Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
2011. január 17-én ünnepélyes megnyitó keretében avatták fel a több mint 400 millió forintos beruházás keretében felújított, az ország és Európa egyetlen állandó közúti kiállítását, az először 1974-ben kialakított Kiskőrösi Közúti Szakgyűjteményt. Az európai uniós pályázaton elnyert összegből a tulajdonos Magyar Közút Nonprofit Zrt. kibővítette és teljesen modernizálta a múzeumot.
Az 1974-ben megnyitott Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény az út- és hídépítés történetét mutatja be az ókortól egészen napjainkig. Ez a kiállítás most jelentősen bővült újabb tárgyakkal, eszközökkel, gépekkel, interaktívan működtethető érintőképernyős számítógépeken olvasható információkkal, filmekkel.
Európai uniós pályázati forrás bevonásával az irodaépület bővítéseként új kiállítási csarnok épült, fejlesztették a parkot és a külső kiállító területet, tematikus gőzgép bemutatóhelyet alakítottak ki.
A múzeum fejlesztésén kívül e pályázat keretében a MÁV Nosztalgia Kft. szakemberei elvégezték Közép-Európa legnagyobb úthenger gyűjteménye legbecsesebb darabjának, a filmfőszerepet is játszó „Józsi úthengerének" teljes körű felújítását is. A tervek szerint minden hónap első szombatján fogják felfűteni az úthengert, s ekkor bárki számára kipróbálható lesz.
A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény és a KTI Nonprofit Kft. munkakapcsolata immár sok évre nyúlik vissza: a KTI országos gyűjtőkörű nyilvános szakkönyvtár dokumentumainak duplum példányai, a munkatársak által már nem használt térképszekrények, az Út- és Hídügyi tagozat egyik nagy méretű kőtörő berendezése - mind-mind a KTI korábbi hozzájárulása volt a Kiskőrösi Szakgyűjteményhez.
Józsi, a felújított, gőzgép meghajtású úthenger
Makadámút
A Szakgyűjtemény épülete
Épületbelső
A 2011. január 17-én megnyílt kiállítás információs hátteréhez is hozzájárult a KTI: az interaktívan használható, érintéssel vezérelhető képernyőkön olvasható dokumentumok és képek, prezentációk egy jelentős részét a KTI könyvtárvezetője, dr. Füredi Mihály gyűjtötte internetes forrásokból.
A képeket dr. Füredi Mihály készítette.
A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény története
Egy lelkes felvidéki útmester Lévárdy Imre a 30-as évek végén kezdte gyűjteni szeretett szakmájának emlékeit Vágsellyén. Kitelepítése után kiskőrösi útmesterként folytatta a gyűjtést. Erre a sorozatos átszervezések jó alapot biztosítottak. (ÁÉH-k megszűnése -Tanácsok IX. közl. Osztálya 1950, Nemzeti Útfenntartó Vállalatok 1952, Közúti Kirendeltségek 1954, Közúti Igazgatóságok 1958). Nyugdíjba vonulása után szabadidejét az összegyűjtött anyag rendezésével töltötte. A rendezett anyagot először Kiskőrösön mutatta be 1968-ban. A kiállítás olyan sikeres volt, hogy ezen felbuzdulva kiskőrösi házuk udvarán megnyílt 1968 őszén a „Közúti Mini Múzeum”. Az anyag elsősorban szakmai rendezvényeken (Útügyi Napok, bemutatók stb.), de évente több helyen látható volt, s körbejárta az országot. Az ágazati vezetés is felfigyelt a magángyűjteményre. Dr. Csanádi György közlekedési miniszter látogatása után döntött úgy a Közúti főosztály vezetése, hogy a szakma presztizsének növelése érdekében a gyűjtemény fenntartását felkarolja és helyet biztosít számára.
1974-ben a kiskőrösi régi útmesteri telepet átadta és pénzt biztosított a kiállításhoz szükséges átalakításra. Az alapító a munkába nagy lendülettel belevetette magát, de ősszel nagy szenvedésekkel járó betegség után meghalt. A munkát Tóth László kollégája és jó barátja folytatta, aki több mint húsz éven át vezette és gyarapította a gyűjteményt. 1974 őszén nyílt meg az első állandó kiállítás, amelyet dr. Ábrahám Kálmán államtitkár nyitott meg. Közel egy éves ügyintézés után 1975 végére hivatalosan is elismert közgyűjtemény lett országos gyűjtőkörrel a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény.
Tóth László múzeumvezető a megnövekedett lehetőségeknek megfelelően a fő hangsúlyt a nagy gépek és a könyvtár térképtár bővítésére fordította. Közben folyamatosan kutató munkát is végzett. A nagyütemű gyűjtőmunka eredményeként a gyűjtemény mind területét, mind raktári kapacitását kinőtte a 70-es évek végére. A bővítési lehetőségeket többhektáros terület vásárlásával és új múzeumi kiállító épület felépítésével kívánta az akkori vezetés rendezni. Sajnos az „olajválság begyűrűzéseként” a nagyszabású építkezések nem valósultak meg, a területet el kellett adni. A tarthatatlan állapoton a meglevő épület kétszeri toldásával (1984, 1988) próbáltak enyhíteni.
1994-ben a tönkrement Mezőgép területéből és épületeiből sikerült egy részt megvásárolni. Ezzel a gyűjtemény területe közel háromszorosára, míg kiállító tere duplájára bővült. Az épület felújítása után 1995-ben a húszéves évfordulón új állandó kiállítás nyílt Tóth László rendezésében, amely kisebb átalakításokkal és bővítéssel ma is látogatható. A megnövekedett területen egy híd skanzen kialakítása is megkezdődött.
1996-ban Tóth László betegsége és gyors halála miatt Szászi András lett a gyűjtemény vezetője, aki útépítő mérnök és az alapító unokája.
Folytatva a megkezdett munkát folyamatosan bővül a híd skanzen, a muzeális gépeket igyekszünk üzemképes állapotba felújítani. Jelenleg már 8 üzemképes muzeális gép van a gyűjteményben. Sikerült az ezredfordulóra a gyűjtemény területébe beékelődött területrészt és épületet megszerezni. Felújításra került az iroda épület és raktárnak lett felújítva az új ingatlan.
A megfelelő raktár kapacitást kihasználva jelenleg a gyűjteményi állományok digitális feldolgozása történik (muzeális tárgyak, könyvtár, térképtár, fotótár, aprónyomtatvány-tár, irattár, tervtár, hídtár).
Megkezdődött a gyűjtemény feldolgozott értékeinek hasznosítása is. A könyvtár a kutatók rendelkezésére áll, az egyéb gyűjteménycsoportokat is egyre gyakrabban keresik fel egyetemisták TDK, diploma vagy doktori értekezés elkészítésekor.
A gyűjteménynek eddig 6 évkönyve jelent meg. Ezen kívül több könyvet és kiadványt jelentetett meg a gyűjtemény. A Műszaki Alkotók, Magyar Mérnökök sorozatnak a szakgyűjtemény a gondozója.
A látogatottság is folyamatosan emelkedik, eddig több mint százezren látogatták meg a gyűjteményt, amelynek több mint fele diákcsoport volt. Ezt a munkát múzeumpedagógus segíti.
2008-ban a gyűjtemény egy Európai Uniós pályázatot nyert, amelynek keretében megújul az állandó kiállítás, a szabadtéri kiállító terület és út-hídépítő foglalkoztató hely kerül kialakításra.
A Közúti Szakgyűjtemény állandó kiállítása
Állandó kiállításunk az út- és hídépítés történetét mutatja be az ókortól napjainkig.
Időrendi sorrendben haladva – a látogatók megismerkedhetnek az ókori római utak szerkezetével. Egy látványos makett segítségével kézzelfoghatóvá válik az ókori útépítés és a használati eszközök, műszerek, amelyekből egy-egy darab látható, sőt, ki is próbálható a kiállításon.
A hazai úthálózat fejlődését, Széchenyi 1848-ban „A közlekedési ügy rendezésirül” írt munkáján keresztül mutatja be kiállításunk, a látogató elé tárva a korszak legjelentősebb rendelkezéseit, törvényeit és persze eszközeit.
Megismerkedhetnek a látogatók a XIX. századvég útkaparójával, aki „felszerszámozott” biciklijével hűen példázza az utak munkását és szerszámait. Ám elidőzhet a kedves vendég a korhűen berendezett útmesteri irodában is, ahol az alapító – Lévárdy Imre – személyes irodai használati tárgyai között a szemfülesebbek leleményes, más eszközökből átalakított tárgyakra bukkanhatnak.
Büszkeségeink az IZS oldalkocsis motorkerékpár és a Csepel Danubia csillogó-villogó fekete motor: ma is működőképesek.
A római kori útépítő modellhez hasonlóan bemutatjuk látogatóinknak a „makadám” utak szerkezetét is, amely egészen a ’70-es évekig szolgálta az utazókat.
Bemutatunk különböző aszfalt mintákat, hogy könnyebb legyen elképzelni a mai utak szerkezetét, illetve különböző eszközöket, ma is használatban lévő műszereket, amelyek egyikét–másikát ki is próbálhatják a látogatók.
A jelenkor és közeljövő útépítési elképzeléseit az autópálya makettek és a hálózatfejlesztési térképek mutatják be.
Vendégeink nagy kedvence az óriási Útinform térkép a hozzá tartozó Commodore64-es számítógéppel, amely az esetleges útépítéseket, akadályokat és baleseteket jelezte.
Hídmodelljeink szintén látványos elemei állandó kiállításunknak.
Az állandó kiállításról fotók a Fotógalériában.
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény
6200 Kiskőrös, Dózsa György út 38.
Telefon: 78/511-935 és Fax: 78/511-936
Nyitvatartás:
A Közúti Szakgyűjtemény március 1. és november 30. között naponta 9-16 óráig fogad egyéni és csoportos látogatókat, de előre egyeztetett csoportokat a látogatási időn kívül is szívesen látunk.
December 1. és február 28. között csak előre bejelentkezett csoportokat fogadunk.
|
|
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
30 év kiállításai | Pécsi Norbert Sándor | |||||||||
Publikációk 2008 | Pécsi Norbert Sándor | |||||||||
Sorozatok | Pécsi Norbert Sándor | |||||||||
Évkönyvek jegyzéke 2008 | Pécsi Norbert Sándor | |||||||||
magyar_kozut_evkonyv | Terebesi Zsuzsanna | |||||||||
UTIGÉPTAN BP 1943 | Terebesi Zsuzsanna | |||||||||
Magyar_Kozut_film | Terebesi Zsuzsanna |
(forrás: kti.hu, internet.kozut.hu)
|
|
M Imre írta 21 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Várhatóan november végén kezdődik 3-as metró felújítása, de előkészítő munkálatok már ősztől lesznek ...
A budapesti troliközlekedés 80 éves - A Közlekedési Múzeum új kiállítása vasárnapig
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Virtuális fotó-túra a Szőke Tisza dupla lapátkerekes gőzhajó bontásáról