Közlekedés: Elvileg börtönbe csukhatók az agresszív autósok

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Letolja az útról az autóját egy másik sofőr? Előzés közben ráhúzza a járművét a kocsijára, majd előzés után hirtelen a fékre lép? A rendőrség szerint az agresszív sofőrök okozta balesetveszélyes szituációk ellen nem sok mindent tudnak tenni, és az ügyvéd is állítja, nehéz a büntetés, pedig mindez súlyos bűncselekmény. Mit tehetünk, hogy megbüntessék a balesetveszélyes autósokat, és hogyan ússzuk meg sérülés nélkül ezeket a szituációkat?


Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Egyméteres követési távolság, fényszóró-villogás - a közúti agresszió egy tipikus esete


"Az ilyen típusú agresszióban nincs változás az utakon. Ezt egyértelműen problémának tartjuk" - mondja Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedési osztályának vezetője. Az alezredes arra utal, hogy az objektív felelősség bevezetése határozottan csökkentette a közúti balesetekben meghaltak számát, de a többi autóssal kakaskodó, alkalmanként balesetet okozó agresszióról nem tudják leszoktatni azokat, akik hajlamosak erre.


De mégis miért nem?


Több okot sorol a kérdésre az alezredes, amelyekből a nem lehet büntetni, mert nehéz bizonyítani, hiszen nem jellemző a tettenérés - láncolat rajzolódik ki. Az alapvető probléma, hogy a szükségesnél jóval kevesebb rendőr figyeli-vigyázza a közlekedést - Jámbor szerint nagyságrendileg a fele annak, mint a hetvenes években. Az alezredes azt állítja, hogy az eleve létszámhiánnyal küzdő rendőrségnél a közterületre vezénylés gyakorlatilag a maradékelv alapján zajlik: "a jogszabály szerint a fogdát őrizni kell, ki kell vonulni a balesetekhez helyszínelni, biztosítani kell a rendezvényeket, s ha mindezek után marad ember, akkor az mehet az utcára" - fogalmaz.


Rendkívül ritka, hogy tetten érjenek valakit a másik leszorítása közben, vagy amikor ráfékezget autóstársára. De ha van az utcán rendőr, és még lát is valami ilyesmit, az sem feltétlenül bizonyító erejű Jámbor szerint, hiszen feltételezhetően egy - több utas esetén akár több - ellenállítás állhat majd szemben az egyenruhás nyilatkozatával. Az utcán posztoló, utakon közlekedő rendőrök felszereltségével is gond van: az autósok közötti konfliktusos helyzetek utólagos megítéléséhez ilyenkor nagyon jól jönne egy-egy videófelvétel, csakhogy ehhez kamerák kellenének a járőrautókba, erre viszont nincs pénz. Tehát általában nincs bizonyító erejű felvétel.


Mit tehet a vétlen sofőr?

Ha rendőr híján magára marad a veszélyhelyzetbe került autós, akkor nincs könnyű dolga Kovács Kázmér ügyvéd szerint. "Az agresszív vezetők (akik ráhúzzák a kormányt a másikra, rájuk fékeznek, letolják az útról a többieket, vagyis veszélyeztetik őket) nem is tudják, hogy tettük bűncselekmény, amit a btk. közúti veszélyeztetésnek nevez, és több évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető" - fogalmaz Kovács, aki több hasonló ügyben képviselte már a feleket. Mint mondja, ha valaki visszaeső elkövető, akkor szinte biztos, hogy letöltendő szabadságvesztést kap a bírótól, de első alkalommal sem kizárt, hogy becsukják, habár ekkor valószínűbb a felfüggesztett. Könnyű sérülést okozó baleset esetén maximálisan három év, míg súlyos testi sérülésnél öt év börtön lehet az agresszív, másokat veszélyeztető sofőr büntetése.


Fotó: Hajdú D. András [origo]
Rossz esetben nem marad a mutogatás és kiabálás szintjén a méltatlankodás


Kovács szerint is nagyon nehéz az ilyen ügyek bizonyítása, de nem lehetetlen. Amennyiben egyedül autózott a sértett, akkor elég kiszolgáltatott helyzetben van, ha viszont többen ültek a kocsiban, és egybehangzóan mind ugyanazt állítják, az segíthet. Ha ezzel szemben szintén több ellentétes tanúvallomás lesz, akkor az ügyvéd szerint az eljárás során még mindig sok lehetősége van a hatóságnak, például a szembesítés és a szakértői vizsgálat.


Hogyan lehet segíteni a hatóságot abban, hogy büntetéssel záruljanak az ilyen ügyek? Nagyon fontos, hogy meg kell jegyezni az agresszív sofőr rendszámát, és ha volt az eset közelében olyan autós, aki szerintünk látta az akciót, akkor az ő rendszámát is, hiszen be lehet idézni később tanúkihallgatásra. Természetesen érdemes fotózni is, de Kovács és Jámbor szerint is a legfontosabb a megelőzés. Lassítsunk, húzódjunk félre, távolabb a kötözködő sofőrtől. Semmiképpen ne reagáljunk hasonló magatartással.


Mi állhat az agresszió mögött?

Számos különféle kisebb-nagyobb csoportra lehet osztani az autójukkal mások épségét veszélyeztetőket Irk Ferenc, a Rendőrtiszti Főiskola oktatója szerint, akinek egyik kutatási területe a közlekedési balesetokozás. Az agresszív vezetés mögött állhat például az, hogy a kocsiba szállás előtt a sofőr sérelmére elkövetett valaki valamit. Lehet, hogy a főnöke húzta fel, lehet, hogy egy családtagja, de a kocsiban erősebbnek érzi magát, mint azon kívül, és itt törleszt. Másokon.


Ezek az emberek alkalmi elkövetők, mint azok is, akik "nincsenek ott". Irk így nevezi azokat a sofőröket, akik az egyik pillanatban villogás közepette tolják le az útról az előttük haladókat, majd a piros lámpánál még a zöld jelzés alatt is csak bambulnak. Ők, ott valamiért nem képesek a szabályszerű, kiegyensúlyozott közlekedésre.


Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Bevágás, majd szándékos fékezés - ez közúti veszélyeztetésnek számít, ami bűncselekménynek minősül, és szabadságvesztéssel is sújtható


Irk szerint a hétvégi apukák egy részére is jellemző, hogy akkor majd ő megmutatja a gyereknek, meg a feleségnek, hogy gyorsabb mindenkinél. "Példát akar mutatni, de nagyon rossz példát mutat" - magyarázza az egyetemi tanár. Állítja, hogy egyes sértettekből is könnyen elkövetők lehetnek, akivel ugyanis háromszor-négyszer megcsinálják ezt az úton, legközelebb maga törleszthet egy másik vétlen autóson.


Nem hagyja ki a felsorolásból Irk azokat sem, akikre talán első blikkre a legtöbben gondolnak az agresszív autós kifejezés említésekor. Minél keletebbre megyünk Európában, annál jellemzőbb egyes újgazdagokra - mondja az oktató -, hogy a nagyméretű autóikkal többnek gondolják magukat az úton azoknál, akik kiskocsikkal közlekednek, és ezt így-úgy érzékeltetik is velük. Ki dudálással, ki ennél durvább módszerrel. Emellett megemlíti Irk azokat a 99,9 százalékban felelősségteljesen közlekedő autósokat is, akiknél egyszer valamiért elszakadt a cérna, és olyat tesznek, amit pár perccel később már gyöngyöző homlokkal megbánnak.


Hogyan lehet leszoktatni az agresszióról?

Rendkívül fontosnak tartja az oktatást Irk, mégpedig a sofőrök jogosítvány utáni továbbképzését. (Ennek esetleges bevezetéséről ebben a cikkünkben foglalkoztunk bővebben.) "Az emberek általában 60 és 100 ezer levezetett kilométer között tanulnak meg igazából vezetni, addig az őrangyaluk tartja őket az úton" - állítja. Szerinte időnként vissza kellene rendelni a még viszonylag rutintalanokat egy tanpályára, hogy szélsőséges körülmények között megtanulják, miként reagál kocsijuk a különféle hirtelen manőverekre. Így éreznék, hogy veszélyes lehet minden szokatlan, pláne durva mozdulat.


A rendőrség vezetőihez hasonlóan Kovács Kázmér is több tettenérést szeretne az ilyen esetekkel kapcsolatban. "Ha elkapnak minél több ilyen agresszív vezetőt, akkor nő a felelősségre vonás esélye, nagyobb számban lesznek büntetéssel lezárt esetek, és a sajtó több ilyen ügyről számol majd be. Akkor lesz ennek hatása a sofőrökre" - fogalmaz az ügyvéd.


Megelőzte, ezért nekiment

Mindössze évi 850-900 darab büntetőeljárás indul az autósok egymás elleni kakaskodásából, ami elenyésző szám ahhoz képest, amennyi szándékos közúti veszélyeztetés valójában lehet a hazai utakon. Polgár István, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) közlekedésibaleset-osztályának vezetője röviden összefoglalt pár történetet az [origo]-nak az eljárások jegyzőkönyveiből.

A Nagy Lajos király útján közlekedett egy autós, amikor elé vágott egy másik jármű úgy, hogy ennek fékeznie kellett. Erre a megelőzött kocsi sofőrje rávillantott, jelezve, hogy balesetveszélyes volt a manőver, mire az elöl haladó kocsi kétszer, háromszor indokolatlanul ráfékezett. Az így lassításra kényszerített autós eközben közeledett ahhoz a kereszteződéshez, ahol jobbra el kellett fordulnia, ezért jobbról előzésbe kezdett, mire a másik kocsi vezetője ezt nem tűrte, és nekihajtott oldalról.


Egy másik ügyben a járművezető úgy ítélte meg, hogy szerinte túl lassan ment előtte a belső sávban egy autós, aki valamiért nem akart lehúzódni a külső sávba. Erre az volt a reakciója a feltartott kocsi vezetőjének, hogy nekiment hátulról a lassabbnak. Volt olyan is, hogy az előzést befejező autós hirtelen, erőteljesen, és ami a lényeg, indokolatlanul ráfékezett a megelőzött kocsira, amely el akarta kerülni az összeütközést, és elkapta a kormányt, de balszerencséjére nekiment a szalagkorlátnak.


Polgár István szerint az ügyek gyakorlatilag mind ezen a néhány forgatókönyvön alapulnak, és a feljelentések után indított vizsgálatok rendszerint azt is kimutatják, hogy valamiféle szóváltás, vagy mutogatás előzte meg a durvább összetűzést. A feljelentést követően kihallgatják a sértettet és a gyanúsítottat is, szakértőket rendelnek ki, aki megvizsgálják, hogy az esetleges járműsérülések úgy keletkezhettek-e, ahogyan azt állítják, valamint megpróbálnak szemtanúkat felkutatni. Fontos tudni, hogy akit szándékos közúti veszélyeztetéssel kapcsolatban gyanúsítottként kihallgatnak, annak automatikusan bevonják a jogosítványát.

 

(forrás: origo.hu)

Címkék: agresszió baleset-megelőzés brfk közlekedés közlekedésbiztonság közúti közlekedés közúti veszélyeztetés orfk

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 13 éve

A másikat ledudáló még a szabályosan közlekedőt is belelovalhatja veszélyhelyzetbe.
Mint, a cikkben is említik: "Engedjük el" (megelőzés, előrelátás >>> preventív közlekedésii gondolkodás) ... hátha szül a barátnője, meghalt a nagypapája, azért siet - de ezt majd egy fa / oszlopnem fogja tudni .... annyi baj legyen :)
Ne a mi gondunk legyen más gondja, ne mi vegyük meg helyette a gyógyszereket és ne kapjunk infarktust - helyette.

Válasz

M Imre üzente 13 éve

Kedves György! Felettébb tanulságos lehet baleseti sebészként, látni a baleset következményeit, esetleg összekötni a balesettel és levonni a tanulságokat. Van pár ország, ahol néha példaként állítanak felépült baleseti sérülteket a biztonságos közlekedésre felhívó kisfilmbe ... és van mikor a balesetet szimulálják.
Jó pár helyen már "hivatalosan is" lehet sebességet bemérni - köszönhetően a januári KRESZ változásoknak: "forgalom elől elzárt terület"-en és leállósávon megállva a mérőknek.
Sokszor én is hiányolom a tettrekészséget, ténylegesen meg lehet büntetni a szabálysértőket vagyis a súlyosan szabályokat sértőket. Reagálva - amúgy egyet is értek: ha az említett BMW-st sorozatosan megbüntetik és a médiában kihangsúlyozzák (!) például >>> a gyorshajtás tilalmát (bár ez emberileg érthető mámort talán "sosem" lehet túlzottan tiltani) vagy a jobbról előzés tilalmát vagy hogy gyér forgalom esetén a gyorsabb előrehaladás érdekében csak egyszer szabad sávot változtatni vagy, hogy mi a zavarás, akadályozás, veszélyeztetés, az elsőbbségadás, az egyenesen haladó jármű elsőbbsége, az előzés fogalmát ... igen, lenne mit ... hiányzik a tévékből a "Közlekedj okosan" vagy hasonló valami sorozat, mondjuk, mint társadalmi hirdetés elférne két reklám között ....
...El kell venni a "jogsit", azt csak súlyos pénzekért vagy egyáltalán nem adni vissza, le kell foglalni a járművet - a szabálysértési eljárás végéig (súlyos szabálysértés esetén), a tárolás költségeit a szabálysértő fizeti: megoldható, egyetértek
Nem igazán értem azt, hogy a tévéadásban miért kell letakarni a szabálysértők rendszámát - a kerületi televízió is foglalkozhatna "ilyesmi" esetekkel
Lassan a média már azt sugallja, hogy havi egy halott? az természetes! Hm.

Válasz

Dr Nemes György üzente 13 éve

Kb. 35 éve foglalkozom, mint baleseti sebész a gépkocsiban történt sérülésekkel és a megelőzés lehetőségeivel.Az említett agresszív vezetőket azért nem emelik ki, mert nem akarják. Ki lehetne, könnyen , gyorsan.: Kell egy átlag szgk., elől hátul egy-egy video felvevő.
Menni reggel pl. Szentendre és Budapest között, belső sávban a megengedett sebességgel.2 perc múlva már a sarkában lohol az első terepjáró, majd villámgyorsan kerül jobbról és elsuhan.A felvétel elkészül, amelyen látszik a felvételt készítő gk. sebességée, az előző gépkocsi sebessége, rendszáma.Ennyi.Fel kell jelkenteni. Csak Bp. Sztendre között fel alá közlekedve 10 percenként van egy fogás, televizió, bejátszás, büntetés nagyságának, vezetői enged. bevonása. 1 hónap alatt minden rendeződne,kevesebb a baleset a sérült és a halott.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 16 órája új videót töltött fel:

M Imre 17 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 18 órája a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 18 órája a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 18 órája a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 18 órája a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Erdők Nemzetközi Napja | Erdők Világnapja - március 21. képhez:

Erdok_nemzetkozi_napja__erdok_vilagnapja__marcius_21_2179693_1046_s

Meglátni az Erdőt a fától | 2024. április 22. Annak ellenére,...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu