Közlekedés: Crew Dragon Demo-2 küldetés: Irány az ISS! - A Landmark NASA SpaceX első emberes próbarepülése

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1766 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1766 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1766 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1766 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

  • 2020.05.27., szerda


Ha esetleg nincs tervünk ma késő estére, akkor egy fantasztikus streamet ajánlunk, amelyben figyelemmel követhetjük Elon Musk vállalatának első emberi repülését.

 

A SpaceX Falcon 9 rakétája két NASA űrhajóssal a fedélzetén fogja elvégezni az első emberi küldetését. Ez lesz a valaha volt első privát kozmikus repülés a cég történelmében, amely során Doug Hurley és Bob Behnken asztronautákat szállítják el a SpaceX űrsiklói a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol 6-16 hétig fognak dolgozni.


Az űrhajó kilövése magyar idő szerint egészen pontosan 23:33-kor kezdődik és egy csomó online felületen élőben nézhetjük majd az eseményt.


A SpaceX és a NASA is a hivatalos weboldalukon streamelik a rakéták indítását, de a SpaceX YouTube-csatornája és a NASA TV hivatalos YouTube-fiókja egyaránt le fogja adni a rendkívüli történéseket, mint ahogyan a NASA uStream felülete is.


Részletek: https://liner.hu/ma-indul-utnak-az-elso-emberi-spacex-misszio/


  • 2020.05.30. szombat


Első emberi SpaceX misszió - új időpont: 30-a vagy 31-e

Bár az utolsó negyedóráig reménykedtek, végül a viharos időjárás miatt egyelőre meghiúsult a Crew Dragon várva várt Demo-2 repülése.

A SpaceX által a NASA megbízásából fejlesztett űrhajóval 2011 óta most először indultak volna amerikai űrhajósok hazai földről a világűrbe. A Crew Dragon két utasa, Doug Hurley és Bob Behnken legközelebb május 30-án (szombaton) reménykedhet az elindulásban. A kijelölt időpont magyar idő szerint 21:22. Ha ekkor sem lenne kegyes az időjárás – amire nem elhanyagolható az esély –, akkor 31-én (vasárnap) 21:00 az újabb tartalék startidőpont. A jelenleg érvényes időjárás-előrejelzések mindkét napra 60%-os valószínűséggel ígérnek kedvező körülményeket.


Ahogy közel 9 év elteltével visszatérnek az emberes indítások Floridába is, úgy újra meg kell szoknunk a mostanihoz hasonló halasztásokat. Az ázsiai szárazföld közepéről, a kazahsztáni Bajkonurból startoló orosz Szojuz űrhajók esetében lényegében sosem szükséges efféle halasztás. A floridai óceánparton azonban az időjárás nem ennyire közreműködő, ahogyan azt annak idején az űrrepülőgépek indításaikor is tapasztalhattuk.


A Crew Dragon lehetséges indítási időpontjait az határozza meg, hogy az úti célként a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás (ISS) pályája mikor halad át a starthely fölött. A megfelelő pillanatban és a helyes irányban végrehajtott start teszi lehetővé, hogy az űrhajó az ISS pályasíkjába jutva, kevesebb mint egy nap leforgása alatt beérje az űrállomást és csatlakozzon hozzá. Az időjárási helyzet ugyanakkor nem csak a floridai starthely környezetében fontos, hanem azon a szakaszon is – lényegében végig Észak-Amerika atlanti partvidéke mentén –, ahol szükség esetén, veszély esetén meg lehet szakítani a repülést. Ilyenkor a működésbe lépő mentőrendszer eltávolítja a rakétáról az űrhajósokat szállító kabint, amelynek viszont nyugodt vizekre kell leérkeznie.


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8836

 

:::::


A SpaceX űrhajójának startelőkészítése – nagyfelbontású műholdszemmel.

A Maxar Technologies egyik távérzékelő holdja, a WorldView-3 kapta lencsevégre május 23-án a 27-i (végül elhalasztott) startra készülő Falcon-9/Crew Dragon rendszert.

A következő lehetséges startidőpont (május 30-án, magyar idő szerint este 21:22) előtt egy nappal a Maxar űrfelvétele és néhány földi archív felvétel segítségével virtuális sétára hívjuk olvasóinkat. Irány tehát Florida – persze csak úgy, ahogy az utóbbi hetekben megszoktuk: fotelben ülve, virtuálisan!


Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8839

 

:::::

 

Úton a Crew Dragon


Két űrhajóssal a fedélzetén bemutatkozik az amerikai emberes űrhajók ötödik típusa. Közel egy évtized elteltével újból amerikai földről indulnak az ISS-re.


A SpaceX vállalat által fejlesztett Dragon-2 űrhajó emberek szállítására alkalmas változata (a Crew Dragon) a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről indult a világűrbe, Demo-2 (DM-2) jelű küldetésére. A hordozóeszköz a SpaceX Falcon-9 rakétája volt. Az űrtörténelmi jelentőségű indításra eredetileg május 27-én szerettek volna sort keríteni, de akkor a kedvezőtlen időjárás keresztülhúzta a számításokat. Ma, május 30-án, magyar idő szerint 21:22-kor a megismételt startkísérlet aztán sikerrel járt.

 

A Crew Dragon az indulástól számított 15-19 óra múlva éri el a Nemzetközi Űrállomást. Már látják egymást, sőt utolérték az ISS-t (2020.05.31., 14:30): http://www.ustream.tv/nasahdtv

 

Magyar nyelvű közvetítés: https://www.youtube.com/watch?v=iTM1XIpz9Qc

Az dokkolást magyarul élőben Nagy Szabolcs (Space Station Guys) a spacejunkie csapattal (Tamási Dávid, Bonczók Zoltán, Radics Péter és Szabó Bence) együtt közvetíti egy élő konferencia beszélgetés keretében, ami remélhetőleg ismét fantasztikus élmény lesz.

--  Űrutazás Űrhajók Youtube csatorna
(Magyar Amatőrcsillagász Portál: https://macsnet.hu/)


*** A dokkolás visszanézhető itt (ugyanott, ahol az élő adás). ***

 

A Crew Dragon – automata üzemmódban végzett tavalyi próbaútja után – most első alkalommal szállít embereket is. A cél a Nemzetközi Űrállomás (ISS), ahová a tervek szerint másnap csatlakoznak. A NASA az űrhajó berepülésére Douglas (Doug) Hurley és Robert (Bob) Behnken veterán űrhajósait jelölte ki. Ők már közel öt éve készülhetnek erre a feladatra, de a – mindkettejük számára a harmadik – repülés ideje meglehetősen sokat késett. Az első számú legénységnek 2018 augusztusában jelölték ki őket.


Mint olvasóink számára nyilván jól ismert, a Crew Dragon mostani útja jelentős mérföldkő az Egyesült Államok űrprogramjában. Habár az amerikaiak az ISS programjának meghatározó partnerei, űrhajósaik pedig folyamatosan jelen vannak a bázison, 2011 óta szállításukra kénytelenek voltak az orosz Szojuz űrhajókat igénybe venni. Az űrrepülőgépek használatból történő kivonása után ugyanis egészen mostanáig nem rendelkeztek saját űrhajóval, amelyet saját területükről, amerikai hordozórakétával pályára tudtak volna állítani. De nemzetközi szinten is kizárólag a Szojuz űrhajókon múlott az ISS személyzetcseréje, eddig egyáltalán nem lévén erre a feladatra alkalmas másik eszköz. Hála a NASA 2010-ben indított – és az eredeti elképzelésekhez képest sok évet csúszott – kereskedelmi űrhajófejlesztési programjának (Commercial Crew Development, CCDev), most ez megváltozik. A SpaceX mellett az amerikai űrhivatal másik partnere a Boeing, de ők a Starliner (CST-100) fejlesztésével még nem tartanak az emberes próbarepülésnél. (A két új amerikai űrhajót nemrég részletesen bemutattuk egy cikksorozatunkban.) Talán szimbolikus jelentősége is van annak, hogy az elsőként használatba vett, valóban 21. századi emberes űrhajót az a SpaceX fejlesztette, amely az elmúlt közel két évtizedben a magán-űrtevékenység legsikeresebb úttörőjévé vált.


Visszatérve a Demo-2 repülésre, annak eredeti és legfontosabb célja természetesen a Crew Dragon kipróbálása, mielőtt az űrhajótípust rendszeres használatba vennék. Emiatt elég volna egy-két hetet eltöltenie az űrállomásnál. De mivel a felhalmozódott késések miatt a NASA jelenleg csak egy fővel képviselteti magát az ISS állandó személyzetében, igyekeznek kihasználni a lehetőséget, hogy most feljut még két emberük. Így ha minden jól megy, Behnken és Hurley akár közel négy hónapon át részt vehet az űrállomáson folyó munkában is. Mindazonáltal az elődleges szempont a Crew Dragon tesztje, a személyzet biztonságos visszatérése. Ha semmi probléma nem merül fel, a típus első szolgálatszerű repülését (Crew-1) három amerikai és egy japán utassal legkorábban augusztus végén indíthatják el (de mindenképpen több héttel a Demo-2 repülés sikeres befejezését és a szükséges ellenőrzéseket követően).


