Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A versenyhatóság visszásnak nevezi,
hogy sem az igazságügyi, sem a
közlekedési tárca nem tett eleget egyeztetési kötelezettségének,
miközben a végrehajtott jogszabály-változtatások nyilvánvalóan
érintették bizonyos piaci tevékenységek gyakorlásának feltételeit.
A
közlemény emlékeztet: a GVH már 2008-as országgyűlési beszámolójában
kezdeményezte az eredetvizsgálat rendszerének felülvizsgálatát. Ezt
megelőzően 2008 novemberében pedig versenypolitikai elemzést tett közzé a
kötelező gépjármű eredetiségvizsgálat szabályozásáról.
Az
elemzés rámutatott: a gépjármű eredetvizsgálat rendszere a bevezetése
óta vitatható körülmények között, a verseny szempontjából és a
fogyasztók számára nem kielégítően működik. A területet érintő
jogalkotás a magánpiaci szereplők érdekei mentén alakult. Kiemelték: az
eredetiségvizsgálat működtetéséhez szükséges ráfordítások jóval
meghaladják az elért társadalmi hasznot, ráadásul a rendszer csak
korlátozottan alkalmas eredeti célja megvalósítására.
Megjegyzik:
az eredetiségvizsgálatot olyan esetekben is kötelező elvégezni –
például az állami szervezetek általi gépjármű értékesítéseknél –, amikor
nincs állami segítséggel elhárítandó tényleges kockázat, viszont
felesleges többletköltségek jelentkeznek a fogyasztónál.
A GVH
arra is kitér, hogy a hatóságilag megállapított díjak meghatározása – a
korábban a versenyhivatal által is vizsgált kartellben kialakult –
mesterségesen magas, extraprofitot is tartalmazó árakat követte. A piaci
szereplők pozíciója is jogszabály által védett, köre nem versenyben
alakult. Ráadásul az állam az eredetvizsgálattal párhuzamos,
közlekedésbiztonsági szempontból fontos műszaki jellegű ellenőrző
rendszereket is működtet – mutat rá a GVH.
A hatóság szerint a
gépjármű-tulajdonosokat terhelő költségeket az
állami közlekedésigazgatási feladatok ellátásának ésszerűsítésével, az
eredetvizsgálatot végzők közötti árverseny kikényszerítésével, valamint
az átláthatóság javításával lehetne csökkenteni.
A GVH
megfontolandónak tartja az eredetiség-ellenőrzési kötelezettség
eltörlését, vagy a szolgáltatás piaci alapokra helyezését is, amennyiben
az eredetvizsgálatra fordított összköltség szintje bármilyen okból nem
lenne csökkenthető.
Nemrégiben a gépjármű eredetiségvizsgálattal
foglalkozó szakemberek is az év elején hatályba lépett
jogszabály-változtatásainak visszavonását követelték egy a
miniszterelnöknek címzett petícióban. A GVH és a tiltakozó
eredetiségvizsgálók által kifogásolt kormányrendelet-módosítás szerint
2010 elejétől az eredetiségvizsgálattal foglalkozó vizsgálóállomásoknak
egységes feltételeket kell alkalmazniuk a korábbi ötféle vizsgálati
technológia helyett.
A közlekedési hatóságok szerint így
egyszerűbb és egymásnak megfeleltethető lett a különböző
vizsgálóállomásokon végzett eredetiségvizsgálat, míg az ötféle
vizsgálati metodikát kidolgozó öt vállalkozás szerint a kormány
szerződést szegett, amivel több mint 3 ezer munkahelyet sodort
veszélybe.
Balla Béla, az érintett öt cég
egyikének, az IHG Zrt.-nek a vezetője
szerint elgondolkodtató, hogy a kifogásolt kormányrendelet 2009.
december 22-én született, míg a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) egy nappal később már ki is
írta az új technológiáról szóló pályázatot, amit az ünnepek alatt
elbíráltak, majd az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. az év első
napján már mintegy 5 milliárd forintért le is szállította az új támogató
központi informatikai rendszert.
Az eredetiségvizsgálattal
foglalkozó szakemberek többsége így várhatóan kénytelen lesz a
pályaelhagyás mellett dönteni, a szakemberek kikerülése pedig – a
munkanélküliség növekedése mellett – közvetetten akár az autólopások
számának emelkedését is maga után vonhatja – fejtette ki Balla Béla.
Korábban
a Magyar Autóklub is tiltakozott a 2010. január elseje óta hatályos új
eredetiségvizsgálati szabályozás ellen, és szintén két minisztériumnál
kezdeményezte az új rendszer megváltoztatását. A szervezet szerint
ugyanis a rendelkezés a vizsgálat mértékéhez képest aránytalanul nagy
terhet ró azokra a gépjármű-tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét
megelőzően, Magyarországon márkakereskedéstől, újként vásárolták a
gépjárművet, és azóta is ők a jármű tulajdonosai. Ezek a gépjárművek
rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a
tulajdonos tekintetében sem történt változás, így a nyilvántartás
hiányosságainak a költsége nem hárítható az autótulajdonosokra –
hangsúlyozza a szervezet.
Az előzetes eredetiségvizsgálatot
1998-ban vezették be, elsősorban bűnmegelőzési szempontok miatt. A
vizsgálat 2004-től működik hatósági eljárás keretében. A bevezetést
követően jelentősen, mintegy évi 5500 darabra csökkent a
gépjármű-lopások száma.
(forrás: mti, autopro.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szabályszegés és közlekedési előéleti pont
Módosult az OTÉK rendelet – Mi lesz a kötelező töltőkkel?
Motoros Érdekvédelem?
Törvénytervezet a közigazgatási szabályszegések szankcióiról