Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hagyományos farmernadrág szövetébe szőtt speciális szálakkal kényelmes, mégis különleges védelmet nyújtó ruhadarab állítható elő. A szálak anyagát korábban az ESA YES-2 űrkísérletében is használták.
A YES-2 2007-ben az orosz Foton-M3 műholdon repült. A cél a YES-2 visszatérő kapszulájának egy 30 km hosszúra kieresztett vékony kábel végéről való leválasztása volt. A zsinór végül a vártnál lassabban tekeredett, így a kísérlet csak részsikert hozott. De mi köze van ennek az újfajta motorosnadrághoz?
Egy francia vállalkozás felismerte, hogy a motorosok legnagyobb többségének a felszerelése hiányos. Egy baleset esetén a sisakok, a kesztyűk, a bőrdzsekik általában kielégítően védik a test megfelelő részeit. Nem így a gyakran kényelmi okokból motorozás közben is viselt hagyományos farmernadrágok a lábakat. A kérdés már csak az volt, hogy létezik-e olyan szövet, amely a kényelmet, a légáteresztő képességet ötvözi az anyag erősségével és különleges ellenállóságával. A kevlár például híresen tartós, de nem „lélegzik”. A belőle szőtt anyag kényelmetlen viselet, ráadásul a nap ultraibolya sugárzása idővel károsítja is.
Hosszas keresgélés után a legjobb megoldásnak az ultranagy molekulasúlyú polietilén (ultra high molecular weight polyethylene, UHMWPE) bizonyult. Épp ez volt az az anyag, amelyet az ESA „műholdlógatós” YES-2 kísérletében a vékony (mindössze fél milliméter vastagságú) kábelhez is használtak. Az UHMWPE a legelterjedtebb műanyag, a polietilén olyan változata, amelyből a kevlárnál kétszer, az acélnál 10-100-szor erősebb szálakat lehet készíteni.
Az extra tartós motorosnadrágok erejét demonstrálandó, egy 2,7 tonnás Hummer terepjárót lógattak egy nadrágra felfüggesztve.
A speciális polietilénből készült szálakat a farmeranyagba szőve sikerült olyan nadrágot gyártani, amely egyesíti a hagyományos viselet tulajdonságait az extra tartóssággal és kopásállósággal. Az eljárás kifejlesztését az Európai Űrügynökség (ESA) technológia-átadási programja segítette. Az ESquad nadrágok már Európa-szerte kaphatók a motorosfelszereléseket árusító boltokban.
A nadrág szükség esetén a vontatókötél szerepét is átveheti... (Képek: ESquad )
Kapcsolódó linkek:
Baleset-megelőző nadrág motorosoknak (ESA)
ESquad honlap
Farmerben motorozni nem életbiztosítás.
Nem hiszem, hogy sokatok hallott volna a francia E-Squad márkáról, hisz eddig itthon még nem találkozhattatok vele. Eddig, ugyanis mostantól itthon is elérhetőek a cég által kifejlesztett különféle farmerek. Elsőre kicsit furcsán hangzik ez, mert ugyan mit lehet fejleszteni egy lényegében 130 éve létező ruhadarabon, ám ha tovább olvastok, látni fogjátok, hogy bizony bőven van mit.
Az E-Squad végzett egy komoly hazai közvéleménykutatást, miszerint a motorosok 80%-a még akkor is farmerben indul motorozni a városba, ha amúgy otthon a szekrényben lóg cordura- vagy bőrnadrág. Nem tudom, hogy itthon is ilyen eredmény születne-e, de valószínűleg valami hasonló. Ezen egyáltalán nincs mit csodálkozni, a "jeans" sokkal kényelmesebb, praktikusabb, hétköznapibb viselet, ám semmiképp nem motorozásra találták ki. Nem a funkció miatt, hanem a védelem okán írom ezt, ugyanis hiába hordunk térdvédőt, egy esetleges aszfalton csúszás alkalmával hadd ne ecseteljem mi történik a farmerszövettel és az ember bőrével.
A francia márka megpróbálta összehozni a kellemeset a hasznossal, azaz a biztonságossal, egy olyan anyagot (ARMALITH) kifejlesztve, melynek a szakítószilárdsága kétszerese a bőrének! Bizonyítván a leírtakat, a cég honlapján igen meggyőző videókat találunk. Az egyikben egy 3 tonnás Hummert emelnek fel az egyik E-Squad farmerrel, mely természetesen meg se nyikkan. Egy másikban pedig egy vállalkozó szellemű kaszkadőrt húznak 30 méteren keresztül, 40km/h-s sebességgel az aszfalton, majd ugyanebben azt is bemutatják, hogy mi történik a nadrággal, amikor 110km/h-val bukik a motorral a vezető. Lelövöm a poént, semmi! A nadrág bírja, nem szakad ki, nem ég el, csak kopik.
Emellett mást is tudnak az E-Squad nadrágok. A fenékrésznél tűz- és hőálló betét található (Normex III), pont a videón is látottak miatt. Természetesen a varrás is úgy van kiképezve, hogy ne éghessen el (van amelyik konkurens motoros farmer csak ezt tudja!). Emellett a térdnél és csípőnél 3D Textile protektorok vannak, melyek vékonyak, légáteresztőek, és hatásosan csillapítják az ütéseket. A kényelemre is gondoltak a tervezők, hisz a nadrágok követik a motoron felvett testhelyzetet, így nem feszül meg, nem kell igazgatni. Ellenállóságtól függően több típusa is van a márkának, összesen három férfi és két női modell, a legjobb védelmet az E-Strong nevezetű adja.
Az egyetlen baja a nadrágoknak, hogy nem két fillérbe kerülnek (49.900 - 79.900 Ft), hisz a cordura-, de akár az olcsóbb bőrnadrágokéval is vetekszik.
(forrás: Űrvilág - űrkutatási hírportál és a Tesztmotor.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Köszönjük, Európa! Programunk van, hát (rész)sikereink? - Közlekedési Operatív Program (a 2003-2015-ig szóló magyar közlekedéspolitikáról)