Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Németországban vett magyar Wartburg, de akad itt más érdekesség is, például most találkozunk először olyan autóval, amelynél a gyári szagot is restaurálták. Körülszimatoltunk a nagykerekű ezres utasterében.
Sokak szerint az egyik legszebb szocialista autó.
Jóval több
karosszériaváltozatban létezett, mint utódja, a 353-as kocka-Wartburg
Nincs jobb autó a Trabantnál, legfeljebb szebb - ez volt hosszú
ideig a kedvenc mondása Breznay Bélának, és ezek után természetes, hogy
egy duroplaszt karosszériás kocsival járt. Ő vitte haza a csepeli
Merkur-telepről, és aztán húsz évig használta teljes elégedettséggel.
Az álláspontot hamar megjegyezte az ifjabb Béla, aki rövidesen belátta,
édesapjának igaza van, akadnak a Trabantnál szebb autók. Legfőként egy
gömbölyű formájú Wartburg tetszett meg neki, amely mellett gyakran
elmentek, ha édesapjával a családi hobbikertbe kerekeztek. Ennyi elég
is volt ahhoz, hogy amint felnőtt és lehetősége nyílott rá - másfél
évtized eltelte kellett ehhez -, beszerezzen egyet magának. 2001-ben
vásárolta Takács Dénestől, a Wartburg-klub egyik oszlopos tagjától, Pék
Tamás Wartburg-szakértő tanácsát követve. Mivel akkoriban éppen
Németországban dolgozott, az aktuális éves dornburgi márkatalálkozón
megkereste a tulajdonost, és ott került sor az adásvételre.
"Megszerettem a keletnémet dolgokat, a minőségük kiemelkedik a kelet-európai termékek közül. Logikusan vannak összeépítve az elemek, a szerelhetőség szempontjából is a legjobbak" - hallhattuk a beszerzés indokát.
A könnyebb beszállás érdekében kisebb a kormány átmérője a küllők alatt
A meglehetősen rossz állapotú 312-es akkor már hosszú évek óta
hányódott különböző gyűjtőknél, akik szerencsére csak tervezték a
felújítást, nem kezdtek hozzá. Mivel a bal eleje törött volt, nem
lehetett használni, ez is segítette a túlélését. Megmaradt a gyári
fényezés, és noha pár apróság hiányzott, eredeti volt a motortól a
kárpitig minden, a váltótól eltekintve, amelyet még az első tulajdonos
cserélt 1973-ban újabbra (9270 forintért - megvan a számla), de
sikerült pótolni. Ritka eset, nem hiányzott a korabeli hátsó lámpa,
amely alul-felül sárga színű műanyag. A helyzetjelző szofita izzós, egy
piros csőbe van behúzva a kis égő.
Három évig tartott a felújítás, amely az utolsó csavarig minden alkatrészre kiterjedt.- A karosszériajavítás során védőgázzal hegesztettem. Lánggal is dolgoztam helyenként, ha horpadást kellett eltüntetni, de nem hegesztettem vele, nehogy rozsdásodjon. Néhány leszerelt elemet homokfúvással tisztítottam. Nincs olyan hely, amelyről megmondaná bárki, hogy hegesztve volt, minden varratot elcsiszoltam, eldolgoztam. A négy ajtó alját javítani kellett, a hátsó ajtó kakasszárnyra hasonlító betétjén ugyancsak ki kellett cserélni az alsó két araszt. A jobb oldali ajtók voltak jobban elrozsdásodva. Ha egy Wartburg-ajtóban eldugul a vízleeresztő furat, összegyűlik a víz. Volt egy másik ilyen kocsim, annak az egyik ajtajában egyszer vagy 5 liter összegyűlt - sorolta Breznay Béla a lemezmunkákkal kapcsolatos kalandokat.
Könnyen kopnak a kapcsolók feletti piktogramok
A hajtómű felújítása rutinfeladatnak nevezhető, kivéve a
szabadonfutót, amely nehezen javítható és még nehezebben szerelhető. A
312-esnél az utastérből lehet legjobban hozzáférni: a pedáloknál ki
lehet bontani a burkolatot, és pont a szabadonfutót látjuk. Nehéz jót
találni, a javítás egyetlen módja, ha a sokszöget köszörülik és nagyobb
görgőket tesznek be. Igazi türelemjáték a nyelestengely
visszaszerelése: "Sorba raktam a tűgörgőket, cérnával összekötöttem
őket, és így ügyeskedtem be a szűk helyre. Amikor elindult a kocsi, a
cérna szétrágódott, és néhány kilométer után olajat cserélve
eltüntettem a cérnamaradványokat" - tudtuk meg a szabadonfutó-szerelés
egyik mesterfogását.
Érdekes részlete volt a felújításnak a "szagrestaurálás" is. Breznay Béla rájött, hogy a Wartburg-utasterek jellegzetes szagát a padlólemezre és a tűzfalra kent kátrányos anyag adja. A karosszériajavítás előtt ezt a bevonatot gondosan lekaparta, majd oldószerrel ismét kenhetővé tette, és a hegesztés után újra felvitte az anyagot a lemezekre, így ma is tökéletes a Wartburg-szag. Kevésbé örömteli, hogy az eredetihez megszólalásig hasonló tetőkárpiton (milyen szép képzavar, képzeljük csak el, amint megszólal a tetőkárpit) az eredetihez hasonló foltok vannak. Ennek oka, hogy a tetőlemezen lecsapódó pára lefolyik és foltossá teszi az anyagot. Ezt a hibát a gyárban nem fedezték fel, de a restaurálás során orvosolni lehetett volna egy a nedvességet taszító szigetelőlemez felhelyezésével.
Exportlista, 1957-1964 Ki hinné, hogy az NSZK-ban több mint háromezer 311-es és 312-es kelt
el, sok Wartburgot vettek a finnek, a belgák, a norvégok és a svédek
is. 1958-ban Egyiptomba 451 darab 311-est adtak el, Kolumbia az évek
során ezret vett, és az USA sem maradt Wartburg-mentes, 1958-ban 731,
1959-ben pedig 483 érkezett az Újvilágba. Lehet erőltetettnek nevezni a
következtetést, de attól még igaz: New Yorkban nagyobb eséllyel lelünk
Wartburgot, mint Moszkvában. |
Színek, formák
Aki csak a kocka-Wartburgok több mint két évtizeden át tartó szegényes és szürke választékát ismeri - Limousine, De Luxe, Kombi -, nem is képzeli, milyen gazdag volt a kínálat az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején. A négyajtós különböző kivitelei mellett (Limousine, Limousine De Luxe, tolótetős Limousine, tolótetős Limousine De Luxe) volt Camping, Kombi, Coupé, Cabriolet, no meg a csodaszép Sport Coupé vászon- és keménytetővel. A színválaszték is dicséretes, a 311-est elefántcsont-fehér, korall, fekete, fűzöld és Vergissmeinnicht-kék, horizontszürke és sötétkék színben, valamint ezek kombinációjában kínálták. Magyarországra főként a fekete, a korall, a szürke, a kék és az elefántcsont-színűek kerültek, illetve a színkombinációban a kék-fehér, a szürke-fehér és a korall-fehér alkotta a többséget.
A Wartburgok első szállítmánya még 1956-ban érkezett Magyarországra. A 900-as motorú kocsik egy része taxiként kezdte pályafutását, az ősöreg Renault Juvaquatre-okat váltották. A hatvanas évek elején aztán nagyobb lendületet vett az import, 1961-ben még csak 209, 1962-ben azonban már 3490, 1963-ban pedig 2407 darab érkezett. A márka fejlődése szempontjából 1962 fontos évnek számít, akkor mutatták be - a tavaszi lipcsei vásáron - a 45 lóerős, 1000 cm3-es motorral szerelt új változatot, a 312-est.
Újdonságként jegyezték fel a hengerűrtartalom növelése mellett a termosztátos, szivattyús hűtést és a szívászaj-csökkentős légszűrőt. Az erősebb motornak köszönhetően a végsebesség 125 km/órára nőtt, a fogyasztást 7,8-9,5 literben adták meg. A gyár 78 oktános benzint használatát írta elő, s 1:33-as keveréket. Magyarországon azonban a benzinkutak 70-72 oktános normál benzint vagy 85 oktános szuperbenzint szolgáltak ki, és sok helyen csak 1:20-as keverék volt. A magyar wartburgosok többnyire úgy vágták ki magukat, hogy tankoltak 20 liter húszas keveréket, és aztán még rátöltettek a kutassal néhány liter "tiszta" szuperbenzint.
Ezt a korallszínű Standard változatot 1963 első napjaiban készíthették. A motortérben lévő adattábla 1963-as gyártást jelez, ami kétségbevonhatatlan, és mivel a magyar forgalmi engedélyt 1963 februárjában állították ki, nyilvánvaló, hogy a szerelőszalagról lefutó kocsi szinte azonnal vagonba került, hogy hamarosan már a budapesti átadótelepen tisztogassák a szállítás során rákerült hótól.
