Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Etna, Krakatau, Popocatepetel, vagy Eyjafjallajökull……
Hogy mi a közös ezekben nevekben? Mindegyik Földünk csodálatos vulkánjai közé tartoznak. No de mégis mi köze van ezeknek a vulkánoknak egy jogi cikkhez? Mindössze annyi, hogy az utóbbi, az Izland területén található, és rövidebb nevén emlegetett Eyjafjöll, már egy hete nem kis fennforgást okoz az európai és tengeren túli repülőjáratok kapcsán, nem beszélve arról, hogy ez milyen károkat jelent az érintett utasoknak. És ez már bizony jogi relevanciával rendelkezik, amelyet mi sem hagyhatunk figyelmen kívül. Tekintsük így át a jogi lehetőségeket egy törölt járat vonatkozásában.
A légi utasok jogaira vonatkozó jogi szabályozás az elmúlt egy hétben több, mint aktuális, mondhatni ennél aktuálisabb már nem is lehetne. Az Eyjafjöll vulkán 2010. március végén aktivizálódott, míg végül 2010. április 14. napján (azaz múlt hét szerdáján) kitört, és több kilométeres hamufelhőt lövellt a légtérbe. Izland felől pedig az uralkodó légmozgások egyenesen Európa felé sodorta a hamufelhőt, beterítve ezzel Európa északi és középső területeit. Az izlandi vulkán aktivitása végül azt eredményezte, hogy Európa főbb reptereit fokozatosan, csütörtökön és pénteken egységesen lezárták, mivel a hamufelhő - a szakemberek szerint - komoly veszélyt jelent a légi közlekedés szempontjából.
Ugyanis az apró
szemcséjű vulkáni
hamu a repülő turbinájába jutva hajtóműleállást is
okozhat,
mely így kockázatossá teszi a légi utas szállítást
is. Nyilvánvaló,
hogy sem a légügyi hatóságok, sem pedig a
légitársaságok
ezt a veszélyt biztonsági megfontolásokból
vállalni nem
tudják, így az érintett térségek repülőforgalmának
felfüggesztése
vált szükségessé bizonytalan időtartamban. Mindez
pedig
végső soron a járatok törléséhez vezetett, melynek
eredményeképpen
több tízezer ember nem tudta, és jelenleg sem
tudja a megvásárolt
repülőjegyét "felhasználni". A légügyi korlátozás
azóta már szinte teljesen megszűnt, de mit
tehetnek azok,
akik a felmerült helyzetben nem tudtak elutazni,
illetve
azok, akik külföldön ragadtak?
Az egyik legnagyobb kérdés az, hogy mit tehet
az az utas,
aki akár hónapokkal az indulás előtt megvásárolta a
repülőjegyét,
azonban az érintett járattal nem tudott elutazni,
mivel
azt bizonytalan időre törölte a légitársaság.
A hoppon maradt utasok jogi lehetőségeit, és
követeléseik
milyenségét, illetve a légi társaságok
kötelezettségeit,
a légi közlekedésről és a légi utasok jogairól
261/2004
EK rendelet tartalmazza, melynek szabályai
valamennyi európai
uniós légi szállítóra kötelező hatályúak, így
annak rendelkezéseit
be kell tartaniuk. Ez az a rendelet, mely a légi
utasok
jogainak ismertetését, és érvényesíthetőségének
feltételeit
is tartalmazza, és amely a későbbi jogvitákra is
iránymutatást
ad.
Abban
az esetben, ha a légi társaság a járatot törli,
a
károsult vagy kérheti a jegy árának
visszatérítését, vagy
a továbbszállítást, valamint az ellátás
biztosítását, és
végső soron - ha annak feltételei fennállnak -
akkor mindezeken
felül még kártalanítást is. Nem követelhető
azonban kártalanítás
akkor, ha a járat törléséről a légitársaság az
utast előre
értesítette, és az értesítéssel egyidejűleg olyan
járatra
foglaltak helyet az utas számára, amelyikkel az
eredetileg
tervezettel megközelítőleg azonos időben éri el
úti célját.
Előfordulhat, hogy a járat törlését olyan rendkívüli
körülmény eredményezi, mely a legnagyobb
gondosság ellenére
sem küszöbölhető ki. Ilyen például egy jelentős
vihar, vagy
bármilyen olyan biztonsági kockázat, mely a
repülést az
adott járaton nem teszi lehetővé. Ez alapján a
jelenlegi
vulkánkitöréssel összefüggő állapot is rendkívüli
körülménynek
tekinthető, úgynevezett vis maior helyzetet
teremt. Az emiatt
a rendkívüli helyzet miatt törölt járatok esetében
a légitársaságoknak
ugyanúgy biztosítaniuk kell a fentiekben
összefoglalt minimum
követelményeket: továbbszállítás, átfoglalás, jegy
árának
visszatérítése, ellátás és elszállásolás
biztosítása.
Vis maior esetén azonban kizárt az utasok
kártalanítási
követelése, tehát emiatt a rendkívüli helyzet
miatt törölt
járatok következtében keletkezett további károkért
a légi
társaságok helytállni nem tudnak, figyelemmel
arra,
hogy a természeti jelenség nekik nem felróható,
azok bekövetkezésére
ráhatásuk nem volt, így a felelősségük sem
állapítható meg.
A jelen helyzetben javasoljuk az érintett
légitársasággal
a kapcsolatot felvenni.
Mivel a járatok törlése
eddig
példanélküli létszámban érintette az utasokat, így
arra
lehet számítani, hogy a légitársaságok
callcenteres, azaz
telefonos ügyfélszolgálata nem feltétlenül
elérhető.
A társaságok honlapjai azonban
tapasztalataink alapján
hozzáférhetőek, és azok tájékoztatást nyújtanak
nemcsak
a törölt járatokról, hanem a jegyek
visszavételének és a
járat átfoglalásának technikai feltételeiről is.
Abban az esetben, ha külföldön ragadt
emberekről van
szó, akkor javasoljuk a külföldi, adott
országban lévő
magyar külképviselettel felvenni a kapcsolatot.
A Külügyminisztérium
tájékoztatása alapján a lehetőségekhez képest
(szállás,
pénzügyi nehézségek megoldása, vagy vízum
meghosszabbítása
tárgyában, esetleg gyógyszer beszerzésében) a
külképviselet
segítséget tud nyújtani.
Amennyiben utasbiztosítással rendelkeznek, vagy utazási irodán keresztül utaztak külföldre az érintettek, akkor javasoljuk ezekkel is a mielőbbi kapcsolatfelvételt. Ez esetben is külön hangsúlyozzuk, hogy a külföldön rekedtek számára sem nyílik lehetőség a vulkán kitörése miatt kártérítés előterjesztésére, azonban az érintett légitársaságoknak természetesen a hosszas várakozás miatt mind folyadékot, mind pedig élelmet, de legfőbbképpen megfelelő elszállásolást kell biztosítani, amennyiben több napi kényszertartózkodásról van szó.
Az utazási
szerződésekkel kapcsolatos kérdések és válaszok
Utazási
szerződések lehetetlenülése a vulkán kitörés miatt?
Az elmúlt időszakban jelentkező izlandi
vulkán kitörés
miatt egyre gyakrabban keltek szárnyra egymásnak
ellentmondó
hírek és vélemények azokkal az utazási
szerződésekkel kapcsolatban,
melyek kompletten, utazási csomag formájában
tartalmazzák
a repülőjegyet és illetéket, szállást, egyben
ellátását, és
egyéb más szolgáltatást. Hangsúlyos kérdés, hogy mi
történik
azokkal a fogyasztókkal, akik a légi közlekedés
korlátozása
alatti időszakban utaztak volna el, azonban a
járatuk törlése
miatt erre mégsem volt lehetőségük. Felelős-e ezért
az utazási
iroda? Jár-e az utasoknak kártérítés? Egyáltalán
mikor jár
vissza a befizetett utazási díj? Ezeket a kérdéseket
vesszük
most számba.
Nyilvánvaló,
hogy sem a légi társaságok, sem pedig az utazási
irodák
nem hozhatóak összefüggésbe az izlandi Eyjafjöll
vulkán
kitörése miatt keletkezett biztonsági
intézkedésekkel, egyben
az Európa feletti légtér lezárásával. A jelen
helyzet
a felelősség kérdése tekintetében egyértelműen vis
maiornak
minősül. Ez egyben azt is jelenti, hogy az európai
és ezzel
összhangban a magyar szabályozás alapján,
kártérítési felelősséggel
az utazási iroda nem tartozik.
Ezt többek között az utazási szerződésekről szóló
kormányrendelet
is kimondja, amikor is a 11.§-ában akként
rendelkezik, hogy
"az utazásszervező felel az utazási
szerződés
nem-teljesítéséből vagy hibás
teljesítéséből
eredő károkért, kivéve, ha a
nem-teljesítés,
illetve a hibás teljesítés sem az ő,
sem az általa
igénybe vett közreműködő magatartására nem
vezethető vissza,
így különösen …… vis maior esetén".
Ugyanez a rendelkezés meghatározza azt is, hogy
az utazási
irodának mikor kell segítséget nyújtania az
utasoknak, ha
nehézségeik támadnak. Ez a segítségnyújtási
kötelezettség
pedig csak és kizárólag két esetben áll fenn:
egyrészről
akkor, ha a hiba olyan harmadik személy
magatartására vezethető
vissza, aki az utazási szerződésben vállalt
szolgáltatás
teljesítésével nincs kapcsolatban, és a hibát az
utazásszervező
ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre,
illetve
azt nem volt képes elhárítani, másrészről pedig vis
maior
esetén.
A Közép-Magyarországi
Fogyasztóvédelmi Egyesület közleménye alapján
akkor, amikor
az utas úgynevezett utazási csomagot vesz és annak
egy lényeges
része ellehetetlenül, akkor a szerződés megszűnik,
tehát
visszajár a repülőjegy, az illeték, a szállás
lefoglalt
összege, valamint minden olyan járulékos költség,
mely az
utazási csomag díjrészeként felmerült.
Álláspontunk szerint ez a nyilatkozat
pontosítást igényel,
és nem feltétlenül beszélhetünk rögtön az utazási
szerződés
lehetetlenüléséről és megszűnéséről.
A Ptk. alapján, amennyiben valamely szolgáltatás
teljesítése
olyan okból válik lehetetlenné, amelyért egyik fél
sem felelős,
a szerződés megszűnik. A szerződés megszűnése azt
jelenti,
hogy a szerződés a jövőre nézve szűnik meg, azaz a
felek
tulajdonképpen további szolgáltatásokkal már nem
tartoznak.
Abban az esetben, ha a szerződés megszűnése előtt
nyújtott
pénzbeli szolgáltatásnak megfelelő
ellenszolgáltatást az
utazási iroda még nem kezdte meg, akkor a pénzbeli
szolgáltatás
visszajár.
Álláspontunk szerint nem automatikus a jelen
helyzet kapcsán
a szerződés teljesítésének lehetetlensége. Ugyanis
például,
amennyiben Európán belüli utazásról van szó, és a
repülőjáratot
autóbuszos járattal - különösebb nehézségek nélkül
- pótolni
lehet, és ezt aránytalan költségek nélkül az
utazási iroda
biztosítani is tudja, akkor a szolgáltatás
egészének nyújtása
nem feltétlenül lehetetlen. Azonban nyilvánvaló,
hogy amennyiben
a "helyettesítő szolgáltatás" (buszjárat) és az
eredeti feltétel (repülőjárat) között
díjkülönbözet keletkezik,
akkor ezzel a feleknek egymással el kell
számolniuk. Így
amennyiben a helyettesítő szolgáltatás az
eredetinél alacsonyabb
értékű, akkor az utazási iroda köteles a
díjkülönbözetet
megtéríteni.
Abban az esetben azonban, amennyiben például
tengerentúli
utazásról, nyaralásról van szó, és az egész,
például egy
hetes utazás a repülőjárat törlése miatt elmarad
(mert nyilvánvalóan
az európai légtér zárlat miatt nem lehetett
megoldani azt,
hogy más reptérről szálljon fel a gép), akkor
beszélhetünk
a komplett utazási csomag rész-szolgáltatásának
meghiúsulása
okán a teljes szerződés lehetetlenüléséről. Ebben
az esetben,
vagy példánál helytálló az Egyesület nyilatkozata,
hisz
ilyen esetben a már befizetett utazási díj valóban
visszajár.
De figyelem! Ekkor sem követelhető az utazási
irodától kártérítés.
Elsődleges javaslatunk az, hogy amennyiben mód van
rá, akkor
más időpontra célszerű az utazást, nyaralást
átfoglalni,
és azonos díjú helyettesítő szolgáltatást igénybe
venni.
Amennyiben ez nem lehetséges, akkor ezt írásban
jelezni
kell az utazási iroda részére.
(forrás: das.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Eyjafjöll vulkán - Hétfőn a normális légiforgalom fele elindulhat
A mozgáskorlátozottak parkolásáról - figyelmeztet az ombudsman (jelentés)
2020-ra részben bioüzemanyaggal repül majd Európa a légiközlekedésben - Érvek és ellenérvek