Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gyakran olvasni, hallani olyan balesetekről, amikor a szalagkorlát nem nyújtott kellő védelmet. Hazánk néhány éve vette át az európai előírásokat, de az utakat szegélyező "közúti visszatartó rendszerek" java részét korábban helyezték ki, ütközéses vizsgálatok nélkül. A szabvány előtti korlátok cseréje nincs napirenden, a kamionokat azonban a szabványos szalagkorlát sem mindig fogja meg.
Lassította, de nem tartotta meg a
szalagkorlát a kisteherautót az M1/M7 bevezetőjén
(Még több
fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Áttörte a szalagkorlátot, letarolta a szalagkorlátot, kitépte a
szalagkorlátot - ilyen és ehhez hasonló találatokat dob ki a kereső, ha
beírjuk a szalagkorlát szót. Januárban egy megcsúszó kamion
esett a mélybe Szegeden, a hó eleji viharban pedig a bábolnai
felüljáróról fújt
le az orkánerejű szél egy teherautót az M1-es autópályára. Ezekben
az esetekben a korlát nem tudta betölteni funkcióját, nem tartotta az
útpályán a járművet - Szegeden már csak azért sem, mert szalag- helyett
csak gyalogoskorlát van a hídon. Az emberben óhatatlanul is felmerül a
kérdés: vajon minden rendben van az útpályákat szegélyező
szerkezetekkel? Gyengék a szalagkorlátok, vagy csak nagyobb feltűnést
keltenek az ilyen jellegű balesetek?
A pályaelhagyást megakadályozó, úgynevezett közúti visszatartó rendszereknek három alaptípusa van: a fémkorlátok, a terelőfalak és a beton elválasztó elemek. Utóbbiak értelemszerűen jóval masszívabbak, alkalmazásukkal az M0-s körgyűrűn sikerült drasztikusan visszaszorítani a halálos balesetek számát, ugyanakkor az egyébként sem széles sávok tovább szűkültek. Ezzel szemben a fémből készült terelőfalak és főleg a szalagkorlátok kisebb helyet igényelnek, könnyebben és rugalmasabban építhetők, ám visszatartó képességük nyilvánvalóan elmarad a betonétól.
Új autópályák létesítésénél szabványos
korlátokat szerelnek fel, de a régebbi, ütközéses próbával nem vizsgált
berendezés cseréjét nem tervezik
(Még több fotó a
galériában. Kattintson a képre!)
A műszaki előírások nem rendelkeznek a biztonsági korlátok
alakjáról, méretéről, anyagáról, felépítéséről és kihelyezéséről, hanem
az út jellemzőihez megkívánt feltartóztatási fokozatokat írnak elő. A
közutak üzemeltetőinek a fokozatnak megfelelő biztonsági védőberendezést
kell alkalmazniuk.
A feltartóztatási képességet négy kategóriába sorolták: az első csoport az ideiglenes biztonsági korlátok fokozatait tartalmazza, a másodikba a normál, a harmadikba és a negyedikbe a magasabb, illetve a nagyon magas feltartóztatási képességet sorolták. Az egyes csoportokon belül kettő-három, ütközési vizsgálatok alapján megállapított fokozatot találunk. A normál kategóriában például két feltartóztatási képességet különböztetnek meg, melyeket N1-gyel és N2-vel jelölnek. Előbbi fokozat vizsgálatán egy 1500 kg tömegű személygépkocsi 80 km/óra sebességgel, 20 fokos szögben ütközik a korlátnak.
A szalagkorlátok feltartóztatási
fokozat szerinti besorolása
A H4a és H4b fokozat nem tekinthető egyenlőnek, és közöttük nincs hierarchikus rend. Valamely adott feltartóztatási fokozatban sikeresen megvizsgált szerkezetet úgy kell tekinteni, mint azt a szerkezetet, amelyik az alacsonyabb csoport vizsgálati követelményeit is teljesítette. |
A H-val jelölt magasabb, illetve nagyon magas feltartóztatási
képességgel bíró visszatartó rendszereket - a normál kategória
követelményein felül - tehergépkocsikkal, autóbusszal vagy nyerges
vontatóval végzett ütközéspróbának vetették alá. A H2 jelzésű fokozat
például ellenáll egy 70-es tempóval haladó 13 tonnás busz 20 fokos
becsapódásának, míg a H4b jelzésű rendszerek egy 65 km/óra sebességű, 38
tonnás nyerges vontatót képesek visszatartani szintén 20 fokos ütközési
szög esetén.
Ütközéses tesztek Ma már kizárólag olyan biztonsági korlátokat szerelhetnek fel, amelyeket előzetesen teszteltek. A próba során az adott tömegű járművet meghatározott sebességgel és szögben ütköztetik a szalagkorláttal, betonfallal vagy más védelmi berendezéssel. Toyota Yaris és a szalagkorlát
Nyerges vontatók és a betonfal |
A Toyota Hiluxot épp megfogta az
elválasztósáv védőkorlátja. Egy nyerges vontatónál kétseges az eredmény
(Még
több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A szalagkorlátokat a Magyar Szabványügyi Testület 2001-ben
regisztrálta az európai szabvány honosításával, MSZ EN 1317-es
lajstromszám alatt. A besorolás alapját képező vizsgálatokat tehát
külföldi laboratóriumok végezték, az eredmények más országokban is a
szabványok alapját képezik. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Közlekedési Főosztálya által kiadott útügyi műszaki előírás "alkalmazása
az országos közutak kezelői számára mind megrendelőként, mind saját
tevékenységükre nézve kötelező", ám visszamenőleges hatálya nincs. Tehát
a szabvány életbe lépése előtt kihelyezett, ütközéses teszttel nem
vizsgált korlátok kint maradhatnak egészen addig, amíg felújítás
alkalmával le nem cserélik őket.
Ez azt jelenti, hogy jelenleg több tízezer kilométeren a szabványnak nem megfelelő korlát jelenti a védelmet. Megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot és a Magyar Útügyi Társaságot. Többen is az utóbbi szervezet szakértőjéhez, Kolozsi Gyulához, a téma hazai "gurujához" irányítottak minket. Kolozsi Gyula szerint nem bizonyított, hogy az új szabványnak megfelelő rendszerek jobbak lennének, mint a régiek, csupán "másfajta biztonságtechnikai filozófiát testesítenek meg." És még ha rosszabbak is volnának a korábbi rendszerek, akkor is hosszú évekbe és rengeteg pénzbe kerülne, míg lecserélnék a meglévő korlátokat. A szakember úgy fogalmazott, hogy "ilyenre sehol a világon nincs példa. Olyan, mintha utólag átírnánk a történelmet."
A januári, szegedi baleset. A hídon
nincs biztonsági korlát, a gyalogosokét könnyedén átszakította a
teherautó, majd öt métert zuhant
(Még több fotó a
galériában. Kattintson a képre!)
A szalagkorlátok kötelező alkalmazásáról szóló táblázatból
kiderül, hogy 16 tonnánál nehezebb tehergépkocsira és nyerges vontatóra
(H4a, H4b) sehol, még gyorsforgalmi úton sem méreteznek, a legnagyobb
védelmi szint a robbanásveszélyes és környezetszennyező anyagok
tízméteres körzetében alkalmazott H3. Normál körülmények közt a H2-es a
legmagasabb fokozat, amely egy hetvenes tempóval ütköző 13 tonnás buszt
képes úton tartani. Közútjaink jó részén azonban legálisan
közlekedhetnek akár negyventonnás nyerges vontatók is, amelyek a
szabványos (tehát kevés helyen fellelhető) korlátokat gyorshajtás nélkül
is áttörhetik.
- Olyan korlátfajta nem létezik, amely minden becsapódó járművet megfog - hangsúlyozta Kolozsi Gyula. Kérdésünkre elmondta, évente csak néhány halálos baleset történik a szalagkorlátok elégtelen visszatartási képessége miatt. A csak szó persze aláhúzottan relatív, hiszen egyetlen elvesztett élet is sok, ám ha összevetjük az utakon évente történő 1000-1500 halálesettel, megállapítható, hogy a visszatartó rendszerek elhanyagolható arányban felelősek a végzetes balesetekért. A szakértő úgy véli, egész egyszerűen nem lenne indokolt sok ezer kilométer közút mindkét oldalán kicserélni a korlátokat, mert irdatlan forrásokat emésztene fel - szerinte ekkora ráfordítással számottevően lehetne javítani a közlekedési morált, ami jóval nagyobb eredménnyel kecsegtetne, sokkal több életet mentene meg.
A biztonsági korlát kötelező alkalmazásának esetei
K - külterület B - belterület A *-gal jelölt esetekben - mérlegelés alapján - alacsonyabb feltartóztatási fokozatú korlát is alkalmazható. |
|
|
M Imre 5 perce új képet töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 17 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 18 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 18 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 18 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 19 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 21 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Halálos baleset - a forgalommal szemben a Lágymányosi hídra
„Fáradsz? Állj meg pihenni!” - Figyelemfelhívó, segítő szándékú preventív baleset-megelőzési program Jász-Nagykun-Szolnok megyében
Hagyományteremtő szezonnyitó Motoros Nap, mint a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram része - 2013. április 7., 10:00 órától (Hungaroring)
Közlekedésbiztonság alakulása az év első hét hónapjában (ORFK)