Részletek: http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_az_usa/20200530_gyorshir_uton_a_crew_dragon


Közvetítés (élő):


https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public


vagy


https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg


A Galileo Webcast élő közvetítése 21 órakor kezdődött a NASA TV élő adásának átvételével, magyar szakkommentálásával. A virtuális stúdió részvevői: Zsombok Gábor, Vizi Pál Gábor és Tepliczky István. (a közvetítésnek vége)


Az út részletei:


https://www.spacex.com/launches/

 

A Crew Dragon és az űrhajósok bemutatása:

 

https://www.spacex.com/vehicles/dragon/


Néhány pillantás a Crew Dragon belsejébe. (videó: SpaceX)

https://www.youtube.com/watch?v=xjSb_b4TtxI


Animáción a Crew Dragon mentőrendszerének tesztje, a repülés fő fázisainak tervezett időpontjaival. (videó: SpaceX)


https://www.youtube.com/watch?v=qObBRM4euxk


SpaceX szimulátor:

https://iss-sim.spacex.com/


Szimulátort bemutató videó: https://www.youtube.com/watch?v=MdJDBHzJF8E


Behnken (balra) és Hurley a start elmúlt vasárnapi főpróbája alkalmával. Nem csak a barátság, az együtt kezdett űrhajóskiképzés, a mostani közös repülés, de például az is összeköti őket, hogy mindkettejük felesége ugyancsak – immár visszavonult – NASA űrhajós: Hurley házastársa Karen Nyberg, Behnkené Megan McArthur. (kép: SpaceX)

network.hu

 

  • 2020.05.31., vasárnap

 

Dokkolt az Endeavour


Nem tévedés és nem időutazás: az első emberes Crew Dragon űrhajót erre a névre keresztelték, az egykori űrrepülőgépre emlékezve.

 

A SpaceX űrhajója, a Crew Dragon tegnap, magyar idő szerint valamivel este fél tíz előtt emelkedett a magasba a floridai Kennedy Űrközpontból egy Falcon-9 rakétával, hogy „nyomába eredjen” a nem sokkal azelőtt a starthely felett jó 400 km magasban elrepülő Nemzetközi Űrállomásnak. Kicsivel később Európából és így Magyarországról is – már ahol nem zavarta felhő a látványt – megfigyelhető volt, ahogy a két űreszköz egymás után átvonult az égen.

 

A Demo-2 jelű küldetés két résztvevője, Bob Behnken és Doug Hurley, a NASA rutinos űrhajósai mintegy 19 órát töltött el az új fejlesztésű űrhajóban, mielőtt megközelítették a Nemzetközi Űrállomást (ISS), teszteket végeztek és végül csatlakoztak hozzá a Harmony modul menetirány szerinti első oldalán. A küldetés elsődleges célja, hogy a NASA megrendelésére a SpaceX által fejlesztett új űrhajótípus minden működési folyamatát a starttól a visszaérkezésig kipróbálják. Ez szükséges ahhoz, hogy a Crew Dragon immár szolgálatszerűen bekapcsolódhasson az ISS személyzetcseréinek lebonyolításába. Ha minden jól megy, az első rutinszerű repülésre már az idei év második felében sort keríthetnek. Túlzás nélkül lehet állítani, hogy siker esetén új korszak kezdődik az űrrepülésben.

 

Behken és Hurley fogadására az űrállomás 63. számú állandó személyzete (Chris Cassidy amerikai parancsnok, valamint az orosz Anatolij Ivanyisin és Ivan Vagnyer) készült. A két újonnan érkező űrhajós csatlakozik majd hozzájuk, és részt vesznek az ISS fenntartására irányuló tevékenységben, valamint a tudományos kísérletek végrehajtásában is. Egyelőre még nem dőlt el, hogy a Crew Dragon „Endeavour” mikor indul vissza. Ha eljön majd a nap, az űrhajó automatikus üzemmódban eltávolodik az ISS-től, a személyzetet szállító kabin belép a légkörbe, és az Atlanti-óceánra érkezik vissza, nem messze a floridai partoktól.

 

A sikeres start után Endeavour nevet kapott Crew Dragon űrhajó május 31-én, magyar idő szerint 16:30-kor csatlakozott az ISS-hez. Korábbi pályafutása során mind Hurley, mind Behnken repült az Endeavour űrrepülőgéppel. A képen a megközelítés utolsó pillanatai, kb. 3 m távolságban az űrállomástól. A műveleteket a NASA közvetítésében élőben lehetett követni. (kép: NASA TV)

network.hu

 

Részletek: http://www.urvilag.hu/article.php?id=8843


:::::

 

Az első tervezett felbocsátás előtt a floridai Kennedy Űrközpont területéről egy 1,8 méteres aligátort is el kellett távolítani – számol be a Futurism. A hüllő az 39A indítóállás közelében kószált, éppen ott, ahol a Crew Dragon űrhajó várakozott az indulásra.


A NASA Frank Robb aligátorszakértőt hívta segítségül, aki nem először gyűjtött be rossz helyen tartózkodó állatokat. Robb szerint az űrközpont környékén még mindig találhatóak olyan természetes tavacskák, melyeket az élőlények előszeretettel használnak. Az aligátor gond nélkül átsétált a biztonsági kapun, és hosszú ideig mászkált az űrhajó közelében. A szakértő azt mondta, nem volt igazán nehéz feladata: megkötözte, majd teherautójával elszállította az állatot.


Részletek: https://ng.hu/termeszet/2020/05/30/aligatort-kellett-eltavolitani-a-kennedy-urkozpont-teruleterol/


:::::

 

Donald Trump a davosi Világgazdasági Fórumon adott interjút a CNBC-nek – írja a Space.com. Az amerikai elnök a beszélgetés során a SpaceX és a Tesla alapítójáról is kifejtette véleményét, úgy tűnik, hogy Trump nagy rajongója Elon Musknak.


Az amerikai elnök szerint a vállalkozó egy zseni, aki Thomas Edisonhoz hasonlítható.


Trumpot Musk űripari cége is lenyűgözi, a vállalat jelenleg többek közt egy új űrhajó, a Crew Dragon fejlesztésén dolgozik.


Szereti a rakétákat, és egyébként jó rakétákat készít”

 

– foglalta össze az elnök a maga módján Musk és az űripar kapcsolatát.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/24/donald-trump-elon-musk/


:::::

 

Miután Donald Trump amerikai elnök ígéretének megfelelően felmondta a párizsi egyezményt, Elon Musk, a Tesla vezére ugyancsak korábbi jelzésének eleget téve, bejelentette, hogy kilép az elnök tanácsadói köréből.


Az Egyesült Államok kilép a 2015 végén Párizsban aláírt nemzetközi klímavédelmi egyezményből – jelentette be csütörtökön Donald Trump amerikai elnök.


A döntést megelőző napokban több nagyvállalat vezetője is jelezte, hogy rossz ötletnek tartja a kilépést. Az ExxonMobile, a JP Morgen, a General Elektric, s az Apple mellett a Tesla-vezér, az űrkutatásban is érdekelt Elon Musk konkréttan kijelentette, hogy ki fog lépni az elnök gazdasági és gyártási tanácsadó testületéből, ha az felmondják az egyezményt.


Részletek: https://www.vg.hu/vilaggazdasag/elon-musk-ott-hagyta-trumpot-532319/

:::::

 

Pár évvel ezelőtt meg voltunk róla győződve, hogy a 2010-es évek a magánűrhajózás hőskora lesz. Most pedig, 2020-ba lépve, azt kell mondanunk, hogy ugyan nagyon sokat fejlődtek a magáncégek, a SpaceX-en és a Boeingen kívül még mindig nincs olyan szereplő, aki igazán labdába rúghat, és még ez a két vállalat sem úgy halad, ahogyan azt saját maguknak megjósolták, és amit mi várhattunk tőlük. Pedig ebben nincs semmi meglepő: az űrutazás olyan soktényezős, rendkívül stabil biztonságot követelő ágazat, ahol teljesen egyértelmű, hogy több éves csúszások is összejöhetnek. Főleg akkor, ha az embernek megsemmisül az egész űrhajója, mint ahogyan az áprilisban a SpaceX-szel történt.


Ennek ellenére még mindig Elon Musk űrvállalata az, ami idén végre tényleg történelmet írhat, és elindíthatja az első olyan magánűrhajót, ami embereket is szállít. Az utolsó teszteket januárra írták ki, és ha minden a tervek szerint halad, akár már februárban elindulhatnak Bob Behnken és Doug Hurley asztronauták a Crew Dragon fedélzetén a Nemzetközi Űrállomás felé.


Az első magánhajó, ami elérte az ISS-t


A Dragon űrkapszulát a SpaceX már a kezdetektől arra tervezte, hogy egyszer majd embert vihessen vele a világűrbe – Föld körüli pályára, vagy akár annál tovább is. Elon Musk és csapata a 2010-es évek elején mert nagyot álmodni, és elkezdett dolgozni az űrkapszulán, ami szépen lassan fejlődött, egészen odáig, hogy tavaly az első magánkézben lévő űrhajó lett, ami dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz. A Dragon kapszula ráadásul jelenleg az egyetlen olyan űrhajó, ami képes nagyobb rakományt visszahozni a Földre, és nemcsak kivinni azt az ISS-ig.


A Dragon egy apró űrhajó: mindössze 4 méter széles, és 8,1 méter hosszú, a kapszula maga 9,3 köbméter űrtartalmú, és 7 embert tud a világűrbe, majd vissza is szállítani. Ehhez a kapszulához kapcsolódik még a nyomáskiegyenlített törzs, aminek belseje 37 köbméteres, itt szállíthatnak még a környezeti feltételekre érzékeny rakományt is az űrhajóban. Az indulási hasznos teher 6000 kilogramm, a visszatérési pedig maximálisan 3000. Ahhoz, hogy emberes küldetéseket is végrehajtsanak,


a SpaceX űrruhát is tervezett, amit minden űrhajósra rászabnak.


A ruha nyomáskiegyenlített környezetet biztosít akkor is, ha azon kívül ez nem adott, van benne hűtőrendszer és kommunikáció is. Ezen kívül tűzálló, hallásvédő, és a kesztyűje érintőképernyő-kompatibilis – ezek nagy része mind olyan funkció, ami például a NASA korábbi szkafandereiben igencsak nehézkesen, vagy sehogyan nem volt megoldva.


A NASA-nak nagy szüksége is van egy ilyen, újrahasznosítható, viszonylag olcsó űrjárműre, mivel 2011 óta nincs sajátja. Ekkor vonult nyugdíjba az egész Space Shuttle program, az amerikaiak pedig azóta csak az oroszokra hagyatkoznak, ha embert akarnak küldeni a világűrbe, ami – főleg a politika jelenlegi alakulását tekintve – nem túl kényelmes megoldás számukra. Bár a NASA maga is dolgozik egy saját űrhajó kifejlesztésén, az Orion még igencsak tesztfázisban van, és az első kilövést csak 2023-ra tervezik, de könnyen lehet, hogy ez is csúszni fog. Addig is meg kell oldani valahogy, hogy az amerikaiak is jelen legyenek az ISS-en – és jelenleg az országnak a SpaceX-ben van a legnagyobb reménye.


Részletek: https://24.hu/tech/2020/01/04/spacex-crew-dragon-emberes-urrepules-maganurszektor-boeing-nasa-iss/

Címkék: a landmark nasa spacex amerikai emberes űrhajók bob behnken boeing ccdev commercial crew development crew dragon cst-100 demo-2 dm-2 doug hurley douglas hurley egyesült Államok űrprogram elon musk első emberes próbarepülés falcon 9 floridai kennedy Űrközpont 39a starthely iss magán-űrtevékenység nemzetközi Űrállomás orion robert behnken space shuttle starliner szojuz veterán űrhajós világűr űrhajó űrkapszula űrutazás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hete

Korábban felrobbantott orosz katonai műholdat került ki az ISS

Az IFL Science beszámolója szerint a műhold darabjait kellett kikerülnie az ISS-nek, a törmelék 2021. november 15-én keletkezett, amikor Oroszország megsemmisítette saját katonai műholdját, a Cosmos 1408-at. Az 1982-ben felbocsátott műholdat egy szárazföldi rakéta robbantotta szét.

A Cosmos 1408 megsemmisítésének hatására elég sok űrszemét jött létre, hiszen egy 2200 kilogrammos objektumról beszélünk. A darabok folyamatosan lassulnak, majd végül elégnek majd a légkörben, de ez a folyamat akár egy évtizedig is eltarthat.

Az űrszemét egyre több gondot okoz a világűrben, az ISS rendszeresen kényszerül kitérő manőverekre annak érdekében, hogy elkerülje az ütközést a kozmikus hulladékokkal, amelyek becsapódás esetén akár tönkre is tehetik az űrállomást.

Már korábban is volt probléma a Cosmos 1408 darabjaival:

-- a robbantás után félő volt, hogy a szétszóródott törmelék a Nemzetközi Űrállomásnak ütközhet, az ISS legénységének pedig emiatt biztonsági okokból egy időre át kellett szállnia az űrállomáson dokkoló két űrhajóba. Végül nem történt ütközés, és az űrállomás nem sérült meg.
https://24.hu/tech/2022/04/26/nemzetkozi-urallomas-iss-orosz-katonai-muhold-kitero-manover/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Két amerikai, egy izraeli és egy magyar származású kanadai űrhajós nyolc napot tölt az ISS-en, ahol 25 különböző tudományos kísérletet végeznek majd el, és oktatási programokban vesznek részt.

A 2016-ban alapított Axiom Space vállalat első emberes küldetése Elon Musk SpaceX-jének Endeavour nevű, Crew Dragon típusú űrhajójával valósul majd meg, amelyet a tervek szerint holnap 17:17-kor lőnek fel egy Falcon 9 rakétával a NASA floridai Kennedy űrközpontjából. Az űrrepülést a 63 éves Michael López-Alegría spanyol-amerikai űrhajós vezeti majd, akinek ez lesz az ötödik útja a világűrbe, három űrrepülőgépes küldetés és egy Nemzetközi Űrállomáson való hét hónapos tartózkodás után.

Az űrrepülőgép-program lezárásával az Egyesült Államok 2020. május 30-án, 9 év kihagyás után indított újra amerikai űrhajón asztronautákat a 2000 óta működő ISS-hez. A költséghatékony, részben újra használható Falcon 9 hordozórakétáival az űripart forradalmasító SpaceX Crew Dragon űrhajója azóta további négy sikeres repülésen van túl, köztük a SpaceX által lebonyolított Inspiration4 küldetésen, amelynek során négy civil több mint két napot töltött Föld körüli pályán.

Az összesen 10 napig tartó, 2020 márciusa óta tervezett űrrepülésen Michael López-Alegría mellett három, az útért fejenként 55 millió dollárt fizető magánűrhajós vesz részt, akiknek mind ez lesz az első űrrepülésük. Egyik közülük a 72 éves amerikai Larry Connor ingatlanbefektető lesz, aki szabadidejében műrepülő, autóversenyző, és 2021-ben több, a Mariana-árokban 11 ezer méteres mélységbe jutó merülésen is részt vett a Triton Submarines vállalat speciális tengeralattjáróján.
Michael López-Alegría veterán űrhajós, aki korábban három űrrepülős küldetésen is részt vett, és összesen tíz űrsétát tett

Hozzájuk csatlakozik a 64 éves Eytan Stibbe izraeli üzletember, aki a Columbia-űrsikló 2003-as katasztrófájában életét vesztő izraeli űrhajós, Ilan Ramon parancsnoksága alatt szolgált F-16-os vadászpilótaként, és az 1982-es libanoni háború során részt vett egy Szíria elleni hadműveletben. A negyedik helyet az 53 éves Mark Pathy kanadai üzletember és filantróp foglalja majd el, akinek apai nagyszülei magyarok voltak. Pathy az űrállomáson a fájdalomérzékelést, és az űrrepülés immunrendszerre mért hatását vizsgáló kísérleteket végez majd.
https://qubit.hu/2022/04/07/magyar-szarmazasu-kanadai-uzletember-indul-holnap-a-nemzetkozi-urallomasra

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Elindult a Szojuz MSz-21 a Nemzetközi Űrállomásra

Elindult az idei első emberes orosz küldetés, egyben az orosz űrutazás első kizárólag a Roszkoszmosz űrhajósaiból álló személyzete a Nemzetközi Űrállomásra. A Szojuz MSz-21 magyar idő szerint 16:55-kor hagyta el bajkonuri 31/6 indítóállást és kezdte meg az emelkedést. Miután megfelelően levált a négy darab első fokozatként működő oldalsó gyorsítórakéta, majd a második fokozat is, a rakéta harmadik fokozata elérte a kijelölt 200 km-es pályamagasságot, ahonnan már az űrhajó saját hajtóműveivel végrehajtott manőverekkel fogja megközelíteni az Űrállomást. A Szojuz mindössze három órás út során éri el az ISS-t, és a tervek szerint 20:05-kor fog dokkolni a Pricsal modulra. Az MSz-21 küldetés alkalmával került volna sor az újabb amerikai-orosz űrhajóscserére, de végül ettől a NASA még tavaly elállt, és a jelenlegi tervek szerint még mindig az ősszel induló SpaceX Crew-5 és Szojuz MSz-22 missziókon fog egy-egy orosz, illetve amerikai a Nemzetközi Űrállomásra utazni. Kérdés persze, hogy a jelenlegi igencsak feszült viszony a két ország között mennyire fogja befolyásolni az űrprogramokat.
https://spacejunkie.hu/hir/elindult-a-szojuz-msz-21-a-nemzetkozi-urallomasra-2

Válasz

M Imre üzente 5 hónapja

Kiszivárgott Elon Musk múlt pénteki körlevele, amit a SpaceX dolgozóinak küldött a Starship/Super Heavy rendszerhez használatos Raptor hajtóművek gyártási problémáival kapcsolatban. Az alábbiakban magyarul közöljük a teljes levelet, majd Musk utólagos kommentjeit is elemezzük.
https://spacejunkie.hu/hir/elon-musk-korlevele-a-spacex-dolgozoinak-bajba-kerulhet-a-ceg-a-raptor-hajtomuvek-miatt

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Orosz hajtóműhiba miatt újra elforgott a Nemzetközi Űrállomás

Az orosz űrhivatal, a Roszkoszmosz tegnapi közleménye szerint tegnap délelőtt az űrállomáshoz dokkolt Szojuz MSz-18 űrhajó hajtóműtesztje miatt az ISS elforgott, később azonban a földi irányítás sikeresen visszaállította az űrállomás pozícióját. Az űrhajósok nem voltak veszélyben. Ennyi áll a rövid orosz közleményben, azonban a New York Times cikkében további információk is napvilágra kerültek. Az írás szerint Oleg Novickij az űrhajó szokásos, visszatérés előtti hajtóműtesztjét végezte el a Szojuzon (az űrhajó vasárnap hozza majd vissza az orosz űrfilmet forgató stábot, Klim Shipenkót, Julia Pereszildet, illetve Novickijt), azonban a hajtóművek nem álltak le a tervezett időben, így az űrállomás 57 fokkal elfordult, és a magasságából is veszteni kezdett.

A moszkvai irányítóközpontnak kb. 30 percbe tellett, mire visszavették az irányítást az ISS pozícionálásában. Mind az amerikai, mind az orosz központ az előírásoknak megfelelően megkezdte a vészhelyzeti eljárásokat, de a sikeres visszaállítás után ezekre nem volt már szükség. A moszkvai irányítóközpontban állítólag a következő mondat is elhangzott: "Oleg, nyugodj meg, az űrállomás 57 fokkal elfordult, nem nagy ügy. Az a lényeg, hogy a hajtóművek rendben legyenek."

Ezen a gyorsított videón jól látható, hogyan forgott el a Nemzetközi Űrállomás.
https://twitter.com/liamkennedy/status/1449055329833029632

Arról nincsenek információk, hogy a váratlan forgás okozott-e valamilyen technikai problémát a Nemzetközi Űrállomáson, vagy befolyásolja-e a Szojuz MSz-18 vasárnapi visszatérését. Idén már ez volt a második váratlan vészhelyzet, amit egy orosz űreszköz hajtóműve okozott: júliusban a Nauka modul hajtóműveinek váratlan elindulása pörgette meg a Nemzetközi Űrállomást.
https://spacejunkie.hu/hir/orosz-hajtomuhiba-miatt-ujra-elforgott-a-nemzetkozi-urallomas

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Felrobbant a Firefly rakéta | 2021. szeptember 3.

Rosszul végződött a Firefly Alpha első útja ma hajnalban. A robbanást egy hajtómű-hiba okozhatta.

Ma hajnalban indított elsőként rakétát a a Firefly Aerospace vállalat. A tervek szerint a Firefly Alpha névre keresztelt kis teherbírású orbitális hordozórakéta a SpaceX Falcon-1-esét hivatott pótolni, ám az első repülés még hagyott maga után kivetnivalót.

A Firefly a tesztrepülése sikertelenül végződött. A sikeres elindulás és emelkedés után a találgatások szerint az egyik hajtómű robbanhatott fel, ami miatt a küldetésmegszakító rendszer automatikusan működésbe lépett, és megsemmisítette az irányításvesztett rakétát. Hivatalos közlemény még nincs a hiba okáról.

Az élő közvetítés itt nézhető vissza:
https://www.youtube.com/watch?v=-HfHAazNM3Q
A robbanás pillanatai:
https://www.youtube.com/watch?v=qQqTPYTodrk

https://www.idokep.hu/hirek/felrobbant-a-firefly-raketa

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Elkészült a SpaceX gigarakétája, ami olyan magas, mint a Mátyás-templom | 2021. 08.04.

A SpaceX kedden bemutatta a Super Heavy hordozórakéta negyedik prototípusát, amit a Hold- és Mars-utazásokra szánt Starship űrhajó első Föld körüli utazásához készül bevetni Elon Musk űrvállalata. Musk gyorsan meg is osztott néhány fotót és egy rövid videót a monstrumról.

A Starship prototípusai az elmúlt két évben számos rövidebb tesztrepülést végrehajtottak, de azok során legfeljebb 10 kilométerre emelkedett a rakéta a SpaceX texasi bázisáról indulva, már amikor nem robbant fel a kilövést követően. Ahhoz, hogy Föld körüli pályára állhasson a Starship, már a Super Heavyre is szükség lesz.

A legújabb Super Heavyt 29 Raptor-hajtóművel szerelték fel – csak összehasonlításképp: a Starship prototípusain 3 ilyen hajtómű volt található.

A texasi Boca Chicában található Starbase (Csillagbázis) már készen áll arra, hogy végrehajtsák a Super Heavy hordozórakétával kiegészült Starship első Föld körüli pályára állított repülését, amit Musk reményei szerint már a következő hónapokban lezavarhatnak, de ehhez még szükség lesz a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyére.

A tesztrepülés során a rakétarendszer mindkét fokozatát vissza tervezik hozni, így a több mint 70 méter magas (vagyis a 76,6 méter magas budavári Mátyás-templom magasságát közelítő) Super Heavy hordozórakéta a kilövés után nagyjából 90 perccel, a Mexikói-öbölben kialakított landoló platformra érkezhet vissza, míg az 50 méter magas Starship űrhajó Hawaii partjainak közelében, a Csendes-óceánban landolhat a Föld körüli pálya elhagyását követően.

https://qubit.hu/2021/08/04/elkeszult-a-spacex-gigaraketaja-ami-olyan-magas-mint-a-matyas-templom

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

A SpaceX következő küldetésén ismét az Egyesült Államok Űrhaderejének (Space Force) megbízásából hajt végre indítást, ám első alkalommal kerül sor arra, hogy egy használt hordozórakétával hajthatják végre a startot ezen megbízónak. A Neil Armstrong nevét viselő GPS III SV05 műhold küldetésprofiljáról minden infót megtalálhattok a cikkben:
https://spacejunkie.hu/hir/spacex-us-gps-iii-sv05-kuldetes-profil-2

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

Kísérletek az ISS-n, avagy mi történik a saláta palánták szomszédságában? | Planetocast #2
https://soundcloud.com/parallaxispodcast/planeto_ep2

Mindig is foglakoztatott az a kérdés, hogy vajon tényleg őszinte-e a mosolyuk az űrhajósoknak, amikor zöld leveleket rágcsálnak a Nemzetközi Űrállomáson? Ennek eredtünk nyomába a Planetocast legújabb epizódjában. De, hogy elérkezzünk az űrsalátákhoz, több kérdést is körbejártunk.

A Nemzetközi Űrállomás több technikai kísérletnek is a helyszíne. Emlékezzünk csak a Pillére, amit még a mi Farkas Bercink használt dózismérésre! De a műszer több generációs rokonai megfordultak például Sally Ride, Charles Simonyi kezeiben is, hasznos adatokat szolgáltatva az űrhajósokat érő sugárzás mennyiségéről.

Idézzük csak fel az izmos egér hölgyeinket, mi is a legfőbb gond az űrmunka alatt? Az izom- és csonttömegünk elvesztése. Mit tudunk ez ellen tenni- ugyanis az egerek gyógyszere egyenlőre embernek nem alkalmas…

Tudjuk, hogy a házimacskák 26 hertz-en dorombolnak. Ez a frekvencia annyira alacsony, hogy csak egészen közelről észlelhető. Ám a csontok ezt a rezgést kártékony külső behatásként „értékelik”, és önmaguk megerősítésével reagálnak rá.

Tanulság? Az űrhajósok lábaira a hosszabb űrutazások alatt erősítsenek olyan orvosi műszereket, amik hasonló frekvencián sugároznak. Ha meg nincs még kész a szerkezet, hát vigyenek fel szőrös kollegákat, és a cicamicák majd egészségesre dorombolják őket, nemde?

https://parallaxis.blog.hu/2021/06/10/planeto_ep2#more16576172

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

Űrszemét lyukasztotta ki a Nemzetközi Űrállomás egy robotkarját | 2021. június 1.

A Canadarm2 kar a kis lyuktól függetlenül még el tudja látni a feladatát.

A sérülést egy rutinellenőrzés során vették észre még május 12-én és néhány napja adott róla hírt a Kanadai Űrügynökség (CSA). Ugyan nonstop figyelik a softball/baseball labda méretű és annál nagyobb objektumokat az esetleges ütközések elkerülése céljából, de az annál kisebb, például kőzet vagy porszemcse túl kicsi ahhoz, hogy ellenőrizhető legyen.

Az állomáson tartózkodó űrhajósok biztonsága továbbra is az elsődleges prioritása az űrállomás összes partnerének. Az apró tárgyakkal való ütközések, mint a május közepi, előfordulnak. A Canadarm2 egy szegmensén keletkezett lyuk ellenére a 17 méteres robotkar még el tudja látni feladatát

https://www.idokep.hu/hirek/urszemet-lyukasztotta-ki-a-nemzetkozi-urallomas-egy-robotkarjat

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 4 perce a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Napos, meleg idővel telt az elmúlt időszak, a mögöttünk ...

M Imre írta 30 perce a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Átadták a világ leghosszabb gyalogos függőhídját A Sky ...

M Imre írta 44 perce a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Az LMP a dugódíj mielőbbi bevezetését és a pesti alsó ...

M Imre írta 2 órája a(z) A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben 2022. május 14-től, szombattól képhez:

A_legfontosabb_valtozasok_az_m3as_metro_kozlekedesben_2022_majus_14tol_szombattol_2167017_3792_s

Klinikák metrómegálló a felújítás előtt és után Jiří ...

M Imre írta 17 órája a(z) Közös nyelv az akadálymentességről – Access4you (Best Impact Startup Award-díj 2022) videóhoz:

Kapcsolódó Hamarosan elkészül a belváros ...

M Imre 17 órája új videót töltött fel:

M Imre 22 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Az elkövetkező napokban akár 30 fokot is mutathatnak a ...

M Imre írta 1 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

A budapestiek többsége támogatja a pesti alsó rakpart ...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Menetrend_marabu_2167099_1319_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu