Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
„Az igazak örökké élnek.” Jedlik Ányos 150 évvel ezelőtt fedezte fel a dinamó működésének elvét.
A dinamó elvének felfedezése 150. évfordulója alkalmából került sor
2011. szeptember 15-én az Energetikai Szakkollégium Jedlik Ányos emlékfélévének nyitóelőadása, amely a Jedlik Ányos élete, fontosabb felfedezései és újításai címet viselte. Az előadást dr. Kiss László Iván,
az Elektrotechnikai Múzeum nyugalmazott munkatársa tartotta a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem QBF12-es termében.
Az előadó az előadást Jedlik életének bemutatásával kezdte. Jedlik
Ányos István 1800. január 11-én született a Komárom megyében található
Szimő (szlovák nevén Zemné) községben. Jedlik szlovák eredetű, módos
paraszti családból származott, de magyarnak vallotta magát. Iskoláit
Pozsonyban, Pannonhalmán, Győrben, majd Budapesten végezte, ahol
megkapta a Bölcsészet Tudora címet, ami a mai doktori fokozatnak felelt
meg. Németül, szlovákul, latinul és magyarul beszélt, huszonöt éves
korában pappá szentelték.
Ezután kisegítő tanár a győri gimnáziumban. Már itt foglalkozott –
olyan, a későbbi szemléletét meghatározó dolgokkal, – mint szakmai
látókörének bővítése: következetesen és rendszeresen sokat olvasott
szakmai irodalmat. Amikor tehette külföldi tanulmányutakra ment.
Törekvő ember volt. Ezt bizonyítja, hogy beadta jelentkezését a Pesti Egyetem tanári állására. Sokáig tartott, de végül elérte célját,
és szertáros tanári beosztást szerzett. Fizikát, matematikát és kémiát
is oktatott, ő tanította az akkori mérnök és gyógyszerész hallgatókat.
A későbbiekben is bizonyította helytállását az életben: ő maga
nemzetőrnek jelentkezett. A hallgatóság körében nem volt népszerű, mivel a márciusi időszakban – mikor a fiatalság a forradalom lázában égett, – is megkövetelte az óráin való részvételt.
1858-1873 között a Magyar Tudományos Akadémia tagja volt,
majd megkapta a tiszteletbeli tag címet. Miután visszavonult a
tanításból sem hagyta abba munkáját: a Magyar Orvosok és
Természetvizsgálók Egyesülete, valamint a Királyi Magyar
Természettudományi Társulat gyűléseire is rendszeresen ellátogatott.
1895. december 13-án hunyt el a győri rendházban, ahol nyugdíjazását
követően élete további részét a tudománynak szentelve töltötte el.
Az előadás második felében dr. Kiss László Jedlik Ányos három nagyobb találmányát mutatta be: a „villanydelejes forgonyt”, az „egysarki villanyindítót”, valamint a „csöves villamfeszítőt”.
A villanydelejes forgony a kommutátoros egyenáramú motorok őse.
Működése a villamos áram mágneses hatásán alapul: a tengely körül
elforduló elektromágnest használt, és az állórész sem egyszerű vezeték,
hanem többmenetes tekercs volt. Az áram bekapcsolása után az állórész
északi pólusa magához vonzotta a forgórész déli pólusát (illetve a
másik oldalon az állórész déli pólusa a forgórész északi pólusát). A
forgórész fél fordulatot tett, majd ekkor a forgó részben megfordult az
áram iránya és ezzel a mágneses pólusok is felcserélődtek. A forgó rész
továbblendült, és a forgás folyamatossá vált. Jedlik az áramot higanyos
érintkezővel vezette be a forgórészbe. A forgó tekercs végei higannyal
telt vályúba értek, a higanyban áram folyt. A vályút két, félkör alakú
részre osztotta. Forgás közben a tekercsvégek fél fordulat után
átugrottak az egyik félkörből a másikba, s ezzel megváltoztatták az
áram irányát.
A mai egyenáramú motor szerkezete változatlanul ilyen: van egy
tekercselt álló- és forgórésze, amelyet kommutátoron keresztül
táplálnak. Bár Jedlik nem szabadalmaztatta találmányát, kétségtelen,
hogy az első, elektromágnesesség elvét alkalmazó motort ő készítette el.
Jedlik Ányos másik találmánya az egysarki villanyindító
volt, amely magába foglalta a dinamó-elvet. A vasmag maradó
mágnesessége miatt egy igen csekély feszültség keletkezik a vasmagban,
vagyis a fluxus vonalak kis része a kereten kívül záródik. Ha ezt a
feszültséget a vastest körüli tekercsre kapcsoljuk, akkor nagyobb
erővonal sűrűséget kapunk. Ekkor már nagyobb feszültség indukálódik és
ezzel nagyobb áram folyik, amely a fluxus sűrűséget ismét megnöveli. Az
öngerjesztés addig folytatódik, amíg a mágneses telítettség be nem áll
a vastesten, vagy ameddig a gerjesztő áramot nem korlátozzuk.
Érdemes még megjegyezni, hogy a dinamó megfelelő kapcsolással külső kapcsolású generátorrá válik.
A közhittel ellentétben Jedlik először csak az öngerjesztés elvét
ismerte fel, és abból leírta a dinamó elvét, nem pedig magát a dinamót
találta fel.
A Jedlik-féle dinamó modellje
Kinyomozhatatlan, hogy jutott Jedlik erre a felfedezésére. Annyi
biztos, hogy az indukció tanulmányozása, az akkor Bécsből rendelt kis
generátor gépek, valamint a rácsosztó gép ötletének körvonalazódása
együtt eredményezte, hogy egy olyan motort alkosson, amely működésében és hatásfokában teljesen új volt. Valószínűleg mindezek hatással voltak az öngerjesztés, vagyis a dinamó elvének leírásához (1861).
Az utolsó nagyobb találmánya, amiről az előadó pár szót szólt a „csöves
villamfeszítő” volt. A csövek kondenzátorok voltak, amellyel egy
feszültségsokszorozó kondenzátortelepet hozott létre. Két zseniális
újítása volt elődeihez képes: egyrészt eddig a kondenzátort nem
villamos energia tárolására használták (ezt eddig Bunsen-elemekkel
próbálták megvalósítani), másrészt rájött, hogy a párhuzamosan kapcsolt
kondenzátorokat egyenként feltöltve, majd sorba kapcsolva a töltő
feszültség többszöröse, vagyis nagy feszültség állítható elő. Az
1873-as bécsi világkiállításon a szerkezet kiállításra került és 60–90
centiméter hosszúságú kisüléseket sikerült előállítani a levegőben.
Jedliket aranyéremmel tüntették ki munkájáért.
Dr. Kiss László Iván továbbá fontosnak találta még megemlíteni Jedlik kisebb újításait is, amik között a „mozgony”, a „villamos papírt” használó galvánelemekről, valamint a „vonalzógépről” emlékezett meg.
A villamos kocsi modellje
A vasút megjelenése után Jedliket egy új ötlet kezdte el
foglalkoztatni: a gőzmozdonyokat ki lehetne váltani villamosítással.
Ehhez 1850 környékén a villamdelejes forgonyt továbbfejlesztve
bebizonyította, hogy a villanymotor járművek hajtására is alkalmazható,
és elkészítette a villamos motorkocsi modelljét. A következő lépésként
azon kezdett el gondolkozni, hogy mivel hajtsa meg ezt a miniatűr
villamos kocsit. Akkoriban a Bunsen-elemet gyártották energiatárolás céljából, azonban ezek hamar lemerültek.
Jedlik impregnált papírral helyettesítette a kerámialapot, amely a két
savas kémiai anyagot elválasztotta az elemben. Ezzel a felfedezésével
is megjelent az 1855-ös párizsi világkiállításon, azonban a hanyag
szállítás miatt az elemek üvegburája összetört. Ezt az eredményét a
bizottság bronzéremmel jutalmazta, majd nem sokkal ez után Pesten
üzemet hoztak létre a gyártásához.
Végül az előadó a vonalzógépet ismertette. Ebben a
szerkezetben több, egymástól eltérő interferenciaszögek létrehozása
volt a cél. Jedlik a pontosság növelésének érdekében nem a gyémánttű
által megtett utat módosította, hanem az alatta lévő asztalt mozgatta,
valamint rájött, hogy nem a vonalak számának növelését kell céljául
kitűznie, hanem a karcolások közeinek egyenletesebbé tételét. Ezzel a
technológiai újítással milliméterenként 162 vonal meghúzására volt
képes, amivel akkor a legközelebb került folytonos színkép
előállításához.
Bár rengeteg felfedezés és találmány köthető Jedlik Ányos nevéhez, ő ezeknek csak egy töredékét szabadalmaztatta.
Valószínűleg, mint minden nagy feltaláló ő sem látta át felfedezéseinek
súlyát, hogy milyen hatással lesz ez a jövő nemzedékre. Érdemes és
kötelességünk is megemlékezni a nagyszerű tudós-szerzetesről, aki a
dinamó-elvet pontosan 150 éve vetette papírra. Dr. Kiss László
ajánlásával a Tudós tanárok és tanár tudósok sorozatban Jedlik Ányos
címmel további információkat tudhatunk meg arról az emberről, aki
életművével bizonyította jelmondatát: „Az igazak örökké élnek”.
Az Energetikai Szakkollégiumról és a rendezvényeiről bővebb információ a www.eszk.org honlapon található.
Kovács Nóra Orsolya
Energetikai Szakkollégium tagja
(forrás: 168ora.hu)
|
|
M Imre 15 perce új videót töltött fel:
M Imre írta 4 órája a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:
This commercial is called "Bucking Bronco" ...
M Imre 4 órája új videót töltött fel:
M Imre 4 órája új videót töltött fel:
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 12 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 3 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 5 napja új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Az IMF titkolja, miért hátráltatja Magyarország fenntartható fejlődését (vélemény)
Miért a buszok képviselik a működő demokráciát? | Enrique Peñalosa, Bogota polgármestere
150 év, 150 like: MÁV fotópályázat