Milliárdokkal dobja meg az útdíj a szlovák
büdzsét
Mintegy 38 millió eurót
hozott a szlovák államkasszának az év első négy hónapjában az
elektronikus útdíj. Áprilisban 12 millió eurót fizettek a teherszállítók
- közölte a rendszert működtető Sky Toll részvénytársaság szerdán.
Átlagosan havi 2,6 milliárd
forintnak megfelelő euró folyik be Szlovákia államkasszájába a frissen
bevezetett elektronikus útdíj keretében. Lenka Lendacká, a Sky Toll
szóvivője szerint április végén a rendszerbe összesen 166 328 gépkocsi
volt bejelentkezve. A gépkocsik 62 százalékát külföldiek tették ki.
A
külföldi szállítók többnyire az előfizetéses rendszert választják, mert
az adott útvonalat évente több esetben használják. Ők teszik ki a
külföldi gépkocsik 90 százalékát. A bejegyzett szlovák szállítók 65
százaléka választotta az előfizetéses rendszert - közölte Lendacká.
Áprilisban
a 12 tonnánál nehezebb gépkocsik 6,3 millió eurót, a 3,5
tonnánál nagyobbak 660 ezer eurót fizettek be a kasszába. Reklamáció
áprilisban az utak 0,1 százalékával kapcsolatban érkezett - emelte ki a
szóvivő.
Az elektronikus útdíj
rendszert Szlovákiában január elsején vezették be a 3,5 tonnánál
nehezebb tehergépkocsikra. Az elektronikus útdíj rendszer összesen 2.400
kilométer autópályára, gyorsforgalmi útra és más, jelzett útra terjed
ki. Ebből az első osztályú utak 1.461 kilométert tesznek ki.
A
januári tiltakozások következtében a kormány úgy döntött, hogy csökkenti
a gázolaj árát, amit a parlament később jóvá is hagyott. A parlament
módosította az elektronikus útdíj megsértéséért kijáró szankciókat is. A
fedélzeti műszer hibás bekapcsolása, vagy rossz adatok betáplálása
miatt kiszabható majdnem 1700 eurós büntetést a helyszínen 120 euróra
(kb. 33 ezer forint), közigazgatási eljárás esetén pedig 160 euróra (kb.
44 ezer forint) csökkentették.
Felkorbácsolta az indulatokat a szlovák útdíj
Balesetveszélyes
körülményeket teremt a szlovák úthasználati díj bevezetése miatt
kialakult dugó a magyar-szlovák határállomások előtt, a legtöbb kamionos
Rajkánál próbál belépni Szlovákiába. Zúgolódnak a fuvarozók a megemelt
sarc miatt a határ túloldalán.
2010. január 1-jétől Szlovákia
a 3,5 tonna feletti össztömegű és a kilenc főnél több személy
szállítására alkalmas járművekre elektronikus útdíjfizetési rendszert
vezet be. A sarcot nem csupán a gyorsforgalmi utak használata után kell
fizetni, hanem minden fő közlekedési útvonal díjköteles. A GPS-alapú
számlázás kilométerdíja nagyjából 17 és 56 forint között (6,3 és 20,9
eurocent) alakul attól függően, hogy milyen típusú útszakaszon és milyen
környezteti besorolású, össztömegű valamint tengelyszámú jármű
közlekedik.
A magas útdíjak ellen a
szlovák fuvarozók tiltakoznak. Benzinkutak lezárását helyezték
kilátásba, amennyiben a hatóságok nem mérséklik a kilométerdíjakat. A
mai napon már a pozsonyi rendőröknek kellett intézkedni egy eltorlaszolt
útszakasz részleges felszabadítása érdekében - írja az Új Szó.

Forrás:ujszo.com
A matricás rendszerhez képest
borsosnak mondható kilométer alapú tarifa a dél-szlovák kelet-nyugati
irányú kamionforgalmat a magyar utakra irányíthatja. Az Állami
Autópálya-kezelő hat éve sürgeti, hogy a magyarországi gyorsforgalmi
úthálózaton is dolgozzanak ki a teherforgalom számára egy elektronikus
rendszert, mivel a matricás rendszerben a tarifák ára tovább nem
emelhető, így a hazai utak áron alul használódnak el - írja a Napi.
Összehasonlításképpen
egy magyarországi éves matrica ára a 12 tonna össztömeg feletti - D4
kategóriájú - kamionok számára idén 198 ezer forintba kerül. Ezzel
szemben január 1-jétől Szlovákiában ugyanebben a kategóriában - a
tengelyszám és károsanyag kibocsátási kategória függvényében - 48 és 56
forint közötti áron gurulhatnak kamionok.
Ez azt jelenti, hogy
éves szinten még a legkorszerűbb járművek is csak valamivel több, mint
4000 kilométert futhatnak a magyar matrica áráért a szlovák utakon. Ez a
távolság pedig bagatell egy rendesen kihasznált teherautónak, így valós
korlátot csak a kerülő miatti plusz fogyasztásban megjelenő
költségnövekedés fog jelenteni a szlovák fuvarozóknak.
Jöhet a használatarányos útdíj?
(2010 március 05.)
Hónig Péter közlekedési,
hírközlési és energiaügyi miniszter átvette a Greenpeace Magyarország
Egyesület és a Levegő Munkacsoport közös, a használatarányos útdíj
bevezetését sürgető petícióját. A tárcavezető elmondta, hogy a
szakminisztérium egyetért a megtett úttal arányos, elektronikus
útdíjfizetés mielőbbi bevezetésével. Az alkalmazás szakmai előkészítése
folyamatosan, gyors ütemben zajlik. A jelenlegi állapot szerint - ha a
megfelelő országgyűlési és kormánydöntések időben, 2010 novemberéig
megszületnek -, a rendszer 2013. január elsejével bevezethető.
A miniszter a petíció átvételekor és az azt követő rövid
megbeszélésen is megerősítette, hogy a minisztérium a civil szervezetek
által megfogalmazott célokkal alapvetően egyetért. A használatarányos
útdíjfizetés sikeres bevezetéséhez elengedhetetlenül szükséges a
társadalom támogatása, a rendszer széleskörű elfogadottsága. Ennek
érdekében a minisztérium a 2013 utáni időszakra fokozatos, több lépcsős
alkalmazást tervez az érintett járművek és útszakaszok körében egyaránt.
A
tárcavezető ígéretet tett arra, hogy a feladatok nyári
átadás-átvételekor hivatali utódjának figyelmét felhívja az
előkészületek folytatásának kiemelt fontosságára. A minisztérium a
petícióban rögzített és a megbeszélésen felmerült felvetésekre a közeli
napokban részletes reakciót küld a kezdeményező szervezeteknek. A
szakmai választ a tárca a honlapján közzéteszi.
Támogatják a használatarányos útdíjat a
kamionosok
(2010 május 03.)
Támogatná a
használatarányos útdíj bevezetését a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete
(MKFE), feltéve, ha a kormány néhány kedvezményt is hajlandó tenni a
hazai fuvarozó cégeknek - nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Karmos Gábor,
az egyesület főtitkára.
A magyar közúti fuvarozók
érdekvédelmi szervezet támogatja a használatarányos útdíj bevezetését,
mely számításaik szerint mintegy 50-60 milliárd forint költségvetési
többletbevételt eredményezne évente. A szervezet álláspontja szerint a
megemelt útdíjakból befolyó pénzek lehetőséget biztosítanának a
kormányzat számára, hogy az állam kedvezményeket tudjon biztosítsanak a
hazai fuvarozók számára.
A kamionosok a gázolaj árából
literenként 8 forint állami visszatérítést szeretnének elérni, valamint a
vezetőknek adható napidíj adómentes határának megemelését. Az utóbbi
határ jelenleg 25 euró naponta, a régiónkban az egyik legalacsonyabb
szinten van - hangsúlyozta Karmos Gábor. A főtitkár szerint ezt az
értéket legalább napi 35-45 euróig fel kellene tornászni, hogy magyar
fuvarozók versenyben maradhassanak a szlovák illetve román cégekkel.
A kamionok számára kiszabott
használatarányos útdíjat idén január elsején vezették be Szlovákiában.
Csehországban, Ausztriában és Németországban pedig már régebb óta
működik a megtett távolsággal arányos fizetési rendszer a teherforgalom
számára. A hazai utakon is indokolt lenne a rendszer bevezetése, mert
ezzel biztosítani lehetne, hogy az utakat jobban igénybevevő és az
környezetet jobban terhelő (külföldi) járművek megfizessék a közlekedés
régiónkban szokásos piaci árát.

Forrás:portfolio.hu
-----
Autópályadíjak Európában: a szlovénok még
mindig nagyon lehúzósak!
A legtöbb országban, mint
tudjuk, fizetősek az utak, van, ahol a megtett kilométer után, van ahol
az utakon eltöltött idő alapján kell fizetni. Egy külföldi út
megtervezése előtt érdemes lehet utánanézni a pályadíjaknak, hogy ne
érjen minket meglepetés a fizető kapuknál.
Az egyes országokban érvényes
útdíjakról legegyszerűbben az autópálya üzemeltetők honlapján tudunk
tájékozódni, a legtöbb ugyanis feltünteti az oldalán az aktuális
díjszabást, hogy hol és mint lehet ezt kifizetni, milyen bírságra
számíthat, aki ezt mégsem tenné meg, illetve milyen formában (készpénz,
bankkártya, egyéb), és milyen pénznemben történhet a fizetés.
Matricás
rendszer működik a környező országok közül Ausztriában, Csehországban,
Szlovákiában, valamint két éve Szlovéniában is.
Itthon a
nyári turisztikai időszak kezdetével, vagyis május 1-jétől a négynapos
autópálya-matricák ára 1170 forintról 1530 forintra emelkedett. A
magasabb árak 2010. szeptember 30-ig maradnak érvényben, utána ismét a
csökkentett díjat kell fizetnünk az úthasználatért.
A szomszédos Ausztriában
az autópályákon és gyorsforgalmi utakon szintén matricás rendszer
van érvényben, az üzemeltető mindenütt az ASFINAG (Autobahnen- und
Schnellstraßen- Finanzierungs- Ag).
A díjakat minden évben
minisztériumi rendeletben állapítják meg (bár ez 2007. vége óta nem
változott), melyet 20 százalék áfa is terhel. A matricákat 10 napos, 2
hónapos, illetve egy éves időtartamra lehet megvásárolni.
Aki ezt
elmulasztja, arra 120 eurós (32 ezer forint), míg hamis matrica esetén
240 eurós (65 ezer forint) helyszíni bírságot is kiszabhatnak, amit csak
euróban lehet megfizetni, míg ha nem tud a helyszínen fizetni, még
borsosabb büntetésre, akár 300-3000 ezer euróra is számíthat, a helyi
hatóságok ítéletétől függően.
Ha nem venné meg valaki itthon az
osztrák matricát, annak érdemes azt is tudnia, hogy betéti kártyák
esetében legtöbb helyen csak MasterCard-ot fogadnak el, tehát érdemes a
fizetési módról is tájékozódni.
Szlovéniában 2008 július
1-jén a kapus rendszert felváltotta a matricás rendszer, ami akkoriban
nagy port kavart, mivel fél év volt a legrövidebb idő, amire matricát
lehetett váltani.
Az ügy eljutott egészen Brüsszelig, melynek
bevezették az egyhetes, valamint egy hónapra és egy érvényes matricákat,
melyekért idén is ugyanannyit kér el a szlovén állami autópálya-kezelő
társaság (DARS), mint tavaly , ami összehasonlítva a többi ország
autópálya-tarifáival, meglehetősen sok.
Szlovákiában idén
januárban vezették be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre a használat
arányos útdíjat, amit a tervek szerint 2013-tól a személygépkocsikra is
kiterjeszt az üzemeltető SkyToll, addig azonban marad a matricás
rendszer. A heti, havi és éves matricák ára a tavalyival megegyező.
Csehországban
szintén nem drágultak a matricák, az úthasználati díjat nem
fizetőknek azonban 2000-5000 cseh korona (21 ezer - 53 ezer forint)
helyszíni bírságot kell fizetniük az őket megállító rendőröknek,
koronában vagy euróban.
A cseh, szlovák és osztrák matricákat
itthon is be lehet szerezni az Állami Autópálya Kezeklő Zrt.
ügyfélszolgálati irodáiban.
Ha tenger felé vennénk az irányt
Aki
tengerpartra vágyik, és Horvátország, Olaszország, vagy Franciaország
felé venné az irányt, mindenhol a megtett távolság, valamint a
gépjárművünk méretétől függően kivetett díjakkal fog találkozni.
Horvátországban, az
elmúlt években jelentősen meghosszabbodott autópályákon kapus rendszer
működik. Az autópályákat négy társaság üzemelteti, ezek honlapján az
egyes szakaszok díjairól - díj kalkulátorok segítségével - pontos
tájékoztatást kapunk, valamint a fizetés megengedett módjairól is.
Normál személygépkocsi esetén hozzávetőleg 35-50 kunával (1300-1800
forint) lehet számolni 100 kilométerenként.
Olaszországban szintén
a megtett kilométer, illetve a kocsi mérete alapján kell díjat fizetni,
szinte mindenhol, kivéve a nagyobb városok körül található körgyűrűket,
illetve az A3-as autópálya Salerno és Reggio di Calabria közötti
szakaszát, melyek ingyenesek. Az autópálya társaságok szövetségének
(AISCAT) honlapjáról az összes autópálya üzemeltető oldalára
átnavigálhatunk, ahol megtalálhatjuk, hogy a keresett útszakaszon
pontosan mennyi kell fizetni. A díjak 5-7 euró (1500-2000 forint) között
mozognak 100 kilométerenként.
Franciaországban kifejezetten
borsosak a pályadíjak: 6-10 euró (1600-2500 forintba) kerül ugyanekkora
távolság, míg az alagutakért, hidakért külön díjat kell fizetni.
(forrás: penzcentrum.hu)
Kapcsolódó hírek:
Ön miért támogatja a kamionos vállalkozásokat?
ÉletMentő – OMSz okostelefon alkalmazás
EDWARD program: egy nap halálos közúti áldozatok nélkül Európa útjain
Intézkedések Európában szmogriadó esetén