Közlekedés: Mélygarázzsal tennék élhetetlenné a Belvárost?

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2010. november 24.

Az V. kerületben az önkormányzat és egy magánbefektető mélygarázst építene a József nádor téren. A beruházást a lakók ellenzik, akik a Váralja Szövetséget és a Levegő Munkacsoportot kérték fel az ügy képviseletére. Szervezetünk képviselői elmentek az önkormányzat közmeghallgatására, ahol Cselovszki Zoltán kerületi főépítész, a Bécsi utcába tervezett léghajó egyik fő támogatója nyílt ellenszenvvel fogadta a civileket.


"Azért jöttek el ilyen sokan, mert unatkoznak" - kezdte cinikusan a mintegy tucatnyi civil részvételével a József nádor térre tervezett mélygarázsról szóló lakossági tájékoztatását Cselovszki Zoltán, az V. kerület főépítésze.

 

Egy több mint 500 férőhelyes mélygarázs épülne a Szent Isván bazilika környékén található József nádor téren. A főépítész szerint azért van szükség erre a projektre, mert kevés a parkolóhely a kerületben, s a környék dolgozói igényelnék a mélygarázst. A legfőbb probléma a szennyező gázok elvezetése körül adódott: a parkolóházat egy 4 négyzetméteres kürtőn keresztül szellőztetnék, noha Cselovszki Zoltán szerint ez sem zaj-, sem légszennyezettséggel nem járna.

 

A jelenlévők elsőként a mélygarázs szükségességét firtatták. Mint ismeretes, jelenleg is számos mélygarázs üzemel a közvetlen környéken, s mindegyik kihasználatlanul áll. Felvetődött a tömegközlekedés szerepének kihangsúlyozása is, de ezekre a felvetésekre a főépítész kitérő válaszokat adott.

 

A helyiek azt is fájlalják, hogy a téren álló egészséges, életerős nagy fákat mind kivágnák. "Csak nem azzal az indokkal, hogy betegek?" - kérdezte az egyik lakó, mire a főépítész azt felelte: "Valóban, ezeket a fákat már rég ki kellett volna vágni, mert már nem a régi állapotukban vannak."

network.hu

 

1873–1876 között, a sétány fakorláttal, a 11-12. számú házak még kétemeletesek, de a Wieser-ház már négyemeletes Klösz György fotóján (forrás: Wikipédia)

 

A lakók azonban a hatástanulmányból idézve megállapították: a légszennyezettség a 18-szorosára fog emelkedni, ráadásul a rossz levegőt a házak közé fújnák ki a mélygarázsból, amely 58 decibel állandó zajterhelést jelentene a lakóknak. Cselovszki Zoltán ennek ellenére állította: a házak értéke negyedével fog nőni.

 

A főépítész azt is elismerte, hogy a mélygarázst elsősorban az ide dolgozni járó emberek használnák, akik akár tömegközlekedéssel is érkezhetnének. Cselovszki Zoltán ugyanakkor nem tudta megindokolni, mi a garancia arra, hogy ez a parkolóház majd - ellentétben az összes többivel - nem lesz kihasználatlan.

 

A jelenlévők egy lakossági fórum megszervezését kérték az önkormányzattól, de Cselovszki Zoltán főépítész elhárította a lakókkal való találkozás lehetőségét, ugyanakkor megígérte: ha a civilek szerveznek lakossági fórumot, akkor az önkormányzat a helyszínt biztosítani fogja.

 

A Levegő Munkacsoport képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a tervezett mélygarázs az egyik helyen jogszabály-ellenes, mire Cselovszki Zoltán kijelentette: "A jogszabályt meg is lehet változtatni." A lakosok felzúdulására bejelentette: "Ez már meg is történt." A megjelent V. kerületi polgárok egyébként azt állították, hogy a Rogán Antal vezette önkormányzat "két méterrel az emberek fölött jár", valamint csupán a befektetők érdekeit veszi figyelembe.

network.hu

Cselovszki Zoltán (fotó: Koszticsák Szilárd, MTI/Index)

 

A főépítész folyamatos gúnnyal beszélt a jelenlévőkkel, és általában vagy kitérő válaszokat adott, vagy a civilek szakmaiatlanságát emlegette. "Én egy szakember vagyok, Önök azt se tudják, miről akarnak itt nekem mesélni" - felelt a főépítész a Levegő Munkacsoport érveire válaszolva.

 

A Váralja Szövetség képviselőivel szemben is méltatlanul arrogánsan viselkedett a főépítész, aki végig azt sugallta, hogy semmi keresnivalónk a Rogán Antal vezette kerületben.

 

A közmeghallgatás után a jelenlévő tiltakozók megállapodtak abban, hogy lakossági fórumot szerveznek a József nádor térre tervezett mélygarázs ügyében.

 

Forrás: Váralja Szövetség

 

Frissítés: a mélygarázst végül megépítették...

 

Címkék: cselovszki zoltán fakivágás fák főépítész józsef nádor tér közmeghallgatás lakossági fórum levegő munkacsoport légszennyezettség mélygarázs rogán antal szent isván bazilika v. kerület váralja szövetség zajterhelés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 7 hónapja

Miért nem építenek mélygarázsokat Budapesten? Mert senki nem használja őket: a meglévők üresen állnak, 2020 óta pedig két parkolóház is bezárt a belváros közepén. Amíg az utcán ingyen tárolhatja bárki az autóját egész évben, addig ez nem is fog változni.
https://www.facebook.com/watch/?v=1118643726442995

Vélemény: az önkormányzat megvásárolhatná, a helyi lakosoknak adhatná ingyen. A fizetős parkolóhelyek száma nőne a felszabaduló helyek miatt, még úgy is, hogy bőségesen adhatna vissza a térből a közösségnek. Ebből a többlet bevételből tudná finanszírozni a mélygarázsokat.

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

A járda a gyalogosoké: Gyakran kapjuk kritikaként: "Miért nem épülnek mélygarázsok? Azok megoldanák a parkolási gondokat!" Most megmutatjuk, miért nem épít senki mélygarázsokat. Hosszú lesz, de érdemes végigolvasni!

Röviden: mert 100 év alatt sem térülnek meg, így piaci alapon senki nem fog se mélygarázst, se parkolóházat építeni. Egy felelősen működő önkormányzat pedig 3-4-5 milliárdból nem autótárolót, hanem bérlakásokat épít és újít fel.

Nézzük a konkrét számokat a most átadott debreceni mélygarázs kapcsán. A projektet 2022-ben nettó 2,9 milliárd forintra becsülték, végül nettó 4,4 milliárd lett a költsége. Bruttósítva 5,58 milliárd forint [1]. És mit kaptunk ezért? 207 darab parkolóhelyet.

Vagyis egy parkolóhely ára 27 millió forint! Ha egy befektető azt szeretné, hogy 10 év alatt megtérüljön a beruházása, akkor havonta 225.000 forintot kéne elkérnie a parkolóhelyért. Nyilván ezt senki nem fogja kifizetni.

A debreceni mélygarázs tényleges havi bérleti díja ennek nagyjából a 10%-a, 23.000 forint [2]. Ha azt feltételezzük, hogy a megnyitástól kezdve a teljes garázs 100%-on foglalt havi bérletekkel, akkor a beruházás megtérülési ideje 98 év. És akkor még nem beszéltünk az üzemeltetés költségeiről, a javításokról, amortizációról, ésatöbbi. Konzervatív becsléssel is 100 év feletti a megtérülési ideje egy ilyen beruházásnak. Piaci alapon soha senki nem fog ilyen építeni. Ráadásul a társadalmi haszna: marginális. Mit érne Budapesten 207 parkolóhely, amikor 710.000 autó van csak Budapesten, az agglomerációt még nem is számolva? Nyilván semmit.

De mi másra lenne elég 5,58 milliárd forint, ha egy önkormányzat felelősen gazdálkodik a pénzével? A XIII. kerület ennyi pénzből közel 200 önkormányzati lakást épített passzívházak formájában az elmúlt években [3]. Hangsúlyozom: nem építHETNE, hanem ÉPÍTETT. Kész vannak, laknak benne. És ezt budapesti, nem debreceni telekárak mellett csinálták.

A VIII. kerület ebből a pénzből további 550 bérlakását tudná teljes körűen felújítani [4].

És akkor tedd a szívedre a kezed: melyik a fontosabb? 207 parkolóhely, vagy 550 család, akik végre emberhez méltó körülmények között élhetnek? 207 parkolóhely, vagy 200 új passzívházas bérlakás?

Ha egy önkormányzati képviselő úgy dönt, 5 milliárd forintból egy soha meg nem térülő autótárolót épít ahelyett, hogy ebből a pénzből mondjuk bérlakásokat építene, vagy a rászorulókat segítené: a képviselő felelőtlenül bánik a pénzünkkel. Egy ilyen képviselő nem méltó a képviseletünkre.

Szóval ezért nem épít senki mélygarázsokat. Ezért zárt be 2020 óta egy mélygarázs és egy parkolóház is a belváros kellős közepén. Ezért épít a piac lakóházat, és nem parkolóházat. És ezért nem szabad hagyni, hogy egyetlen önkormányzat is eljátsszon a gondolattal, hogy pár milliárdot eltapsolva mélygarázst építsen a városban.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=371142355621752&set=a.143485618387428

Források:

[1] https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:10176-2024:HTML:HU:HTML&tabId=0

[2] https://www.dvparking.hu/dijak/melygarazs-parkolohaz

[3] https://www.vg.hu/ingatlan/2022/01/ujahttps://jozsefvaros.hu/otthon/varosfejlesztes/onkormanyzati-berlakasok-felujitasa-iii/bb-passzivhazat-adott-at-a-xiii-keruleti-onkormanyzat

[4] https://jozsefvaros.hu/otthon/varosfejlesztes/onkormanyzati-berlakasok-felujitasa-i/
és
https://jozsefvaros.hu/otthon/varosfejlesztes/onkormanyzati-berlakasok-felujitasa-ii/
és
https://jozsefvaros.hu/otthon/varosfejlesztes/onkormanyzati-berlakasok-felujitasa-iii/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu