Közlekedés: Virtuális látogatás a moszkvai metróban

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2006. április 05.
A moszkvai metró
Moszkvában két világ van. Az egyik a föld felett a Kremllel, a Vörös térrel és a Novogyevicsi kolostorral. A másik világ a föld alatt található és semmiképpen sem rosszabb a fentinél.

A moszkvai metró az első négy között

Moszkva a világ egyik leghatalmasabb metropolisza a maga több mint tízmilliós lakosával. Metróhálózata sem marad le a legnagyobb világvárosok földalatti rendszereitől. Bár igaz, hogy nagysága csak a negyedik a londoni, a párizsi és a New York-i metró után, mégis a moszkvai metró szállítja a világon a legtöbb embert. Moszkva lakossága nagyobb részben a belvárost körülölelő külváros és lakótelep "birodalmakban" lakik, ezért a metró elengedhetetlenül szükséges a sokmilliós tömeg munkába- és hazaszállításához.

A moszkvai metróba nem mindegy, hogy hol csöppenünk be. Ha egy olyan állomáson ereszkedünk le az "alvilágba", ami már a sztálini idők után épült jóval, akkor nagyobb eséllyel egy funkcionalistább, egyszerű kidolgozású építészeti megoldás vesz minket körül. Ha azonban az 1935-1953 közötti időszakban átadott vonalak egyikének állomását pillantjuk meg először, akkor rögtön egy álomvilágba érkezünk. Bár a metrót természetesen azért tervezték, hogy minél nagyobb számú embert minél gyorsabban A pontból B pontba eljuttassanak, a moszkvai metrónál ez csak egyike volt a figyelembe veendő szempontoknak. Az első metrókat, mint például a londoni vagy akár a világ harmadik földalatti vonalának számító budapestit még igényesen kivitelezve, de lényegében minden cicomától mentesen tervezték és építették meg. Ezeknek a vasutak építőinek valószínűleg semmilyen ideológiai szándékuk nem volt alkotásaikkal. Nem így a moszkvai metró építőinek vagy talán inkább építtetőinek, a kommunizmus birodalmának teljhatalmú urainak.

A kommunizmus utópiája a föld alatt

Moszkva első metróvonala 1935-ben Sztálin megerősödésének kezdetén nyílt meg. A cél nem csupán az volt, hogy a proletár tömegeket eljuttassák a gyárakba és vissza. Ennél Sztálin sokkal többet akart. Egy olyan világot akart teremteni bizarr módon a föld alatt, ami az emberek ideológiai nevelését is szolgálja. A metró architektúrájának köszönhetően a mindennapos utazások során a Szovjetunió hősei, vezetői, értékei észrevétlenül lopták be magukat a dolgozók szívébe. A metró világa kicsit a jövőbe ígért kommunizmus világát hozta időben előre. Az utasok a szerelvényeken utazva kárpótolhatták magukat amúgy szegényes tárgyi környezetük és lepusztult életterük miatt. Az állomások kivitelezése a legdrágább és legjobb minőségű anyagok felhasználásával történt. Semmivel sem spóroltak. Lehet, hogy az emberek órákon keresztül álltak sorba a jegyre kapott rossz minőségű élelmiszerekért, de a metróba lejövet kárpótolhatták magukat a kommunista Szovjetunió gazdagságának hitével.

Tematikus állomások

Néhány állomás a Szovjetunió akkori tagköztársaságainak életét mutatja be. Ilyenkor művészi kidolgozottságú mozaikok vagy mázas csempék elevenítik meg a Belorusz vagy Ukrán Szocialista Köztársaság mindennapjait. Láthatjuk, ahogy a parasztok vetnek és aratnak a kolhozban, a munkások egy víztározót építenek, vagy éppen pionírok köszöntik Lenin elvtársat. A jelenleg is igen nagy becsben tartott Lenin amúgy is állandó visszatérő alak az állomások mozaikjain, freskójain vagy ólomüveg ablakain. Csak a moszkvai metróban több száz Lenin ábrázolás található.

Vannak aztán olyan állomások, melyek barokk bálteremre hasonlítanak. De olyan állomás is épült, amelybe megérkezvén nem lehet nem arra gondolni, hogy egy díszes templomba érkeztünk. Erre utalnak az orosz ikonművészet formavilágára emlékeztető mozaikábrázolások vagy a középkori katedrálisok rózsaablakaira emlékeztető ólomüveg díszítések. Sztálin tudatosan játszott rá az orosz ember kollektív tudatalattijában létező motívumrendszerre. A kommunizmustól meglehetősen távol álló vagy éppen vele homlokegyenest ellentétes korszakok stílus- és formavilágát alakította át csekély mértékben és kommunista szimbólumokkal vegyítve saját céljaira használta fel az így kapott egyveleget.

Csodálat és félelem

Olyan állomáson is jártunk, ahol a Vörös Hadsereg katonáinak stilizált szobrai állnak minden boltív mellett. Olyanok, mintha csak arra várnának, hogy a legalkalmasabb pillanatban lecsaphassanak a sötétben bujkáló rémhírterjesztő ellenforradalmárokra.

Személyes kedvencem a szovjet ipar eredményeit és munkáját bemutató állomás architektúrája. Az egyik legnemesebb márványból készült domborművön munkások éppen egy ágyút szerelnek össze. De a tucatnyi domborművön találunk teherautót javító, termékeket betakarító, vasöntődében dolgozó, de repülőgép propellerével bajlódó munkásokat is. Természetesen minden életkép szigorúan márványból készült.

Ha valaki alaposan meg akarja ismerni a moszkvai metró világát, egy-két óránál jóval többet kell eltöltenie az állomásokon sétálgatva. Kis ízelítőt azonban már tíz-egynéhány állomás megtekintése után kaphatunk. Ha Moszkvába látogatunk, semmiképpen se hagyjuk ki a föld alatti világ tanulmányozását!

(forrás: go!utazás, vilagjaro.com)

 

Képek

 

 

 

Köszönjük klubtársunknak, Abi Karam Marikának a pps-t, melyre a blog építkezett!

Címkék: design metro moszkva építés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 9 órája a(z) Balul végződő felújítások... és balesetek fórumtémában:

Újabb összecsapások és blokádok Szerbiában a ...

M Imre írta 10 órája a(z) Zebra non pedibus sexaginta deserta (hatvanpusztai) képhez:

Zebra_non_pedibus_sexaginta_deserta_hatvanpusztai_2198234_1593_s

Szeretnék megakadályozni, hogy... az utcákat ellepjék a ...

M Imre írta 10 órája a(z) Közlekedési Múzeum blogbejegyzéshez:

A korábbi visszakozás ellenére Lázár minisztériuma ma...

M Imre írta 10 órája a(z) Jeff Opperman: Swimways | a folyók vizének szabadon kellene áramlania a vándorló halfajok miatt videóhoz:

WWF Hungary: Megtörten búcsúzunk. Fájdalommal ...

M Imre írta 1 napja a(z) Önkénteseket keresünk a Járókelő budapesti ügykezelői csapatába blogbejegyzéshez:

Mi lesz veled, Járókelő? Utcarádió (Tilos) | 2025.06.20. ...

M Imre írta 1 napja a(z) Parkváros Rákosrendezőn - A Fővárosi Önkormányzat víziója képhez:

Parkvaros_rakosrendezon__a_fovarosi_onkormanyzat_vizioja_2187629_3603_s

Budapestnek főtájépítésze/főkertésze lett! | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Ilyen egyszerű ennyire kevéssel ilyen sokat tenni? Városi ...

M Imre írta 1 napja a(z) Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe blogbejegyzéshez:

Újra szabad a fürdés! | 2025. június 27. Megnyitott...

M Imre írta 1 napja a(z) A kedd éjszakai futópróba során átkelt a 2202-es CAF a Dunán - A Rákóczi hídon (fotó Vörös Attila. iho.hu - 2015) képhez:

A_kedd_ejszakai_futoproba_soran_atkelt_a_2202es_caf_a_dunan__a_rakoczi_hidon_foto_voros_attila_ihohu__2015_1926739_4258_s

Új CAF villamosok Budapesten | 2025. június 27. Tízre bővült...

M Imre írta 1 napja a(z) Kiss László, csillagász-fizikus: Egyedül vagyunk az univerzumban? (InfoRádió) videóhoz:

„Végleg elbuktuk” – mondja Kiss László csillagász, az...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu