A
közlekedés környezetre gyakorolt negatív hatásainak csökkentése az
uniós közlekedésügy fontos célja évtizedekre visszamenőleg. A 2000 és
2008 közötti időszak eredményeit kutató tanulmány erre vonatkozó
fejezete elsősorban azt vizsgálja, hogy milyen mértékben kerültek
magvalósításra a Közös Közlekedéspolitika környezeti célkitűzései. A
beszámoló két fő negatív környezeti externáliát nevez meg, ezek a
szennyezőanyag- és károsanyag-kibocsátások, illetve a zajterhelés. Az
alábbiakban a e két környezeti externália csoportosításában kerülnek
áttekintésre a közlekedéspolitika legfontosabb célkitűzései, eredményei
és a jövőre vonatkozó javaslatok. Az összeállítás a tanulmány
környezetvédelmi fejezete alapján készült.
A közlekedési eredetű kibocsátások
Célkitűzések
Az
1992-es Fehér Könyv a KKP egyik kulcsfontosságú céljának a közlekedési
eredetű károsanyag- és szennyezőanyag-kibocsátások csökkentését tűzte
ki. Az Amszterdami megállapodást követően a környezetvédelmi
követelmények a későbbi közösségi politikák és tevékenységek kötelező
munkarészévé váltak.
Ennek tükrében a 2001-es Fehér
Könyv és a 2006-os Középtávú Felülvizsgálat egyaránt figyelmet fordít a
környezetvédelmi szempontokra, ezek eszközeként pedig a közlekedési
módokon belüli egyensúly-eltolódást hangsúlyozza a közúti közlekedés
felől a kisebb kibocsátású módok, elsősorban a vasút felé. Fontos
azonban megjegyezni, hogy e területen a KKP célkitűzései némileg
módosultak a Középtávú Felülvizsgálatban. A 2001-es Fehér Könyv még a
közúti közlekedés piaci részesedésének növekedését kívánta a módbeli
váltással megfékezni, azonban a Középtávú Felülvizsgálat úgy határozta
meg ezt a célt, hogy csak ott kell a módbeli váltásra törekedni, ahol
az helyénvaló, pl. nagy távolságokon vagy a torlódásokkal terhelt
folyosók és városi területek esetében.
A 2001-es Fehér Könyv az
előbbi mellett a közlekedési igények növekedésének a GDP növekedésétől
való különválasztását is hangsúlyozta. Ezzel szemben a Középtávú
Felülvizsgálat már finomított ezen a stratégián, és az igények
növekedésének az olyan negatív hatásoktól való elválasztását tartotta
fontosnak, mint az üvegházhatású gázok kibocsátása.
E célok egyben
a 2001-es Göteborgi Európai Tanács által elfogadott Fenntartható
Fejlődési Stratégiában (Sustainable Development Strategy), valamint a
2006 júniusában elfogadott Megújított EU Fenntartható Fejlődési
Stratégiában is kulcsfontosságú szerepet játszanak. E stratégiák hosszú
távú célja, hogy közlekedési rendszereink biztosan képesek legyenek
kielégíteni a társadalom gazdasági, szociális és környezeti
szükségleteit a gazdaságra, társadalomra és környezetre gyakorolt
nemkívánatos hatások minimalizálása mellett. A Fenntartható Fejlődési
Stratégia szintén számos operatív célkitűzést fogalmazott meg: l a gazdasági növekedés és a közlekedési igények különválasztása; l a
közlekedésből származó szenynyező kibocsátások olyan szintre való
csökkentése, ahol az emberi egészségre és/vagy a környezetre gyakorolt
hatásuk minimális; l a közlekedés energiafelhasználásának
fenntartható szintre való módosítása és a közlekedésből eredő
üvegházhatású gázok csökkentése; l kiegyensúlyozott elmozdulás a környezetbarát közlekedési módok irányába; l az
EU közösségi közlekedési szolgáltatásokra vonatkozó keretrendszerének
modernizálása a fokozott hatékonyság és teljesítmény ösztönzése
érdekében. E célok a KKP célkitűzések vonatkozásában attól
függetlenül is igen következetesek, hogy némelyikük igen hosszú távú,
és nem valószínű, hogy mindegyikük megvalósítható lett volna a vizsgált
időszak folyamán vagy pusztán az EU akcióin keresztül.
Megvalósított intézkedések
A
végrehajtott elemzés alapján úgy tűnik, hogy további lépéseket kell
tenni a környezeti fenntarthatóság célkitűzéseinek megvalósítása
érdekében, noha némi előrelépésről már most is be lehet számolni. Az
emissziós szabványok kialakítása, amely az 1970-es években vette
kezdetét, napjainkra figyelemreméltó javulást eredményezett a
motorizált közlekedésből eredő légszennyezők kibocsátása kapcsán.
Hasonlóképpen az EU környezeti politikája részeként, a Levegőminőség
Keretirányelven keresztül az 1990-es évek óta folyik a fő szennyezők
légköri koncentrációjára vonatkozó határértékek meghatározása, ám e
célok eléréséért - főleg az egyes tagállamok szintjén - még rengeteget
kell tenni. A globális felmelegedéssel való megbirkózás érdekében az EU
a közelmúltban fogadta el a gépkocsikból és repülőgépekből származó CO2
kibocsátásának csökkentését célzó előírásokat az Európai
Emisszió-kereskedelmi Rendszer keretében (Emission Trading System -
ETS).
Azonban az erre a területre vonatkozó legtöbb intézkedés még
folyamatban van. Több politikai javaslat is született a környezeti díj-
és adórendszer kapcsán, ám európai szinten kevés konkrét intézkedés
került végrehajtásra. Ez azt a 2001-es Fehér könyv által megfogalmazott
tényt tükrözi, hogy a Bizottság szerepe az legjobb gyakorlat
alkalmazásának ösztönzésben és előremozdításában van, nem pedig az
olyan politikai területeken történő beavatkozásban, ahol maguk az egyes
tagállamok hatékonyabban képesek érvényesíteni a módszereket. Vannak
azonban kivételek, amikor európai szinten javasoltak vagy vittek véghez
konkrét lépéseket. Jó példa erre a nemrégiben felülvizsgált
Eurovignette Irányelv (COM[2008]436), amely előrevetíti annak
lehetőségét, hogy a díjak a helyi szennyezési és torlódási szintek
szerint kerüljenek bevezetésre; e díjak bevezetése azonban ismét csak a
tagállamokon múlik.
Egy másik példa erre az Energiatermékek Irányelv
(2003/96), amely megnövelte a közlekedési tüzelőanyagra vonatkozó
minimális adót. Ennek a hatása sok új tagállamban érvényesült, hiszen
az EU-hoz való csatlakozáskor kötelesek voltak megemelni az
üzemanyagadót, azonban az EU15 államaiban az irányelv hatása
korlátozottan érvényesült csupán, lévén, hogy a legtöbb országban az
irányelv által megkövetelt minimumnál eleve magasabbak voltak az adók.
Az direktívát jelenleg vizsgálják felül.
A Bizottság a legjobb
gyakorlat alkalmazására való ösztönzéssel a tisztább járművek
használatát is pártolja a városi közlekedésben, főként az olyan
projektek támogatása révén, mint pl. a CUTE (Clean Urban Transport for
Europe - Tiszta városi közlekedést Európának) és olyan EU-s
kezdeményezéseken keresztül, mint a CIVITAS. A CUTE és a CIVITAS
egyaránt jelentős eredményeket hoztak, ám ezek csupán a
kezdeményezésekben résztvevő városokra korlátozódtak; elsősorban az új
technológiák használatát támogatták szűk költségvetés mellett. 2009.
március 30-án a Tanács egy új irányelvet fogadott el, amely az állami
hatóságok használatában álló, tiszta és energiahatékony közúti
közlekedési eszközöket támogatja.
A tengeri szennyezéssel való
megbirkózás érdekében is különböző intézkedések kerültek bevezetésre,
mint pl. az egyfalú olajszállító hajók flottájának fokozatos kivonása
és duplafalú olajszállító hajókkal való helyettesítése; a partmenti
elektromos áram használatának ösztönzése, valamint az olajkiömlésért
vagy egyéb hajó-eredetű szennyezésért felelősök szankcionálásának
bevezetése. Továbbá az EU lépéseket tett a hajókból származó kéndioxid
(SO2) szennyezés visszaszorítása érdekében, amihez az egész világon
érvényes tengerészeti szabályokat meghatározó Nemzetközi Tengerészeti
Szervezet (International Maritime Organization - IMO) nyújtott
segítséget. A Bizottság azt is javasolta, hogy a hajózást is be kellene
vonni a klímaváltozással való megbirkózásért folyó, Kyoto utáni
nemzetközi előkészületek sorába, továbbá, hogy a kikötők olyan díjakat
vezessenek be, amelyek a kevésbé szennyező hajók használatára
ösztönöznek (COM [2007] 616). A tengeri szektor globális jellegéből
fakadóan az EU-n keresztül véghezvihető intézkedések sora jóval
korlátozottabb, mint amelyek az IMO-n keresztül valósíthatóak meg.
A
globális felmelegedéssel és a közlekedés fosszilis tüzelőanyagoktól
való függésének csökkentésével kapcsolatban jelenleg is folynak akciók,
pl. a bio-üzemanyagoknak használatának ösztönzése. 2003-ban a
bio-üzemanyagok és egyéb megújuló források közlekedésben történő
használatának támogatásáról szóló irányelv (2003/30/EC irányelv) az
alábbi indikatív célokat tűzte ki: a közúti közlekedésben felhasznált
bio-üzemanyagok aránya 2005 végéig legyen 2%, illetve 2010 végéig 5,75%
(jóllehet a tagállamoknak megengedték, hogy maguk határozzák meg
indikatív célszámaikat). Az EU nemrégiben elfogadta, hogy 2020-ig a
közlekedésben használt üzemanyag 10%-ának megújuló forrásokból kell
származnia, beleértve a bio-üzemanyagokat és a zöld elektromos áramot.
Az
IEA (IEA report on Biofuel Technologies, 2008 - jelentés a
bio-üzemanyag technológiákról) egyik legutóbbi tanulmánya arról számol
be, hogy számos tagállam beépítette a bio-üzemanyag irányelvet a
nemzeti törvényei közé, ám néhányan az irányelvhez képest alacsonyabb
indikatív célértékeket határoztak meg. A bio-üzemanyagok előállításának
környezeti hatásaival és azok esetleges kedvezőtlen szocio-ökonómiai
hatásaival kapcsolatban is vannak megfontolnivalók. Az EU nemrégiben
javaslatot adott a "fenntarthatósági feltételek" megalkotására, amelyek
megakadályoznák az olcsóbb, de a környezetre ártalmas bio-üzemanyagokba
való tömeges befektetést.
Továbbá A Bizottság egy olyan séma
kidolgozásával is foglalkozik, amely aszerint osztályozza és jelöli meg
az gumiabroncsokat, hogy mekkora a gördülési ellenállásuk (ez
közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2
kibocsátást).
Fontos azt is megjegyezni, hogy számos olyan
intézkedés, amely a gazdasági hatékonyság növelése érdekében került
végrehajtásra, környezeti szempontból is hasznos. Például a TEN-T
programon keresztül végrehajtott jelentős mértékű vasúti
infrastruktúra-beruházás hozzájárulhatott a szennyezőbb közlekedési
módokról, pl. közútról vagy légiközlekedésről való váltásra az érintett
folyosókon. A vasúti közlekedés liberalizálása egyúttal a módbeli
váltást is elősegíti, hiszen a piac megnyitása révén a vasúti
üzemeltetők versenyképesebbé válnak. Ehhez hasonlóan a közlekedési
infrastruktúra díj- és adórendszerének megújítása szintén mind a
torlódások lazításában (gazdasági vonatkozás), mind a kibocsátások
csökkentésében szerepet játszott.
Közlekedési eredetű zaj
Célkitűzések
Habár
a 2001-es Fehér Könyv több utalást is tett a közlekedési eredetű zaj
csökkentésének szükségességére, a zajterhelés kérdése mégsem tartozott
az elsődleges politikai területek közé, és kevés specifikus akciót
határoztak meg ezzel összefüggésben. Továbbá a Megújult EU
Fenntarthatósági Stratégia egyik célkitűzése a közlekedési eredetű
zajnak a forrásnál történő megszüntetése, illetve mérséklése. Azonban
egyértelmű célértékek nem kerültek meghatározásra, így az intézkedések
eredményessége nehezen állapítható meg.
Megvalósított intézkedések
A
tanulmány szerint a sikeres környezetvédelmi akciók megalapozásához
elengedhetetlen a zaj mértékének tudományos szempontú ismerete. Így
határozott lépésekre került sor a közlekedési eredetű zaj mérése és az
adatgyűjtés kulcsfontosságúnak számító területein. Az utóbbi időkig a
nyilvánosságra hozott közlekedési eredetű zajra vonatkozó európai
információs háttér igen szűkös volt. A zajmérő műszerek és becslési
metodikák nem kerültek összehangolásra az EU-ban, így az egyes országok
adatainak összehasonlítása nehézkes volt. Ebből kifolyólag hangsúlyos a
környezeti zaj becsléséről és kezeléséről szóló 2002/49/EC irányelv
szerepe, hiszen egységes keretet biztosít a zajmérés számára az EU-ban.
Az
irányelv rendelkezéseit követve 2007-ben a tagállamok közölték a fő
agglomerációk, illetve a fő közlekedési infrastruktúra-menti területek
zajnak való kitettségére vonatkozó első adatsorokat. Az összeállított
adatbázis 162 (250 000 fő feletti lakosú) agglomerációról, durván 82
ezer km főútról, körülbelül 12 ezer km fő vasútvonalról és 74 fő
nyilvános repülőtérről tartalmaz információt.
A sikeres adatgyűjtés
mellett a légi-, vasúti és közúti szektorból származó zaj szintjének
csökkentésében is történt némi előrelépés. A vasúti szektor kapcsán a
bizottság vasúti zajvédelmi intézkedéseket javasolt (COM[2008]432), ám
e lépések vélhetően csak évek múltával hoznak majd eredményt.
Megállapításra kerültek a közúti járművek zajszabványai is. Bevezették
a legzajosabb repülőgépek működtetését korlátozó irányelvet
(2002/30/EC), ezt azonban a mai napig csak öt EU repülőtér alkalmazta
(London Gatwick, Heathrow és Stansted; Párizs CDG és Madrid).
Az intézkedések hatásai
Az
EU e területen tett lépései segítettek összehangolni a zajnak való
kitettség mértékére vonatkozó adatgyűjtést. Ezek az adatsorok azt
mutatják, hogy a közúti közlekedés messze a legnagyobb zajforrás:
majdnem 67 millió ember (azaz a 250 ezer főnél nagyobb népességgel
rendelkező városokban élők 55%-a) napi szinten van kitéve nappal az
55dB-t meghaladó közúti zajszintnek (ez a kombinált zajmérce alsó
határértéke), 44%-uknak pedig éjszaka is 55dB-t meghaladó zajszintet
kell elszenvednie, ami az egészségre is káros hatást gyakorol.
Ugyan
az adatgyűjtés fejlődésen ment keresztül, a zajszintek csökkentésére
vonatkozó intézkedések, pl. a közúti zajszint-határértékek bevezetése
csak korlátozottan érvényesült. Ebből az a tanulság, hogy az egyértelmű
célértékek meghatározása hathatósabb segítséget nyújthat a jövőben a
megfelelő lépések megtételéhez. Vannak azonban olyan folyamatban lévő
akciók, amik jelentős eredményt hozhatnak, mint pl. az úthasználati
díjrendszert érintő törvénykezés és az öreg vasúti kocsik által
kibocsátott zaj csökkentésére vonatkozó intézkedések ösztönzése.
Végkövetkeztetések és tanulságok
Még
nem sikerült különválasztani a teherszállítás és a GDP növekedését
egymástól a Fehér Könyvben megfogalmazott célokkal szemben, és ugyanígy
a közlekedési eredetű kibocsátások csökkentése is hátra van. Viszont a
személyszállítás növekedését sikerült olyan mértékben különválasztani a
GDP növekedésétől, hogy az igények növekedése lassabb a GDP
növekedésénél. Azonban ugyanez volt a helyzet 2001 előtt is, így nincs
rá egyértelmű bizonyíték, hogy a közlekedés növekedése és a GDP
növekedése közötti kapcsolat változott volna. Több oka van annak, hogy
a különválasztás miért nem sikerült nagyobb mértékben, az egyik pl. a
globalizáció és az EU bővülése miatt növekvő személyszállítási és
teherszállítási igény.
Továbbá a vasút irányában történő módbeli
váltás sem teljesült az EU teljes közlekedési igényének tekintetében.
Azonban a vasúti szállítás viszonylagos visszaesése úgy tűnik, hogy
megállt, és bizonyos folyosókon a vasút jelentős növekedést is elért,
elsősorban ott, ahol nagysebességű vasúti beruházásokra került sor. A
részletes vizsgálatot nehezíti, hogy a vasúti üzemeltetők nem hozzák
nyilvánosságra útvonal-specifikus forgalmi statisztikáikat.
Történt
azonban némi előrelépés a Középtávú Felülvizsgálat azon célkitűzése
felé, amely a közlekedés növekedésének annak negatív hatásaitól való
különválasztására vonatkozott. Ez elsősorban az üzemanyag-hatékonyság
javulását tükrözi, főként a közúti járművek tekintetében. Mindazonáltal
a közúti és vízi forgalom ütemes növekedése miatt a közlekedési eredetű
üvegházhatású gázok összkibocsátása is növekedett. Ennek lényegi
csökkentéséhez a fosszilis tüzelőanyagokról való váltásra volna
szükség, ám e tekintetben csekély előrelépés történt, és kevés jel utal
arra, hogy ez rövid- vagy középtávon be fog következni. A tanulmány
szerint azonban azt el kell ismerni, hogy a közlekedés alapvető
szerepet játszik a gazdaságban, és növekedése elősegítette más
szektorok hatékonyságának és versenyképességének növekedését.
A
tagállamokban végrehajtott környezeti fenntarthatósági intézkedések
esettanulmánya azt mutatja, hogy a KKP célkitűzéseinek elérése erősen
függ az egyes tagállamok által végrehajtott akcióktól. Németország
jelentős előrelépést vitt véghez a környezeti fenntarthatósági
célkitűzések elérése érdekében a közlekedési szektoron belül, főként a
nemzeti politikai intézkedések eredményeként. Az esettanulmány által
vizsgált többi tagállamban (Olaszország és Spanyolország) nem
következett hasonló mértékű előrelépés. Bizonyos folyosók ettől
függetlenül fejlődésen mentek keresztül, pl. Spanyolország jelentős
módbeli váltást valósított meg az olyan folyosókon, mint a
Madrid-Barcelona vonal, ahol nagysebességű vasútvonalakat nyitottak meg.
Javaslatok
A
tanulmány az eredmények áttekintésén túl különböző javaslatokat is
megfogalmazott a jövőbeni tervezés megsegítésére. Ezek egyike kimondja,
hogy az EU-nak a tisztább üzemanyagok és járművek területén végzett
kutatásokra és elért fejlesztésekre kellene építenie, valamint jobban
kellene törekednie a közlekedési piac új, tisztább technológiáinak
fejlesztésének és alkalmazásának támogatására. A különböző közlekedési
módok utas-kilométerenkénti kibocsátásának csökkentése a klímaváltozás
megfékezésének egyik kulcsfontosságú stratégiája, amint azt az IPPC
egyik legutóbbi jelentése is hangsúlyozza (IPCC Fourth Assessment
Report: Working Group III Report "Mitigation of Climate Change", Ch 5,
Transport and its infrastructure - www.ipcc.ch/ipccreports/ar4-wg3.
htm).
Az előbbiek mellett olyan intézkedéseket is számításba lehetne
venni, amelyek a motorizált utazások számát csökkentenék, és
fenntarthatóbb utazási lehetőségek választására bátorítanának; ilyen
intézkedések pl. az úthasználati díj és az olyan eszközök, mint pl. a
munkahelyi vagy iskolai útiterv, a személyre szabott útvonaltervezés,
utazási tudatosság-kampányok, távolsági munka, vásárlás otthonról. Egy,
az Egyesült Királyságban végzett, nemzetközi tapasztalatokra épülő
kormányzati vizsgálat azt mutatta be, hogy az efféle megoldásokkal
21%-os csökkentést lehetne elérni a városi csúcsidős forgalom
méretében, valamint kb. 11%-nyi forgalomcsökkentést országszerte (HM
Treasury, 'The King Review of low-carbon cars', 2008).
Hosszú
távon a területhasználat és a közlekedéstervezés integrációja sokban
hozzájárulhat az európai kis- és nagyvárosok közlekedési igényeinek
kielégítéséhez. A területi tervezés a sétálás, kerékpározás és a
közösségi közlekedés előnyben részesítésével ösztönözheti az utazások
jellegének eltolódását az utóbbiak irányába. Ezáltal csökkenhet a
gépjárműves személyközlekedésből eredő negatív hatások mértéke, nem
beszélve az eszközváltás társadalmi, gazdasági és egészségügyi
előnyeiről.
Végezetül meg kell jegyezni, hogy a tanulmány a
megbízható és friss közlekedési információk ismeretében látja a jövőre
vonatkozó sikeres stratégiák megalkotásának kulcsát. Az adatforrások
azonban egyes tagállamokat leszámítva igen korlátozottan állnak
rendelkezésre. Ez főként torlódások és a nem motorizált eszközökkel
közlekedők igényei kapcsán igaz, így alapvető jelentősége van a
jelenlegi szűkös információ-forgalom fellendítésének.
(forrás: integratorforum.hu)
|
Kapcsolódó hírek:
Miként egyeztethető össze a közlekedés és az éghajlatvédelem?
Álomút rajzpályázat - A Magyar Közút Nonprofit Zrt. „Álomút” címmel hirdetett rajzpályázatot hirdet 3-14 éves korú gyerekek számára.
42 év múlva elfogy az olaj!
Készül az új KRESZ | Csepegteti az információkat a munkacsoport (2024.06.18.)