Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 2 hozzászólás
A tehergépjárművek behajtási korlátozását környezet- és zajvédelmi szempontok figyelembevételével 2008. január 1-jén kiterjesztették Budapest teljes területére. 2011 júliusában egy mobil kamerás próbaellenőrzés során azonban kiderült, hogy a díjköteles zónában közlekedő teherautók csupán 19%-a váltotta ki a szükséges behajtási hozzájárulást. Ezzel nem csupán az általuk okozott környezeti károk költségeit hárítják át a fővárosra, hanem versenyhátrányt is okoznak a szabálytisztelő piaci szereplőknek. Ez a helyzet a továbbiakban nem tolerálható, különösen, hogy a teherforgalom környezeti ártalmait a budapestiek szenvedik el és az ő védelmüket szolgálja a jól működő behajtási rendszer. A jogkövető magatartás kikényszerítésére – egyéb intézkedések mellett – 2011. szeptember 19-étől december 16-áig három hónapos szigorított ellenőrzési kampányt szervez a Budapesti Közlekedési Központ és az ellenőrzésért felelős Parking Kft.
Az áruknak el kell jutniuk az üzletekbe, de a szállítást a fővárosiak életminősége, a környezet és a közlekedési infrastruktúra védelme érdekében úgy kell lebonyolítani, hogy a teherautók közlekedése a lehető legkisebb terhelést jelentse. A Parking Kft. (2012-től a BKK) feladata a budapesti teherforgalmi stratégia a kialakítása, amely a fuvarozók mellett a városlakók érdekeit is megjeleníti. A koncepció keretében célforgalomban korlátozásmentesen használható útvonalakat alakítottak ki, amelyeken ingyenesen elérhetők a legnagyobb logisztikai központok, ipari üzemek, de ezen útvonalakon kívüli közlekedéshez behajtási hozzájárulást kell váltani a fuvarozóknak.
Mivel a légszennyezés jelentős hányadáért a teherautók károsanyag-kibocsátása tehető felelőssé és méretüknél fogva is jelentős terhelést okoznak a budapesti utakon – így fontos feladat számuk csökkentése, optimalizálása. Minderre jó eszköz a behajtási hozzájárulás – ami alapján a teherautók csak díj fizetése ellenében közlekedhetnek a főváros egyes övezeteiben. Jelenleg folyamatban a díjszabás és a kapcsolódó kedvezmények felülvizsgálata annak érdekében, hogy a jövőben jobb, rugalmasabb és átláthatóbb rendszer alakuljon ki, amely egyaránt szolgálja a város érdekeit és teremt egyenlő piaci feltételeket a szállítmányozási szakma számára.
A fokozott ellenőrzési akciót az indokolja, hogy az idei júliusi adatok még tavalyelőttieknél is sötétebb képet festettek: mindössze a tehergépkocsik 19 százaléka bizonyult jogkövetőnek.
Ez a helyzet a továbbiakban nem tolerálható, hiszen nem csak környezeti károkozás költségeit kerülik el a nem fizetők, de jogosulatlan versenyelőnybe kerülnek a fizetőkkel, vagyis a környezeti és társadalmi felelősséget vállalókkal szemben.
A szigorított ellenőrzés összehangoltan, minden területre kiterjedően zajlik az elkövetkező hónapokban. A Parking Kft. és a vele együttműködő BRFK, Nemzeti Közlekedési Hatóság, a kerületi és fővárosi közterület-felügyeletek a kamerástól a személyes ellenőrzésig bevetik a rendelkezésükre álló teljes eszköztárat.
Az ellenőrzés a legfontosabb budapesti teherforgalmi útvonalak mentén, akár párhuzamosan, több helyszínen is zajlik majd. A Parking Kft. eltökélt a jogkövető magatartás kikényszerítésében, ezért folyamatos kontrollt tart fenn mindaddig, ameddig ez szükséges.
A nem jogkövető magatartás kétféle következménnyel jár: bírsággal, amely akár 150 000 Ft-ig is terjedhet, ezt a gépjármű üzembentartója köteles megfizetni. A gépkocsivezetők pedig, ha nincs meg a behajtási hozzájárulásuk 3 büntetőpontot kapnak, amely közlekedési előéletüket terheli.
A büntetésként behajtott összegek az állami költségvetésbe folynak, a behajtási hozzájárulásokból származó bevételt a főváros a közlekedés által okozott környezeti károk enyhítésére és Budapest közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésére fordítja.
A Parking Kft. arra törekszik, hogy a behajtási hozzájárulások kiadási rendszere a fuvarozó szakma igényeit is kielégítse, mentes legyen a felesleges adminisztrációtól és a lehető leggyorsabban reagáljon a kérelmekre. 2012. január 1-jétől a behajtási hozzájárulások igénylése és kiadása teljes körűen on-line úton valósul meg, mind a kérelem, mind a dokumentum kiadása elektronikusan történik.
További információ:
Rétalji Igor, vezető kommunikációs szakértő
Insomnia Reklámügynökség
Telefon: +36 30 950 7540
E-mail: retalji kukac insomnia.co pont hu
A Parking Kft. a Fővárosi Önkormányzat szervező, fejlesztő és tanácsadó szakcégeként a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. szakmai felügyelete mellett látja el feladatait: ezek közé tartozik a főváros közigazgatási területén található 14 korlátozott forgalmú és 11 védett övezet esetében a behajtási, illetve behajtási–várakozási hozzájárulások kiadásával kapcsolatos adminisztrációs teendők elvégzése, valamint a korlátozott forgalmú övezeti jelzőtáblák rendszerének üzemeltetése, szükséges jelzőtáblák kihelyezése. Szintén közszolgáltatási szerződés keretén belül a társaság üzemelteti a VI., VII., VIII., IX., XIII. kerületben, továbbá a Margitszigeten és a II. kerület Szilágyi Erzsébet fasor Pázsit és Házmán utca közötti szakaszán található fővárosi önkormányzati tulajdonú közterületi várakozóhelyeket, valamint a Fővárosi Önkormányzat tulajdonába tartozó P+R parkolóhelyeket.
(bkk.hu)
Előzmények:
Elemzés
Csupán statisztikai adatok elemzésével a Levegő Munkacsoport 2011 februárjában arra a következtetésre jutott, hogy az érintett tehergépkocsik 80-90 százaléka után nem fizetik meg a fővárosi behajtási díjat. Tehát ezek a teherautók úgy használják a főváros útjait és szennyezik a környezetet, hogy üzemeltetőik semmibe veszik a díj megfizetését kötelezővé tevő jogszabályt. Miután a civil szervezet nyilvánosságra hozta megállapításait, és eljuttatta azokat Tarlós István főpolgármesternek, a közúti fuvarozók egyik legjelentősebb szervezete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) nyilatkozatában bizonyítékok nélküli vádaskodásnak, rágalmazásnak minősítette a Levegő Munkacsoport állításait.
Hét hónappal később a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a következő közleményt hozta nyilvánosságra: "A
tehergépjárművek behajtási korlátozását környezet- és zajvédelmi
szempontok figyelembevételével 2008. január 1-jén kiterjesztették
Budapest teljes területére. 2011 júliusában egy mobil kamerás
próbaellenőrzés során azonban kiderült, hogy a díjköteles zónában
közlekedő teherautók csupán 19%-a váltotta ki a szükséges behajtási
hozzájárulást. Ezzel nem csupán az általuk okozott környezeti károk
költségeit hárítják át a fővárosra, hanem versenyhátrányt is okoznak a
szabálytisztelő piaci szereplőknek. Ez a helyzet a továbbiakban nem
tolerálható, különösen, hogy a teherforgalom környezeti ártalmait a
budapestiek szenvedik el és az ő védelmüket szolgálja a jól működő
behajtási rendszer. A jogkövető magatartás kikényszerítésére – egyéb
intézkedések mellett – 2011. szeptember 19-étől december 16-áig három
hónapos szigorított ellenőrzési kampányt szervez a Budapesti Közlekedési
Központ és az ellenőrzésért felelős Parking Kft…” hozta nyilvánosságra: „
Az LMCS következtetése
A főváros hétmilliárdos ajándéka a fuvarozóknak?
2011. február 5. –
Miközben a Fővárosi Önkormányzat súlyos megszorításokat tervez, amelyek jelentősen rontanák a város élhetőségét, a tehergépkocsik túlnyomó része után nem fizetik meg a behajtási díjat a fuvarozók. Így az önkormányzat 7 milliárd forint bevételtől esik el évente, ami elsősorban az ellenőrzés hiányosságaira vezethető vissza. Erre hívta fel Tarlós István budapesti főpolgármester figyelmét levelében a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet szerint kevés az ellenőr, nem megfelelő az ellenőrzés műszaki háttere és a korrupció is valószínűsíthető.
A fővárosban mintegy 80 000 tehergépkocsit tartanak
nyilván. Egy átlagos munkanapon 60 000 teherautó lép be a városhatáron.
Ugyanakkor Budapesten mindössze 10 700 tehergépkocsira kértek behajtási
hozzájárulást 2010-ben. A tehergépkocsik 80-90 százaléka után –
jogsértő módon – nem fizetik meg a behajtási díjat.
A Levegő
Munkacsoport sürgetőnek tartja, hogy a Fővárosi Önkormányzat biztosítsa a
személyi és tárgyi feltételeket a tehergépkocsik behajtási
díjfizetésének szigorú ellenőrzéséhez. Elfogadhatatlan és a közvélemény
számára is megmagyarázhatatlan, hogy az önkormányzat nem lép fel
hatékonyan a teherfuvarozók csalásai ellen, miközben komoly pénzeket
vonna el többek között az oktatás, az egészségügy, a kultúra és a sport
területéről, és a BKV-nak szégyenszemre súlyosan környezetszennyező,
használt buszokat kell beszereznie a már szinte működésképtelen járművei
helyett. Azért is különösen sürgető a beavatkozás, mert – amint azt már
számos tanulmány kimutatta – a behajtási díj mértéke még mindig csak a
töredékét teszi ki mindazon költségeknek, amelyeket a közúti
teherfuvarozók okoznak, de nem ők fizetnek meg, hanem áthárítják az
egész társadalomra.
(levego.hu)
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) válasza
A hazai közúti fuvarozók legnagyobb regisztrált taglétszámot tömörítő érdekképviseleti szervezete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete-NiT Hungary a Levegő Munkacsoport 2011. február 5-én megjelentetett közleményével, és Tarlós István főpolgármester részére írt levelével (mind kettő mellékelve) kapcsolatban az alábbiakat tarja fontosnak:
Az LMCS közleménye
ismét a közúti fuvarozást támadja, és teszi felelőssé 7 milliárd forint
fővárosi bevételkiesésért, miközben csaló teherfuvarozókról, kudarcba
fulladt ellenőrzési rendszerről, korrupcióról, valamint a fuvarozók
által meg nem fizetett, és a társadalomra áthárított közterhekről
beszél. Kikérjük magunknak!
Ezzel ellentétben nézzük a tényeket:
A közúti fuvarozás nem öncélú tevékenység, az ellátás nélkülözhetetlen eleme.
Nemzetgazdasági jelentősége rendkívüli: az alágazat hozzájárulása a
nemzeti össztermékhez mintegy 6 %-os, miközben a közúti fuvarozás az
útdíjakba, adókba és illetékekbe épített közterhek révén az egyik
legnagyobb befizető. A nehéz tehergépjárművek behajtását szabályzó
rendelet hibáira és az engedélyezési ügymenet betarthatatlan előírásaira
már számtalanszor felhívtuk a figyelmet. Hivatalba lépése óta a
főpolgármester úr birtokában van a fővárosi behajtási rendelet érdemi
megváltoztatása, betarthatósága érdekében készített szakmai
összeállításunk.
A fuvarozók nem jogkerülők: ha
betarthatók és alkalmazhatók a szabályok, a fuvarozók megfizetik azt,
amit előírnak számukra. A fuvarozók lehetősége, hogy a piaci verseny
keretein belül a megfizetett díjakat a fuvardíjban érvényesítsék.
(Autópályadíjat például minden fuvarozó fizet, hiszen az e-matrica ma
egyetlen gombnyomással megvásárolható.)
A fuvarozók is tiszta levegőt szeretnének::
olyan járműveket, melyek minimálisan terhelik a környezetet. A NiT
Hungary kezdeményezője, támogatója és aktív részese annak, hogy a
vonatkozó jogszabályok módosításával lehetővé váljon a részecskeszűrő
beszerelés (jelenleg 10 európai országban alkalmazzák), mellyel
jelentősen javítható a tehergépjárművek, autóbuszok környezetvédelmi
normája és besorolása.
A közúti fuvarozók sem szeretnének mást,
mint olyan fővárosi engedélyezési módszert és mechanizmust, mely
alkalmazkodik a szállítmányozás sajátosságaihoz, hasonlóan a német
nagyvárosokban, vagy Londonban megvalósított környezetvédelmi szempontú
behajtási-engedélyezési rendszerekhez. Egy ilyen fejlesztéssel minden
érintett jól jár: a főváros növelheti bevételeit, a fuvarozót nem
frusztrálja az engedélyezés körülményessége.
A
főváros vezetése már évekkel ezelőtt is az ellenőrzés szigorításában,
fenyegetettségében látta a megoldást a Közterület-felügyelet
állományából egy 32 fős akciócsoport létrehozásával. A
"Parking-csoport" - ellentétben a Levegő Munkacsoport érvelésével -
minden értelemben mobil, ugyanis ott ellenőriz, ahol csak akar: a
közúthálózat bármely pontjára kitelepülhet, és bármikor áttelepülhet egy
másik pontra, ha ezt látja célszerűnek. Természetesen mindez nem
befolyásolja a rendőrhatóság ellenőrzési jogkörét: a fenyegetettség
változatlanul maximális, míg a rendszer célszerűsége minimális.
Végezetül:
legyen egy szándék bármennyire is nemes, legyen egy civil kezdeményezés
társadalmilag bármennyire is tolerálható, mindezt egy csapásra
hiteltelenné teheti az öncélú, bizonyítékok nélküli vádaskodás, és
azoknak a partnereknek (fuvarozóknak és hatóságoknak) a csalással,
alkalmatlansággal és korrupcióval való rágalmazása, akik egyaránt az
elfogadható megoldásban, betartható szabályozásban, és nem utolsó sorban a rendben érdekeltek.
A NiT Hungary - túl megalakulásának 20 évfordulóján - a józanész és a
realitások mentén, szakmaisággal, és konstruktív párbeszéddel érte el
hitelességét.
Másoknak is ezt javasoljuk!
(nit.hu)
(forrás: Budapesti Közlekedési Központ, Levegő Munkacsoport, Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete-NiT Hungary)
|
|
M Imre írta 13 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 13 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 13 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 13 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 22 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Fuvarozók, fuvaroztatók és civil szervezetek közös levele az Európai Bizottság részére a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében
E-útdíj: megállapodást kötött a kormány a fuvarozókkal
Padlófűtést minden buszra! Mi jár majd az Ikarus helyett? ... és a BKK válasza
Szmogriadó? Mi az?