Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2950 db
  • Videók - 1219 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2950 db
  • Videók - 1219 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2950 db
  • Videók - 1219 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 632 fő
  • Képek - 2950 db
  • Videók - 1219 db
  • Blogbejegyzések - 966 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 732 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 napja

2020. október. 18.
1,2 millió kilométernél jár ez a Tesla, de nem akar leállni

Ennek az autónak az életútját még Elon Musk is nyomon követi.

Hansjör Gemmingen már ismert az autós világban, mert eddig is az övé volt a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült legtöbbet futott elektromos autó.
https://hvg.hu/cegauto/20190716_uj_rekord_900_ezer_kilometert_mentek_egy_teslaval

A férfinak egy Tesla Model S P85+ autója van és elég rendesen használja is, amelynek nyomán már tavaly novemberben elérte az 1 000 000 kilométeres távot vele. De esze ágában sincs váltani és a napokban már az 1,2 millió kilométeres mérföldkövön is túl van a villanyautóval. Mindezt alig 6 év alatt.

2014-ben vette a piros Tesla Model S-t nem is újonnan, addigra a Tesla már körülbelül 30 000 kilométert megtett az előző tulajdonosával.

Bár az autó összességében valóban elképesztő mennyiségű kilométert tett meg, de korántsem érintetlen. Még az egymillió kilométeres határ átlépése előtt utoljára 880 ezer kilométernél cseréltek benne motorokat, és az akkupakkot is cserélték már többször, amelyre azt írta, legutóbb 290 ezer kilométer megtétele után kellett a cserét elvégezni.

Gemmingen természetese sűrűn posztolgat autójáról és amikor kirakta a képet az 1199 413 kilométeres óraállással még Elon Musk is gratulált hozzá.

Trank you, tomorrow I will have 1.200.000 km https://t.co/Rc2d0GUJlL pic.twitter.com/uodwQhvsmq
— Hansjörg von Gemmingen - Hornberg (@gem8mingen) October 14, 2020

A kocsit nyilván nincs most szándékában eladni, amíg a következő cél az 1 millió mérföld – 1,6 millió kilométer – meg nem lesz. Egyébként a férfinak van egy Tesla Roadstere is - a kaliforniai gyártó első autója - ,amelyben 633 599 kilométer van állítása szerint. A kérdés már csak az, mikor nem autózik éppen Gemmingen?

https://hvg.hu/cegauto/20201018_Ez_a_Tesla_mar_12_millio_kilometert_ment

Válasz

M Imre üzente 4 napja

Hogyan birkózik meg a Tesla Autopilotja az esővel

-- nappal,

https://www.youtube.com/watch?v=goJgop3xKrY

-- és este?

https://www.youtube.com/watch?v=a1GjcBSurv8

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Ezért adja kedvező áron a napenergiát a Tesla | 2020. október 4.

Elon Muskék az amerikai piac áraihoz képest olcsón telepítik a napelemeket: míg az országos átlag 2,19 dollár/watt, addig a Teslánál ez a szám 1,49 dollár/watt. A kedvező árak hátterében egyszerű okok állnak.

A Tesla rendkívül népszerű, marketingre így viszonylag kevés pénzt kell költeniük, Elon Musk pedig tweetjei révén egymagában képes fellendíteni a termékeik iránti érdeklődést. Ez azt jelenti, hogy a Tesla rengeteg pénzt spórolhat meg, amelyet így más területeken hasznosíthat.

A cég a napenergia esetében wattonként 75 centet (kb. 233 forintot) költ a berendezésre, 50 centet (nagyjából 155 forintot) a telepítésre, további 76 centet (mintegy 236 forintot) pedig egyéb költségekre. Minderre még rárakódnak üzemeltetési, javítási, ügyfélszolgálati és egyéb kiadások, a Tesla azonban így is igen alacsony áron képes napenergiához jutni, illetve azt biztosítani.

-- „A többi napenergiával foglalkozó vállalat rengeteget költ salesesekre, reklámra és komplex pénzügyi eszközre. Mi nem”

– magyarázta Elon Musk.

Fontos azt is hozzátenni, hogy a Tesla nemcsak napelemekkel foglalkozik, bevételeinek jelentős része a villanyautók forgalmazásából származik.

https://www.elobolygonk.hu/Klimahirek/Energia/2020_10_04/ezert_adja_kedvezo_aron_a_napenergiat_a_tesla

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Változhat a vészvillogó, egy Tesla Model 3-mal szemléltetik a terveket | 2020-10-06

Általánosságban elmondható, hogy a közúti járműközlekedés veszélyességét illetően a legbiztonságosabb úttípusok az autópályák és az egyéb gyorsforgalmi autóutak, hiszen ezeken az útszakaszokon térben (és esetenként szintben is) elválik egymástól a két ellentétes haladási irány, több sáv áll a közlekedésben résztvevők rendelkezésére, nincsenek szintbeli kereszteződések, átjárók és leállósáv is található az esetleges kihúzódásokhoz. Ez az utolsó ismérve az utaknak azonban pont annyira jelenthet veszélyforrást, mint amennyire hasznos tud lenni egy-egy szűkebb szituációban. Az átlagsebesség jóval nagyobb, hiszen itt a legmagasabb a megengedett haladási sebesség, így bármiféle minimális hiba, lankadó figyelem, vagy elkalandozás végzetes eseményekhez vezethet.

Térjünk vissza a leállósávra! Magyarországon 1500 km gyorsforgalmi autóút található, mely kilométerekhez ugyanennyi leállósáv is tartozik. Mindenki el tudja képzelni (többek pedig biztosan voltak is már hasonló szituációban), hogy a leállósávban ácsorogva, lerobbant autónkat bütykölve mennyire ki vagyunk téve a mellettünk hatalmas sebességgel haladó járművek keltette veszélynek. Ha azonban mindenképpen meg kell állnunk, lehúzódva vészvillogót kapcsolunk, innentől pedig – meggyőződve teljes biztonságunkról – nekiállunk bosszúsan összevissza flangálni autónk körül, ugye? Mondhatják sokan, hogy ilyen elektromos autóval már pedig nem történik, ami többségében így is van, de gondoljunk csak a legfrissebb hírekre, például a Polestar 2 rejtélyes problémájára.

A vészvillogó múltja egészen 70 évre nyúlik vissza, 1951-ben pedig még teljesen más volt a közlekedés ritmusa és sebessége. Akkor – a kor igényeihez tökéletesen igazodva – úgy dolgozták ki a sárga villogók rendszerét, hogy egy 1 Hz-es villanási frekvenciára, másodpercenként 1 felvillanó jelre állították be az autók veszélyjelző programját. Az Emergency Safety System amerikai közlekedésbiztonsági cég azonban felismerte, hogy ez a több tízéves hagyomány a mai közlekedési szokásoknak, a járművek számának és a vezetési stílus megváltozásának már nem felel meg, a leállósávban történő, sokszor halálos balesetek jelentős része azonban az általuk javasolt korrekciókkal kiküszöbölhető lenne.

Stephen Powers, az ESS társalapítója a következőt javasolja: a villanási sebességet fel kell gyorsítani másodpercenként 4 villanásra, 4Hz-re. Ezzel a közlekedés résztvevői jóval nagyobb valószínűséggel kapnak el egy olyan időpillanatot, amikor a leállósávban álló autó lámpája felvillan, illetve korábban veszik észre az akadályt a gyakori villanások miatt.

A különbséget a jelenlegi és a tervezett szabvány között egy Tesla Model 3 elektromos autóval szemléltette a vállalat, melyet az alábbi videóban meg is lehet tekinteni:

https://www.youtube.com/watch?v=PIfMh8eLhk4

Jól mutatja az ötlet relevanciáját, hogy az amerikai Autópálya Közlekedésrendészeti Igazgatóság is felfigyelt az új megoldásra, sőt, a jelek szerint Amerikában már akár az év végére be is vezethetik a változtatásokat.

https://e-cars.hu/2020/10/06/valtozhat-a-veszvillogo-egy-tesla-model-3-mal-szemleltetik-a-terveket/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

A Tesla önvezet a legjobban, mégsem lett az első | 2020.10.02.

Most mutatkozik be az EuroNCAP vezetéstámogató rendszereket értékelő osztályzata, amelyet ezentúl minden, ilyen megoldást tartalmazó autó megkap egy szabványos teszt elvégzése után.

Az ötfokozatú rendszerben a 100 pontot el nem érő autók a nem ajánlott értékelést kapják, 120 pontig a belépő szint (entry), 140 pontig a közepes (moderate), 160 pontig a jó (good), 160 pont felett pedig a nagyon jó (very good) értékelést osztják ki. Az első tesztben tíz autó vett részt, amelyek három részpontszám alapján kapták meg a végleges osztályzatukat: a vezetési segítség, a sofőrrel való együttműködés és a biztonság kategóriájában.

Az eredményben az az érdekes, hogy bár a Tesla Model 3 Autopilot rendszere az első és az utolsó kategóriában egyértelműen az első lett, a sofőrrel való együttműködésre olyan alacsony pontszámot kapott, hogy a végeredmény csak a hatodik helyre volt elég a tíz vizsgált autó közt.

Ez a fura eredmény annak köszönhető, hogy az EuroNCAP vezetéstámogató, és nem önvezető rendszerként értékelte az Autopilotot is, amit pedig eredetileg önálló működésre terveztek. Ez a teszteken úgy jött ki, hogy míg a többi gyártó rendszerétől viszonylag egyszerűen át lehetett venni az irányítást, és ez nem szakította meg a működést, a Tesla esetében az erre tett kísérlet valóságos birkózással járt, és egyben a rendszer teljes lekapcsolását eredményezte. A tesztet végző Thatcham Research szerint ezzel a Tesla tulajdonképpen úgy viselkedik, mintha igyekezne eltántorítani a sofőrt attól, hogy szükség esetén beavatkozzon.

Ezt, illetve a másutt is sokat kritizált Autopilot nevet – amely szintén arra utal, hogy a Tesla célja eredetileg teljes értékű önvezetési képesség elérése volt – értékelték 36 ponttal az együttműködés kategóriában, a többi vizsgált jármű 69 és 85 közti pontszámával szemben.

Az első teszt győztese így a Mercedes GLE lett, a 3-as BMW és az Audi Q8 előtt, és csak ez a három modell kapta meg a nagyon jó értékelést. Ez azonban csak a kezdet: a tervek szerint a továbbiakban minden, vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt autót igyekeznek elhelyezni ugyanebben az értékelési sorrendben, így a tíztagú táblázat hamarosan a sokszorosára hízik majd.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2020/10/02/a_tesla_onvezet_a_legjobban_megsem_lett_az_elso/

-----

Az eredeti összehasonlítás (https://euroncap.blob.core.windows.net/media/58765/euro-ncap-assisted-driving-2020-tesla-model-3-datasheet.pdf) nem erre hivatkozik, hanem a "Driving Collaboration"-re kapott 0 pontot (https://euroncap.blob.core.windows.net/media/58765/euro-ncap-assisted-driving-2020-tesla-model-3-datasheet.pdf), hogy ha a Teslánál ha átveszed az irányítást (pl. hogy kikerülj egy akadályt), akkor teljesen lekapcsol a rendszer, míg pl. a BMW-nél ha belepiszkálsz (kikerülöd az akadályt és visszatérsz a sávodba), attól még továbbra is működik és bekapcsolva marad (https://euroncap.blob.core.windows.net/media/58776/euro-ncap-assisted-driving-2020-bmw-3-series-datasheet.pdf).
Az másik kérdés, hogy mennyire gáz egy ilyen viselkedésbeli különbség miatt lehúzni a teljes vezetéstámogató rendszert...

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Musk szerint Bill Gatesnek fogalma sincs a dolgokról
2020-09-150

Micsoda kis adok-kapok kezd itt kialakulni, de reméljük mindez konstruktív-jellegű lesz a téma egészét tekintve. Elon Musk véleménye szerint ugyanis Bill Gates nem igazán van képben az akkumulátorral hajtott járművekkel kapcsolatban.

De miről is van szó? Még augusztus végén tett közzé Bill Gates egy elmélkedő blogposztot a saját blogjában, a GatesNotes oldalon. Ebben egy érdekes levezetést írt le arról, hogy szerinte miért nem fog tudni működni a szállítmányozás elektromossá válása olyan területeken, mint például a kamionnal történő árumozgatás.

„A probléma az, hogy az akkumulátorok nagyok és nehezek. Minél nagyobb súlyt próbálsz mozgatni, annál több elemre van szükséged a jármű áramellátásához. De minél több akkumulátort használsz, az annál nagyobb tömegű lesz – és annál több energiára lesz szükséged. Az akkumulátor-technológia nagy áttörései ellenére az elektromos járművek valószínűleg soha nem jelentenek majd praktikus megoldást olyan dolgokra, mint a 18 kerekes kamionok, teherhajók és utasszállító repülőgépek. Az elektromos mobilitás akkor működik, amikor rövid távolságokat kell megtenni, viszont teljesen más megoldásra van szükségünk nehéz, távolsági járművek elektromos üzemeltetéséhez.”

A gondolatmenete már csak azért is érdekes, mert Gates a bevételei jelentős részét adományozza kutatások megtámogatására, például befektetésinek egyik fő célpontja a a QuantumScape, ahol rendkívül ígéretes kutatások folynak a szilárdtest akkumulátorok területén. A vezérigazgató Jagdeep Singh szerint már működő technológiájuk van, csupán a tömegtermelésre való felkészülés, ami hátravan. Ezek fényében Gatesnek rálátása kell, hogy legyen az akkumulátorok fejlettségének aktuális állapotára.

Az érdekesség viszont most jön, ugyanis Elon Musk nem hagyta szó nélkül az elmélkedést és tekintve, hogy szeptember 22-én kerül megrendezésre a Tesla Battery Day (ha csak el nem halasztják ismét), ahol várhatóan komoly súlyú bejelentések várhatók a Tesla akkumulátorainak fejlesztéseiről. A Tesla akkumulátor-kutató partnere, Jeff Dahn és csapata a Dalhousie Egyetemen végzett teszteket az új cellán, és lenyűgöző eredményeket kaptak. A megoldással több, mint egymillió kilométeres élettartamot tudnak biztosítani az e-autóknak. A csapat a Tesla felkérésére dolgozik az akkumulátorcellák energiasűrűségének és élettartamának javításán, a költségek csökkentése mellett.

A Twitteren egy felhasználó megkérdezte Elon Muskot, mi a véleménye Gates kijelentéséről, a válasz pedig szokásosan rövid, de hatásos volt: „Nincs képben”

-- He has no clue
— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2020

Kíváncsian várjuk, mi lesz szeptember 22-én!

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

2020. 08. 27
Elon Musk bemutatja a Neuralinket

Korunk legizgalmasabb és egyben legijesztőbb technológiai fejlesztése újabb mérföldkőhöz érkezett

Elon Musk különleges bemutatóra készül

A cyberpunk mint jövőkép már sokkal inkább a jelenünk része, mint azt gondolhatnánk, és mégha közhelynek is hangzik, Elon Musk tesz róla, hogy erről nap mint nap meggyőződhessünk. A Neuralink névre keresztelt fejlesztés ugyanis konkrétan a számítógéppel közvetlen összeköttetésben élő ember álomképe, melynek megvalósulása valóban a küszöbön áll. A különc tudós ugyanis napokon belül a közönség elé tárja az eszköz új változatát, mely állítólag hatalmas előrelépést mutat legutóbbi állapotához képest.

Legutóbb februárban hallhattunk róla, ekkor Musk egy Tweet formájában már előre vetítette a következő nagy ugrást, és a tőle megszokott elánnal jegyezte meg, hogy várjuk csak ki, mit tud a kütyü a tavalyi verzióhoz képest, mert bizony egészen lenyűgöző lesz. Múlt évben egy mesterséges neuron szál leleplezésével vált nyilvánossá a projekt, az emberi hajszál vastagságának töredékével bíró eszköz célja pedig nem kevesebb, mint, hogy agyunk közvetlen összeköttetésbe kerülhessen egy számítógéppel, Musk tervei szerint pedig leginkább a mesterséges intelligenciákkal. Természetesen a megdöbbentő bejelentés vegyes fogadtatást kapott, ugyanakkor nehéz lenne elvitatni az technológia egyértelmű orvosi hasznát, hiszen elsősorban azzal reklámozzák, hogy ezáltal képesek lehetünk megoldani számos agyi eredetű betegséget, vagy kiiktatni különböző rendellenességeket, gondoljunk csak a bénulással vagy végtagvesztéssel küzdőkre, vagy akár a vakokra, akik videójelekkel újra vizuális képet kaphatnának környezetükről. Maga a terv persze jóval távolabbra mutat ennél, hiszen egy olyan vevőegységről van szó, mellyel vezeték nélkül, konkrétan bluetooth segítségével hozhatunk létre kapcsolatot agyunk, és mondjuk egy tetszőleges okoseszköz között, és amint a számítógéppel létrejött az összeköttetés, azt „egyszerűen” gondolatainkkal irányíthatnánk.

Az egység implementálásához nem elkerülhető, hogy egy automata robot az agyunkba fúrjon, persze nem kell hentesmunkára asszociálnunk, sokkal inkább egy szuperfejlett tech-vállalat kifinomult mikrosebészeti beavatkozására. Ettől persze a dolog nem lesz kevésbé abszurd, vagy akár horrorisztikus, főleg, hogy a patkányokon végzett korai kísérletekben a szerencsétlen kísérleti állatok koponyájára USB kivezetés került. A kissé lelombozó módszer azóta persze sokat finomodott, és jelenlegi információink szerint a műtéthez elvileg négy, egyenként 8 milliméter átmérőjű lyukat kell fúrni az agyba, mely helyet biztosít a 0.06 milliméteres, vagyis 60 mikrométeres neuronszálaknak, melyből akár háromezernél is több dolgozhat egyszerre. Ezzel a rengeteg megoldásra váró egészségügyi kihívás mellett valóban beköszönhetne a rettegett "ember utáni ember" víziója, ahol már a leghétköznapibb tevékenységekhez is testünkbe épített kütyüket hívunk segítségül, és ha csak nem lesz beépítve valamiféle megkerülhetetlen etikai és egészségügyi megfontolásból meghozott korlátozás, sokan saját elméjükbe vetített virtuális valóságba temetkezhetnek, úgy, ahogy kezünkben hordozott telefonokkal sosem lehetne lehetséges.

A spekulációkkal persze érdemes várni, legalábbis péntekig mindenképpen, ugyanis helyi idő szerint éjfélkor Elon Musk megkezdi nyilvánosan közvetített bemutatóját.

https://www.pcx.hu/elon-musk-hamarosan-bemutatja-hogy-hol-tart-a-neuralink-fejlesztese

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Whole Mars Catalog
@WholeMarsBlog
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1297066537891713025?s=09
aug. 22.
Tesla Battery Swap launches in China @elonmusk

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Elon Musk
@elonmusk

New Tesla feature coming that enables your car to play snake jazz or Polynesian elevator music through its outside speakers wherever you go
de. 10:17 · 2020. aug. 20.

https://twitter.com/elonmusk/status/1296360799498391552?s=09

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Eszement, amit idén Elon Musk csinál – Már a világ negyedik leggazdagabb embere

Jeff Bezos után idén Elon Musk vagyona nőtt a legnagyobb mértékben a dollármilliárdosok körében, a Tesla szárnyalásával immár övé a világ negyedik leggazdagabb emberének címe.

A Bloomberg beszámolója szerint idén eddig 57,2 milliárd dollárt gyűjtött Elon Musk, csak tegnap közel 8 milliárddal nőtt a vagyona azzal, hogy a Tesla árfolyama 11%-ot emelkedett. Közel 85 milliárd dolláros vagyonával megelőzte Bernard Arnault-t a dollármilliárdosok listáján, amin mostantól Musk a negyedik leggazdagabb.

Ha így megy tovább a vagyongyarapítás Musknak, beérheti Mark Zuckerberget is, aki mindössze 15 milliárddal van előtte a harmadik helyen. Musk egyre duzzadó pénztárcáját egyértelműen a Tesla idei teljesítményének köszönheti, az autógyártó részvényei idén eddig 339%-ot emelkedtek, részben arra a hírre, hogy bekerülhet az S&P 500 index vállalatai közé. A Tesla mellett Musk másik cége, a SpaceX is jól teljesít, ha sikerült az újabb, 2 milliárd dolláros finanszírozási kört lezárni, akkor a cég értéke 46 milliárdra kúszhat.

https://www.portfolio.hu/befektetes/20200818/eszement-amit-iden-elon-musk-csinal-mar-a-vilag-negyedik-leggazdagabb-embere-445350

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 14 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Október 20. Mozdonyvezetők Gyásznapja A...

M Imre írta 15 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A déli metró szakasz egyik állomása teljesen ...

M Imre írta 1 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

2020. október. 18. 1,2 millió kilométernél jár ez a Tesla, de ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Kevéssé ismert, hogy számos magánutca fut Budapesten, ...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

A héten átadják az M3-as metróvonal felújított állomásait...

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Nem változtat a sorrenden a kormány: csak a ráckevei és a ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

ELMARAD! XI. Temofeszt - Nemzetközi Technikai ...

M Imre írta 3 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Egyelőre csak kísérleti berendezéseket sikerült ...

M Imre írta 3 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Tobarék matematikai úton jutottak arra a...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu