Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a Marson | 2024.04.08.

„Nagyon sürgősen több-bolygóssá kell tennünk az életünket” – mondta Elon Musk, a SpaceX vezérigazgatója szombaton közzétett beszédében, amit a texasi Boca Chicában található Starbase űrközpontban tartott nemrég a vállalat alkalmazottai előtt. Musk szerint erre sarkalja őt az is, hogy semmi bizonyíték nincs földönkívüli élet létezésére, így szerinte az intelligens élet csak rövid ideig húzhatja, ha megragad egy bolygón.
https://qubit.hu/2024/04/08/elon-musk-husz-even-belul-egymillios-varost-epitene-a-marson

Válasz

M Imre üzente 1 hete

A Villanyóra 224. adásában Balázs Szöcske és Tibor beszélgettek a hét villanyautós híreiről és tapasztalataikról.
https://villanyautosok.hu/2024/04/13/villanyora-224-tenyleg-a-nyakunkon-marad-a-sok-doglott-akku/

0:00:00 – Intro és Supercharger szavazás.
0:07:37 – Megjöttek a gödi eredmények.
0:12:19 – Mi lesz a döglött villanyautó aksikkal?
0:17:32 – Most akkor lesz olcsó Tesla, vagy nem?
0:23:14 – Bemutatták az első elektromos Alfát.
0:32:25 – Rövid hírek: szentgotthárdi villanymotorok, norvég adók, amerikai eladások, Smart fortwo, Zeekr villámtöltés rekord, új Model Y,
0:55:40 – Cikkajánló
1:00:55 – Mi fogyaszt sok áramot a lakásban?
1:06:31 – Mit kíván a magyar nemzet?
1:10:33 – Kommenteket kommentelünk.
https://www.youtube.com/watch?v=x8TK7tB-1VA

Válasz

M Imre üzente 1 hete

A légszennyezettség következtében az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 7 millió ember hal meg világszerte. Az utóbbi években a technológia fejlődésével egyre kisebb kibocsátású autók kerülnek az utakra, azonban még így is messze vagyunk a nullától.

A spanyol Malagai Egyetem és a Birminghami Egyetem kutatói ezért arra keresték a választ, miként lehet jelentősen csökkenteni a járművek károsanyag-kibocsátását a motor teljesítményének negatív befolyásolása nélkül. Ezért bioüzemanyagot és gázolajat kevertek össze úgy, hogy utóbbi hozzáadása után 20 tömegszázalékos üzemanyagot kapjanak.

Eredményüket a Fuel című tudományos lapban hozták le, mely szerint az autók által kibocsátott korom mennyisége 90 százalékkal csökkent.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236123032556

A kutatók szerint mindez olyan, nem kőolajra építő üzemanyagok kifejlesztéséhez vezethet, amelyek jelentősen csökkenthetik a járművek károsanyag-kibocsátását, miközben a motor teljesítményén nem változtatnak negatív irányba, teszi hozzá a hvg.
https://24.hu/tech/2024/04/11/uzemanyag-kipufogo-karosanyag-kibocsatas-90-szazalek-minusz/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Nem szennyeznék, hanem tisztítanák a levegőt az autók, ezzel kísérletezik a Toyota

A Toyota elkezdett olyan paneleket készíteni és tesztelni, amelyek az autó elejébe építve szén-dioxid szűrőként működnek. Az alapötlet annyira egyszerű és logikus, hogy tényleg csak azon lehet csodálkozni, miért nem kezdték el vele a kísérletezést már évtizedekkel ezelőtt, akár mások is. A világ útjain jelenleg körülbelül 1,5 milliárd autó fut, állandóan szelve a levegőt, amelyben túl sok a szén-dioxid.

Aligha van ennél jobb globális hordozóeszköz arra, hogy átszűrjük vele a levegőt, és minél több szén-dioxidot vonjunk ki belőle. Ha a közlekedés az egyik fő felelőse az üvegházhatású gázok kibocsátásának, már csak erkölcsi okokból is jól mutatna, ha épp az autókat próbálnánk meg szennyezőből tisztító eszközzé fejleszteni.

A megvalósításnak rengeteg műszaki és gazdasági problémája, illetve megoldandó mellékszála van, de miután a Toyota végre élesben is beleállt a dologba, legalább elindult egy komoly kutatás-fejlesztési projekt, amiből kiderülhet, egyáltalán meg lehet-e oldani ezeket.

Bár a Toyota egy olyan verseny-Corollába építette a tesztfiltert, amely folyékony hidrogént használ, a szűrő valójában egy passzív szerkezet, amelyet bármilyen üzemanyaggal működő járműben használni lehet. A technológia egyelőre rendkívül kezdetleges, egy viszonylag kis felületű, kör alakú szűrőről van szó, amelyet a kocsi orrába építenek. Az alkalmazás első igazán innovatív megoldása az, hogy a befogott szén-dioxidot a motorban amúgy is keletkező hulladékhő felhasználásával nyeletik el (oldják fel) egy folyadékban.

Mivel a fejlesztés gyerekcipőben jár, egyelőre nincs érdemi megoldás arra, hogy a szén-dioxidot tartalmazó folyadékkal mit lehet kezdeni, ma ezt még hulladékként kell kezelni.

A hatékonyság is messze elmarad még attól, hogy hurráoptimizmussal nézzük a kísérletet. A szűrő 90 kilométeren mindössze 20 gramm szén-dioxidot fog fel a levegőből, miközben egy mai utcai Corolla modell (átlagosan, hajtástól függően) ugyanekkora táhttps://g7.hu/vallalat/20240303/nem-szennyeznek-hanem-tiszitanak-a-levegot-az-autok-ezzel-kiserletezik-a-toyota/von legalább 10 ezer gramm szén-dioxidnak megfelelő káros anyaggal terheli meg a környezetet.

Hiba lenne azonban emiatt eleve temetni a technológiát.

Egyrészt még csak a fejlesztés legelején tartunk, az alkatrész nincs kész, és főleg nincs felskálázva. A tesztként használt szűrő felülete kicsi, a méret növelésével az arányok javíthatók lesznek, és a technológiát is mindenképpen fejleszteni kell. A Toyota hosszabb távon lát fantáziát a megoldásban, különben még eddig sem jutott volna el vele. Azt mondják, az egyik irány a teherautó lehet, amelynek elején jóval nagyobb felületen lehet majd befogni a szén-dioxidot.

A legfontosabb fejlesztési a szén-dioxiddal szennyezett folyadék kezelésének kérdésre lehet. Ennek komoly logisztikai alapfeladatai is vannak, hiszen a megtelt szűrőt lehetőleg minél hamarabb el kell távolítani a járműből, egy kamionnak például érdemes lenne azonnal cserélnie a benzinkutakon, amint lehetséges.

Van egy érdekes leágazása is a témának, amit már középiskolás kémiatudással is könnyen meg lehet érteni. A szén-dioxidból ugyanis hidrogén hozzáadásával metanol készíthető, megfelelően magas hőmérséklet és nyomás mellett, ám ezek a feltételek és összetevők például egy hidrogént tankoló kamionban elvileg meg is vannak.

Márpedig korábban a metanolban nagyon komoly gazdasági potenciált láttak, és egyáltalán nem indokolatlanul. A metanolgazdaság alapjainak kidolgozása épp egy magyar származású Nobel-díjas vegyész, Oláh György nevéhez kötődik.

A metanol viszonylag könnyen használható (lenne) üzemanyagként a járművekben, vagyis első látásra felcsillan annak a reménye, hogy például egy teherautó a levegőből kiszűrt szén-dioxidból saját használatra állítson elő metanolt. Komoly szépséghiba azonban, hogy a fedélzeten hordozott, és egyelőre zöld formában csak szuperdrágán előállítható hidrogént ma még sokkal logikusabb egy üzemanyagcellában azonnal elhasználni, és elektromos áramot fejleszteni a hajtáshoz. A másik hátulütő pedig az, hogy a metanol felhasználásakor természetesen visszanyerjük a szén-dioxidot, vagyis ideális esetben is legfeljebb csak karbonsemleges lehet az eljárás. Vagy még az sem, hiszen a valós utcai körülmények sosem hozzák a laborban elért elméleti eredményeket.

A kísérlet azonban mindennek ellenére is érdekes lehet, mert alapvető szemléletváltást tükröz: a járműveket megpróbálja a levegő tisztítására felhasználni. Ha hosszabb távon sikerül mögé rakni értelmezhető hatékonyságot és üzleti modellt akkor még úgy is fontossá válhat, ha az autó működése végső soron nem lesz karbon-negatív, de legalább egy újabb módszerrel csökken a kibocsátás egyenlege.
https://g7.hu/vallalat/20240303/nem-szennyeznek-hanem-tiszitanak-a-levegot-az-autok-ezzel-kiserletezik-a-toyota/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

A kínai autókban is nemzetbiztonsági kockázat látnak az USA-ban

A connected car lényege ugyanis, hogy adatot gyűjt mindenhol, mindig, mindenről. A kezdetektől tudott volt, hogy ennek kockázatai is lehetnek.

Felébredtek az amerikai hatóságok: elnöki utasításra vizsgálatot indítottak, hogy jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot a kínai járműimport. Ha a vizsgálat talál ilyen kockázatokat, akkor Washington korlátozhatja a connected car technológiákat alkalmazó kínai járművek amerikai behozatalát.

Az indok: ezek a járművek nagy mennyiségű érzékeny adatot gyűjtenek vezetőikről, utasaikról, kameráikat és szenzoraikkal pedig részletes információkat képesek rögzíteni az amerikai infrastruktúráról. A távoli hozzáférés pedig a kínai hatóságoknak akár közvetlen beavatkozási lehetőséget is biztosíthat.

Az ügyben Joe Biden elnök is megszólalt. Szerinte Kína eltökélt szándéka, hogy uralja az autópiac jövőjét, többek között tisztességtelen gyakorlatok alkalmazásával, eláraszthatja az amerikai piacot a járműveivel, ami kockázatot jelent az USA nemzetbiztonságára, nyilatkozta az elnök. Miért kellene akkor megengedni, hogy a Kínából származó, összekapcsolt járművek biztosítékok nélkül működhessenek az USA-ban? – tette fel a (nyilvánvalóan költői) kérdést.

Inkább piacvédő intézkedésnek tűnik

A Fehér Ház közleménye emellett arra hivatkozik, hogy a kínai hatóságok szintén korlátozásokat alkalmaznak az importált járművekre. Például ilyen hálózatba kapcsolt járművek csak akkor működhetnek Kínában, ha kizárólag kínai szoftver fut rajtuk, és csak kínai cégek kezelik a gyűjtött adatokat. Sőt: Teslákkal nem lehet parkolni például katonai létesítmények közelében, mert a hatóságok attól félnek, hogy az autó adatokat gyűjt a kameráival. Katonák, egyes érzékenyebb kormányzati szervek és állami vállalatok dolgozói nem is járhatnak munkába Teslával.

Gina Raimondo kereskedelmi miniszter szerint a vizsgálat időben érkezik. Az USA ugyanis még azelőtt megteszi a szükséges lépéseket, "mielőtt a kínai gyártású járművek széles körben elterjednének az Egyesült Államokban". [...]
https://bitport.hu/erre-sokan-nem-gondolnak-a-kinai-import-jarmu-is-nemzetbiztonsagi-kockazat

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Odatartottuk a telefon kis kameráját a távcső okulárjához, és készítettünk egy két-három másodperces képet. Hosszabbat nem is nagyon tudtunk, mert annak a távcsőnek még nem volt semmilyen mozgatóelektronikája. Tökéletes ugyan nem volt, színes viszont igen, és már egészen hasonlított arra, amit a tévében mutogatnak.
https://divany.hu/onido/csillag-foto/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Kibontották a NASA hatalmas űrvitorláját, ami a Naprendszeren túlra repítheti az emberiséget 2024 / 02 / 15

Az amerikai űrügynökség már több mint egy évtizede kísérletezik napvitorlákkal, amelyek a hagyományos vitorlákhoz hasonló elven működve, a Napból érkező fotonok visszaverésével generálnak tolóerőt. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy egy kisebb űreszköz üzemanyag nélkül is bármeddig eljusson a világűrben, így a NASA reményei szerint a technológia ugyanúgy hozzájárulhat majd a mélyűr felfedezéséhez, mint a Nap sarkköreinek tanulmányozásához.

A napvitorla fejlesztése nemrég komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis a Redwire Space coloradói gyárában sikeresen demonstrálták a Marshall Space Flight Center megrendelésére készített technológia működőképességét,
https://www.space.com/nasa-redwire-space-solar-sail-test-video
ezzel együtt pedig arra is megkapták az engedélyt, hogy azt a világűrben is használják.

A lenti videóban a négy elemből álló napvitorla egyikének kicsomagolása látható, amely bár mindössze 2,5 mikron vastagságú (azaz vékonyabb, mint egy hajszál), mégis 413 négyzetméternyi területet fed le, a három másik vitorlával együtt pedig összesen 1651 négyzetméternyi, azaz jó két fél futballpályányi felületen lesz képes felfogni a fotonokat.
https://raketa.hu/kibontottak-a-nasa-hatalmas-urvitorlajat-ami-a-naprendszeren-tulra-repitheti-az-emberiseget

Watch NASA deploy a massive solar sail with 100-foot booms in test
https://www.youtube.com/watch?v=QnHglD8N1oM

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Könyvajánló: A földrajz jövője

Hogyan változtatja meg világunkat a hatalom és a politika a világűrben? Erről szól Tim Marshall könyve, amely most jelent meg a Park Könyvkiadó gondozásában.

-- „Új űrverseny kezdődött. A zsákmány a győzteseké. A kihívást az jelenti, hogy az egész emberiség legyen a győztes.”

A világűr: az új határvidék, vad és törvények nélküli hely. Már most is központi szerepet tölt be gazdaságunkban, kommunikációnkban, katonai stratégiánkban és földi nemzetközi kapcsolatainkban. Most ez az emberi felfedezések, a kizsákmányolás – és talán a hódítások – legújabb színtere. Felfelé és kifelé tartunk, és magunkkal visszük a hatalmi harcainkat. Kína, az Egyesült Államok és Oroszország jár az élen.

A fizikai területektől és a műholdakhoz szükséges erőforrásoktól a fegyverekig és a stratégiai csomópontokig a geopolitika ugyanolyan fontos odafent az égbolton, mint idelent a Földön. Aki kíváncsi arra, hogyan jutottunk idáig és merre tartunk, hogy visszatérünk-e a Holdra vagy milyenek lesznek az űrháborúk, a választ ebben a könyvben megtalálja.

Egy ideje gyűlnek az arra utaló jelek, hogy a 21. század meghatározó geopolitikai története a világűrben íródik. Az elmúlt években ritka fémeket és vizet találtak a Holdon; egyes magáncégek pedig, mint például Elon Musk Space X-e, jelentősen csökkentették a világűr elérésének költségét; miközben a nagyhatalmak rakétákat indítottak a Földről, hogy új fegyvereiket tesztelve megsemmisítsék saját műholdjaikat. Mindezek az események egy kibontakozó nagyobb történet részei.

A szerző, Tim Marshall (1959) brit újságíró, külügyi szakértő. A Sky News diplomáciai szerkesztője volt, előtte a BBC és az LBC/IRN rádióknál dolgozott. Negyven országból küldte beszámolóit, tudósított a líbiai, horvátországi, boszniai, macedóniai, koszovói, afganisztáni, iraki, libanoni, szíriai és izraeli konfliktusokról. Cikkei olyan újságokban jelentek meg, mint a The Times, a The Sunday Times, a The Guardian, a The Independent és a The Daily Telegraph. Az általa 2015-ben alapított hírelemző portál, a TheWhatandtheWhy.com főszerkesztője. A földrajz fogságában, a Falak és A földrajz hatalma után ez a negyedik magyarul olvasható könyve.
https://www.urvilag.hu/article.php?id=10889

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Kanadában megpróbálnak betiltani egy autólopásokért felelős kütyüt

Justin Trudeau kanadai miniszterelnök az autólopások elleni küzdelmében egy új első számú közellenséget azonosított: a Flipper Zero-t, egy 200 dolláros, nyílt forráskódú hardvert, amelyet a rádiókommunikáció rögzítésére és elemzésére használnak. Mindezt annak ellenére, hogy a Flipper Zero kifejezetten nem alkalmas az autókba, intelligens kártyákba, telefonokba és más elektronikus eszközökbe épített modern védelmek legyőzésére.

Az elektronikával támogatott autólopások legelterjedtebb formájánál manapság jelerősítő reléket használnak a kulcs nélküli indítás és beléptető rendszerek ellen. A hackelésnek ez a formája úgy működik, hogy az egyik eszközt a kulcs közelében tartják, egy másikat pedig a kulcs által működtetett jármű közelében. A legtipikusabb forgatókönyv szerint a kulcs egy polcon van a zárt bejárati ajtó közelében, az autó pedig néhány tucat méterrel arrébb, a felhajtón. Az egyik eszközt a bejárati ajtó közelében, a másikat pedig az autó mellett helyezik el, és a hacker a készülék feloldásához és indításához szükséges rádiójeleket sugározza. Ehhez a támadáshoz nagy teljesítményű adó-vevőre van szükség, amire a Flipper Zero nem képes. Ezeket a támadásokat drága, készen kapható berendezésekkel hajtják végre, és a rádiófrekvenciás kommunikációban való meglehetősen nagy szakértelemmel módosítják azokat.

A Flipper Zero szintén nem képes legyőzni az ugrókódokra épülő kulcs nélküli rendszereket, egy olyan, az 1990-es évek óta létező védelmet, amely a kulcs aktiválásakor (az ajtó zárásakor vagy nyitásakor) lényegében minden egyes alkalommal más elektronikus kulcsjelet továbbít. A RollJam nevű támadási technika legalább 2015 óta ismert, és képes megkerülni az ilyen ugrókódos rendszereket, de két rádiót, valamint a Flipper Zerónál erősebb processzort és nagyobb teljesítményű rádiót használ. "Egyetlen Flipper Zero-val nem lehet rolljam-támadást végrehajtani, és az is biztos, hogy egy 64 MHz-es, 32 bites ARM processzorral nem lehet feltörni az ugrókódokat" - mondta Rob Stumpf újságíró, aki az autók és a kiberbiztonság metszéspontjával foglalkozik. Elmondása szerint egy Flipper Zero legfeljebb korlátozott támadásokat tud végrehajtani bizonyos modern autókon, főként a Honda és az Acura gyártmányain, amelyekkel feloldható és elindítható a jármű. Az ilyen jellegű támadásokhoz azonban az szükséges, hogy a tolvaj a tulajdonos közvetlen közelében legyen, miközben az kinyitja az autót.

Az autók ellopásának egy újabb technikája az úgynevezett CAN-injekciós támadást használja. Ez egy olyan kábelt használ, amely a jármű CAN (controller area network) hálózatába foltozódik be, általában a fényszóró elektronikus vezérlőegységén keresztül. A bűnözők már árulnak úgynevezett "vészindító" eszközöket, amelyek végrehajtják a támadást. Néhányukat Bluetooth JBL hangszórónak álcázták. "A járműlopások során leggyakrabban alkalmazott relé-támadások kifinomult, célzottan erre a célra kifejlesztett eszközökből származnak" - mondta Stumpf. "Ezek az eszközök jelentik az igazi fenyegetést - nem pedig egy kölyök, aki Flipper Zero-val kinyitja a Tesla töltőportját."

Szintén nem lehetséges a Flipper Zero-val az autók csomagtartójában elrejtett laptopok vagy más elektronikai eszközök megkeresése Bluetooth-jelek által. Az elmúlt években a hatóságok világszerte arra figyelmeztettek, hogy a bűnözők egyre gyakrabban a parkolókban sétálva ezt a technikát használják arra, hogy azonosítsák, melyik autót törjék fel. A használt eszközök egyszerű okostelefonok, amelyeken az App Store-ban és a Playben elérhető alkalmazások futnak.

Alex Kulagin, a Flipper Devices ügyvezető igazgatója egy interjúban elmondta, hogy cége nem kapott semmilyen értesítést a kanadai kormánytól a nyilatkozatok előtt. "Eléggé frusztráltak vagyunk" - mondta. "A Flipper nagyon gyenge ahhoz, hogy bármilyen autólopáshoz szükséges modern exploit futhasson rajta.". Elmondta, hogy az 1990 után gyártott járművekbe épített védelmek legyőzése "erősebb hardvert és szoftvert, valamint elég sok social engineeringet igényel, így nem a Flipperben látjuk az okot".
https://sg.hu/cikkek/auto/156600/kanadaban-megprobalnak-betiltani-egy-autolopasokert-felelos-kutyut

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Ázsiai mozaik – 2024. január (1. rész)
Havi összefoglalónk az ázsiai és csendes-óceáni térség országai űrtevékenységének olyan híreit tartalmazza, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégis érdekesek. Kezdjük indiai hírekkel!
https://www.urvilag.hu/article.php?id=10885

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre 15 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 16 órája a(z) Repair Café Budapest közösségi szerelde és kávézó blogbejegyzéshez:

A közösségi szereldében új életet lehelhetünk az elromlott ...

M Imre írta 1 napja a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 2 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 3 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu