Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 629 fő
  • Képek - 2929 db
  • Videók - 1077 db
  • Blogbejegyzések - 943 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 662 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 629 fő
  • Képek - 2929 db
  • Videók - 1077 db
  • Blogbejegyzések - 943 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 662 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 629 fő
  • Képek - 2929 db
  • Videók - 1077 db
  • Blogbejegyzések - 943 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 662 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 629 fő
  • Képek - 2929 db
  • Videók - 1077 db
  • Blogbejegyzések - 943 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 662 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

Sikeresen tesztelte az Elon Musk nevével fémjelzett Space X vállalat azt, hogy űrhajójáról akkor is sikeresen ki lehet menteni az űrhajósokat, ha súlyos baleset zavarja meg a startot.

A Space X Falcon 9-es rakétája az indítás után két perccel kezdett meg szétesni, nem sokkal az után, hogy a rakétáról levált az asztronauták szállítására alkalmas Crew Dragon kapszula, amely nem sokkal később sikeresen ereszkedett le ejtőernyőkkel a tengerre.

A kapszulában nem volt űrhajós, a teszt viszont valóban megmutatta, hogy a Falcon 9-es és a Crew Dragon biztonságos, és baleset esetén is életben maradhatnak az űrhajósok. Ez volt az egyik utolsó teszt az előtt, hogy a Space X asztronautákat szállíthasson a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére. Jelenleg ez csak orosz űrhajókkal, a Szojuzokkal valósítható meg.

Musk tervei szerint a Space X űrhajóin űrturisták is eljuthatnak a világűrbe, s később ugyancsak a cég űrhajóival juthatnak majd el az emberek a Marsra is.
... https://hvg.hu/tudomany/20200119_Robbanassal_teszteltek_a_Space_X_emberek_szallitasara_alkalmas_urhajojat
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=_hCy3yfspDU

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Összejött a bravúr: úgy vitték a Teslákat, mint a cukrot
https://www.portfolio.hu/uzlet/20200103/osszejott-a-bravur-ugy-vittek-a-teslakat-mint-a-cukrot-411525
MTI | Portfolio

A Tesla tavaly a negyedik negyedévben 112 ezer autót szállított le, amiből 92 550-re rúgott a legkeresettebb típus, a Model 3 száma.

A Model S és a Model X autókból 19 450 darabot adtak át a negyedik negyedévben.
https://ir.tesla.com/static-files/08c5239d-f3b5-4824-a6bf-44ed75747385
Elemzők ennél kevesebb autó, mintegy 105 ezer jármű leszállítására számítottak. A vártnál jobb adat annak köszönhető, hogy erősödött a kereslet a "tömegterméknek" szánt Model 3 iránt.

A tavalyi utolsó negyedévben a Tesla 104 891 autót gyártott, ebből 86 958 volt Model 3, a Model S/X autók száma pedig 17 933-ra rúgott.

A tavalyi egész évben a Tesla mintegy 367 500 elektromos autót szállított le megrendelőinek, 50 százalékkal többet az előző évinél.

A Tesla 360-400 ezres értékesítési célt tűzött ki a 2019-es évre. Az október végén közzétett, harmadik negyedéves beszámolóban a Tesla menedzsmentje úgy fogalmazott, "nagyon bízik abban, hogy idén meghaladja a 360 ezret" eladott autóinak száma.

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Műholdak tízezrei veszélyeztetik égboltunkat
https://www.mcse.hu/egyesulet/egyesuleti-hirek/egyesuleti-hirek-2019/muholdak-tizezrei-veszelyeztetik-egboltunkat/
Szerző: Bakos Gáspár · 2019. november 27, szerda

Amikor az égre tekintünk, ugyanaz a látvány terül elénk, amely egykor őseink figyelmét is megragadta. A különböző csillagképek, a Tejút, a hullócsillagok mind-mind hozzájárultak a társadalmunk, kultúránk és hitéletünk kialakulásához.

Közel állunk ahhoz, hogy mindezt elveszítsük. Jelenleg olyan cégek, mint a SpaceX, azt tervezik, hogy fényes műholdak tízezreit állítsák Föld körüli pályára. A SpaceX már ténylegesen felbocsátott 120 műholdat [1,2,3] és terveik szerint minden héten további 60 darabbal bővítik ezt a számot. Amennyiben ez így folytatódik, azok a csillagképek, amelyeket gyerekkorunk óta ismerünk tele lesznek a folyamatosan elmozduló újabb és újabb műholdakkal, amelyekből lassan többet látunk majd, mint szabadszemes csillagokból. Csak néhány év kérdése, hogy az az égbolt, amit az emberiség őseink óta évszázadok, évezredek óta ismer, végérvényesen elvész.

Az éjszakai égbolt az egyik leglenyűgözőbb látvány, amit bolygónk nyújthat. A fölénk táruló világegyetem végtelenje elindítja gyermekeink képzeletét, inspirál művészeket, tudósokat és vallási gondolkodókat. Az égbolt emellett a természet szerves része. A vonuló madarak a csillagok pozícióját használva vonulnak éjszaka, de a számos új fényes műhold ezt rendkívüli módon megnehezíti [0,6]. A tervezett hatalmas mennyiséghez képest csak maroknyi új műhold máris igen komoly károkat okoz a földi telepítésű csillagászati megfigyelések és kutatások során [6,8].

A Starlink-műholdak szinte letörölték az Alfa Monocerotidák meteorrajt La Palma egéről november 22-én. Fotó: Denis Vida of the University of Western Ontario and Global Meteor Network

A SpaceX azon képessége, hogy képes fellőni és pályára állítani ilyen mennyiségű műholdat egy igen magas szintű technológiai fejlettséget jelent. Talán a program céljának is megvannak az érdemei, miszerint internet szolgáltatást biztosítson emberek milliárdjainak. Elon Musk pedig egy befolyásos vezető és a tudomány és technológia támogatója. Azonban a SpaceX Starlink műhold hálózatának égboltra gyakorolt hatása egy vakfolt Musk látómezejében. Azt szeretné, hogy az emberiség a Marsra utazzon. Igen ambíciózus és inspiráló terv! De vajon a földi emberiség szeretné ezt a kalandot az égbolt tönkretételével kifizetni?

A több tízezernyi olcsó műhold pályára állítására egy joghézag ad lehetőséget. Nincs jelenleg olyan törvény az űrkutatásra nézve, amely szabályozza, esetleg megtiltja az űrből származó fényszennyezést. Az égbolt pedig nem eladó. A természet, a Föld bolygó és a fölöttünk tornyosuló égbolt nem árucikkek, amelyeket az elit egyszerűen kiárusíthat. Értékük felbecsülhetetlen és alapvető részünket képezi. Az égbolt nem veszhet el!

CSELEKEDNI KELL!

Kérjük írja alá ezt a petíciót és segítsen minket, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications Commission) ne adhasson engedélyt sem a SpaceX, sem más olyan cégek számára, amelyek tevékenysége potenciálisan veszélyezteti az égbolt látványát. Küldjünk közösen üzenetet a SpaceX számára, hogy a műholdak ilyen szabályozatlan fellövését azonnal állítsa le. A műholdak vizuális tulajdonságai, pályáik száma, a csillagászokkal történt egyeztetés alapján megváltoztatandó! Legyen ez a petíció az alapja egy olyan nemzetközi törvénynek, amely megelőzi közös égboltunk elmúlását.

Ezen a linken lehet csatlakozni a petícióhoz:
https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/SpaceX_and_companies_planning_to_launch_constellations_of_satellites_Losing_the_night_sky_due_to_tens_of_thousands_of_satellites/details/

A témával foglalkozó cikkek:

[0] https://www.iau.org/public/images/detail/ann19035b/
[1] https://www.nytimes.com/2019/11/11/science/spacex-starlink-satellites.html
[2] https://www.space.com/see-spacex-starlink-satellites-in-night-sky.html
[3] https://www.popsci.com/story/space/spacex-starlink-constellation-satellites-light-pollution/
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Space_advertising
[5] https://www.allaboutbirds.org/news/the-basics-migration-navigation/
[6] https://institutions.newscientist.com/article/2223962-spacexs-starlink-satellites-are-interfering-with-astronomy-again/
[7] https://www.darksky.org/starlink-response/
[8] https://www.speculoos.uliege.be/cms/c_5368959/en/the-starlink-project-in-the-astronomers-sight
[9] https://www.spaceweather.com/archive.php?view=1&day=23&month=11&year=2019
[10] https://www.astro.princeton.edu/~gbakos/satellites/index.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

A rendőrség is használni akarja a Tesla megfigyelőrendszerét
https://villanyautosok.hu/2019/12/12/a-rendorseg-is-hasznalni-akarja-a-tesla-megfigyelorendszeret/

A Sentry Mode alighanem a leghasznosabb ingyenes, folyamatosan fejlődő biztonsági funkció, ami valaha autóba bekerült: a Teslák őrszeme a minden irányba figyelő kamerák segítségével érzékeli, ha illetéktelenek túl közel mennek a járműhöz, durvább incidens, például a szélvédő betörése esetén pedig a riasztó, rádió, és fényszórók bekapcsolásával próbálja elijeszteni a bajkeverőt. Eleinte még mi is beszámoltunk arról, hogy mi mindent rögzítenek a Teslák kamerái, legyen szó tolvajokról, vandálokról, vagy csak vezetni nem tudó politikusokról, ahogyan azonban egyre több tulajdonos kezdte használni a parkoló villanyautókat óvó szoftvert, úgy váltak mindennapossá és megszokottá az őrszem által lebuktatott bűnözőkről szóló hírek. A dolog nagyszerűsége, hogy a kamerák nemcsak a Teslákat ért támadásokat rögzítik, hanem gyakorlatilag mindent, ami a látószögükbe kerül, így sikerült a rendőrségnek olyan eseteket is megoldani, melyekben egyáltalán nem voltak érintettek a Tesla elektromos autói. Mondani sem kell, hogy ez rengeteg pénz- és energiamegtakarítást jelent a hatóságoknak, nem véletlenül nyilatkozta már számos rendőr a sajtónak, hogy a Sentry Mode a kedvenc Tesla-funkciója. Magától adódik a kérdés, hogy hogyan tudnák ezt még jobban kihasználni a hatóságok?

A Connecticut állambeli Westport rendőrségének járőrflottája a minap egy Tesla Model 3-mal bővült, és a rendőrfőkapitány máris felvette a kapcsolatot a Teslával azzal kapcsolatosan, hogy miképpen lehetne a funkciót a rendőrség igényeire szabni:

-- „Minden Tesla számos olyan tulajdonsággal érkezik egyenesen a gyártósorról – mint az elülső, oldalsó és hátsó kamerák – , amelyeket a rendőrségnek rendszerint külön költséggel kell felszerelni. Ezek a kamerák Sentry módban is használhatók a jármű figyelésére, amikor a jármű parkol. Koskinas rendőrfőnök közvetlen megbeszélésen vesz részt a Teslával, hogy megvitassa az autó meglévő rendszereinek további kiaknázási lehetőségeit, hogy jobban segíteni tudják a rendőri erőket”
https://patch.com/connecticut/westport/westport-police-department-buys-52k-tesla-model-3-patrol-car
– írta a kapitányság egy sajtókiadványban.

Nem tudni pontosan, hogy ez mit takar a valóságban, gondolhatunk például rendszám-, vagy arcfelismerő funkcióra, de Elon Muskot ismerve nem kizárt, hogy a közelgő új rendőrségi frissítéseknek csak a bűnügyi tévésorozatokon edzett fantáziánk szab határt.

A közlemény szerint a westportiak elsősorban a környezettudatosság miatt állítottak be villanyautót a flottájukba, a Teslára pedig a páratlan teljesítmény, hibátlan töréstesztek, és a piacvezető vezetéstámogató rendszerek miatt esett a választás, jóllehet az Autopilot rendszert nem tervezik használni a rend őrei. Nem utolsó szempont továbbá a költségcsökkentés: ugyan a Model 3 vételára több mint 15 ezer dollárral magasabb volt, mint egy Ford Exploreré, a villanyautó három év alatt 11 ezer dollár karbantartási költségtől, és további 13 770 dollár üzemanyagköltségtől menti meg az adófizetőket. A váltás tehát pénzügyileg is megéri, és akkor még nem vettünk számításba olyan pozitívumokat, mint a Sentry Mode, a belsőégésű motor hiányából adódó első csomagtartó, valamint a 3,2 másodperces gyorsulás 100 km/h környékére, ami nagyon jól tud jönni egy autós üldözésnél.
https://villanyautosok.hu/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2019/12/2019-12-11_tesla_sentry_mode_rendorseg_01.jpg.webp
Forrás: Westport Police Department

A westporti rendőrségnek egyébként nem ez az első elektromosított járműve, egy Toyota Prius PHEV is a szolgálati flotta tagja, de állítólag azt is szinte kizárólag tisztán elektromos üzemmódban használják a járőrök. A Model 3 felszerelése a szükséges rendőrségi eszközökkel jelenleg folyamatban van, január végére viszont már szabadon üldözheti a rosszfiúkat.

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Felbukkanhat a Cyberpunk 2077-ben a Tesla Cybertruck? | 2019. november 23.

Cyberpunk 2077- essünk túl a kötelező szóviccen: Cybertruck 2077.

Elon Musk új járműve bemutatásra került, de kisebb nehézségekkel – erre még visszatérünk. Musk már hét éve is azt írta a Twitteren, hogy egy olyan járgányt szeretne, aminek „őrülten sok nyomatéka, dinamikus légfelfüggesztése van, és úgy kanyarodik mintha sínen lenne”. Itt lehetne mondani, hogy ennek mi köze van az egészhez, és jogos a kérdés, de itt a válasz rögvest: a Cyberpunk 2077 Twitter-fiókja a bejelentéskor ilyet írt, hogy „Van egy megállapodásunk, Elon”, amire a Tesla vezetője azt válaszolta, hogy „Találkozunk 2077-ben ;)”.
https://twitter.com/elonmusk/status/1197807605906673669
Tehát úgy tűnik, hogy a CD Projekt RED játékába (ami április 16-án fog megjelenni PlayStation 4-re, Xbox One-ra és PC-re) be fog gurulni a nem kicsi kocsi.

Amúgy a Tesla járműve, ami amúgy 40 ezer dollárba kerül Amerikában (12 millió forint, de itthon az adókkal, importtal, stb…nyugodtan mondhatjuk 20-21 milliónak, ha egyáltalán megjelenik itt is), akár 3,5 tonnát is képes elvontatni, majdnem 400 kilométert megy egy töltéssel, és nulláról 100 km/h-ra 6,5 másodperc alatt gyorsul. A dupla motoros, akár 4,5 tonnát is elvontatni képes, 4,5s alatt százra gyorsuló kiadás a több mint 480 kilométeres hatótávjával 49 ezer dollár (majdnem 15 millió forint, itthon meg valószínűleg a duplája lenne). Lesz egy 70 ezer dolláros verzió is, ami jó 800 kilométert bír. Kinézetre amúgy echte úgy néz ki mint a Haloból ismert Warthog járgány…

Na de problémás bemutatója volt. Páncélozott üveggel rendelkezik a Tesla Cybertruck, amit Muskék be is mutattak a színpadon. Itt joggal mondhatjuk, hogy bár ne tették volna: az első demó során sikerült betörnie az üvegnek. Kínos csend, hullaszag, és na most sz_rban vagyunk nevetés után jött az, hogy oké, próbáljuk meg a hátsó üveget. Az is berepedt. A lenti videón látható is. Nos, aki amúgy a fémgolyót hozzávágta kétszer is a Tesla járgányának, az nem más mint Franz von Holzhausen, aki nem mellesleg a cég dizájnigazgatója. Kínos! (Erre amúgy zuhant is a Tesla részvényeinek értéke úgy 6,3%-kal…)

Csak aztán nehogy berepedjen a Cyberpunk 2077-ben is az üveg, ha tényleg bekerül…

https://thegeek.hu/2019/11/23/felbukkanhat-a-cyberpunk-2077-ben-a-tesla-cybertruck-video/
Forrás: DualShockers, WCCFTech

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Tesla, CyberTruck. Igen, én is eljátszottam a gondolattal, hogy fennmaradok reggel ötig, hogy elsőként értesüljek róla és láthassam az új csodát. De végül győzött a józan ész, mert a 400V-os rendszerekben nem lehet kialvatlanul nyúlkálni. És igen, én is a szívemhez kaptam reggel, amikor megláttam az új szörnyszülöttet. Erős késztetést éreztem azonnal, hogy kiírjam magamból az első, utólag butaságnak tűnő gondolataimat. De azóta teljesen máshogy látom a témát, és néha elfilózok a gondolattal, hogy talán mégis kellene egy nekem, holott az első percekben ez teljesen kizártnak tűnt… Addig is szorgosan olvasgatom a fórumokat, rengeteget lehet belőle tanulni.

Amire most ki szeretnék térni, az a villanyautók “értelmetlen” gyorsulása. A belsőégésű motorok esetén a gyorsulás a motor-teljesítménytől oly módon függ, hogy az X kW csúcsteljesítményt mechanikailag kell bírnia a motornak: azaz nagyobb átmérőjű dugattyú kell, így a gázok nagyobb nyomást fejtenek ki a hengerfejre is, tehát annak is masszívabb anyagból kell lennie. Nagyobb turbónyomás kell, ami szintén a hengerfej csavarokat és a hajtókart veszi főleg igénybe. Az egész motorblokkot erősebb anyagokból kell gyártani, hogy bírja a nyomást. A tengelyeknek is bírniuk kell a torziós hatásokat, ahogy az összes csapágynak, kuplungnak, mindennek. Ahhoz, hogy 25%-al megnöveljék a motor teljesítményét, kb. mindent át kell tervezni! Drága, lassú és nem egyszerű…

Ezzel szemben az elektromos autók teljesen máshogy működnek. Akármilyen kicsi is egy elektromos autó fogyasztása, akár csak 20 kWh/100 km, az 500 km-es hatótávhoz kell egy 5*20 = 100 kWh-s akkumulátor. Azonban minden lítium akkumulátor terhelhető ún. 3C-vel egy fél órás időszakban, ill. 5C, néha 7C-vel fél-egy percig. Azaz egy 100 kWh-s akkuból simán ki lehet szedni 300 kW-ot szinte állandó jelleggel (hiszen 3C-nél le is merül a végére), egy gyorsítás fél-egy percének idejére meg akár 500-700 kW is simán kijön belőle, anélkül, hogy veszélyesen felmelegedne. 300 kg fémnek ugyanis elég komoly hőkapacitása van.

A villanyomotor szintén a túlmelegedésig terhelhető. Az armatúrában (állórészben) sima kör alakú fémlemezek vannak, némi bordás belső mintázattal. Ezek között vannak a réz menetek. A réz lakkrétege kb. 180 °C fokot visel el, ahogy a forgórész neodímium mágnesei is kb. 180 °C felett mágneseződnek le. A villanymotor ezért elképesztő mértékben túlterhelhető: az a motor, ami állandó üzemben tud kb. 75 kW-ot, impulzus üzemben, a 180 °C eléréséig simán tudja ennek a tízszeresét is, azaz 750 kW-ot. Ha felül van méretezve a mágneskör, akkor akár a 20x-osát is. Sőt, ezt kb. bármelyik átlagos villanymotor tudja, egy fűrészgép aszinkron motorja is 10x felvett tlejesítménnyel indul. Nagyobb, több száz kW-os motoroknál pontosan azért indítják csillag-delta átalakítással, hogy így harmadolni tudják a felvett teljesítményt, azaz nem 10x-es árammal indul, lecsapva még Paks biztosítékait is, hanem csak 3x-ossal, majd amikor elérte a megfelelő köztes fordulatot, átkapcsolják a névleges delta bekötésre, mire újabb 3x-os árammal megugrik, míg eléri a végleges fordulatot.

Az akkumulátor és a villanyomotor között pedig az inverter van. Az inverterben lévő félvezetők szintén termikusan vannak határolva. 70°C a normál üzemi hőmérséklet, de a chip hőfoka 125°C-ban, ritkábban 150°C-ban van limitálva. Mindezek a félvezetők egy vízhűtött hűtőbordán vannak, aminek iszonyú jó a hőelvezetése. És mivel normál működés közben előfordulnak extrém áramcsúcsok (pl. bekapcsoláskor), ezért általában véve is felül vannak méretezve. Egy 4,6 kW-os szolár inverterben, aminek az üzemi árama 20 Amper, 75A-es félvezetők vannak, amelyek impulzus üzemben 225A-t tudnak. Egy Volvo V60 PHEV-ben lévő combosabb IGBT hibrid pedig, aminek a folyamatos árama 400A, 1200A-t is le tud adni. Tehát a névlegesen 52 kW-os (70 lóerős) villanymotorját egy olyan meghajtó fokozat hajtja, ami 160 kW-ot (400V*400A) tudna leadni névlegesen, állandó jelleggel, típusszáma szerint 240 kW-ot 400V-on, és 480 kW-ot tud impulzusban. Fél megawattot is tudhatna, ha nagyon akarna, de csak a tizedét szedik ki belőle. Pedig csak egyszerűen beleraktak egy “átlagos” IGBT hibridet. Nem sokkal drágábban van 800A-es is, azonos méretben; a BMW I3-ban pl. az ketyeg.

Tehát amikor valakinek csípi a szemét, hogy miért kell az elektromos autókba 3.0 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás, meg 4-600 lóerő, akkor jó ha tudja, hogy ez kb. nulla (még egyszer mondom, NULLA) forint többlet-költség: egyszerűen jól kell megírni a szoftvert, a hőérzékelők jeleit pontosan kell feldolgozni, és a korábbi számítógépes szimulációk alapján tudni kell, hogy az ismert kezdő hőmérsékletű “X” liter hűtővíz, “Y, Z, V, W” kg alumínium, réz, vas, lítium, nikkel fajhője összesen Q hőkapacitással bír, ami egy bizonyos extrém teljesítmény esetén mondjuk 12.5 másodpercig elegendő a keletkező, szintén jól számítható veszteségi teljesítmény felvételére – addigra ér el a réz és a vas 180°C-ot a motorban, a félvezető 125°C-ot az inverterben, és 60°C-ot az akkumulátorban.

És ezért lehetséges, hogy a gyártás után 3-5 évvel kiad a Tesla egy szoftverfrissítést, ami plusz 50 lóerőt ad a motorhoz a “semmiből”. Egyszerűen összegyűlt már annyi mérési adat igazi gyorsítások melegedési adataiból, ami alapján tudtak csinálni egy nagyon pontos termikus szimulációt, és az alapján már ki tudták hangolni a szoftvert úgy, hogy ne 160°C-ig melegítse a motort, hanem 175°C-ig, ne 95°C-ig az inverter félvezetőit, hanem 120 °C-ig, és az akkumulátor is elmehet 59°C-ig 55 °C helyett. És még mindig van benne tartalék! Az elektromos autókban lévő processzorok nem véletlen tripla magos, 2-400 MHz-en működő nagyágyuk, pedig nem kell grafikus kijelzőt meghajtaniuk (azt másik processzor végzi a multimédia egyságben), és nem kell wincsit, hangkártyát, ethernet csatlakozót, miegymást kezelniük, mint egy asztali számítógépben. Csak és kizárólag azt számolgatják menet közben, milyen sebességgel melegszenek ill. hűlnek az egyes részegységek. Ha padlógázt adsz egy Teslán, a hűtővíz-keringtető szivattyú előbb kezd el felpörögni a megfelelő teljesítményre, mint hogy a hőmérséklet emelkedni kezd a hűtőkörben, mert előre ki tudja számolni a processzor, mennyi hő fog keletkezni az akkuban. Sima szorzás: akku-áram négyzete szorozva az akku belső ellenállásával, és ez integrálva idő alapon.

https://e-cars.hu/2019/11/24/nem-birom-ki-meg-kell-szolalnom-tesla-cybertruck/
Varsányi Péter E.V.

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Tesla Supercharger:
https://www.youtube.com/watch?v=6sOPkO8_5Rc
Budapest, Debrecen, Fót, Győr, Miskolc, Sormás, Szeged, Törökbálint.
(x)

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Összegyűjtötték 595 Tesla (főként S) akkumulátor adatait egyetlen adatbázisba.
Összesen több, mint 38 millió futott kilométer tapasztalatai.
https://survey.pluginamerica.org/model-s/results.php
Akit érdekel, szabadon lehet benne turkálni.
(SPOLIER: alig csökkennek az akku kapacitások a kilométerekkel)

Forrás:
https://www.facebook.com/groups/Teslaklub/permalink/2129301883838149/
Tesla Klub Magyarország ·

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

New light tactical vehicle" platform

„Nem a cikk a lényeg, az csak illusztráció. Szerintem (nem vicc) félreértjük a Cybertruck-ot. Ez alapvetően nem polgári felhasználásra készült. Megfontolandó:
- a burkolat fémlemez, amely jelenleg is alkalmas kiskaliberű fegyverek ellen, és könnyen cserélhető erősebbre - és mivel nincs függőleges felülete, ideálisan páncélozható
- az üveg felületek teljesen síkak és ideálisak valódi páncélozott üveg beillesztésére
- a platón eleve ki vannak alakítva rögzítési pontok más felépítményekhez
- eleve terveznek hozzá éjszakázást és étkeztetést lehetővé tevő kiegészítőket
- vontatási képességeiben meghaladja a legtöbb hasonló méretű katonai járművet
- moduláris felépítésű, hogy akár harctéri körülmények között is könnyen javítható legyen
- könnyen kiépíthető ellátási vonalakkal rendelkezik, nem kell üzemanyag-depó, csak megfelelő villanyáram, vagy akár napelemes ellátás (sivatagok, ugye...)
- egyszerű beltér
- egyszerű és könnyen elsajátítható kezelhetőség
- önvezetés és távirányítási lehetőségek eleve adottak”

https://www.newscientist.com/article/2224501-elon-musk-unveils-teslas-cybertruck-an-electric-pickup-truck/

-----

„Kezdik szakértők ízekre szedni, értelmezni, megérteni: egy ilyen hatalmas akkuval hogy lehet az azonos méretű Ford F-150-nel egyenlő a Cybertruck súlya; plusz sokkal merevebb, ellenállóbb.
Jól jöttek Musknak a rakéta- és repülőmérnökei...hihetetlen és innovatív mérnöki teljesítményt rejtenek a Cybertruck lemezei.”

https://insideevs.com/features/383976/why-tesla-cybertruck-makes-sense/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Ravasz húzások az autóiparban: a Tesla sorra veri bele a szögeket a hagyományos autógyártás koporsójába
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20191117/ravasz-huzasok-az-autoiparban-a-tesla-sorra-veri-bele-a-szogeket-a-hagyomanyos-autogyartas-koporsojaba-407305
2019. november 17. | Portfolio

A Tesla autóipari előretörése elképesztően felgyorsult, az utóbbi időben egymást érték a fontos hírek és bejelentések, amelyekkel kapcsolatban több gondolatot is szeretnénk most megosztani. Olyan ravasz húzásokról van szó ugyanis, amelyek újabb szögeket jelentenek a hagyományos autógyártás koporsójában.

Sokat lehetett hallani arról az elmúlt hetekben, hogy a Tesla egészen elképesztő gyorsasággal építette fel kínai üzemét, ahol a termelés meg is kezdődött azt követően, hogy a vállalat felkerült a kínai kormányzat által engedélyezett autógyártók listájára.

Arról viszont már kevés szó esett, hogy ehhez az is kellett, hogy a helyi vezetés védőszárnyai alá vegye az amerikai elektromosautó-gyártót.

Látni kell, hogy Kína már jóval korábban példátlan gesztust tett a Teslának azzal, hogy engedélyezte számára az első olyan autógyár felépítését, amely egy kínai partner bevonása nélkül készülhetett el. A helyi gyártókapacitások kiépítése után pedig a Tesla is megkapta az áfamentességet, vagyis nem kell 10 százalékos általános forgalmi adót fizetni a cég eladott elektromos autói után.

Természetesen mindez óriási segítség a világ legnagyobb autópiacán, ahol az elektromos autók értékesítése a kínai vezetés szándékaival összhangban, őrült ütemben növekedett az elmúlt években, és amely kiemelt szerepet játszik a Tesla hosszú távú stratégiájában is. Kína viszont nem önzetlenül teszi mindezt, jó oka van arra, hogy a Teslát minden létező eszközével támogassa.

Felismerték, hogy az amerikaiak, illetve az általuk támasztott egyre erősebb verseny az egyik legfontosabb katalizátora annak a változásnak, amelynek eredményeként az elektromos autók fokozatosan kiszorítják majd a belsőégésű motorral szerelt autókat a világ útjairól.

Ez pedig hatalmas lehetőséget jelent Kínának: az elektromos- és önvezető autók térhódításával valóra válthatja azon törekvését, hogy vezető szerepet töltsön be a jövő járműiparában. A következő években, évtizedekben ugyanis teljesen megváltozik a járművek műszaki összetétele, a legfontosabb alkatrészeket és szoftvereket pedig már Kína szállíthatja a világ számára.

Ha úgy tetszik, Kína szép csendben trójai falónak használja a Teslát annak érdekében, hogy meghódítsa a járműipart.

De nem csak a kínai vezetés keveri ügyesen a lapokat, Elon Musk, a Tesla vezére is nagyon taktikusan választotta meg első európai gyáruk helyszínét. Ahogy arról mi is beszámoltunk, az évekig tartó folyamat végén Németország fővárosára esett az amerikaiak választása, az európai Gigafactory az új berlini repülőtértől, a BER-től nem messze épül majd fel. Németország régóta biztos befutónak számított az új üzemért folyó versenyben, hiszen több szempontból is ideális helyszínt jelent. Az egyik ezek közül, hogy Musk véget vethet azoknak a régóta tartó támadásoknak, amelyek arról szóltak, hogy a Tesla rosszabb minőségben gyártja autóit, mint a németek.

A berlini termelésnek köszönhetően a Teslának minden joga meglesz arra, hogy termékeire ráaggassa a „Made in Germany” jelzőt és az európai vásárlók irányába azt kommunikálja, hogy Németországban, német munkaerővel gyártják prémium járműveiket.

A helyszínválasztásnak van még egy nagyon fontos üzenete, amely fájhat a rivális autógyártóknak. A Bloomberg megvizsgálta, hogy a német nagyvárosokban hogyan alakul a százezer lakosra jutó autóipari és IT-dolgozók száma, így kiderült, hogy előbbiek nagyon alacsony, utóbbiaké viszont nagyon magas arányban képviseltetik magukat Berlinben. Vagyis a Tesla döntése során már nem arra törekedett, hogy olyan helyszínt találjon, ahol nagy tömegben elérhetőek a kellően képzett autóipari munkások, hanem arra helyezte a hangsúlyt, hogy minél több IT-szakember legyen számára elérhető. Ez nem véletlen, hiszen az autógyártásban is hatalmas változások zajlanak, amely miatt egyre kevesebb kétkezi munkásra lesz szükség a termelésben.

Mindez pedig azt jelenti, hogy a rivális autógyártók jelentős létszámleépítésekre fognak kényszerülni, amelyek hatalmas költségekkel fognak járni.

Ez a folyamat egyébként már elindult, a világ vezető autógyártói sorra jelentik be, hogy a hatékonyabb működésük érdekében kénytelenek érdemben csökkenteni a dolgozóik létszámát a következő években. Fontos azt is látni, hogy ez a magyarországi termelésre is hatással lesz. Legutóbb a győri Audi jelentette be hivatalos közleményében, hogy csökkenteni fogja dolgozóinak létszámát döntően azért, mert az elektromobilitás és a digitalizáció irányába történő elmozdulás nagy kihívások elé állítja a vállalatot.

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 10 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Értesülésem szerint 2020. március 7-én a felújítás újabb ...

M Imre írta 10 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Sport (egyedi) 3. helyezett Czeglédi Zsolt: Csodálkozó ...

M Imre írta 10 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Nagy sikert arattak pénteki fotóink a gyűjteményünkbe ...

M Imre írta 22 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

"Én nem egy doppingkönyvet akartam írni....

M Imre írta 22 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Nem gondoltuk volna, hogy épp a Borkai botrány (illetve az...

M Imre írta 22 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Kiszivárgott a Ferrari első villanyautójának alaprajza A ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék ...

M Imre írta 1 napja a(z) A szelidmotorosok.hu, „Motorosok a zaklatások ellen” mozgalom, csoport blogbejegyzéshez:

Megkérdeztük, elmondták: ez a sors vár a bántalmazottakra a ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Reagáltak a mentősök a Csenyétén történt esetre az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Október közepétől kezdődően szigorúbban fogják büntetni ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu