Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hajtási Igazolvány
A minap hallottam ezt a kifejezést egy
ismerőstől – aki ugyan magyar, de csak az ötödik X után sikerült
Magyarországon letelepednie valamelyest. Nagyon tetszik ez a régies
kifejezés, a „jogosítvány” manapság már inkább politikai szakszó, meg
egyébként sem ennyire képletes, mint a „hajtási igazolvány”.
A lényegre térve: belevágtam a kínai hajtási igazolvány
megszerzésének procedúrájába. Már majdnem a végén tartok, elmesélem,
hogyan is működik.
Az ember Magyarországon csináltat nemzetközi hajtási igazolványt –
ezt a magyarországi helyi közlekedésrendészeten egy (nagy
valószínűséggel csuklóízületi gyulladásban szenvedő) kisasszony körmöli
le valami ocsmánybélyeg fejében.
Ezzel és az otthoni jogsival elballag az ember itt Kínában egy hivatalos fordítóirodához, ahol ezt hivatalosan lefordítják neki.
Csináltat még fénymásolatot az útleveléről, tartózkodási
engedélyéről, munkavállalási engedélyéről, majd mindezeket az
eredetikkel együtt belerakja egy borítékba (az asszimilálódott egyedek összebefőttesgumizzák) és irány a város másik végén lévő közlekedésrendészet.
Bézsével mentünk, különösebb taktikai tervezés nélkül – ez hibának
bizonyult, de erről majd később. (az a lényeg, hogy az eltés, pláne ha
bölcsész, nem egy földrajztudós, de legalább meg tudja jegyezni a címet
– éles ellentétben a villanymérnökkel, aki mindenhez ért, csak a címet
nem tudja).
Egy meglehetősen nagy épületkomplexumban (a Zhongshan Yi Lu 1104.
szám alatt) kellett megtalálni a startpontot, ami Bézsé jóvoltából elég
könnyen ment, lévén hogy ő már megjárta szinte az össze létező irodát
előzőleg. A 6. épületben kezdtük, onnan átirányítottak minket az épület
hátsó oldalába. Itt már pezsgett az élet, hiszen ez az a hely, ahol
minden, kormányt tekergetni tervező illető meg kell forduljon:
fényképkészítés (30 RMB).
Mint arra nagyon gyorsan ráéreztünk, ezen a helyen a rendőrség
azon halláskárosodott alkalmazottjai dolgoznak, akiket a lőterekről
szuperáltak ki több éves szolgálat után. Erre akkor jöttünk rá, amikor
a váróteremből nyíló szobák egyikébe bekopogva majd betotyogva
megpróbáltuk illően megszólítani a szoba szemközti falán lévő
festékszemcséket fixáló fehér köpenyes mamit (kicsi híján azt írtam
hogy boszorkát). Először csendes udvariassággal, majd úriemberhez
kevéssé méltó emelt hangnemben, később egy ittas kocsis
hanghordozásában – utóbbi hatékonynak bizonyult. Leültetett a székre,
majd kisebb művészi igazgatások után jól lefényképezett – az amúgy a
helyhez képest elképesztő cuccal (egy közepesen profi Nikon gép,
digitális hátlappal, miszerint fel sem kellett álljon a halláskárosult
mami, a fényképem máris bekerült a rencerbe. Kakaja velikaja tyehnyika!).
Hozzá kell tennem, hogy egyáltalán nem voltam felkészülve arra, hogy
itten engemet le fognak fényképezni, így aztán életem legrusnyább
fényképe sikeredett rólam, csapzott hajjal, borostásan, kialvatlan
szemekkel, stb. Már előre látom, az első igazoltatásnál (mondjuk
estefelé), az illető rendőrnek másodpercek alatt teli lesz az összes
keze: a jobbal a pisztolyt szorítja a homlokomhoz, a ballal erősítést
kér rádión. A szájával kiabálni fog, enyhén remegő fejével pediglen a
sapkáját próbálja megtámasztani.
Hol is tartottam.
Fényképezkedés után felmértem a terepet. Bal oldalon az
üvegablakoknál heves társasági élet folyt, ti. az izgatott népek egymás
hegyén-hátán várakoztak az üvegre tapadva, hogy mikor készül el a
fényképük. Nyilvánvalóan gyorsítja a szomszédban zajló vegyi
folyamatokat egymás taposása és az üvegfal nyomáspróba alá helyezése,
ezt minden általános iskolás megtanulja környezetismeret órán.
Amikor szólítottak, átverekedtem magam a katalizátor-masszán és
magamhoz vettem a fényképeket. Átballagtunk a 2. épület 3. emeletére,
ahol meglepően kulturált környezet fogadott. Bevették a papirosokat,
pecsételtek (ami mondjuk nem újdonság, itt mindenhol pecsételtek, ha
lehet fokozottabb mértékben, mint az amúgy pecsétmániás országban
bárhol), miegymás, majd elküldtek vissza a 6. épületbe. Ekkor azonban
sötétség szállott le, ti. mindenkinek a gyomra felé orientálódott az
életereje, úgyhogy a bezáró 6. épület dolgozóival szinkronban ebédelni
mentünk. (A részletek iránt érdeklődők kedvéért: mogyorós csirke,
valami sült disznó-falatkák, tojás paradicsommal, valamint brokkoli
tojásfehérjével. Meg rizs, persze.)
Visszatérve szépen sorbaálltam egy újabb fehérköpenyes szekcióhoz.
Közepesen hosszú sorbaállás után (melynek során Bézsével alkalmunk
nyílt megvitatni, de sőt, egyúttal megtapasztalni a Shanghai-i népek
civilizációs színvonalának rétegeit) sikerült befizetnem a 100 RMB-t az
ügyességi sorversenyre.
Belép az ember egy terembe egy, a starthelyen kapott kartonnal,
amin a szobaszámok alatt az ott elvégzendő vizsgálat megnevezése és
(természetesen) egy pecséthely van. Gyors helyzetfelmérés után úgy
döntöttem, hogy nem sorrendben fogom végigjárni a szobákat – ez a
döntés helyesnek bizonyult.
Mindegyik szoba ablakán hosszas leírás volt a bent történő
eseményekről, a hogyanokról és miértekről, amiből persze hozzám,
analfabéta lévén, semmi nem jutott el, ezért csak arra hagyatkozhattam,
amit megfigyeltem az előttem feladatot megoldó tömeg tevékenységéből.
Ez számomra kifejezetten élvezetessé tette az egész bulit.
A következő akadályokat kellett leküzdeni a sorverseny folyamán:
A fentiek aránylag tempósan mentek, de volt két szoba, ahol folyamatosan tömeg állt, ezért ezeket hagytam a végére:
- kormányzási ügyesség: na ezt kicsit hosszas lenne leírni – az a
lényeg, hogy egy pályán pontok voltak cikkcakkosan, egyik oldalukon
nyíllal, a pontokat a nyíllal átellenes oldalon kellett megkerülni. A
rendszer mozgási sebessége kb. azzal modellezhető, mint amikor mondjuk
Trabanttal egyesben szlalomozni kell egymástól húsz-harminc méterre
álló bóják közt.
No, ide többször benéztem, de csak nagyon nehezen jutottam oda, hogy
lássam, mit csinálnak a kormánytekergetők. Pár perc szemlélődés után
teljesen elbizonytalanodtam a teszt lényegével kapcsolatban, ti. nagyon
úgy tűnt, hogy tökéletesen ötletszerűen kerülgetik az illetők ezeket a
pontokat, a nyíl állásával semmiféle korrelációt nem mutatva.
Gondoltam, biztosan van valami csavar a feladatban.
Rosszul gondoltam. Azért álltak ott annyian, mert több kört végig
kellett vezetgessenek, mire ráéreztek a dolog lényegére – ha ráéreztek
egyáltalán.
- koordináció: van három lámpa szemben a falon: sárga, piros, kék.
Van két nyomógomb a bal-jobb kézre, egyik a sárga lámpáé, másik a
pirosé, valamint a pedál, ami a kéké. Mindet le kell nyomni, majd
amikor felvillan az egyik lámpa, felereszteni a megfelelő gombot ill.
pedált.
Ez volt a legviccesebb. A végére hagytam, több oknál fogva: egyrészt
bekukkantás után nem nagyon értettem mire megy ki a játék, másrészt
egyfolytában kegyetlen nagy tülekedés volt a szobában ill. előtte.
Amikor már mindennel végeztem, nem volt más megoldás, beálltam
tülekedni én is, lesz-ami-lesz alapon. A fehérköpenyest odabenn szemmel
láthatólag az agytífusz kerülgette, éppen ordítozott valakivel. Amint
megpillantott a tömeg hátsó fertályán, hirtelen mindenkit kiparancsolt
a csobából erős szóval, és beültetett a székbe. Röviden elmondta hogy
miről is lenne itten szó, csináltunk egy próbát (amit persze
elcsesztem), aztán élesben már ment a dolog. Ekkor odafordult az
ajtóból figyelő tömeghez, és közölte velük (kevéssé udvariasan), hogy
így kell csinálni – az derült ki a dologból, hogy addig nem bírta
megértetni velük, hogy nem nyomni kell a gombokat, hanem felereszteni...
Egyszóval elég jó helyezést értem el a versenyben. A célnál be kellett
adni az össze-vissza pecsételt papirost, ami alapján kaptam egy másik,
számítógép generálta papirost a sorversenyen elért eredményem
összesítésével, de se Sport szelet, se Márka meggy, eléggé csalódott
voltam.
Itt kell megjegyezzem, hogy az egész pecsételősdi az ügyességi
vetélkedő alatt igazából csak arra szolgált, hogy megnyugtassa a
résztvevőket a dolog komolyságáról; ti. minden szobában volt egy PC,
ahová bepötyögték a kártyámon található kódot (erre megjelent a
„kartonom”, jobb felső sarkában a nagyothallóknál imént készült
fényképemmel), és ennyi – a teszt eredménye a gombnyomkodásaimról és
kormánytekergetésemről és minden másról rögtön a hálózatra ment a
teszt-kütyükből, bele az adatbázisba. Nagyon korrekt, csalás kizárva. Kú, ahogy az elégedett shanghai-i yuppie mongya.
Az új papirossal visszaballagtam a 2. épületbe, ahol egy nagyon kedves
rendőrasszony szépen leadminisztrálta az összes papirosomat, majd
amikor kiderült, hogy valami oknál fogva elfelejtődött az útlevelem
fénymásolata, megegyeztünk, hogy szerdán visszajövök vele, és majd
akkor fogom megejteni a kínai KRESZ-vizsgát is.
Utóbbit akár hétfőn is megcsinálhattam volna ott melegében, de a
kiadott silabuszt nem igazán tudtam átolvasni a felfokozott hangulatú
sorverseny alatt, így adtam magamnak még egy napot a felkészülésre. Mit
mondjak, jól cselekedtem.
Ez úgy működik, hogy kap az ember egy ilyen
rózsaszínű, hajtogatható, csinos kis tesztkérdés-gyűjteményt 100 kérdéssel,
valamint egy (sárga) cetlit a helyes megoldásokkal – ebből a száz kérdésből
kap húszat a teszt során, amit 80%-ra kell teljesíteni. A kérdések jelentős
része európai szemmel inkább nevelő célzatú, jó harmada konkrét számszerű adatokat
ill. jogi kérdéseket tartalmaz, a maradék fele többé-kevésbé logikus, a többi
értelmét őszintén szólva nem igazán fogtam – mindenesetre a teszt sikeres teljesítéséhez
tényleg muszáj tüzetesen átolvasni ezt a száz kérdést (ahogyan erre kedves rezidens
sinológus barátom figyelmeztetett is).
Idéznék néhányat az érdekesebbjéből (idővel
közkinccsé teszem az egészet):
Shanghai belterületén mely időszakban tilos
dudálni?
Mi okozza legtöbb balesetet?
Amennyiben a balesetben hibás fél nem hajlandó
vagy nem képes kifizetni a baleset folyán jelentkező betegellátási díjat, az
illetékes hatóságok:
Mi az alsó korhatár a motorkerékpár hátsó
ülésén utazók számára?
Amennyiben egy külföldi Kínában baleset
részese lesz, és egy időre (! nem véglegesen!) el akarja hagyni a baleset helyszínét,
ehhez:
Amennyiben az úton haladva ill. egy kereszteződésben
nincs tiltva a duda használata, egyenként milyen hosszan nyomhatod meg a dudát?
Amennyiben nincs tiltva a duda használata,
mennyiszer nyomhatod meg a dudát?
Van még egy csomó érdekes ill. vicces pont,
így mutatóba talán elég ennyi.
Egyszóval hétfőn dolgom végezetlenül haza
kellett ballagjak – azazhogy (és itt kap jelentőséget rezidens sinológusunk
földrajztudása).
A harmadik (Pearl) metró-vonal egyik állomása
pontosan tökéletesen szemmel láthatólag a Közlekedési Felügyelet hátsó kerítésénél
helyezkedik el. Ráadásul az irodánk a csatlakozó metróvonal fölött terül el.
Miszerint kb. huszadannyiért és kétszer gyorsabban is megközelíthettük volna
a tetthelyet metróval, mint taxival. Hát így jár az, aki összeáll egy nemtörődöm
villanymérnökkel. Illetve bocsánat, elrontottam: aki összeáll egy tudatlan eltéssel.
Valami ilyesmi.
(megjegyzem, ez a hármas számú metróvonal
igazán élménydús – lévén hogy magasvasút, remek rálátással a környékre -, mondhatni
kész kirándulás onnan föntről északról leutazni vele a belvárosba)
No, szerdán ismét megjelentem a szükséges
útlevél-másolattal, átbogarásztam a kérdéseket is – a rendőrlány odaküldött
az egyik géphez, és elindította nekem (az előtte levő gépről – kú!) a
tesztet. Rögtön zavarba is jöttem, lévén hogy a következő ablak bámult az arcomba:
„Nyomja meg a [itt két, karácsonyfát ábrázoló
gyerekrajz jelentkezett] gombot a teszt megkezdéséhez”
Közepesen hosszú alakfelismerési memóriajáték
után megtaláltam a képernyőn feltűnő alakzathoz leginkább hasonlító gombot
a job oldalon, majd fürgén belekezdtem a teszt kitöltésébe.
A 17. kérdés megválaszolása után egy igen
rusnya, piros, rengeteg karácsonyfát magában foglaló ablak türemkedett elő,
arra tudtam csak gondolni, hogy ott a hátam mögött a rendőrlány gépén nyilván
megjelent egy animált stukker-kép (kú!), és éppen betáraz, hogy az épület
hátsó sarkánál belém eressze az egészet – de nem, nem, attól pirult el ez a
jóember, hogy a kérdések 80%-át máris jól válaszoltam meg, mehetek fölvenni
a nyereményemet.
Amire majd a jövő héten kerül sor (remélem
most legalább egy Mackó szeletet azért csak kapok), aztán ahogy legyártódik
az én vérrel-verítékkel megszerzett kínai jogsim, meg ne lássalak benneteket
valami környékbeli zebrán!
Forrás: Azsia.Net
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
Tájékoztatás közúti közlekedési előéleti pontokról
A gépjárművezetési alkalmasság új szabályai 2015. áprilisától: az Európai Unió tagállamaiban alvászavar gyanúja esetén a vezetői engedély megújításához kivizsgálás szükséges
Ingyenes közlekedésbiztonsági e-learning képzés, amellyel akár KRESZ tanfolyamot is nyerhetsz!