Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A PÁV jelentése
A Pályaalkalmassági Vizsgálat célja a hivatásos gépjárművezetői tevékenységre való pszichológiai alkalmasság megállapítása. A fókusz a biztonságos közlekedési magatartáson, a közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodáson, tanuláson és a járművezetés közben jelentkező terhelés kezelésén van. A képzett pszichológusok erre mutató képességeket és személyiségvonásokat keresnek hatékony műszerek és évtizedek óta megbízhatóan bevált tesztek segítségével. A vizsgálat középpontjában észlelési, döntési és cselekvési kompetenciák állnak. A közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról a 41/2004. (IV. 7.) GKM rendelet szól. http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0400041.GKM
Történet Hazánkban 2004 óta alkalmazzák azt a műszeres vizsgálatot, melyet az osztrák Közlekedésbiztonsági Tanács (Kuratorium für Verkehrssicherheit) fejlesztett ki. Hasonló tesztelés több európai országban is érvényben van, pl. Ausztriában, Svájcban vagy Németországban. Sorozatos kutatások támasztják alá, hogy a valós közlekedési helyzetekben megfigyelt viselkedés (pl. körültekintés, sávváltás, sebesség megválasztása, elsőbbségadás stb.), valamint a tesztvizsgálat során mért eredmények (pl. figyelmetlenségből, vagy lassú reakcióidőből eredő bizonytalan, hibás döntések, túlzott kockázatvállalás stb.) egyértelműen együtt járnak. Amikor PÁV-on részt vesz a gépjárművezető, izgalmas megmérettetésnek áll elébe. A feladatok első nézésre lehet, hogy nem hasonlítanak számára a valós közlekedési helyzetekhez, ám később ráeszmél, hogy amit a feladatok valójában készség-szinten mérnek, annak nagyon is köze van a gépjárművezetői magatartáshoz.
Kategóriák A gépjárművezetőknek kategóriánként különböző feltételeknek kell megfelelniük. Egy áruszállító vagy személyszállító gépjárművet vezetővel szembeni elvárás kevésbé szigorú, mint egy megkülönböztető jelzésű gépjárművet vezetővel szembeni. Hivatásos sofőrként többet kell teljesítenünk a PÁV-on, ugyanúgy, mint az életben. A tesztek nagyobb odafigyelést kívánnak, valamint pontosabb és gyorsabb döntéshozatalt, akár élesben az utakon. I. alkalmassági kategória: megkülönböztető jelzést használó gépjármű vezetése. II. alkalmassági kategória: közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző autóbusz (trolibusz), személygépkocsi vagy nemzetközi közúti személyszállítást végző autóbusz, amelyben a vezetőülésen kívül legalább 17 állandó ülőhely van, valamint veszélyes áru szállítását végző gépjármű vezetése. III. alkalmassági kategória: 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi, vontató, nyerges vontató és járműszerelvény, vagy 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépkocsi, vontató, nyerges vontató és járműszerelvény vezetése. IV. alkalmassági kategória: az eddig nem említett gépjárművek vezetése. A PÁV kategóriák egymásra épülnek. Az I. kategória - az időszakos minősítés határidejének lejártát követően is - érvényes a II-IV. pályaalkalmassági kategóriára, a II. a III-IV. pályaalkalmassági kategóriára és a III. a IV. pályaalkalmassági kategóriára. A pályaalkalmassági minősítés 1-5 évig terjedő időtartamra korlátozható, a korlátozás hiányában az érvényesség az alkalmatlanság jogerős megállapításáig áll fenn, kivéve az I. kategóriát, aminek érvényessége legfeljebb öt év. Alkalmatlannak a gépjárművezető kizárólag arra az alkalmassági kategóriára minősíthető, amelyre a pályaalkalmassági vizsgálatot kérte. Egyébként kevesen tudják, hogy a sikeres vizsgázók aránya (az összes kategóriát tekintve) kb. 85%! A jelentkezőkre ez megnyugtatóan kell, hogy hasson!
Jelentkezés Jelentkezni személyesen, postai úton vagy e-mailen lehetséges. A jelentkezési lap formanyomtatványa megtalálható az NKH honlapján (www.nkh.gov.hu). A sikeres regisztrációt berendelő lap követ, amely tartalmazza a vizsgálat pontos helyszínét és idejét.
A jelentkezők megjelölhetik a vizsgálat kívánt idejét, akár a legkésőbbi kezdő időpontot, a 12:00-ást is. A pszichológusok partnerek abban, hogy a messziről és/vagy együttesen érkező jelentkezőknek ilyen módon kompenzálják az utazás fáradalmait. Természetesen tisztában vannak azzal is, hogy nem mindenki „rigó" típus, hanem az emberek nagy hányada későn fekvő-későn kelő. Ez a fajta alvási ritmus kihatással van a teljesítményre: a „bagoly" típusú emberek délelőtt gyengébb produkcióra képesek, s csak dél utánra érik el hatékony maximumukat. Érdemes saját típusunknak megfelelő időpontra jelentkeznünk, hogy legjobb teljesítményünket nyújthassuk! Ugyanis a készségek optimuma megfelelően kipihent állapotban működik. Nem alulpihenten és nem túlpihenten vagyunk teljesítőképességünk csúcsán.
Előfeltételek A pályaalkalmassági vizsgálat megkezdése előtt a gépjárművezetőnek igazolnia kell, hogy járművezetésre egészségi szempontból alkalmas. A vizsgálat abban az esetben végezhető el, ha a gépjárművezető a külön jogszabályban meghatározott személyi állapotra vonatkozó követelményeknek megfelel.
Felkészülés A PÁV készségeket vizsgál, amikre nem lehet olyan formán felkészülni, mint egy könyvből megtanulható tananyagra. A vizsgálaton használt program érthetően elmondja és bemutatja az egyes feladatokat, majd több ízben gyakoroltatja azokat, mielőtt mérni kezdi a személy teljesítményét. A gyakorlás nincs időhöz kötve, ki-ki a saját tempója szerint készülhet fel a feladatokra. Emiatt előre gyakorolni bármilyen más műszerrel vagy számítógépes játékkal felesleges. A legjobb tanács a vizsgálat előtti éjszakán pihentető és megfelelő mennyiségű alvás. Ez egyénenként változik: van, akinek elegendő 6-7 óra, van, aki viszont csak 9-10 órányi alvással érzi magát teljesen kipihentnek. Reggel nyugodtan keljünk és szánjunk elég időt az utazásra is!
A vizsgálat időtartama és menete A teljes vizsgálat 2-4 órát vesz igénybe. Befolyásolja a kívánt kategória követelménye és az egyéni tempó is. A műszeres képességvizsgálatokat pszichológiai tesztek, valamint egy - a közlekedési előéletre kiterjedő - pszichológussal folytatott személyes beszélgetés egészítik ki. A felsorolt három módszer alkotja a vizsgálat egészét, mely a következő készségekre helyezi a hangsúlyt:
A kizáró okok a fentebb felsorolt készségek elégtelenségéből következnek:
A vizsgálat egyszeri, egy kategóriára szóló díja első fokon 8310 Ft. A sárga csekket a jelentkező a vizsgálatra szóló berendelővel együtt kapja kézhez. Alkalmatlan vagy korlátozottan alkalmas minősítés miatti fellebbezés után másodfokon 12 620 Ft.
Élet a PÁV után... A sikeres vizsgálat után a pályaalkalmassági minősítés hitelesen az alábbi okmányokkal igazolható:
A sikertelen elsőfokú vizsgálat határozata megfellebbezhető. Ha a 15 napon belül kézhez kapott határozatban „nem alkalmas" vagy „időkorláttal alkalmas" minősítés szerepel, akkor automatikusan egy fellebbezési adatlapot és tájékoztatót is kapnak a vizsgált személyek, aminek segítségével benyújthatják fellebbezésüket. Alkalmatlan minősítés esetén a határozat jogerőre emelkedése után a határozatban szereplő PÁV kategóriára (illetve annál magasabb kategóriára) két év után lehet újra jelentkezni.
Igazolás Sikeres, ám nem igazolható vizsgálat esetén (régi vagy elkallódott vizsgálati eredménynél) pótlási kérelmet lehet benyújtani írásban, melyet a weboldalról lehet letölteni. Az aláírt adatlapot egy 100 Ft-os illetékbélyeggel ellátva kell postán vagy személyesen eljuttatni a PÁV székhelyének címére. A korábbi PÁV minősítéséről szóló igazolást nyilvántartási adatok alapján állítják ki és postázzák a megadott címre.
Elérhetőségek Cím: 1082 Budapest, Vajdahunyad u. 45. Postacím: 1445 Budapest , Pf. 365. A 3-as (kék) metróval a Ferenc körúti megállónál vagy a 4-es, 6-os villamossal az Üllői úti megállónál kell leszállni. Az Üllői úton a városból kifelé haladva a bal oldalon a második utca a Vajdahunyad utca. A 45. szám az Üllői út és a Práter utca közötti szakaszon található. Vezető: Urbán-Frendl Ildikó Tel: (06)-(1)-814-1810 Titkársági referens: Kormos Jánosné Tel: (06)-(1)-814-1812 Fax: (06)-(1)-814-1811
Előzetes Alkalmasságvizsgálati Osztály (Az először vizsgálatra jelentkezőknek.) Vezető: Babinszkiné Romházi Júlia osztályvezető pszichológus Tel: (06)-(1)-814-1820 Ügyfélkapcsolati munkatárs: Oláh Éva Tel: (06)-(1)-814-1822 Fax: (06)-(1)-814-1821 Információs irodavezető: Lossonczy Zsuzsa Tel: (06)-(1)-814-1856 Fax: (06)-(1)-814-1851
Rendkívüli Alkalmasságvizsgálati Osztály (Gépjármű-vezetési gyakorlatból ötödik sikertelen vizsgát követő vizsga letétele után.) Vezető: Bugán Ildikó osztályvezető pszichológus Tel: (06)-(1)-814-1860 Ügyfélkapcsolati munkatárs: Haffner Ernőné Tel: (06)-(1)-814-1862 Fax: (06)-(1)-814-1861
Időszakos Alkalmasságvizsgálati Osztály (A visszatérőknek, mert időkorláttal kapták meg a kért kategóriát, vagy, mert a teljesítményük volt olyan.) Vezető: Aranyos Judit osztályvezető pszichológus Tel: (06)-(1)-814-1880 Fax: (06)-(1)-814-1861 Információs irodavezető: Lossonczy Zsuzsa Tel: (06)-(1)-814-1856 Fax: (06)-(1)-814-1851 Rabovszky Dóra |
(forrás: integratorforum.hu)
|
|
M Imre írta 3 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 3 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 4 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 4 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 13 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A pályaalkalmassági vizsga - PÁV
Egyszerűsödő ügyintézés a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál is - megszavazták, érvényes 2016. január 1-től
TISPOL ellenőrzések - 2015
TISPOL Truck&Bus kampány - Autóbuszok és tehergépkocsik fokozott ellenőrzése (2014. július 21. és 27. között)