fontosságú lesz abban a tőkeszerzésben, amelynek eredményeképp nagyobb terveket hajthatnak végre: például kifejlesztik a Starship rakétát, amivel fizetős ügyfeleket visznek a Holdra, majd idővel kolonizálják a Marsot. Utóbbival kapcsolatban az Atlantic egyik szakújságírója komoly kritikát fogalmazott meg a SpaceX vezérével szemben. Shannon Stirone számos példát említett arra, hogy milyen szörnyű módokon halhatnak meg az emberek a Marson, ahova Musk 2026-ra embereket küldene, majd önfenntartó civilizációt építene. Stirone szerint a nagy baj az, hogy Musk nem a kultúrából és a sci-fiből eredő vágy miatt akar eljutni a Marsra, a tudományos indíttatás, felfedezés és igazságkeresés helyett a szakíró szerint Muskot a kolonizáció, az imperializmus, a vagyon és a dominancia vezérli, ami borzasztó.

Texas másik újabb nagy gyárát pedig a Samsung építheti fel, itt már konkrétumok is vannak. 1800 állást teremtene a dél-koreai vállalat egy 17 milliárd dolláros üzem felhúzásával Austinban. Ezért cserébe 1 milliárd dolláros adókedvezményt kér a Samsung. Az 1800 állandó állást az első 10 évben hoznák létre, az átlagos kezdőfizetés 66 ezer dollár lenne évente a chipgyárban, ahol korábbi információk szerint 3 nm-es lapkák is készülhetnek majd.

https://itcafe.hu/hir/elon_musk_starlink_spacex_gyar_samsung_uzem_texas.html

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Kerékpárút épül Tokaj területén | 2021.06.12. ...

M Imre írta 2 órája a(z) Palackra magyar, valamit visz a víz: a Tiszán az utóbbi években rendszeressé vált az áradásokat kísérő PET palack árhullám videóhoz:

Tizenegy csapat startol hétvégén a II. Tisza-tavi PET ...

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 14 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A vizsgálat jelen állása szerint a közvetlenül a baleset után ...

M Imre írta 18 órája a(z) Bemutatták, mit szorítana ki Budapestről a Fudan egyetem blogbejegyzéshez:

Orbán délelőtt népszavazást ígért a Fudanról, délután a ...

M Imre írta 19 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A Media1 információi szerint véget ért a Ziegler Gábor és ...

M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Ha még nem tettétek meg, szavazzatok a https://otlet....

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Hazánk első hidrogénkútját a Linde Gáz Magyarország Zrt. ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Motoros közlekedésbiztonsági nap június 25-én...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Közlekedik a család Ezúton szeretnénk tájékoztatni...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu