Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Eléggé elvetélt ötletek, a funkcionalitást szinte teljesen mellőzik, azonban a szemnek jó nézni őket.
Dubai nemrég megnyitotta első metróvonalát, amellyel a kormányzat célja az volt, hogy az embereket rávegye: autó helyett válasszák a közlekedésnek eme környezetkímélőbb és gazdaságosabb módját. Az elgondolás sikeres volt, sok ezren tértek át a közösségi közlekedésre. Az olajhercegség nincs egyedül eme törekvésével: ma már a városok fenntartható fejlesztésének elengedhetetlen feltétele a tömegközlekedés fejlesztése.
Napjainkban azonban a közlekedés egyéb formáihoz hasonlóan a tömegközlekedés is kőolaj-alapú. Szerencsére azonban számos olyan koncepció és törekvés létezik, amely a véges erőforrások kiváltására törekszik. Ezek némelyike akár tudományos-fantasztikus filmbe illőnek is tűnhet (ilyen például a lebegő mágnesvasút, rövidebb nevén maglev, amelyből már megépült példák is léteznek a világon); ez a koncepció számos, a jövő közösségi közlekedésével foglalkozó tervezőt megihletett.
Mindezek mellett azonban még számos elképzelés született a jövő tömegközlekedését megkönnyítő megoldásokról. A koncepciók fő csapásirányai között megtalálhatók a vezető nélküli egy- vagy többszemélyes járművek, a lebegő mágnesvasút, a mozgójárdák, sőt, még a zeppelinek is! Fontos szerepet kaphat majd továbbá a jövő közlekedésében a közösségi kölcsönkerékpár-hálózat. Egy másik jellemző trend az automatizálás, a vezető nélküli sínes rendszerek, sőt buszok. A következőkben a legkülönlegesebb koncepciókból szemezgettünk.
1. Személyre szabott mágneses függővasút
Az amerikai UniModal Transport Solutions által kifejlesztett rendszer, a Skytrain kétszemélyes "vonatkapszulákból" áll, amelyek a mágnesvasút elvén működnek. A tervezők elképzelése szerint a rendszer körülbelül 1 x 1 mérföldes (kb. 1,7 x 1,7 km), a várost átszövő hálózatot képzelt el. A megállók, amelyek itt tulajdonképpen ksiméretű beszállóplatformok, kb. 400 méterenként helyezkednének el.
A különleges vonathálózatnak nincsen megszabott menetrendje: az utas egyszerűen beszáll az első üres kapszulába, majd kiválasztja a kívánt célt és beprogramozza. A jármű ezután felveszi az utazósebességet a "parkolóvágányon", majd becsatlakozik a főágba. Az elképzelés mindenképpen figyelemreméltó, de még finomításra szorul: kérdés például, hogy mi a helyzet akokr, ha egy család szeretne együtt utazni? Remélhetőleg a tervezők hamarosan kidolgozzák a megfelelő megoldásokat.
2. Áramvonalas buszvonat
A hollandiai Delft műszaki egyetemének tervezőitől származó különleges "hibridjármű" kötött pályán (amelyen 250 km/h-ás végsebességre képes), de azon kívül is képes közlekedni, így alternatíváját jelentheti a rendkívül drága lebegő mágnesvasútnak. Arányai meglehetősen érdekesek: míg hossza megegyezik egy városi buszéval, magassága mindössze 1,7 m.
Belsejében nincsen középső közlekedőfolyosó, ehelyett minden ülést kívülről, külön ajtón lehet megközelíteni, ami meggyorsítja a ki- és beszállást. Arányainak és annak köszönhetően, hogy különlegesen könnyű anyagokból készült, az elektromos motorral üzemelő járgány 36 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ás sebességre.
3. Spirális villamos
Rodolfo Ciudad Witzel jelszava: „a tömegközlekedés menjen eseményszámba!” Nos, ezzel a villamossal közlekedni valóban élmény lehet majd. A hosszú villamoskocsik helyett rövidebb összekapcsolható egységekből álló jármű leginkább látványos megjelenésével tűnik fel.
Akár városnéző villamosnak is nevezhetjük, amelynél a térhatárolás csak minimális korlátokat állít a külső és belső tér között.
4. Irodabusz ingázóknak
Ha belegondolunk, hogy sok munkavállaló mennyi időt tölt ingázással, logikusnak tűnik a gondolat, hogy ezt a kieső időt is hasznosítani kell. Bécsben például naponta 260 000 munkavállaló ingázik, átlag 48 percet töltve utazással; több mint felük ráadásul autóval teszi ezt. A The Office Bus (irodabusz), Johanna Rüdisser, Johanna Oberneder, Joachim Kornauth és Manuel Fröschl (DNA Creative Austria) terve pontosan ezt a problémát igyekszik megoldani, vonzó alternatívát kínálva a naponta autót használóknak.
A busz belsejét úgy tervezték meg, hogy utasai már az utazás alatt kényelmesen nekiláthatnak a napi munkának, így remélhetőleg számos elfoglalt üzletembert csábít majd át az ötlet az autótól a tömegközlekedésre.
5. Zsugorított busz zsúfolt városokba
Abhishek Biswas a harmadik világ fejlődő, túlzsúfolt nagyvárosaira gondolva találta ki a Slimbus, azaz egy különösen keskeny, karcsú jármű ötletét. A kompakt kis busz mindössze 1,2 m széles, és a kerekekbe rejtett motorok hajtják.
A rövid távú utazásokra szánt járgány kényelmesnek semmiképpen nem nevezhető, viszont határozottan praktikus ötletnek tűnik. Öt kereke van, és kialakításának köszönhetően könnyedén veszi az éles kanyarokat is.
6. Városi béka, a lebegő csővillamos
A brit Stefan Reto Mathys új dimenziókat nyitott meg a sínes járművek előtt. Urban Frog, azaz városi béka névre keresztelt koncepciója egy különleges alakú függővasút: a szerelvények hengeres, zöld kocsikból állnak. A vezető nélküli kocsik mindkét oldalán találhatók ajtók, ami meggyorsítja a ki-beszállást.
A kocsik kampószerű karokkal kapcsolódnak rá a rendszerre, így éjszaka könnyen átadják a helyüket teherszállító társaiknak. A könnyű, kisméretű kocsik és a felfüggesztett elhelyezés a tervező szándékai szerint elősegítik a helytakarékosságot.
A legkreatívabb eszköz közösségi közlekedéshez...
(+ jelre kattintva lehet szavazni vagy a szavazás feliratnál)
+ A személyre szabott függővasút 40%
+ Az áramvonalas buszvonat 9%
+ A spirális villamos 16%
+ Az irodabusz ingázóknak 7%
+ A zsugorított busz 6%
+ Városi béka, a csővillamos 20%
(forrás: hg.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mit tegyen, ha kábeltolvajt lát? (Budapest)
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
Javaslatcsomag a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére – járatritkítások helyett
Új weboldalon böngészhető a BKK összes fejlesztése