Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a környezetkímélő technológiák térnyerése mellett érvelt a VI. Széchenyi Futam beharangozó sajtótájékoztatóján 2011. április 27-én, Budapesten - tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Az alternatív hajtású járművek hagyományos versenyét 2011. május 1-jén, Győrben rendezi meg az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség és az Inno-Mobil Sportegyesület. Az esemény fővédnöke Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter.Az államtitkár kifejtette: a közlekedésért felelős tárca egyetért a nem motorizált közlekedés népszerűsítésével. A verseny résztvevői alkotókészségüket a környezeti állapot javítása, az egészség megőrzése és a természeti értékek védelme érdekében használják. Völner Pál a Széchenyi Futam szakmai fórum szerepe mellett társadalmi szemléletformáló hatását is méltatta.
A téma jelentőségét mutatja,
hogy a 10 éve útjára indult Európai Mobilitási Hét kezdeményezés idei fő
témája az „alternatív mobilitás" (magyar jelmondata: „Közlekedj
ÖKOsan!"). Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi
rendezvénysorozatának magyarországi eseményeit a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Vidékfejlesztési
Minisztérium közös, a Föld Napján meghirdetett rajz- és fotópályázattal
harangozza be.
A közbeszerzési törvény decemberi módosítása és a
március végén elfogadott kapcsolódó kormányrendelet az energiahatékony
és környezetkímélő közúti járművek előnyben részesítésére kötelez az
állami közbeszerzéseknél és az autóbuszos közszolgáltatók
járműbeszerzéseinél. Az új, április közepétől hatályos szabályok
alkalmazása hosszabb távon energiamegtakarításhoz és a közlekedés külső
(pl. környezeti, társadalmi és egészségügyi ellátási) költségeinek
csökkenéséhez vezet.
A VI. Széchenyi Futam a magyar uniós elnökség
kísérőrendezvénye. 45 hazai és külföldi amatőr és profi csapat mutatja
be és versenyezteti összesen 70, a környezettudatosság jegyében alkotott
járművét. A saját építésű vagy átépített járműveket elektromos áram,
hidrogén, napenergia, sűrített levegő hajthatja.A VI. Széchenyi Futamról további információ a verseny honlapján elérhető: www.szechenyifutam.hu
(forrás: Integrátor Fórum)
A Széchenyi Futam® küldetése, hogy mihamarabb, mi magunk adjunk lehetőséget Földünk természeti katasztrófájának, és a közlekedés vészesen közelgő hajtóanyag-válságának elkerülésére.
A fosszilis üzemanyagok már csak néhány évtizedig állnak rendelkezésünkre. Az egyre fokozódó környezeti elváltozások folyamatának visszafordításához pedig még abban az esetben sem volna elegendő egy egész évszázad.
E megkésett felismeréstől indíttatva hívtuk életre a Széchenyi Futamot®, az Alternatív Hajtású Járművek első Versenyét.
Rendezvényünk tehetséges ifjú tervezők jövőbe mutató találmányaira épül, és egyre több, egyre impozánsabb megoldást termel ki korunk legégetőbb problémájára.
A legjobb ötletek, elgondolások innovációs díjakban részesülnek, amelyek nagy segítséget jelenthetnek a további sikeres fejlesztési munkálatokhoz. Emellett a Széchenyi Futam® határainkon túl, és szakmai körökben is elismert fóruma jövőnket biztosító fiatal mérnökeinknek. Bízunk benne, hogy évről évre egyre több csapat részvételével mutathatjuk meg, mit valósíthat meg napjaink technológiája. Így a résztvevők és az érdeklődők mind újabb szakmai, tudományos ismeretekre tehetnek szert, miközben a környezettudatos gondolkodásmód leghatékonyabb terjesztésére nyílik lehetőség.
VI. Széchenyi Futam®- Építsük a jelenben a jövőt!
Alternatív Hajtású Járművek Versenye®
Szunnyadó talentumok
Nem túlzás azt állítanunk, hogy a műszaki egyetemeket, főiskolákat évről-évre számos fel nem ismert tehetség hagyja el. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a hazai oktatási rendszer szinte kivétel nélkül az elméleti ismeretekre koncentrál, és sok esetben elmarad a leendő mérnökök gyakorlati képzése. Pedig egészen sok hallgatói elképzelésben rejlik olyan nóvum, amely néhány órányi munka rááldozásával tervvé, később kutatási programmá, végül akár gyártásra érett termékké is válhat. Erre számos példát láthatunk az ipari forradalomtól egészen napjainkig. Az ötlet, az elképzelés kidolgozására, a fiatalok bátorítására és patronálására buzdít mind szélesebb körben többek között maga az Európai Unió, valamint evidens módon a piaci-gyártói szektor is. Ezek alapján, mérnökhallgatóik képzésének kiegészítésére, illetve felkészültségük javítása érdekében teremtette meg sok felsőoktatási intézmény a maga tudásközpontját, vagy vette pártfogásba az önszerveződő tudományos köröket.
Alternatív innováció
2006 áprilisában a Széchenyi István Egyetem maroknyi hallgatója egyedülálló rendezvény szervezésébe fogott. Felismerve a tudományos műhelyek adta lehetőségeket, illetve azt a jelentős potenciált, amelynek egyedüli letéteményesei korunk mérnökhallgatói, olyan megmérettetést akartak megvalósítani, amely kézzel fogható, összemérhető tervezői és kivitelezői eredményeken alapul, megmozgatja és felrázza a szunnyadó innovatív hajlamot minden arra fogékony hallgatóban. Győr és a Széchenyi Egyetem adottságai, a fiatalok körében komoly érdeklődésre számot tartó műszaki iparág, valamint korunk égető környezeti problémáinak figyelembevételével alakult ki a koncepció: olyan közlekedési eszközök tervezése és építése volt a cél, amelyek kizárólag alternatív, környezetbarát meghajtással üzemelnek. A látványos és szakmailag is tartalmas versenyre az ország bármely egyeteme és főiskolája nevezhetett résztvevőket. Az első Széchenyi Futamon, 2006. április 26-án hét csapat állt rajthoz. A díjazás összértéke meghaladta a félmillió forintot, amelyet változatos különdíjak egészítettek ki.
A fejlődés útján
A pozitív visszhangok és építő észrevételek, kritikák, valamint az igencsak jelentős szakmai- és sajtóérdeklődés alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a kezdeményezés nem csupán életképes, hanem további lehetőségek rejlenek benne. A 2007-es, második futam mind a rajthoz állók számában, mind a díjazás mértékében megduplázta az előző évit. A harmadik verseny szabályzata, értékelési szisztémája és kategóriarendszere az FIA szabályaival egybevetve további differenciálásra és pontosításra került. A folyamatos technikai fejlődés ösztönzése mellett az előző évben meghatározott újabb célkitűzés megvalósítása felé is nagy lépést tettünk: több középiskolás csapat is rajthoz állt, ezzel az alternatív szemléletmód, a környezettudatosság felé közelítettük a mérnökhallgatók bázisát képező fiatalabb célcsoportot. A 2009 tavaszán rendezett negyedik Széchenyi Futamon tovább színesedett a jelentkezők mezőnye: immár motorok is indultak a versenyen, a harminc jármű között a napelemes kerékpártól a nitrogénhajtású négykerekűn át az átalakított szériaautókig számos különlegességgel találkozhattak az érdeklődők. A folyamatos fejlődést jól mutatja, hogy a három napos eseményt egyre több szakmai program - járműbemutató, tesztvezetés - kísérte.
Tovább, tovább, tovább
Nincs már olyan messze az idő, amikor nem az lesz a fő alternatíva, hogy benzint vagy gázolajat tankolunk a járművünkbe. Ezt bizonyítja az évente áprilisban megrendezett győri Széchenyi Futam, Európa legrangosabb olyan innovációs versenye, amelyen kizárólag alternatív hajtású járművek állnak rajthoz. Az INNO-MOBIL Sportegyesület és az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség által szervezett versenyeken a jelentkezők meghatározott kategóriákban indulhatnak, a saját építésű vagy átépített járműveket hajthatja elektromos áram, hidrogén, napenergia, sűrített levegő - a lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen. A jubileumi ötödik futamra 2010 áprilisában került sor rekordszámú jelentkezővel, hiszen a 2009-es IV. Széchenyi Futamra 30 jármű érkezett, a következő megméretetésre pedig mintegy 60 versenygép nevezett. A futam innovációs jellegét tükrözi, hogy az értékelés során nem csupán a sebességet és a hatótávolságot veszik figyelembe a szakmai zsűri tagjai - e tényezők mellett fontos szempont az alkalmazott technológia újdonságtartalma, a minél egyedibb megoldások felvonultatása, illetve a kivitelezés precizitása.
· 10 kategória
· 40 csapat
· 60 jármű
· városi felvonulás
· workshop és konferencia
· hosszútávú verseny
· időmérő edzés
· Elektro GO-KART verseny
· fiatal mérnökök
· Kutatás - Fejlesztés - Innováció
http://www.youtube.com/szechenyirace
http://www.facebook.com/szechenyifutam
E-mail: info@szechenyifutam.hu
Alternatív Technológiák
Bevezető
Magyarországon már régóta foglalkoznak sikeresen alternatív hajtású járművek fejlesztésével és gyártásával. A ‘90-es évek elején kezdték gyártani hazánk első elektromos autóját a Puli-t, amelyet elektromos golf autók megjelenése követett. Ezt a konstrukciót a mai napig gyártják még különböző felépítménnyel.
Az ezredforulón elindult az elektromos hajómotorok kifejlesztése és gyártása azon okból kifolyólag, mivel Uniós előírás következményeként csak környezetbarát járművekkel lehet közlekedni az európai tavakon.
Az ezredforduló követően egyre többen kezdtek foglalkozni környezetbarát járművek építésével és fejlesztésével. 2005-ben indult el, az azóta már nemzetközivé fejlődött verseny a Széchenyi Futam - Alternatív Hajtású Járművek Versenye, ami színteret biztosít az alternatív technológiák bemutatásának, népszerűsítésének és egy jövőbe mutató megmérettetés keretében díjazza a legötletesebb, leginnovatívabb konstrukciókat.
Alternatív technológiák
Mindennapi életünk szerves része az elektromos energia. Felhasználási köre egyre bővül, és ha körültekintünk saját otthonunkban, számos újratölthető akkumulátorral, napenergiával működő eszközzel találkozhatunk (a napelemes számológéptől vagy kerti lámpától kezdve az tölthető fényképezőgépen át a mobiltelefonunkig, vagy az egyre népszerűbb elektromos kerékpárokig, motorokig). Az utóbbi években a napenergiát hasznosító eszközök és az akkumulátoraink jelentős fejlődésen mentek keresztül. Megjelentek a lítium telepek, amelyek egyre csökkenő méretben és súllyal, évről évre egyre nagyobb kapacitással rendelkeznek.
Elektromos járművek
Azonban a villamos árammal hajtott autók ötlete nem olyan új keletű. Ferdinand Porsche már az 1900-as évek elején elektromos kerékagymotorral hajtott sportautót gyártott. Emellett a villamos technológia fejlődésével párhuzamosan, lassan száz éve léteznek elektromos meghajtás targoncák, gyárakban közlekedő teherautók, postakocsik. Mai ismereteink alapján talán nehezen hihető, ám volt idő, amikor a leggyorsabb szárazföldi járműveket elektromos motor hajtotta. Tény, hogy az elektromos erőforrások alacsony fordulatszám mellett nagy nyomatékot képesek biztosítani, amely megfelelő átvitel esetén igen nagy sebességet eredményezhet.
Hogy a felismerés nem napjainkból származik, arra jó példa az 1899-ből való La Jamais Contente.
A belga Camille Jenatzy által használt elektromos jármű volt az első versenyautó, amely elérte a 100 km/h-s sebességet. Két, egyenként 50 KW teljesítményű elektromotor hajtotta a töltény formájú járgány Michelin gumikon guruló hátsó kerekeit.
A modern, nagy kapacitású és kompakt akkumulátorok segítségével, elektromos árammal hajtott autó ma már nem egy fantasztikus film meghökkentő ötlete. Már most ezek az autók három-négy óra töltéssel (otthon, az éjszakai alvás közben, vagy a munkahelyünkön) minden gond nélkül megtesznek 100-150 km távolságot tisztán elektromos áram segítségével, ami sokunk átlagos napi ingázásához megfelelő hatótávolságot jelent.
Hidrogén hajtású járművek és hidrogén üzemanyag cellák
A hidrogén talán a legtisztább alternatív üzemanyag. Az elektromos autókhoz hasonlóan közel zéró károsanyag kibocsátással üzemelnek. Régen használták a megszokott belső égésű motorok üzemeltetésére, most már az úgynevezett üzemanyag cellákban. Az üzemanyag cellákban hasznosított hidrogén egy fordított vízbontó elvén működve elektromos áramot termel, amely meghajtja a villanymotorokat (egyszerűen fogalmazva: ha elektromos áramot vezetünk a vízbe (H2O), akkor az oxigén (O) és a hidrogén (H) elválik egymástól; ha a folyamatot átalakítjuk úgy, hogy oxigént szívunk be a levegőből, és az üzemanyag tartályból hidrogént adunk hozzá, elektromos áramot nyerhetünk. Vagyis víz+villamos áram = O, H, és O+H= víz, villamos áram).
Ezek a járművek csak vízgőzt és hőt bocsátanak ki működés közben. Az üzemanyag cellás hajtás sokkal fejlettebb az akkumulátorokkal történő üzemelésnél, ugyanis sokkal tartósabbak, addig üzemelnek, amíg hidrogént töltünk beléjük. A jövő meghatározó közlekedési eszközei feltehetően az üzemagyag cellákat fogják hasznosítani. Habár viszonylag egyszerű a működési alapelv, már csak a lehetőségek sokasága is elég sok munkát ad a tervezőknek és a gyártónak egyaránt. A Széchenyi Futamon egyre több hazai, fiatal mérnökök által létrehozott prototípust láthatunk az üzemanyag cellás járművek közül.
Napenergia
Ezeket a járműveket a napenergia közvetlen vagy közvetett átalakítása hajtja. Ma már tudjuk, hogy rengeteg energiánk származik a Naptól, elképzelhetetlenül több energiát sugároz a Földre, mint amennyit az egész emberiség felhasznál. A napenergiát az űrtechnológiában kezdték alkalmazni, ahol űrállomások, űrben végzett tevékenységek energiaigényeit fedezték/fedezik a napelemek segítségével. Ma már mindennapi életünk része, mint már említésre került, háztartásunk is egyre több napelemes készülékkel egészül ki.
Az autógyártásban sem újdonság a napelemek használata. Például a Toyota autógyár a Prius-ban jó néhány évve arra használja a napelemeket, hogy álló helyzetben energiát gyűjtve működtesse a klíma berendezést, így az autó nap- közben sem melegedett fel túlzottan. Mindezt a „hulladék" hő felhasználásával tette, miközben az autóval elindulva, az adott esetben 50 fokra felmelegedett utasteret nem a benzin, vagy a gázolaj felhasználásával kellett lehűteni.
Levegővel hajtott járművek
Ezek a járművek minden eddig ismertetett típusnál furcsábbnak tűnnek, de léteznek. Működési elvük, hogy sűrített levegőt hordoznak egy, vagy több palackban, amivel munkahengerekben dugattyúkat vagy légmotort hajtanak meg. Különös nehézséget a befúvó és kiengedő szelepek összehangolt vezérlése, valamint az egyelőre szerény hatótávolság jelent. Ez a károsanyag kibocsátással szintén nem járó üzemanyag a jövő egyszerű járművének ígéretét hordozza, és egyre jobban terjed Európában, Ázsiá- ban, valamint az Egyesült Államokban.
Az alternatív hajtás korunk következő nagy ipari forradalma. A gazdasági válságból való kilábalás új technológiák kifejlesztésével és bevezetésével történhet meg.
Petis László
(forrás: szechenyifutam.hu)
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Készítsünk saját levegőszennyezettség-mérőt!
Nemzeti Kerékpáros Koncepció 2014-2020 (elkészült: 2013. május)
Elkészült és átadtuk az illetékeseknek a KEKE javaslatait a 2013-20 közötti időszak operatív programjaihoz
Tabajdi: Éljünk a Duna adta lehetőségekkel! Egyensúlyt kell találnunk a környezetvédelmi, a gazdasági és a közlekedési szempontok között