Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | M Imre | 0 hozzászólás
http://hvg.hu/cegauto/Tulelesi_eselyek_teli_gumi_ablaktorlo_legzsak_es_b
írja a hvg.hu
2011. október 27.
Szerző: automenedzser.hu
Az évek múlásával egyre nőtt a forgalom és a motorizált négykerekű járművek száma, melyek gyenge vagy egyáltalán nem létező fékkel bírtak. A járművek hiányos átvizsgálása közlekedésbiztonsági szempontból a súlyos közlekedési balesetek számának növekedéséhez vezettek, ami a helyzet alapvető átgondolását tette szükségessé. Főleg az 1960-as években kapott egyre nagyobb jelentőséget a közlekedésbiztonság. Amerikában új törvények léptek életbe, melyek arra ösztönözték az autógyártókat, hogy biztonságosabb autókat gyártsanak. Innentől kezdve a lökhárítókat úgy kellett megépíteni, hogy tompítani tudják az ütközés energiáját, a szélvédőnek megadott távolságban kellett elhelyezkednie a vezető fejétől. A követelmények teljesítéséhez új dizájnformákra volt szükség.
Passzív és aktív biztonság
A passzív biztonság alatt
azok az intézkedések értendők, melyek a baleset következményeit
hivatottak enyhíteni. Ezek az intézkedések nem csak a vezetőre, hanem az
összes utasra érvényesek. Párnázott műszerfal, ütközésvédelemmel
ellátott kormányrúd, biztonsági övek, formatartó utas cella,
oldalütközési védelem, de a sima felületű karosszérialemezek és a
lekerekített sarkok is a passzív biztonság fogalmába tartoznak.
Az
aktív biztonság alatt azon intézkedések összességét értjük, melyek a
baleset megelőzésében segítenek. Az aktív biztonság terén a közlekedési
úthálózatok állapota nagy szerepet játszik, ugyanúgy, mint a közlekedési
táblák használata. Az elmúlt 16 évben a gépjárműfejlesztés terén sok
találmány látott napvilágot, melyek többek között a stabilitást, a
fékezést, az észlelési biztonságot továbbá a kezelési biztonságot
szolgáltak javítani. Az elektronikusan szabályozott fékasszisztensek,
ABS- és ESP-rendszerek, kipörgésgátlók és még sok más találmányon
vezetett a közlekedés biztonságának javulásához. A mai autókban egyre
jobban terjedő sávkövető-, táblafelismerő, éjjellátó asszisztens, a
beszédvezerlés, a kéz nélküli telefonálás ezt csak tovább fokozzák.
Nézzük, melyek voltak a közlekedésbiztonság mérföldkövei:
A kép forrása: http://korkep.sk/files/2013/11/mary_anderson-horz.jpg
1903: ablaktörlő
A
közlekedésbiztonságban az első szabadalmak egyikét 1903-ban jegyezték
be. Az amerikai Mary Anderson készítette el az első ablaktörlőt. Az
autóbolondként elhíresült Henrik porosz királyi herceg 1905-ben egy
mechanikusan meghajtott ablaktörlőt jelentett be szabadalmaztatásra,
melyet 1908-ban meg is kapott. A mai elektromosan működő ablaktörlő ősét
a Bosch fejlesztette ki és 1926-ban kapott rá szabadalmat.
A kép forrása: http://hu.wikipedia.org/wiki/Gumiabroncs
1904: levegővel töltött abroncsok
Az
automobilok biztonsága érdekében tett legfontosabb fejlesztések terén
nem szabad elfeledkezni az abroncsokról sem. Charles Goodyear vegyész
1844-ben kapta meg a szabadalmat a kaucsuk vulkanizálására. Ezzel
megteremtette a tartósan rugalmas anyag, a gumi előfeltételeit. Eleinte a
járműveken a mindenféle tömörgumit használtak. A tömlős gumi
feltalálása (John Boyd Dunlop 1888) lehetővé tette a komfortérzet és a sebesség
növelését. 1904-től kezdve profillal is rendelkeztek már a gumik és így a
tapadásuk is sokkal jobb volt. Hamarosan kormot is kevertek a
gumikeverékbe, amelynek a gumi a mai napig a karakterisztikus fekete
színt köszönheti, de valójában a gumi tartósságát és az ellenálló
képességét növeli. Az 1950-es évek elején további nagy lépésnek
számított a járműbiztonság területén a fémhálós gumi bevezetése, a
magasság-szélesség arány csökkentése és a radiálgumik alkalmazása,
melyek a diagonál kerekeket szinte teljesen kiszorították. A hosszabb
tartósság mellett ezt a gyártási formát elsősorban a jobb
kanyarstabilitás és menettulajdonságok, valamint vizes útburkolaton jobb
tapadási tényezők jellemzik. ... 1891-ben, a Gebrüder André és Edouard Michelin feltalálta az első
levehető - cserélhető gumit, ami még egy forradalom ezen a területen, és
általánosan elfogadott - használt az autóiparban. ... 1955-ben a Micheli feltalálta a tömlő nélküli gumiabroncsot. (*)
A kép forrása: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0007_08-Jarmukarosszeria-2/512_nhord_karosszria.html1
922: önhordó karosszéria
A
mai járműgyártás szempontjából különös jelentőséggel bír az önhordozó
karosszéria feltalálása. Hordozó keret nélküli felépítési forma
paradigmaváltást jelentett. Az amerikai gyártók és néhány megrögzött
kisszériás üzem kivételével, mint a Morgan vagy a Lotus, manapság szinte
az összes személyautót e szerint az eljárás szerint gyártják. Az
előnyei kézenfekvőek: a karosszéria összekötési struktúrájának
köszönhetően jobban elnyeli a fellépő erőket, az önhordozó karosszéria
ezen kívül könnyebb, stabilabb – és a legtöbb esetben olcsóbb
előállítani, mivel kevesebb anyag szükséges hozzá. Az első önhordozó
karosszériával gyártott autó a Lancia Lambda (1922) volt, a Citroen 11CV
(1934) és az Opel Olympia (1935) voltak az első autók, melyek
karosszériája teljesen acélból készült.
Fotó: bcs
1923: irányjelző
A városokban egyre jobban nőtt a forgalom, az utak szélesebbek lettek, több sávra volt szükség. És ahhoz, hogy a sávváltás sérülés nélkül történjen, szükségessé vált, hogy a közlekedésben résztvevők egymással kommunikálni tudjanak. Az első lépés ebbe az irányba az irányjelző feltalálása volt. Ez a tisztán mechanikus rendszer lehetővé tette, hogy a jármű vezetője az előtte és mellette haladónak jelezze szándékát. Vezettünk olyan Peugeot 203-est, amelynek karos indexe volt, ha a gombot megnyomtuk, a megfelelő oldalon a C-oszlopból kiugrott az irányjelző karocska. Amerikában már 1930-as évektől világító irányjelzőket használtak, a katonai járműveken keresztül terjedt el ez a technika az európai automobilizmus motorjának számító Németországba. Az 1950-es évektől a Bosch elektromos irányjelző rendszereket gyártott, melyeket utólag is fel lehetett szerelni az autóra. Németországban a közlekedésrendészet 1956 óta írja elő az irányjelző lámpák használatát a haladási irány jelzésére.
1951: légzsák
Az elv tulajdonképpen minden
kisgyerek számára világos, aki valaha is életében lufival játszott. Egy
levegővel megtöltött zsák felveszi az energiát és tompítja a becsapódási
sebességet. Míg azonban a légzsák az autók alapfelszereltségévé vált,
évtizedek teltek el. Már 1920-ban szabadalmaztattak egy légzsákot. A
repülőgépek számára létrehozott biztonsági berendezésről volt szó. Egy
levegővel felfújt gumizsákot kell elképzelni, ami tulajdonképpen egy
gumipárna. A járművekben 1951-től jelenik meg a légzsák, amire Walter
Linderer megkapta a szabadalmat a „járműben lévő utasok védelmét
szolgáló berendezés, mely az ütközéseknél a sérülések ellen hivatott
védelmet nyújtani” címmel. Mercedes az 1960-as évek közepétől kezdve
dolgozik az életmentő légzsákon. Az utóbbi években, a járművekben a
legkülönbözőbb helyeken szereltek be légzsákokat, legyen az a fej-,
térd-, függöny- vagy oldallégzsák. 2006 óta a motorkerékpár légzsák is
létezik, a biztonsági övekbe épített légzsákot tesztelik már.
1952: gyűrődési zóna
A találmány, melyet 1952-ben Barényi Béla a 854157-es számon szabadalmaztatott, a legfontosabb vívmányok közé tartozik – és ez az a találmány, amely feltehetőleg a legtöbb emberéletet mentette meg. A találmány neve a formatartó utastér, elől és hátul gyűrődési zónával kiegészítve: egyszerűbben kifejezve a gyűrődési zóna elve. A passzív járműbiztonság előfutára az akkoriban kedvelt elméletet gyökerestől a fejére állította. A cél most már nem az volt, hogy minél stabilabb karosszériaszerkezetet konstruáljanak, hanem meghatározott gyűrődési zónákat kellett létrehozni, melyek a kinetikus energiát a lehető legjobban elnyelik. Barényi ötlete a karosszéria három részre osztásán alapult. Középen van a formatartó „ketrec”, melyben az utasok elegendő védelmet kapnak. Balesetkor a front és a far végen deformálható gyűrődési zónák védik az utasteret. A Német Szabadalmi Hivatalban a Barényi névre rákeresve 1396 találatot kapunk, ez azon szabadalmakat sorolja fel, amelyben Barényi is részt vett. Barényi Béláról többet itt olvashat.
(valamint: VINCZE-PAP SÁNDOR Gyűrődéssel a biztonságért / Első rész - A passzív biztonság fejlődése)
1959: biztonsági öv
Mint
ahogy sok más találmány, a biztonsági öv is a repülőgépből került az
autóba. Már a világháborúk között szinte mindegyik repülőgép kétpontos
biztonsági övvel volt felszerelve. 1903-ban Gustave-Désiré Leveau
négypontos biztonsági övet szabadalmaztatott magának, de egy másik
feltaláló, Claghorn már 1885-ben szabadalmaztatott egy általános
biztonsági övet. A 19. század végétől napi használatban volt az
autóépítésben a biztonsági öv. A hárompontos biztonsági öv feltalálása,
amit manapság az autónkban naponta használunk, a svéd légiközlekedési
mérnők, Nils Ivar Bohlin nevéhez fűződik. Bohlin 1961-ben kapott
szabadalmat találmányára (DE 1101987A). Két hevederről van szó, melyeket
a karosszériaszerkezet két stabil pontjához rögzítettek, fixálják az
utasok testét a medencénél és a mellkasnál és egy csattal oldható ki,
ami megkönnyíti a be- és kiszállást. A biztonságiöv-rendszert
évtizedeken keresztül folyamatosan fejlesztették, ez idővel övfeszítővel
és överő-határolóval egészült ki. 1959-től kezdve a Volvók
alapfelszereltségéhez tartozott a hárompontos biztonsági öv, 1974-től az
összes először forgalomba helyezett autóban volt elől biztonsági öv,
két év múlva már hátul is megjelent.
1985: elektronikus blokkolásgátló rendszer
A
blokkolásgátló folyamatosan felügyeli a kapcsolatot a gumik és az
aszfalt között. Amint a kerék elveszíti a tapadást, a rendszer
beavatkozik és megakadályozza a blokkolást. Nagy előnye, hogy a jármű az
erős fékezéskor még többnyire irányítható marad – attól függetlenül,
hogy a talaj milyen. Az első ABS-szel szerelt szériajármű – a Dunlop
elektromechanikus rendszerével - a Jensen FF (1966) volt, az első
ABS-es nagyszériás jármű a Ford Scorpio volt (1985). A Bosch 1978-ban
kezdte el gyártani szériában az elektronikusan szabályozott ABS-t és
egyben magát a fogalmat is levédette. Kezdetben csak a luxus- és
felsőkategóriás limuzinok vársárlói számára volt elérhető az ABS opció. A
Mercedes S-osztály (W116-os sorozat) és az új 7-es BMW (E23) a
biztonságos közlekedésben a technológia éllovasainak számítottak. Az ABS
először 2004. július elsejétől lett kötelező szériafelszerelés az
európai autógyártók modelljeiben.
1995: elektronikus menetstabilizáló-program - ESP
Az
ESP az ABS logikus továbbfejlesztése és a járműbiztonság területén az
elmúlt 15 év legfontosabb fejlesztésének számít. A menetstabilizálót
először 1995-ben vezették be a Mercedes S-osztály modelljeibe. Szenzorok
elemzik az autó mindenkori helyzetét. A kormányzási szöget, a
kerékfordulatszámot, a keresztgyorsítást, a gyorsulást és a tapadást
ellenőrzi a program, és szükség esetén az egyes kerekeket lelassítja, a
motor nyomatékát pedig elveszi. Olyan éles helyzetekben, mint
terhelésváltás, kicsúszás, kifarolás, vagy bármilyen tapadásvesztés, a
másodperc törtrésze alatt képes beavatkozni.
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
„European Operation Bus and Truck” kampány (TISPOL): Rossz állapotú teherautók és ittas buszsofőrök
Balesetveszélyes új autók - vélt biztonságukkal okozhatják a veszélyt
Hét jótanács a téli vezetéshez! - vezetéstechnikai videókkal
Európai ellenőrzések 2014-ben - TISPOL