Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Útfelújítás budapesti módra: a munka végén lehet elölről kezdeni
Szakértők szerint az úgynevezett szőnyegezett utak 5-10 évig bírják, így várható, hogy a most aszfaltozott nagy terhelésű főutak hamarosan megint megjelennek a kátyúk.
Úgynevezett szőnyegezés
Az út betonalapjához a felújítók nem nyúlnak, mindössze a felső, néhány centis aszfaltréteget cserélik ki. Az így felújított útnak a forgalom nagyságától függően 5-10 évig kátyúmentesnek kellene lennie, a teljes útszerkezet-felújítások esetén pedig 10-15 évig kellene bírnia a burkolatnak az igénybevételt. Azonban inkább fél-egy évig bírja.
Az InfoRádió megtudta, hogy egy szakaszra mindössze egy éves garanciát adott a kivitelező, így a javítást az FKF Zrt. pénzén kell elvégezni.
Szakértők szerint, ha az első útfelújítások már a várható minimális élettartam alatt fél évvel elkezdenek kátyúsodni, akkor az elmúlt években szőnyegezett főutak a következő években várhatóan sorra megadják magukat és néhány éven belül újra merő kátyú lesz a főváros főúthálózat.
Bár az InfoRádió hallgatói szerint Budapest útjai szinte járhatatlanok a kátyúk miatt, a Fővárosi Közterület Fenntartó 16 brigádja folyamatosan dolgozik az úthibákon. Horti Zsófia, a társaság szóvivője az InfoRádiónak elmondta, hogy a fővárosi kezelésű utakon idén eddig több kátyút észleltek, mint tavaly egész évben.
Amikor az időjárás engedi, a főváros útjain 16 brigád dolgozik a kátyúk kijavításán - mondta az InfoRádiónak a Fővárosi Közterület Fenntartó szóvivője, aki hozzátette: idén, vagyis januárban és februárban közel 22 ezer úthibát észleltek, amelyből nagyjából 21 ezret már sikerült kijavítani.
A hideg és a csapadék miatt a vállalat emberei már két hete nem tudnak rendesen dolgozni az útburkolat hibáinak kijavításán. Ennek a munkának ugyanis két elengedhetetlen feltétele van: száraz legyen a javítandó útszakasz, és legalább plusz 5 fok legyen a hőmérséklet. Ezek hiányában nem lehet az utak tartós és jó minőségű javítását elvégezni
A kátyúk kijavításán csúcsidőben a külső kerületekben, az éjszakai órákban pedig a belváros forgalmasabb részein dolgoznak - mondta el Horti Zsófia, aki szerint nem érdemes ennél több brigádot ráengedni a főváros útjaira, mert feltartanák a forgalmat.
A szóvivő hangsúlyozta: az idén jóval nagyobb összeget kell fordítani a kátyúk kijavítására, hiszen tavaly összesen volt annyi úthiba, mint 2010 első két hónapjában.
Minden kátyút kijavítanak, egyetlen egy sem marad az úton pénzhiány miatt - emelte ki Horti Zsófia.
Az FKF Rt. külön irodája foglalkozik a kátyú miatt keletkezett károk rendezésével. Az autósnak a kártérítési követelést a kár keletkezését követően haladéktalanul, öt napon belül személyesen kell a közút kezelőjéhez bejelenteni.
Az ügyfélszolgálati iroda címe: Budapest, XI. Bánk bán utca 8-10. Fsz.7.
Az autósok általában tudják, mi a teendő az úthibák miatti károk esetén. Az viszont gyakori hiba, hogy az autó megjavítása után a sérült alkatrészt otthagyják a szerelőnél, pedig erre szükség van a sérülés bizonyításához, amikor biztosítóhoz fordulnak - tette hozzá Váradi Richárd, a Kárrendezési Ügyfélszolgálat csoportvezetője.
A Kárrendezési Ügyfélszolgálat saját csoportot is fenntart, amely kimegy az autósok által - lehetőleg házszám szerinti pontossággal - megadott helyszínekre, és segít regisztrálni a történteket - mondta az ügyfélszolgálat csoportvezetője.
Kátyú pár óra alatt is kialakulhat
Kátyú alig pár óra alatt is keletkezhet: a csapadék beszivárog az útburkolatba, ott a hidegben megfagy, így az aszfalt reped, megsérül. Innen már csak idő kérdése, hogy a rajta futó autók közül egynek a kereke mikor tépi fel a meglazult darabot.
A tartósság az előbbiek alapján nem is lehet cél, elsődleges szempont a gyorsaság - mondta Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. főépítésvezetője, hozzátéve, hogy munkatársaik még szenteste is dolgoztak, a 26 útellenőrből álló csapat pedig igyekszik legalább kétnaponta minden egyes útszakaszt ellenőrizni, van-e újabb javítanivaló. Közlése szerint emellett a lakossági bejelentések alapján is kimennek a helyszínre.
Esztergályos elmondása szerint 2005-ben 2 milliárd forintot költöttek a kátyúk befoltozására.Az egyetlen, tartós megoldást az úthálózat - nem az őszi-téli időszakban történő - jó minőségű felújítása jelentheti, ami persze megint csak pénzkérdés.
2010
De vajon összesen mennyi kátyú lehet? Országszerte több ezerre rúg az utakat szabdaló gödrök száma. A fővárosi önkormányzat Budapest közúthálózatának csupán a harmadát kezeli. Adataik szerint jelenleg 435 kátyú vár javításra, de a kerületekhez tartozó gödröket ők nem tartják számon.
– Amíg fagy- és csapadékmentes volt az idő, volt olyan nap, hogy a 18 brigád 24 óra alatt 400 kátyút tüntetett el. De a kátyúk száma a mostani fagyos időjárás miatt napról napra csak növekszik – magyarázta Horti Zsófia, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szóvivője, hozzátéve: idén eddig már 10 300 kátyút foltoztak be.
Kárigény bejelentést mindig az út kezelőjéhez kell bejelenteni, azaz,
- ahol a kátyú van illetve,
- ahol a gépkocsinknak baja esett.
Rögzítik az úthiba helyét, jellegét (felületének nagyságát, mélységét), az észlelés időpontját, majd továbbítják a területileg illetékes közútkezelőhöz.
Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárbejelentő lapja és kárrendezési tájékoztató
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 35. §-a szerint a káreseményt haladéktalanul be kell jelenteni a káresemény helye szerinti közútkezelőhöz a Kátyúkár Bejelentő Lapon.
A közútkezelő részéről a kárigény elbírálásának irányadó szempontja egyrészt az, hogy a kátyú okozta veszélyhelyzetre volt-e kihelyezve egyenetlen úttest (KRESZ 76-os ábra)* figyelmeztető tábla, másrészt a baleset bekövetkezésének összes körülményeiből következtethetően a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok betartása mellett a baleset figyelmes vezetéssel elkerülhető lett volna-e.
* i) „Egyenetlen úttest" (76. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úttest a megelőző útszakaszéhoz képest lényegesen rosszabb állapotban van, vagy az úttesten sebességcsökkentő bordákat (küszöböket) alakítottak ki;
Rendőrségi helyszínelés esetén a károsult tulajdonosnak kell beszereznie az erről készült jelentést és fényképeket és megküldeni.
A gépkocsi kijavítása esetén a javítás költségét számlával kell igazolni és a kiszerelt alkatrészeket meg kell őrizni, hogy a kárszakértő megtekinthesse. Célszerű azonban a javítással a kárszakértőt megvárni. A kárbecslés meghiúsulása esetén kárigény nem érvényesíthető.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt országos úthálózaton káresemény bekövetkezési helye szerint illetékes megyei igazgatóságán lehet bejelenteni személyesen, postai úton vagy e-mailen.
A megyei igazgatóságok címei, elérhetőségei és telefonszámai
Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárbejelentő lapja és kárrendezési tájékoztató
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Javaslatai kátyú okozta kár esetére a
kárbejelentéssel együtt, célszerű csatolni továbbá a kár összegét,
bekövetkeztét igazoló iratot, például fényképet, tanúnyilatkozatot,
rendőrségi helyszínelési jegyzőkönyvet, szakszervizi, biztosítói
javítási kalkulációt, javítási számlát.
A kárigénylő az elutasítás ellen polgári peres eljárás keretében élhet jogorvoslattal.
Fővárosi Közterület-Fenntartó Zrt. Kátyúkkal kapcsolatos tájékoztatás
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. kátyúk okozta károkkal kapcsolatban panaszt és bejelentést az 1988. évi I. törvény alapján csak a Fővárosi Önkormányzat kezelésében és a FKF Zrt. üzemeltetésében levő úthálózaton úthibából keletkezett káreseménnyel kapcsolatban fogad el.
A kártérítési követelést a kár keletkezését követően öt napon belül, lehetőleg személyesen kell bejelenteni a közút kezelőjéhez.
A bejelentéshez a következő okmányokat kérik:
- a kárt, eseményt bejelentő személyi igazolványa,
- gépjárművet vezető vezetői engedélye,
- a gépjármű forgalmi engedélye,
- a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás igazolása,
- ha nem a tulajdonos a bejelentő, akkor meghatalmazás,
- nyilatkozat casco biztosításról (nem feltétel).
A bejelentésnél kell közölni:
- az esemény idejét, pontos helyét /kerület, út, tér, házszám stb...
- milyen körülmények között, mi történt,
- a sérülés, kár becsült mértékét.
- a káreseményt, illetve annak bekövetkezését helyszínen észlelő tanuk adatait /név, lakcím/,
- hatósági (rendőrségi) intézkedést lezáró hivatalos feljegyzést, jegyzőkönyvet, határozatot
- fényképfelvételt a káresemény helyszínéről.
A káreseménynél sérült alkatrészeket meg kell őrizni a kárrendezés végleges befejezéséig.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. Ügyfélszolgálati irodája:
Budapest, XI. Bánk bán utca 8-10. Fsz.7.
Telefon: 06-40-353-353
A kárfelvételi jegyzőkönyvet a panaszosnak kell eljuttatni a FKF-nek személyesen vagy faxon.
A kárszakértői vélemény (Kárfelvételi jegyzőkönyv) nélkül a kárigényt nem bírálják el.
Az FKF Kárbejelentő formanyomtatványa
Forrás: FKF Zrt.
Az FKF Zrt. Csak a kezelésében lévő utak esetében foglalkozik kátyúkár bejelentéssel!
Az FkF Zrt. Kezelésében lévő utak az FKF weboldalán közzétett térképen ellenőrizhetők itt.
FKF Zrt. üzemelteti és tartja fenn a kerületi tulajdonú tömegközlekedés (autóbusz és trolibusz) által igénybe vett utakon az útburkolatot, a kiemelt szegélyt, az útpadkát, a megállóhelyek (beleértve a le-és felszállóhely járdaburkolatát) egyes végállomások területét, a csapadékvíz-elvezető árkot, szikkasztókutat, átereszeket,közúti hidakat, felüljárókat, aluljárókat.
Önkormányzati tulajdonban lévő utak kátyú kárai
Ha egy kátyúkár mellékútvonalon vagy nem az FKF Zrt. üzemeltetési körébe tartozó főúton történt, akkor, az illetékes kerületi önkormányzat, illetve polgármesteri hivatal műszaki osztályához lehet benyújtani kárigényt.
Vidéken történt kátyú okozta károk esetén
Vidéken aszerint, hogy mely illetékesség alatt történet a káresemény, azaz ki az út kezelője; az illetékes település önkormányzatánál vagy megyei közútkezelőnél kell a kárigényt benyújtani.
Autópálya útburkolati illetékessége
Autópálya útburkolati hibájából keletkezett károk esetén az Állami Autópálya Kezelő Zrt-nél lehet a kárigényt benyújtani.
Cím:
1134 Budapest, Váci út 45. B. épület
Telefon:
Tel: 436-8200
Vasút és villamossín üzemeltető illetékessége
A villamos sínpályát Budapesten a BKV üzemelteti, így az autók által
járható villamos sínek között, illetve annak környezetében
bekövetkezett kátyú okozta kár esetén a BKV az illetékes.
Az utakat keresztező vasúti sinektől környezetében a MÁV az illetékes üzemeltető.
Köbánya önkormányzata netes kárbejelentőt működtet. Ez azért példaértékű kezdeményezés. Kalapot le a Kőbányai polgármesteri hivatal előtt. Persze nem próbáltam ki a rendszert, de legalább van.
Fórumok >>> az Index Kátyú Fóruma
(forrás: csepel.info, autosforum.hu, FKF, Magyar Közút zRt, ÁAK zRt., blikk.hu, kobanya.hu, index.hu, civil.blogter.hu)
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nem árt ismételni: a kátyúkárról
Havas károk hó takarítása közben. Avagy mit tegyünk, ha a hókotró kárt okoz?
Autóra dőlt fák - ki téríti meg a kárt?
Te is tehetsz azért, hogy élhetőbb legyen az utcád