Közlekedés: Zászlót a veszélyes zebrákra! mozgalom (kép)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2898 db
  • Videók - 779 db
  • Blogbejegyzések - 921 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 602 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2898 db
  • Videók - 779 db
  • Blogbejegyzések - 921 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 602 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2898 db
  • Videók - 779 db
  • Blogbejegyzések - 921 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 602 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 624 fő
  • Képek - 2898 db
  • Videók - 779 db
  • Blogbejegyzések - 921 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 602 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

Zászlót a veszélyes zebrákra! mozgalom

A képet Füle Sándortól kaptam, aki a „Zászlót a veszélyes zebrákra!” csoport
https://m.facebook.com/groups/141690866491181
eszmei szerzője.

Beszélgetésünkből:
„Azt szoktam mondani, hogy a zászló a problémás zebrának olyan, mint balesetesnek a ragtapasz. Gyors, olcsó, hatékony segítség a bajban. Leragasztjuk vele a sebet, de ha súlyos a seb, akkor utána hívjuk a mentőket.

A zebrazászló egy picit javít a gyalogos láthatóságán, egy picit növel az átkelés tudatosságán, és figyelemfelhívás mindenkihez. A közlekedőkhöz, hogy figyeljünk egymásra, a közútkezelőhöz, hogy felkopott a festés, az önkormányzathoz, hogy kevés a világítás, a rendőrséghez, hogy sok itt az agresszív, felelőtlen autós... Szóval sokoldalú eszköz, de nem végleges megoldás. Mint a ragtapasz.”

-----

Ezen az online térképen nemcsak a már aktív zászlós gyalogos-átkelőhelyek, hanem a zászlót igénylő veszélyes helyszínek és a zebrán történt gyalogos gázolások is áttekinthetők:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1rEGmLStwiVdYnPcrT7bSDXjRdy0UEwDu&ll=47.63583950884628%2C19.38458945324703&z=10

Látta 159 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hete

2018. február. 14.
Hány embernek kell meghalnia, hogy végre biztonságosak legyenek a zebrák?
szerző: Halász Áron

Örüljünk, hogy Szentendrén győzött a hivatali nagyvonalúság, és a gyalogosok zebrazászlóval védhetik magukat a sűrű autós forgalomban? Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője szerint a megoldás nem lehet a probléma tüneti kezelése, a szabályok betartása és konzekvens betartatása mellett a döntéshozóknak újra emberléptékű városokban kell gondolkodniuk. Vélemény.

Már 19 település több mint 48 zebrájánál próbálják helyi civilek házilag gyártott zászlókkal felhívni az autóvezetők figyelmét arra, amire nem is kéne: ott egy zebra, ami azt jelenti, hogy a gyalogosokat át kell engedni. A külföldi minta alapján Gödöllőn indult ötletet felkapta a média, Szentendrén például a Kétfarkú Kutyapárt "passzivistái" is beszálltak a mozgalomba, amelynek kezdeményezője a Magyar Közút Zrt. kezdeti elutasítása miatt majdnem feladta a harcot.

Nem a zebrazászló a valódi megoldás, viszont megmutatja az uralkodó közlekedésszemlélet hibáit. Ideje lenne cselekedni, mielőtt még többen meghalnak.

Magyarországon 2015-ben 882, 2016-ban pedig már 940 embert gázoltak el kijelölt gyalogátkelőhelyen – írta a HVG. Sokan közülük nem élték túl. Budakeszin pár napja az Argo című film egyik főszereplőjét gázolták halálra egy zebrán. A halálesetek épp úgy elkerülhetőek lettek volna, mint a szerencsésebben végződő gázolások. Ha megadták volna a gyalogosnak a neki járó elsőbbséget.

-- Tévhit ugyanis, hogy a gázolások többsége elkerülhetetlen, vagy a rossz idő, a beláthatatlan zebrák tehetnek azokról. 2015-ben például a KSH adatai szerint az összes gyalogosgázolás 64,6%-át járművezetők okozták, és ezek 61%-a derült időben, 92%-a városban vagy falun, ráadásul 66%-a egyenes úton történt.

Nem csodálom, hogy vírusként terjedtek el a zebrazászlók. Teljesen természetes, hogy az emberek nem érzik magukat biztonságban gyalog. Hiába a gyalogos- és tömegközlekedés – az Alföldön és Kisalföldön a bicikli – a legnépszerűbb közlekedési mód településeinken, a köztereket mégis az autóknak fenntartott helyek uralják.

Azon sem csodálkozom, hogy Magyarországon a balesetek óriási többségét gyorshajtó autóvezetők okozzák. Az utak szélesek, szinte csábítanak a száguldásra. Dugóban állva egy idő után mindannyian érezzük a vágyat, hogy a zöldnél végre oda lehessen lépni egy kicsit a gázra. Ilyenkor nem árt tudatosítani: egyszer mindenki kiszáll a kocsiból, és akkor nem szeretné, hogy elcsapják a legközelebbi zebrán.

A tragikus számok bizonyítják: a lakott területeken olyan az autó, mint az elefánt a porcelánboltban. Kezdenünk kell vele valamit, mert tombolását emberéletekben fizetjük meg. Az autózásnak természetesen lehet indokolt helye a városban, de a túlzott autóhasználat következményeit ismerjük:

-- mérhetőek légszennyezettségben és az abból fakadó megbetegedésekben és halálesetekben,
-- az autózásnak alárendelt közterületek miatt döglődő kiskereskedelemben,
-- a mozgáshiány egészségügyi kockázataiban és az emiatt kieső munkanapokban,
-- a balesetek számában és az egészségben okozott, valamint az anyagi kárban.

Sokan a belvárosi zaj- és légszennyezettség elől menekülőre fogják, kiköltöznek a kertvárosokba, a közeli falvakba. De ezzel az autók okozta veszélyek elől nem menekülnek, hiszen maguk is hozzájárulnak a forgalom növekedéséhez. Nem véletlen, hogy éppen Budapest környékén a legelterjedtebbek a zebrazászlós akciók. A várossá nőtt falvak nem tudják (nem is feladatuk) eltartani az aludni járó tömeget. A munkahely, az iskola, a bolt, a rokonok és barátok is mind messze vannak. Természetes lesz, hogy aki teheti, autóba ül, még többet vezet, még fáradtabban. A kör bezárult, az elefánt ott van egy újabb porcelánboltban.

Pedig ennek nem kellene így lennie. A problémát azonban nem a zebrazászlók fogják megoldani. Azok csökkenthetik egy-egy átkelés kockázatát, de a rendszerszintű problémára mindössze felhívják a figyelmet.

Mit kéne tenni?

1. Meg kellene adni az elsőbbséget.

Ennyire egyszerű. És ez nem a szerző véleménye. Ez a szabály. A szabályt nem a polgárok szívatására hozták, hanem a biztonságért. Jól hangzó közhely, hogy akkor van a gyalogosnak elsőbbsége, ha megadják. Csak épp nem igaz, mert mindig meg kell adni. Ha máshogy nem megy, a rendőrségnek kell ezt ellenőrzésekkel és büntetésekkel kikényszerítenie.

2. Biztonságos zebrák kellenek.

Miközben utakra, hidakra, aluljárókra hatalmas összegeket költ az állam, sok helyen épp a fehér csíkok felfestésén spórolnak. Ez felháborító. A közútkezelők mulasztása, a lekopott vagy felbontott zebrák javításának hiánya miatt minden nap veszélyben van, aki az adott szakaszon az úttestre kénytelen lépni. Az nem állapot, hogy önkéntesen segíteni akaró állampolgárok segélykérései után is akár egy évig vagy tovább parkoltatják a hibák kijavítását.

3. Emberközpontú várostervezésre van szükség.

Mindenki gyalogosnak születik. A városokat emberi léptékűre, nem járművekre kell tervezni. A politikusok, döntéshozók és tervezők felelőssége, hogy ne városi autópályák szeljék ketté a településeket. Hogy tehető biztonságossá egy zebra? Legyen kivilágítva és akár megemelve az úttesttől, ami miatt muszáj lassítani.

-- Miért kell elmagyarázni a felelősöknek, hogy az utcasarkon nem a szabálytalanul parkolóknak, hanem a babakocsis anyukáknak kellene végre helyet biztosítani?

Milyen érzés kilépni az utcára? Ha az autózás kényelme miatt állandó önvédelemre kényszerítenek, akkor már régen rossz. A környezetbarát módon – gyalogosan, közösségi közlekedéssel, kerékpárral járó – többség érdekeinek védelme a város érdeke. Nem kerülőutakra kell őket kényszeríteni, nem kell zászló a kezükbe, vagy kukásmellény a kabátjukra. Nem megalázni kell a gyalogost, őt potenciális áldozatokként kezelni, hanem megvédeni mások figyelmetlenségétől és szabályszegésétől.

Forgalomcsillapításra és olyan közterekre van szükség, ahol az emberek szívesen töltenek időt, nem fémdobozban suhannak át rajta. Elérhetővé és vonzóvá kell tenni a többség által használt fenntartható közlekedési módokat. Segíteni kell a gyalogos és biciklis közlekedést, megbízható tömegközlekedésre van szükség. Nem több utat kell építeni, hanem meg kell akadályozni a városszétfolyást. Olyan lakókörnyezeteket kell kialakítani, ahol a lakás közelében ott van a bolt, az iskola, a munkahely. Még akkor is, ha nem ez a beruházó rövid távú érdeke. A közösség érdeke fontosabb. A motorizáció azért van, hogy segítse az emberiséget, nem azért, hogy eluralkodjon rajta.

4. Be kellene tartani a törvényeket, és hozzá kell igazítani azokat a jelenhez.

Az 1968-as Bécsi ENSZ Közlekedési Egyezményt aláíró országok vállalták, hogy arra kötelezik a közlekedés résztvevőit: óvják védtelenebb társaikat. Magyarország is ratifikálta ezt az egyezményt, de a valóságban ebből semmi sem látszik. Hát persze, hiszen semmi nem kötelezi a könnyen megjegyezhető elv betartását. A gyengébb közlekedő védelmét a Kerékpárosklub is kezdeményezte KRESZ-módosítási javaslataiban.

Törvényünk is van rá, hogy a biztonságos közlekedés feltételei mindenkit – így a gyalog és kerékpárral járókat is – megilletik, ezt azonban mégsem biztosítják a tervezők annak, aki nem autóval jár. Elég lenne betartani az úthasználókra és tervezőire vonatkozó szabályokat? Talán. Az is lehet, hogy új, frissebb szabályokra lenne szükség. Hollandiában minél nagyobb, nehezebb, gyorsabb – tehát veszélyesebb – közlekedési eszközt használunk, annál nagyobb a felelősségünk egy baleset bekövetkezésében. Ez meg is látszik az ottani baleseti statisztikákon.

5. Szemléletváltás kell.

Közhely ide vagy oda, de tudatosítani kell magunkban: Magyarországot nem gyalogosok, autósok, tömegközlekedők vagy kerékpárosok lakják, hanem emberek. Mindannyian aszerint választunk közlekedési módot, hogy mi adott pillanatban a legpraktikusabb és legkönnyebben elérhető számunkra. Én például legtöbbször biciklivel járok dolgozni, bevásárolni vagy a barátaimmal találkozni, de ha úgy hatékonyabb, akkor tömegközlekedem, végső esetben autót vezetek. Nem változom át más emberré, ha máshogy indulok útnak. A jófej ember jellemzően autóban, biciklin, két lábon is jófej marad, a bunkó pedig bunkó.

Nem mutogatni kell erre meg arra a nem létező közlekedő kasztra, hanem olyan körülményeket biztosítani minden embernek, ami biztonságot nyújt.

Amitől nem lesz jobb

Attól, hogy rendőrök fényvisszaverő karszalagot osztanak az iskolákban, még nem lesz biztonságosabb a suli előtti utca. Ha kiállnának a veszélyes kereszteződésekbe, az már érne valamit. Nem kampányszerűen, hanem mindig.

Nem, plakátkampányoktól sem leszünk jobb fejek egymással, ha mellette nem büntetik a másoknak ártó közlekedőket. És mindaddig száguldozás is lesz, amíg az utak ezt lehetővé teszik, és amíg nincs jobb opció, mint kilométereket autózni, ha elfogyott a leveshez a só.

A zebrazászló segélykiáltás. Ideje megszüntetni az okokat, amelyek miatt idáig jutottunk.

Hány embernek kell még meghalnia ahhoz, hogy ez megtörténjen?

https://hvg.hu/itthon/20180214_Hany_embernek_kell_meghalnia_hogy_vegre_biztonsagosak_legyenek_a_zebrak
A szerző a Magyar Kerékpárosklub szóvivője.

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Mi így csináltuk, de ti csinálhatjátok máshogy is:
https://www.youtube.com/watch?v=yzvwTvL2tqY

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Rádió 1-en reggeli telefonbeszélgetés
Füle Sándor és a Magyar Közút először, közvetlenül egyeztette álláspontját.

Füle Sándor elmondta, a Zászlót a zebrákra mozgalom annyit szeretne, hogy a Magyar Közút a teljes ország terjedelmében támogassa a zászlós zebrát, mint a gyalogos átkelőhelyek biztonságát javító kiegészítőt.

Pécsi Norbert úr (Magyar Közút Kommunikációs osztályvezető) elmondta (37' 00"):.
- Füle Sándor fölöslegesen szedte le Gödöllőn a zászlót
- a MK nyitott kompromisszumra
- a szentendrei oszlopokon rögzítést nem tartották megfelelőnek
- a MK nem kekeckedik, nem bürokratikus túlkapás, amit csinál
- a gyalogos zászló (pedestrian flag) nagyon új dolog, nincs tapasztalat
- a MK ezt tette Szentendrén (műszaki kontrollok ellenőrzése, jobbítása)
- a MK kiemelten szándékozik monitorozni azokat az átkelő helyeket, amelyekre hozzájárulást adnak
- a MK feladata a gyalogos átkelőhelyek láthatóságának biztosítása
- a MK támogat minden olyan kezdeményezést, ami a közlekedésbiztonság javítását célozza
- az MK minden zebrát egyedileg szükséges véleményezzen
- az MK igyekszik rugalmasak lenni
- az MK helyszíni bejárásra is kész
- Gödöllő visszaszerelheti a zászlóit és küldjön be hozzájárulási igényt
- a MK azt szeretné, hogy legyen párbeszéd a témában
- a zászlós zebra egy igazi nulla forintos befektetés!

Üdvözöljük a Magyar Közút fenti tájékoztatását.

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Füle Sándor > ‎Zászlót a veszélyes zebrákra!
https://www.youtube.com/watch?v=lPUa527NmK4
(a 30:10 perctől)

Beszámoló!

Azoknak akik nem tudták hirtelenjében meghallgatni a Rádió1 által váratlanul összehozott telefonos beszélgetést, összefoglalom: A Magyar Közút országos szóvivőjét és engem hívtak fel telefonon. Én elmondtam hogy azért szereltem le a tartókat, mert az Attilának küldött Közútkezelői Hozzájárulás kategorikusan tiltja a tábla oszlopra szerelést, és nem szeretnék büntetést fizetni. A hozzájárulást a népmesei okos lány történetéhez hasonlítottam, aki vitt is ajándékot meg nem is, hiszen hozzájárultak, de sehová nem engedték felszerelni.

A Közút emberi arcát mutatta a szóvivő. Elmondta, hogy a zebra zászlózást alapvetően hasznosnak tartja, és biztosított, hogy minden helyszínt szívesen bejárnak, közösen a zászlós aktivistával, és ha csak egyetlen mód is akad a biztonságos tartófelszerelésre, akkor arra a Közút meg fogja adni a hozzájárulást. Ebben a folyamatban rugalmasságot ígért.

Velünk szemben elvárásként fogalmazta meg, hogy a tartó ésa zászlók olyan kialakításúak legyenek, hogy egy 50 km/h (lakotton belül) kamion menetszele ne ránthassa ki a zászlót. Ez megfelelő hosszúságú nyél alkalmazása esetén teljesül.

A beszélgetést korszakindítónak tartom. A bürokratikus akadályok elhárítva, a műszaki előírások betarthatóak. Minden településnek azt javaslom, kérjen díjmentes helyszínbejárást a területileg illetékes Közúttól, akik segíteni fognak, nem pedig betartani!

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

A zebrazászlózás hazai ötletgazdája egy videón mondja el, hogy a közúti hatóság negatív hozzáállása miatt leszerelte a gyalogátkelőknél kihelyezett zászlóit. A Magyar Közút szerint félreértés történhetett, mert nem tiltottak meg semmit, inkább engedélyeztek.
... https://index.hu/belfold/budapest/2018/01/30/ertelmes_otlet_volt_a_zebrazaszlo_persze_hogy_elkaszaltak/

Zebra. Adott volt egy balesetveszélyes, lámpa nélküli zebra Gödöllőn, ahol halálos gázolás is történt.

Zebrazászló. Volt egy előre mutató civil kezdeményezés amerikai példa alapján, ami biztonságosabbá tette az átkelőt. Az ötlet olyan jó volt, hogy terjedni kezdett az országban.

Betiltott zebrazászló? Van egy állami hatóság, a Magyar Közút, amelyik úgy gondolta, hogy az ötlet rossz, civilek ugyan ne tegyenek semmit az ő oszlopaikra, sőt, sehová. Legalábbis ez derült ki egy videóból.

Az ötletgazda ebben a videóban jelentette be, hogy a Magyar Közút tiltó határozata (ami szerint nem lehet zászlótartót szerelni sehová a zebra közelébe) után feladta, leszerelte a zászlókat:
http://www.youtube.com/watch?v=YJs5eiHQng0

:::::

Frissítés:

A Magyar Közúttól a következő választ kaptuk: nem kaszálták el a kezdeményezést, és nem tiltották meg a zászlók kihelyezését.

Minden helyszínt egyedileg bírálnak el és nyitottak a kompromisszumokra. Ezért sem szabad a szentendrei helyszínre vonatkozó előírást összehasonlítani a gödöllőivel, hiszen utóbbinál a korábbi módszer megfelelő lett volna. Hozzátették, hogy a gödöllői zászlókat ezért feleslegesen vették le, ugyanis azok pont olyan helyszínen voltak, melyek megfelelnének az előírásoknak. A kérdéses helyszínre vonatkozóan egyelőre nem kértek közútkezelői hozzájárulást, de ha ezt megtették volna, várhatóan meg is kapták volna.

A KRESZ tábla oszlopára azért nem támogatják a zászlótartó kihelyezését, mert az arra elhaladó járművek menetszele kimozdíthatja a helyéből a zászlókat, ami adott esetben ugyanúgy balesetveszélyes lehet. Elutasító határozat eddig nem volt.

Szentendrén, Diósdon, Budakalászon és Leányfalun kértek és kaptak eddig engedélyt a helyi kérvényezők. Továbbá folyamatban van az elbírálás és engedélyeztetés Solymáron, Pomázon és Pilisvörösváron is. Így szó sincs akadályoztatásról, inkább csak félreértés történhetett.

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Országszerte egyre több településen helyeznek ki zászlótartókat a gyalogos-átkelőhelyek közelében.

-- Minden jel arra mutat, hogy egyre több hazai településen látnak fantáziát a gyalogos-átkelőhelyek zászlóval történő biztonságosabbá tételében. Az elmúlt napokban többek közt Dunaharasztiban, Gyálon, Telkiben és Zircen is kikerültek új zászlótartók és zászlók, illetve hamarosan Pilisvörösváron is elindulhat a zászlósítás.

Az igen forgalmas 10-es út által átszelt Pilisvörösváron igen nehéz a gyalogosok dolga, ha át kívánnak kelni az út egyik oldaláról a másikra, éppen ezért a Tegyünk Együtt Vörösvárért Egyesület az összes helyi zebrához és két buszmegállóhoz is szeretne zászlókat tenni. Az egyesület tagjai szabálykövető módon először a Magyar Közút hozzájárulását kérték, és amennyiben ezt megkapják, kezdik is a telepítést.
... https://bpiautosok.hu/lobogtatva-atkeles-gombamod-szaporodnak-hazai-zaszlos-zebrak/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 5 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

A szőke érettségizni próbál, ám nagyon nem tud semmit. A ...

M Imre írta 14 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Környezetvédelmi szempontok A legfontosabb aggodalom a ...

M Imre írta 14 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Közlekedési nehézségek Sokan elmondták, hogy már ...

M Imre írta 14 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Feszültség és kiabálás – Az M0- ás nyugati szektorának terve ...

M Imre írta 15 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Tavaszra lesz kész a 3-as metró északi szakasza - 2018....

M Imre írta 1 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Rizsavi Tamás: Ma van a szolgálatteljesítés közben ...

M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Ha esetleg valaki nem tudná: M3-as metró: - október 20-án...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Logisztikaicsarnok-átadóval ünnepelték a Szabadkikötő ...

M Imre írta 4 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Díjnyertes a prágai főpályaudvar csarnokának tetőszerkezete ...

M Imre írta 5 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:

Pécel és Rákos között egy felsővezeték-tartó oszlopott ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu