Közlekedés: Kamiontól nem védenek a szalagkorlátok

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Gyakran olvasni, hallani olyan balesetekről, amikor a szalagkorlát nem nyújtott kellő védelmet. Hazánk néhány éve vette át az európai előírásokat, de az utakat szegélyező "közúti visszatartó rendszerek" java részét korábban helyezték ki, ütközéses vizsgálatok nélkül. A szabvány előtti korlátok cseréje nincs napirenden, a kamionokat azonban a szabványos szalagkorlát sem mindig fogja meg.


Forrás: MTI
Lassította, de nem tartotta meg a szalagkorlát a kisteherautót az M1/M7 bevezetőjén
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Áttörte a szalagkorlátot, letarolta a szalagkorlátot, kitépte a szalagkorlátot - ilyen és ehhez hasonló találatokat dob ki a kereső, ha beírjuk a szalagkorlát szót. Januárban egy megcsúszó kamion esett a mélybe Szegeden, a hó eleji viharban pedig a bábolnai felüljáróról fújt le az orkánerejű szél egy teherautót az M1-es autópályára. Ezekben az esetekben a korlát nem tudta betölteni funkcióját, nem tartotta az útpályán a járművet - Szegeden már csak azért sem, mert szalag- helyett csak gyalogoskorlát van a hídon. Az emberben óhatatlanul is felmerül a kérdés: vajon minden rendben van az útpályákat szegélyező szerkezetekkel? Gyengék a szalagkorlátok, vagy csak nagyobb feltűnést keltenek az ilyen jellegű balesetek?


A pályaelhagyást megakadályozó, úgynevezett közúti visszatartó rendszereknek három alaptípusa van: a fémkorlátok, a terelőfalak és a beton elválasztó elemek. Utóbbiak értelemszerűen jóval masszívabbak, alkalmazásukkal az M0-s körgyűrűn sikerült drasztikusan visszaszorítani a halálos balesetek számát, ugyanakkor az egyébként sem széles sávok tovább szűkültek. Ezzel szemben a fémből készült terelőfalak és főleg a szalagkorlátok kisebb helyet igényelnek, könnyebben és rugalmasabban építhetők, ám visszatartó képességük nyilvánvalóan elmarad a betonétól.


Forrás: MTI
Új autópályák létesítésénél szabványos korlátokat szerelnek fel, de a régebbi, ütközéses próbával nem vizsgált berendezés cseréjét nem tervezik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A műszaki előírások nem rendelkeznek a biztonsági korlátok alakjáról, méretéről, anyagáról, felépítéséről és kihelyezéséről, hanem az út jellemzőihez megkívánt feltartóztatási fokozatokat írnak elő. A közutak üzemeltetőinek a fokozatnak megfelelő biztonsági védőberendezést kell alkalmazniuk.


A feltartóztatási képességet négy kategóriába sorolták: az első csoport az ideiglenes biztonsági korlátok fokozatait tartalmazza, a másodikba a normál, a harmadikba és a negyedikbe a magasabb, illetve a nagyon magas feltartóztatási képességet sorolták. Az egyes csoportokon belül kettő-három, ütközési vizsgálatok alapján megállapított fokozatot találunk. A normál kategóriában például két feltartóztatási képességet különböztetnek meg, melyeket N1-gyel és N2-vel jelölnek. Előbbi fokozat vizsgálatán egy 1500 kg tömegű személygépkocsi 80 km/óra sebességgel, 20 fokos szögben ütközik a korlátnak.


A szalagkorlátok feltartóztatási fokozat szerinti besorolása

A jármű fajtája,

tömege

Ütközési sebesség,

szög

N1

személygépkocsi 

1500 kg

80 km/óra

20°

N2, H1, H2, H3, H4a, H4b

személygépkocsi 

900 kg

100 km/óra

20°

N2

személygépkocsi 

1500 kg

110 km/óra

20°

H1 

tehergépkocsi 

10 000 kg

70 km/óra

15°

H2

autóbusz 

13 000 kg

70 km/óra

20°

H3 

tehergépkocsi 

16 000 kg 

80 km/óra

20°

H4a

tehergépkocsi 

30 000 kg

65 km/óra

20°

H4b 

nyerges vontató 

38 000 kg

65 km/óra

20°


A H4a és H4b fokozat nem tekinthető egyenlőnek, és közöttük nincs hierarchikus rend.

Valamely adott feltartóztatási fokozatban sikeresen megvizsgált szerkezetet úgy kell tekinteni, mint azt a szerkezetet, amelyik az alacsonyabb csoport vizsgálati követelményeit is teljesítette.


A H-val jelölt magasabb, illetve nagyon magas feltartóztatási képességgel bíró visszatartó rendszereket - a normál kategória követelményein felül - tehergépkocsikkal, autóbusszal vagy nyerges vontatóval végzett ütközéspróbának vetették alá. A H2 jelzésű fokozat például ellenáll egy 70-es tempóval haladó 13 tonnás busz 20 fokos becsapódásának, míg a H4b jelzésű rendszerek egy 65 km/óra sebességű, 38 tonnás nyerges vontatót képesek visszatartani szintén 20 fokos ütközési szög esetén.


Ütközéses tesztek

Ma már kizárólag olyan biztonsági korlátokat szerelhetnek fel, amelyeket előzetesen teszteltek. A próba során az adott tömegű járművet meghatározott sebességgel és szögben ütköztetik a szalagkorláttal, betonfallal vagy más védelmi berendezéssel.

 

Toyota Yaris és a szalagkorlát

 

Nyerges vontatók és a betonfal


 

Forrás: MTI
A Toyota Hiluxot épp megfogta az elválasztósáv védőkorlátja. Egy nyerges vontatónál kétseges az eredmény
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A szalagkorlátokat a Magyar Szabványügyi Testület 2001-ben regisztrálta az európai szabvány honosításával, MSZ EN 1317-es lajstromszám alatt. A besorolás alapját képező vizsgálatokat tehát külföldi laboratóriumok végezték, az eredmények más országokban is a szabványok alapját képezik. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Főosztálya által kiadott útügyi műszaki előírás "alkalmazása az országos közutak kezelői számára mind megrendelőként, mind saját tevékenységükre nézve kötelező", ám visszamenőleges hatálya nincs. Tehát a szabvány életbe lépése előtt kihelyezett, ütközéses teszttel nem vizsgált korlátok kint maradhatnak egészen addig, amíg felújítás alkalmával le nem cserélik őket.


Ez azt jelenti, hogy jelenleg több tízezer kilométeren a szabványnak nem megfelelő korlát jelenti a védelmet. Megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot és a Magyar Útügyi Társaságot. Többen is az utóbbi szervezet szakértőjéhez, Kolozsi Gyulához, a téma hazai "gurujához" irányítottak minket. Kolozsi Gyula szerint nem bizonyított, hogy az új szabványnak megfelelő rendszerek jobbak lennének, mint a régiek, csupán "másfajta biztonságtechnikai filozófiát testesítenek meg." És még ha rosszabbak is volnának a korábbi rendszerek, akkor is hosszú évekbe és rengeteg pénzbe kerülne, míg lecserélnék a meglévő korlátokat. A szakember úgy fogalmazott, hogy "ilyenre sehol a világon nincs példa. Olyan, mintha utólag átírnánk a történelmet." 


Forrás: MTI
A januári, szegedi baleset. A hídon nincs biztonsági korlát, a gyalogosokét könnyedén átszakította a teherautó, majd öt métert zuhant
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A szalagkorlátok kötelező alkalmazásáról szóló táblázatból kiderül, hogy 16 tonnánál nehezebb tehergépkocsira és nyerges vontatóra (H4a, H4b) sehol, még gyorsforgalmi úton sem méreteznek, a legnagyobb védelmi szint a robbanásveszélyes és környezetszennyező anyagok tízméteres körzetében alkalmazott H3. Normál körülmények közt a H2-es a legmagasabb fokozat, amely egy hetvenes tempóval ütköző 13 tonnás buszt képes úton tartani. Közútjaink jó részén azonban legálisan közlekedhetnek akár negyventonnás nyerges vontatók is, amelyek a szabványos (tehát kevés helyen fellelhető) korlátokat gyorshajtás nélkül is áttörhetik.


- Olyan korlátfajta nem létezik, amely minden becsapódó járművet megfog - hangsúlyozta Kolozsi Gyula. Kérdésünkre elmondta, évente csak néhány halálos baleset történik a szalagkorlátok elégtelen visszatartási képessége miatt. A csak szó persze aláhúzottan relatív, hiszen egyetlen elvesztett élet is sok, ám ha összevetjük az utakon évente történő 1000-1500 halálesettel, megállapítható, hogy a visszatartó rendszerek elhanyagolható arányban felelősek a végzetes balesetekért. A szakértő úgy véli, egész egyszerűen nem lenne indokolt sok ezer kilométer közút mindkét oldalán kicserélni a korlátokat, mert irdatlan forrásokat emésztene fel - szerinte ekkora ráfordítással számottevően lehetne javítani a közlekedési morált, ami jóval nagyobb eredménnyel kecsegtetne, sokkal több életet mentene meg.


A biztonsági korlát kötelező alkalmazásának esetei

Gyorsfor-
galmi utak

Főutak

Mellékutak

 

K

B

K

B

K

B

 

Az útkorona szélén

A 2-3 m magas töltésen vezetett utakon, ha a töltésrézsű hajlása 1:1,5 aránynál laposabb

H1

H1

H1

H1

-

-

A 3-6 m magas töltésen vezetett utakon

H2

H1

H2*

H1*

-

-

A 6 m-nél magasabb töltésen vezetett utakon

H2

H2

H2

H1

H1

H1

A 0,5 m-nél magasabb támfalon vezetett utakon 3 m magasságig

H1

H1

H1

H1

H1

H1

A 0,5 m-nél magasabb támfalon vezetett utakon 3-6 m magasságig

H2

H1

H2

H1

H1

H1

A 0,5 m-nél magasabb támfalon vezetett utakon 6 m magasság felett

H2

H2

H2

H1

H1

H1

Kis sugarú ívek esetén az ív külső oldalán

H1

H1

H1

H1

H1*

-

Az út külső oldalán, ahol a koronaéltől vagy a kiemelt szegélytől 2,5-5 m távolságra hídalátámasztás vagy más rögzített, illetve merev akadály van

H2

H1

H1

H1

H1

H1

Az út külső oldalán, ahol a koronaéltől 2,5 m-nél kisebb távolságra hídalátámasztás, zajárnyékoló fal vagy más rögzített, illetve merev akadály, építmény van

H2

H1

H1

H1

H1

-

Egymás mellett vezetett közút és vasút között biztonsági okokból a vasúti szabályzatban előírt védősáv csak akkor csökkenthető, ha a közút mentén megfelelő védőberendezést helyeznek el

H2

H1

H2

H1

H1

H1

Az út mindkét oldalán, ahol az út árterületen vagy vízvédelmi területen halad át, vagy az út töltése tó partján vagy élő vízfolyástól 10 m-en belül épült

H2

H2

H2

H2

H2

H2

Ahol a koronaéltől 10 m-nél kisebb távolságra robbanásveszélyes vagy a környezetet szennyező vegyi anyagot gyártanak vagy tárolnak

H3

H3

H3

H3

H3

H3

 

Az elválasztósávban

Osztott pályás utak 3,6 m vagy annál szélesebb elválasztósávjának két oldalán

2xH2

2xH1

2xH1

-

-

-

Osztott pályás utak 3,6 m-nél keskenyebb (de legalább 3 m széles) elválasztósávjában, ha ott csak egyetlen kétoldalú biztonsági berendezés helyezhető el

H2

H2

H1

H1

-

-

Középső elválasztósávban levő hídalátámasztás, portálkeretoszlop előtt 40 m és után 20 m hosszúságban

H2

H2

H2

H1

H1

-


K - külterület
B - belterület

A *-gal jelölt esetekben - mérlegelés alapján - alacsonyabb feltartóztatási fokozatú korlát is alkalmazható.

 

(forrás: origo.hu)

Címkék: baleset betonfal feltartóztatási fokozat közlekedésbiztonság közúti visszatartó rendszerek passzív biztonsági berendezések pályaelhagyás szabvány előtti szabványos szalagkorlát terelőfal teszt ütközés ütközési próba

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 12 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Busz nincs, közlemény van | 2018.04.18. Keddi,...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: "Mit várunk egy új KRESZ jogszabálytól?" konferencia | 2024. május 16. (csütörtök) 13:00-16:00, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Oktatási Központ (1082 Budapest Üllői út 82.) Földszint I. előadó 2024.05.16.

M Imre 21 órája új videót töltött fel:

M Imre 22 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 23 órája a(z) Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával blogbejegyzéshez:

Jövő héten elindulnak a Google autói Magyarországon: itt a...

M Imre írta 1 napja a(z) Taxi! Gyalogos! képhez:

Taxi_gyalogos_2181145_9893_s

Extra juttatást, sok pénzt ad a hazánkba hamarosan...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Uj_gyalogosatkelohely__astoria_rakoczi_ut_2190877_4671_s

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 3 napja a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu