Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010-01-17
Az eredetiség vizsgálat visszaállamosításával az eredetiségvizsgáló cégnek, a Trans Holding Groupnak is összébb kell húznia a nadrágszíjat, így január 15-től kezdve az autóvadászt, Sánta Lászlót semmilyen támogatásban nem tudják részesíteni.
Idén lenne tíz éves az az egyedi kezdeményezésből alakult szervezet, melynek alapítója több mint ezer lopás miatt körözött gépjárművet talált meg. Pontosan 1087-et. Sánta László a Zsaru-CAR 1-es számú autóvadásza soha nem üzleti alapon, hanem karitatív kezdeményezésként irányította azt az időközben országossá nőtt csapatot, akik időt és pénzt nem kímélve kutatták fel a pórul járt autótulajdonosok ellopott autóit. A korosodó civil autóvadász ezüst metál WV Golfja és a csapat másik tagjának autóvadász Fiat Pandája időközben jelképpé vált. Olyan jelképpé, amelyben az emberek még hihettek, mert nem árulták el őket alantas üzleti érdekek miatt. Ugyanis a lopott kocsik megtalálásáért semmilyen anyagi ellenszolgáltatást nem kértek az autóvadászok. Vesztükre.
Talán
ha minden egyes megtalált lopott kocsi után behajtottak volna a
tulajdonosoktól egy bizonyos összeget, akkor most Sánta László nem
került volna annyira kilátástalan helyzetbe, mint amilyen helyzet elé
állította az élet. De az autóvadász nem tartotta jó ötletnek, hogy
olyanoktól kérjen pénzt, akiket amúgy is megviselt az élet. Mint
közismert, a Zsaru-CAR szervezet egyik ideológiája az volt, hogy lopott
luxuskocsit megtalálni ugyan jó érzés, de sokkal jobb egy részletre
vásárolt kis vagy közép kategóriájú lopott járgányt megtalálni. Ugyanis
amíg lopott luxuskocsit általában pár hónap után pótol a tulajdonos,
addig a másik csoportba tartozó károsultaknak gyakran nem csak a
kocsiját, hanem az életét is elrabolják. Hiszen sajnos egyre fontosabb
munkaeszközzé válik az autó, és családok megélhetése múlik annak
meglétén. A Zsaru-CAR abban volt a legjobb, hogy középosztálybeli
emberek életét és megélhetését adta vissza azzal, hogy megtalálta azt a
lopott kocsit, amelyre pénz híján gyakran még casco biztosítás sem volt
kötve. A www.zsarucar.hu honlapon rengeteg ilyen példa szerepel, de
ezek a példák csak töredékei annak, amit a Zsaru-CAR itthon alkotott.
Ha valaki bármelyik népszerű internetes keresőbe beüti a Zsaru-CAR
kifejezést, több ezer találatot talál, melyek nagy része a televíziós,
rádiós vagy az írott hírcsatornák pozitív beszámolóiról szól.
Sánta
László az évek során több mint egymilliárd forint értékben adakozott a
Magyar állam javára, hiszen a lopás és más bűncselekmény elkövetése
miatt körözött gépjárművek felderítésével jelentős vagyont
szolgáltatott vissza az autó tulajdonosainak és az államnak is. Nem
beszélve arról, hogy az általa használt számítógépes rendszernek
köszönhetően a Rendőrséggel együttműködve több száz körözött bűnözőt is
sikerült kézre keríteni, akik felelőtlenül a saját kocsijukkal
közlekedtek és a rendszámot leolvasva jelezte a számítógépes rendszer,
hogy a tulajt körözik.
Az egyes számú autóvadász szerény
ember. Vesztére. Nem a társadalmi rangok, hanem az eredmény érdekelte.
Nem a képmutatás híve volt, hanem a teljesítményé. Ezért átlagban
hetente letett két megtalált lopott kocsit az asztalra. Bár munkája a
Guiness rekordok könyvébe is beillene, tevékenységéért egyetlen magas
rangú állami, vagy rendőri vezetőtől nem kapott kitüntetést. Mások
sokkal kisebb eredményekért is elismerésben részesülnek a Köztársasági
elnöktől, Sánta Lászlónak ez valahogy mégsem sikerült. Mert nem a
dicsőség nehézkes vörös szőnyegét, hanem a kártalanított károsultak
hálájából font pillekönnyű selyemkendőt tartotta fontosnak. Mert ettől
volt könnyebb az ő lelke is.
Természetesen Sánta László
munkáját valakinek támogatni kellett, hiszen a semmiből nem lehet
valamit teremteni. Így hozta össze a sors az egyik eredetiségvizsgáló
céggel, a Trans Holding Grouppal, akik támogatásképp adtak neki egy
kocsit, állandó benzin keretet és némi havi fizetést, ami kevesebb volt
mint egy kezdő rendőrtiszt átlagos havi juttatása. De az autóvadásznak
nem is a fizetés számított annyira, hanem az, hogy korlátok nélkül
keresheti az elkötött verdákat. Az eredetiség vizsgálat
visszaállamosításával a THG-nak is összébb kell húznia a nadrágszíjat,
így január 15-től kezdve Sánta Lászlót semmilyen támogatásban nem
tudják részesíteni.
Az autóvadász az utcára került.
Sirathatja ezüst autóját, és mindazt amit eddig felépített. A jövőbeni
károsultakat is nagy tragédia érte, mert jóval kevesebb autó fog
előkerülni, mint eddig. Sánta László fogalom volt a mai magyar
valóságban, az elkeseredett károsultak utolsó mentsvárának a fogalma.
Sánta László neve mától új fogalom lesz: a mai magyar valóságnak a
fogalma.
"Nincs ellophatatlan kocsi" - interjú két autóvadásszal
Követik a kiszemelt autót
Megváltoztak az autótolvajok megrendelései az elmúlt évtizedben: ma a Suzukik legalább annyira kelendők, mint a tízmilliós Audik, csak a lopási technika más. Az elkötött kocsikat nem csak alkatrészdonorként használják, hanem állítólag még öngyilkos merényletekhez is háborús övezetekben. Tóth Tamás, a BRFK gépjárműbűnözés elleni osztályának vezetője, és Sánta László, a Zsaru-CAR-Alapítvány létrehozója tippeket is ad a védekezéshez, ugyanakkor azt is elmondják, hogy miként válhatunk a tolvajok megrendelőivé.
Szerdán a föld alatt találták meg ezt a lopott BMW-t a szentendrei rendőrök
- Ellopták vagy feltörték már valaha az autójukat?
Sánta László (Zsaru-CAR-Alapítvány):
-Többször feltörték a kocsijaimat, például a vadászautómat is a Király
utcában. Igaz, azt bosszúból, mert előtte megtaláltam egy nagy értékű
lopott kocsit, és a tolvajjal telefonon beszélve meghiúsítottam a
visszavásárlását. Ez után törték be az autó ablakát, és megrongálták a
benne lévő rendszámfelismerő rendszert. Na, erre bepöccentem, raktam
bele mindent: a pénzszállító autókban használt ujjnyi vastag
zárnyelveket az ajtókba és törésgátló fóliákat az ablakokra. Ha ezek
után mégis be tudna ülni a kocsiba a tolvaj, akkor a mozgásérzékelő
beindítja azt a nagy palackot, amit a műszerfal alá szereltettem. Ebből
füst jön ki az autó levegőztető rendszerén keresztül, így pillanatok
alatt a taknya-nyála összefolyik a csibésznek. Ellopni szerencsére még
nem sikerült egyik kocsimat sem.
Tóth Tamás (őrnagy,
a BRFK gépjárműbűnözés elleni osztály vezetője): - Nekem is volt olyan,
hogy egy bizonyos esemény után keletkezett néhány rongálás az autómon,
amikor olyan körbe nyúltunk bele egy akcióval. Szerencsétlenen van már
pár hosszú karcolás, és ezek a sérülések mindig beleillettek az
események láncolatába. Ugyanakkor még nekem sem lopták el a kocsimat.
- Nem mindenki ilyen szerencsés. Évente közel ötezer
autót lopnak el országosan, igaz, tíz év alatt megfeleződött a számuk.
Tényleg ennyire jó a helyzet?
S. L.: - Szkeptikus
vagyok. A magánvéleményem szerint tíz éve annyira javulnak a
statisztikák, hogy a végén lassan ott tartunk, hogy már mínuszban
leszünk.
T. T.: - Az autólopásokat tartalmazó
statisztikákban valójában nincs benne az összes ellopott autó, hiszen a
Btk.-ban több különböző kategória szerepel erre vonatkozóan a
hitelezési csalástól a hatóság megtévesztésén át a jármű önkényes
elvételéig. Ez utóbbi ráadásul azt jelenti, hogy valaki csak az
autókázás öröméért lop el egy kocsit, ami régen előfordult egy-egy
Ladával, de ma már életszerűtlen. Egy alvázszámot sem azért ütnek át,
hogy megtévesszék a hatóságot, tehát jó lenne, ha változtatnának a
jogalkotók a törvényen. Akkor a statisztika is valósabb képet mutatna.
- Változott az autótolvajok ízlése az elmúlt évtizedben? Egyáltalán, van olyan autó, amit nem lopnak?
T. T.: -
A kezdeti időszakban inkább a német márkákat lopták, Volkswageneket,
Audikat, azóta változott a helyzet. Ma gyakorlatilag azt lopják, amit
az emberek vesznek, amiből a legtöbb van, hiszen ezeket törik össze a
legnagyobb számban, ezeket kell a leggyakrabban javítani, ezekből kell
a legtöbb alkatrész.
S. L.: - Annyival
egészíteném ki, hogy az elmúlt évtized elején még a szocialista autókat
is nagy számban lopták, de ahogy a Ladák, Wartburgok száma mérséklődik
az utakon, úgy egyre kevésbé keresik őket. Elviszik ugyanakkor a
legmagasabb védelmi szinttel felszerelt luxusautókat.
Le akarták szorítani az útról. Sánta László alapítványa 2500 lopott autó talált meg
- Nézzük meg először a tömegautók eltulajdonításának a
menetét a kocsi felderítésétől az ellopásáig. Mondjuk, a megrendelés
egy kétéves Suzuki Swiftre szól.
T. T.: - Először is
kiválasztják a konkrét kocsit. Ilyen népautókból bőven van mindenhol a
városban, de az ideális helyszín a lopásra egy városszéli metrómegálló
melletti parkoló. Itt kifigyelik a tulajdonos szokásait, olyan autót
keresnek, amelynek a tulajdonosa valahonnan az agglomerációból érkezik
minden nap a kocsijával, amelyet letesz a megálló közelében, ahonnan
bemetrózik a belvárosi munkahelyére. A tolvajok kifigyelik ezt a napi
rutint az első két napon, majd a harmadikon már viszik a kocsit annak
tudatában, hogy a tulajdonos biztosan nem zavarja meg őket. A zártörés
egy csuklómozdulat. Nagyon fontos szempont, hogy az autó ellopását csak
nyolc-tíz órával később fedezi fel a gazdája, amikorra az már a
bontóban vagy külföldön van.
- Közismert, hogy a kormány- és váltózárak nemigen
jelentenek akadályt, de ma már számos középkategóriás autó is kártyával
indul. Ezeket hogyan tudják elvinni?
S. L.: - A parkoló
szélén várakozó tolvajok a rádiófrekvenciás kódolvasóval felszerelt
saját kocsijukkal odaállnak az éppen a parkolóba beérkező autó
közelébe. Miután az megállt, a sofőr becsapja az ajtót, és a
távirányítójával rányom egyet, mire a tolvajok a pár méterre álló
kocsijukkal rásvenkelnek erre. A pasasnak nem záródik be elsőre, majd
rányom még egyet, és ezzel a mozdulattal már rögzítették is az ő
úgynevezett ugrókódját. A kódolójuk antennája negyven-ötven méteren
belül rögzíti az utolsó bezárási adatot, és azt vetíti vissza nekik.
Innentől övék az autó, miközben a tulajdonos semmit sem vett észre az
egészből.
Tóth Tamást még nem hívták fel a tolvajok
- A legdrágább autókat jellemzően mindenféle - biztosnak
mondott - védelmi rendszerrel ellátják gyártóik, tulajdonosaik, a
modern indításgátlótól a GPS-alapú nyomkövetőig. Ennek ellenére ezeket
is ellopják, ráadásul nemritkán zárt garázsból. Honnan tudják, hol kell
keresniük? Milyen technikát használnak?
T. T.: -
Először is: nincs ellophatatlan autó. Másodszor: ezek az emberek
rengeteg pénzt és energiát fektetnek abba, hogy felhajtsák a megrendelt
autókat, főleg a kurrens márkáknál. Addig mennek a városban, amíg meg
nem látnak egy megrendelt autót, például egy X6-os BMW-t, aztán követik
addig, amíg megtudják, hogy melyik garázsba áll be. Itt is kifigyelik a
tulajdonos szokásait. Később behatolnak, és megkeresik a
motorelektronika vezérlő paneljét. Ez a lelke a kocsinak, egy doboz a
motortérben vagy a műszerfalban, amelynek csupán két csatlakozóját kell
lehúzni, majd rádugni azokat a saját elektronikájukra. Két perc az
egész a bejutástól az indításig. A lopás után pedig nem segít a kocsiba
rejtett GPS nyomkövető rendszer sem, mert az GSM-rendszerben működik,
mint a mobiltelefon. Márpedig az ezt blokkoló elektronikát egyszerű
beszerezni az internetről. A friss tapasztalataink szerint már a
motorelektronikát sem kell kicserélni a kocsiban, létezik egy olyan
vadonatúj dekódoló, amelyet nem kell csatlakoztatni sehová, mert
rádiófrekvenciás. Van rajta két LED, amikor a piros helyett a zöld
gyullad ki, bármilyen kulccsal indítható, majd vihető az autó. Ezt a
kollégám egy külföldi bemutatón személyesen is megtapasztalta.
S. L.: -
Ami nagyon megdöbbentett, hogy kiderült: a dekódolást támogató
különféle elektronikákat komolyabb pénz nélkül is megkapják az azokat
gyártó mérnököktől a tolvajok. Ha nincs annyi pénzük a tolvajoknak,
hogy megvegyék, akkor a készítőik ezeket a berendezéseket úgy állítják
be, hogy csak két-három indítást tudnak kezdeményezni velük a tolvajok.
Aztán ha újra lesz pénzük, akkor visszavihetik a szakihoz, aki újra
beállítja nekik. Olyan, mintha a telefon kártyáját töltetnék fel újra,
vagy mintha lízingelnék az elektronikákat.
T. T.: - A rendőrség már lefoglalt ilyeneket. A helyzet az, hogy ez a piac sem különbözik a gazdaság egyéb részétől.
Ezt az S6-os Audit még a hagyományos módszerrel vitték el
Karácsonyfa a kocsi tetején - van sikítás Az Autótulajdonosok Érdekvédelmi Szervezetének elnökeként Sánta László 2000-ben, egy Falcon típusú rendszámfelismerő rendszerrel a kocsijában kezdte keresni az utakon, parkolókban a körözött járműveket. Ma 25 jól felszerelt autóval, alapítványként működik a Zsaru-CAR, utóbbi rövidítés a Civil Autókereső Rendszer nevet takarja. Kocsijaikat rendőrök, polgárőrök és civilek vezetik a szabadidejükben, de jellemzően a nap 24 órájában, és olykor a szomszédos országokban is. Az elmúlt kilenc évben közel 2500 körözött autót találtak meg, nemritkán különféle városi rendőrkapitányságokkal együttműködve. Az autókra, egyéb technikákra a pénzt támogatóktól kapják, például a hitelezési csalókat kereső bankoktól. Sánta László szerint ritkán fordul elő, hogy egy-egy megtalált autó tulajdonosa ajándékot ad nekik, pedig nagyon boldogok. "Karácsony előtt azt szoktuk csinálni, hogy a megtalált kocsi tetejére rakunk egy kis fát, és amikor felhívjuk a tulajdonost, hogy megvan az ellopott autója, akkor hozzátesszük, hogy a karácsonyfa alatt találja. Na, amikor meglátják a kocsit a fával, van sikítás rendesen" - meséli Sánta. |
Markológépet is lopatnak
- Több szereplőt már említettek. Pontosan kikből áll, hogyan épül fel a tolvajok hálózata?
S. L.:
- Az autótolvajok a legismertebbek, a többiek látszólag
mellékszereplőnek tűnnek a történetben, de nem azok. Mint például a
mérnökök, akik az elektronikus indításgátlókat dekódoló szerkezeteket
gyártják. Ezek a szakemberek teljesen biztos, hogy magas műszaki
végzettségűek, hiszen meg tudják fejteni az autók elektronikáit. Aztán
ott vannak azok, akik a lopás után a kocsik nagy részét szétbontják.
Ezek az emberek nem is feltétlenül autószerelők, jellemzően olyanok,
akiknek betanították, miként kell szétkapni darabjaira a kocsikat. Ez
az elkövetői kör, a megrendelőit pedig az orgazdahegyek alkotják. Ők
mondják meg, hogy milyen márkájú, típusú, évjáratú, felszereltségű
kocsikat kell ellopni. Ők irányítják a rendszert.
- Orgazdahegyeket említ. Kik ők, és mi lesz a sorsa az általuk megrendelt, majd ellopott kocsiknak?
S. L.: -
Fogalmazzunk úgy, hogy orgazdahálózat, mert azt nem lehet pontosan
kategorizálni, hogy a megrendelések legális vagy illegális bontókból
jönnek, legális vagy illegális szervizekből. Nyilván van egy része a
hálózatnak, amely kimondottan csak a szétbontott autók alkatrészeivel
kereskedik, vagy magát a bontást irányítja, vagy éppen csak a bontás
helyét szervezi.
T. T.: - Ma már az ellopott
kocsik nagy részét azért tulajdonítják el, hogy szétbontva
alkatrészenként eladják. Az értékesítés úgy néz ki a valóságban, hogy a
törött autónkat bevisszük a sarki szerelőhöz, aki közli, hogy - mondjuk
- háromszázezer lesz a javítása, majd ő vagy mi magunk megpendítjük,
hogy nem lehetne-e esetleg olcsóbban megoldani, számla nélkül.
Dehogynem, jön a válasz, és innentől kezdve számla nélküli a történet,
a kocsinkba pedig adómentes - egyébként meg lopott kocsiból származó -
alkatrészek kerülnek. A tudtunk nélkül mi magunk leszünk így a tolvajok
megrendelői, a rendszer további fenntartói.
Egy öreg Opel Astráért csak tízezreket kapnak a tolvajok
- Nemrég lefüleltek egy magyar csapatot, amelynek tagjai
Ausztria belsejéből is loptak kocsikat, ezeket aztán Ázsiában
értékesítették. Mi lesz a sorsa a szétbontást elkerülő kocsiknak? Mind
külföldre megy a saját lábán?
T. T.: - Jellemzően igen,
jelenleg is van egy ügyünk, amelyben egy magyar személy a török-bolgár
határon több lopott kocsit próbált kivinni. Ha azt kérdezi, hová viszik
ezeket a kocsikat, akkor azt kell megnézni, hogy hol vannak háborús
övezetek. Az az önkéntes merénylő, aki felrobbantja az autóját,
legtöbbször lopott kocsit használ, például egy régi Opel Omegát,
amelynek nagy a motorja, nagy benne a hely, tele lehet rakni
robbanószerrel. Általában ilyen területekre szállítanak innen, persze a
magyar tolvaj nem nagyon tudja, hogy ilyen céllal lopatják el vele a
kocsit. Itthon van az orgazda, aki megkapja külföldről a megrendelést,
de hogy ezek a nemzetközi orgazdahegyek hogyan épülnek fel, arra a
kérdésre inkább a titkosszolgálat tudna felelni.
- Kinek mekkora haszna lehet egy kétmilliós ellopott kocsin? Mennyit tudnak egy átlagos autóval keresni?
S. L.: - A kocsi piaci értékének átlagosan öt-tíz százaléka a tolvajé. A tíz százalék a plafon, ezt - mondjuk - egy 15 milliós Audi Q7-es esetében
kapja meg a tolvaj. Ennek ez a tarifája, itt már egy-másfél millió a
tolvaj tarifája, mert ehhez már kell szakértelem, meg nagyobb a rizikó.
A következő lépcső az orgazda, akinél nehéz behatárolni a hasznot,
nyilván magasan ő keresi a legtöbbet. Ha ő egy személyben a bontós is,
akkor a hivatalos bontott alkatrész árnak a felét kéri a lopott
alkatrészért. Ha külön ember az orgazda és a bontós, akkor - már
említettük - kell egy szétszerelő ember, aki ezért a munkáért olyan 40
ezer forintot kap autónként. A különféle dekódoló elektronikákat
gyártók értelemszerűen a magasabb színvonalú munkáért magasabb, több
százezer forintos összeget kapnak autónként.
A BRFK által lefoglalt, primitívnek látszó elektronika. A legkomolyabb védelmi rendszert is könnyen kiiktatják vele a tolvajok
- A tapasztalataik szerint nincs ellophatatlan autó, mindent
el tudnak vinni, mégis, ajánljanak valamit. Mi az a védelmi rendszer,
amivel a leginkább megnehezíthető a tolvajok dolga?
S. L.: -
A kormányzárat lenyomják, és egyből eltörik, a váltózáras kocsi pedig
kinyomott kuplunggal máris vontatható, de más módon is kiiktatható a
védelme, hiába esküsznek rá a műszaki beállítottságú emberek.
T. T.: -
Én mindig azt mondom, hogy az elektronikus és a mechanikus védelmi
rendszerek kombinációja használhat a leginkább. Legyen a kocsinkban egy
kormányzár és egy - ez a lényeg - egyedileg legyártott
és eldugott gyújtáskapcsoló. Egy rejtett kapcsoló, amely megszakítja a
gyújtást, vagy blokkolja az üzemanyagpumpát. Ha behatol a tolvaj az
ezekkel felszerelt átlagos kocsiba, és eltöri a kormányzárat, majd
mégsem tudja elindítani, akkor nem fog bajlódni vele sokat. Két perc
után továbbáll, és majd megpróbál elvinni egy másik példányt. Talál
gyorsan olyat. A gravírozott vagy mikropontozott autó helyett is inkább másikat keres majd.
S. L.: -
A kommersz autóknál, Astráknál, Octaviáknál én azért a műholdas
helymeghatározóra esküszöm, mert ezekben a viszonylag olcsóbb autókban
nem sejti a csibész, hogy a tulajdonos ilyenre költött. Ezeknél a
kocsiknál jellemzően nem készülnek a tolvajok a berendezés zavarására,
márpedig ha van ilyen a kocsimban, és nem zavarják, akkor megkapom a
telefonomra a jelet, hogy hol a kocsi. 130 ezer forint egy ilyen
szerkezet, persze nem százszázalékos védelem ez sem.
Külföldön ellopott, Magyarországon megtalált autók egy garázsban
- Át tudom vágni a tolvajt azzal, hogy ha egyáltalán nincs
is semmilyen védelmi rendszer a kocsimban, de mégis kiírom az ablakára,
hogy például mikropontos jelölést kaptak az alkatrészei? Odébbáll, és
másikat tör fel ennek láttán?
S. L.: - Ez egy nagyon
érdekes dolog. Hiszen nem minden védelmi rendszer esetén érdemes kiírni
a kocsira, hogy mivel védtük. Némelyiknél ez olyan, mint amikor nem
vagyok otthon, és kiírom az ajtóra, hogy a lábtörlő alatt van a kulcs
elrejtve. Innentől kezdve a tolvajok - akik ismerik a rendszerek gyenge
pontjait - máris tudják, mit kell feltörni. Blöffölni ugyanakkor lehet.
Ha nincs az autóban műholdas nyomkövető vagy mikropontos jelölés, de
mégis kiírom valamelyiket, akkor lehet, hogy nem azt fogja elvinni a
tolvaj. De sok esetben megteszi az is, hogy berakom a szélvédő alá az
elakadásjelző háromszöget, azt imitálva, hogy lerobbant állapotban van
a kocsim.
Nem jött össze az állami alkatrészjelölés Egy éve még azt tervezte az autólopások visszaszorításán dolgozó kormányzat, hogy a kocsik szinte összes alkatrészét megjelölik: az új járműveknél a forgalomba állításkor, míg a már használatban lévőknél az eredetiségvizsgálat alkalmával. Kondorosi Ferenc akkori kormánybiztos optimistán nyilatkozott az [origo]-nak a tárgyalásairól tavaly ősszel. Akkor már több cég bemutatta az általa leginkább biztonságosnak gondolt egyedi alkatrész-jelölési módszert (mikropontos, UV stb.), csak választani kellett volna ezek közül, valamint megalkotni a megfelelő jogszabályt. Egy mikropontos jelölési módszer tűnt befutónak; a technika lényege az lett volna, hogy az alkatrészekre 0,2 milliméteres fémalapú anyagot visznek fel, amelynek hologramos azonosító számát csak egy speciális mikroszkóppal lehet leolvasni. A rendszer része lett volna egy nemzetközi adatbázis is, ám végül nem lett semmi az egészből. |
- Azt állítják, hogy sokan nagyon sok pénzt
keresnek az autólopásokkal, biztosítási csalásokkal, amiből az
következik, hogy a több ezer autóval, amit az embereik megtaláltak,
jelentős károkat okoztak a bűnözőknek. Az autórongálások mellett volt
komolyabb fenyegetésben részük?
T. T.: - Nem tudom, engem mennyire ismernek, de még nem fenyegettek meg.
S. L.: -
Téged még nem hívtak fel? Engem igen. A múltkor hajnali kettőkor
csöngött a telefon, álmos hangon beleszólok, hogy Sánta László, mire
valaki furcsa hangon csak annyit mondott: meg fogsz dögleni, meg fogsz
dögleni. Na, erre felébredtem, és nem tudom, hogy honnan jött, de azt
feleltem, hogy te nem tudod, kivel beszélsz. Én 400 éve élek, én vagyok
a hegylakó. Erre meglepődhetett, mert kis csönd következett, aztán
kinyomta a telefont. De volt olyan is, hogy egy 5-ös BMW-vel le akartak
szorítani az útról. Láttam a sofőr fejét, nem olyan arc volt, akiknek
segíteni szoktunk.
Hitelezési csalókat kereső bankok is támogatják a Zsaru-CAR-t
A betonpumpa az ász
A legrégebben körözött, majd a rendőrség vagy a Zsaru-CAR Alapítvány által megtalált jármű egy tíz éve ellopott Audi volt, épp elévült volna a körözése. A lopás utáni gyors elfogásokra több érdekes sztori is van. Nemrég hajnali ötkor Gyöngyösnél kaptak el a rendőrök egy olyan osztrák kisbuszt, amelyet az éjszaka folyamán loptak el a magyar tolvajok Ausztriában. A tulajdonos nem is tudott róla, csak akkor értesült az egészről, amikor az ORFK kérésére az osztrák rendőrök felébresztették. Sánta László pedig egyszer egy nullkilométeres, friss rendszámos Peugeot-t fogott, amelyet aznap loptak el egy budapesti márkakereskedésből, ahol szintén nem vették észre a lopást.
A legolcsóbb ellopott és megtalált autók jellemzően filléres öreg Trabantok. Tóth Tamás őrnagy szerint tele van ilyenekkel a rendőrségi telephely, annyira értéktelenek, hogy nem is mennek értük a tulajdonosaik. A legdrágább járművek, amelyeket lopnak, meglepő módon nem a 15-20 milliós luxuskocsik, hanem a munkagépek. Volt rá példa, hogy magyarok Ausztriából lopattak több tízmilliós markológépet vagy egy betonpumpát, vagyis olyan betonszállító teherautót, amely egy csövön keresztül pumpálja a folyékony betont az építkezéseken az alapba.
(forrás: blogter.hu (Mátyási György), zsarucar.hu, origo.hu)
|
|
M Imre írta 29 perce a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:
This commercial is called "Bucking Bronco" ...
M Imre 41 perce új videót töltött fel:
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre 8 órája új képet töltött fel:
M Imre 8 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 9 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Traffipaxokkal ijesztgetnek az interneten ... álhír
Fokozottan ellenőrzik a teherautókat Budapesten a díjköteles zónákban - Az érintettek egyötöde sem váltja ki a behajtási hozzájárulást
Elvileg börtönbe csukhatók az agresszív autósok
Büntetik avagy nem a buszsávozókat