Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 635 fő
  • Képek - 2967 db
  • Videók - 1425 db
  • Blogbejegyzések - 974 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 747 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hete

Állásajánlat

Linux Game Development at Tesla
General Information

Job Category: Engineering & Information Technology

Location: Palo Alto, California

Requisition ID: 91676

Job Type: Full-time
Description and Requirements

Some of you might have heard, our dear technoking is bullish on games and making an awesome platform for all gamers in Tesla vehicles. The latest Model S on our website can give you a hint of what we're aiming for in terms of platform capability (sorry, can't divulge much more for now). The Tesla infotainment OS and platform software are based on a standard Linux, so of course, we're interested in helping the gaming community make Linux gaming excellent.

We have positions open in embedded software, Linux kernel, graphics & performance, and game engine development & integration. These positions include software development, validation engineering, and integration engineering.

You're a good fit if:

You're an awesome software engineer, up for tough challenges at an incredible pace.
You're excited by building with open-source software (Linux, Mesa, Vulkan, OpenGL, Proton/Lutris, Wine, etc.) and contributing back to the community.
You do not need to know the Linux kernel in depth (yet) but will be expected to be an awesome engineer who can demonstrate they can learn and execute fast, and be proficient in at least one of the domains listed above.

https://tesla.avature.net/Careers/Jobdetail?jobId=91676

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Ismét hajszálon múlt két műhold ütközése | 2021.04.10.

Ismét egy veszélyes műholdütközést sikerült elkerülni, ezúttal a OneWeb és a Starlink műholdflották két tagja közt.

Az óriás műholdflották kialakításával nagy mértékben nőnek a karambolok lehetőségei is, azonban egy űrbéli ütközés következményei sokkal távolabbra hatnak (erre épült a 2013-as Gravitáció c. film), és sokkal veszélyesebbek, mint két érintett objektum kiiktatása. Épp ezért rendkívül fontos elkerülni az ütközés lehetőségét is. Azonban, ahogy a sok ezer tagból álló műhold-konstellációk egyre inkább elszaporodnak bolygónk körül, egyre nehezebb feladat összehangolni a műholdak pályáit, pályaváltoztatásait, manővereit.

2021. március 30-án, néhány nappal azt követően, hogy a OneWeb 36 műholdját pályára állították, a cég számos, egy Starlink műholddal esélyes ütközés veszélyét jelző riasztást kapott attól a szervezettől, amely a műholdak és űrszemetek pályáit követi. Kevesebb mint 60 méterre repült volna el egymástól a két műhold, ez pedig rendkívüli közelségnek számít az űrben. A OneWeb módosította a műholdja pályáját, hogy elkerülje a veszélyes közelséget.

A SpaceX pillanatnyilag 1370 keringő műholdját 12 000 darabból álló flottává bővíti a folyamatos indításokkal, a OneWeb eddig 146 műholdat küldött fel és további 500 vár még indításra. Ezeken túl több más cég is hasonló, több ezres műhold-konstellációkban gondolkodik, így az ütközések veszélye egyáltalán nem csökken felettünk az űrben. E műhold-konstellációk ultragyors internetkapcsolatot közvetítenek a világ minden pontjára, amelynek a fő nyertesei azok, akik a gyorsaságot tőzsdei manőverekhez használják majd ki, hisz a műholdas kommunikáció e formája gyorsabb lesz minden jelenlegi földfelszíni technológiánál.

2019-ben az Európai Űrhivatalnak kellett egy saját műholdját elmanőverezni egy Starlink műhold útjából. Jelenleg nincs olyan hatóság vagy szervezet, amely a műholdak üzemeltetőit rákényszerítené arra, hogy egy ilyen veszélyes helyzetben elkerüljék az ütközést. Az aktív műholdak mellett rengeteg már nem működő is kering, illetve számtalan űrszemét darabka is veszélyt jelent a még működő műholdakra.

https://ng.24.hu/tudomany/2021/04/10/ismet-hajszalon-mult-ket-muhold-utkozese/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Starlink radar/térkép, ha érdekel valakit!
https://starlinkradar.com/livemap.html

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Előrébb hozta a Mars-város terveit Elon Musk, 10 éven belül megkezdődhet az építkezés | 2021. március. 23.

A SpaceX milliárdos ügyvivője nem akar tovább várni, pár éven belül letenné a vörös bolygó első városának alapkövét.

Elon Musk, a SpaceX- és Tesla-cégek főnöke egy korábbi nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy néhány évtizeden belül megvalósulhat az az elképzelés, hogy város jöjjön létre a Marson. A milliárdos nemrég azonban módosított a terveken, és a korábbi határidőt sokkal előrébb hozta:

-- Musk most már azt szeretné, ha az építkezés még ebben az évtizedben megkezdődne a vörös bolygón.

Időközben az ABIBOO építészcsoport bejelentette egy Nüwa nevű Mars-város terveit, amely egy hatalmas, egymásba kapcsolódó telep. Amit a megfelelő fejlesztések után akár bővíteni is lehetne, hogy újabb kutatólaborok jöjjenek létre a planéta felszínén. A marsi város természetesen szállással is rendelkezne, hogy az űrhajósoknak legyen hol lakniuk.

Az elképzelés bizonyára nincs ínyére Elon Musknak, a milliárdos ugyanis elsőként szeretné elérni a Marsot, és letenni egy majdani város alapkövét. Az elképzelést azonban nagyban nehezíti, hogy a SpaceX által erre a célra tervezett Starship űrhajóval továbbra is az alapvető kísérleteket (a felszállást és a biztonságos landolást) próbálják elvégezni.

A munka gyorsításának a hírek szerint két oka lehet. Az egyik, hogy az építkezés első, lehetséges dátuma (a legtöbb esetben a 2050-es évekre becsülik az első Mars-városok létrejöttét) egyszerűen túl későn van, és attól tartanak, hogy a most 49 éves Musk már nem fogja megélni. A másik magyarázat pedig az, hogy a SpaceX ügyvivője egyszerűen nem szeretné, hogy egy másik cég elvegye tőle a győzelmet.

https://hvg.hu/tudomany/20210323_marsvaros_mars_elon_musk_starship_urhajo

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Kitekintő

SZTAKI: önvezető járművek irányításának tervezéséhez alkottak új modellt | 2021-03-12

A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet kutatóinak sikerült egy olyan modellt létrehozniuk, amely segíthet az autonóm rendszerek fejlesztésében.

Az ötös szintű, azaz teljesen önvezető járművek fejlesztésének egyik nagy kihívását az autóvezetés számtalan dimenzióját figyelembe vevő irányítási rendszer kidolgozása jelenti. Az autóvezetés ugyanis nem egy lineáris rendszer, amelyben adott sebességgel adott utat lehet megtenni – a valós közlekedésben az autó sebessége, iránya és környezete állandóan változik, ezért egy olyan irányítási rendszerre van szükség, amely mindezekhez egyidejűleg képes igazodni – olvasható az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) csütörtöki közleményében.
https://elkh.org/hirek/onvezeto-jarmuvek-iranyitasrendszerenek-tervezesehez-alkottak-uj-modellt-a-sztaki-kutatoi/

Az ilyen típusú irányítási rendszer fejlesztésekor a szakemberek gyakran a vezetéssegítő rendszerek működéséből indulnak ki. „Ez egyfelől logikus megközelítés, hiszen ezek már régóta a piacon vannak, másfelől azonban egy önvezető rendszer megbízhatósága csak akkor lehet 100 százalékos, ha senkinek, semmikor, még vészhelyzet esetén sem kell beavatkoznia a folyamatba” – írják.

A SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Laboratóriuma kutatóinak több millió kísérlet lefuttatásából szerzett adatok alapján sikerült egy olyan modellt létrehozniuk, amely segíthet az autonóm rendszerek fejlesztésében.

A beszámoló szerint a modell elkészítéséhez big data alapú analízis módszereket használtak a kutatók. A lefutott kísérletekből gyűjtött adatok elemzését követően úgy döntöttek, hogy nem neurálisháló-alapú modellt építenek, mert az a tanítás során túl komplexszé válhat a garantált minőségű, biztonságkritikus irányítási rendszer tervezéséhez. Helyette változó paraméterű modellstruktúrákkal, és az azokra épülő irányításmodellekkel dolgoztak.

Az így létrehozott irányítási modell egyidejűleg tud alkalmazkodni a jármű haladása során folyamatosan változó környezeti hatásokhoz, ugyanakkor folyamatosan garantált minőségi jellemzőket nyújt.

Az elkészült algoritmust a CarSim autószimulációs szoftverrel tesztelték a kutatók, ezen belül a Michigan Waterford Hills versenypálya virtuális modelljén futtatták a programot. Az eddig elérhető nominális eljárásokkal összevetve az új modellezési eljárás alapján készült változat egy, az eddiginél jobban manőverező önvezető járműmodellt eredményezett. A különbségek elsősorban extrém manőverek, illetve hirtelen kanyarok esetén voltak látványosak.

Ehhez az eljáráshoz nagyon sok adatra van szükség, és a kutatóknak még ezek birtokában is sokat kellett dolgozniuk ahhoz, hogy az adott feladatnak megfeleljen az algoritmus. Az eredmények ugyanakkor azt mutatják, hogy az új módszerrel a nominális eljárásoknál hatékonyabb és nagyobb teljesítményű önvezetési modell jöhet létre – foglalják össze az eredményeket a kutatók.

A SZTAKI kutatói a közelmúltban publikálták eredményeiket az Energies című szakfolyóiratban.
https://eprints.sztaki.hu/10063/

https://itcafe.hu/hir/sztaki_onvezeto_modell.html

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Közösségi platformot indított a Tesla | 2021-03-09

Leállította a fórumokat a Tesla, az Engage platformon keresztül, a felhasználók segítségével szeretné elérni az egyes céljait.

A Tesla egy új oldalt, közösségi platformot hozott létre a rajongóinak. Ennek a neve Tesla Engage,
https://engage.tesla.com/
a célja pedig az, hogy a rajongókon keresztül érhesse el az egyes céljait a Tesla.

A Tesla hivatalosan úgy fogalmaz, hogy egy digitális otthont hoztak létre minden munkájuknak, a Tesla-közösség tagjai pedig könnyebben tudhatják meg, mi a fontos a vállalat számára. Ezen felül segíthetik a Teslát céljai elérése érdekében.

Az egyik kezdeményezés kapcsán arra hívja fel a figyelmet a cég, hogy adakozzanak az emberek jótékony célokra a texasi katasztrófahelyzet kapcsán. Ez egyébként fontos helyszín a Tesla számára, itt épül majd az egyik Gigafactory, illetve számos SpaceX létesítmény otthona is Texas.

A Tesla politikai ügyekben is kampányol, arra is buzdítja például az embereket, hogy álljanak ki Nebraskában az LB 633 mellett. Ennek hála a Tesla közvetlenül értékesíthetné az autókat az embereknek.

Március 15-től a Tesla fórumok már csak olvashatóak lesznek, ez a rajongók körében nagy felháborodást okozott. Az Engage platformra pedig csak a Tesla tehet ki új bejegyzéseket. Az ügyfelek azért hozhatnak létre profilt, hozzászólhatnak, és a válaszaikért lájkokat kaphatnak, követhetnek más embereket.

https://itcafe.hu/hir/tesla_engage_kozossegi_platform.html

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Tesla-gyárakba lehetett benézni egy biztonsági cég hibája miatt | 2021-03-11

Meghackelték a Verkada rendszereit, emiatt több mint 150 ezer megfigyelőkamera élő feedjéhez fértek hozzá a hackerek; akik arra figyelmeztetnek, intő példa ez a jelen kor megfigyeléseire.

A Bloomberg jelentése szerint hackerek törték fel a Verkada rendszereit – a vállalat üzleti videomegfigyeléssel foglalkozik.

A támadás révén több mint 150 ezer megfigyelőkamera élő feedjéhez tudtak hozzáférni a hackerek. A hírek szerint több száz olyan kamera képét is elérték, amelyek a Tesla egyes gyáraiban és üzemeiben találhatóak, de a Cloudfare biztonsági kameráit is elérték.

A Verkada letiltotta az összes belső rendszergazdai fiókot a jogosulatlan hozzáférések megakadályozása érdekében, a biztonsági csapatait pedig nyomozásba kezdtek az ügy kapcsán, miután értesítették a hatóságokat.

A hackerek elmondták, hogy már elvesztették a hozzáférésüket, de egy szuperadmin-fiókkal tudtak belépni, aminek az adatait egyszerűen az interneten találták meg. A beépített kamerás funkciókkal aztán roothozzáférést és távoli irányítást szereztek. Az ügy kapcsán előkerült a Motherboard korábbi jelentése is, amely szerint a Verkada dolgozói mások zaklatására használták a megfigyelőkamerákat, valamint kolléganőkről készítettek fotókat. A hackerek most közölték, 24 ezer szervezet használhatja a Verkada kameráit.

A Verkada úgy hirdeti a megoldásait, hogy képes biztonságos távoli hozzáférést biztosítani a feedekhez, emellett videoelemzést is használ arcfelismeréssel, emberek azonosításával és követésével, járműkövetéssel.

A hackerek felhívták a Bloomberg figyelmét, hogy ez az eset is bizonyítja, milyen elképesztő módon figyelik meg az embereket világszerte, és mennyire nem érdekel senkit, hogy mennyire biztonságosak a megfigyelést végző platformok. A támadók szerint egy céget sem érdekel más, csak a nyereség.

https://itcafe.hu/hir/verkada_hack_megfigyeles_botrany_tesla.html

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Elon Musk úgy nevezi magát, hogy Technoking, beszállt az NFT-piacra is | 2021-03-17

Meghökkentő húzások sorozatával állt elő a Tesla ügyvezetője, több kritikus szerint a figyelmet szerette volna elterelni egyes ügyekről Elon Musk.

A Tesla legutóbbi, amerikai tőzsdefelügyeletnek benyújtott hatósági dokumentumában meghökkentő módon a Tesla úgy hivatkozik Elon Muskra, mint „Technoking” technokirály, Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgatóra pedig „Master of Coin” érmemesterként.

A Tesla nem magyarázta meg ezeket az igen rendhagyó pozíciókat és elnevezéseket, ugyanakkor eredeti tisztségüket is megőrzik az illetők az új címmel párhuzamosan. Ennek ellenére azonban sokan úgy gondolták, túl sok Trónok harca sorozatot nézett Elon Musk, és el is kezdték kritizálni az „Elon, az első” névvel.

Musk nemrég veszítette el a világ leggazdagabbja címét, miután februárban jelentős mértékben megzuhant a Tesla tőzsdei árfolyama, és így Musk vagyona is. Egyesek szerint Musk az önbizalmát akarta növelni ezzel a húzással, esetleg elterelni a figyelmet a tőzsdei bukdácsolásról és azokról a jelentésekről, amelyek a koronavírusos Tesla-dolgozókról szólnak.

Musk is beszáll az NFT-őrületbe

Azért, hogy kellően nagy figyelmet kapjon, Musk a Twitteren megosztott egy elektronikus zenei klipet is, mint NFT-t. A blockchain-alapú új őrületbe így már ő is beszállt, az NFT-kről szóló kis dalt NFT-ként értékesíti. Az NFT-őrületről korábban többször is beszámoltunk, és bár a legtöbb szakértő hatalmas lufinak tartja, elképesztő mennyiségű pénz ömlik az NFT-piacba és az azt kiszolgáló platformokba. Igaz, hogy ezek a tartalmak bárki által elérhetőek az interneten, a művészek szerint nem számítanak művészetnek, ráadásul vásárlás után el is tűnhetnek, de rajongók és befektetők is tapossák egymást, hogy hozzájussanak a trendi NFT-khez, vagyonokért. Elon Musk barátnője, Grimes például több mint 6 millió dollárért adott el néhány animációt, de Beeple alkotása 69 millió dollárért talált gazdára.

Musk NFT-jére egyébként pont Beeple tett egy ajánlatot: 69 millió dollárt kínált érte, de Musknak ez nem tetszett, inkább dogecoint akar.

Később úgy döntött, hogy az NFT eladását bejelentő tweetjét is eladja NFT-ként. Ez már-már sokkolta az embereket, végül azonban egy 1,12 millió dolláros ajánlatot kapott a tweetre Sina Estavitól, aki a Bridge Oracle igazgatója.

Musk ezt a bő 1 millió dolláros ajánlatot visszautasította a tweetjéért. Végül pedig valamiért meggondolta magát, és talán mégsem adja el ezt a tweetet.

Komoly gondokról akarhatta elterelni a figyelmet

A CNBC szerint Musk igen szokatlan húzásainak hátterében az állhat, hogy el akarta terelni a rajongók és a média figyelmét arról, hogy milyen személyi változások történnek a Tesla vezetésében, továbbá, hogy szövetségi vizsgálatot indítottak Amerikában a gyártó ellen, egy Detroitban bekövetkezett, nagyon súlyos Tesla-baleset miatt. Beperelte továbbá a Teslát a saját befektetője, amiért az megszegte az amerikai tőzsdefelügyelettel kötött megállapodást: a vád szerint Elon Musk sorozatos és felelőtlen Twitter-használata hatalmas károkat és büntetéseket eredményezhet a cég és a befektetők számára, ráadásul 2019. áprilisa óta minden esetben ügyvédnek kellene jóváhagynia Musk tweetjeit, ha azok fontos eseményekhez vagy pénzügyi témákhoz kapcsolódnak.

Ezzel párhuzamosan az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség nagyon súlyos kritikát fogalmazott meg a Teslával szemben, és az önvezetőnek, valamint vezetéssegítőnek nevezett rendszerek mielőbbi nagyon szigorú szabályozását sürgeti. A hatóság szerint a gyártók, és főleg a Tesla teljes önvezetőnek hirdeti a rendszerét, szabadon tesztelhet bármit, miközben alig van jelentési kötelezettsége, nem felügyelik, a rendszereik pedig a közelében sem járnak az önvezető fokozatnak, az elnevezés pedig nagyon megtévesztő a fogyasztók számára, akikben hamis biztonságérzetet kelt a szolgáltatás.

Többen aggódnak a Tesla hosszú távú sikerei miatt is, azok után, hogy a Volkswagen közölte: 35 milliárd eurót fektet elektromos autókba, saját akkumulátorgyár-hálózatot épít ki, 2025-re több mint 2 millió elektromos autót ad el, 5 éven belül felvesz 6500 informatikust, és Európa második legnagyobb szoftvercége lesz. Több befektető és elemző arról beszél, hogy a Volkswagen ellophatja a rivaldafényt a Teslától.

https://itcafe.hu/hir/elon_musk_technoking_nft_figyelemeltereles.html

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Elon Musk szerint a jövőre érkező Tesla Roadster képes lesz lebegni a föld felett | 2021. 02. 12.

A Tesla tulajdonosa néhány éve már belebegtette, hogy a SpaceX-től kölcsönvett technológiával egy különleges hajtóművel szerelné fel a jövőre érkező sportkocsit, de úgy tűnik, azóta jelentősen továbbgondolta az ötletet.

Musk Joe Rogan podcastjében vendégeskedett, ahol néhány egészen meredek ötletet is megosztott az új autóról, egész pontosan azt, hogy a Tesla Roadstert olyan hajtóművel szerelné fel, amelynek köszönhetően a kocsi képes lesz a föld felett lebegni. "Azt akarom, hogy lebegjen, és próbálom kitalálni, hogy lehetne megvalósítani ezt a dolgot anélkül, hogy - tudod - megölne embereket" - mondta Musk, aki szerint elméletben megoldható lenne, hogy az autó csak egy méterrel a föld felett lebegjen, így ha lezuhanna, csak a felfüggesztés menne tönkre. Szerinte az ideális magasság nagyjából hat láb, vagyis 1,8 méter lehetne, egy ilyen magassági korlátozással pedig eléggé biztonságos lenne a dolog ahhoz, hogy megvalósítsák.

Musk a műsorban arról is elmélkedett, hogyan lehetne mindezt a gyakorlatba is átültetni. Szerinte meg lehetne oldani, hogy a hajtóművet a rendszámtábla mögé szereljék be, ami lenyílva három tonnás tolóerőt biztosítana a kocsinak. Az nem újdonság, hogy Musk az új Tesla Roadsterben szívesen látná viszont a SpaceX technológiáját, hiszen a Tesla és a SpaceX vezérigazgatója már 2018-ban arról beszélt, hogy az autóban egy olyan hajtóművet szeretne használni, ami sűrített levegővel járulna hozzá az autó gyorsulásához és akár a kanyarodáshoz is. Ehhez az autót egy úgynevezett nyomástartó edénnyel (COPV) szerelnék fel, amit arra fejlesztettek ki, hogy nagy mennyiségű sűrített levegőt tudjanak benne tárolni relatíve kis helyen. A SpaceX a rakétáinál ezt arra használja, hogy fenntartsa az üzemanyagtartályban uralkodó nyomást azáltal, hogy az elhasznált üzemanyag helyét héliummal töltik fel. A The Verge korábbi cikke szerint
https://www.theverge.com/2018/6/16/17459224/tesla-roadster-elon-musk-spacex-falcon-copv
a technológiát gépjárművekben is használják, többek között az üzemanyagcellás autókban valamint buszokban és kamionokban. Musk arra nem tért ki, hogy a Roadster lebegtetését milyen technológiával oldanák meg.

A Teslának mostanában nem ez az első meredekebb húzása, nemrég például az új Model s és Model X rendhagyó, szögletes kormányművével sikerült elég nagy vitákat kavarniuk.
https://raketa.hu/tesla-model-s-kormany
Rogan a műsorban arról is kérdezte Muskot, aki arra a kérdésre, hogy szerinte ez így legális-e, annyit válaszolt, hogy "a Forma-1-ben is ilyen kormányokat használnak". Arra a felvetésre, hogy a Forma-1-es autók nem az autópályán száguldoznak, Musk azt mondta, hogy a Tesla Autopilot funkciója már annyira jó, hogy a sofőröknek az út nagy részében nem is kell vezetniük, és ő például a térdén szereti pihentetni a kezeit. Jó kérdés, vajon mit fog szólni Musk új terveihez az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, hiszen ha a szögletes kormány át is megy az NHTSA-n, egy lebegő autóhoz vagy a lehajtható rendszámtáblához minden bizonnyal nekik is lenne egy-két szavuk.

https://interestingengineering.com/elon-musk-wants-new-tesla-roadster-to-hover
https://www.theverge.com/2021/2/11/22278792/elon-musk-joe-rogan-tesla-roadster-spacex-hover-thrusters
https://raketa.hu/elon-musk-szerint-a-jovore-erkezo-tesla-roadster-kepes-lesz-lebegni-a-fold-felett

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Fenntartható mobilitás: megmentenek az elektromos autók?
Zöld Egyenlőség • Jul 24, 2020

Egyéni ökológiai lábnyomunk legnagyobb része három területen adódik össze: az étkezés, a háztartási energiafelhasználás és az egyéni mobilitás. Ugyanakkor éppen a közlekedés területén tűnik úgy – talán egy kicsit álnyugalomba ringatva magunkat – hogy a technológiával létrejöhetnek olyan megoldások, ahol az életmódunk megváltoztatása nélkül tudjuk a fenntarthatóságot elérni. Tényleg megmentenek majd bennünket az elektromos autók és rollerek? Erről beszélget Köves Alexandra Lukács Andrással, a Levegő Munkacsoport elnökével. A fenntarthatósággal kapcsolatos technológiai optimizmusunk a közlekedés területén azt sugallja nekünk, hogy a fenntarthatóság elérhető közelségben van. A technológiai fejlődés létrehozza az elektromos autókat; új közlekedési eszközöket; és szintén a technológiai megoldások azok, amik lehetővé teszik, hogy a mobilitásunk eszközeit ne feltétlenül tulajdonoljuk, hanem megosszuk egymással. Ugyanakkor rendszerszintű változások nélkül aligha lehet elképzelni a mobilitással járó ökológiai lábnyomunk csökkenését. Ez viszont számos életterületen változásokat generálhat úgy, hogy az emberiség nagy része egyéni szabadságának szimbólumaként éli meg az utazást akár helyben, akár hosszabb távokon. Ebben az adásban Köves Alexandra arról beszélget, hogy milyen egyéni és kollektív változásoknak kell bekövetkezni a közlekedésben, a várostervezésben, a turizmusban és az életmódban ahhoz, hogy a fenntarthatóság elérendő közelségbe kerüljön.

https://anchor.fm/zold-egyenloseg/episodes/Fenntarthat-mobilits-megmentenek-az-elektromos-autk-eh66lk

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Kerékpárút épül Tokaj területén | 2021.06.12. ...

M Imre írta 2 órája a(z) Palackra magyar, valamit visz a víz: a Tiszán az utóbbi években rendszeressé vált az áradásokat kísérő PET palack árhullám videóhoz:

Tizenegy csapat startol hétvégén a II. Tisza-tavi PET ...

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 14 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A vizsgálat jelen állása szerint a közvetlenül a baleset után ...

M Imre írta 19 órája a(z) Bemutatták, mit szorítana ki Budapestről a Fudan egyetem blogbejegyzéshez:

Orbán délelőtt népszavazást ígért a Fudanról, délután a ...

M Imre írta 19 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A Media1 információi szerint véget ért a Ziegler Gábor és ...

M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Ha még nem tettétek meg, szavazzatok a https://otlet....

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Hazánk első hidrogénkútját a Linde Gáz Magyarország Zrt. ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Motoros közlekedésbiztonsági nap június 25-én...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Közlekedik a család Ezúton szeretnénk tájékoztatni...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu