Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A versenyhatóság visszásnak nevezi,
hogy sem az igazságügyi, sem a
közlekedési tárca nem tett eleget egyeztetési kötelezettségének,
miközben a végrehajtott jogszabály-változtatások nyilvánvalóan
érintették bizonyos piaci tevékenységek gyakorlásának feltételeit.
A
közlemény emlékeztet: a GVH már 2008-as országgyűlési beszámolójában
kezdeményezte az eredetvizsgálat rendszerének felülvizsgálatát. Ezt
megelőzően 2008 novemberében pedig versenypolitikai elemzést tett közzé a
kötelező gépjármű eredetiségvizsgálat szabályozásáról.
Az
elemzés rámutatott: a gépjármű eredetvizsgálat rendszere a bevezetése
óta vitatható körülmények között, a verseny szempontjából és a
fogyasztók számára nem kielégítően működik. A területet érintő
jogalkotás a magánpiaci szereplők érdekei mentén alakult. Kiemelték: az
eredetiségvizsgálat működtetéséhez szükséges ráfordítások jóval
meghaladják az elért társadalmi hasznot, ráadásul a rendszer csak
korlátozottan alkalmas eredeti célja megvalósítására.
Megjegyzik:
az eredetiségvizsgálatot olyan esetekben is kötelező elvégezni –
például az állami szervezetek általi gépjármű értékesítéseknél –, amikor
nincs állami segítséggel elhárítandó tényleges kockázat, viszont
felesleges többletköltségek jelentkeznek a fogyasztónál.
A GVH
arra is kitér, hogy a hatóságilag megállapított díjak meghatározása – a
korábban a versenyhivatal által is vizsgált kartellben kialakult –
mesterségesen magas, extraprofitot is tartalmazó árakat követte. A piaci
szereplők pozíciója is jogszabály által védett, köre nem versenyben
alakult. Ráadásul az állam az eredetvizsgálattal párhuzamos,
közlekedésbiztonsági szempontból fontos műszaki jellegű ellenőrző
rendszereket is működtet – mutat rá a GVH.
A hatóság szerint a
gépjármű-tulajdonosokat terhelő költségeket az
állami közlekedésigazgatási feladatok ellátásának ésszerűsítésével, az
eredetvizsgálatot végzők közötti árverseny kikényszerítésével, valamint
az átláthatóság javításával lehetne csökkenteni.
A GVH
megfontolandónak tartja az eredetiség-ellenőrzési kötelezettség
eltörlését, vagy a szolgáltatás piaci alapokra helyezését is, amennyiben
az eredetvizsgálatra fordított összköltség szintje bármilyen okból nem
lenne csökkenthető.
Nemrégiben a gépjármű eredetiségvizsgálattal
foglalkozó szakemberek is az év elején hatályba lépett
jogszabály-változtatásainak visszavonását követelték egy a
miniszterelnöknek címzett petícióban. A GVH és a tiltakozó
eredetiségvizsgálók által kifogásolt kormányrendelet-módosítás szerint
2010 elejétől az eredetiségvizsgálattal foglalkozó vizsgálóállomásoknak
egységes feltételeket kell alkalmazniuk a korábbi ötféle vizsgálati
technológia helyett.
A közlekedési hatóságok szerint így
egyszerűbb és egymásnak megfeleltethető lett a különböző
vizsgálóállomásokon végzett eredetiségvizsgálat, míg az ötféle
vizsgálati metodikát kidolgozó öt vállalkozás szerint a kormány
szerződést szegett, amivel több mint 3 ezer munkahelyet sodort
veszélybe.
Balla Béla, az érintett öt cég
egyikének, az IHG Zrt.-nek a vezetője
szerint elgondolkodtató, hogy a kifogásolt kormányrendelet 2009.
december 22-én született, míg a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) egy nappal később már ki is
írta az új technológiáról szóló pályázatot, amit az ünnepek alatt
elbíráltak, majd az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. az év első
napján már mintegy 5 milliárd forintért le is szállította az új támogató
központi informatikai rendszert.
Az eredetiségvizsgálattal
foglalkozó szakemberek többsége így várhatóan kénytelen lesz a
pályaelhagyás mellett dönteni, a szakemberek kikerülése pedig – a
munkanélküliség növekedése mellett – közvetetten akár az autólopások
számának emelkedését is maga után vonhatja – fejtette ki Balla Béla.
Korábban
a Magyar Autóklub is tiltakozott a 2010. január elseje óta hatályos új
eredetiségvizsgálati szabályozás ellen, és szintén két minisztériumnál
kezdeményezte az új rendszer megváltoztatását. A szervezet szerint
ugyanis a rendelkezés a vizsgálat mértékéhez képest aránytalanul nagy
terhet ró azokra a gépjármű-tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét
megelőzően, Magyarországon márkakereskedéstől, újként vásárolták a
gépjárművet, és azóta is ők a jármű tulajdonosai. Ezek a gépjárművek
rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a
tulajdonos tekintetében sem történt változás, így a nyilvántartás
hiányosságainak a költsége nem hárítható az autótulajdonosokra –
hangsúlyozza a szervezet.
Az előzetes eredetiségvizsgálatot
1998-ban vezették be, elsősorban bűnmegelőzési szempontok miatt. A
vizsgálat 2004-től működik hatósági eljárás keretében. A bevezetést
követően jelentősen, mintegy évi 5500 darabra csökkent a
gépjármű-lopások száma.
(forrás: mti, autopro.hu)
|
|
M Imre írta 5 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Kellemes Karácsonyt kíván a MÁV! (2025. április 21.) - épp ...
M Imre írta 7 órája a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Kápolna Önkormányzata megbukott az Adatvédelmi ...
M Imre írta 8 órája a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:
Nem lehet megmenteni, ezért beszkennelték Szeged...
M Imre írta 8 órája a(z) Nincsenek bringások és autósok - László János és Kiss Csaba alezredes (sajtótájékoztató: Együtt közlekedünk kampány) videóhoz:
Kürti Gábor: a kerékpáros forradalom már elindult – de ...
M Imre írta 12 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Húsvét. ... idegen nőkkel csak udvariasan! remélem, időben ...
M Imre új linket töltött fel: Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány
M Imre írta 14 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:
Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Sztárvendég ...
M Imre írta 14 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:
Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Most, hogy elmúlt ...
M Imre írta 14 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:
1919 – Földosztással kezdődött, majd vérengzésbe ...
M Imre írta 14 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:
Közúti Közlekedési Emlékekért Alapítvány: Egy kép egy ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szabályszegés és közlekedési előéleti pont
Módosult az OTÉK rendelet – Mi lesz a kötelező töltőkkel?
Motoros Érdekvédelem?
Törvénytervezet a közigazgatási szabályszegések szankcióiról