Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3214 db
  • Videók - 2854 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hete

Elon Musk tényleg csak egy SZÉLHÁMOS? Valamint ehhez kapcsolódóan pár gondolat a Kína és az Egyesült Államok közti holdraszállás versenyről.

https://www.youtube.com/watch?v=N4FLz2nVmsM

Vélemények:

Elon és bandája billiárdos "csalásfeltárásainak" eredményei:
- úgy kell ismerősökön és rokonokon át felhívni az ad-hoc kirúgott embereket, hogy mégiscsak vissza kellene jönni dolgozni, mert így az USA nem tudná elindítani a szárazföldi telepítésű interkontinentális ballisztikus rakétáit, ha kitörne az atomháború
- kiherélte a NASA költségvetését, végeredményben piacot csinálva a SpaceXnek
- felszámolta a környezetvédelmi, járványvédelmi és nemzeti parkok intézményi hátterét
- összebaszta a szövetségi szintű oktatást (még jobban, nehéz elhinni, hogy lehet ilyet, de sikerült)
- lobogtattak egy csomó szerződést és papírt, aminek egyik része szimpla hazugság, másik része epikus méretű kárt csinál

Miközben emberek százezreit akarta kirúgatni...
El is kezdte az állami intézményeknél - ami után meg nem jött rá, miért nem működnek továbbra sem jól a kormányzati hivatalok (vajon miért nem? :) ).
Aztán saját magát(!) is megszivatta, mert a Tesla részvények értéke lassan a béka segge alá került - részben Trump vámintézkedései, részben meg a saját politikai szerepvállalása miatt.
Ez a kettő meg annyira nagy "barátja" egymásnak, hogy Trump a minap közölte, hogy Musk innen inkább csak egy amolyan huszadrangú (vagyis: olyan, mintha - aztán közben mégsem... ;) ) tanácsadó lesz - mire Musk meg kijelentette, hogy (mivel igencsak erősen ezt "javasolták" neki Trump emberei!) innen többet kíván foglalkozni a saját cégeivel, mint a politizálással.
Eddig az USA gazdaságának olyan 500 milliárd dollár (neked ki is írom teljesen - tehát: 500 000 000 000,- dollár!) kárt okozott ez a két ember (az elvileg szövetséges, baráti országok gazdaságainak okozottakról meg már nem is beszélve!).
Hát... jómagam speciel senkitől se irigylem az ilyen "barátokat"! :)
És igazad van - mert én egészen biztosan nem tudnék utánuk csinálni alig 3(!) hónapnyi hatalom- gyakorlás után ekkora károkozást (pláne nem olyat, ami a saját cégeimet is ilyen negatív szinten érintené)!

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Kína szigorítja az e-autók akkumulátoraira vonatkozó biztonsági előírásokat | 2025-04-22

Néhány nappal ezelőtt a kínai Ipari és Informatikai Minisztérium (MIIT) bejelentette, hogy 2026. július 1-jétől új, kötelező érvényű nemzeti szabványokat vezet be az e-autók hajtóakkumulátoraira. A cél: teljes mértékben kiküszöbölni a tűz- és robbanásveszélyt még akkor is, ha a rendszer hőreakciót (termikus elszabadulást) szenved el.

Ez a szabályozás világszinten is példaértékű szigorítást jelent, amely alapjaiban változtatja meg az akkumulátorfejlesztés irányait, különösen a gyorsan fejlődő kínai elektromosjármű-piacon.

GB38031-2025: új szabvány új kihívásokkal

Az új előírás hivatalos neve: „Biztonsági követelmények az elektromos járművek hajtóakkumulátoraihoz” (GB38031-2025). A szabályozás nem csupán a jelenlegi figyelmeztetési rendszereknél követel meg fejlettebb technológiát, hanem szigorúan előírja, hogy az akkumulátor nem gyulladhat ki, nem robbanhat fel, sőt, füst sem keletkezhet.

Ez a szabály jelentős előrelépés a jelenlegi előíráshoz képest, amely csupán 5 perces előzetes figyelmeztetést követelt meg tűzeset előtt.

Új tesztkövetelmények: még szigorúbb minősítés

A frissített szabvány új vizsgálati módszereket vezet be. Az egyik ilyen a cellaalapú karosszériákra (cell-to-body) vonatkozó ütközési teszt, amely az e-autó alvázvédelmét vizsgálja. Egy másik kulcsfontosságú teszt a 300 töltési ciklus után végzett zárlati szimuláció, amely az akkumulátor öregedés utáni biztonságát hivatott vizsgálni.

Ezek az új követelmények magasabb gyártási minőséget és fejlettebb technológiai megoldásokat követelnek meg, ami komoly nyomást helyez a gyártókra.

Piaci átrendeződés várható az akkumulátoriparban

A piaci szakértők szerint a biztonság növelése pozitív lépés, ám az új szabályozás radikális átalakulást hozhat a beszállítói láncban. A nagy szereplők – például a CATL, amely már rendelkezik „NP” (No Propagation) technológiával – könnyebben alkalmazkodnak az új feltételekhez.

Ugyanakkor a kisebb akkumulátorgyártók komoly kutatás-fejlesztési kihívások elé néznek, hiszen az új elvárásoknak való megfelelés jelentős költségemelkedéssel járhat. Ez várhatóan konszolidációt eredményez a piacon, ahol a tőkeerős cégek kerülnek előnybe.

A kínai szabályozás globális hatása

Mivel Kína a világ legnagyobb elektromosautó-piaca és akkumulátorgyártója, az új szabályozás valószínűleg globális hatással lesz az iparágra. Nemcsak az exportált járművek és akkumulátorok esetében lesz irányadó, hanem más országok szabványalkotói számára is referenciapontként szolgálhat.

Ez a lépés egy újabb példája annak, hogyan válik Kína technológiai normateremtő hatalommá az e-mobilitásban és az akkumulátoriparban.

A GB38031-2025 szabvány bevezetése 2026-ban új korszakot nyit az elektromos járművek biztonságában. A szabályozás célja nem csupán a balesetek elkerülése, hanem a felhasználói bizalom növelése is – különösen a gyors töltés, nagy hatótáv és integrált cellás kialakítás korszakában. A kihívás jelentős, de az iparág fejlődése szempontjából szükségszerű és üdvözlendő lépés.

https://e-cars.hu/2025/04/22/kina-szigoritja-az-e-autok-akkumulatoraira-vonatkozo-biztonsagi-eloirasokat/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Ürge-Vorsatz Diana: Azoknak a kollegáknak, akik az elektromos autók "sosemleszversenyképes"ségére esküsznek.

"A CATL, egy kínai cég bemutatta azt az akkumulátort, amely állítása szerint öt perc töltés után 520 kilométeres távolságot tud. A technológia továbbfejleszti a BYD kínai elektromosjármű-gyártó által kifejlesztett akkumulátorokat, amely a múlt hónapban kiadott egy olyat, amely 470 kilométeres hatótávolságot kínált azonos töltési idővel. Mindkét cég megelőzi a nyugati autógyártókat az akkumulátortechnikában."

https://hvg.hu/cegauto/20250422_CATL-5-perc-toltes-520-km-hatotav-jonnek-natrium-ionos-akkumulatorok

Hihetetlen a verseny, és így a haladás is, akkumulátortechnológiáknál.
___

A CATL azonban nem az egyetlen vállalat, amely az EV-k töltési idejének csökkentésén dolgozik. A BYD már két olyan EV-modellt, amelyek akár 1 MW teljesítményt is képesek felvenni és mindössze öt perc alatt 400 km-t tesznek meg. Egy másik kínai EV-gyártó, a Zeekr, a BYD-t megelőzve a bemutatott egy új, 1,2 MW-os EV töltőt, amelynek bevezetését 2025 második negyedévére tervezik. A Tesla szintén jelentős szereplője a gyors EV-töltésnek, és fokozatosan más márkákat is befogad az elismert Supercharger-hálózatába.

https://www.notebookcheck-hu.com/A-kinai-CATL-bemutatja-a-gyorstoelto-akkumulatort-amely-5-perc-alatt-520-km-t-tesz-meg-az-elektromos-jarmuvek-szamara.1002649.0.html
___

Gyorsabb, mint a hagyományos tankolás

Az új Shenxing 2.0 akkumulátor a sanghaji Tech Day rendezvényen mutatkozott be. A legnagyobb figyelmet természetesen az a tény kapta, hogy a rendszer extrém gyors töltési képességekkel rendelkezik. Még -10 °C hőmérsékleten is mindössze 15 perc alatt képes 5-ről 80 százalékra feltölteni a járművet. Teljes feltöltéssel a hatótávolság akár 800 kilométert is elérhet, ami már vetekszik, sőt túlszárnyalja a legtöbb jelenlegi elektromos jármű teljesítményét. Ez a töltési sebesség már a benzines autók tankolási idejével is versenyezhet, ami valódi áttörést jelent az elektromos közlekedésben.

A versenytársak technológiái elmaradnak

Az összehasonlításból egyértelműen látható, hogy a BYD jelenlegi technológiája 5 perc alatt körülbelül 400 kilométeres hatótávot biztosít, míg a Tesla Supercharger rendszere 15 perc alatt 270 kilométert tud nyújtani. A Mercedes-Benz elektromos modelljei 10 perc töltés alatt hozzávetőleg 325 kilométeres töltést tesznek lehetővé. Ehhez képest a CATL új akkumulátora egy új technológiai mércét állít fel, és az elektromos autók gyors töltésének kérdését már nemcsak fejleszti, hanem újradefiniálja.

A nátrium-ionos akkumulátor új távlatokat nyit

A CATL bemutatta a Naxtar nevű nátrium-ion akkumulátort is, amely főként olcsóbb elektromos városi járművekhez vagy energiatároló rendszerekhez lehet ideális megoldás. Bár az energiasűrűsége alacsonyabb, 175 Wh/kg körüli, az ár-érték aránya és hőmérséklet-tűrése miatt komoly figyelmet kapott. Még -30 °C-on is működőképes marad, és a jéghideg teszteken 30 perc alatt töltötték 30-ról 80 százalékra. Ez a rendszer akár 500 kilométeres hatótávolságot is biztosíthat, ami városi és középtávú felhasználásra már több mint elegendő.

A globális piac fele lehet nátrium-alapú

A vállalat becslése szerint a nátrium-ionos akkumulátorok a közeljövőben akár a globális piac 50 százalékát is lefedhetik, különösen az alacsonyabb árkategóriás járművek és az energiatároló megoldások területén. A nátrium-alapú technológia olcsóbb, biztonságosabb, és jobban alkalmazkodik a szélsőséges időjárási viszonyokhoz is, ezért stratégiai előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben.

Freevoy Dual Power Battery – hibrid akkumulátorrendszer a jövőből

A CATL legújabb fejlesztése a Freevoy Dual Power Battery, amely egy két cellatípusból álló akkumulátorcsomag. Az egyik a fő, a másik pedig kiegészítő energiamodulként működik. A cél az, hogy a rendszer egyetlen töltéssel akár 1500 kilométeres hatótávot is lehetővé tegyen. Az innováció egyik legfontosabb eleme, hogy a segédakkumulátor grafitmentes, így olcsóbban előállítható, és csak akkor aktiválódik, amikor a fő rendszer lemerül. A vállalat várakozásai szerint ez a megoldás 2–3 éven belül sorozatgyártásba kerülhet, amely alapjaiban változtathatja meg a hosszú távú elektromos közlekedést.

A kínai CATL vezető szerepe az elektromos járműiparban

Az új fejlesztések egyértelműen mutatják, hogy a kínai CATL már nemcsak követi, hanem vezeti is az elektromos mobilitás fejlődését. A villámgyors töltési képesség, az extrém időjárási körülmények között is működőképes nátrium-ion technológia, valamint a dupla energiamodulos akkumulátor-rendszer azt jelzi, hogy Kína az elektromos járműipar leginnovatívabb és legdinamikusabb szereplőjévé vált. Ez az előny különösen akkor válik döntővé, amikor a fenntartható közlekedés globális kihívásaira keresünk választ.

https://e-cars.hu/2025/04/22/a-catl-uj-akkuja-gyorsabban-tolt-mint-ahogy-teletankolnal-egy-autot/

... Ez csak egy része a témának. De vizsgálni kell azért az akkumulátor előállítási és majd hulladékként való kezelésének módjait és annak hatásait is.
___

Jávor Benedek: Megmentik-e az elektromos autók a klímát? | 2023.08.20.

Az elektromos mobilitás fontos, de csak csővégi megoldás. Sok más nélkülözhetetlen lépést - amit a kormányzat–Fidelitas–Tarlós István-tengelyen autósüldözésnek hívnak - is meg kell tenni, ha valóban meg akarjuk óvni környezetünket. Jávor Benedek a Párbeszéd – ZÖLDEK EP-listavezetője, Budapest brüsszeli irodája vezetőjének írása.

A gigantikus kormányzati akkumulátorálmok támogatói többek között azzal szoktak az üzemek környezeti hatásai miatt aggódó zöldeknek vagy helyi lakosoknak visszavágni, hogy márpedig a klímaváltozást az elektromos autók révén tudjuk megfékezni. Aki tehát nem támogatja az akkumulátoripari beruházásokat, az az éghajlatváltozás elleni küzdelmet akadályozza. Afféle álzöld tehát, aki – szemben a zöld mobilitást támogató kormányzattal – partikuláris vagy politikai érdekek oltárán áldozza fel a bolygó megmentését.

Félreteszem most azt a kérdést, hogy a kormányzat, amely az éghajlatváltozás elleni küzdelem vagy a klímaalkalmazkodás minden lépését dühödten támadja, vétózza az ehhez szükséges döntéseket az EU-ban, elszántan pusztítja az olyan alkalmazkodási eszközöket, mint a városi zöldfelületek vagy – horribile dictu – méhlegelők, miért épp az akkumulátorgyártás esetében ébredt rá zöld elkötelezettségére.

https://m.hvg.hu/360/20230820_Javor_Benedek_Megmentike_az_elektromos_autok_a_klimat

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Ha egy kínai mobilcég tud autót gyártani, az Apple miért nem? | 2025. március 23.

Az Apple közel egy évtizedes próbálkozás után tavaly végül feladta az elektromos autó gyártására irányuló erőfeszítéseit, és lemondott egy 10 milliárd dollárt felemésztő projektről.

https://sg.hu/cikkek/auto/156753/feladta-elektromos-autokkal-kapcsolatos-terveit-az-apple

Ezzel szemben tavaly Kínában az elektronikai gyártó Xiaomi mindössze három év fejlesztés után dobta piacra első elektromos autóját, és 135 000 járművet szállított le. A cég idénre meg akarja duplázni ezt a számot.

Az, hogy a Xiaomi képes volt sikerrel járni ott, ahol az Apple nem tudott, jól mutatja, hogy Kína milyen mélyen szántóan uralja az elektromos járművek ellátási láncát. A kínai vállalatok elsajátították az elektromos járművek gyártását, és ezt az infrastruktúrát kihasználva a Xiaomi gyorsan és olcsón tudott kiváló alkatrészekhez jutni. Több kínai elektromos járműgyártó vállalat - köztük a Leapmotor, a Li Auto és a Seres Group - kezd profitot termelni, miután évekig pénzt égettek a világ legnagyobb autópiacáért folytatott intenzív versenyben.

https://sg.hu/cikkek/auto/160565/ha-egy-kinai-mobilceg-tud-autot-gyartani-az-apple-miert-nem
___

Vezérigazgatói megbízatása idején a néhai Steve Jobs azt fontolgatta, hogy az Apple beszáll az autóipar világába, ez az ötlet azonban nem élte túl a 2008-as globális pénzügyi válságot. De 2013-ra az Apple vezetői úgy gondolták, hogy ez "újabb példa lehet arra, hogy az Apple nagyon későn lép be egy piacra, és aztán uralja azt". A vállalat először azt fontolgatta, hogy egyszerűen felvásárolja a Teslát - akkoriban az autógyártó alig 28 milliárd dollárt ért, ami töredéke volt annak az éves nyereségnek, amit az Apple már akkor is elért. Az akadály Musk Teslához való ragaszkodása volt, emiatt a tárgyalásoknak vége szakadt. Később, 2017-ben Musk megpróbálta érdekeltté tenni az Apple-t a Tesla megvásárlásában, amely akkoriban a Model 3 "gyártási poklában" vergődött, de Tim Cook, az Apple jelenlegi vezérigazgatója elutasította a találkozót.

Az Apple 2014-ben tehát úgy döntött, hogy saját autóipari K+F programot hoz létre, amelyet belsőleg Project Titan néven ismertek. Ez szinte azonnal viták okozója volt az Apple-n belül. A vállalat pénzügyi igazgatója, Luca Maestri nem volt a rajongója: a General Motors európai részlegétől érkezett Maestri túlságosan is jól ismerte az autógyártók alacsony haszonkulcsát. Az Apple vezető szoftvermérnöke, Craig Federighi és sztártervezője, Jony Ive is szkeptikus volt. Úgy tűnik azonban, hogy egy teljesen autonóm (5. szintű) jármű csábítása, amely bárhol képes haladni anélkül, hogy ember ülne a volánnál, túl csábító volt ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyják.

A fő probléma Cook évtizedes határozatlansága volt. "Ha Bob Mansfield vagy Doug valaha is ésszerű célokat tűzött volna ki maga elé, akkor szállítani tudtak volna egy autót" - nyilatkozta a Bloombergnek egy a projektben mélyen benne lévő munkatárs. "Megkérték, hogy tegyük meg a következő lépést, Tim pedig gyakran azt mondta: 'Szerezz nekem még több adatot, és hadd gondolkozzak rajta.'".

https://sg.hu/cikkek/auto/156921/a-tesla-megvasarlasat-is-fontolgatta-az-apple

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Elon Musk eltörölné a szerzői jogokat | 2025. április 16.

Jack Dorsey, a Twitter társalapítója és a Square vezérigazgatója a hétvégén drasztikus követelést tett közzé az X-en: „töröljék el az összes szerzői jogi törvényt”. A posztra Elon Musk gyorsan válaszolt: „Egyetértek”. Musk válasza nyomán Dorsey posztját kapásból 220 millió követője is elolvashatta, és vitát indított el, amely olyan szereplőket vonzott, mint az Epic Games vezérigazgatója, Tim Sweeney, a technológiai jogász és korábbi alelnökjelölt Nicole Shanahan, Walter Kirn regényíró, Geoffrey Miller evolúciós pszichológus vagy a Twitter-fejlesztő Evan Henshaw-Plath, más néven Rabble.

A ChatGPT-hez vagy Musk Grok chatbotjához hasonló termékeket működtető MI-modelleket a nyilvános internetről származó, nagyszámú, nagyrészt szerzői jogvédett kép és szöveg felhasználásával képezték ki. A technológiai vállalatok azzal érvelnek, hogy a szerzői jogvédelem alatt álló anyagok felhasználása az MI-eszközök létrehozásához a szerzői jog „tisztességes felhasználás” alóli mentessége alá tartozik, mivel az modellek kimenetei lényegesen megváltoztatják az alapul szolgáló művészeti, zenei vagy írói alkotásokat.

Azok azonban, akik kreatív alkotások készítéséből élnek, nem értenek ezzel egyet. Művészek, szerzők, hírügynökségek és filmesek mind beperelték az MI-vállalatokat, követelve, hogy fizessenek, vagy legalább kérjenek engedélyt, mielőtt szerzői jogvédelem alatt álló műveket használnának MI-modelljük elkészítéséhez. A technológiai ipar viszont azzal érvel, hogy a méltányos felhasználásra vonatkozó kivétel nélkül az új MI-termékek kifejlesztése túl időigényes és drága, sőt lehetetlen lenne.

Ed Newton-Rex - akinek a Fairly Trained nevű nonprofit szervezete tanúsítja az alkotói jogokat tiszteletben tartó MI-modellek képzését - úgy jellemezte a Dorsey-Musk eszmecserét, hogy „a technológiai vezetők totális háborút hirdetnek azon alkotók ellen, akik nem akarják, hogy az életművüket profitszerzés céljából kifosszák”. Lincoln Michel író pedig azt írta, hogy „Jack vagy Elon egyik cége sem létezne a szellemi tulajdonjog nélkül”, hozzátéve: „Egyszerűen csak utálják a művészeket”.

"A szellemi tulajdonra vonatkozó összes törvény eltörlésének gondolata kissé nevetséges, tekintve, hogy a törvény az Egyesült Államok alkotmányában és számos kongresszusi törvényben gyökerezik" - mondta Tiffany C. Li, a San Franciscó-i Egyetem jogi karának professzora. Az angol szokásjogra támaszkodva az alkotmány felhatalmazta a kongresszust a szerzői jog és a szabadalmak létrehozására „a tudomány és a hasznos művészetek fejlődésének előmozdítása érdekében”.

https://sg.hu/cikkek/it-tech/161128/elon-musk-eltorolne-a-szerzoi-jogokat

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is | 2025.04.07.

-- Kigyulladt egy Hyundai Ioniq Kajászón.
-- A tűz átterjedt a közeli lakóházra.
-- Végül eloltották a tüzet, de az autó akkuja ezt követően is füstölt.
-- A leégett Ioniq-ban olyan akkupakk lehetett, amit korábban tűzveszélyesség miatt visszahívtak.

Elektromos autó gyulladt ki Kajászón. – írja a Váli Önkormányzati Tűzoltóság a Facebook-oldalán.
https://www.facebook.com/share/p/1FQidgsED7/

Egy parkoló elektromos autó – a képek alapján egy Hyundai Ioniq – kapott lángra,
https://totalcar.hu/tesztek/2016/10/24/hyundai_ioniq_beutato_2016/
és a tűz átterjedt a közeli 80 négyzetméteres lakóházra.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/04/07/leegett-egy-villanyauto-kajaszon-vitte-magaval-a-hazat-is/
___

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok lesznek az autók beltereiben | 2025.04.10.

-- A Hyundai formatervezési főnöke, Luc Donckerwolke szerint a mostani óriáskijelzős, gombmentes autóbelsők csak egy átmeneti korszakot jelentenek, idővel visszatérnek a fizikai kezelőszervek.

-- A trend mögött az áll, hogy az emberek amúgy is a telefonjukat használják navigációra és zenére, az autóban viszont a fontos dolgokat – klíma, hangerő, világítás – egyszerűbben akarják kezelni.

-- A Hyundai és a Genesis modellek már most próbálnak egyensúlyt találni a digitális és analóg világ között, például a frissített Ioniq 6-ban is több fizikai gombot kapott a beltér.

A Hyundai nemrég bemutatta a következő generációs infotainment rendszerét,
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/04/03/a-teslat-masolja-a-hyundai-de-ezzel-mind-jol-jarunk/
ami leginkább egy Tesla-féle óriáskijelzővel operál — és hát aki kicsit is utálja, hogy eltűnnek a gombok az autókból, az biztosan nem örül ennek.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/04/10/hyundai-belter-tobb-gomb-1-2-generacio/

Válasz

M Imre üzente 4 hete

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett | 2025.04.08

-- Korábban egy hibásan rögzített acélpanel miatt rendelt el visszahívást a legtöbb Cybertruckra a Tesla.

-- Egy tulaj elvitte az autóját, hogy elvégezzék rajta a javítást.

-- A szerviz után látványosan rosszabb lett a Cybertruck, több új hibával adták vissza.

Nemrég beszámoltunk róla, hogy a Tesla rengeteg Cybertruckot hív vissza egy rosszul rögzített acélpanel miatt.
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/03/21/szinte-az-osszes-cybertruckot-visszahivjak-mert-menet-kozben-leszakadhat-egy-acel-panel/

A panel meglazulhat, amit eleinte kellemetlen hanghatás kísér, majd később le is szakadhat. A problémás alkatrész távozását új ragasztóval, illetve csavarozással igyekeznek meggátolni.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/04/08/a-tesla-megjavitotta-a-cybertruckot.-rosszabb-lett/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Spacejunkie.hu: Szolgálati közlemény

Nagyon sajnáljuk, hogy a tegnapi FRAM2 leszállás élő adásunk nem elérhető, nem lehet visszanézni a csatornánkon! A Youtube platform gyengesége ismételten megmutatkozott, ugyanis blokkolták az adást. Ennek oka általában egy oda nem illő zene szokott lenni, de ebben az esetben nem az, most sikerült felül, illetve alulmúlni saját magukat. Az ok, amiért ugyanis globálisan blokkolták az élő adást, az nem más mint.... :|dobpergés|: egy Donald Trumppal kapcsolatos videó.... pontosan! Mi köze az élő adásunknak egy Trumppal kapcsolatos videóhoz?

Nem vicc, tényleg ez áll a szerzői jogsértés okaként. Teljes abszurditás ez, ezzel sajnos a munkánkat sikerült egyelőre lenullázniuk.

Persze fellebbeztünk, de a jelen helyzet szerint úgy tűnik legalább 48 órán keresztül blokkolva lesz a videó, hacsak nem történik valami csoda. Leghosszabb esetben nem reagál a harmadik fél és 30 nap után elévül a jogsértés és akkor lesz ismét megtekinthető az adás.

Már rég nem történt hasonló és mérhetetlenül sajnáljuk és egyben szomorúak vagyunk, mert jó adás volt és látszólag Ti is nagyon élveztétek.

(közben úgy tűnik, hogy legalább egy nagy külföldi csatorna is hasonló cipőben jár, mint mi).
Bízunk benne, hogy hamarosan helyreáll a rend, de az addig is elvesztegetett nézettséget sajnos már nem kapjuk vissza (nagy sóhajtás...).

Töretlenül hajrá Team Space, hajrá Spacejunkie!

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1678295919709655
___

„Elon Musk kétségtelenül kiemelkedő személyiség. El kell ismerni. Azt hiszem, ezt az egész világ elismeri. Aktív, tehetséges üzletember” – mondta róla másnap az a Vlagyimir Putyin, akivel Musk még az ukrajnai háború kezdete után is többször tárgyalt.

A vita, amit az amerikai és az európai törvényhozás folytat az oligarchával, egyre komolyabban felveti a kérdést:

-- megengedhető-e, hogy magánkézben legyenek olyan, lényegében közszolgáltatásnak minősülő felületek, mint a Twitter/X?

Szabadság... elvtársak

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Elon Musk 33 milliárd dollárért eladta az X-et a saját AI vállalatának | 2025. március 29.

A milliárdos üzletember még 2022-ben vásárolta meg az akkor még Twitter néven futó közösségi média platformot, melyet a későbbiekben átnevezett X-re és most a legfrissebb hírek szerint 33 milliárd dollárért eladta saját magának a céget, ugyanis a mesterséges intelligenciával foglalkozó xAI vette meg azt.

Elon Musk anno 44 milliárd dollárért vásárolta meg a Twittert, most 45 milliárd dollár mínusz 12 milliárd dollár adósságért szabadult meg tőle, de csak átvitt értelemben, hiszen másik vállalata vásárolta meg. Az ügyletnek köszönhetően az xAI vállalat értéke eléri a 80 milliárd dolláros értéket - legalábbis Elon Musk állítása szerint.

Arról egyelőre nincsenek információk, hogy az ügylet milyen változásokat fog hozni a közösségi média platformon, melynek egyébként Musk állítása szerint 600 millió aktív felhasználója van. Vélhetően az xAI Gork chatbotja még mélyebben fog integrálódni az X-en, mely már jó ideje elérhető, főleg az előfizetéssel rendelkező ügyfelek számára.

https://androgeek.hu/hir/elon-musk-33-milliard-dollarert-eladta-az-xet-a-sajat-ai-vallalatanak

@xAI has acquired @X in an all-stock transaction. The combination values xAI at $80 billion and X at $33 billion ($45B less $12B debt).

Since its founding two years ago, xAI has rapidly become one of the leading AI labs in the world, building models and data centers at?
— Elon Musk (@elonmusk) March 28, 2025

https://twitter.com/elonmusk/status/1905731750275510312

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Ohhohohohohoo - hiányzik a LIDAR

https://youtu.be/IQJL3htsDyQ?si=9pB7HLY-sB5Cmjag&t=900

A LIDAR (Light Detection and Ranging) magyarul lézer alapú távérzékelés, alapvetően egy, a kibocsátó eszköz és valamely visszaverő felület távolságának meghatározásra szolgáló módszer. Amennyiben nagy felületű tárgyak vagy az egész környezet, földfelszín, vagy belső terek objektumainak elhelyezkedését kívánjuk meghatározni, nagyon gyors ütemben nagyon sok, a LiDAR elvén működő távolságmeghatározást hajtunk végre egy erre kialakított műszerrel valamilyen térbeli mintázat szerint, ennek az eljárásnak a neve lézerszkennelés,. A LiDAR tehát egy saját jelforrással rendelkező, aktív távérzékelési rendszer. Eltérően a radartól, a LIDAR az ultraibolya, a látható vagy az infravörös tartományban működik. Működésének alapelve a műszer és az objektum várható távolságától függően (méter alatti, néhányszor tíz méter, vagy 100 m-nél nagyobb távolság) többféle lehet, az egyik változatban megegyezik más elektromágneses alapú geodéziai mérőállomásnál alkalmazott elvvel.

https://hu.wikipedia.org/wiki/LIDAR

A Tesla... elvesztette önvezetés jellegét... mint, ahogy soha nem is volt ilyen neki...

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre 21 órája új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) A Flórián téri felüljáró felújítása fórumtémában:

Ütemterv szerint halad a Flórián téri felüljáró felújítása: zajlik a ...

M Imre írta 1 napja a(z) Kerekes sporteszközök: elektromos roller, segway, hoverboard és elektromos gördeszka ..., jöhet az új KRESZ-csomag blogbejegyzéshez:

Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége ...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe blogbejegyzéshez:

Óbuda, Gázgyár: rákkeltő méreg szivárog a Dunába (2018.) | ...

M Imre írta 1 napja a(z) Civil javaslat a Római-part árvízvédelmére blogbejegyzéshez:

Római-part: elúszni látszik az uniós pénz, az Orbán-kormány...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Ki lesz a BKK és a BKV vezetője? A tragikomédia újabb...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu