Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2009. december 22. 11:43 Fekete István
"Nem azért szálltam fel a buszra, hogy letartóztassanak, csupán haza akartam menni" – bár nem Rosa Parks volt az, aki először szembehelyezkedett a faji elkülönítésnek megágyazó Jim Crow törvényekkel, mégis a Montgomeryben tanúsított bátor tettével – amikor a buszon nem volt hajlandó átadni helyét egy fehér utasnak – a fekete polgárjogi mozgalom egyik pionírjává vált. Az ezt követő 381 nap máig ható változásokat indított el a szegregációtól sújtott Egyesesült Államokban.
A szegregált buszokban a fehéreket és a feketéket gondosan
elkülönítették egymástól: a fehérek a járművek első soraiban foglaltak
helyet, míg az afroamerikaiak hátul ültek le, amikor pedig az utasok
megtöltötték a buszt, az újabb színesbőrű felszállónak már állnia
kellett. Amennyiben egy fehér utas érkezett, a hátsó résznek az elsőhöz
eső legközelebbi sorát ki kellett üríteni, a feketék pedig az út hátra
levő részében kénytelenek voltak állva utazni. A feketék felszálláskor
elől váltottak meg jegyeiket, majd a számukra fenntartott hátsó ajtókon
léphettek a járműbe, de a buszvezetők sokszor nem várván meg az újra
felszállást, elhajtottak.
James F. Blake valószínűleg a világ legismertebb buszvezetőjeként vonult be a történelembe: ő volt az, aki 1955. december 1-én az ellenálló Parks miatt rendőrt hívott,
s ezzel a polgárjogi mozgalmat eggyel magasabb sebességi fokba
kapcsolta. A december 5-én szélsebesen meghozott ítélet értelmében Rosa
Parksot 10 dollárra (plusz 4 dollár ügyintézési díj) büntették, a 42
éves asszony azonban fellebbezett a verdikt ellen.
Mindez azonban egy politikai kampány része volt: Edgar Nixon a
Parks-ügyet a később elindított szervezkedés lakmuszpapírjának
tekintette, amivel a városi tömegközlekedés elleni bojkottra való
felhívás támogatottságát kívánta felmérni. Az egyik legrégebben
alapított és legbefolyásosabb polgárjogi mozgalom, a NAACP helyi
vezetője először a 15 éves Claudette Colvin személyében látta meg a
kampány arcát, azonban Colvin becsületén foltot ejtett, hogy
letartóztatása után kiderült: a lány terhes.
"Biztosra kellett mennem: olyan emberre volt szükségem, akivel nyerhetek” –
mondta Nixon, ezért a választás Parksra esett: dolgos, férjezett nő,
akit elismernek a közösségben; óvadékát Nixon azonnal le is teszi az
asztalra. Nixon a Jo Ann Robinsonnal (a Nők Politikai Tanács polgárjogi
szerveződés elnökével) folytatott telefonbeszélgetés után döntött úgy,
hogy a következő hét hétfőjén egy egynapos bojkottot szervez meg, az
erre felszólító memorandumot pedig az éj leple alatt maga Robinson
fogja 35 ezer példányban sokszorosítani.
A Montgomery Improvement Association (MIA) Martin Luther Kinggel az
élén bontott zászlót: a lelkipásztort azért választotta Nixon, mivel
egy igazi homo novus volt a városban, akit Montgomery elöljáróinak nem
volt még elég idejük megfélemlíteni. Az MIA követelésében az állt, hogy
a város hozzon létre egy állandó, a fehéreket és a feketéket elválasztó
vonalat, a fehérek számára fenntartott rész elfoglalása után pedig ne a
feketék sorát ürítsék ki, hanem az újonnan felszállt fehér utasnak
kelljen állva utaznia. A szegregáció teljes felszámolását követelők
meghátrálni kényszerültek, az MIA ugyanis higgadt fejjel arra a
következtetésre jutott, hogy a város vezetői nem mennének bele a
szegregált buszok rendszerének felszámolásába.
A szervezet további követelésében az állt, hogy az utasok udvarias
bánásmódban részesüljenek, az üléseket érkezési sorrendben foglalhassák
el és alkalmazzanak fekete buszvezetőket is. King szerint "csoda
történt”, december 3-án csupán maroknyi afro-amerikai vette igénybe a
buszszolgáltatást, a sikertől megrészegült MIA pedig a bojkott
folytatására szólított fel. A kieső bevételek miatt a város
tömegközlekedése megroggyant, a fekete munkások pedig alternatív
eszközöket vettek igénybe: elterjedt a közös autóhasználat (a fehér
munkaadók fekete alkalmazottaikat szállították saját kocsijukban),
sokan stoppoltak, a fekete taxisofőrök pedig 10 centért (ennyibe került
a buszjegy) szállították társaikat, de többen motorra, kerékpárra,
öszvérre vagy lovas kocsira pattantak.
A bojkottot a fehérek sem hagyhatták megválaszolatlanul: a fehérek
felsőbbrendűségét hirdető Fehér Polgárok Tanácsa létszáma
megduplázódott, amely fizikailag bántalmazta a bojkottban részt vevő
feketéket, de négy templomot, King házát, valamint Robert Graetz – aki
szintén szállított a fekete munkásokat –, a MIA egyetlen fehér tagjának
otthonát is felgyújtották. 1956 februárjában a törvény ökle több
vezetőre is lesújtott: egy 1921-es állami törvény értelmében Montgomery
bírósága 89 fekete potentátot, köztük Kinget és Parksot ítélte el.
"Nagy utazás volt” – mondta az első deszegregált buszon való utazás
végeztével Ralph D. Abernathy és King Montgomeryben a Court Square-n
álldogálva, miután véget ért a hivatalosan 1956. december 20-ig tartó
bojkott (ekkor mondja ki a legfelsőbb bíróság, hogy a tömegközlekedési
rendelkezések alkotmányellenesek): King számításai szerint 42 ezren
vettek részt a 381 napos kampányban, amely Parksnak és Kingnek hírnevet
és elismerést, a polgárjogi mozgalomnak pedig az első jelentős sikert
hozta meg.
A bojkott története
(forrás: mult-kor.hu)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ikarus buszok
Kövesse bárhol, bármikor online és térképen a győri, soproni buszokat!
Székesfehérvár - Alba Volán: vonalmegszüntetés, tarifaemelés nélkül itt a vég
Szmogriadó: füstbe ment terv - korlátozások csütörtök reggeltől