Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A 8ker blog szerzője szerint gyalogosok ezrei szembesülnek napi szinten azzal, hogy rájuk a másodrendű közlekedő szerepét osztotta a nagyváros.
A zebrák zöldjének rövidsége miatt a gyalogosok gyakran futni kényszerülnek mindennapi közlekedésük során, félelmet és frusztráltságot érezve, miközben egy az úttesten számukra kijelölt „biztonságos” helyet vesznek igénybe - olvasható a 8ker blogon. A Budapest Korzó erre az abszurd problémára szeretné felhívni a figyelmet rövid, látványos akciójával, egy „Zebrajt!” elnevezésű zebrás futóversennyel - írja a blogger. A 8ker blog bejegyzésében kiemeli, hogy a szervezők szerint sokszor az élhetőbb környezet eléréséhez szükséges változtatások nem igényelnek extra anyagi forrást, mindössze az amúgy is tervezett fejlesztések jobban átgondolt, megfontoltabb kialakítását, adott esetben (lámpa)programozást, a résztvevő intézmények közötti párbeszédet, a civilek és a használók véleményének kikérését és figyelembevételét.
Kis tömeg gyűlt már össze, a futók rajtszámot biggyesztgettek egymásra, lányoknak pom-pom bojtokat osztogattak a fotósok meg videósok gyűrűjében. Ez az esemény már jobban megmozgatta a sajtót, a királyi tévén kívül a Stop.hu, Index, RTL és még pár, nem beazonosítható kamerás nézte, mi is fog itt történni.
Az történt, hogy csupa fiatal, életerős nő és férfi állt rajthoz több alkalommal, oda-vissza, és tényleg szaladtak. Ami nem kunszt, így persze mindig átérnek. Nem volt egy idős ember sem - bár odamentem párhoz, volt, aki nem is akart szóba állni velem, de a többségük sietett, nem akart játszani, nem akart részt venni a zebrás akcióban - pedig leginkább értük volt ez az akció. Fel sem fogták.
Aztán a hangosbeszélőn felhangzottak a vezényszavak, zöld jelzésre átszaladtak az indulók párszor, oda-vissza, a végén meg eredményhirdetés is volt, dobogóval, éremmel, ahogy illik. Majd lecsaptak mindenkire a kamerás-mikrofonos emberek, mondja már el a véleményét az eseményről.
Én itt teszem meg: az akció kellett, hasznos volt, mert felhívta a figyelmet egy létező problémára, sikerült elég nagy felhajtást csinálni, biztosan nagy lesz a sajtóvisszhangja, talán át is gondolják az illetékesek, és változtatnak a zöld jelzés hosszán. Jobban örültem volna, ha botos papák és banyatankos mamák iparkodnak a saját tempójukban, rajtszámmal, és ha átértek, könnyes szemmel örülnek neki. Érzékletesebb lett volna.
A Budapest Korzó pedig ezzel (is) nevet szerzett, lassan többet szerepel, mint a Studio Metropolitana - legalábbis az ötleteik sokkal jobbak, és hasznosabbak. Tanulhatnának tőlük, de tényleg.
Nahát, én nem is tudtam, hogy ott volt valaki a Fővárostól, egy felelős ember, akinek ez a dolga, hogy megnézze, tényleg jól működnek a dolgok. A várakozásoknak megfelelően azt mondja, igen, minden jó. És miért nem lehet rajta változtatni? Na miért??
Úgy van! Az autók miatt! A szent és sérthetetlen autósokat nem lehet feltartani egy autópályán - pár másodpercre sem - és ez pedig az a javából, a várost kettészelő 2x3 sávos autópálya. Nehogy már át akarjanak totyogni a túloldalra, oda születni kell!
A forgalomszervezők egy európai szabvánnyal számolnak: ennek értelmében a gyalogosnak 1 másodperc alatt 1,5 métert kellene megtennie. (Miközben az akadálymentesítési szakmérnökök 0,5 méter/másodperccel számolnak.) Pásti Imre ezzel kapcsolatban kifejtette: ezt az értéket az ún. minimumidő meghatározásánál használják.
És nem az lenne a lényeg, hogy a leglassabb értéket vegyük figyelembe? A biztonság pár másodpercen múlik, amit nem vesznek észre?
Pásti Imre nem lát a szemétől, vagy a benzingőz homályosította el? Szinte minden alkalommal van olyan ember, akire már ráindulnak az autósok. Mi kellene ahhoz, hogy változtassanak? Egy halál?
Addig nem?
Abszurd helyzet?
Nos,
gyalogosok ezrei szembesülnek abszurd
helyzetekkel városszerte nap, mint nap, amikor egy zebrán szeretnének
áthaladni, de kínzóan rövidre programozott időtartamú szabad jelzéssel
kell szembesülniük. Csapatunk erre a nem kívánt gyakorlatra szeretné
felhívni a városvezetés figyelmét akciónkkal, azt az üzenetet
közvetítve a mai túlzottan autófókuszú várostervezők felé, hogy a
gyalogos nem másodrendű közlekedő.
Még csak nem is a sok
nyugat-európai városban már évek óta természetes gyakorlatként élő
priorizált közlekedési szerepkiosztást követeljük, amikor is a tervezők
bizonyos területeken elérni kívánt változás érdekében egy-egy csoport
közlekedési körülményeit könnyítik meg. Egyszerűbb esetben
költséghatékony és gyors szabálymódosítással, bonyolultabb esetben
költségesebb és lassabb infrastruktúra kiépítésével.
Így az
autóbarát autópályákhoz hasonlóan jöhetnek létre a városban a
babakocsibarát járdák, idős- és mozgáskorlátozott-barát gyalogos
átkelőhelyek, kerékpárosbarát belvárosi utcák és tömegközlekedés-barát
utak, reprezentálva, hogy a város a benne lakó közösség minden tagjáért
létezik. Mi ma még egészen egyszerűen csak egyenlő jogokért,
feltételekért harcolunk, mivel még ezt sem látjuk biztosítottnak.
A Rákóczi útra kifejezetten ráférne a fenti a szemléletmód.
Nem
véletlenül választottuk ki a város egyik „leggonoszabb” zebráját
akciónk helyszínéül, ugyanis annak a járókelőnek, aki a Rákóczi utat a
Síp utcánál keresztező gyalogos átkelőhelyet kívánja használni,
alaposan csipkednie kell magát, amennyiben el kívánja kerülni az
autóforgalommal való vészes kimenetelű közvetlen találkozást.
Belegondolni is hátborzongató. Ezért az a gyalogos, aki belegondol,
többnyire félelmet érezve, ösztöneire hallgatva el sem indul, más
alternatív útvonalat keres célja eléréséhez. Ha a vakmerőbbje mégis
nekivág, akkor őt bizony egy profán – hivatalosan a számára kijelölt –
átkelőhely használat képes kapkodásra készteti, frusztrációt és
stresszt okozva számára, ahelyett, hogy a zebra eredeti funkcióját
betöltve kényelmes, nyugodt és biztonságos átkelést biztosítson a
gyalogosoknak legalább azon a területen, amit számukra meghagytak.
Kérdésünk: Fenntartandó-, fenntartható-e ez az állapot?
Ez a
zebra jól példázza miért kapta a Kossuth Lajos utca - Rákóczi út páros
a „belvárosi 6 sávos autópálya” csúfnevet. Miközben várostervezők,
alkotócsoportok gondolkoznak azon, hogy miként lehetne a Rákóczi útba
újra életet lehelni, a fenti élő probléma ez idáig senkinek nem szúr
szemet.
Sok esetben az élhetőbb környezet eléréséhez szükséges
változtatások nem is igényelnek extra anyagi forrást, mindössze az
amúgy is tervezett fejlesztések jobban átgondolt, megfontoltabb
kialakítását, adott esetben (lámpa)programozást, a résztvevő
intézmények közötti párbeszédet, a civilek és a használók véleményének
kikérését és figyelembevételét, hogy ne csak a tervezőasztalon tűnjön
valami működőképesnek, hanem az érintett terepen, az életben is.
Köszönjük minden közreműködőnek az aktív részvételt, minden támogatónak a küldött pozitív energiát, és a tájékoztató médiumoknak a felületet és a műsoridőt!
A mindenhonnan érezhető figyelem és pozitív fogadtatás
pedig mutatja, hogy szükség van ránk, és tovább sarkall minket a
folytatásra. A 2 zebrás akció után az emberbarát város koncepció új
elemeihez kívánunk nyúlni, de erről később.
Várjuk az eseménnyel kapcsolatos véleményeket itt hozzászólás formájában, a problémafelvető javaslatokat, ötleteket pedig az info@budapestkorzo.hu e-mail címre.
Médiafigyelő (Új!) --Cikkek:
Építészfórum cikke a BudapestKorzóról
HVG cikk és videó
http://8ker.blog.hu
Hirszerző cikke képgalériával
http://nol.hu
http://www.magyarhirlap.hul
http://magyarinfo.blog.hu
http://lmv.zoldpok.hu
--Videók:
http://www.kulturpart.hu
http://videa.hu
index.hu Videó
Blikk TV
Stop TV
-- Rádió riportok:
MR1 Kossuth Rádió 5:30-nál
m1 Regionális Híradó 2009.12.04. 16.48
RTL - Fókusz 2009.12.04
http://www.rtlklub.hu/video/77445
RTL Klub Híradó 2009.12.04
http://rtlklub.hu/musorok/fokusz/cikk/293947 RTL - fél 2, 2009.12.10 13:30-tól
Tilos rádió Hetibeton
Klub rádió (mp3) (kb 2/3-nál, a második hírek után)
-- Fotók:
http://picasaweb.google.com/eszter.banki/2009_1204Zebrajt#5411549586850712674
http://picasaweb.google.hu/lesleycobbler/Zebrajt#
(forrás: 8ker.blog.hu,budapestkorzo.hu)
|
|
M Imre írta 2 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 2 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 3 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 12 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Zebra Akció
A varázsszó: forgalomcsökkentés, avagy itt a nemzeti gyalogos minimum
Baleset-megelőzés: Vigyázzunk egymásra!
Miért nem halad a tömeg?