Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3204 db
  • Videók - 2740 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3204 db
  • Videók - 2740 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3204 db
  • Videók - 2740 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3204 db
  • Videók - 2740 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 3 napja

Sheryl Crow eladja a Tesláját, hogy egy közszolgálati rádiót támogasson az árából | 2025. február 16.

Elon Musk elleni tiltakozásból eladja a Tesláját Sheryl Crow amerikai énekesnő – jelentette be pénteken egy Instagram-videóban.

„A szüleim mindig azt mondták… olyan vagy, mint akikkel együtt lógsz.” – írta a képaláírásba – „Eljön az idő, amikor el kell döntened, hogy kihez vagy hajlandó igazodni. Viszlát, Tesla!”

Crow azt is bejelentette, hogy a Tesla árát az amerikai NPR rádiónak adományozza, amelyet szerinte „Musk elnök úr” fenyeget. Crow reméli, hogy az NPR megmarad, és azon keresztül továbbra is tájékozódni tudnak majd, akik meg akarják ismerni az igazságot.
https://telex.hu/after/2025/02/16/sheryl-crow-tesla-npr

Az NPR (National Public Radio) az egyik leghíresebb és legnagyobb elérésű közszolgálati rádió Amerikában. Trump megválasztása után republikánus képviselők vizsgálatot indítottak az NPR-rel szemben, a cég vezérigazgatója márciusban mehet kongresszusi meghallgatásra – írja a Business Insider.
https://www.businessinsider.com/sheryl-crow-says-got-rid-tesla-because-musk-donated-npr-2025-2

Itt még nem a Tesla tetszett neki...
http://autovezetes.network.hu/video/zene/sheryl_crow__steve_mcqueen

és nincs vannadú
http://autovezetes.network.hu/video/zene/sheryl_crow__all_i_wanna_do

Válasz

M Imre üzente 3 napja

Hivatalosan is visszautasította Elon Musk vételi ajánlatát az OpenAI | 2025.02.15.

A vállalat elnöke a versenytársa akadályozására tett legújabb kísérletnek minősítette az amerikai milliárdos lépését.

A ChatGPT mesterséges intelligencia (MI) fejlesztője, az OpenAI hivatalosan is visszautasította helyi idő szerint pénteken az Elon Musk milliárdos vezette vállalatcsoport 97,4 milliárd dolláros (mintegy 37,4 ezermilliárd forint) vételi ajánlatát.

A vállalat elnöke, Bret Taylor leszögezte:

.. az OpenAI nem eladó, és az igazgatótanács egyhangúlag visszautasította Musk úr legújabb kísérletét versenytársa akadályozására”.

A cég a Musk tulajdonában álló X-en azt közölte, hogy a jövőben megerősíti non-profit ágát, és célja, hogy az MI „az egész emberiség” hasznára váljon.

Az OpenAI tavaly decemberben jelentette be, hogy közhasznú társaságot hoz létre, melynek révén „a korábban képzeltnél nagyobb tőkét lesz képes bevonni”, és ami megszüntet egy sor olyan korlátozást, amelyek a jelenlegi non-profit vállalatot kötik. Marc Toberoff, Elon Musk ügyvédje szerint ez kizárólag az OpenAI igazgatótanácsának egyes tagjait fogja gazdagítani.

Sam Altman, az OpenAI társalapítója a hét elején az X-en utasította vissza Musk ajánlatát, egyben

-- felajánlotta, hogy 9,47 milliárd dollárért megvásárolja az X-et, amelyet Musk 44 milliárd dollárért vett meg.

A dél-afrikai származású milliárdos válaszul svindlernek nevezte Altmant.

Musk maga is egyike volt az OpenAI alapítóinak, de 2019-ben távozott a cégtől, amely később profitorientált leánycéget hozott létre, aminek köszönhetően több milliárd dollárnyi finanszírozást volt képes bevonni. Emiatt Musk azzal vádolta meg az OpenAI-t, hogy felhagyott eredeti küldetésével és a profitot a közjó elé helyezi.

https://nepszava.hu/3268942_elon-musk-veteli-ajanlat-visszautasitas-openai

Mondjuk, az OpenAI, is inkább ClosedAI... a forráskód tekintetében.

Válasz

M Imre üzente 1 hete

A DOGE nem az amerikai kormány egyik minisztériuma | 2025. február 5.

Szerepe legfeljebb tanácsadói jellegű, ami azt jelenti, hogy nem járhatna el függetlenül az Egyesült Államok szövetségi kormányát alkotó 15 végrehajtó minisztériumtól. Káncz Csaba jegyzete.

Donald Trump elnök jóváhagyásával eljárva – és nemzetbiztonsági átvilágítással valószínűleg nem rendelkezve – Elon Musk milliárdos oligarcha képviselői hétfőn kora reggel átvették az irányítást az amerikai Nemzetközi Fejlesztési Ügynökség (USAID) felett, több száz alkalmazottat elbocsátva, és utasítva az ügynökség világszerte csaknem 10 ezer alkalmazottját, hogy maradjon otthon és hagyja abba a munkát.

Néhány órával később hasonló műveletet hajtottak végre a 2008-as Wall Street-i összeomlás után létrehozott független szövetségi ügynökségnél, a Consumer Financial Protection Bureau-nál (CFPB). Trump Scott Bessent pénzügyminisztert – aki maga is fedezeti alapok milliárdosa – nevezte ki az ügynökség ideiglenes ügyvezetőjének. Bessent ezután azt mondta a CFPB 1600 alkalmazottjának, hogy hagyják abba a munkát, amíg ő felülvizsgálja a szervezet működését, amely számos pert folytat a nagybankok és vállalatok ellen a fogyasztókkal szembeni csalások miatt.

A Tesla-vezér ugyanúgy átvenné a hatalmat hazája pénzügyminisztériuma felett, mint magyar minisztertársa.

A jogellenes támadás

Mindkét intézkedés teljesen jogellenes volt. A két ügynökséget a Kongresszus hozta létre, az USAID-t a Kennedy-kormányzat alatt 1961-ben, a CFPB-t pedig 2010-ben. Egyiket sem lehet csak az elnök utasítására, kongresszusi intézkedés nélkül bezárni.

-- Trump politikája azonban beiktatása óta az, hogy amikor csak kedve tartja, megszegi a törvényt, bízva a demokraták tehetetlenségében és a Legfelsőbb Bíróság republikánus többségének támogatásában.

Az USAID-hez kapcsolódóan a Trump által végrehajtási rendelettel létrehozott Musk-csoport, a „Department of Government Efficiency” (DOGE) több tisztviselője múlt szombaton megérkezett a központba, de az ügynökség biztonsági tisztviselői megtagadták tőlük a belépést egyes helyiségekbe. Konfrontáció alakult ki, amely azzal fenyegetett, hogy amerikai rendőrbírókat hívnak be, végül Musk segítői bejutottak.

Az USAID két vezető biztonsági tisztviselőjét azonnal igazgatási szabadságra helyezték, Musk pedig az általa és Trump által is kedvelt zsargonban tweetelt: „Az USAID egy bűnszervezet. Ideje, hogy meghaljon.” Később az X-en – amely az övé – kijelentette: „Az USAID egy viperafészek volt radikális baloldali marxistákból, akik gyűlölik Amerikát.” Trump hozzátette a saját gyalázkodását, azt állítva, hogy az USAID-t „egy rakás radikális őrült vezeti. És mi kiiktatjuk őket”.

https://privatbankar.hu/cikkek/nemzetkozi/oriasi-felhaborodas-kiseri-elon-musk-tamadasat-a-kozigazgatas-ellen.html

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Beismerte Elon Musk, hogy csalással jutott fel a játékranglisták élére | 2025. január 31.

A világ leggazdagabb embere beismerte, hogy fizetett azért, hogy online harcosai globális ranglistákra kerüljenek, ami kérdéseket vet fel játéktudásával és a digitális dicséretek iránti igényével kapcsolatban.

Elon Musk - hat vállalat vezetője, 11 gyermek apja, az elnök barátja és a világ leggazdagabb embere - gyakran dicsekszik a világnak egyik nagy szenvedélyével: a videójátékokban való jártasságával. Joe Rogannek azzal dicsekedett, hogy a Diablo IV-ben a világ legjobb játékosai közé tartozik, amihez Rogan szerint "kivételesnek kell lennie". Musk azt mondta Lex Fridman podcasternek, hogy "úgy cirkál át a 100. szintű pályákon Nightmare fokozatban, mintha sétálna a parkban”. A múlt hónapban pedig rendszeresen frissítéseket osztott meg a közösségi hálózatán, az X-en arról, hogy milyen gyorsan meghódította egy másik játék, a „Path of Exile 2” globális ranglistáit, „átrobogva a legnehezebb tartalmakon, lufiként pukkasztva ki a szörnyeket”.

-- PoE needs something where the difficulty keeps scaling, like the pit in Diablo.

-- My monk can go through the “toughest” content, popping monsters like balloons.

-- Starts to feel like Cookie Clicker, but with fancier graphics.
— Elon Musk (@elonmusk) December 24, 2024

De miután szkeptikus játékosok átnézték az élőben közvetített játékmenetét, gyorsan arra a következtetésre jutottak, hogy Musk csal. Egy széles körben kigúnyolt taktikát követ, azaz idegeneknek fizetett, hogy játsszanak a karakterével és zsákmányt gyűjtsenek, hogy amikor ő bejelentkezik, már a legerősebb felszereléssel nézhessen szembe a kihívásokkal. Musk sokáig tagadott, mielőtt végül beismerte a vádakat. "Ha nem így teszel, lehetetlen legyőzni az ázsiai játékosokat” - írta. Néhány nappal később a karaktere kincseket kergetett egy barlangban, miközben Musk a Donald Trump elnök beiktatásán vett részt.

Musk drámája valójában érdektelen lenne, ha ő maga nem állítana valótlanságokat. De ettől függetlenül zavarba hozott rengeteg játékos közösséget, amelyek egykor sztár-geekként istenítették őt, és kérdéseket vetett fel korábbi rajongói körében az online dicséret és uralkodás iránti igényével kapcsolatban.

https://sg.hu/cikkek/jatek/160203/beismerte-elon-musk-hogy-csalassal-jutott-fel-a-jatekranglistak-elere

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Pletser Tamás: A Európába szállított orosz gáz piaca már kellhet az amerikaiaknak | 2025. febr. 4.

Donald Trump első napja tevékenyre sikerült. Sok más mellett az amerikai elnök közölte: felszabadítja a kötöttségek alól az energia szektort, és a fosszilis energiahordozókat olyan helyzetbe hozza, hogy megteremti az új aranykort. Pletser Tamást, az Erste olaj és gázipari elemzőjét kérdeztük.

00:00 Donald Trump: A nagy belépő
01:10 Melyik bejelentés a legmeglepőbb?
05:20 Jön-e az amerikai aranykor?
11:19 Drill, Baby Drill vs. Trump Digs Coal
15:50 Mi lesz az orosz gázzal, ha Trump beindul?
25:42 A sok ígéretből mire elegendő 4 év?

https://www.youtube.com/watch?v=zF2dI3ChYws

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Kiderült, mennyit költött Trump megválasztására Elon Musk | 2025. 02. 02.

Elon Musk összesen több mint 290 millió dollárt, átszámítva mintegy 114 milliárd forintot költött a 2024-es elnökválasztási kampányra, ezzel jelentősen megtámogatva Donald Trumpot és példátlan befolyást szerezve magának az amerikai kormányzatban – írja a CNN kormányzati dokumentumokra hivatkozva.

Az Egyesült Államokban kétféle PAC (Political Action Committee), vagyis olyan csoportosulás létezik, amelyeken keresztül politikai jelölteket, pártokat támogathatnak pénzügyi adományokkal: a hagyományos PAC-ok korlátozott, míg Super PAC-ok korlátlan összeget fordíthatnak erre a tevékenységre a Telex szerint.

Az X, a SpaceX, és a Tesla vezetője a Szövetségi Választási Bizottság szerint az év utolsó napján körülbelül 11,2 millió dollárt küldött be az America PAC-ba – ezzel együtt teljes politikai adományainak mértéke pedig 290 millió dollár fölé emelkedett. Ezzel a hatalmas összeggel csak néhány milliárdos adománya tudja felvenni a versenyt.

A dél-afrikai származású milliárdos csak a jogilag vitatott, szavazásra való regisztrációra történő ösztönzésre 50 millió dollárt szánt.

Musk adományai főként Trump támogatására irányultak: mintegy 250 millió dollárt küldött az America PAC-nak, de több republikánus jelöltet támogató szervezetet is finanszírozott. A CNN szerint Musk az újonnan létrehozott Kormányzati Hatékonysági Minisztériumban (DOGE) kapott pozíciója révén a befektetése megtérülni látszik, és már jelezte, hogy szuper PAC-ja a 2026-os félidős választásokig biztosan aktív marad.

https://24.hu/tech/2025/02/02/elon-mush-2024-elnokvalasztasi-kampany-koltseg-cnn/

Arról, hogy hogyan lett a világ leggazdagabb embere az új amerikai elnök egyik legfontosabb támogatója a választási kampányban és az azt megelőző időszakban, ebben a cikkünk írtunk bővebben.

https://24.hu/kulfold/2024/11/23/amerikai-elnokvalasztas-2024-donald-trump-legnagyobb-tamogato-elon-musk-miniszter-usa/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Érintőképernyő a 80-as években? Egy autógyártó megcsinálta!

A Buick az 1980-as években az autóipari technológiák élvonalában járt, amikor érintés által vezérlehető CRT-képernyőket szerelt luxuskupéiba. | 2025.02.02.

A Buick mérnökei az 1980-as évek elején kezdtek ötletelni az érintőképernyővel kapcsolatban; ezzel párhuzamosan a kaliforniai Delco Systems szakemberei egy különleges, érintésvezérelt CRT (katódsugárcsöves) kijelző fejlesztésén dolgoztak. 1981-re elkészült a prototípus, amelyet a GM vezetőinek is bemutattak. A General Motors akkori elnöke, Roger B. Smith lelkes volt, mert úgy gondolta, hogy ez a technológia segíthet a GM-nek megőrizni vezető szerepét az autóiparban. Az üzlet megkötetett, az AC Spark Plug és a Delco Electronics a hardvert fejlesztette, míg a Delco Systems Operation a szoftveres oldalon dolgozott.

1983-ra a rendszer specifikációi véglegessé váltak és a A Buick Graphic Control Center (GCC) néven mutatta be.

Első körben összesen 100 darab Buick Riviera cuopét szereltek fel GCC képernyőkkel, majd ezekkel külön továbbképzést tartottak minden autókereskedőnek, akik forgalmazták a modellt, hogy megismerkedjenek a technológiával. 1986-ra a vásárlók is megvehették az érintőképernyővel szerelt Rivierákat.

A rendszer jelezte a fogyasztás és az útvonal adatait, a rádióállomásokat érintéssel lehetett váltani, a klímaberendezést pedig szintén ezen keresztül lehetett babrálni. Bár a rendszer nem volt zökkenőmentes, néha többször is meg kellett nyomni egy-egy funkciót. Sajnos a technológia túlságosan előremutató és kiforratlan volt a vásárlók számára, akik bonyolultnak és zavarónak találták a rendszert.

1988-ra a Buick a Reattában is elérhetővé tette a GCC-t, bár itt már Electronic Control Center néven futott. Ugyanekkor az Oldsmobile is kapott egy verziót a Trofeóban, amelyet Visual Information Center néven neveztek el.

1990-re a Buick eltávolította az érintőképernyőt a Riviera és a Reatta modellekből, és visszatért a hagyományos fizikai kapcsolókhoz. Ha a vásárlók kitartóbbak lettek volna, és jobban alkalmazkodnak a technológiához, a Buick talán erősebb márkává válhatott volna.

Az autókban használt érintőképernyők csak a 2000-es években tértek vissza igazán. Ma már szinte minden modern autó rendelkezik valamilyen kijelzővel, és ezek a képernyők egyre nagyobbak. Akár tetszik, akár nem, az érintőképernyők itt maradnak, és ezért részben a Buickot is érdemes megemlíteni, hiszen ők voltak az elsők, akik ezt a technológiát bevezették a tömeggyártású autók világába.

https://www.vezess.hu/vezetunk/2025/02/02/erintokepernyo-a-80-as-evekben-egy-autogyarto-megcsinalta/

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha

Az évtized végére akár hat-nyolc olyan töltőállomás is megjelenhet Magyarországon, ahol hidrogént tankolhatsz majd – várhatóan a szokásos üzemanyagok mellett. | 2025.01.29.

Ehhez a stratégiához kapcsolódva a Toyota Motor Europe két céggel: a hidrogén-töltőállomások fejlesztésének szakértőjével, a francia Hydrogen Refueling Solutions (HRS) vállalattal, valamint az ENGIE-vel, az energiaipar multinacionális szereplőjével lépett együttműködésre, hogy „gyors, sokoldalú és költséghatékony” hidrogéntöltő-infrastruktúrát építsenek ki a TEN-T hálózat mentén.

Az európai uniós finanszírozású RHeaDHy projekt keretében elinduló együttműködést egy újszerű töltőtechnológia teszi izgalmassá. Az AFIR által megfogalmazott elvárások ugyanis olyan kutakat írnak elő, ahol könnyű és nehéz járművek egyaránt megtankolhatók.

Erre alkalmas az új Twin Mid Flow (TMF) technológia, amely nagyobb átáramlási sebességű, dupla töltőfejes rendszert alkalmaz, így a könnyű haszonjárműveket és személyautókat 5, a nehéz teherautókat 10 perc alatt tudja feltölteni. Ehhez korábban minden állomáson két különböző rendszerű töltőpontra lett volna szükség, az új rendszer tehát olcsóbbá és gyorsabbá teszi a kúthálózat kiépítését.

Példának okáért egy 40 tonnás teherjármű 8 perc alatt 600 kilométerre elegendő hidrogént tud felvenni a TMF rendszerű töltőponton, 12 perc alatt pedig 900 kilométerrel növelheti a hatótávolságát. Fontos különbség a hidrogéntöltőpontok és az akkumulátorok nagy sebességű villámtöltői között, hogy az utóbbinál az idővel arányosan nem lineárisan növekszik a hatótávolság: az akkumulátorok nagyjából 20–80 százalékos töltöttség között tölthetők a leggyorsabban, utána drasztikusan csökken a töltés sebessége. A hidrogén töltésénél nincs ilyen korlátozás.

Az új technológia a gyors és költséghatékony telepítés miatt alkalmas lehet az AFIR rendeletben szabott célok megvalósítására.

A TEN-T közúti hálózata az Európai Unió összes országát, így Magyarországot is magában foglalja. Az alábbi, Nemzeti Jogszabálytárban fellelhető és letölthető, alábbi térképen jól láthatók azok az autópályák (pirossal jelölve), amelyek a transzeurópai közlekedési hálózat közúti törzshálózatába tartoznak. Amennyiben ezeken 200 kilométernél nem ritkábban hidrogéntöltő-állomást kell telepíteni, méghozzá lehetőleg nagyvárosi csomópontoknál.

A jelzett utak kettő (M3 és M7) kivételével rövidebbek 200 kilométernél, így elképzelhető, hogy az M0-ra telepített, centrális kúton vagy kutakon kívül elegendő lehet minden sztrádán egy, legfeljebb kettő töltőállomást létrehozni, ezzel együtt is legalább hat olyan kutat alakíthatnak ki hazánkban, ahol nagy nyomáson tárolt hidrogént vételezhetnek a tüzelőanyag-cellás elektromos, illetve a hidrogénüzemű belső égésű hajtáslánccal szerelt személy- és haszonjárművek.

Erre vonatkozóan nincs információ, de logikus volna, hogy a H2-töltőpontok ne önálló létesítményként valósuljanak meg, hanem meglévő kutakra települjenek, ahol rendelkezésre áll a kiszolgálóinfrastruktúra.

https://www.vezess.hu/hirek/2025/01/29/toyota-h2-kutak-ten-t-halozat-2030/

Jelenleg Magyarországon egyetlen olyan állandó töltőpont létezik, ahol hidrogént tölthetünk autónkba: ez Budapesten, a IX. kerületben üzemel.

https://www.vezess.hu/hirek/2024/01/20/ingyenesen-hasznalhato-toltoallomas-nyilt-magyarorszagon/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Hazai elektromosautó- és töltőinfrastruktúra-helyzetkép
# Kahunapule Michael Johnson | CC BY-NC-SA 2.0 | Flickr # 2025

Blogunkon rövid sorozatban tekintjük át az elektromos autózás és az ehhez szükséges töltő-infrastruktúra nemzetközi és hazai trendjeit, illetve az ezek kapcsán felmerülő legfontosabb kérdéseket. A sorozat első részében a nemzetközi környezetet vizsgáltuk meg, a mai bejegyzésben pedig a hazai elektromobilitás és a hozzá kapcsolódó töltő-infrastruktúra helyzetét vesszük szemügyre alaposabban.

https://www.enstrat.hu/elemzesek/hazai-elektromosauto-es-toltoinfrastruktura-helyzetkep

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Európa egyik legnagyobb nyugdíjalapja Musk miatt eladta az összes Tesla-részvényét | 2025. január 13.

A holland Stichting Pensioenfonds ABP, amit a legnagyobb európai nyugdíjalapként tartanak számon – és a világon is az öt legnagyobb közé tartozik –, a tavalyi harmadik negyedévben értékesítette a teljes, 571 millió euró értékű Tesla-részvénypakettját, írja a Bloomberg. A holland kormányzati és oktatási alkalmazottak mintegy 3 millió tagot számláló nyugdíjalapja elsősorban Elon Musk javadalmazása miatt döntött így.

A nyugdíjalap szóvivője megerősítette, hogy aggályosnak találták azt a részvényopciós juttatást, amit Musk kaphat a Teslából. A részvényopciós csomag értéke eredetileg 2,6 milliárd dollár volt, de az időközben 56 milliárd dollárra emelkedett, mígnem a közelmúltban egy delaware-i bíró érvénytelenítette azt.

A Bloomberg cikke szerint az idén 2,3 százalékos mínuszban lévő Teslánál uralkodó rossz munkakörülmények szintén arra ösztönözték a nyugdíjalapot, hogy váljon meg a részvénycsomagtól.

https://444.hu/2025/01/13/europa-legnagyobb-nyugdijalapja-musk-miatt-eladta-az-osszes-tesla-reszvenyet

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

A Szabad Városok Szövetségét (Pact of Free Cities) 2019-ben ...

M Imre írta 2 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Az Adománytaxi lett az Év Fővárosi Civil Szervezete idén |...

M Imre írta 2 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Áldozatsegítő lakásokat adtak át Óbudán | 2025. február 12. ...

M Imre írta 2 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Tisztelt miniszter úr, Egy országgal együtt szurkolok ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Delegációk vonulása miatt forgalomkorlátozások lesznek...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Nem_tudhatod_a_masik_autoban_ulo_tortenetet_legy_tolerans_2196619_1555_s

M Imre írta 2 napja a(z) RoadPol faliújság 2022. képhez:

Roadpol_faliujsag_2022_2171375_1372_s

Egy hetes közlekedésbiztonsági ellenőrzés lesz | 2025. 02. 14. ...

M Imre írta 3 napja a(z) Sheryl Crow - Steve McQueen videóhoz:

Itt nézhető, https://www.youtube. com/watch?v=qlywcuw-1TU ...

M Imre írta 3 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Sheryl Crow eladja a Tesláját, hogy egy közszolgálati rádiót ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu