Közlekedés: Olcsó gépjárművezető oktatás (fórum)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3161 db
  • Videók - 2446 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 859 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3161 db
  • Videók - 2446 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 859 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3161 db
  • Videók - 2446 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 859 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3161 db
  • Videók - 2446 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 859 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Olcsó gépjárművezető oktatás

Ezt a témát M Imre indította 16 éve

oktatók
Lencsés Csaba 2008. 03. 13., 8:48 Utolsó módosítás: 2008. 03. 13., 10:12.
www.origo.hu/itthon/20080312-tanitvanyuk-bukasara-jatszanak-a-csalo-oktatok.html
 
Számos
autósiskolában csalnak az oktatók, miközben egyre romlik a
jogosítványért hajtók képzésének színvonala és növekszik a bukások
száma is - állítja a Nemzeti Közlekedési Hatóság mellett az oktatók
szakszervezete is. Az autós-iskolákból egyre rutintalanabb kezdők
lépnek ki a forgalomba, mert sok oktató elspórolja a benzint, miközben
egyre több személyautós okoz balesetet az országban. A hatóság mindezek
miatt radikális lépésre készül: az oktatókat beműszerezné, a kezdő
vezetőket pedig durva manőverek megtanulására kötelezné.
 

Lavíroznak - Képünk illusztráció

 

Aki becsületes, távozik

Sérelmezi az érdekképviselet azt is, hogy az NKH 3 éve
beszüntette az oktató-képzést, ami nélkül nem kezdheti el senki a
szakmát. Vagyis 3 esztendeje nem léphetnek be új emberek a rendszerbe,
miközben csökken az oktatói létszám. Ipolyi-Keller Imre szerint a
jelentősen felhigult szakmával szemben pontosan ez volt a cél, hiszen
az évente kiadott 103-105 ezer B-kategóriás jogosítványra van 6000
oktató. Úgy, hogy 2004 óta mintegy 1500-an otthagyták a pályát. A gond
csak az Rubik Pál szakszervezeti vezető szerint, hogy leginkább azok
távoztak, akiknek a becsületébe már nem fér bele a ma jellemző
ügyeskedés.

Írjon!

 
"A vizsga előtti utolsó órán közölte velem az oktatóm, hogy 12 ezer
forint az ára a sikeres szereplésnek. Fizettem, mert féltem, ha nemet
mondok, meghúznak vagy háromszor" - emlékezett az [origo]-nak egy friss
jogosítványos arra, hogy miként ment át a vizsgán. "Miután elhagytuk az
iskolát, három kanyar után megállítottak, a vizsgabiztos kiszállt
'ügyet intézni', eközben a pénzt az oktatóm berakta egy könyvbe, azt
meg a hátsó ülésre. Miután visszajött a biztos, elrakta, majd ismét
három kanyar után visszahajtottunk az iskolába. Átmentem."
 
Nem új történet, évtizedek óta hallani hasonlókat, csak az ár
változik. Rubik Pál, a Gépjárművezető-képző Szakoktatók Független
Szakszervezetének alelnöke szerint ennél rendre többet, 20-30 ezret
kérnek a megtévedt oktatók. Miközben az érdekképviselet is elismeri a
korrupció létezését, az általunk megkérdezett féltucat friss
jogosítványos inkább más jellegű simlikre panaszkodott.
A leggyakoribb az, hogy a ténylegesen teljesített vezetés
mennyisége és minősége nem egyezik az előírtakkal. Többüknél nem volt
éjszakai vezetés, és szokás a városon kívüli nagy sebességű gyakorlást
is megspórolni, holott minimálisan 40 kilométer kötelező. Nem ritka,
hogy 30-40 perc valós vezetés után írják be a teljes órát (valójában 50
perc egy tanóra), de Rubik Pál tud 15-20 percnyi valós vezetést jelentő
óráról is.
 
Az oktatókról szóló panaszok széles skálán mozognak: akad olyan, aki
- ki tudja miért - sosem engedte tanítványának, hogy ötödikbe kapcsolja
a sebváltót, de a tanulók szerint létezik olyan is, aki fenyít az
autóban. Ugyanannál az oktatónál vágott neki a jogsi megszerzésének
három huszonéves barát - egy lány, két fiú - pár hónapja. Mint az
egyik fiú az [origo]-nak elmondta, neki is, barátjának is kiosztott
egy-egy taslit oktatójuk, a lányt pedig megríkatta a keménykedő férfi.
 
Ócska trükkök
 
"Az első forgalmi vizsga megfelelési arányok évről évre romló
mutatókkal jelzik a gyakorlati felkészítés egyre gyengülő színvonalát"
- írta az Autóvezető című szaklap 2006/2-es számában Ipolyi-Keller
Imre. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vezetője szerint azóta is
romlik a helyzet: ma már a legelső gyakorlati vizsgák 60 százaléka
bukással zárul, miközben az elméleti vizsgán ennél sokkal jobb az arány.
Ipolyi-Keller szerint ebben vastagon benne vannak az oktatók, s az
őket spórolásra kényszerítő iskolák egy része. Ezek célja a
haszonszerzés, minél olcsóbban túlesni egy-egy diákon, s ez csak
egyféleképpen lehetséges: a gyakorlati órákon kevés benzint
felhasználva minél kevesebb kilométert megtenni. Vagyis így pont az
ellen dolgoznak egyesek az NKH vezetője szerint, hogy a diákjaik minél
több rutint szerezzenek.
A trükkök nem túl ötletesek: araszolás a dugóban, hosszas elméleti
oktatás az álló autóban ülve, ügyintézésnek álcázott "ide most beugrok"
időhúzás - sorolja Ipolyi-Keller, aki szerint a zömében
tizenhét-huszonöt éves tanítványok a csalást tapasztalva nem mernek
szólni, inkább aláírják a papírt, mintha teljesítve lenne az óra.
Az NKH vezetője - aki maga is oktatott, vizsgáztatott, és iskolát is
vezetett egykor - azt is állítja: még arra is van példa, hogy némely
oktatók szándékosan saját tanítványuk bukására játszanak. Hiszen akkor
2000-2500 forintos pótórákat kell venniük diákjaiknak, s ezzel
megemelkedik egy-egy emberen a hasznuk. Ipolyi-Keller már biztostól is
hallott olyat, hogy az oktató gyakorlatilag maga buktatta meg a vizsgán
saját diákját.
Kerüljük az olcsót
Az ősbűnt a hatóság követte el Rubik Pál szerint, mégpedig azzal,
hogy a rendszerváltás után szabadjára engedte a piacot. A hatóságnak
meg kellene határoznia szerinte egy minimális összeget, ami alatt ma
nem lehet kihozni a komplett tanfolyamot, s akkor elkerülhető lenne, a
mai helyzet, ami az "50 ezer forinttól jogosítvány", "Az órák egy része
ingyenes" és hasonló reklámokban csapódik le. Rubik szerint ez
nonszensz.
Ha utána számolunk, 50 ezerből valóban képtelenség kihozni egy
tanfolyamot. Hiszen csak a gyakorlati rész minimálisan 30 óra vezetést
ír elő (rutin, forgalom, éjszakai és városon kívüli vezetés). Vegyünk
egy órányi gyorsításokkal teli városi vezetést, mondjuk 30 megtett
kilométerrel, ami alatt a kezdők által vezetett kiskocsik se esznek
kevesebbet 7-8 liternél 100 kilométerenként. Vagyis átlagosan 2,5 liter
megy el a 300 forintos benzinből óránként, ami 750 forint. Ezt kell
beszorozni 30-cal.
Ehhez jön az autó összes költsége a cascótól a rendszeres szervízig,
valamint az iskolákkal szerződésben álló, egyéni vállalkozóként dolgozó
oktatók járulékai is. És persze a KRESZ, az egészségügyi és a
gyakorlati vizsga is külön-külön fizetős. A szakszervezeti vezető - aki
autós-iskolát is vezet - elismeri, hogy ilyen körülmények között
valóban csal az oktatók egy része, de ez egyértelműen a szabályozatlan
rendszer következménye.
 

 
Százezerből se ússzuk meg
 
Egy dologban egyetért a szakszervezet és a hatóság vezetője is: aki
olcsó iskolát választ, az ráfarag, mert minél kevesebbet kér az adott
iskola, annál kevesebb kilométert "rázatnak a fenekébe" a tanulónak,
vagyis kevesebb tapasztalattal szerez jogosítványt. Mindketten azt
mondták: 100-120 ezer forint alatt ma Magyarországon senki nem tud
B-kategóriás jogosítványt szerezni, akárki, akármennyiért hirdeti
magát. Az általunk megkérdezettek végszámlája 120-170 ezer forint
között állt meg.
 
Egyre több a súlyos sérült
 
Eközben Magyarországon évről évre növekszik a személyautó-sofőrök
okozta balesetek száma. A KSH adatai szerint 2002-ben 11989 olyan
baleset volt országszerte, amelyben megsérült, vagy meghalt valaki,
2006-ban viszont már 13365 ilyen történt. Miközben az autók egyre
biztonságosabbak, nálunk tavaly is növekedett a súlyos sérültek száma,
igaz, az utakon meghaltak száma stagnál. Ipolyi-Keller Imre szerint ez
nem eredmény, hiszen Európa-szerte csökken a balesetben elhunytak
száma, miközben nálunk egy jogosítványra több mint kétszer annyi
halálos baleset jut, mint amennyi az unió átlaga. Az EU elvárja, hogy
pár éven belül felére csökkenjen az utakon meghaltak száma
Arra vonatkozóan sem a KSH, sem az ORFK, sem az NKH nem tudott
adatot szolgáltatni, hogy a balesetek okozói közül mennyi lehet az, aki
technikailag nem eléggé felkészült. Mindkét szakértő azt mondta
viszont, hogy jónak tartanák, ha az oktatók és a
vizsgabiztosok kapnának visszajelzést arról, ha egykori tanítványuk
balesetet okoz.
 
Spéci tréninget akarnak
 
Hosszú évek változatlansága után 2008 a járművezető-képzés
megújításának éve lehet. Az NKH egy jogszabály-csomag összeállításán
dolgozik, amelynek két legérdekesebb része az oktató-kocsik bemérése,
valamint a kezdő vezetők évenkénti továbbképzése lenne.
Bár az autós-iskolák egy része tiltakozik, a hatóság szeretne minden
kocsiba oktamétert szerelni, és ha lehetőség lesz rá, akkor
műholdkövetőt is. Előbbi berendezés elektronikusan rögzítené az
óránként megtett kilométert, míg a másik segítségével lehetne
ellenőrizni, hogy az előírt forgalmi szituációkat (egyirányú utca,
kereszteződés, városon kívüli vezetés stb.) teljesíti-e a tanuló.
Ipolyi-Keller szerint már van egypár hazai iskola, amelyik használja
ezeket.
 
Ennél látványosabb változás lenne a tervek szerint, hogy a kezdő
vezetői engedéllyel rendelkezők egy év után - vagy akár az első három
évben többször - valamiféle továbbképzésen vennének részt. A cél az
lenne, hogy szimulátorrral, vagy még inkább speciális tréningeken olyan
veszélyes helyzetek balesetmentes megoldását lehetne begyakoroltatni
velük, ami a jogosítvány megszerzése előtt egy zöldfülűnek még túl sok
lenne. Ilyen például egy megcsúszott jármű ellenkormányzása.
[origo]

Hozzászólások eddig: 0

Új hozzászólás

A hozzászólás hossza legfeljebb háromezer karakter lehet

Ez egy válasz üzenetére. mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

A taktikai csirke ... a tyúkok és kakasok életét az ókor óta ...

M Imre 2 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 17 órája a(z) A kerékpározás előnyei :) képhez:

A_kerekparozas_elonyei__1355616_5420_s

Láthatatlan elektronikus pajzsot kaphat a jövő városi bringása |...

M Imre írta 17 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Bödőcs Híradó: Orosz-magyar csúcs Az apparatcsiköltönyt...

M Imre írta 17 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Földből kiásott karosszéria, rásegítés nélküli kormány és ...

M Imre írta 18 órája a(z) Senna-szobrot avattak Budapesten blogbejegyzéshez:

Ayrton Senna misztikuma harminc évvel a halála után is ...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Buster Keaton: A hajtány / The railrodder (1965.) videóhoz:

Hajtányozás Magyarországon Tisztelt Hölgyem/Uram! A ...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu