Közlekedés: Ecodriving - A környezetkímélő vezetés elmélete és gyakorlata

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Készítette: dr. Kiss Diána vezető tanácsos
Budapest, 2008-2009.


Tartalomjegyzék

Az EU „Save more than fuel” kampánya és az ECODRIVE program    4
Kampány az energia intelligensebb felhasználásáért és előállításáért     4
Aranyszabályok és tippek    5
Az ecodriving haszna    11
Üzemanyag felhasználás és a klímavédelem    11
Helyi környezetminőség és egészség    11
Költségek és biztonság    12
Az ECODRIVING magatartás elsajátításának eszközei    13
ECODRIVING kampányok Európa szerte    14
TREATISE 2005.-2007. tréning program     15
Projektek az ECODRIVEN programban (2005.-2008.)     16
Fenntartani a magatartást, ha a tréningnek már vége – UK [17]    22
Energia hatékony vonatvezetés    24


network.hu

 „Az ambiciózus CO2 kibocsátás csökkentési és energia megtakarítási céljaink elérése érdekében minden szektorban komoly erőfeszítések megtételére van szükség. Ez egyes esetekben csúcstechnológia alkalmazását igényli, azonban vannak olyan területek, ahol elég a józan ész használata. Az EU „Save more than fuel” kampánya azt a célt szolgálja, hogy egyszerű tippeket adjon a CO2 kibocsátás és a kiadások csökkentésére egyszerű intelligensebb vezetés megvalósításával. Számos trükk áll rendelkezésre, amelyekkel az EU állampolgárai üzemanyagot spórolhatnak, pénzt takaríthatnak meg és hatékonyan csökkenthetik szén-dioxid kibocsátásukat.”
Andris Pielbalgs - az EU energiaügyi biztosa

A kiadvány célja az ecodriving szemlélet megismertetése, alkalmazása eredményeinek bemutatása, az ecodriving kultúra fejlesztési lehetőségeinek terjesztése és propagálása, illetve jó gyakorlati megoldások összefoglalása.



Az EU „Save more than fuel” kampánya és az ECODRIVE program

Kampány az energia intelligensebb felhasználásáért és előállításáért

Az európai energiaellátásban felhasznált energiaforrások jövőbeli összetétele, illetve az igények következtében sokkal nagyobb szerepet kell kapniuk az új, megújuló energiaforrásoknak, illetve fokozottan előtérbe kell kerülniük az energiahatékonyabb módszerek alkalmazásának. Európa már jelenleg is a legfontosabb szereplője a természetes energiaforrások elhasználása ellen, illetve az éghajlatváltozás megakadályozása érdekében folytatott harcnak. Feladat most mind a fogyasztók, mind a legfontosabb döntéshozók meggyőzése a fenntartható energia-előállítás, illetve felhasználás kedvező hatásairól. Az EU klímaváltozási programja 2001-ben azt jelezte elő, hogy az ecodriving programok segítségével 2010-re 50 millió tonna szén-dioxid kibocsátás elkerülése válik lehetővé. Mindez 15 millió személygépkocsi éves szén-dioxid kibocsátásának felel meg [13]. 

A 2005-2008. évi Európai fenntartható energia kampány az Európai Bizottság kezdeményezése az Intelligens Energia – Európa (2003-2006) program keretén belül. A program növelni kívánja a fenntartható erőforrásokkal kapcsolatos tájékozottságot, valamint ösztönözni kívánja a fenntartható energia-előállítást, illetve felhasználást az egyének, a szervezetek, a magánvállalatok, a hatóságok, a szakmai és energiaügyi szervezetek, az ipari szövetségek, valamint a civil szervezetek körében Európában [1].

network.hu

 Az Intelligens Energia - Európa program keretein belül 350 energia megtakarítási projekt megvalósítását támogatta az Európai Bizottság. Az ECODRIVEN a program része, egy vezetési magatartás kialakítása végett, aminek eredményeképpen csökkenthető az üzemanyag felhasználás, az üvegházgáz kibocsátás és nem utolsósorban a balesetek száma.


network.huAz ECODRIVEN alap – vezetési etikettet vezet be. Az egyik legfontosabb célja az, hogy legalább 2,5 millió vezető energiahatékonyabban vezessen, aminek köszönhetően 2010-re 50 millió tonna CO2 kibocsátást lehetne megspórolni. 10 európai ország (Ausztria, Belgium, Csehország, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Lengyelország, Hollandia és az Egyesült Királyság) vesz részt a kampányban. Litvánia és Svédország saját ecodirving kampányt indított el. A kiadvány a projektek többségét bemutatja.

Az ECODRIVING számos közvetlen előnyt jelent, mint nyugodtabb és laza vezetési légkört, közlekedésbiztonság javulást, és nem utolsó sorban a becslések szerint megközelítőleg 20 billió € megspórolását az elkövetkező 2 évben. A program hasznaival külön fejezet foglakozik.

 

 

Aranyszabályok és tippek

Az ECODRIVING program 5 pontban, míg a „Save more than fuel” kampány [2] 10 pontban fogalmazta meg azokat az ökölszabályokat, amelyek hatékonyan hozzájárulnak a programok céljainak megvalósításához. Az 5 aranyszabály illeszkedik a 10 pontba, egyesítésüket mutatja az 1. ábra [2], felsorolva a legfontosabb intézkedéseket.


Az ökölszabályokon felül további hasznos tippekkel szolgálnak a programok [2] a következő területeken:

  • Vezetés hegyekben
  • Motor leállítása rövid várakozásnál
  • Vezetés kanyarban
  • Aerodinamika
  • Súly
  • Guminyomás
  • Energiafogyasztó berendezések – klíma és fűtőrendszer, audio berendezések
  • Fedélzeti berendezések


network.hu

1. ábra: Az üzemanyag megtakarítás 10 pontja

Vezetés hegyekben
A hegyvidéki területeken nagyon fontos a helyes gyorsítás és a fékezés alkalmazása. Az üzemanyag-felhasználás ezzel számottevően csökkenthető. Emelkedőn cél a lehető legmagasabb fokozatban, az optimális fordulatszám-tartományban haladni


Motor leállítása rövid várakozásnál is
Üzemanyag takarítható meg, ha piros lámpánál, vasúti átjárónál, illetve bármilyen okból történő, nem csak néhány másodperces várakozás esetén a motort leállítjuk. Figyelembe kell azonban venni, hogy a túl gyakori önindító használat az akkumulátorok élettartamát kedvezőtlenül befolyásolja.

Vezetés kanyarban
A kanyarban a megfelelő vezetést sok tényező befolyásolja, a sebesség, amivel a gépkocsi a kanyarba érkezik, az időjárási viszonyok, a kanyar jellemzői, és az út minősége. A sebességcsökkentés jobb, mint az alacsonyabb fokozatba kapcsolás. A kanyart úgy kell megközelíteni, hogy lehetőleg fékezés nélkül érjük el a biztonságos haladáshoz szükséges sebességet. A teljes gázadás melletti többszöri erőteljes fékezés majd újbóli gyorsítás nemcsak az üzemanyag felhasználás szempontjából rossz. Az erőteljes fékezés a kerekek egyenetlen terhelés-eloszlásához vezet, ami könnyen baleset forrása lehet.

Aerodinamika
A takarékos autózásban a második legfontosabb tényező az aerodinamika. A gyártók minden gépkocsit szélcsatornában tesztelnek, hogy az aerodinamikai tulajdonságait optimálhassák.
A 2. ábrán megfigyelhető, a menetellenállás összetevők teljesítményszükséglete

 

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. ábra: A teljesítmény és a légellenállás összefüggése (x: sebesség, y: teljesítmény, kék: légellenállás, zöld: gördülési ellenállás) [3]

Egy feleslegesen fennhagyott síléctartó már 120 km/h sebességnél akár 20%-os üzemanyag felhasználás növekedést is okozhat. A légellenállást nagymértékben rontja minden szükségtelenül alkalmazott csomagtartó, légterelő, de számottevően ronthatja a leengedett ablak is.

Súly
Az üzemanyag-felhasználásra legnagyobb hatást a gépjármű tömege gyakorolja. Egy 1500 kg össztömegű gépkocsinál 100 kg rakomány ~7%-os többlet üzemanyag-fogyasztást eredményez. Tipikus pluszsúlyt jelentenek pl. a feleslegesen hordozott hólánc, a túl nagy tartaléktank, és más, szükségtelen rakományok.

Guminyomás
A guminyomást rendszeresen érdemes ellenőrizni – „hideg” (!) gumikon. Ahhoz, hogy a gépkocsi gördülési ellenállása megfelelő legyen, a megfelelő guminyomás kell, hogy legyen. 25%-al csökkent nyomás esetén a gördülési ellenállás 10%-kal nő, ami az üzemanyag felhasználás 2%-os növekedését eredményezi.
A túl alacsony keréknyomás viszont kedvezőtlenül befolyásolja a vezethetőséget és a fékezést.

Energiafogyasztó berendezések – klíma, hifi, fűtés
A légkondicionáló és a nagyteljesítményű audio-rendszerek, valamint a fűtés jelentősen növelheti az üzemanyag felhasználást. A légkondicionálót csak a szükséges mértékben kell használni. Már ha 25 ºC feletti hőmérsékletről kell lehűteni a kocsi belső terét, az a pillanatnyi üzemanyag felhasználás kb. 20%-os növekedését eredményezi. 80km/h feletti sebességnél azonban a légkondicionáló használatából eredő többlet üzemanyag-felhasználás még mindig kevesebb, mintha az ablak lenne leeresztve.

Fedélzeti rendszerek
A fedélzeti rendszerek alkalmazása javít az üzemanyag felhasználáson. Ha van beépített „tempomat”, használjuk. A rendszer segít tartani a sebességet, nemcsak az üzemanyag-felhasználásban optimál, de egy nyugodtabb vezetést is lehetővé tesz.
A fedélzeti rendszereknek egyik funkciója a pillanatnyi üzemanyag-fogyasztás megjelenítése. Ennek alapján a vezető ellenőrizheti vezetési magatartását, látva a fogyasztást, az kímélőbb üzemmód alkalmazására ösztönzi.
Autópályán történő egyenletes haladáskor használva a tempomatot, legalább 10%-kal csökkenthető a fogyasztás [5].

És ami kimaradt

  • A motorban, a sebességváltóban, differenciálműben mindig az előírt mennyiségű és minőségű kenőanyag legyen.
  • A rosszul beállított vagy elállítódott fék menet közben a dob vagy a tárcsa felületén súrlódhat. Ezzel nemcsak a fék hatásfoka csökken, hanem az üzemanyag-fogyasztás is megnő. A rosszul kioldott kézifékkel haladva gyakran előfordulhat túlfogyasztás.
  • Az túlfeszített ékszíj növeli a súrlódás és ezzel együtt az energiafelhasználás, továbbá a szíj idő előtti tönkremenetelét okozza.
  • Ügyelni kell a gyújtóberendezések tökéletes állapotára.
  • Az üzemanyag fogyasztást alapvetően befolyásoló finombeállítások csak műszerekkel és szakértelemmel végezhetők el.
  • A sebességváltót kíméletes kezelése, a motor fordulatszámának kedvező tartományban tartása lényeges a fogyasztás mérséklésére. Lényeges a gázpedál finom kezelése. A hirtelen lenyomását, hirtelen felengedését, kerülni kell, csakúgy, mint a hirtelen erős fékezéseket [4].
  • 100 km/h felett tempónál minden 10 km/h sebességtöbblet 3 – 4 % többletfogyasztást okoz.
  • Megfelelő követési távolságot kell tartani, így csak indokolt esetben kell a féket használni. Az autót lehetőleg lendületben kell hagyni, a lassítás eszköze legyen inkább a sebességváltás, vagy a gáz elvétele. Lassításhoz használjuk a motorféket.
  • Kora reggel és este szinte üresek az utak, ezért ha szükséges az autó-használat, viszont a dugókat el szeretnénk kerülni, érdemes ezekre az időszakokra időzíteni az autózást [5].

 


Zajszegény közlekedés [4]

Szükségtelen zajforrások:

  • Az önindító hosszas használata, (köszörülése),
  • A motor szükségtelen túráztatása, járatása a kocsi álló helyzetében.
  • Magas fordulatszám üresjáratban és menetközben is alacsony sebességi fokozatban.
  • Hirtelen indítás és felgyorsítás, csikorgó gumikkal
  • Indokolatlanul erőteljes fékezés.
  • Sportkipufogó felszerelése, gyári kipufogó “sportosítása”.
  • Zajos rakodás.
  • Hangosan üzemeltetett audio berendezés.
  • A ajtók, motorháztető és a csomagtartófedél csapkodása.

 


Az ecodriving haszna

Az ECODIRIVING szemlélettel javítható a közlekedésbiztonság, a környezet minősége, üzemanyagot és ezzel költséget lehet megtakarítani. Az ECODRIVING közvetlen haszonnal jár a vezetőnek és az utasoknak, nagyobb lesz a komfort és jobb a vezetői légkör [3].

Üzemanyag felhasználás és a klímavédelem
Az ecodriving tréningek elvégzése bizonyítottan közel 20% üzemanyag felhasználás csökkenést eredményez közvetlenül a tréning elvégzése után, amelyhez hosszú távon még 5%-os csökkenés realizálódik. A EU klímavédelmi programjának számításai szerint az ECODRIVING legalább 0,5 millió tonna szén-dioxid kibocsátás csökkentést jelent 2010-ig, amellyel mintegy 20 billió € spórolható meg.

Helyi környezetminőség és egészség
Az ECODRIVING nemcsak a levegőszennyezés csökkentéséhez járul hozzá, hanem a zajterhelés mérsékléséhez is. Mint ahogy az a 3. ábrán is látható, egy 4000 fordulat/perc fordulatszámon üzemelő motornak akkora a zajkibocsátása, mint azonos sebesség mellett 32 ugyanolyan motornak 2000 fordulat/perc fordulatszámon. Az ECODRIVING-nak ezért nagy szerepe van a városi környezetminőség alakításában.

 

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ábra: 1 jármű 4000 ford/perc zaja = 32 jármű 2000 fordulat/perc zaja

Költségek és biztonság
Az ECODRIVING nemcsak az üzemanyag költséget spórolja meg, hanem a fenntartás és a szerelés költségeit is, amelyek egy esetleges baleset következményeiből eredhetnek.

 

A biztonságos vezetői magatartás a következő szempontokon alapul:

  • megfontolt vezetési stílus,
  • egyenletes sebesség,
  • kevesebb gyorsítás,
  • kevesebb fékezés,
  • kevesebb stressz és agresszivitás.

 

11 hónappal a térning után a HAMBURGER WASSERWERKE cég 6 %-kal csökkentette üzemanyag felhasználását és a balesetekből, illetve az ahhoz kapcsolódó költségekből több, mint 25%-ot faragtak le. Az ECODRIVING programok nagyon költséghatékonyak. A holland program költséghatékonysága 10 éves periódust tekintve szén-dioxid tonnánként 5 €. A svájci tréningen a VSZ VELTHEIM 350 sofőrje vett részt, amelynek eredményeképpen a vállalat 6,1%-kal csökkentette üzemanyag felhasználását és 35%-kal kevesebb balesetnek lett részese.

 


Az ECODRIVING magatartás elsajátításának eszközei

 

A legáltalánosabb formája a közúti tréning, de alkalmaznak szimulátorokat is a képzésben, sőt a szimuláció interneten keresztül is működtethető. A leggyakabban alkalmazott eszköz, az egy-két napos kiképzésen való részvétel, ahol speciálisan kialakított autókon, buszokon, vagy teherautókon lehet megismerkedni az ecodriving szemlélettel. Egy tipikus kurzus tesztvezetéssel indul, amelyet a vezetési stílus kiértékelése követ, majd elméleti oktatás következik a helyes magatartásokról, amelyet egy második tesztvezetés követ.

 

Ennek során vizsgálják a javulást, amellyel párhuzamosan figyelik az üzemanyag fogyasztást, a sebességet, a fokozatok alkalmazását. A tréning elvégzése után a résztvevőknek sokkal nagyobb a hajlandósága és a kedve az új vezetési stílus éles alkalmazására, hiszen megtapasztalta, milyen eredmények érhetők el vele. Nagy jelentősége van a tanultak átadásának a munkahelyen, családban, barátok körében. Olyan tréningek is vannak, ahol a részvevőket kifejezetten az ecodriving szemlélet oktatására képeznek ki. Az ecodriving stratégiája az, hogy a környezetbarát vezetés épüljön be már létező képzésekbe, mint amilyen az autóvezetői tanfolyam.


A szimulátorokkal való kiképzés elsősorban nagy állományú cégek esetében költséghatékony. A szimulátor használatával elkerülhető a tréningek miatti időkiesés és magasabb költség. A szimulátorok jó eszközei az ecodriving szemlélet terjesztésének a lakosság körében. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a szimulátorok alkalmazása a legjobb fejlesztési megoldás.
Léteznek virtuális trénerek is oktatóprogrammal, amelyek interneten érhetők el.



ECODRIVING kampányok Európa szerte

A kampány szervezésére és koordinálására konzorcium alakult, amely az ECODRIVEN projekt partnere. 9 uniós ország vesz részt a kampányban. A konzorciumot támogatja az EU Megvalósíthatósági Szakértői Bizottsága, a gépjármű gyártók szövetségei és a közlekedési szektor. A bizottság tanácsadó és támogató testületként vesz részt a kampányban. A projekt utolsó évéhez érkezett 2008-ban, amikor is már a kampány monitoringja és eredményeinek értékelése folyik, a hatások felmérés céljából.

 

A kampányban résztvevő országok az ecodriving szemléletnek megfelelő célok elérése érdekében együttműködtek autókereskedőkkel, üzemanyag töltő állomásokkal, márkaklubbokkal, oktató szervezetekkel, helyi szervekkel, önkormányzatokkal, civilekkel és a szállítókkal. A közös kampány formát minden országban a helyi specialitásokkal egészítették ki, erősítve ezzel a központi gondolatot. Ennek eredményeképpen minden résztvevő országspecifikus kampányt indított.


A közös kampány céljai a következők voltak:

  • legalább 2 500 000 vezető stimulálása a környezetbarát vezetésre,
  • 2010-ig 0,5 millió tonna szén-dioxid kibocsátásának megspórolása, mindemellett az egyéb szennyezőanyag kibocsátásának jelentős csökkenése,
  • európai nagyságrendű együttműködés életre hívása.


Az ECODRIVEN a 2001-2004 között futó ECO-DRIVE Europe projektre épül. A korábbi projekt célja az volt, hogy felgyorsítsa az ecodriving szemléletre épülő oktatás elterjedését és annak beépülését az európai országok oktatási struktúrájába. A projekt eredményeképpen kiépült az európai ecodriving hálózat és internetes felület, illetve kiadványok készültek a pilóta projektek eredményeiről.

 

A projekt során 7 pilóta projekt valósult meg, ezek a következők:
Spanyolországban az ecodriving személetet beépítették a gépjárművezetés képzésbe. Kialakították az oktatási módszertant, kiképeztek 40 tanárt, 400 diák számára kezdték meg a környezetbarát vezetés szabályait oktatni 20 iskolában.
Portugáliában vezetéstechnikai teszt iskolákat (3 db) hoztak létre és a tapasztalatok alapján megkezdték a gépjárművezetés oktatás átalakítását.


Belgiumban egy meghatározó flottából álló cégnél kezdték meg az ecodriving tréningeket, de nagyban akadályozta a projektet, hogy csak néhány vállalat mutatott szándékot az ecodriving támogatására.


Ausztriában buszok tréningjére összpontosítottak, próbálva bebizonyítani azt, hogy az ecodriving vezetéstechnika nemcsak a vezetőnek és a környezetnek előnyös, hanem az utasoknak és a közlekedési vállalatoknak is. Első körben ecodriving kurzusokat szerveztek, majd felmérték az igényeket. Az érdeklődők számára oktatási programot készítettek és vezettek le.


Görögországban a fő cél szintén a  buszvezetők vezetési magatartásának a megváltoztatása volt, kiscsoportos, adekvát tréningeken való részvétellel. A projekt előkészítése után két autóbusz segítségével adatokat gyűjtöttek a vezetési magatartásokról, majd kidolgozták az oktatási anyagokat, amelyek segítségével tréningeket szerveztek, majd a tréningek után újra végrehajtották a méréssorozatot. Ugyanazon a 15 km-es útszakaszon mérve 10,4%-kal csökkent az üzemanyagfelhasználás a kurzus után. A buszvezetők megértették és elfogadták az ecodriving hatékonyságát.


A holland projekt számos alprojektből tevődött össze. Kidolgozták ECOTEAM elnevezésű programjukat és 10 000 sofőrt vontak be a képzésbe.



TREATISE 2005.-2007. tréning program

network.hu

A TREATISE az „Intelligent Energy - Europe” kampány egyik projektje volt, 2005.-2007. között a fenntartható közlekedés témaköreiben ingyenes tréningeket tartott energetikai és közlekedési szakembereknek. A projekt ideje alatt 63 workshopot rendeztek és 1722 ember képeztek ki. A projekt keretein belül több mint 50 fenntartható közlekedési projekt megindításában segédkeztek.

 

 

A projektek a következők voltak:

  • tiszta üzemanyagok és tiszta járművek,
  • ecodriving,
  • közlekedési menedzsment.


Az ecodriving projektek tekintetében a TREATISE ecodriving szimulátort készített, amely számítógéphez csatlakoztatva alkalmas a környezetbarát vezetési technika elsajátítására. A szimulátor a TREATISE honlapján térítés ellenében megrendelhető.


A projektekben megfogalmazódik, hogy az ecodriving terjesztésének leghatékonyabb módszere a tanulóvezetők oktatása. Mégpedig a szabályos vezetési teszt részévé téve. Fontos, azonban, hogy a tapasztalt, de az ecodriving szempontjait nem ismerő vezetők is képzést kaphassanak a környezetbarát vezetési technikákból. A program ecodriving dokumentációja ecodriving vezetéstechnikai szabályokat is tartalmaz.


A TREATISE felhívja arra a figyelmet, hogy ahol lehetséges, ecodriving programot együttműködésben kell megvalósítani, ahol potenciális partnerek lehetnek a tömegközlekedési vállalatok, az autós iskolák, a környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi szervezetek, gumiszervizek, autó értékesítők, autóklubok, biztosítási szervezetek és a média. [13].

 
Projektek az ECODRIVEN programban (2005.-2008.)

Easy, Rider! A finn kampány [6]

Az Easy, Rider! a finnek gazdaságos és  biztonságos vezetési kampánya, amely 2008. őszén zárult. A kampány célja az volt, hogy előmozdítsa a gazdaságos és biztonságos vezetési magatartást, illetve az ecodriving szemléletet ingyenes tréningeken is oktassa.

 

A kampány során számos eseményt szerveztek országszerte. Ezek a következők voltak:

  • 2007. szeptember: megkezdődik a kampány, elkészítik a kampány promóciós anyagait, az oktatók programját, illetve előkészítik a kurzusokat. Megnyílik a honlap, amelyen a kampány legfontosabb információi érhetők el, kalkulátos segítségével ki lehet számolni a szén-dioxid kibocsátást. Kvízjátékot indítottak  a neten. A szeptember 22-én megtartott autómentes nap a központi szlogen mellett az ecodriving gondolatáról is szólt.
  • 2007. októberében energia megtakarítási hetet szerveztek, amelyen a promóciós rendezvényeken túl bemutatót is tartottak az ecodriving szemléletről.
  • 2007. novemberében EcoRun – gazdaságos vezetési magatartás versenyt rendeztek, és novemberben került sor egy nagyszabású szemináriumra “Az energia hatékony járművek felé” címmel. A novemberi programsorozatot motoros show zárta Helsinkiben, ahol bemutatták az ecodriving vezetési technikákat.
  • 2008. januárjában a 2007-es eseményeket sajtókonferencián mutatták be a nagyközönségnek.


A kampány szlogen és reklámkampány szórólapját az 4. ábra mutatja be.

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. ábra: Easy, Rider! Finnország

A kampány eredményeképpen fellállították a finn ecodriving centert [7], ahol bárki részt vehet ecodriving tréningen annak érdekében, hogy megismerje és elsajátítsa a környezetkímélő vezetés technikáit. A tanfolyamon résztvevő minden vezető személyre szóló tesztvezetésen vesz részt, amellyel felmérhető az egyén vezetési technikája és annak hatása az üzemanyag fogyasztásra. Mindenki kap egy segédkönyvet (5. ábra) és egy írott intézkedéscsomagot saját vezetéséről, és az azon történő szükséges változtatásokról. Az elméleti oktatás során képet kapnak a vezetők arról, mik azok a faktorok, amelyek alapvetően befolyásolják az üzemanyag felhasználást. A honlapon a segédkönyv térítés ellenébe
n meg is rendelhető, amely konkrét példákat tartalmaz az ecodriving vezetésről.


network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. ábra: A finn ecodriving segédkönyv [7]

 


Neues Fahren: Clever, Sicher, Weiter – kampány Németországban [8]


network.huNémetországban a környezetbarát vezetési technika alkalmazása már 2000-ben megkezdődött, a klímavédelmi program részeként, amelynek felépítése a következő:

- 2000-2002: Fahr und Spar mit Sicherheit – biztonság és vezetéstechnikai program 25 cég bevonásával,
- 2002-2004: Fahr und Spar mit Sicherheit – biztonság és vezetéstechnikai program 2 nagy cég bevonásával,
- 2006: ecodriving és biztonságtechnikai tréning gépjármű vezetők részére,
- 2007: ecodriving tréning a nehéz tehergépkocsi vezetők részére.

network.hu

- 2006-2008: ecodriving fiatal vezetőknek – komplett képzési program [9]

 

 

 

Jelenleg a kezdeményezés folytatásaként a különböző politikai, ipari és szövetségi erők összefogásával megszületett kampány világos célja az volt, hogy magas színvonalú szolgáltatásokat nyújtsanak a vezetőknek az ecodriving technikájának elsajátítására, vagyis ecodriving tréningeket szerveztek és szerveznek ma is az érdeklődők részére.


A tréningeket csoportosan és egyedül is végre lehet hajtani. Személygépkocsi, tehergépkocsi és busz tréningek között lehet választani. A tréning forgalomban történik, annak érdekében, hogy a körülmények a valódinak megfeleljenek és a résztvevők élesben tapasztalhassák meg az ecodriving hatásait. A tréning során a résztvevő részletes írásbeli tájékoztatót kap a vezetői és viselkedési technikákról, illetve tananyagból készülhet fel. A tréning után kiértékelik a teljesítményt és oklevelet állítanak ki. A tréninget saját gépjárművel is végre lehet hajtani vagy használni lehet a szervező gépjárműveit is.


A személygépkocsi vezetők háromféle tréningkoncepció közül választhatnak:

  • 1 vagy többórás intenzív tréning a forgalomban
  • kiscsoportos tréning a forgalomban közvetlen trénerrel
  • kiscsoportos tréning tanpályán közvetlen tréner nélkül
  • A tréningeket a kampányban részt vevő cégek – köztük gépkocsigyártók (Ford, Mercedes, BMW, VW, MAN, Scania) – szervezik és irányítják.

 


Het Nieuwe Rijden – Hollandia [10]

network.hu

A „Het Nieuwe Rijden” a holland nemzeti ecodriving program. A hollandok felhívják arra a figyelmet, hogy a kormányzati politikák nem tulajdonítanak nagy jelentőséget az ilyen intézkedéseknek annak ellenére, hogy az EU, az UN, az OECD és az ECMT is ismételten megállapítja, hogy a vezető viselkedést befolyásoló intézkedések hasznosak. A holland program a Kiotói egyezmény holland ratifikálása és a nemzeti szén-dioxid csökkentési stratégiák elemeként született meg. A program egy hosszú idejű stratégiát tartalmaz 1999-2010-re, mintegy 53 millió € ráfordítással.


1988 óta Hollandiában nagy tradíciója van az ecodriving projekteknek. A Kiotói egyezmény elfogadása után a program felgyorsult. A programot a holland nemzeti energia ügynökség indította el, a holland közlekedési és a környezetvédelmi minisztérium együttműködésével. A cél az volt, hogy motiválják a vezetőket és a flotta tulajdonosokat, hogy olyan gépjárműveket szerezzenek be, amelyek sokkal energiahatékonyabbak.


A programban 30 szállítási és fogyasztói szervezet vesz részt, ezek főleg közlekedési vállalatok és gépjármű forgalmazók. Ezek a szervezetek együttműködési megállapodást írtak alá, hogy ecodriving tevékenységet valósítanak meg.


A holland ecodriving program úgy járul hozzá a nemzeti szén-dioxid csökkentési célokhoz, hogy 2010-ig évente 1 millió tonna szén-dioxid kibocsátást spórolnak meg vele. A program költséghatékonysága 7 €/1 tonna szén-dioxid, vagyis 1 tonna szén-dioxid kibocsátás elkerülésének költsége a program jóvoltából mindössze 7 € volt.

A holland program fejezetei:

     1.az ecodriving  beépítése a vezető oktatásba
     2.a jogosítvánnyal rendelkező vezetők utánképzése
     3.üzemanyag felhasználás csökkentés gépjárművön belüli eszközökkel
     4.guminyomás
     5.fogyasztói magatartás befolyásolása – energiahatékonysági védjegy az új autók részére

 

A program során a gépjármű vezető elméleti és gyakorlati oktatók több, mint 90%-át kiképezték az ecodriving-ra, amely mintegy 6500 embert jelentett. Az ecodriving trénerek részére képzési rendszert hoztak létre, amely egyben bizonyítványt is ad a számukra. Az ecodriving nemcsak az elméleti hanem a gyakorlati oktatásnak is a része már. Nagyszabású média kampányokkal segítették elő a program sikerét, elsősorban a privát autóvezetők körében, ahol a legfontosabb cél az volt, hogy ráébresszék a vezetőket az ecodriving vezetési magatartás előnyeire. Az ecodriving kurzusok résztvevőinek száma 2001 óta folyamatosan emelkedik.



Kommunikáció és marketing
A programot marketing és kommunikációs stratégia kíséri, amely a program hasznáról, elemeiről szól. A kommunikáció során az ecodriving-ot úgy mutatják be, mint amely legjobban képes kihasználni a modern motortechnika lehetőségeit.



Megvalósítás és ellenőrzés
A program segítségével elérhető szén-dioxid kibocsátás csökkenés meghatározása speciálisan erre a célra kifejlesztett ellenőrző módszertan alapján történik, amely a folyamat egyik lényeges eleme.



2006-ra a következő eredményeket sikerült elérni:

- közvetlenül az ecodriving képzési program eredményeképpen 0,3 millió tonna szén-dioxid kibocsátást sikerült megspórolni, amelyhez további 0,6 millió tonna társult a kapcsolódó intézkedések eredményeképpen [11].



Ecodriving program a tengerentúlon – Kanada [12]
Komplex program elsősorban a nehéz tehergépkocsik szennyezőanyag kibocsátásának csökkentése érdekében.


Kanadában az áruszállító tehergépkocsik okozzák az ÜHG kibocsátás közel 10 %-át. Az „ecoENERGY for Fleets” egy olyan program, amely gépjármű flották részére vezet be energia hatékony gyakorlatot a kibocsátás csökkentése érdekében. A FleetSmart ennek a programnak a része, amely kifejezetten a vezetési magatartások befolyásolására irányul. Ingyenes gyakorlati tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogyan lehet a szennyezőanyag kibocsátást csökkenteni.

 

A tréning a következő kategóriáknak szól:

  • kamionok az autópályán
  • faszállítók
  • városi közlekedés
  • távolsági buszközlekedés
  • tranzit
  • iskolabuszok

 

network.hu


A projekt tréningeket, technológiai információkat, csendes zóna kampányt tartalmaz.

 


Fenntartani a magatartást, ha a tréningnek már vége – UK [17]

A „Safe and Fuel Efficient Driving - SAFED” program az angol Department for Transport támogatásával született meg és arra szolgál, hogy a nehéz tehergépkocsi sofőrök biztonságos és energia hatékony vezetési technikáját fejlesszék. A SAFED speciálisan arra lett kialakítva, hogy mind a szállítmányozók, mind a tréningeztetők részére vezetési tréninget nyújtson, amellyel kifejezetten a közúti áruszállítási iparban dolgozó gépkocsivezetőket lehet fejleszteni. 2004-ig a program ingyen állt rendelkezésre, azóta kereskedelmi alapokon tartja fenn magát.


A képzés a gépkocsivezető saját járművén történik és olyan sztenderdek alapján, amelyeket a program keretein belül dolgoztak ki, amelyek alkalmazhatóságát többféle közlekedési eszközön tesztelték. A kifejlesztett sztenderdek, és a tréning programok is letölthetők a projekt honlapjáról [14]. A tréningprogram lépésről lépésre vezet be a biztonságos és energiatakarékos vezetési technika rejtelmeibe. A program által nyújtott információk, módszerek és technológiák megfelelő alapot adnak egy továbbfejlesztett cég specifikus program kidolgozására is. A programban való részvételhez regisztrációra van szükség.

A tanulást segédkönyvek segítik a következő témákban:

  • üzemanyag megtakarítási tippek
  • üzemanyag felhasználás hatékonyság javítás vezetéstechnika segítségével
  • költségcsökkentési tanácsok

 


Az 1 napos tréningprogram
A részletes edzésprogram egy egész napos tréning, amely gyakorlati foglalkozást és elméleti oktatást tartalmaz. A gyakorlatokat videón rögzítik. A munkát értékelik és vizsgáztatják a résztvevőket, akiknek minimum kritériumoknak kell megfelelni a sikeres vizsgához. A gyakorlaton minél kevesebb hibát vét a tanuló, annál jobb értékelést kap.


A tréningnap részei:

  • bevezetés, a dokumentumok ellenőrzése, látásvizsgálat – látja-e a gépkocsi rendszámtábláját 20,5m-re, bemutató videó a koncepcióról
  • 1. vezetés – 2 óra időtartamban, jelöltenként 1-1 óra. A vezetési magatartást feljegyzik. Aki veszélyesen vezet, azt felfüggesztik, nem vezethet tovább, ki is esik a programból, de az instruktori részen még részt vehet.
  • Irányítói kiértékelés és instrukciók 1,5 órában
  • 1 óra irányítói demonstrációs vezetés
  • 2. vezetés – 2 óra időtartamban, jelöltenként 1-1 óra.
  • 30 perces teszt 2 témában, amelyek esetében mindkettőből el kell érni a 60%-ot. A sikeres vizsga a bizonyítvány feltétele.
  • Záró értékelés, a bizonyítványok átadása.

 


Energia hatékony vonatvezetés

A Deutsche Bahn Németország legnagyobb energiafogyasztója, az energiafelhasználási költségek csökkentésében erősen érdekelt. 2002-ben ezért átfogó energia hatékonysági vezetési programot indítottak. A program során az összes vonatvezetőt (mintegy 14000 főt) elméleti és gyakorlati képzésben részesítettek, mind a 3500 mozdony egységet árammérővel szereltek fel, adatbankot hoztak létre a mozdonyok energiafelhasználásának dokumentálására, 300 vonatvezető csoport vezetőt képeztek ki az adatfeldolgozásra.

A vonatvezetők képzése három szakaszban folyt. Az első egy elméleti szeminárium volt, ahol írott anyagokból és előadásokból tanulhatták meg a résztvevők az energia hatékony vezetés fontosságát, és a vezetés hatásait az energiafogyasztásra. A tanulást szimuláció követte, 6 héttel az elméleti oktatás után. A tanultakat ezután a gyakorlatban is kipróbálták képzett trénerek közreműködésével a vasútvonalon.

 

A vonatvezetők között szimulációs versenyt is rendeztek ezzel is ösztönözve őket az energiatakarékos vezetés alkalmazására. Azok a mozdonyvezetők, akik részt vettek a képzésben, kiértékelték vezetési magatartásaikat vagy részt vettek a versenyben, jelentős energiafelhasználás csökkenést értek el. A 2006-os teszteredményeket a következő ábrák mutatják be.


network.hu

 

Az elemző beszélgetések (feedback talk) számának emelkedésével a vonatvezetők energiafelhasználása látványosan csökkent azokéhoz képest, akiknek vezetését nem értékelték ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

network.hu

 

A környezetkímélő vezetési versenyben részt vevők sokkal hatékonyabbak voltak, mint a versenyben részt nem vevők.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eredmények:
2002. és 2005. között a bevezetett intézkedések eredményeképpen 32 millió €-t spóroltak meg.
A hosszú távú személyszállításban országos szinten 2006-ra 2002-höz képest 5%-os energiafelhasználás csökkentést sikerült elérni, amely 102 000 MWh áram megspórolását és 63 343 t CO2 kibocsátás elmaradását jelentette. Ugyanezt tekintve a regionális személyszállításban a csökkenés 3 %-os (ám a bázisév 2003!), 96 625 MWh áram és 60 694 t CO2-t megspórolva.

A környezetkímélő vasútvezetés elvei:

 

  • Hagyd futni                   

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A maximális sebesség elérése után az az energiatakarékos, ha a vonat hosszú szakaszon lényeges sebességcsökkenés nélkül képes haladni.

  • Kerüld el a top sebességeket

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A menetrendi eltérések helyreállítása miatt a vonat általában akkor érkezik meg időben a célállomásra, ha nem a maximális sebességgel közlekedik.

  • Használd ki a hegyeket és völgyeket

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az áram kikapcsolása a hegycsúcs elérése előtt és a völgybe való siklás csökkenti az energia felhasználást [14], [15].

 

Irodalomjegyzék

[1]:    Sustainable Energy Europe, www.sustenergy.org

[2]:    „Save more than fuel” kampány, http://www.savemorethanfuel.eu

[3]:    www.ecidrive.org

[4]:    Almássy Tibor: Az autóvezetés mesterfogásai, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978.

[5]:    http://hvg.hu/cegauto/20060511sporoljon.aspx

[6]:    http://www.easyrider.fi/

[7]:    http://www.ecodriving.com/eng/

[8]:    http://www.neues-fahren.de/neues-fahren/default.htm

[9]:    Lau J., Scharschmidt R.: Driving style of the future, 22 November 2007, International transport Forum, Paris

[10]:    http://hetnieuwerijden.nl

[11]:     van den Berg J.: Ecodriving as a policy to reduce emissions, 22 November 2007, International transport Forum, Paris

[12]:    http://ecoaction.gc.ca/ecoenergy

[13]:    http://www.treatise.eu.com/UserFiles/TREATISE%20Ecodriving,%20July07(1).pdf

[14]:    http://www.deutschebahn.com/site/nachhaltigkeitsbericht__2007/en/our__environment/climate/energy__saving/energy__saving.html

[15]:    Schall V.: Energy efficient driving, Energy Cost Management, International Transport Forum, Workshop on Ecodriving, Párizs, 2007. november 22.

[16]:    http://www.freightbestpractice.org.uk/

[17]:    http://www.safed.org.uk/masterArt/SAFED_v6_final_9may03.pdf

 

 

KVVM: ECODRIVING: a környezetkímélő vezetés elmélete és gyakorlata DOC 1718 kb

Címkék: az energia intelligensebb felhasználásáért és előállításáért ecodrivig intelligens energia - európa program kampány környezetkímélő save more than fuel vezetés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu