Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2008
Vajon mi köti össze Pécelt, Paksot és Pekinget? Az idei nyári olimpia révén két veterán korú jármű, egy Robur kisbusz és egy oldalkocsis Pannónia T5. A Közlekedési Múzeumból elrajtoltak a kalandorok.
Több mint 24 ezer kilométeres út vár az NDK buszra és a magyar motorkerékpárra
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Pontosabban csak szimbolikus volt az indulás, mert a féléves
előkészítő munka ellenére sem kaptak beutazási engedélyt Oroszország
területére. Ez azért is érthetetlen, mert az orosz motoros szövetség
meghívója is a kezükben van, ráadásul kíséretet is kapnak tőlük, minden
egyes városban egy tag fogja várni az érkezésüket, így a biztonságuk is
garantálva lesz. Mindezek ellenére veszélybe került a hét magyar sport-
és közlekedéstörténeti szempontból itthon és külföldön egyaránt
egyedülálló vállalkozása. Szerdán derült ki, hogy a budapesti orosz
konzul nem kapott engedélyt a moszkvai minisztériumtól a vízum
kiadására. Emiatt kisebb pánik alakult ki, de a csapatnak hamar
sikerült túltenni magát a traumán, amit gyors útvonal-módosítás
követett. Ukrajna után Oroszországon keresztül Kazahsztán felé veszik
majd az irányt, így csak háromnapos tranzitvízumot kell igényelniük,
azt könnyebben megkapják, mint a több hónapra szólót. Ha semmilyen
műszaki hiba nem lép fel, akkor ez a rövid idő elég lesz a közel ezer
kilométeres orosz területen való áthajtásra. A tényleges indulást
emiatt a hét közepére tervezik az expedíció résztvevői.
Kinek és miért jut eszébe egy ilyen óriási és nem mellesleg őrült ötlet? A két paksi motoros, Treszl Gábor és Magyar Zoltán a 2004-es athéni olimpián találkozott a péceli roburosokkal, név szerint: Balázs Ottóval, Kalocsai Sándorral, Bencze Leventével, Jármi Zsolttal, Magyar Gáborral és Krúdy Szabolccsal, utóbbi most nem tart a bandával. Ekkor még egymástól függetlenül tették meg a Budapest-Athén távot, de elhatározták, Pekingbe együtt mennek. A közel 24 ezer kilométeres utat négy hónap alatt szeretnék megtenni, ha sikerül, akkor egyúttal rekorderek is lesznek, mert ilyen hosszú távot még senki nem tett meg veterán korú járművel.
A pannóniások már rutinosak: 2004-ben Athénig motoroztak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mivel öreg technikákról van szó, minden eshetőségre fel kellett
készülniük, így mindkét csapat nagyon sok pótalkatrészt visz magával.
Az ország minden szegletéből vásároltak alkatrészeket, talán az egész
magyarországi készletet felhalmozták a garázsukba - tudtuk meg Balázs
Ottótól, a roburos csapat egyik tagjától. Treszl Gábor elmondta, hogy
egy felújított, komplett motorblokkot, kuplunglamellákat, gyújtás és
sebességváltó alkatrészeket pakoltak be a Pannónia oldaltáskájába.
Szerinte azonban nem a szereléssel lesznek a legnagyobb gondok, hanem
hogy pszichésen fogják-e bírni a napi 300-500 kilométer megtételét, a
folyamatos vezetést és egymást. "Fontos, hogy minden este olyan helyen
tudjunk pihenni, hogy a másnapi indulással ne legyenek problémák."
Veszélyt jelenthetnek még az utazókra a betegségek, amelyek ellen több
védőoltást is kaptak.
Az expedíció nemcsak hét vakmerő fiatal bolondsága, öncélú kirándulása. Komoly áldozatokat, lemondást igényelt az út. Balázs Ottó például a kamionsofőri állását hagyta ott az expedíció miatt, többen pedig fizetés nélküli szabadságon lesznek a négy hónaposra tervezett kínai látogatás során. Nemes célokkal és a magyar virtus minden pozitív tulajdonságával felvértezve a Magyarok Világszövetségének zászlóival indulnak útnak, amelyek közül egyet a Don-kanyarban elesett magyar honvédek síremlékére szeretnének elhelyezni, egyet pedig az olimpián szereplő, arra érdemes sportolónak adományoznának. Visszafelé pedig a Kazahsztánban nemrégiben felfedezett, "ősmagyar törzsnek" nevezett csoportnak is jutna belőle.
A résztvevőkhöz visszatérve: a csapat Szamarában nyolc főre bővül, ugyanis csatlakozik hozzájuk Vaszilíj. Róla azt kell tudni, hogy 53 éves, irkutzki születésű, tehát igazi szibériai. Tíz éve költözött jelenlegi lakóhelyére. Az eredeti tervek szerint a fiával ketten kísérték volna a magyarokat egy oldalkocsis IZS Planétán, de a fiú nem kapott szabadságot, így csak a nyugdíjas Vaszilíj utazik a roburosokkal egészen Mongóliáig.
A média érdeklődését sikerült felkelteniük, a szponzorokét kevésbé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Veterán korban lévő járgányokról beszélünk, nem úgy van, hogy az
ember csak úgy leugrik velük mondjuk a horvát tengerpartra. Sokkal
kényesebbek, több törődést igényelnek, mint modern társaik. Az NDK
gyártmányú Robur itthon közkedvelt volt a termelőszövetkezetek,
gazdaságok körében - a munkásaik számára már nem biztos. 1964-től még
az Országos Mentőszolgálat is üzemeltetett Roburokat rohamkocsiként
egészen 1973-ig, az első Mercedesek megjelenéséig. (A típus történetéről bővebben itt.)
A pekingi Robur egyéves kemény munka után készült el. A donor egy
nyolcszemélyes, vegyes használatú autó volt, amely a Fővárosi
Csatornázási Művek tulajdonát képezte. Az eleje buszra hasonlít, a
hátsó része pedig zárt teherautó felépítmény, itt alakították ki a
hálóágyakat. Mint egy modern egyterűnél, persze - a méretek miatt -
tágabb értelemben a belső variálható, négy darab ágyat szereltek bele,
valamint az ülések is könnyen fekhellyé alakíthatóak.
Az elődmodellből, egy 32 éves Garantból rakták át a négykerék-meghajtású futóművet és az osztóművet. Ezáltal jóval lassabb lett, mostani végsebessége 50-55 km/óra. A Garant futóművét anno benzines motorhoz pozícionálták, ami jóval nagyobb fordulatszámon pörgött, mint a dízel, végsebessége elérte az óránkénti 70 kilométert. Az átépített autónál a nagyobb sebesség (szédületes 60 km/óra) elérése érdekében az eredeti gumik helyett 825x20-as IFA abroncsokon gördül a jármű, ez viszont azzal a problémával járt, hogy a hátsó tengelyen lévő duplakerék összeért, ennek kiküszöbölésére egy közbetétet kellett beszerelni. A különleges terepviszonyok miatt a Robur kapott egy PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű) csörlőt, tetőcsomagtartót szereltek rá. A motorja azonban teljesen eredeti, négyezer köbcentiméteres, 50 kW-os dízel. Teljes generálon esett át. Ennek az autónak ez lesz az első komolyabb útja, de a csapat egy másik járművel Athénon kívül járt már a Felvidéken, Délvidéken, többször a csíksomlyói búcsún és természetesen Soprontól Záhonyig itthon is.
Hiába a sok motor: Peking felé csak egy veszi az irányt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az oldalkocsis Pannónia T5 1967-ben gördült le a csepeli
gyártósorról. A magyar tervezésű és gyártású motorkerékpár erőforrása
és felépítménye teljesen eredeti, megegyezik a szériában gyártottakkal.
Egyhengeres, kétütemű, 250 köbcentiméteres, 15 lóerős motorral
szerelték őket. E jármű számára sem ismeretlen az Ural túloldala,
2006-ban ugyanis ide vezetett a két motoros útja.
Egy ilyen út költségvetése milliós tétel. Keservesen jött össze a pénz, nagyon sok kisebb-nagyobb céget megkerestek - a legtöbben nagyra becsülték a tervet, de anyagi támogatást nem tudtak biztosítani nekik. Sok kicsi sokra megy alapon, szép lassan gyűjtötték össze a pénzt kisebb vállalkozások révén. Érdekes, hogy például egy üzemanyagcég sem nyújtott segítő jobbot a csapatoknak, pedig a régi konstrukciójú motoroknál ezzel rengeteget segíthettek volna.
A Közlekedési Múzeumtól induló menetet, ha nem is Pekingig, de legalább Kerepestarcsáig többen elkísérték. A két csapat túráját egyébként mindenki nyomon követheti a www.roburexpedicio.hu és a www.pannoniaexpedicio.hu weboldalakon. Terveik szerint három- vagy ötnaponta fognak jelentkezni egy-egy rövid beszámolóval és fotókkal. A Közlekedési Múzeumban egy táblán elhelyezett térkép segítségével is tájékozódhatunk arról, éppen hol tartanak a kalandorok.
(forrás: origo.hu)
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kerékpárosbarát - a MAKETUSZ ingyenesen letölthető applikációja
Daruvonulás a Hortobágyon: vezetett túrák a darvak nyomában
Fotózás utazáskor, praktikus tanácsok, ötletek fényképezéshez. Tibettől a Kaukázusig.
Átadták a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózatot - Parkolj és bringázz!