Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Civilek, megéri küzdeni!
2010. szeptember 10. – Nyilván
hallottatok arról a nekirugaszkodásról, hogy egy kiváló cég engedélyt
kért a Veszprém-Szentkirályszabadja repülőtér nemzetközi kiépítéséhez (a
futópálya 2,5 km-re való meghosszabbítására). A lakosság és a
környezetvédők tiltakoztak a Natura 2000 területen tervezett beruházás, a
Balaton tó és üdülőövezete fölé meghúzott fel- és leszálló
repülőfolyosó miatt, amely idétlenségében alighanem vetekszik a
Nemcsók-féle Balaton-híddal.
Bár a beruházó megbízottjának (Vibrokomp
Kft.) tanulmánya bebizonyította, hogy a mélyrepülő beruházás
megvalósítható, a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Vízügyi Felügyelőség nem adta ki az engedélyt.
A határozat ellen
fellebbezett a beruházó, de jogorvoslattal éltek az eljárásban
ügyfélként részt vevő civil szervezetek is. És valóban: a másodfok az
elsőfokú határozatot megsemmisítette, és új eljárást rendelt el.
A
megismételt eljárásban most született határozat ismét elutasítja a
kérelmet. A két elutasítás között azonban jelentős különbség van – ami
azt igazolja, hogy az ügyfélként beavatkozó civileknek érdemes kitanulni
a taktikát is.
Az első elutasító határozat szerint ugyanis olyan
kizáró okok merült fel, amely miatt az engedély nem adható ki. A
felhivatkozott (elsősorban formai, eljárási) okok azonban magukban
hordozták a veszélyt, hogy azok a beruházó fellebbezése után a másodfokú
eljárásban korrigálhatók. A balatonalmádi egyesület javaslata alapján
ezért a civilek is benyújtották (környezetvédelmi alapokra helyezett)
szakmai fellebbezésüket.
És lám, nem eredménytelenül – a megismételni elrendelt eljárásban az általunk felhozott szempontokat is vizsgálni illetve értékelni kellett. Ennek alapján a felügyelőség ismét megtagadta az engedély kiadását, a kizáró okok azonban immár súlyosabbak. Egyrészt megállapítást nyert, hogy a reptér hatásterülete érinti Balatonalmádi kijelölt, fokozottan védett területét, ami zajvédelmi szempontból jelent kizáró akadályt. Másrészt kizáró okként kellett értékelni két érintett település (Balatonfüred és Balatonföldvár) jegyzője által kiadott elutasító szakhatósági állásfoglalást, ami kizárja az engedély kiadását.
Reményeink szerint, ezzel a tervezett repülőtér bővítés elmarad –
bár nehezen képzelhető, hogy a beruházó BudaWest Airport Holding
Vagyonkezelő Zrt. és szakértője (dr. Ughy Katalin – aki korábban
hatósági igazgatóként adott ki több megkérdőjelezhető engedélyt)
feladja.
A tanulság egyelőre az, hogy jogainkat ismerni és
változatosan gyakorolni kell. Elengedhetetlen, hogy az érintett lakosság
is megszervezze magát (itt hat régi és újonnan szerveződött helyi
egyesület volt ügyfél, de besegített több zöld szervezet is: a Csalán, a
Reflex, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége, a
Nők a Balatonért).
És lám, sokat nyom a latba az is, ha a helyi környezetvédelmi hatóságok (jelen esetben a jegyzők) megfontoltan járnak el, és ha a helyi önkormányzat is észnél van (a balatonalmádiak időben kijelölték a zajvédelmi övezetüket). Ügyfélként küzdhetett egyébként 66 érintett üdülőtulajdonos is, ami a felügyelőség helyes és követendő jogértelmezésének köszönhető.
Idézem: „A létesítmény hatásterülete az a
terület, amelyen belül hatásváltozással lehet számolni. A tervezett
repülőtér legnagyobb területet érintő hatásterülete – a kiegészítő
vizsgálatok megállapítása szerint – a zajvédelmi hatásterület, ezért a
beruházás ezzel a mérőszámmal került jellemzésre. A 284/2007. (X.29.)
Korm. rendelet szerint – háttérterhelés mérési eredmények nélkül a
legnagyobb hatásterületet adó módszerrel – lehatárolt hatásterület az
ügyféli jogállás legszélesebb körű érvényesítését teszi lehetővé.”
Győr, 2010. szeptember 8.
Kalas György
Reflex Jogsegélyszolgálat
(a Reflex Környezetvédelmi Egyesület a Levegő Munkacsoport tagszervezete)
Előzmények - titokzatos seychelle szigeteki cég
"Vashattyúk tava" - Riportfilm a Magyar Televízió Szempont című műsorából (2009.05.07. - riporter Iványi András) Egy titokzatos társaság nemzetközi nagygépes repülőteret akar létesíteni Balatonalmáditól pár km-re természetvédelmi területen. A le és felszálló alacsony légi folyosók Balatonalmádi belterülete és a Balaton keleti medencéje fölött húzódnának.
Repülőtéri információ |
ICAO kód: | LHSA |
Név: | Veszprém - Szentkirályszabadja |
Pozíció: | 4km/2nm SE Veszprém 2km/1nm N Szentkirályszabadja |
Koordináta: | N470441 E0175812 |
Magasság: | 280m 918ft |
Hívójel: | Szentkirály info |
Frekvencia: | 133,425 MHz |
NAV AID: | |
Forgalmi kör: | 34/16 RH,LH |
Repülőtér kat.: | Nem nyilvános fel- és leszállóhely |
Üzemelés: |
SR-SS |
NVFR: | nincs |
IFR: |
nincs |
RWY: | 34 / 16 |
Méret: |
2000 x 60 |
Talaj: |
Aszfalt |
TORA (m): |
2000 x 60 |
LDA (m): |
2000 x 60 |
Terhelés: |
|
Világítás: |
nincs |
Megjegyzések: | 1. Csak nappali VFR repülés folytatható 2. Nem nyilvános fel- és leszállóhely 3. A repülőtér a tulajdonos, illetve az üzembentartó engedélye alapján vehető igénybe, kivéve a kényszerhelyzetben lévő légijárműveket |
Üzembentartó: |
|
Vezető: | |
Cím: |
|
Város: |
|
Tel./Fax: |
|
GSM: |
|
E-mail: |
info@budawestairport.com |
Internet: |
http://www.budawestairport.com |
OPS: |
|
PPR: |
|
AIS: |
|
MET: | |
Időjárás info: |
tájékoztató szolgálat a toronyban |
Vám: |
igény esetén határnyitás (külön díjazás ellenében) |
Üzemanyag: |
nincs |
BudaWest Airport
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
BudaWest Airport City (Veszprém - Szentkirályszabadja repülőtér) |
|||||||
ICAO: LHSA | |||||||
Adatok | |||||||
Elhelyezkedés | Veszprém, Szentkirályszabadja Magyarország |
||||||
Megnyitás | 1944 | ||||||
Üzemeltető | BudaWest Airport Holding Zrt. | ||||||
Tszf. magasság | 280 m/918 ft | ||||||
Utasforgalom | Jelenleg nincs | ||||||
Teherforgalom | Jelenleg nincs | ||||||
Kifutópályák | |||||||
|
|||||||
www.budawestairport.hu |
A BudaWest Airport, a volt Veszprém-Szentkirályszabadja repülőtér, egy jelenleg átépítés alatt álló volt katonai repülőtér. Átépítése után polgári repülőtérként fog üzemelni, előreláthatólag 2009. év elejétől. A repülőtér egy betonozott kifutópályával rendelkezik. Szentkirályszabadja és Veszprém között található.
Fekvése, megközelíthetőségi lehetőségek
Története
1938-ban kezdődtek meg az építési munkálatok, majd 1944-re készült el a füves leszállópálya, 6 betonhéjszerkezetű hangár, a parancsnoki-, laktanya- és kiszolgáló épületek, de harcoló alakulat ide nem települt. A felsőbb katonai vezetés itt tervezte létrehozni a Horthy István Repülő Akadémiát. Az első és utolsó évfolyamot 1944. november 19-én avatták fel.
Az II. világháborúban nem volt jelentős szerepe, az egy tanfolyamon kívül amit itt végeztek semmi más nem történt a háború ideje alatt. 1948-1952. között folytatódtak a félbemaradt építkezések. 1968-ban megkezdődtek a 86. önálló helikopterezred Szentkirályszabadjára történő áttelepítését előkészítő munkálatok. 1980-ra részben kialakult a laktanya mai képe.
A 90-es évek második felére, a Magyar Honvédség társadalmi, gazdasági megítélése és helyzete meglehetősen bizonytalanná vált. A felerősödött regionális és helyi önkormányzati nyomásra, a katonai vezetés már nem tudta figyelmen kívül hagyni, a polgári hasznosítás joggal felmerült igényeit, ezért 2004. december 15-én bezárták a repteret. Személyi állományának, technikai eszközeinek részei Szolnokra, a 86. Szolnok Helikopter Ezred bázisára, kisebb létszámmal Pápa Bázis repülőtérre kerültek áthelyezésre. A kiképzett helikoptervezető-, műszaki -, és kiszolgáló állomány nagy része szolgálati-, illetve korkedvezményes nyugállományba vonult. A katonáknak és polgári dolgozóknak egy kisebbik része, akik a feltételekkel nem rendelkeztek, rövid időn belül munkanélküliként, a Magyar Honvédségen kívül kerültek.
Polgári repülőtérré alakítása
A korábban katonai kézben lévő légikikötőt térítésmentesen adta át az állam a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzat tulajdonába. A két település eladásra hirdette meg a 440 hektáros területet és a rajta lévő ingatlanokat.
A pályázat nyertese az angol, amerikai és magyar szakmai-pénzügyi befektetők tulajdonában lévő BudaWest Airport Holding Zrt. lett, amely a vételár kifizetése után 2006. novemberében birtokba vette a repteret. A cég vállalta, hogy a rendezési terv elfogadását követő két éven belül megkezdi egy nyilvános, kereskedelmi repülőtér működtetését. Ezzel párhuzamosan ipari, logisztikai, tudományos park is szerepel a tervekben, a Pólus Program keretein belül. A fejlesztések első ütemében, 2008 végéig megújul a légikikötő, amely jelentősen fellendíti majd a környék idegenforgalmát és gazdaságát. 2007. áprilisától hivatalosan is megindult a veszprémi repülőtéren a kisgépes, azaz az üzleti, sport- és hobbicélú forgalom.
Környezetvédelmi problémák
A jelenleg üzemen kívüli repülőtér Natura 2000 területet érint, illetve a tervezett le- és felszálló pályairányok alacsonyan (180-500m) húzódnak Balatonalmádi felett. Ennélfogva a környező lakosság körében erős ellenállás bontakozott ki a repülőtér átépítése, tervezett működése ellen. Ennek egyik fontos mozzanata a Kelet-Balatoni Légtérvédő Egyesület megalakulása és működése.
Lásd még
Források - Lábjegyzetek
Oroszok Szentkirályszabadján 90-es évek
Feljelentés a szentkirályszabadjai repülőtér eladásának ügyében
A képviselő azt közölte: törvénymódosító javaslattal él hamarosan azért, hogy ne lehessen alacsony légifolyosót kijelölni repülőgépek számára a Balaton kiemelt üdülőkörzetében.
Feljelentést tesz hétfőn a Veszprém Megyei Főügyészségen ismeretlen tettes ellen a szentkirályszabadjai volt katonai repülőtér eladása ügyében Kepli Lajos, a Jobbik Magyarországért Mozgalom parlamenti képviselője.
A honatya a lezárt repülőtér főkapujánál szombaton sajtótájékoztatón
elmondta: különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés
bűntettének gyanúja miatt fordul az ügyészséghez. Kepli Lajos
hozzátette: 2006-ban a magyar állam ingyenesen Veszprém és
Szentkirályszabadja önkormányzatának tulajdonába adta a repülőteret. A
szerződés szerinti nyilvántartási értéke a Veszprémhez tartozó
területnek 5,2 milliárd forintot, a Szentkirályszabadját illető rész
pedig 440 millió forint - tette hozzá.
Ezzel szemben az 5,6
milliárd forintra értékelt ingatlant a két önkormányzat négy éve 1,2
milliárd forintért adta el a BudaWest Zrt. nevű, Seychelles-szigeteken
bejegyzett, off-shore tulajdonosi hátterű cégnek - tájékoztatott a
jobbikos képviselő. Mint mondta: tudomása szerint a vételáron viszont
fele-fele arányban osztoztak az önkormányzatok, tehát az 5,6 milliárdot
érő ingatlan után mindössze 600 milliót kapott Veszprém.
"Ez
óriási aránytalanság és azon csodálkozom", hogy az elmúlt négy évben ez
senkinek nem tűnt fel, hogy bejelentést tegyen - jegyezte meg Kepli
Lajos. A képviselő kitért arra is, hogy uniós és állami támogatásból
2007-2008-ban a területet csatornázták, ami több százmillió forintba
került. Megalapozott lehet a Jobbik gyanúja, hogy Veszprém önkormányzata
uniós és állami támogatásból és a saját pénzéből egy magántulajdonban
lévő ingatlan közművesítését valósította meg - mondta az országgyűlési
képviselő.
Kepli Lajos szerint adódik az a kérdés is, hogy
támogat-e az Európai Unió olyan szennyvízberuházást, amely nem lakott
terület érint. Rámutatott: a veszprémi szennyvíztisztítótól 8-10
kilométernyire lévő romos épületekhez "vitték ki" a vezetéket és
építették ki azt az egész elhagyatott területen. Szerinte a befektető
szinte ingyen jutott hozzá az új infrastruktúrával ellátott, 5,6
milliárd forintra értékelt, több száz hektáros területhez. Mostanára
világossá vált, hogy a BudaWest nem tudja a szerződésben vállalt
feltételeket teljesíteni, azaz nem építi meg polgári repülőteret -
mondta a jobbikos politikus.
Hangsúlyozta, hogy a szerződés
szerint most, szeptember 16-án már meg kellene nyílnia a polgári és
kereskedelmi repülőtérnek. A Jobbik ezúttal kívánja felszólítani a két
önkormányzatot, hogy "ebben a formában ne vigye tovább a szerződést,
hanem álljon el attól" - mondta Kepli Lajos. Megjegyezte: tegyen meg
mindent a két önkormányzat azért is, hogy érvényesítsék a
kötbérigényüket - ez mintegy 600 millió forintot tesz ki - és éljenek a
visszavásárlási jogukkal. Kepli Lajos szerint a továbbiakban a
nyomozóhatóság feladata kideríteni, hogy felmerül-e az ügyben hűtlen
kezelés bűntette.
(forrás: penzcentrum.hu, Levegő Munkacsoport, youtube.com, MTV, budawestairport.hu, hu.wikipedia.org, hvg.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Május végén kiürül az Ferihegy 1-es terminál - egyetlen éjszaka alatt költöznek át a diszkonttársaságok a 2-esre
Repair Café Budapest közösségi szerelde és kávézó
Beton helyett a kormány adja meg az Alaptörvény által garantált védelmét Magyarország nagy tavainak!
13 hasznos tipp az M7-es autópálya nyári használatához