Közlekedés: Jedlik Ányos élete, fontosabb felfedezései és újításai (Jedlik Ányos István; 1800-1895)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

„Az igazak örökké élnek.” Jedlik Ányos 150 évvel ezelőtt fedezte fel a dinamó működésének elvét.

network.hu

 

A dinamó elvének felfedezése 150. évfordulója alkalmából került sor 2011. szeptember 15-én az Energetikai Szakkollégium Jedlik Ányos emlékfélévének nyitóelőadása, amely a Jedlik Ányos élete, fontosabb felfedezései és újításai címet viselte. Az előadást dr. Kiss László Iván, az Elektrotechnikai Múzeum nyugalmazott munkatársa tartotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem QBF12-es termében.

Az előadó az előadást Jedlik életének bemutatásával kezdte. Jedlik Ányos István 1800. január 11-én született a Komárom megyében található Szimő (szlovák nevén Zemné) községben. Jedlik szlovák eredetű, módos paraszti családból származott, de magyarnak vallotta magát. Iskoláit Pozsonyban, Pannonhalmán, Győrben, majd Budapesten végezte, ahol megkapta a Bölcsészet Tudora címet, ami a mai doktori fokozatnak felelt meg. Németül, szlovákul, latinul és magyarul beszélt, huszonöt éves korában pappá szentelték.

Ezután kisegítő tanár a győri gimnáziumban. Már itt foglalkozott – olyan, a későbbi szemléletét meghatározó dolgokkal, – mint szakmai látókörének bővítése: következetesen és rendszeresen sokat olvasott szakmai irodalmat. Amikor tehette külföldi tanulmányutakra ment.

Törekvő ember volt. Ezt bizonyítja, hogy beadta jelentkezését a Pesti Egyetem tanári állására. Sokáig tartott, de végül elérte célját, és szertáros tanári beosztást szerzett. Fizikát, matematikát és kémiát is oktatott, ő tanította az akkori mérnök és gyógyszerész hallgatókat. A későbbiekben is bizonyította helytállását az életben: ő maga nemzetőrnek jelentkezett. A hallgatóság körében nem volt népszerű, mivel a márciusi időszakban – mikor a fiatalság a forradalom lázában égett, – is megkövetelte az óráin való részvételt.

1858-1873 között a Magyar Tudományos Akadémia tagja volt, majd megkapta a tiszteletbeli tag címet. Miután visszavonult a tanításból sem hagyta abba munkáját: a Magyar Orvosok és Természetvizsgálók Egyesülete, valamint a Királyi Magyar Természettudományi Társulat gyűléseire is rendszeresen ellátogatott. 1895. december 13-án hunyt el a győri rendházban, ahol nyugdíjazását követően élete további részét a tudománynak szentelve töltötte el.

Az előadás második felében dr. Kiss László Jedlik Ányos három nagyobb találmányát mutatta be: a „villanydelejes forgonyt”, az „egysarki villanyindítót”, valamint a „csöves villamfeszítőt”.

network.hu

A villanydelejes forgony a kommutátoros egyenáramú motorok őse. Működése a villamos áram mágneses hatásán alapul: a tengely körül elforduló elektromágnest használt, és az állórész sem egyszerű vezeték, hanem többmenetes tekercs volt. Az áram bekapcsolása után az állórész északi pólusa magához vonzotta a forgórész déli pólusát (illetve a másik oldalon az állórész déli pólusa a forgórész északi pólusát). A forgórész fél fordulatot tett, majd ekkor a forgó részben megfordult az áram iránya és ezzel a mágneses pólusok is felcserélődtek. A forgó rész továbblendült, és a forgás folyamatossá vált. Jedlik az áramot higanyos érintkezővel vezette be a forgórészbe. A forgó tekercs végei higannyal telt vályúba értek, a higanyban áram folyt. A vályút két, félkör alakú részre osztotta. Forgás közben a tekercsvégek fél fordulat után átugrottak az egyik félkörből a másikba, s ezzel megváltoztatták az áram irányát.

A mai egyenáramú motor szerkezete változatlanul ilyen: van egy tekercselt álló- és forgórésze, amelyet kommutátoron keresztül táplálnak. Bár Jedlik nem szabadalmaztatta találmányát, kétségtelen, hogy az első, elektromágnesesség elvét alkalmazó motort ő készítette el.

Jedlik Ányos másik találmánya az egysarki villanyindító volt, amely magába foglalta a dinamó-elvet. A vasmag maradó mágnesessége miatt egy igen csekély feszültség keletkezik a vasmagban, vagyis a fluxus vonalak kis része a kereten kívül záródik. Ha ezt a feszültséget a vastest körüli tekercsre kapcsoljuk, akkor nagyobb erővonal sűrűséget kapunk. Ekkor már nagyobb feszültség indukálódik és ezzel nagyobb áram folyik, amely a fluxus sűrűséget ismét megnöveli. Az öngerjesztés addig folytatódik, amíg a mágneses telítettség be nem áll a vastesten, vagy ameddig a gerjesztő áramot nem korlátozzuk.

Érdemes még megjegyezni, hogy a dinamó megfelelő kapcsolással külső kapcsolású generátorrá válik. A közhittel ellentétben Jedlik először csak az öngerjesztés elvét ismerte fel, és abból leírta a dinamó elvét, nem pedig magát a dinamót találta fel.

network.hu

 

A Jedlik-féle dinamó modellje

 

Kinyomozhatatlan, hogy jutott Jedlik erre a felfedezésére. Annyi biztos, hogy az indukció tanulmányozása, az akkor Bécsből rendelt kis generátor gépek, valamint a rácsosztó gép ötletének körvonalazódása együtt eredményezte, hogy egy olyan motort alkosson, amely működésében és hatásfokában teljesen új volt. Valószínűleg mindezek hatással voltak az öngerjesztés, vagyis a dinamó elvének leírásához (1861).

Az utolsó nagyobb találmánya, amiről az előadó pár szót szólt a „csöves villamfeszítő” volt. A csövek kondenzátorok voltak, amellyel egy feszültségsokszorozó kondenzátortelepet hozott létre. Két zseniális újítása volt elődeihez képes: egyrészt eddig a kondenzátort nem villamos energia tárolására használták (ezt eddig Bunsen-elemekkel próbálták megvalósítani), másrészt rájött, hogy a párhuzamosan kapcsolt kondenzátorokat egyenként feltöltve, majd sorba kapcsolva a töltő feszültség többszöröse, vagyis nagy feszültség állítható elő. Az 1873-as bécsi világkiállításon a szerkezet kiállításra került és 60–90 centiméter hosszúságú kisüléseket sikerült előállítani a levegőben. Jedliket aranyéremmel tüntették ki munkájáért.

Dr. Kiss László Iván továbbá fontosnak találta még megemlíteni Jedlik kisebb újításait is, amik között a „mozgony”, a „villamos papírt” használó galvánelemekről, valamint a „vonalzógépről” emlékezett meg.

network.hu

 

A villamos kocsi modellje

 

A vasút megjelenése után Jedliket egy új ötlet kezdte el foglalkoztatni: a gőzmozdonyokat ki lehetne váltani villamosítással. Ehhez 1850 környékén a villamdelejes forgonyt továbbfejlesztve bebizonyította, hogy a villanymotor járművek hajtására is alkalmazható, és elkészítette a villamos motorkocsi modelljét. A következő lépésként azon kezdett el gondolkozni, hogy mivel hajtsa meg ezt a miniatűr villamos kocsit. Akkoriban a Bunsen-elemet gyártották energiatárolás céljából, azonban ezek hamar lemerültek. Jedlik impregnált papírral helyettesítette a kerámialapot, amely a két savas kémiai anyagot elválasztotta az elemben. Ezzel a felfedezésével is megjelent az 1855-ös párizsi világkiállításon, azonban a hanyag szállítás miatt az elemek üvegburája összetört. Ezt az eredményét a bizottság bronzéremmel jutalmazta, majd nem sokkal ez után Pesten üzemet hoztak létre a gyártásához.

Végül az előadó a vonalzógépet ismertette. Ebben a szerkezetben több, egymástól eltérő interferenciaszögek létrehozása volt a cél. Jedlik a pontosság növelésének érdekében nem a gyémánttű által megtett utat módosította, hanem az alatta lévő asztalt mozgatta, valamint rájött, hogy nem a vonalak számának növelését kell céljául kitűznie, hanem a karcolások közeinek egyenletesebbé tételét. Ezzel a technológiai újítással milliméterenként 162 vonal meghúzására volt képes, amivel akkor a legközelebb került folytonos színkép előállításához.

Bár rengeteg felfedezés és találmány köthető Jedlik Ányos nevéhez, ő ezeknek csak egy töredékét szabadalmaztatta. Valószínűleg, mint minden nagy feltaláló ő sem látta át felfedezéseinek súlyát, hogy milyen hatással lesz ez a jövő nemzedékre. Érdemes és kötelességünk is megemlékezni a nagyszerű tudós-szerzetesről, aki a dinamó-elvet pontosan 150 éve vetette papírra. Dr. Kiss László ajánlásával a Tudós tanárok és tanár tudósok sorozatban Jedlik Ányos címmel további információkat tudhatunk meg arról az emberről, aki életművével bizonyította jelmondatát: „Az igazak örökké élnek”.

Az Energetikai Szakkollégiumról és a rendezvényeiről bővebb információ a www.eszk.org honlapon található.

Kovács Nóra Orsolya
Energetikai Szakkollégium tagja


(forrás: 168ora.hu)

Címkék: bunsen-elem bécsi világkiállítás csöves villamfeszítő dinamó dr. kiss lászló egyenáramú motor egysarki villanyindító elektromágnesesség elve energetikai szakkollégium felfedezés generátor indukció jedlik Ányos jedlik Ányos emlékfélév királyi magyar természettudományi társulat kondenzátor magyar orvosok és természetvizsgálók egyesülete magyar tudományos akadémia mozgony ndukció pesti egyetem találmány tudós tanárok és tanár tudósok sorozat tömegközlekedés vasút villamos motorkocsi villamos papír villanydelejes forgony vonalzógép öngerjesztés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 10 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 1 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu