Közlekedés: Miért nem halad a tömeg?

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3235 db
  • Videók - 2920 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 887 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Mindannyiunkkal előfordul, hogy a forgalmas utcán sietve képtelenek vagyunk gyorsabban haladni a tömegnél. Hiába nyomakodunk, lökdösődünk, az előttünk kényelmesen bandukoló emberek nem fognak gyorsabban menni.

 

Hogy miért, arra egy új tanulmány ad választ: a tömegben gyalogló emberek 70%-a „szociálisan összeragadva”, kis csoportokban halad, ezzel lelassítva a forgalmat. S ami még rosszabb, ahogy sűrűsödik az emberáradat, úgy a kis csoportok „anti-aerodinamikus” formát vesznek fel, ezzel is súlyosbítva a problémát.



Az emberek alkotta tömeg dinamikájával foglalkozó tudósok már jól ismerik a kijáratoknál kialakuló palacknyak-effektust, a szemben haladó járókelők áramlatainak tulajdonságait, sőt, még a nagyon sűrű tömegek turbulens áramlásait is. Az elmúlt 15 évben ezek a kutatások olyan matematikai modellek kidolgozásához járultak hozzá, amelyek segítséget nyújtanak az épületek, városok tervezőinek, hogy biztonságosabb létesítményeket hozhassanak létre.

A probléma az, hogy a szimulációkban az egyes embereket önálló, egymástól független pontoknak tekintik, figyelmen kívül hagyva azt, hogy szeretünk csoportokba verődni, és csevegni az ismerőseinkkel. A kis csoportok kialakulása mindent felborít, emiatt újra kell gondolnunk az emberi tömegekről alkotott képünket- mondja
Mehdi Moussaid, a kutatás vezetője, a franciaországi University of Toulouse viselkedéskutatója.

Moussaid kollégáival videofelvételt készített Bordeaux egy utcarészletéről. Kétféle jellegzetes időszakot örökítettek meg felülnézetből: a hétköznapi csúcsforgalmat, valamint a hétvégi nyugalmas perceket. Munkanapokon a tömegben az egyének és a kettő, vagy annál többtagú csoportok aránya nagyjából fele-fele volt. Ezzel szemben a hétvégi járókelők között a csoportban mozgók aránya elérte a 70%-ot. A négytagúnál nagyobb csapatok ritkák voltak, a kutatók szerint azért, mert ezek kisebb csoportokra hasadtak. A kutatók több mint 4500 francia járókelő mozgását örökítették meg és elemezték ki abban a reményben, hogy ezzel hozzájárulnak a tömegek pontosabb szimulációjának kidolgozásához.

Az eredmények azt mutatják, hogy a szociálisan összetartó csoportok akár 17%-kal is lelassíthatják a forgalmat az olyan modellekhez képest, amelyekben nem feltételeznek kapcsolatot az egyes emberek között. A kutatók azt is felfedezték, hogy a tömeg sűrűsödésével a háromnál nagyobb létszámú csoportok V- vagy U-alakot vesznek fel úgy, hogy a középső ember kerül leghátulra, ami tovább rontja a helyzetet, a társalgás fenntartását azonban biztosítja. Moussaid szerint „ha tömegbe verődünk, igencsak hasonlítunk a birkákra. Amiben eltér az emberi nyáj viselkedése, annak okai a szociális interakciókban keresendők. Hátrafele nehezebb beszélni, ezért V- vagy U- alakba rendeződünk a sebesség rovására. „ A kutatócsoport a PLoS ONE ápr. 7-i kiadásában számol be eredményeiről.

A kutatás eredményei széles körben felhasználhatók járdák, vonatperonok, plázák és más közterek tervezésében, nem is beszélve a nagy tömegek által jelentett kockázat csökkentéséről.

Moussaid még egy érdekes dolgot fedezett fel a felvételek elemzése során. A magányos farkasok, akik a kényelmesen sétáló csoportok között cikáznak, csak tovább növelik a káoszt. „A tömeg egy önszervező rendszer, ha nem vagyunk kooperatívak, a rendszer összeomlik, és mindenki mást is lelassítunk.”

ScienceNOW 2010. ápr. 7.


Borsics József (mrns.hu)

Címkék: emberek forgalom gyalogos matematikai modell szocializáció tanulmány tervezés tömeg utca várostervezés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 4 órája a(z) Balul végződő felújítások... és balesetek fórumtémában:

Újabb összecsapások és blokádok Szerbiában a ...

M Imre írta 6 órája a(z) Zebra non pedibus sexaginta deserta (hatvanpusztai) képhez:

Zebra_non_pedibus_sexaginta_deserta_hatvanpusztai_2198234_1593_s

Szeretnék megakadályozni, hogy... az utcákat ellepjék a ...

M Imre írta 6 órája a(z) Közlekedési Múzeum blogbejegyzéshez:

A korábbi visszakozás ellenére Lázár minisztériuma ma...

M Imre írta 6 órája a(z) Jeff Opperman: Swimways | a folyók vizének szabadon kellene áramlania a vándorló halfajok miatt videóhoz:

WWF Hungary: Megtörten búcsúzunk. Fájdalommal ...

M Imre írta 1 napja a(z) Önkénteseket keresünk a Járókelő budapesti ügykezelői csapatába blogbejegyzéshez:

Mi lesz veled, Járókelő? Utcarádió (Tilos) | 2025.06.20. ...

M Imre írta 1 napja a(z) Parkváros Rákosrendezőn - A Fővárosi Önkormányzat víziója képhez:

Parkvaros_rakosrendezon__a_fovarosi_onkormanyzat_vizioja_2187629_3603_s

Budapestnek főtájépítésze/főkertésze lett! | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Ilyen egyszerű ennyire kevéssel ilyen sokat tenni? Városi ...

M Imre írta 1 napja a(z) Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe blogbejegyzéshez:

Újra szabad a fürdés! | 2025. június 27. Megnyitott...

M Imre írta 1 napja a(z) A kedd éjszakai futópróba során átkelt a 2202-es CAF a Dunán - A Rákóczi hídon (fotó Vörös Attila. iho.hu - 2015) képhez:

A_kedd_ejszakai_futoproba_soran_atkelt_a_2202es_caf_a_dunan__a_rakoczi_hidon_foto_voros_attila_ihohu__2015_1926739_4258_s

Új CAF villamosok Budapesten | 2025. június 27. Tízre bővült...

M Imre írta 1 napja a(z) Kiss László, csillagász-fizikus: Egyedül vagyunk az univerzumban? (InfoRádió) videóhoz:

„Végleg elbuktuk” – mondja Kiss László csillagász, az...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu