Közlekedés: Zebrán átfutás

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A 8ker blog szerzője szerint gyalogosok ezrei szembesülnek napi szinten azzal, hogy rájuk a másodrendű közlekedő szerepét osztotta a nagyváros.

 

A zebrák zöldjének rövidsége miatt a gyalogosok gyakran futni kényszerülnek mindennapi közlekedésük során, félelmet és frusztráltságot érezve, miközben egy az úttesten számukra kijelölt „biztonságos” helyet vesznek igénybe - olvasható a 8ker blogon. A Budapest Korzó erre az abszurd problémára szeretné felhívni a figyelmet rövid, látványos akciójával, egy „Zebrajt!” elnevezésű zebrás futóversennyel - írja a blogger. A 8ker blog bejegyzésében kiemeli, hogy a szervezők szerint sokszor az élhetőbb környezet eléréséhez szükséges változtatások nem igényelnek extra anyagi forrást, mindössze az amúgy is tervezett fejlesztések jobban átgondolt, megfontoltabb kialakítását, adott esetben (lámpa)programozást, a résztvevő intézmények közötti párbeszédet, a civilek és a használók véleményének kikérését és figyelembevételét.

 

Kis tömeg gyűlt már össze, a futók rajtszámot biggyesztgettek egymásra, lányoknak pom-pom bojtokat osztogattak a fotósok meg videósok gyűrűjében. Ez az esemény már jobban megmozgatta a sajtót, a királyi tévén kívül a Stop.hu, Index, RTL és még pár, nem beazonosítható kamerás nézte, mi is fog itt történni.

 

Az történt, hogy csupa fiatal, életerős nő és férfi állt rajthoz több alkalommal, oda-vissza, és tényleg szaladtak. Ami nem kunszt, így persze mindig átérnek. Nem volt egy idős ember sem - bár odamentem párhoz, volt, aki nem is akart szóba állni velem, de a többségük sietett, nem akart játszani, nem akart részt venni a zebrás akcióban - pedig leginkább értük volt ez az akció. Fel sem fogták.

 

Aztán a hangosbeszélőn felhangzottak a vezényszavak, zöld jelzésre átszaladtak az indulók párszor, oda-vissza, a végén meg eredményhirdetés is volt, dobogóval, éremmel, ahogy illik. Majd lecsaptak mindenkire a kamerás-mikrofonos emberek, mondja már el a véleményét az eseményről.

 

Én itt teszem meg: az akció kellett, hasznos volt, mert felhívta a figyelmet egy létező problémára, sikerült elég nagy felhajtást csinálni, biztosan nagy lesz a sajtóvisszhangja, talán át is gondolják az illetékesek, és változtatnak a zöld jelzés hosszán. Jobban örültem volna, ha botos papák és banyatankos mamák iparkodnak a saját tempójukban, rajtszámmal, és ha átértek, könnyes szemmel örülnek neki. Érzékletesebb lett volna.

A Budapest Korzó pedig ezzel (is) nevet szerzett, lassan többet szerepel, mint a Studio Metropolitana - legalábbis az ötleteik sokkal jobbak, és hasznosabbak. Tanulhatnának tőlük, de tényleg. 

Nahát, én nem is tudtam, hogy ott volt valaki a Fővárostól, egy felelős ember, akinek ez a dolga, hogy megnézze, tényleg jól működnek a dolgok. A várakozásoknak megfelelően azt mondja, igen, minden jó. És miért nem lehet rajta változtatni? Na miért??

Úgy van! Az autók miatt! A szent és sérthetetlen autósokat nem lehet feltartani egy autópályán  - pár másodpercre sem - és ez pedig az a javából, a várost kettészelő 2x3 sávos autópálya. Nehogy már át akarjanak totyogni a túloldalra, oda születni kell! 

 

A forgalomszervezők egy európai szabvánnyal számolnak: ennek értelmében a gyalogosnak 1 másodperc alatt 1,5 métert kellene megtennie. (Miközben az akadálymentesítési szakmérnökök 0,5 méter/másodperccel számolnak.) Pásti Imre ezzel kapcsolatban kifejtette: ezt az értéket az ún. minimumidő meghatározásánál használják.

Forrás

 

És nem az lenne a lényeg, hogy a leglassabb értéket vegyük figyelembe? A biztonság pár másodpercen múlik, amit nem vesznek észre?

 

Pásti Imre nem lát a szemétől, vagy a benzingőz homályosította el? Szinte minden alkalommal van olyan ember, akire már ráindulnak az autósok. Mi kellene ahhoz, hogy változtassanak? Egy halál?

Addig nem?

 


Abszurd helyzet?

zebraNos, gyalogosok ezrei szembesülnek abszurd helyzetekkel városszerte nap, mint nap, amikor egy zebrán szeretnének áthaladni, de kínzóan rövidre programozott időtartamú szabad jelzéssel kell szembesülniük. Csapatunk erre a nem kívánt gyakorlatra szeretné felhívni a városvezetés figyelmét akciónkkal, azt az üzenetet közvetítve a mai túlzottan autófókuszú várostervezők felé, hogy a gyalogos nem másodrendű közlekedő.  

Még csak nem is a sok nyugat-európai városban már évek óta természetes gyakorlatként élő priorizált közlekedési szerepkiosztást követeljük, amikor is a tervezők bizonyos területeken elérni kívánt változás érdekében egy-egy csoport közlekedési körülményeit könnyítik meg. Egyszerűbb esetben költséghatékony és gyors szabálymódosítással, bonyolultabb esetben költségesebb és lassabb infrastruktúra kiépítésével.
Így az autóbarát autópályákhoz hasonlóan jöhetnek létre a városban a babakocsibarát járdák, idős- és mozgáskorlátozott-barát gyalogos átkelőhelyek, kerékpárosbarát belvárosi utcák és tömegközlekedés-barát utak, reprezentálva, hogy a város a benne lakó közösség minden tagjáért létezik. Mi ma még egészen egyszerűen csak egyenlő jogokért, feltételekért harcolunk, mivel még ezt sem látjuk biztosítottnak.

A Rákóczi útra kifejezetten ráférne a fenti a szemléletmód.
Nem véletlenül választottuk ki a város egyik „leggonoszabb” zebráját akciónk helyszínéül, ugyanis annak a járókelőnek, aki a Rákóczi utat a Síp utcánál keresztező gyalogos átkelőhelyet kívánja használni, alaposan csipkednie kell magát, amennyiben el kívánja kerülni az autóforgalommal való vészes kimenetelű közvetlen találkozást. Belegondolni is hátborzongató. Ezért az a gyalogos, aki belegondol, többnyire félelmet érezve, ösztöneire hallgatva el sem indul, más alternatív útvonalat keres célja eléréséhez. Ha a vakmerőbbje mégis nekivág, akkor őt bizony egy profán – hivatalosan a számára kijelölt – átkelőhely használat képes kapkodásra készteti, frusztrációt és stresszt okozva számára, ahelyett, hogy a zebra eredeti funkcióját betöltve kényelmes, nyugodt és biztonságos átkelést biztosítson a gyalogosoknak legalább azon a területen, amit számukra meghagytak. Kérdésünk: Fenntartandó-, fenntartható-e ez az állapot?

Ez a zebra jól példázza miért kapta a Kossuth Lajos utca - Rákóczi út páros a „belvárosi 6 sávos autópálya” csúfnevet. Miközben várostervezők, alkotócsoportok gondolkoznak azon, hogy miként lehetne a Rákóczi útba újra életet lehelni, a fenti élő probléma ez idáig senkinek nem szúr szemet.

Sok esetben az élhetőbb környezet eléréséhez szükséges változtatások nem is igényelnek extra anyagi forrást, mindössze az amúgy is tervezett fejlesztések jobban átgondolt, megfontoltabb kialakítását, adott esetben (lámpa)programozást, a résztvevő intézmények közötti párbeszédet, a civilek és a használók véleményének kikérését és figyelembevételét, hogy ne csak a tervezőasztalon tűnjön valami működőképesnek, hanem az érintett terepen, az életben is.

 

Köszönjük minden közreműködőnek az aktív részvételt, minden támogatónak a küldött pozitív energiát, és a tájékoztató médiumoknak a felületet és a műsoridőt!


A mindenhonnan érezhető figyelem és pozitív fogadtatás pedig mutatja, hogy szükség van ránk, és tovább sarkall minket a folytatásra. A 2 zebrás akció után az emberbarát város koncepció új elemeihez kívánunk nyúlni, de erről később.

 

Várjuk az eseménnyel kapcsolatos véleményeket itt hozzászólás formájában, a problémafelvető javaslatokat, ötleteket pedig az info@budapestkorzo.hu e-mail címre.

 

Médiafigyelő (Új!)    --Cikkek:
Építészfórum cikke a BudapestKorzóról
HVG cikk és videó
http://8ker.blog.hu
Hirszerző cikke képgalériával
http://nol.hu
http://www.magyarhirlap.hul
http://magyarinfo.blog.hu
http://lmv.zoldpok.hu
                          --Videók:
http://www.kulturpart.hu
http://videa.hu
index.hu Videó
Blikk TV
Stop TV
                 -- Rádió riportok:
MR1 Kossuth Rádió 5:30-nál
m1 Regionális Híradó 2009.12.04. 16.48
RTL - Fókusz 2009.12.04
http://www.rtlklub.hu/video/77445
RTL Klub Híradó 2009.12.04
http://rtlklub.hu/musorok/fokusz/cikk/293947 RTL - fél 2, 2009.12.10 13:30-tól
Tilos rádió Hetibeton
Klub rádió (mp3) (kb 2/3-nál, a második hírek után)
        -- Fotók:
http://picasaweb.google.com/eszter.banki/2009_1204Zebrajt#5411549586850712674
http://picasaweb.google.hu/lesleycobbler/Zebrajt#

 

(forrás: 8ker.blog.hu,budapestkorzo.hu)

Címkék: civil gyalogos utca zebra zebrajt zebrán átfutás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 perce a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu