Közlekedés: A varázsszó: forgalomcsökkentés, avagy itt a nemzeti gyalogos minimum

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Készül a jelenlegi KRESZ módosítása. Az erről szóló szakmai egyeztetésre pedig a Járókelő is meghívást kapott, mert a döntéshozók végre úgy érezték: az autóval és biciklivel közlekedők csoportja mellett ideje meghallgatni a járókelők szempontjait is. Az egyeztetésen Sebők Máté humánökológus képviselte a Járókelőt. Itt olvashatjátok, hogy milyen szempontok szerint.


Miért fontos, hogy ott lehettünk?


Folyamatosan zajlanak a jelenlegi KRESZ-szabályozás megújítását célzó megbeszélések a különböző döntéshozói, szakmai és társadalmi szervezetek részvételével. Örömünkre szolgál, hogy az egyeztetésekre immár a Járókelő.hu is meghívást kapott, így az eddigieknél jóval nagyobb lehetőségünk van azon dolgozni, hogy a jövő közlekedési szabályainak kialakításakor kiemelten jelenjen meg a legvédtelenebb közlekedők, azaz a gyalogosok érdekeinek védelme is. A megbeszéléseken minden olyan jogszabálytervezetet támogatunk, melyek hatékonyan segítik elő a gyalogosok által használt felületek, úgymint a gyalogátkelőhelyek és járdák biztonságosabbá tételét, valamint a gyalogosok és a más módon közeledők közötti konfliktusok minimalizálást. Az alábbiakban összefoglaltuk azokat a pontokat, melyeket leginkább fontosnak tartunk annak érdekében, hogy a mainál sokkal biztonságosabb és komfortosabb környezet jöjjön létre a legvédtelenebb közlekedők számára.


Nem lehet több halálos áldozat


A statisztikai adatok alapján csak 2019-ben 969 baleset történt kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, ebből 39 végződött halállal. A balesetek körülbelül 90%-a fényjelző nélküli gyalogátkelőhelyen történt. A közel ezres érték rendkívül magas, főleg, ha abból indulunk ki, hogy ma már vannak olyan városok a világban, mint Oslo vagy Helsinki, ahol a tavalyi év során már egyetlen halálos kimenetelű baleset sem történt. Ebből kifolyólag Magyarországon is célul kell kitűzni, hogy senki ne haljon meg se az utakon, se a gyalogátkelőhelyeken. A külföldi városok és országok példája, valamint számtalan, a témában készült tanulmány eredménye is azt mutatja, hogy az egyik legcélravezetőbb eszköz az utak biztonságosabbá tételében a járművek sebességének csökkentése.


Amíg 30 km/h vagy az alatti sebességnél körülbelül 10% az esélye annak, hogy egy gázolás halállal végződjön, addig 50 km/h-nál ugyanez az érték már közel 85%! Ezért szervezetünk álláspontja az, hogy a jó gyakorlatot mutató külföldi példákhoz hasonlóan itthon is mielőbb csökkenteni kellene a városon belüli sebességhatárokat.


A belvárosi, sűrű beépítettségű területeken, valamint a lakóövezeteken belül kivétel nélkül 30 km/h vagy az alatti sebességhatárokra van szükség, hiszen itt nagy valószínűséggel kell számítani az utcán kisgyerekes családokra, fiatalokra vagy lassabban mozgó idős emberekre, akikre jobban kell figyelnie a járművezetőknek. Emellett ezeken a környékeken a gyalogosforgalom is jóval sűrűbb, ami megnöveli a balesetek kockázatát. Ezzel párhuzamosan a többi, városon belüli útvonalon pedig maximum 50 km/h sebességhatárt kell bevezetni (ideértve a többsávos főútvonalakat is, ahol adott esetben ma még 60-70 km/h is engedélyezett).


A legfontosabb: a gyalogosnak mindig elsőbbsége van


A sebességhatárok csökkentése mellett szükség van annak az egyértelművé tételére is, hogy mikortól kell a gyalogosnak megadni az elsőbbséget a gyalogátkelőhelyen, hiszen a jelenlegi szabályozás mind a gyalogosokra, mind a gépjárművezetőkre nézve ellentmondásosan van megfogalmazva. „Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni”, mondja a jelenlegi KRESZ, azonban a gyalogosnak a járda szélén még nincs elsőbbsége, és az úttestre is csak akkor léphet le, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Ennek értelmében a gyalogos-átkelőhelyhez közeledő járműnek mindaddig elsőbbsége van amíg a gyalogos a járdán tartózkodik, a gyalogos pedig köteles is egészen addig a járdán tartózkodni, amíg meg nem győződött arról, hogy biztonságos lelépni az úttestre.


Lényegében tehát a mostani KRESZ-szabályozás a gépjárművezetőknek ad elsőbbséget, hiszen, ha a járművezető elég gyorsan (akár teljesen szabályosan a sebességhatáron belül) közelíti meg az átkelőhelyet ahhoz, hogy az már veszélyes legyen a gyalogosra nézve, akkor a gyalogos kénytelen a járda szélén várakozni akár hosszú perceken át, egészen addig amíg nem jön több autó vagy egy járművezető le nem lassít. A gépjárművezető azonban jelenleg nincs kötelezve arra, hogy a járdán várakozó gyalogost átengedje az úton (még akkor sem, ha az átkelési szándék teljesen egyértelmű), valójában az csak a sofőr kedvességén múlik, hogy megteszi-e.


Éppen ezért a KRESZ-módosítást úgy kell megfogalmazni, hogy abban már egyértelmű legyen a gyalogosok elsőbbsége a gépjárművekkel szemben, már akkor, amikor az úttesten átkelni szándékozó gyalogos a járda szélére ér, de még nem lépett le az úttestre. A cél az, hogy a járművek úgy közelítsék meg a gyalogátkelőhelyeket, mintha egy elsőbbségadás kötelező táblával ellátott kereszteződést közelítenének meg; tehát úgy válasszák meg a sebességet, hogy ha gyalogos ér a járda szélére, akkor minden gond nélkül meg tudjanak állni a gyalogos-átkelő előtt - ahogy teszik azt most is egy oldalról érkező jármű esetén, megadva annak az elsőbbséget.


Elég a beparkolt járdákból (és zebrákból)!


Jelenleg még olyan helyekre is jelölnek ki járdán parkolóhelyeket, ahol emiatt 1-1,5 méter sincs biztosítva a gyalogosoknak. Ez nem csak csökkenti a gyalogosok komfortérzetét (van, ahol csak oldalazva lehet elférni), de roppant balesetveszélyes is, hiszen így a babakocsit toló kismamáknak vagy a kerekesszékkel közlekedőknek is az úttesten kell haladniuk. Ehhez kapcsolódóan a Járókelő.hu is napi szinten kap bejelentéseket, épp emiatt tisztában vagyunk vele, hogy mennyire sürgető problémáról van szó. Fontosnak tartjuk, hogy az átdolgozott KRESZ-szabályozásba kerüljön be, hogy a járdákon ne lehessen úgy parkolóhelyet kialakítani, hogy legalább 1,5 méteres távolságot nem biztosítanak a gyalogosoknak. Ezen túlmenően, a gyalogosok védelme érdekében fontos lenne, hogy oktatási, egészségügyi és más közintézmény közelében egyáltalán ne lehessen járdán parkolóhelyet kialakítani. Ezeket a szabályozásokat természetesen a mikromobilitási eszközök (roller, e-roller, kerékpár stb.) számára kijelölt fizikai vagy virtuális parkolókra is szükséges kiterjeszteni, hogy azok ne a járdából vegyenek el felületet (adott esetben ugyancsak az úttestre kényszerítve a babakocsival, kerekesszékkel és nagyobb csomaggal közlekedőket, valamint az idős embereket), hanem a járda melletti úttesten kerüljenek kialakításra.


Forrás: https://jarokelok.blog.hu/2020/03/18/a_varazsszo_forgalomcsokkentes_avagy_itt_a_nemzeti_gyalogos_minimum


network.hu

 

A zebra fekete alapon fehér csíkos. Ezt onnan lehet tudni, hogy az állat bokájánál, orrán, sörényén és farkán fekete az alapszín. Ezek a fejen, a nyakon és a törzsön függőlegesek, míg az állat farán és lábain vízszintesek. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket a fekete-fehér csíkozás miatt nevezik zebrának.

 

A zoológusok szerint a csíkok az álcázást szolgálják. Ez többféleképpen is elképzelhető. A csíkok segíthetnek a zebrának elrejtőzni a fűben. Elsőre ez nem hangzik hihetőnek, hiszen a fű nem fekete-fehér, de mégis van értelme, hiszen a zebra elsődleges ragadozója, az oroszlán színvak. Egy magas fűben álló, mozdulatlan zebra gyakorlatilag észrevehetetlen egy oroszlán számára. Viszont a zebrák többnyire ménesekben járnak, és ritkán magányosak, az álcázás másik módja a ragadozó összezavarása: néhány szorosan egymás mellett álló vagy mozgó zebra az oroszlán szemében egyetlen, jókora állatnak tűnik, így nehezebben tud kiszemelni magának egyetlen áldozatot.

 

A csíkok emellett a társas viselkedésben is szerepet játszhatnak, a mintázatban található apró eltérések az egyedek elkülönítését szolgálják.

 

Egy újabb, kísérletekkel igazolt elképzelés szerint a megtévesztő mintázat a vérszívó cecelégy és a bögöly látását is megzavarja. További elméletek szerint a csíkok a zebrák bőrében található zsír mintázatával függnek össze, az állat hőszabályozásában játszanak szerepet, vagy a csíkozás sérülések miatt létrejövő szabálytalanságai segítenek a potenciális párzótársaknak felmérni az állat rátermettségét.

 

A kép és az idézet forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Zebra

Címkék: baleset baleset-megelőzés elsőbbség forgalomcsökkentés gyalogos gyalogos-átkelőhely járókelő.hu kresz kresz módosítás kresz-szabályozás sebességhatárok csökkentése sebők máté zebra

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu