Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | M Imre | 1 hozzászólás
Az elmúlt időszakban a BKV gyakran került címlapokra, elsősorban botrányainak köszönhetően, viszont a közelmúltban arról is olvasni lehetett, hogy a cég remélhetőleg elkezdi végre tenni azt, amit az elmúlt évtizedek alatt valamilyen okból -közben milliárdos állami közpénzeket elsumákolva- nem tett meg, vagyis a tragikomikus állapotban lévő gépjárműpark felülvizsgálatát. Vehemensen el is kezdték a különböző autóbuszgyártók formásabbnál formásabb járműveit tesztelgetni, zárójelben jegyzem meg örvendetes, hogy „sok” hazai cég koncepciója is a teszt alanya lett...
Az egyik cég a Credo buszokat gyártó győri bázisú Kravtex most a szomszédvár Sopronban élő formatervező Simon Péter
futurisztikus koncepciójával rukkolt elő. A Nyugat-Magyarországi Egyetemen, valamint a pozsonyi AFAD-on (Academy of Fine Art and Design) végzett fiatal designer korábban több alkalommal, például a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2008-as Nissan formatervezési versenyén elért harmadik helyezésével is letette már a névjegyét.
CarPete – Credo E-Bone fantázia névre hallgató tanulmánya a vegyes, hidrogén-elektromos, meghajtásnak köszönhetően zéró emissziós káros anyag kibocsátási értékekkel bír, azaz egy teljesen zöld buszról van szó. A kissé Dali utánérzésű karosszéria kompozit műanyagból készülne, és ahogy a tervező is mondja, valóban egy csontvázhoz hasonlítható, engem mégis inkább egy barátságos óriáshangyára emlékeztet.
Az E-Bone fantázianév az elektromos hajtásra – ezt jelzi az „E” betű –, és az emberi csontvázhoz hasonló vázszerkezetre utal. A Bone magyarul csontot jelent.
- A buszt a csont formája ihlette. A csomópontokon sűrűbb, erősebb, ahol pedig nem kell tartania, ritkább összetételű. Ennek köszönhetően 15-20 százalékkal könnyebb, mint a hasonló járművek – magyarázta Péter. Merőben új a vázszerkezet is: nem alul, hanem felül helyezkedik el, és a kerekekhez lefutó T profilos láb segítségével tartja meg a busz súlyát.
- A hidrogéntartályok, az akkumulátorok, illetve az üzemanyagcellák a tetőn, egy teknőcpáncélszerű burokban helyezkednek el, ezért a busz valóban alacsony padlós. Meghajtásáról a 4, egyenként 70-80 kW teljesítményű kerékagymotor gondoskodik, 4X4 meghajtást biztosítva a járműnek – tette hozzá Péter.
- Már gyermekkoromban is érdekeltek a járművek - emlékszik vissza a friss diplomás. - Nem is volt kérdéses, hogy egy autóbuszt fogok választani.
A soproni Simon Péter története tipikusan magyarosan kezdődik. Megálmodta, megtervezte a jövő autóbuszát, ám úgy tűnik a koncepciója egyelőre nem keltette fel a hazai autóbuszgyártók figyelmét.
Simon Péter diplomamunkájának keretén belül alkotta meg ezt a koncepciót – biztos nem gondolta, hogy nemzetközi autós blogok fognak rajongani tervéért a beadás után. A Credo E-Bone null-emissziós busz teljesen új színt vihetne a tömegközlekedésbe – és nem csak formájával, hanem műszaki tartalmával egyaránt.
Formaterve a modern buszok álmosítóan ötlettelen szögletessége helyett, merész vonalvezetésével, látványos domborításaival, kétszínű fényezésével, gömbölyű szélvédőjével, hatalmas íves hátsó ablakával és szétszórt lámpáival visz színt az utcaképbe. Valahogy így képzelték el az ezredforduló utáni tömegközlekedést húsz-harminc évvel ezelőtt.
A forma igazi különlegességét azonban a vázszerkezet újszerű koncepciója adja, amely nem a jármű aljára, hanem a tetejére került és a kerekekhez lefutó T profilos láb segítségével tartja meg a busz súlyát. Az egyszerre szilárd és könnyű szénszálas műanyag váz mellett a speciális műanyagból készülő karosszériával akár 15-20 százalékkal is alacsonyabban tartható az önsúly. Felépítését az emberi csontszerkezet ihlette, a csomópontokon erősebb, ahol csak burkolatként van rá szükség, ott ritkább összetételű. A tanulmány hajtáslánca is különleges, hidrogénnel üzemel, az előállított áramot a tetőre szerelt cellákban tárolják, melyekből egyenesen a kerekekbe épített motorokba kerül.
A négy, egyenként 70-80 kW teljesítményű kerékagymotor 80 kilométeres óránkénti sebességre gyorsítja, és a folyamatosan rendelkezésre álló nyomatéknak köszönhetően dinamikusan mozgatja az összkerékhajtású buszt, amely károsanyag-kibocsátás nélkül használható. A technika kisebb helyigénye és az erőátvitel elemeinek elhagyása lehetővé teszi a teljesen sík padló kialakítását is. Az E-Bone átgondolt koncepciójával valódi megoldást kínálhat a városi közlekedés problémáira, és újra nevet szerezhet a magyar buszgyártásnak, csupán megfelelő technológiára és egy vállalkozó kedvű gyártóra lenne szükség a megvalósításához. A magyar Credo emblémája ugyan felkerült a buszra, de külföldön egyelőre nagyobb az érdeklődés Péter diplomamunkája iránt.
Nincs szoros értelemben vett alváz, ehelyett egy térbeli tartószerkezetet tervezett Simon, melynek stressz-pontjainál erősebb, a többi részén pedig gyengébb – és ezáltal könnyebb – karbon-műanyag elemeket helyeznének el. Ezzel a technikával a számítások szerint közel húsz százalékos tömegcsökkenést lehet elérni egy ugyanekkora méretű, de a hagyományos technikával épített busszal szemben.
Négy darab elektromos motor hajtja az E-Bone-t, mindegyik közvetlenül egy-egy kerékhez kapcsolódik – ezek egyenként 80 kW teljesítményére képesek. A hidrogén cellákat és a lithiumos akkumulátorokat a busz tetején helyezték el.
Mivel a motorok a kerekekben vannak beépítve, így a mostani buszoknál alacsonyabbra került a padló. A babakocsis kismamákra is gondolt Péter akkor, amikor az ajtókat kétméteresre tervezte.
Mint megtudtuk, a diplomamunkát Péter az egyik tengeren túli internetes portálra is feltöltötte. Az ötlete innentől kezdve önálló életre kelt. A cikket átvették, s mindenki kiegészíttette valamivel. Így jutott el a jövő buszának terve például Kínába is. Sőt, az egyesült államokban olyannyira megtetszett az ötlet, hogy további adatokat kértek Pétertől.
S ekkor érkeztünk el oda, hogy a történet kezd tipikusan magyar lenni. A hazai konstruktőrök figyelmét egyelőre nem keltette fel a busz terve. Bár, Péter szeretne Magyarországon maradni, ám nagyon úgy tűnik, munkáját külföldön folytatja.
A jelenlegi gazdasági helyzetet tekintve kicsi az esély rá, hogy egy ilyen nagy beruházást igénylő projekt itthon, a Credo vezetésével elindulhasson, pedig igen nagy kár lenne veszni hagyni ezt a hatalmas, kedves arcú bogarat, ami minden nap mosolyt vihetne bármelyik nagyváros utcaképébe.
A sorozatgyártásról, így értelemszerűen a további BKV-s teszteken való részvételről egyelőre nincsen semmi információnk, pedig ha minden összejönne, valamikor a közeljövőben a városi tömegközlekedés érdekes színfoltjai lehetnének az E-Bone buszok.
Zéró lokális károsanyag-kibocsátással rendelkező városi autóbusz a Credo E-Bone, amely csak számítógépen létezik.
Könnyű, műanyagból készült külső héjjal álmodta meg a Credo E-Bone elnevezésű városi autóbuszt Simon Péter. A vázszerkezet belül, csontvázként található, innen is ered a terv jelölése. Mivel nem teherhordó szerkezeti elem a karosszéria, és egyszerűen megmunkálható, meglehetősen egyedi formát adott a karosszériának a magyar formatervező. Hajtásként négy darab elektromotort képzelt el, amelyek energiáját a tetőre helyezett tüzelőanyagcella-akkumulátor egység biztosítja. Mivel egyelőre még azzal is küzdenek a buszos cégek, hogy az elektromos hajtást gazdaságossá tegyék, az ilyen forradalmian újszerű autóbuszok még jó néhány évig-évtizedig nem fognak elterjedni az útjainkon.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Simon Péter formatervező weboldala (forrás: manzardcafe.blog.hu, autonavigator.hu, totalcar.hu, blikk.hu, mm-online.hu, nyugatmagyar.hu, stipistop.com, petersimon.5mp.eu)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A csuklós Citadell-lel is a fővárosba készülnek
Kövesse bárhol, bármikor online és térképen a győri, soproni buszokat!
Óriásbuszok gördülnek majd a pekingi forgalom fölött
Az Ikarus történelme