Közlekedés: Teslát mindenkinek - a koncepció

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1767 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1767 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1767 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 638 fő
  • Képek - 3036 db
  • Videók - 1767 db
  • Blogbejegyzések - 989 db
  • Fórumtémák - 29 db
  • Linkek - 778 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Felfedte a Tesla vezetője, hogy a korábban csak titkos mestertervként emlegetett koncepció valójában mit takar, Elon Musk felvázolta, hogyan képzeli el együtt a Tesla és a SolarCity jövőjét. A vállalat nem áll meg az elektromos autóknál, Musk elektromos teherautókat és buszokat akar látni az utakon, valamint az önvezető technológián alapuló elektromos autó megosztó hálózatokat, természetesen szolár energia használatával.

 

http://www.portfolio.hu/vallalatok/itt_van_musk_mesterterve_teslat_mindenkinek.3.235043.html

írja a portfolio.hu - 2016. július 21.

 

-- Így képzeli el a jövőt a Tesla

 

Felvázolta a titkos mestertervet Elon Musk, ami összességében nagy újdonságokat nem tartalmazott a Tesla fontosabb fejlesztési irányait illetően, 2006-ban jórészt megfogalmazta már a cég hosszútávú terveit. Most a korábbi elképzeléseket egészítették ki. A mesterterv 4 pilléren alapul, ezek az alábbiak:

1. Szolár energia

Musk számára minden lehetőség adott, hogy a szolár energiára egy jól összerakott rendszert építsen fel: a Gigafactory, a SolarCity folyamatban lévő felvásárlása, valamint a Tesla elektromos autói. A napelemek és az elektromos autók összeillesztésével a Tesla lényegében megszabadul a külső beszállítóktól, egy kézben tudja tartani a hardvert és a technológiát.

2. Mindenki számára legyen elérhető!

A Tesla sedan és SUV termékei az autópiac egy részét célozzák csak, Musk azonban a teljes piacot akarja. A Tesla kompakt városi terepjárót, pickup-ot, és a tömegpiacra szánt Model 3-at is gyártani fogja. Ezt pedig a nagyobb járművek követik majd, jönnek az elektromos buszok és teherautók. Ez utóbbiaknál a fejlesztések korai szakaszban vannak, bővebb információkat egy év múlva közölhet a vállalat.

3. Minden legyen önvezető!

Musk a Tesla flottáját teljesen önvezetővé kívánja alakítani, olyan gyorsan, ahogy azt a technológia és a szabályozás lehetővé teszi. Itt nem tűztek ki időkorlátot. A legutóbb történt halálos baleset nem tántorította el a Tesla vezetőjét, meggyőződése, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek. A Tesla önvezető technológiai koncepciója a béta tesztből akkor léphet ki, ha bebizonyosodik, hogy tízszer biztonságosabb az amerikai autók átlagánál.

4. Keress pénzt az autóból!

 

Az utolsó nagy pillér a Tesla járműveire épülő sharing economy modell, ami lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy akkor is pénzt keressenek, amikor nem használják autóikat. A legtöbb autót a nap kevesebb, mint 10 százalékában használják csak. Ez a koncepció egy Tesla tulajdonlásának költségeit Musk szerint drámaian lecsökkentheti, mégpedig addig a pontig, hogy gyakorlatilag bárki számára elérhetővé válik egy Tesla birtoklása.

 

-- Mit csinál a részvényárfolyam?

 

Egyelőre túlzottan nem jöttek lázba a befektetők a Tesla bejelentésétől, a részvények mérsékelt, 0,5 százalék körüli emelkedést produkáltak a zárás utáni kereskedésben. Ez a fentebb említettek miatt persze nem is meglepő.

network.hu

 


Négy alapvető szála van annak a mestertervnek, amelyet Elon Musk fedett fel a jövő mobilitásával kapcsolatban, és amelyben komoly szerepet kap mind a Tesla, mind a SolarCity. Előbbi két év alatt megtízszerezné forgalmát, melyben segítségére lehet a modellpaletta bővítése, a napenergia-felhasználás serkentése, az autómegosztás – sok minden szerepel a tervekben, haladjunk sorban.

 

http://autopro.hu/gyartok/Nem-fogta-vissza-magat-Elon-Musk-itt-a-mesterterv/19546/

írja az autopro.hu - 2016.07.22.

 

Egyre inkább a figyelem központjába kerül a szintén tekintélyes Elon Musk-érdekeltségnek számító SolarCity. A napelemgyártó vállalat nem is kis szerepet kapott a most ismertetett tervben, hiszen az elektromos autózás „üzemanyagának” jelentős része a cégvezető elképzelése szerint napenergiából származik majd. A SolarCity termékeivel otthon termelt energiát természetesen a Gigafactoryban előállított akkumulátorokban illene tárolni. A Tesla (vagy inkább a szép lassan köré épülő vállalatcsoport) ezzel saját beszállítójává válhatna, már ami az energetikai kérdéseket illeti.

 

A megtermelt áram felhasználására a Tesla további e-modelleket kínál majd, melyekkel a piaci igények minél nagyobb részét ki tudná elégíteni. Az Automobilwoche szerint például az egyik érkező modell egy pickup lehet. A cég azonban a teherautó- és buszgyártásban is megvetné a lábát, igaz, a vállalat első embere szerint ezek még a fejlesztés korai szakaszában járnak. Bemutatásukra jövőre kerülhet sor, azonban alighanem még ezután is hosszú időbe telne, míg ezek megjelennének az utakon.

 

Ha Tesla, akkor természetesen Autopilot – a vállalatnak továbbra is egyik legfontosabb törekvése, hogy az általa gyártott járművek (így később az teherautók és buszok is) közlekedésében alapvető legyen a vezető nélküli üzemmód. Bár az utóbbi időkben történtek balesetek Teslákkal, Elon Musk szerint a robotpilóták emberi sofőrökhöz képest tízszer biztonságosabb közlekedése hosszú távon meg fogja győzni az embereket.

 

Otthoni energiatermelés - félhetnek a benzinkutak?

 

A terv nem is lehetett volna teljes a divatos megosztási szolgáltatásokra hasonlító ígéret nélkül: mivel a gyártó szerint a saját tulajdonban álló autók rengeteg időt töltenek használaton kívül, a Tesla-gazdák az autó bérbeadásával pénzkereseti lehetőséghez jutnak. Az ötlet marketingnek sem utolsó, mivel ezúton rengeteg ember ismerkedhet meg a gyártó termékeivel.

 

A kérdés már csak az, hogy a mestertervnek mennyi köze lesz a valósághoz: az elképzelés egyes elemeit önmagában tekintve nem igazán kaptunk új információkat, többé-kevésbé mindegyik gondolatról volt már szó korábban. Az egyes szálak összefonódva természetesen egy jól működő, ideális világ képét vázolják fel, ám a korábbi „nagy dobások” megvalósítására visszaemlékezve óvatosságra intenénk. Gondoljunk csak a Model X gyártásával kapcsolatos nehézségekre, vagy arra, hogy a rengeteg előrendelést generáló Model 3 esetén sincs tömeges, kézzelfogható tapasztalat. Lehet, hogy a mostani kiállás célja leginkább az volt, hogy továbbra is lázban tartsa a világsajtót és a részvényeseket?

 

 

 

A több lábon állás sem mindig pozitív tulajdonság – legalábbis erre utal, hogy befektetők egy csoportja nem nézi túl jó szemmel Elon Musk talán leghíresebb vállalata, az elektromos autókat gyártó Tesla, illetve a szintén a sokak által technológiai ikonnak tekintett férfi által alapított SolarCity közeledését.

 

http://autopro.hu/gyartok/Tul-nagyra-nott-Elon-Musk/19322/

írja az autopro.hu - 2016.06.30.

 

A befektetők amiatt aggódnak, hogy a tranzakciót követően túlzottan megnőhet Elon Musk dominanciája a vállalatokban, javaslatuk szerint ezért két független taggal kellene bővíteni a Tesla vezetőségét. Az autonews.com beszámolója szerint a részvényesek azt sem bánnák, ha egyértelműsítenék az alapító elnök-vezérigazgató Elon Musk hatáskörét és feladatait az elektromos autógyártónál.

 

A részvényesek törekvéseiket az érdekvédelem és a vállalat eredményes működésének biztosításával indokolták. A CtW ügyvezető igazgatója, Dieter Waizenegger szerint a Tesla és a SolarCity közeledésének hírére adott heves, negatív tőzsdei reakciók is a vállalatirányítással kapcsolatos kérdőjelekre utaltak. A CtW Investment Group, mely 200 ezer Tesla részvénnyel rendelkezik, a gyártónak címzett levélében ötlépéses javaslatot is felvázolt, melyekkel orvosolni lehetne a „mögöttes irányítási hiányosságokat”. A befektetők azt is kifogásolják, hogy a Tesla vezetői testületében Elon Musk családtagjai is részt vesznek, például Kimbal Musk, aki a cégvezető testvére. A CtW emellett egy külön bizottságot is felállítana, mely a SolarCity irányítását vizsgálná felül. A SolarCity elnöke és legfőbb részvényese szintén Elon Musk.

network.hu


Úgynevezett mestertervvel állt elő a Tesla,

amiből ha minden pont megvalósul, a Tesla letarolhatja a globális autópiacot.

 

 


Elon Musk Mesteri Tervének második felvonása: Tesla újratöltve

 

http://zoldautok.hu/2016/07/21/elon-musk-mesteri-tervenek-masodik-felvonasa-tesla-ujratoltve/

írja a zoldautok.hu - 2016. július 21.

network.hu

 

Elon Musk 10 éve tette közzé a Tesla weboldalán „Titkos Mesteri Tervének” első felvonását. Azóta számos egyéb, napjainkban még „rejtett üzemmódban” tevékenykedő villanyautó startup tervez a Tesla elgondolásával hasonló üzleti modellt alkalmazni.

 

A Tesla ügyvezetője ugyan a vállalat szokásaihoz híven most is késett a publikációval, de az „ami késik, az nem múlik” elvet követve, ma hajnalban publikálta mesteri tervének második felvonását. A bejegyzés első felében a vállalat indulásáról, a kezdeti nehézségekről, a rossz kilátásairól, a mesteri tervének a fontosságáról és nem utolsósorban a cég jövőjéről írt.


Master Plan, Part Deux


Az első mesteri terv, amit 10 éve írtam, már a befejezése legvégső szakaszában jár. Nem volt annyira bonyolult, a következőkből állt:


1. Egy kis darabszámú autó alkotása, amelynek muszáj drágának lennie

2. Az ezen keresett pénz felhasználása egy közepes darabszámú, olcsóbb autó létrehozásához

3. Az ezen keresett pénz felhasználása egy megfizethető árú, nagy darabszámban gyártott autó létrehozásához, és…

4. Napenergia szolgáltatás. Nem vicc, ez tényleg 10 évig volt a weboldalunkon.


Az ok, ami miatt az első lépéssel kellet kezdenünk, az az hogy csak ezt engedhettem meg magunknak abból a pénzből, amelyet a PayPalból csináltam. Úgy gondoltam, hogy a sikerre való esélyünk kevés, ezért nem akartam a sajátomon kívül senki más pénzét sem kockára tenni. A sikeres autógyártó startupok listája rövid. 2016-ra az olyan amerikai autógyártók száma, amelyek nem mentek csődbe, kettőre csökkent: a Ford és a Tesla. Egy autógyártó vállalat indítása ostobaság, és egy elektromos autógyártó vállalat indítása már ostobaság a köbön.


Emellett egy kis darabszámban gyártott autó sokkal kisebb és egyszerűbb gyárat jelent, noha a dolgok nagyját kézzel kell elvégezni. Méretgazdaságosság nélkül, bármit is akartunk volna építeni, drága lett volna, lehetett az egy takarékos sedan, vagy egy sportautó. Ezalatt csupán néhány ember állt készen arra, hogy vegyen egy drága sportautót, senki sem fizetett volna 100 000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, bármilyen szuperül is nézzen ki.


Az egyik ok, ami miatt leírtam az első mesteri tervet, az volt hogy megvédjem a Teslát az olyan elkerülhetetlen támadásoktól, amelyek szerint csak azzal foglalkozunk, hogy autókat építsünk a gazdagoknak, abban reménykedve, hogy nincs elég sportautó gyártó a világon. Sajnos a blognak nem sikerült megállítania a pont ezen területre irányuló rengeteg támadást, így ezt a feladatot nagyjából egyáltalán nem sikerült teljesítenie.


Azonban a fő ok az volt, hogy bemutassuk, hogy a cselekedeteink hogyan épülnek bele a nagy képbe, és hogy így kevésbé tűnjenek véletlenszerűnek. Az egész lényege az volt, és egész mostanáig az is, hogy felgyorsítsuk a fenntartható energiagazdálkodás kialakulását, így elképzelhetjük a távoli jövőt és az élet továbbra is szép marad. Ezt jelenti a „fenntartható”. Nem csak valami bugyuta hippi dolgot – ez mindenki számára fontos.


Lényegében, egy ponton muszáj lesz egy fenntartható energiagazdálkodású gazdaságot létrehoznunk, különben kifogyunk az égethető fosszilis üzemanyagokból, és a civilizáció összeomlik. Ezért egyébként is fel kell hagynunk a fosszilis üzemanyagokkal, és minden tudós egyetért abban, hogy az atmoszféra és az óceánok karbon szintjének drámai emelkedése szinte már őrületes, minél hamarabb elérjük a fenntarthatóságot, annál jobb.

 

Elon Musk, a szerző ezen a ponton témát váltott, és a bejegyzés második része már arról szól, hogy mik az elképzelései a Tesla jövőjével kapcsolatban. Írt a Tesla és a SolarCity egyesítésének miértjéről, és arról, hogy eleve hibaként látja azt, hogy az azonos érdekeltségekkel bíró cégek nem a kezdettől fogva egyként indultak:


Az energia létrehozásának és tárolásának az integrálása: Egy zökkenőmentesen integrált és lehengerlő napelemes tető és akkumulátor, amely működik, és az egységességét fordítja saját hasznára, hogy aztán az egész világ felé vetíthesse ezt. Egyetlen rendelés, egyetlen felszerelés, egyetlen szervizi kapcsolat és csupán egy telefonos applikáció.


Ezt nem tehetjük meg, ha a Tesla és a SolarCity két különböző vállalat, amely miatt muszáj ledöntenünk a két cég közti akadályokat, hogy azok eggyé válhassanak. Annak ellenére hogy a két cég teljesen független egymástól, azonos eredetűek, és ugyanazt az átfogó célt hajszolják a fenntartható energiagazdálkodással kapcsolatosan. A két külön vállalat, csak egy véletlen a történelemben. Most, hogy a Tesla készen áll a Powerwallra, és a SolarCity pedig kész arra, hogy teljesen más irányból megközelített napelemekkel lásson el minket, itt az idő, hogy összehozzuk a kettőt.

 

A terv második részének második lépésében Elon arra tért ki, hogy a Tesla innentől sokkal több piacon szeretne megjelenni az eddigiekkel ellentétben. A Model 3-nál olcsóbb villanyautó alkotásának sajnos nem látja értelmét, viszont említést tesz egy újabb Tesla SUV-ról, és egy pickup-ról is:

 

Terjeszkedés, hogy lefedjük a szárazföldi közlekedés főbb formáit: Jelenleg a Tesla a prémium szedánok és SUV-ok két relatívan kis részét érinti. A Model 3-mal, egy jövőbeli kompakt SUV-val és egy újfajta pickuppal azt tervezzük, hogy megcélozzuk a fogyasztói piac nagyját. Egy, a Model 3-nál olcsóbb autó nem valószínű, hogy szükséges lesz a terv harmadik része miatt, amelyet lentebb magyarázok el.


Ami igazán számít, az az hogy közelebb hozzuk a fenntartható jövőt, és hogy felgyorsítsuk a gyártást, amilyen gyorsan csak lehet. Ez az, ami miatt a Tesla mérnökei már sokkal jobban koncentrálnak arra, hogy megalkossák a gépet, amely a gépeket alkotja – így terméket alkotva magából a gyárból.


[…]


A személygépjárműveken felül még két különböző fajta elektromos autóra is szükség lesz: haszongépjárművekre, valamint több utassal bíró városi fuvarozókra. Mindkettő a fejlesztések korai stádiumában van a Teslánál, és jövőre már készen is kellene állniuk a bemutatásra. Bízunk abban, hogy a Tesla Semi lényeges anyagi előnyökkel szolgál majd a teherszállításban, és úgy növeli a biztonságot, hogy egyben szórakoztató a működtetése.

 

Elon jövőképe a tömegközlekedéssel kapcsolatban valami olyasmi, amelyet még elképzelni is igazán nehéz. Nem hiába kerüli az összes interjúban a busz szó használatát, mivel amit a Teslával szeretne létrehozni, az teljesen más. Összeszűkítené a buszok méretét, és megválna a buszsofőröktől – persze már talált nekik másik munkát, flottairányítókká alakítaná őket. Elfelejtetné a buszokban található középső folyosókat, valamint a fel -és leszállásra szolgáló helyekre is üléseket rakna. Szerinte az új, általa alkotott önvezető tömegközlekedési formával búcsút inthetnénk a nagyvárosi dugóknak. Ezek a „nem buszok”

http://zoldautok.hu/2016/05/06/tesla-eltuntetne-buszmegallokat/

egy az egyben az úticéljához fuvaroznák az utasokat, és a telefonnal nem rendelkezőknek még úgynevezett „summon” gombokat is telepítene a buszmegállókba a fuvarok hívásához. Elon a tolószékesekre, babakocsisokra és a biciklisekre is gondolt a terv megalkotásakor.

 

A terv harmadik lépésében az önvezető rendszereken van a hangsúly. Elon Musk elég nagy szerepet adna a jövő közlekedésében az önvezető autóknak:

 

Önvezetés: Ahogyan a technológia kiforr, az összes Tesla jármű rendelkezni fog a teljesen önvezető rendszerhez szükséges hardverrel, amely egyben „hibás-üzemeltetésre” is képes lesz, ami azt jelenti, hogy az autóban lévő bármely alkatrész meghibásodhat, a jármű ettől függetlenül továbbra is képes lesz biztonságosan vezetni önmagát. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer tökéletesítése és érvényesítése sokkal több időt vesz majd igénybe, mint a kamera, a radar, a szonár vagy a számító hardver beszerelése.

 

Elon szerint, ha egy tökéletesen finomra hangolt, az emberi sofőröknél számtalanszor jobb önvezető rendszerrel is állnának elő, akkor is rengeteg időt kéne várni, hogy a törvényhozók elfogadják az efféle rendszereket.

 

Arra számítunk, hogy a világszintű elfogadás körülbelül 6 milliárd mérföldet (10 milliárd kilométer) vesz majd igénybe. A jelenlegi flotta tanulása naponta alig több mint 3 millió mérfölddel (5 millió kilométer) történik.


Itt meg kell jegyeznem, hogy a Tesla miért adta ki a részben önvezető technikáját, és miért nem várt a jövő technikájára. A legfontosabb ok az, hogy amikor rendeltetésszerűen használják, akkor máris sokkal biztonságosabb, mintha egymagunkban vezetnénk, ezért morálisan elítélendő lenne, ha halogatnánk a megjelenését, csupán azért, mert félünk a rossz sajtótól.

 

Ebben a részben Elon még egyszer újra elmagyarázza a robotpilótájuk béta jelzőjének fontosságát a megnevezésében, és hogy ez a béta nem egy átlagos bétára utal, hanem arra, hogy a rendszer továbbra is fejlődni fog. Állítása szerint akkor veszik le a béta jelzőt az Autopilot neve mellől, ha a rendszer legalább 10-szer olyan biztonságos lesz, mint egy emberi sofőr.

 

Ezzel elérkeztünk a mesteri terv utolsó lépéséhez:

 

Megosztás: Ha a valós önvezetés elfogadott lesz a törvényhozók által is, az azt fogja jelenteni, hogy a Teslánkat nagyjából bárhonnan képesek leszünk magunkhoz hívni. Amint felvett, aludhatunk, olvashatunk, vagy bármi mást csinálhatunk, amíg úton vagyunk a célunk felé.


Arra is lehetőségünk lesz, hogy csupán egyetlen gombnyomással a Tesla telefonos applikációjával hozzáadjuk az autónkat a Tesla megosztott flottájához, hogy így az jövedelmet generáljon nekünk, amíg munkában vagy vakáción vagyunk, így kiegészítve, esetleg több esetben túl is lépve a havi bérlési, vagy lízingelési árat. Ez drámaian csökkenti az autók birtoklásának a valós árát addig a pontig, amíg szinte bárki megengedheti magának, hogy Teslája legyen. Mivel az autók nagy részét a tulajdonosuk csak a nap 5-10 százalékában használja, az önvezető autók alapvető gazdasági hasznossága a nem önvezetők többszöröse.


Az olyan városokban, ahol a kereslet meghaladja a vásárlók tulajdonában lévő autók kapacitását, a Tesla saját flottát is üzemeltet majd, annak érdekében hogy biztos lehessünk abban, mindig számíthatunk egy fuvarra a Teslától, bárhol is legyünk.

 

Erről a technológiáról talán nincs is mit írni utólag. Elon Musk egyenesen leírta, hogy milyen rendszert szeretne alkotni a Tesla önvezető autóival, és csak remélni tudjuk, hogy nem kell újabb 10 évet várnunk, mire a frissen bemutatott tervének az utolsó lépéséhez ér.


Végezetül, mint a mesteri tervének első felvonásának utolsó soraiban is, Elon Musk pár tömör mondatban összegzi a Tesla jövőképét tükröző elgondolást:

 

Szóval röviden, a Mester Terv Deux:


Egy lehengerlő szolár tető, tökéletesen integrált akkumulátor tárolóval


Az elektromos jármű paletta bővítése, hogy az összes nagyobb szegmensben megjelenjünk.


Egy önvezető rendszer megalkotása a flottánk tanulmányaiból, amely 10-szer biztonságosabb, mint a kézi vezérlés


Lehetővé tenni, hogy az autód pénzt csináljon neked, amíg nem használod


* * * * *

 

Ezzel az öt kis csillagot ábrázoló karakterrel zárta mesteri tervének második felvonásának sorait a Tesla ügyvezető igazgatója. Csak remélni tudjuk, hogy Elon Musk hasznot hozó autós lépése után nem a felmondása következik, hanem a tervének harmadik felvonásának a papírra vetése, viszont nemrég Elon kijelentette, hogy nem tervezi, hogy örökké a Teslánál fog dolgozni.

 

Az viszont biztosan érdekes lesz, ahogyan a következő években láthatjuk megvalósulni a Tesla zsenijének tervét…

 

 

 

Előzmény

 

Musk közzéteszi mesteri tervének második részét

 

http://zoldautok.hu/2016/07/11/musk-hamarosan-kozzeteszi-mesteri-tervenek-masodik-reszet/

zoldautok.hu - 2016. július 11.

 

Úgy gondolom, már be sem kell mutatnom Elon Musk-ot. Ő forradalmasította először az elektromos autózást a Tesla Motors cégével. Közel egy évtizede (2006. augusztus 2-án) Elon egy blogbejegyzésbe foglalta a Tesla misszióját. Ennek a bejegyzésnek az ,,A titkos Tesla Motors mesterterv (csak közted és köztem)” címet adta.

 

-- az eredeti itt elérhető;

https://www.teslamotors.com/en_EU/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

 

A cikk végén öt pontban összefoglalta a leírtakat:

 

1. Egy sportautó építése (lásd Tesla Roadster)
2. Egy megfizethető autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model S)
3. Egy még megfizethetőbb autó megépítése ennek a pénznek a segítségével (lásd Tesla Model 3)
4. Amíg a fentieket tesszük, kibocsátásmentes villamosenergia-termelés opció biztosítása
5. Ne mondd el senkinek

 

Ha úgy vesszük, a Tesla éppen a harmadik lépésnél tart a Model 3-mal. Sokan csak most veszik észre, hogy a 2006-ban megfogalmazott terv valóban valósággá válik, és Musk nem őrült. Ahogy közelednek a terv végéhez, lassan itt az ideje közzétenni a folytatást…

 

Elon tegnap jelentette be Twitter oldalán,

https://twitter.com/elonmusk

hogy a mesteri tervének második részét hamarosan közzéteszi, lehet hogy még ezen a héten.

network.hu

Csak tippelni lehet, hogy miket fog bejelenteni a híres üzletember. Frissítés a Tesla Energy-nek, mint a Solarcityvel tervezett egyesülő Tesla? Talán egy Uberhez hasonló autómegosztó rendszer, amelyben az autók néhány önvezető funkcióval vannak ellátva? Vagy csupán a Tesla jövőbeli modellkínálata? Tesla kamion? Tesla kisbusz?

 

Hamarosan mindenre fény derül.

 

[...]

 

 

 

Megnyílt a Tesla gigagyára

http://itcafe.hu/hir/tesla_motors_gigafactory.html

írja az itcafe.hu

 

A vadnyugati környezetbe telepített üzem a világ egyik legnagyobb gyártókomplexuma.

 

A Tesla Motors tegnap hivatalosan is megnyitotta a nevadai sivatagban ötmilliárd dollárért két év alatt felépített új gyárát, melynek a „Gigafactory” nevet adták. A gyár még messze nincs kész, a végső állapotában 930 ezer négyzetméteren elterülő komplexumnak a 14 százaléka került közel végleges állapotba (2017-re tervezik a 31 százalékot), és a gyárban befektető partnerként jelen lévő Panasonic közreműködésével a tervek szerint az év végén indul meg a termelés.

 

A 13 éve létrejött Tesla Motors kulcsszerepet szán az üzemnek, mivel távlati céljuk, hogy a jelenleg luxusjárműnek számító elektromos autóikról fokozatosan átálljanak az olcsóbb, a legtöbb ember számára megfizethető tömegtermelésre, illetve beszálljanak a teherjárművek piacára is.

 

E cél elérésének kulcseleme a jó minőségű, nagy kapacitású és a mostaninál olcsóbb, saját akkumulátorok előállítása. Az új gyár Elon Musk, a vállalat vezetője szerint lehetővé teszi, hogy 2018-ra az akkumulátorok előállítási költségei harmadával mérséklődjenek.

 

A Gigafactory területén emellett egy másik termékvonal, a tavaly bejelentett Powerwall

http://itcafe.hu/hir/tesla_akksit_minden_otthonba.html

gyártása is zajlik majd. A háztartásokba szánt akkucsomagok kezdetben a kapacitás harmadát kötik le, de a tervek szerint később ez ötven százalékra emelkedik.

Videó; https://youtu.be/bFYlEDrE3tc

 

A kitűzött cél szerint 2018-tól évi 35 gigawattórányi akkumulátort készítenek majd – ez annyi, mint a világ teljes akkugyártása 2014-ben –, de itt sem állnak meg: Musk azt szeretné, hogy szükség esetén a gyár képes legyen akár 150 gigawattórás termelésre is.

network.hu

 

 

 

Elon Musk, a csodabogár

http://itcafe.hu/cikk/elon_musk_a_csodabogar/nem_mi_dontjuk_el_hova_szuletunk.html

írja az itcafe.hu - 2016-05-11

 

Napjaink egyik leghíresebb vállalkozójának nem hétköznapi története. A Dél-Afrikai Köztársaságtól a Szilícium-völgyig.

 

Nem mi döntjük el, hova születünk

 

Nelson Mandela börtönbe zárása megállítani nem, csak lassítani volt képes a regnáló hatalom gyengülését és végső bukását. Nem hallgattak el a szegregációt ellenző hangok, sőt egyre erősödtek. Verwoerd eltaktikázta magát: a külvilág felé azt kommunikálta, hogy a feketék számára szuverén államokat hoz létre (a bantusztánok valójában rezervátumok voltak), ám ezzel nem nyűgözte le sem a környező országokat, sem az európai nagyhatalmakat. Szinte minden szövetségese elfordult tőle, a Föld országainak kétharmada bojkottba kezdett a Dél-Afrikai Köztársaság ellen. A hatvanas években az ENSZ több ízben elítélte az apartheid politikáját, a frontországok egyre aktívabban támogatták a színes bőrűek fegyveres ellenállását. Ebbe a közegbe született napjaink egyik legismertebb vállalkozója. Hogy ki ő, és milyen különös történettel rendelkezik, arra igyekeztem minél alaposabb válaszokkal szolgálni. Íme:

 

1971. június 28: A partokat nyaldosó hullámok moraját és az Atlanti-óceán friss, sós szagát repítette a szél a szárazföld belseje felé. A 46664-es számú rab az eget kémlelte. Hét évvel korábban szállították a Robben-szigetre, az ítélet szerint nem szabadulhat, hátralévő életét a külvilágtól elzárva, az egykori lepratelep helyére felhúzott fegyintézetben kell töltenie. A csillagokat nézte, és megfordult a fejében, hogy egyszer majd születik egy ember, akinek megadatik a lehetőség, hogy felfedezőként szebb és békésebb világokra találjon az űr végtelenjében. Hitte, hogy a tanulás a legerősebb fegyver, ami megváltoztathatja a világot.

 

Errol Musk az ablaknál ült, és ő is az éjszakai égboltot nézte lenyűgözve. Sikeres mérnök, elismert üzletember és igazi munkamániás hírében állt. Próbált tudomást sem venni a körülötte zajló politikai eseményekről. Semmi baja a feketékkel, és különben is, mi köze hozzá, hogy az UNITA oldalán a Köztársaság is alaposan kiveszi részét az angolai polgárháborúból? Nem tudott, és nem is akart most sem munkájával, sem a smaragdbánya dolgaival foglalkozni. Eddigi 25 évének eredményei, kiemelkedő sikerei eltörpülnek majd amellett, ami ettől a naptól megváltoztatja az életét. A véres harcokban semmilyen szerepet nem hajlandó vállalni, nem támogatja egyik felet sem, ha lehet.

 

Bőven elég tartalékot halmozott fel a családja (ő maga is ügyesen forgatta a vagyont), ha mégis úgy alakul, egyszerűen új életet kezdenek egy másik földrészen, ahogy felesége szülei tették, mikor ő még csak féléves volt. Hisz Maye Kanadában született, de Errol úgy érezte, legalább annyira pretoriai, mint ő maga. Egy pillanatra behunyta szemét és felidézte az alakot, melyet a zsűri kis híján Miss Dél-Afrikának választott. Elmerengett Maye praxisán - dietetikusként egészséges táplálkozásra és életmódra nevelte pácienseit. Elon születésével a többi felső-középosztálybeli családhoz hasonlóan anyai feladataira koncentrálhat, a rendelő megvárja.

 

Az első üzlet

 

Elon kilencéves koráig szüleivel és két testvérével élt. 1972-ben született öccse (Kimbal) és 1974-ben húga (Tosca). Hiába volt ő a legidősebb, alacsony és nem túl karizmatikus gyerek volt, a sportok és a világi dolgok nem vonzották. Értelmiségi szülei természetesnek vették, hogy gyermekeik a lehető legjobb oktatásban részesüljenek. A fiúk a Waterkloof House Preparatory School falai között kezdték tanulmányaikat. Amint megtanult olvasni, Elon rákapott az ízére, hatéves korától kezdve napi 4-5 órán át bújta a könyveket. Tízéves korára már 8-10 órát is olvasott egyéb teendői mellett, jellemzően az alvás rovására. Miután a városi könyvtárban már mindent elolvasott, az Encyclopedia Britannicát is végiglapozta. Előnytelen fizikai adottságai és zárkózott, könyvmoly jelleme miatt rendszeresen volt része verbális és fizikai inzultusokban egyaránt.

 

Szülei a válást követően alig beszéltek egymással. Elon az apjával maradt, testvérei viszont anyjukkal Johannesburgba költöztek és csak ritkán találkoztak. A karrierista szülők igyekeztek továbbra is mindent megadni a gyerekeknek. Elont lenyűgözték a játéktermek, öccsével azt tervezgették, hogy nyitnak egyet, amit a városvezetés akadályozott meg: nem adták bérbe a kiszemelt és üresen álló üzletet.

 

Egy újságban olvasott a Commodore VIC-20 megjelenéséről, ami az egyik első, megfizethető otthoni számítógépnek számított. Az összes spórolt pénzét előkotorta, de Elonnak így sem volt elég pénze. Jól jött a válás, könnyedén megfűzte apját, aki a hiányzó összeggel kisegítette. Játékprogramokat akart írni, de az iskolai tanfolyamot nagyon unta, tanára képtelen volt tartani a lépést. Innentől fogva nem tartott igényt az oktatásra, önerőből és könyvtári könyvekből tanulta a programozást. 12 évesen adta el első saját készítésű szoftverét: a PC and Office Technology magazin rendszeresen vásárolt és jelentetett meg programokat, Elon levelet írt, a Blastar című játék forráskódjáért végül 5000 randot (kb. 500 dollárt) fizettek. Fogalmuk sem volt róla, hogy egy gyerekkel üzletelnek. A Space Invaders és Asteroids által inspirált, 167 sorból álló kódot a magazin 1984. decemberi számában publikálták.

 

Elon rendszeresen hangsúlyozza az olvasás fontosságát. Azt mondja, az általános iskola utolsó éveiben egzisztenciális szorongás lett úrrá rajta (nem voltak barátai, a szülei elváltak). Megoldást, válaszokat, az élet értelmét kereste Schopenhauer és Nietzsche könyveiben is, de ezek csak elszomorították. A sci-fi viszont bevált, Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című regénye ébresztette rá, hogy „ha a helyes kérdést teszi fel, a válasz már könnyű – a nehézség a kérdésfelvetésben rejlik”. Könyvélményei közül az Alapítvány trilógia, A Hold börtönében, a Kultúra-regények és a Gyűrűk ura kötetei egyaránt megérintették a benne rejlő felfedezőt.

 

A Pretoria Boys High School tanulója lett. Ebbe a középiskolába járt többek között Max Theiler (aki „a sárgaláznak és leküzdésének kutatásáért” orvosi-élettani Nobel-díjat kapott 1951-ben) és Michael Levitt is (harmadmagával „a komplex kémiai rendszerek többszintű modelljének kifejlesztéséért” szintén Nobel-díjat érdemelt 2013-ban). Az érettségi megszerzésének évében, a felnőttkor beállta előtt hagyta el Afrikát, ahol sosem találta helyét igazán. Nem mellesleg a sorkatonai szolgálatot is megúszta emiatt, de ez csak egy volt a sok indok közül.

 

Pénz, pénz, pénz

 

Montrealba érve Elon független volt és szabad, ettől kissé megijedt és még a reptérről hazatelefonált, hogy anyjától kérjen tanácsot, mihez kezdjen. Maye csak önmagát ismételve arra figyelmeztette, hogy ha belevág valamibe, csinálja végig, soha ne adja fel. Néhány napnyi csavargást követően a 3000 km-re lévő Swift Currentbe utazott, meglátogatott néhány rokont. Alkalmi munkákat vállalt szerte az országban, aminek anyja révén ő is állampolgára lett. 1990-ben felvételt nyert a Queen’s egyetemre. Kollégistaként kínai szobatársára támaszkodott, aki lelkesen jegyzetelt és minden előadást meghallgatott. Ő maga igyekezett a lehető legkevesebb időt tölteni az egyetemen, helyette szinte bármit megjavított, számítógép alkatrészekkel üzletelt, és vírusokat irtott a csoporttársai gépéről. A második szemeszter végén ösztöndíjjal jutott az Amerikai Egyesült Államokba. A Pennsylvaniai egyetem – Wharton School kettős diplomáját minden bizonnyal eidetikus memóriájának köszönheti. Először közgazdaságtanból, aztán fizikából is sikeres diplomamunkát és vizsgát tett.

 

Tosca (Elon húga) gyerekkoruk óta tisztelte, sőt csodálta bátyját. Nem bírta sokáig, hogy egy fél világ választja el őket egymástól. Attól a perctől folyamatosan győzködte anyját, hogy Elon letette a telefont a reptéren. Maye a megélhetés és amiatt is aggódott, hogy legnagyobb fia végső célként úgyis az USA-ba megy, ahova nem jár egyiküknek sem alanyi jogon az állampolgárság. Tosca, míg anyja egy fotózásra utazott, ennek ellenére gyors és végleges döntést hozott: eladta a házat, a bútorokat és mindent, amiért hajlandóak voltak fizetni az emberek. Mire Maye visszatért, már nem volt mit tenni.

 

Kanadában gyakorlatilag a semmiből kellett felépíteniük új életüket, ami lassan és nehezen indult. Maye minden hétköznap hajnali 4-től este 11-ig dolgozott, szombaton valamivel kevesebbet. Öt munkahelye volt, kutatóként tevékenykedett a Torontói egyetemen, több ügynökségnél modellkedett, építette dietetikusi praxisát, miközben folyamatosan továbbképezte önmagát.

 

Az amerikai egyetem évei alatt Elonnak két fő pénzforrása volt, kollégiumi szobatársával kiköltöztek a campusról és 16 szobás házat béreltek, amit hétvégén megnyitottak a szórakozni vágyó fiatalok előtt. Öt dollárt kértek a belépésért, cserébe mindenki annyit ivott, amennyit tudott. Még így is egy éjszaka alatt kitermelték a bérleti díjat. Amikor épp nem üvöltött a zene, vagy takarították a tivornyák emlékeit, Elon a Science Rocket Games játékainak fejlesztésében vett részt. Az 1994-ben megjelenő Loadstar: The Legend of Tully Bodine és a Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm (1995) mellett sokat játszott, a Civilization és az FPS kötötte le.

 

Tanulmányai vezették a gondolatot, hogy az elektromos autó segíthet az olajfüggőség enyhítésében. Új technológiájú akkumulátor tervezését fontolgatta, ezért a Stanford PhD képzésére jelentkezett, anyagtudomány és alkalmazott fizika szakra. 1995 őszén, az első szemeszter második napján mégis meggondolta magát. Az internet rohamosan fejlődött, nem akart kimaradni belőle. Csak fél évet tervezett kihagyni az egyetemen. A webböngészők piacát a Mosaic, mint első grafikus felülettel rendelkező fejlesztés indította be igazán, a felhasználók viszont 1994-ben már ismerkedtek a Netscape Navigatorral, és 1996-ra szinte mindenki ezt használta. A Microsoft Internet Explorerben rejlő potenciál már ekkor nyilvánvaló volt például Elon számára is, pedig csak 1997-ben, a Windows 98 megjelenésével integrálták az operációs rendszerbe. Ennek ellenére (vagy pont ezért) a Netscape csapatához jelentkezett, de még elutasító válaszlevelet sem kapott. Ezek után személyesen ment el az irodába, ahol végül nem mert megszólítani senkit. Viszont még jobb ötlete támadt.

 

Zip2, az első milliók története

 

Huszonnégy évesen saját vállalkozást indított. Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon. "Naiv voltam, és sokkal hülyébb annál, mint amilyen most" - fogalmazott egy interjúban. A cégnek a Zip2 nevet adta, amit utólag megbánt (félreérthető volt: zipto.com, ziptoo.com, zip2.com, ziptwo.com). Mivel egyedül nem bírta a munkát, rábeszélte öccsét is a csatlakozásra, aki a kanadai Queen's University Business School hallgatója volt, emellett piacelemző és sales manager munkakört hagyott ott bátyja kedvéért. Csatlakozott még anyjuk egyik barátja, Greg Kouri is, ő ingatlanfejlesztő volt.

 

A Zip2 újságok és magazinok webes felületeinek elkészítését vállalta, illetve hirdetési platformot szolgáltatott. Emellett, köszönhetően a Navteq bőkezűségének (szintén a Dél-Afrikai Köztársaságból emigrált alapító) ingyenes engedélyt kaptak a cég térképeinek online felhasználásához. Ezután Elon alig párszáz dollárért vásárolt egy cégadatbázist, a kettőt pedig összegyúrták. A Zip2.com látogatói útvonaltervező segítségével találhattak maguknak programlehetőséget, éttermet, vagy amire éppen szükségük volt.

 

Az üzletet apjuk 28 ezer dolláros támogatásából indították, de 1996-ra ez lassacskán elfogyott. Elon egyetemi számítógépét használták, ablaktalan irodájuk olcsóbb volt, mintha garázst béreltek volna. A költséghatékonyság jegyében megegyeztek az alattuk üzemelő ISP-vel, lukat fúrtak a padlóba és azon keresztül vezették a kábeleket, amin a havi százdolláros szélessávú internetet használták. Ez minőségi ugrást jelentett az addigi betárcsázós kapcsolathoz képest. Nappal szerverként üzemelt a gép, éjjel pedig a fejlesztéseket programozták, ilyenkor nem voltak elérhetőek.

 

Végre eljött a változás napja, a Mohr Davidow Ventures 3,5 millió dollárt fektetett a Zip2-be, a vállalat kevesebb, mint 50 százalékáért cserébe. Elon nem hitt a szemének, meg volt győződve róla, hogy túlértékelik cégét. Ezzel beindult az üzlet, összesen 38 millió dollárnyi tőkét szereztek. A befektetők azonban elvárásokkal érkeztek: Elon kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról, helyét Rich Sorkin vette át, aki a Goldman Sachs és a Creative Labs alkalmazottja is volt ezt megelőzően. Elon később megbánta döntését, de addigra már kisebbségi tulajdonban voltak testvérével, nem tudott változtatni.

 

Az új befektetők egy része egyben ügyfél is volt (Knight Ridder, New York Times, stb), ezért az irányt már nem a Musk család határozta meg, akaratuk egyre kevésbé érvényesült. 1998-ban bejelentették, hogy egyesülnek legnagyobb riválisukkal, a Citysearch egyezséget azonban Elon az utolsó utáni pillanatban bizalmatlanságra hivatkozva megtorpedózta. Ez óriási blamázsnak számított, főleg annak fényében, hogy a Microsoft Sidewalk egyre erősebben szorongatta mindkét céget a piacon. A döntés Elon elnöki pozíciójába, és Sorkin vezérigazgatói állásába került. Derek Proudaian lett az új CEO, a Zip2 első befektetőit képviselve. 1999. tavaszán végül a Compaq 307 millió dollárért és 34 milliós részvényopciós vállalásért vásárolta meg a céget, amit beolvasztott az Altavista rendszerbe, majd az egészet fél éven belül rá is sózta a CMGI-re. Elon a Zip2 értékesítéséből 22 millió dollárt kapott, amiből új vállalkozást indított, illetve vásárolt egy McLaren F1 sportautót (erről a CNN készített riportot - a második videón látható).

 

Milliomosból milliárdos

 

Elon 10 millió dollárt, a Zip2 értékesítéséből rá eső pénz közel felét forgatta bele új cégébe, amit még '99 márciusában alapított. Úgy gondolta, az internet előbb vagy utóbb úgyis megreformálja a pénzügyi szektort, ki akarta venni belőle a részét. Az X.com ezért gazdasági innovációra épült: online bankot, jelzálogkezelőt, biztosítást és befektetési lehetőségeket egyaránt kínált. Hasonlóan előző vállalkozásához, rengeteg könyvet olvasott el a témában, az alapvető különbség viszont az volt, hogy az első pillanattól fogva befektetőkkel dolgozhatott. Például az a Sequoia Capital is beszállt 25 millióval, amelyik az Apple, a Google, illetve később a YouTube befektetője is volt.

 

A legszebb az egészben, hogy akár e-mail címről e-mail címre is lehetett utalni pénzt, részvényt, vagy bármit, ami a pénzhez kapcsolódott. Persze ehhez mindkét félnek rendelkeznie kellett X.com regisztrációval, ha a célszemély még nem nyitott fiókot, az e-mail értesítőből egy kattintással hozzáláthatott. 1999-ben ez nagy dolog volt.

 

Hogy az ügyfelek számát minél gyorsabban növelje, az új fiókok 20 dolláros bónuszt kaptak, ha pedig egy felhasználó ajánlására érkeztek újak, a meghívó is kapott 10 dollárt. Egyetlen dollárt sem kellett költeni reklámra, vírusként terjedt az ingyen pénz híre, exponenciális növekedés kezdődött. Mindössze két hónap alatt százezer regisztrált tagja lett az X.comnak. Nem csak Elon találta fontosnak a pénzügyi szektor modernizálását, a mellettük dolgozó Confinity szintén ebben az üzletágban dolgozott, hasonló megoldásokat találtak ki.

 

Pontosabban a Confinity célja egy biztonsági szoftver létrehozása volt, a Palm Piloton tárolt adatok védelmére szakosodtak, viszont ez nem hozott elég pénzt, ezért irányt váltottak. Évekkel a bitcoin előtt jártunk, amikor az alapítók fejében már egy webes valuta képe derengett. Ez volt a PayPal alapötlete, egy olyan megoldásé, ami felgyorsítja a fizetést, biztonságossá és egységessé teszi az online tranzakciókat. Ehhez jött jól, hogy az eBay.com éppen felfutóban volt, a vásárlók viszont nem bíztak az eladókban, és bár a Confinity először elutasította a megkereséseket, ám mikor azok egyre nagyobb számban érkeztek, létrehoztak egy webes felületet, és hamarosan már 1,5 millió ügyfelük volt.

 

Még 1999-ben egyesült az X.com és a Confinity. Elon ragaszkodott hozzá, hogy megtartsák az X.com nevet, de a visszajelzések alapján túl sokan asszociáltak a pornóra, ezért végül a PayPal győzött. Nem volt egyetértés abban sem, hogy maradjanak a megkezdett úton és a Unix alapú platformot fejlesszék tovább, vagy Elon ötlete nyomán Microsoft alapokra térjenek át. A belső harcok közepette rengeteg fejlesztőt vesztettek, közben pedig megjelentek a hackerek, akik miatt a cég tízmilliókat bukott, havonta. A Windows helyett biztonsági fejlesztésekbe kezdtek, és 0,5 százalék alá szorították a visszaélések számát. Eközben az eBay saját megoldása, a BillPoint minden negyedik alkalommal illetéktelenekhez utalta a pénzt.

 

2002. októberét írtuk, mikor az online piactér ajánlatot tett, és 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt. A legnagyobb részvényesként 11,7 százalékot birtokló Elon 165 millió dollárral gazdagodott. A többi részvényest ma PayPal Mafiaként ismerjük, a felvásárlásból kapott összegekből befektetéseket indítottak, illetve saját cégeket alapítottak. Nélkülük nem jöhetett volna létre többek között a Geni.com, a Yammer, a YouTube, a LinkedIn, a Facebook, a Zynga, a Last.fm, vagy éppen a Yelp.

 

Folytatjuk...

 

Címkék: autóbusz autóipar e-modell elektromos autó elon musk fejlesztés gigafactory gigafactoryautopilot model 3 napenergia pickup powerwall sharing economy modell solarcity summon suv teherautó tesla tesla motors tőzsde villamos energia vállalatok önvezető technológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 napja

A Delta tesztelte a SpaceX Starlink műholdas internetes technológiáját repülőgépein – idézi a légitársaság vezérigazgatóját a The Wall Street Journal. A Delta Air Lines ezek szerint nem csak megbeszéléseket folytatott a vállalattal, hanem feltáró tesztelést is végzett a technológia alkalmazásával kapcsolatban. A SpaceX a Starlink kereskedelmi értékesítésért felelős alelnöke már tavaly júniusban arról beszélt, hogy több légitársasággal is tárgyalnak a fedélzeti internetkapcsolat biztosításáról, amit már más szolgáltatóknál (Intelsat, Viasat) is igénybe vesznek a légitársaságok.

A Delta terveiről a WSJ hétfői riportjában sem derült ki túl sok konkrétum a Starlinkre vonatkozóan, de a társaság vezetője már évekkel ezelőtt is azt hangoztatta, hogy a Wi-Fi-nek ingyenesnek kell lennie a repülőgépeken. Maga a Delta 2019-ben indított ezzel kapcsolatos kísérleteket bizonyos járatain, majd idén márciusban azt is bejelentette, hogy több mint 300 repülőgépén teszi elérhetővé a Viasat műholdas internetét, egyelőre utasonként és járatonként 5 dolláros átalánydíj fejében.

Látszata csak később lehet a dolognak

A Starlink eredeti célja, hogy a félreeső, rosszul ellátott közösségeket is megfelelő kapcsolatokon keresztül csatlakoztassa a világhálóra, de a vállalat a szövetségi távközlési hivatalhoz (FCC) eljuttatott beadványában azóta azt is kérte, hogy mozgó járműveket, köztük repülőket, hajókat vagy nagy teherautókat szolgálhasson ki hálózatával. 2021 júniusában a SpaceX, illetve az alapító-tulaj Elon Musk a Twitteren közölte, hogy a Starlink a Boeing 737-es és Airbus A320-as típusok hatósági tanúsítványának megszerzésére koncentrál, mivel ezekkel utazik a legtöbb ember.
https://bitport.hu/teszteltek-a-starlink-urinternetet-a-delta-repulogepein

Válasz

M Imre üzente 2 napja

A Space-X stábjában dolgozik 2014 óta a lengyel szoftverfejlesztő, Tomek Czajka, aki elsősorban az irányítórendszer fejlesztésében vett részt. Korábban hat éven át dolgozott a Google-nél, számos matematikai versenyen vett részt. Egyetemre még Varsóba járt, utána került át az Egyesült Államokba. A korai internet egyik legismertebb mémarca volt. 1997-ben készült még egy fotó, amin három tanulótársával éppen egy matematikai táborban vesznek részt Zwardoń városában. Tomek balról a második, kék pulóverben: http://pctrs.network.hu/clubforumcommentpicture/1/7/1/_/171395_7de06a12d864.jpg
https://444.hu/2018/02/10/egykor-az-egesz-internet-rajta-rohogott-most-raketat-fejlesztett-elon-musknak

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Miután hétfőn már kiszivárogtak információk az ügyről, a Twitter este hivatalosan is bejelentette, hogy elfogadja Elon Musk 44 milliárd dolláros ajánlatát a közösségi médiavállalat megvásárlására és zártkörűvé tételére. A lépéssel privátcéggé válik a Twitter, ami azt jelenti, hogy a világ leggazdagabb embere a több mint 200 millió felhasználós közösségi hálózat diskurzusainak jövőjébe szólhat bele. A hír után a Twitter árfolyama 6% feletti pluszban, 52 dollár körül állt a tőzsdén.

Ez a hónap lényegében arról szólt, hogyan környékezte meg az üzletember a csiripes mikroblogot: április elején jött a hír, hogy Musk a Twitter legnagyobb részvényesévé vált, de mégsem ült be az igazgatótanácsba, majd a tőzsdefelügyelet vizsgálódni kezdett egy lehetséges akvizíciós csalás miatt, amiért az üzletember nem tett eleget szövetségi előírásoknak a részvényvásárlás kapcsán. A Tesla-vezér aztán április közepén bejelentette, hogy megvásárolná az egész Twittert, mivel „ő a megfelelő ember, aki felszabadíthatja a cégben rejlő potenciált”. Azt is hozzátette, hogy ez az utolsó ajánlata, amit ha nem fogadnak el, újragondolja részvényesi pozícióját.

A piac akkor arra számított, hogy a cég elutasítja a felvásárlási ajánlatot, de miután a sajtó szivárogtatni kezdett arról, hogy a részvényesek ellenszavazat nélkül az eladás javára szavaztak az eredeti felajánlott áron, a mikroblog is közölte a hírt. Bret Taylor, a Twitter igazgatótanácsának elnöke szerint az üzlet jelentős készpénzes prémiumot eredményez, így ez a legjobb út a részvényesek számára.

Az ügylet várhatóan az idén zárul le a részvényesek és a szabályozó hatóságok jóváhagyásától függően, amit az üzletember főként külső forrásokból finanszíroz. 25,5 milliárd dollárt bankok, köztük a Morgan Stanley és más pénzintézetek segítségével teremt elő, amivel a tranzakció a legnagyobb hitellel történő kivásárlássá válhat a tőzsdei vállalatok történetében.

Mi jöhet most?
https://www.hwsw.hu/hirek/64552/twitter-elonmusk-felvasarlas-ajanlat-elfogadas-bejelentes-szolasszabadsag-donaldtrump-kozossegimedia.html

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Egy nagy légitársaság már teszteli a SpaceX Starlink műholdas internetét

Arról még nincs hír, hogy mikortól és mely cégeknél biztosítana repülés közben internetet a Starlink.

Ed Bastian, az amerikai Delta légitársaság vezérigazgatója szerint ők már tesztelték a SpaceX Starlink műholdas technológiáját. A The Wall Street Journal jelentése szerint csak próbajellegű tesztekről volt szó, további konkrétumok nincsenek.

Mindez ugyanakkor arra utal, hogy legalább egy nagyobb amerikai légitársaságot már érdekel a SpaceX műholdas internete. Tavaly júliusban a SpaceX arról beszélt, hogy több légitársasággal is egyeztet, a közeljövőben pedig repülőkön biztosítanának internetet. Repülők mellett egyébként hajókat és teherautókat is kiszolgálnának, a normál autókra állítólag még túl nagy a szükséges eszköz. Amennyiben a hatóságok engedélyezik a teszteken túli szolgáltatást, a SpaceX-nek akkor is szüksége van az FAA jóváhagyására is.

A repülés közbeni Starlink-Wi-Fi-t ugyan tesztelik, de továbbra sincs konkrétum arról, hogy mikortól és mely légitársaságoknál válhat elérhetővé. Azt tervezik, hogy minden egyes repülőgép összes utasa (járatonként akár több mint 200 is lehet) egyszerre tud majd streamelni, mindez hatalmas sávszélességet feltételez.
https://itcafe.hu/hir/spacex_starlink_repulo_internet.html

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Lítiumhiányra panaszkodik Elon Musk

Elon Musk amerikai üzletember a lítiumbányászati beruházások növelését sürgette annak érdekében, hogy csökkentsék az elektromos járművekben használt fém kereslete és kínálata közötti szakadékot.

A Bloomberg által idézett Tesla cégvezető szerint az elektromos autók akkumulátorainak gyártásához szükséges lítium hiánya a "fő korlátozó tényező", ami hátráltatja az elektromosautó-ipar fejlődését. "Segítenünk kell a lítiumbányászatot. Mindenképpen bátorítanám azokat a vállalkozókat, akik megpróbálnak belépni a lítium üzletágba" - mondta Elon Musk.

A londoni székhelyű Benchmark Mineral Intelligence ágazati információszolgáltató szerint a lítium globális árindexe 2021-ben 280 százalékos, 2022 első negyedévében pedig további 127 százalékos emelkedést mutatott. Ez növeli az elektromos járművek gyártóinak - köztük a Tesla - költségeit. Ezen túlmenően a lítiumgyártás kevés országban összpontosul, ami növeli a fémellátás megszakadásának kockázatát. Ausztrália és Chile adja a világtermelés 81 százalékát, 55 ezer tonnát, illetve 26 ezer tonnát.
https://sg.hu/cikkek/auto/149573/litiumhianyra-panaszkodik-elon-musk

Válasz

M Imre üzente 3 hete

A jelenlegi műholdhálózat cseréje miatt nyert 278,5 millió dollár összértékű szerződéseket a SpaceX és az Amazon.

Az amerikai űrügynökség a jelenlegi műholdhálózatát privát cégek által épített rendszerekre cseréli, ennek kapcsán pedig most 278,5 millió dollár összértékű szerződéseket nyert a SpaceX és az Amazon.

A NASA nem csak az űrkommunikáció terén, hanem általánosságban is egyre inkább a privát cégekre építi a működését, és szeretné tovább élénkíteni az aktivitást a szférában (legyen szó kommunikációról vagy emberek felküldéséről).

Az Amazon bő 3000 műholddal tervezett Kuiper hálózata 67 millió dolláros szerződést nyert, a Space már most 2000 műholdas Starlinkje 70 millió dollárosat.

A NASA jelenleg a Tracking and Data Relay Satellite hálózatát használja a bolygó körül keringő űrjárművekkel való kommunikációra. A cél az, hogy az iparág beinduljon, a lehetőségek a NASA-n kívül mások számára is adottak legyenek, a költségek pedig csökkenjenek.

A szerződések szerint mindkét cégnek 2025-re kellene befejezni a fejlesztéseket a bemutatókat. Szerződött a NASA-val még az Inmarsat, a SES, a Telesat és a ViaSat is. A műholdas internetszolgáltatás piacán nagyon kiélezett a verseny, elemzők szerint egy teljesen működőképes hálózat dollármilliárdos bevételeket produkálhat. A fejlesztés alatt álló Starlink már most több ezer ügyféllel rendelkezik, az Amazon még idén fellövi az első műhold-prototípusokat.
https://itcafe.hu/hir/nasa_spacex_amazon_muhold_kommunikacio.html

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Német környezetvédelmi műholdat indított útjára a SpaceX

Németország első, úgynevezett hiperspektrális Föld-megfigyelő EnMAP műholdja a Föld körül kering majd, mintegy 650 kilométeres magasságban.

A műholdat a brémai székhelyű OHB System technológiai cég építette a Német Űrkutatási Központ (DLR) megbízásából.

Az EnMAP az Environmental Mapping Analysis Programme (Környezeti Térképelemző Program) rövidítése. Az OHB által épített hiperspektrális műszer lehetővé teszi, hogy rögzítsék a Föld felszínéről visszavert napsugárzást a látható fénytől a rövidhullámú infravörös tartományig folyamatos spektrumokban.

A nagy felbontású felvételek célja, hogy információt nyújtsanak a vízminőségről, a talaj összetételéről, ásványianyag- vagy szennyezőanyag-tartalmáról, a növényzet állapotáról és az éghajlatváltozás hatásairól a különböző ökoszisztémákra.

A műhold küldetése a tervek szerint legalább öt évig tart. A német kormány mintegy 300 millió eurót (110 milliárd forintot) biztosított a projekthez.
https://www.elobolygonk.hu/Klimahirek/Klimavedelem/2022_04_06/nemet_kornyezetvedelmi_muholdat_inditottak_utnak_egy_spacex_raketaval

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

A Visszatérés az űrbe első látásra Elon Musk propagandafilmjének tűnhet, de sokkal több annál

Az amerikai űrprogram drága volt, korszerűtlen, kihasználatlan és folyamatos technikai problémák sújtották, ezért 2011-ben úgy döntöttek, hogy a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) induló amerikai űrhajósokat a továbbiakban az orosz űrügynökséggel, a Roszkoszmosszal való együttműködésben, Szojuz rakétákkal küldik fel az űrbe, orosz földről. Az egykor dicső amerikai űrkutatási álmok általános depresszióba fordultak át, és nem egész 40 évvel az utolsó Holdra szállás után nem igazán lehetett látni, van-e jövő.

És akkor jött egy fiatal, buzgó dotkommilliárdos, egy csapat mérnök és programozó, és bonyolult algoritmusokkal megtámogatott barkácsrakétáikkal megmentették az amerikai űrálmot.

Legalábbis ez az a legenda, ami Elon Musk és a SpaceX szerepéről a fejekben él, és bár van benne igazság, a teljes sztorit szépen helyre teszi a Netflixen megjelent Visszatérés az űrbe (Return to Space), a sziklamászós Free Solóval Oscar-díjat nyert (és tehetségét legutóbb a barlangi mentőakciós The Rescue-val bizonyító) Elizabeth Chai Vasarhelyi és Jimmy Chin párosának dokumentumfilmje.

Magánűrkutatási gyorstalpaló

Tény, hogy nehezen indult a biznisz. Elon Musk 2002-ben megunta az online világot, és az eBay érdeklődésére 1,5 milliárd dollárért (többedmagával) túladott a PayPal nevű cégén. Az űrkutatás nagy rajongójaként azon bosszankodott, hogy a NASA és úgy egyáltalán az űrutazás világa unalmassá vált – ahelyett, hogy a Holdra, sőt inkább már a Marsra vinnénk embereket, egy Föld körül keringő kutatóközpontba küldözgetjük a világ legjobb pilótáit és mérnökeit, oda-vissza. Nagy cucc.

A még eredeti hajával kopaszodó, a techplayboyság helyett egyszerű nerdszerepben villogó Musk elkezdett űrmérnökökkel haverkodni, és Moszkvába járt olcsó rakétát nézni, a délnyugat-amerikai Mojave-sivatagban pedig amatőr rakétashow-kon építgette tovább a kapcsolatait. Itt találkozott egyik első alkalmazottjával, a német Hans Koenigsmann-nal, aki a SpaceX-ben űrmérnökként és műholdszakértőként dolgozott egészen 2021-es nyugdíjba vonulásáig, a dokumentumfilmben pedig gyakorlatilag a néző proxyját testesíti meg – tőle tudjuk meg az első találkozás történetét, hogy milyenek volt a korai évek, és milyen volt igazán közelről Elon Muskkal dolgozni.

Az első Falcon rakétán négy éven át dolgoztak a cégnél, hogy aztán három éven belül háromszor is felrobbanjon. Szívszorító látni az irányítóteremben készült felvételeket, ahol a lihegve imákat mormoló Musk és mérnökei sokadjára szembesülnek azzal, hogy már megint harminc másodperc alatt ment a kukába egy év munkája. 2008-ban egyszerre állt a csőd szélén a SpaceX, a Tesla és Musk személyesen. Koenigsmann már a távozását tervezgette, amikor Musk behívta egy tárgyalóba, hogy elmondja, az utolsó dollárjaiból még futja egy negyedik próbálkozásra, de ha az sem sikerül, mindennek vége. Persze, hogy sikerült – és milyen jót tett ez a dokumentumfilmnek is, a sok kudarc után jó látni a magasba dobott headseteket, a monitorok mögött ölelkező csapatot.

Ha valahol meg kell húzni a magánűrkutatás aranykorának kezdetét jelző vonalat, az itt van. Az USA, Oroszország és Kína után a SpaceX lett a negyedik entitás, amely sikeresen pályára tudott állítani egy rakétát. Ez három ország és egy nagy álmot dédelgető befektető. A korábbi kísérleteket egyébként szintén támogató NASA ekkor 1,5 milliárd dolláros szerződéssel kínálta meg a céget, így legalább annyira megmentette a SpaceX-et, mint amennyire a SpaceX később megmentette a NASA-t.

Valójában a SpaceX múltját taglaló rész csak körítés, mint az a film harmada felé közeledve kiderül, és a 2020-as szenzáció, a Crew Dragon Demo–2 misszió előtt, alatt és után forgatták a Visszatérés az űrbe nagy részét. Ez volt az a küldetés, amikor a Space Shuttle program befejezése óta, tehát kilenc év után először újra amerikai földről küldtek embereket az űrbe, illetve a Nemzetközi Űrállomásra. Magáncég pedig először hajtott végre ilyesmit.

Ja, igen, a Demo–2. Szóval a film valódi főszereplői a küldetés két űrhajósa, Doug Hurley és Bob Behnken, két igazi szuperhős, bár az űrparancsokságot is vállaló vadászpilóták és az űrsétában verhetetlen gépészmérnökök ritkán járnak köpenyben. Megtudjuk, milyen nehéz összehozni egy problémamentes rakétaindítást (nagyon), mennyi áldozatot kell hoznia egy családos űrhajósnak (sokat), és milyen körülmények között töltik az utazás előtti karantént (luxus).

Kiderül, mi az a „launch juju”, vagyis azok a babonák, amiket a NASA és a SpaceX munkatársai a kilövés napján betartanak: van, akinek különleges zoknija van ilyen alkalmakra, mások csak piros ruhát vesznek fel, vagy épp csak a piros ruhákat mellőzik, megint mások pedig a sikeres indításig nem borotválják le a szakállukat.

A film legérdekesebb része talán csak ekkor, a vége felé kezdődik. A Demo–2 küldetést 2020-ban nagyjából mindenki addig követte kitüntetett izgalommal, amíg fellőtték az űrbe a csapatot. Megvolt a történelmi esemény, köszönjük, viszlát. A filmből viszont kiderül, mi történt ezután, és amit látunk, sokkal érdekesebb egy égbe emelkedő rakétánál. Az űrhajósok és a földi kapcsolattartó (a híres ground control) közötti beszélgetések, a Dragon kapszulában az éjszakát átalvó legénység, a dokkolás izgalmai, az űrállomáson egymást ölelve üdvözlő asztro- és kozmonauták.

Az ISS-nek külön blokkot szentel a film, ami szintén odaszögezi a nézőt a kissé hosszúra nyúlt intró után a képernyő elé, hiszen ilyen jó minőségben ritkán látni a súlytalanságban dolgozó űrhajósok mindennapi életét. És kifejezetten üdítő arcokat, sztorikat társítani azokhoz a nevekhez, amiket az ember simán végigszkrolloz az ISS-expedíciók nyers adatoktól nehéz Wikipédia-oldalán. Jó látni az űrséta közben beszélgető és persze fontos munkát végző embereket, akik naponta 16 napfelkeltét és napnyugtát látnak a Föld fölött keringve.

A Visszatérés az űrbe valószínűleg nem kiáltott olyan tehetséges rendezőkért, mint Vasarhelyi és Chin, de az irányítótermekben vagy az űrállomáson megörökített, ritkán látott pillanatokért és a magánűrkutatási gyorstalpalóért már megérte elkészíteni.
https://qubit.hu/2022/04/12/a-visszateres-az-urbe-elso-latasra-elon-musk-propagandafilmjenek-tunhet-de-sokkal-tobb-annal

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Miután a napokban több kibertámadás érte az ukrán bankokat és kormányzati weboldalakat, Mihajlo Fedorov ukrán miniszterelnök-helyettes szombaton arra kérte a Tesla vezérigazgatóját, Elon Muskot, hogy biztosítsa Ukrajnának a SpaceX által felbocsátott, internetet sugárzó Starlink műholdakat – számolt be a Newsweek.

A SpaceX több mint 1700 műholddal rendelkezik, egy részük Ukrajna felett is áthalad pályáján, a 21. századi technika

-- majdnem az egész világot képes ellátni internettel.

A politikus továbbá arra is biztatta az amerikai milliárdost, hogy bátorítsa az „épeszű oroszokat”, hogy álljanak ki kormányukkal szemben.

Valószínűleg az ukrán miniszterelnök-helyettes is tisztában van azzal, mekkora hatást képes bírni Elon Musk a világ polgáraira; az Index már többször beszámolt arról, hogy az amerikai milliárdosnak egy mondat vagy Twitter-poszt is elég ahhoz, hogy komoly mennyiségű tömeget mozgasson meg.

Egy biztos: jó lehetőség lehet a milliárdos számára az ukrán megkeresés, hiszen Musk népszerűsége az elmúlt időszakban csökkent: pár hónapon belül megvádolták állatkínzással, szemeteléssel és pénzügyi manipulációval is.

Elon Musk pár órával később válaszolt is, hogy teljesíti a kérést, a Starlink immár aktív Ukrajnában.

@elonmusk, while you try to colonize Mars — Russia try to occupy Ukraine! While your rockets successfully land from space — Russian rockets attack Ukrainian civil people! We ask you to provide Ukraine with Starlink stations and to address sane Russians to stand.
— Mykhailo Fedorov (@FedorovMykhailo) February 26, 2022

Mint ismert, nem ez az első eset, hogy a milliárdos kölcsönadja a műholdjait; a SpaceX korábban a Tonga melletti vulkánkitörést követően segített műholdas internetet szolgáltatni.
https://index.hu/kulfold/2022/02/26/ukrajna-elkerte-elon-musk-muholdjait/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A félelem uralja a Neuralinket

2017 márciusában Elon Musk, a Tesla Motors és a Space X vezetője, valamint a munkatársai azt vizsgálták, hogy miképpen lehet összekötni az emberi agyat és a számítógépet. Az üzletember létrehozta a Neuralink nevű társaságot, amely egy koponyán belüli chipet vagy hasonló elektronikus eszközt akar megalkotni, hogy javítsa a memóriát vagy akár felgyorsítsa a másokkal történő kommunikációt. Nemrég kiderült, hogy kezdődhetnek a kifejlesztett interfész klinikai tesztjei.

A Fortune amerikai magazin most a Nerualink számos korábbi és jelenlegi dolgozóját idézte, akik a cégnél uralkodó légkörbe nyújtottak bepillantást. Szerintük a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a vállalkozásnál Elon Musk az elnyomás és a hibáztatás kultúráját teremtette meg. A menedzser többek között nem realisztikus időtervek betartását követelte meg. Elon Musk és a többi vezető elégedetlen volt a fejlődés sebességével annak ellenére, hogy a beosztottak hihetetlen tempóban dolgoztak.

Több alkalmazott is azt taglalta, hogy volt egy nagyon szigorú előírás a vállalatnál, amely megtiltotta nekik, hogy a beszállítókat vagy az eladókat tegyék felelőssé bármilyen esetleges csúszásért. Ráadásul folyamatosan a félelem légköre uralta a Neuralinket.

Egy másik volt munkatárs azt mondta, hogy Musk birodalmában mindenkit a félelem mozgat. A hibáztatás kultúrája hozzájárult ahhoz, hogy folyamatos volt a lemorzsolódás. A nyolc tudósból, akik jelen voltak a társaság létrehozásakor, most már csak kettő van a cégnél. Tim Hanson, a kutatók egyike 2018-ig dolgozott a vállalkozásnál és ő úgy vélte, hogy a hibáztatás és a félelem légköre rányomta a negatív hatását az eredményekre is. Az alapkutatások csak nagyon lassan haladnak előre és ez mindenekelőtt a nagy fluktuációra vezethető vissza.
https://sg.hu/cikkek/it-tech/148664/a-felelem-uralja-a-neuralinket

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre 4 perce új videót töltött fel:

M Imre írta 16 perce a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Napos, meleg idővel telt az elmúlt időszak, a mögöttünk ...

M Imre írta 42 perce a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Átadták a világ leghosszabb gyalogos függőhídját A Sky ...

M Imre írta 56 perce a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

Az LMP a dugódíj mielőbbi bevezetését és a pesti alsó ...

M Imre írta 3 órája a(z) A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben 2022. május 14-től, szombattól képhez:

A_legfontosabb_valtozasok_az_m3as_metro_kozlekedesben_2022_majus_14tol_szombattol_2167017_3792_s

Klinikák metrómegálló a felújítás előtt és után Jiří ...

M Imre írta 17 órája a(z) Közös nyelv az akadálymentességről – Access4you (Best Impact Startup Award-díj 2022) videóhoz:

Kapcsolódó Hamarosan elkészül a belváros ...

M Imre 17 órája új videót töltött fel:

M Imre 22 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Az elkövetkező napokban akár 30 fokot is mutathatnak a ...

M Imre írta 1 napja a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:

A budapestiek többsége támogatja a pesti alsó rakpart ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu