Közlekedés: Tömegközlekedés a design szolgálatában

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Eléggé elvetélt ötletek, a funkcionalitást szinte teljesen mellőzik, azonban a szemnek jó nézni őket.

 

Dubai nemrég megnyitotta első metróvonalát, amellyel a kormányzat célja az volt, hogy az embereket rávegye: autó helyett válasszák a közlekedésnek eme környezetkímélőbb és gazdaságosabb módját. Az elgondolás sikeres volt, sok ezren tértek át a közösségi közlekedésre. Az olajhercegség nincs egyedül eme törekvésével: ma már a városok fenntartható fejlesztésének elengedhetetlen feltétele a tömegközlekedés fejlesztése.


{image.alt_attr} - Kép © UniModal 
Transport Solutions

 

Napjainkban azonban a közlekedés egyéb formáihoz hasonlóan a tömegközlekedés is kőolaj-alapú. Szerencsére azonban számos olyan koncepció és törekvés létezik, amely a véges erőforrások kiváltására törekszik. Ezek némelyike akár tudományos-fantasztikus filmbe illőnek is tűnhet (ilyen például a lebegő mágnesvasút, rövidebb nevén maglev, amelyből már megépült példák is léteznek a világon); ez a koncepció számos, a jövő közösségi közlekedésével foglalkozó tervezőt megihletett.

 

Mindezek mellett azonban még számos elképzelés született a jövő tömegközlekedését megkönnyítő megoldásokról. A koncepciók fő csapásirányai között megtalálhatók a vezető nélküli egy- vagy többszemélyes járművek, a lebegő mágnesvasút, a mozgójárdák, sőt, még a zeppelinek is! Fontos szerepet kaphat majd továbbá a jövő közlekedésében a közösségi kölcsönkerékpár-hálózat. Egy másik jellemző trend az automatizálás, a vezető nélküli sínes rendszerek, sőt buszok. A következőkben a legkülönlegesebb koncepciókból szemezgettünk.

 

1. Személyre szabott mágneses függővasút


{image.alt_attr} - Kép © UniModal Transport Solutions

 

Az amerikai UniModal Transport Solutions által kifejlesztett rendszer, a Skytrain kétszemélyes "vonatkapszulákból" áll, amelyek a mágnesvasút elvén működnek. A tervezők elképzelése szerint a rendszer körülbelül 1 x 1 mérföldes (kb. 1,7 x 1,7 km), a várost átszövő hálózatot képzelt el. A megállók, amelyek itt tulajdonképpen ksiméretű beszállóplatformok, kb. 400 méterenként helyezkednének el.


{image.alt_attr} - Kép © UniModal Transport Solutions

 

A különleges vonathálózatnak nincsen megszabott menetrendje: az utas egyszerűen beszáll az első üres kapszulába, majd kiválasztja a kívánt célt és beprogramozza. A jármű ezután felveszi az utazósebességet a "parkolóvágányon", majd becsatlakozik a főágba. Az elképzelés mindenképpen figyelemreméltó, de még finomításra szorul: kérdés például, hogy mi a helyzet akokr, ha egy család szeretne együtt utazni? Remélhetőleg a tervezők hamarosan kidolgozzák a megfelelő megoldásokat.

 

2. Áramvonalas buszvonat


{image.alt_attr} - Kép © TU 
Delft

 

A hollandiai Delft műszaki egyetemének tervezőitől származó különleges "hibridjármű" kötött pályán (amelyen 250 km/h-ás végsebességre képes), de azon kívül is képes közlekedni, így alternatíváját jelentheti a rendkívül drága lebegő mágnesvasútnak. Arányai meglehetősen érdekesek: míg hossza megegyezik egy városi buszéval, magassága mindössze 1,7 m.


{image.alt_attr} - Kép © TU Delft

 

Belsejében nincsen középső közlekedőfolyosó, ehelyett minden ülést kívülről, külön ajtón lehet megközelíteni, ami meggyorsítja a ki- és beszállást. Arányainak és annak köszönhetően, hogy különlegesen könnyű anyagokból készült, az elektromos motorral üzemelő járgány 36 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ás sebességre.

 

3. Spirális villamos


{image.alt_attr} - Kép © Rodolfo Ciudad Witzel

 

Rodolfo Ciudad Witzel jelszava: „a tömegközlekedés menjen eseményszámba!” Nos, ezzel a villamossal közlekedni valóban élmény lehet majd. A hosszú villamoskocsik helyett rövidebb összekapcsolható egységekből álló jármű leginkább látványos megjelenésével tűnik fel.


{image.alt_attr} - Kép ©
 Rodolfo Ciudad Witzel

 

Akár városnéző villamosnak is nevezhetjük, amelynél a térhatárolás csak minimális korlátokat állít a külső és belső tér között.

 

4. Irodabusz ingázóknak


{image.alt_attr} - 
Kép © DNA Creative Austria

 

Ha belegondolunk, hogy sok munkavállaló mennyi időt tölt ingázással, logikusnak tűnik a gondolat, hogy ezt a kieső időt is hasznosítani kell. Bécsben például naponta 260 000 munkavállaló ingázik, átlag 48 percet töltve utazással; több mint felük ráadásul autóval teszi ezt. A The Office Bus (irodabusz), Johanna Rüdisser, Johanna Oberneder, Joachim Kornauth és Manuel Fröschl (DNA Creative Austria) terve pontosan ezt a problémát igyekszik megoldani, vonzó alternatívát kínálva a naponta autót használóknak.


{image.alt_attr} - Kép © DNA 
Creative Austria

 

A busz belsejét úgy tervezték meg, hogy utasai már az utazás alatt kényelmesen nekiláthatnak a napi munkának, így remélhetőleg számos elfoglalt üzletembert csábít majd át az ötlet az autótól a tömegközlekedésre.

 

5. Zsugorított busz zsúfolt városokba


{image.alt_attr} - Kép © Abhishek Biswas

 

Abhishek Biswas a harmadik világ fejlődő, túlzsúfolt nagyvárosaira gondolva találta ki a Slimbus, azaz egy különösen keskeny, karcsú jármű ötletét. A kompakt kis busz mindössze 1,2 m széles, és a kerekekbe rejtett motorok hajtják.


{image.alt_attr} - Kép © Abhishek Biswas

 

A rövid távú utazásokra szánt járgány kényelmesnek semmiképpen nem nevezhető, viszont határozottan praktikus ötletnek tűnik. Öt kereke van, és kialakításának köszönhetően könnyedén veszi az éles kanyarokat is.

 

6. Városi béka, a lebegő csővillamos


{image.alt_attr} - Kép © Stefan Reto Mathys

 

A brit Stefan Reto Mathys új dimenziókat nyitott meg a sínes járművek előtt. Urban Frog, azaz városi béka névre keresztelt koncepciója egy különleges alakú függővasút: a szerelvények hengeres, zöld kocsikból állnak. A vezető nélküli kocsik mindkét oldalán találhatók ajtók, ami meggyorsítja a ki-beszállást.


{image.alt_attr} - Kép © Stefan Reto Mathys

 

A kocsik kampószerű karokkal kapcsolódnak rá a rendszerre, így éjszaka könnyen átadják a helyüket teherszállító társaiknak. A könnyű, kisméretű kocsik és a felfüggesztett elhelyezés a tervező szándékai szerint elősegítik a helytakarékosságot.

 

Szavazás

A legkreatívabb eszköz közösségi közlekedéshez...

(+ jelre kattintva lehet szavazni vagy a szavazás feliratnál)

+ A személyre szabott függővasút 40%

+ Az áramvonalas buszvonat 9%

+ A spirális villamos 16%

+ Az irodabusz ingázóknak 7%

+ A zsugorított busz 6%

+ Városi béka, a csővillamos 20%

 

(forrás: hg.hu)

Címkék: a jövő tömegközlekedése abhishek biswas dna creative austria joachim kornauth johanna oberneder johanna rüdisser közösségi közlekedés lebegő mágnesvasút magazin manuel fröschl rodolfo ciudad witzel skytran slimbus stefano reto mathys superbus the office bus tu delft unimodal transport solutions urban frog villamos

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu