Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mindannyiunkkal
előfordul, hogy a forgalmas utcán sietve képtelenek vagyunk gyorsabban
haladni a tömegnél. Hiába nyomakodunk, lökdösődünk, az előttünk
kényelmesen bandukoló emberek nem fognak gyorsabban menni.
Hogy miért, arra egy új tanulmány ad választ: a tömegben gyalogló emberek 70%-a „szociálisan összeragadva”, kis csoportokban halad, ezzel lelassítva a forgalmat. S ami még rosszabb, ahogy sűrűsödik az emberáradat, úgy a kis csoportok „anti-aerodinamikus” formát vesznek fel, ezzel is súlyosbítva a problémát.
Az emberek alkotta tömeg dinamikájával foglalkozó tudósok már jól
ismerik a kijáratoknál kialakuló palacknyak-effektust, a szemben haladó
járókelők áramlatainak tulajdonságait, sőt, még a nagyon sűrű tömegek
turbulens áramlásait is. Az elmúlt 15 évben ezek a kutatások olyan
matematikai modellek kidolgozásához járultak hozzá, amelyek segítséget
nyújtanak az épületek, városok tervezőinek, hogy biztonságosabb
létesítményeket hozhassanak létre.
A probléma az, hogy a szimulációkban az egyes embereket önálló,
egymástól független pontoknak tekintik, figyelmen kívül hagyva azt, hogy
szeretünk csoportokba verődni, és csevegni az ismerőseinkkel. A kis
csoportok kialakulása mindent felborít, emiatt újra kell gondolnunk az
emberi tömegekről alkotott képünket- mondja Mehdi Moussaid, a kutatás vezetője, a franciaországi University of Toulouse viselkedéskutatója.
Moussaid kollégáival videofelvételt készített Bordeaux egy
utcarészletéről. Kétféle jellegzetes időszakot örökítettek meg
felülnézetből: a hétköznapi csúcsforgalmat, valamint a hétvégi nyugalmas
perceket. Munkanapokon a tömegben az egyének és a kettő, vagy annál
többtagú csoportok aránya nagyjából fele-fele volt. Ezzel szemben a
hétvégi járókelők között a csoportban mozgók aránya elérte a 70%-ot. A
négytagúnál nagyobb csapatok ritkák voltak, a kutatók szerint azért,
mert ezek kisebb csoportokra hasadtak. A kutatók több mint 4500 francia
járókelő mozgását örökítették meg és elemezték ki abban a reményben,
hogy ezzel hozzájárulnak a tömegek pontosabb szimulációjának
kidolgozásához.
Az eredmények azt mutatják, hogy a szociálisan összetartó csoportok akár
17%-kal is lelassíthatják a forgalmat az olyan modellekhez képest,
amelyekben nem feltételeznek kapcsolatot az egyes emberek között. A
kutatók azt is felfedezték, hogy a tömeg sűrűsödésével a háromnál
nagyobb létszámú csoportok V- vagy U-alakot vesznek fel úgy, hogy a
középső ember kerül leghátulra, ami tovább rontja a helyzetet, a
társalgás fenntartását azonban biztosítja. Moussaid szerint „ha tömegbe
verődünk, igencsak hasonlítunk a birkákra. Amiben eltér az emberi nyáj
viselkedése, annak okai a szociális interakciókban keresendők. Hátrafele
nehezebb beszélni, ezért V- vagy U- alakba rendeződünk a sebesség
rovására. „ A kutatócsoport a PLoS ONE ápr. 7-i kiadásában számol be eredményeiről.
A kutatás eredményei széles körben felhasználhatók járdák, vonatperonok,
plázák és más közterek tervezésében, nem is beszélve a nagy tömegek
által jelentett kockázat csökkentéséről.
Moussaid még egy érdekes dolgot fedezett fel a felvételek elemzése
során. A magányos farkasok, akik a kényelmesen sétáló csoportok között
cikáznak, csak tovább növelik a káoszt. „A tömeg egy önszervező
rendszer, ha nem vagyunk kooperatívak, a rendszer összeomlik, és
mindenki mást is lelassítunk.”
ScienceNOW 2010. ápr. 7.
Borsics József (mrns.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mindenszentek és Halottak Napja
Szmogriadó: füstbe ment terv - korlátozások csütörtök reggeltől
Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával
Miért túrták fel Budapest belvárosát?