Első rendszáma CH-21-04 (a motorszám 36211), első tulajdonosként Fülöp István neve került a forgalmi engedélybe, majd 1964 júniusában átírták Fülöp István tanuló nevére. Valószínűleg apáról fiúra szállt a tulajdonjog. 1981-ben Dorogon vonták ki a forgalomból, s megmaradt egy köteg csekkszelvény, melyekből kiderül, hogy 1969-ben 240 forint volt az éves felelősségbiztosítás és 152 forint az adó.
Most 51 ezer kilométer van az órában, s minden olyan, mint 1963-ban lehetett. Az ellenőrzőlámpa zölden jelzi vissza az országúti fényt (a korabeli KRESZ szerint), a bal oldali bajuszkapcsoló elfordításával a helyzetjelzők csak elöl gyulladnak fel, és mindig van egy tartalék féltengely a csomagtartóban. (Kétfélét használtak, a tűgörgős hajlamos eltörni.) S ha már a csomagtartó szóba került, Breznay Béla szőnyeget tett bele, mert így jobb hangja van a 312-esnek, nem jön át a kipufogóhang. További fejlesztés a vonóhorog, mert egy korabeli NDK-s lakókocsit is szokott vontatni vele, ha pedig találkozóra megy, utánfutót visz magával, a csomagok javát abba teszi.
A fényképek elkészítéséhez elég sokat autóztunk Békéscsabán és környékén, így sikerült alaposan kiismerni a 312-es jó és rossz tulajdonságait. Könnyen indult, és fürgén haladt a forgalomban, egyáltalán nem volt veterános a mozgása. A jó utakon nem tűnt kényelmetlennek a laprugók harmatos gödörelnyelő képessége, az üléshelyzet szinte komfortosnak mondható. Az utazási elégedettséget a gondos szigetelések ellenére zavaró zaj, illetve a szellőzési rendszer gyengesége csökkenti. Felhúzott ablakok mellett a nyári melegben szinte elviselhetetlen hőség keletkezett, ha meg lehúztuk az ablakokat, jött a huzat és a külső hangzavar. A nyári fűtés problémája nem új keletű a Wartburgoknál, az Autó-Motorban egy tulajdonos így számolt be: "Én úgy segítettem magamon, hogy a motorházban lévő két gumicsövet, amely a meleg levegőt szállítja, leszereltem, és helyüket vattával tömtem be (nyilván a csatlakozóvéget - a szerk.). Ettől kezdve kifogástalan volt a kocsi szellőzése, és a helyes levegőcirkulációt jól segítik a kis hátsó, kitámasztható ablakok."
1962-ben mutatták be a 312-es Wartburgot
Breznay Béla nyugodt ember. Ezt abból tudom, hogy amikor a
csomagtartó-fedélen lévő horpadásról kérdeztem, csendesen megjegyezte:
"Az oldtimer-minősítésen a szaki behorpasztotta." Mint kiderült, a
vizsgaállomás mindentudó alkalmazottja megmutatta a tulajdonosnak, hogy
a Wartburg csomagtartóját szerinte hogyan kell lecsukni. "Értek én
hozzá!" Leengedte, és erőteljes tenyérnyomással próbálta bekattintani a
zárat. Nem sikerült, viszont a fedél alaposan benyomódott. Ezután
olajsáros bakancscsal beült a kocsiba, és harmadikban beerőltette a
fékpadra. Ezúton üzenjük neki, hogy a 312-es Wartburg csomagtartóját
bizony derékmagasságból el kell engedni. Nagyon csattan majd, de zárul,
és nem horpad.
Akadt aztán más is, akit nem hatott meg az öreg
kocsi szépsége. Amikor Breznay Béla legutóbb németországi kiküldetésben
járt, egy kis faluban lakott. Kinézett magának egy árnyas parkolóhelyet
két fa között, a szállásával szemben, és oda állította a Wartburgot.
Egy reggel a következő szövegű üzenetet találta a szélvédőn: "Másik
helyen parkoljon, mert itt szoktam áthajtani a tehenemet!"
Műszaki adatok Motor. Soros háromhengeres, folyadékhűtésű,
kétütemű motor a kocsi hossztengelyében beépítve. Furat 73,5 mm, löket
78 mm, összlökettérfogat 991 cm3. Legnagyobb teljesítmény 45
LE. Sűrítés 7,3-7,5. Legnagyobb nyomaték 93 Nm, 2200/min.
Keverékolajozás. H362-20 típusú karburátor. Elektromos rendszer 6 V,
akkumulátor 84 Ah. |
A cikk a Veterán Autó és Motor magazin 2009. szeptemberi számában jelent meg.
Képgaléria >>>
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Multicar tűzoltóautó (1968)
Szovjet szuvenír - pedálos Moszkvicsok