Közlekedés: Multicar tűzoltóautó (1968)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ha két tűzoltó veterán járművet restaurál, annak logikusan csak tűzoltó szerkocsi lehet az eredménye. Próbavonulást is tettünk a létrás antiszáguldóval.


network.hu

 

Vegyük úgy, hogy riasztás. Képzeletben lecsúszom a minden akciófilmes tűzoltójelenetben szereplő rúdon, futok a szerkocsihoz, feltépem a lemezajtót és beugrom. Iszonyú fájdalom nyilall a jobb lábamba.


Hát persze, megint elfelejtkeztem a kézifék karjáról! Kiengedem a rögzítést, már taposom is a féket, közben gyújtást adok, és várom a "sószóró" felizzását. Egy fordítás a karon, dübörög a motor, sziréna, kék lámpa, kapcsolom az egyest, jöhet a kettes, már lehagyom a gyalogosokat, hármas, négyes, úristen, a kerékpárosokat nem tudom utolérni!


Na jó, legyünk szerényebbek, kikapcsolom a szirénát, így legalább kisebb a szégyen, amúgy is elég zajt csap a motor, aki azt nem hallja, annak a sziréna sem jut el a füléig.


Kicsit bonyolult

Benkő Antal gépészmérnök, 2004 óta tűzoltó, Orosházán szolgálatparancsnok. Részt vett néhány nemzetközi tűzoltó-csillagtúrán, s 2007-ben, az ausztriai rendezvényen elhatározta, hogy a 2009. évi gyulai találkozóra készít egy olyan tűzoltó szerkocsit, amellyel méltón képviselheti az orosházi parancsnokságot. Békéscsabán, egy ipari udvar eldugott szegletében akadt rá az 1968-as Multicar M22 DL-10 létrás kisautóra. Rögtön érezte, ez lesz a kocsi, amellyel 2009-ben felvonul. Hosszas utánajárással sikerült a tulajdonost felkutatni, majd rábeszélni, hogy adja el a gépet.

 

network.hu

Alig nagyobb (és gyorsabb), mint egy játékautó. A létra tíz méterre is felér


A felújítás tavaly novemberben kezdődött Benkő Antal kollégája, Izsó László segítségével, aki két évet dolgozott egy restaurálóműhelyben, így volt némi szakmai tapasztalata. A munkát a karosszéria és az alváz teljes szétszedésével kezdték. Az alkatrészek szétválogatása után döntöttek, miből kell újat venni és mit kell felújítani.


network.hu network.hu

 

A motor szétszedése után látszott, hogy teljes felújításra szorul. Mint kiderült, amilyen kicsi és amilyen egyszerűnek tűnik, olyan bonyolult és komoly szaktudást igényel a beállítása. Az orgoványi Nagy Mihály volt segítségükre, aki komplett felújítást javasolt, így új hengereket, hengerfejet, dugattyúkat, főtengelyt, porlasztókat, lendkereket, dinamót kapott az erőforrás.


network.hu Itt kell elsütni a közhelyet: áttekinthető a műszerfal


A karosszériaelemek többsége használhatatlannak bizonyult. Az idő rövidsége miatt a pótláshoz szakember segítségét kellett kérni, ezért megkeresték az orosházi Benkő Ervint, aki veterán gépjárművek restaurálásával foglalkozik. Az ő műhelyében újult meg a karosszéria, nagy része teljesen újragyártott elemekkel. Csak az alváz és a fülke felújításával 250 munkaóra telt el.


network.hu network.hu network.hu

 

A kocsiba ülve feltétlenül beverjük lábunkat a kézifék karjába. Ha kiengedjük a kart, odafér lábunk a fékhez vagy a gázhoz. A motortérből előtörő zaj minden várakozást felülmúl, a V-kéthengeres dízelmotor kattog, kerreg és kalapál egyszerre, meglehetősen hangosan. A műszerfalon olajnyomásmérő és sebességmérő van, utóbbi a simsonosoknak lehet ismerős.

 

network.hu network.hu


A kocsiszekrény összeállítása után következett a nyers összeszerelés és a sárvédők, az akkumulátor-tartó, a szerszámos láda elkészítése. A pontos méretek miatt szükség volt a futómű összerakására és felhelyezésére is, majd megint jött a szétszedés. A vázat és a fülke darabjait elszállították a festőműhelybe, a festés, kittelés közel 100 órát vett igénybe.

 

network.hu

 

Nagyon lerobbant állapotban találtak rá


network.hu

Egyszerű, erős létraalvázra szerelték a felépítményt


Szolgálati komfort


A Multicar ülése előrehajtható, az ajtót és a tetőlemezt kárpit borítja, van ablaktörlő és belső világítás, de ezzel vége is a kényelemnek. A bal oldalon lévő egyetlen ajtó elméletileg üvegezett, ezt azonban a tulajdonosok kivették, nem használják, mert beépítésével a belső tér végképp szűkössé válik, így legalább a könyökünket az ajtón kívülre tudjuk tenni.

 

Az első fokozatban épp csak meginduló autót másodikba kapcsolva alig megyünk gyorsabban. A végsebesség 27 km/óra körül alakul. A váltó széles, kaszáló mozdulatokat kíván.

 

network.hu network.hu network.hu

 

A gyári állapotnál sokkal szebb Multicar minden rendezvényen nagy sikert arat. Így volt ez a gyulai tűzoltófesztiválon is, ahol a külföldről érkezű, múlt század elejéről származó, eredeti állapotú szerkocsik legénységei leesett állal bámulták a kis létrahordozót.

 

 

Multicar-történelem

A Multicar Spezialfahrzeuge GmbH-t a türingiai Waltershausenben alapította Arthur Ade 1920-ban. A második világháború után a keletnémet állam tulajdonába kerülő, korábban csak gépeket és alkatrészeket gyártó üzem gépjármű előállításába kezdett, az első típus, az M21 1958-ban jelent meg. Kis mérete és takarékos fogyasztása miatt hamar elterjedt a keleti blokk országaiban. Az 1974-ig legyártott 42 500 jármű mintegy 58 százalékát exportálták, nagyjából 5 százalékot Nyugat-Európába.

 

Az NDK összeomlása utáni új vezetés a céget kis méretű, főleg a városkarbantartásban szükséges, illetve reptereken, útépítéseknél használatos gépek, járművek gyártására állította át. A Multicar az egyetlen olyan NDK-s járműgyár, mely a mai napig töretlenül üzemel, jelenleg hét különböző speciális járművet készít. A DL-10 típusú létrával szerelt M22 modellt létesítményi tűzoltóságoknál használták, több németországi önkéntes tűzoltóságnál a mai napig vonulószerként működik.

 

Műszaki adatok

 

Motor. 2 KVD 8 SVL típusú négyütemű, keverőkamrás, V-kéthengeres dízelmotor. Furat 80 mm, löket 80 mm, összlökettérfogat 800 cm3. Legnagyobb teljesítmény 13 LE, 3000/perc. Léghűtés axiális légfúvóval.

 

Erőátvitel. Egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, négyfokozatú, kézi kapcsolású váltómű. A hátsó hídban kúpkerék-meghajtás homlokkerék előtéttel.

Hidraulikus, négy kerékre ható fékek.

 

Méretek, menetteljesítmények. A tüzelőanyag-tartály befogadóképessége 24 liter, átlagos tüzelőanyag-fogyasztás 11 l/100 km. Saját tömeg 2200 kg.

Legnagyobb sebesség 27 km/óra.

 

 

forrás: origo.hu

fotó: Ocskay Zoltán (Veterán Autó és Motor)

Címkék: haszonjármű multicar német autó szocialista autó tűzoltóautó veterán autó

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu